Ökoiskolák
Tanulmányi ösvény az iskola tetején; a helyi társadalom ügyes-bajos
dolgairól véleményt alkotó tanulók; szelektív hulladékgyűjtés a tantermekben;
családi kirándulások az iskola szervezésében. Mind többször hallhatunk
az ökoiskolákban folyó képzés különlegességeiről, sikereiről. Az alábbiakban
a hazai helyzetről olvashatnak dr. Havas Péterrel és Varga Attilával --
a hazai ökoiskolai hálózat vezetőivel -- készült beszélgetésünkben
-- Milyen alapeszme köré szervezi az ökoiskola pedagógiai programját,
és mindezt hogyan valósítja meg?
Havas Péter: Klasszikus értelemben az iskolák hagyományos célja
az oktatás, a tanítás. Az ökoiskolák küldetésként ennél többet, a nevelés,
a környezettudatos magatartás alakítását vállalták. Minden tanóra szellemiségében
megmutatkoznak a környezeti nevelési és a fenntarthatósági pedagógia elemei.
Az iskola egésze, a legapróbb részletekig ezt a szemléletmódot sugározza:
tanítási óráival, szerveződésével, kialakított cselekvési mintáival, fogyasztási
szokásaival stb. Nagyon fontos a helyi közösségben betöltött szerepe, kapcsolata
a helyi világgal, az ott élő emberekkel, a közösség képviselőivel. Az ökoiskola
érzékenyen reagál a közösség környezeti, természeti-társadalmi problémáira
(pl. munkanélküliség, a mozgássérültek helyzete, természeti értékek védelme
stb.). Alapvetően olyan életviteli kultúrát és értékrendet képvisel, amely
törekszik saját világa problémáinak, konfliktusainak kezelésére, aktív
megoldására.
Varga Attila: Nagyon fontos nevelési célja -- az ismeretek átadásán
túl -- hogy a való élettel szembesítsen, különböző társadalmi helyzetek
megoldására ösztönözzön az iskolai keretek közt: a diákok partnerként vehetnek
részt azokon a döntéshozó fórumokon, amelyeken a helyi, rájuk is vonatkozó
normákról, szabályokról, konfliktusokról döntenek.
-- A pedagógusok hogyan készülnek fel erre az új oktatási-nevelési
feladatra?
Havas Péter: A fenntarthatóság pedagógiájának gyakorlati kivitelezésében,
oktatásában még nagyon az út elején vagyunk. Nincs általános receptkönyv,
követhető módszerek és programok gyűjteménye. Hiszek abban, hogy ezt a
nézetrendszert minden közösségnek önmagából kell kitermelnie. Az ökoiskolák
jó részében működnek olyan fejlesztő műhelyek, ahol a pedagógusok önmaguk
tapasztalataiból kiindulva, önnön tehetségükben bízva együtt dolgozzák
ki azokat a megoldási lehetőségeket, amelyek a helyi közösséggel való együttélést
hatékonnyá teszik. Az iskolák "ökologizálási" próbálkozásai Európa számos
országában több mint másfél évtizedes múltra tekintenek vissza.
-- Milyen lépéseket tesznek az iskolák Magyarországon ebben az irányban?
Varga Attila: Minden kiindulópont, alaphelyzet teljesen más.
Ökoiskolává válni egy lakótelepen teljesen mást jelent, mint természetközeli
helyzetben. Az adott körülményekhez képest tett lépések a mérvadóak --
a parányi eredmények is fontosak, értékelendőek. Az iskolák feltételei
és forrásai különbözőek, de ez a sokféleség a mozgalom gyönyörűsége.
-- Magyarországon milyen szervezetek, intézmények indultak el ezen
az úton?
Havas Péter: A KÖRLÁNC Egyesület iskolái mellett a Soros Alapítvány
által támogatott környezeti nevelési mintaiskolák túlnyomó többsége már
ökoiskolaként működik. A munkába több KOKOSZ-oktatóközpont is bekapcsolódott.
-- Egy okatatóközpont hogyan alakul át ökoiskolává?
Havas Péter: A környezeti nevelésnek nagyon szerteágazó területei
vannak, amelyek megjelennek az oktatóközpontok munkájában: a szenzitív
pedagógiára építő tevékenységek, terepi foglalkozások, helyi értékek védelmére
irányuló programok, épített környezet megismerése, hagyományok felelevenítése
stb. Az ökoiskolai út választása megköveteli a környezeti nevelés különböző
elemeinek szintézisét: az iskolai infrastruktúrától kezdve a családi programokig
és tovább. Ezek a tudásformák nagyon nehezen hozhatók intézményesen kapcsolatba,
ehhez kell az intézményvezető tudása, mely a fenntarthatóság eszméjére
épül.
-- Milyen tanterv alapján működnek ezek az iskolák?
Havas Péter: Az ökoiskolák helyi tantervei a környezeti nevelés
integrációs szerepére helyezik a hangsúlyt. A környezeti tudatosság és
fenntarthatóság neveléséhez semmiféle központi tantervet nem kínálhatunk
-- ahány iskola, elvileg annyi tanterv. Ez a nevelés igazából csak akkor
felel meg önnön küldetésének, ha minden tekintetben a helyi sajátosságokra
építve felkutatja a természet és a társadalom helyi értékeit és látja-láttatja
meg a helyi problémákat. Ugyanakkor tartalmazza a központi közös követelményeket
is, amelyek az iskolák közti átjárhatóságot biztosítják.
-- Ha jól értem, nincs általános kritériumrendszere a minősítésnek?
Havas Péter: Próbáltunk kidolgozni egyetlen kritériumrendszert.
Összetett kutatási programot indítottunk azon mutatók feltárására, amelyek
együttes elemzésével értékelhető az intézmény aktuális és lehetséges helyzete
a fenntarthatóság szempontjából...
Varga Attila: ...ugyanakkor a pedagógusokkal, szakemberekkel
egyeztetve arra a következtetésre jutottunk, hogy ez nem járható út. Ezért
iránytűként megfogalmazva adtuk közre, feltárva mind az elindulni vágyóknak,
mind az úton levőknek, hogy milyen lehetőségeik vannak a fejlődésre.
-- Milyen az ökoiskolák hatékonysága?
Varga Attila: A tudomány eszközeivel mérhető, közvetlen hatásuk
gyenge, mert nem egyszerű ismeretek átadásáról van szó, hanem egy értékrendszer
beépülési szakaszairól, melyek későbbi cselekvésekben nyilvánulnak majd
meg. Nemzetközi tendencia, hogy az egyes megvalósult projektek leírása
és a személyes visszajelzések képezhetik az értékelési alapot. Az Országos
Közoktatási Intézet (OKI) is összegyűjtött olyan esettanulmányokat, ahol
nagyon jól követhetők az indulás, az átalakulás nehézségei, problémái,
lehetőségei, és természetesen sikerei is.
Havas Péter: A tapasztalatokat összegyűjtve könyv kiadását tervezzük,
amely a különböző feltételekről, lehetőségekről és sikerekről szólva feltárja
az ökoiskolák mindennapjainak világát.
-- Milyen szerepet vállalt fel az OKI az ökoiskolai mozgalom szélesítésében,
az iskolák fejlesztésében?
Havas Péter: A már működő iskolák a kilencvenes évek végén összekapcsolódtak
és hálózattá váltak. Az OKI koordinálja ezt a hálózatot, amely hatalmas
mennyiségű tapasztalat és tudás birtokosa, amelyből egyszerűen -- és teljesen
ingyen -- vehet bárki, akinek szüksége van rá.
Varga Attila: A hálózat teljesen nyitott, a kapcsolódáshoz jelen
pillanatban semmi más nem kell, mint egy OKI-nak címzett levél a kapcsolódni
vágyó iskola vezetése részéről, amelyben az iskola összefoglalja eddigi
környezettudatos, a fenntarthatóság felé tett nevelési lépéseit. Itt szeretném
hangsúlyozni, hogy egy-egy elkötelezett, szív-lélek pedagógus nem elég
a csatlakozáshoz. Az egész iskolaközösség elhatározása szükséges ehhez,
amelynek terveiről a vezetés hivatalosan tudósít. Mi ez alapján regisztráljuk
az intézményt, és így rögtön minden hasznos információnk birtokába juthat.
Fontos, hogy az iskola vezetése kérje a hálózathoz való kapcsolódást. Ez
a garanciája, hogy egy egész iskolaközösség járja ezt az utat, nem magányos
törekvők. A hálózatban levő iskoláknak az OKI közvetlenül nem ad anyagi
támogatást, de tudósít a különböző forrásokról, pályázati lehetőségeket
ajánl. Megbízható információkkal rendelkezünk a nemzetközi kapcsolati lehetőségekről,
ökoiskolákat támogató nemzetközi programokról (Globe, Socrates stb.).
Havas Péter: Másrészt országos konferenciák szervezésével, módszertani
rendezvényeinkkel, a honlap működtetésével, a hazai ökoiskolákról szóló
tanulmánykötet megjelentetésével segítséget kínálunk a szakmai ismeretek
fejlesztéséhez, az intézmények közötti információcsere megkönnyítéséhez.
A magyarországi hálózat kialakulása lehetőséget adott a nemzetközi hálózathoz
való kapcsolódásnak. Így a hazai iskolák számára is elérhetővé vált a nemzetközileg
felhalmozott tudás, tapasztalat.
-- Milyen visszajelzések érkeznek az iskolák vezetőitől? Hogyan
látják ők a jelenlegi helyzetet?
Varga Attila: Több ökoiskolai közösséget elszomorít, hogy szinte
nem éri meg takarékoskodási projekteket szervezni, mert a fennmaradt összeget
az önkormányzat, illetve a pénzügyekért felelős szervezet később elvonja
tőlük.
Havas Péter: Ezért az ökoiskolák fejlesztése során a következő
lépés az iskolák fenntartóinak bevonása a folyamatba. Azt várjuk, hogy
így a másik oldal is felismeri az egymásrautaltságot. A fenntarthatósági
alapelveket kitűző regionális fejlesztési stratégiák megalkotói felismerik
az iskolákkal való kapcsolat szükségességét, társat látnak bennük a helyi
fenntarthatóságra irányuló programok előkészítésében. Ezzel a pedagógiai
módszerrel, gondolkodásmóddal ugyanis sikeresen alakítható az emberek gondolkodása,
mentalitása, a gyerekek szokásai, a családok fogyasztási kultúrája.
-- Mintha megszűnnének az ökoiskolák falai. Nem szorul falak közé
a tudás, hanem hatni kezd a helyi közösség mindennapjaiban: Nem a közösségre,
hanem azzal együtt, a közösségért épül az iskola. Van már erre működő példa
a valóságban, vagy ez még csak álom?
Havas Péter: Szép pillanatok vannak, de folyamatosan és rendszerszerűen
ez még nem valósult meg. Hiszünk abban, hogy ez működőképes lesz, mert
annak kell lennie -- nem lehet más irányba menni, mert mind jobban eltévedünk
és ennek a következményei beláthatatlanok. Igyekszünk ezeket a kristályosodási
pontokat felmutatni a jelenlegi magyarországi iskolarendszernek, mert meggyőződésünk,
hogy sokkal több iskola van Magyarországon, ahol hasonló értékrend alapján
szívesen vállalnák ezt a fejlődési utat.
-- Hány ökoiskola tagja a hálózatnak?
Havas Péter: A jelen helyzetben az ökoiskolák száma kevés, a
körülbelül hatezer oktatási intézményből huszonhat. A sokaság piciny zöld
gyöngyszeme az ökoiskolai mozgalom. A környezeti nevelés hazai világítótornyai.
Készítette: Márkó Zsuzsa
További információk:
Országos Közoktatási Intézet
dr. Havas Péter, Varga Attila
1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon: 318-6531
Az ökoiskolák honlapja: www.okoiskola.hu
Köztudott, hogy az anyagi jólét jobbára pazarlással jár. Annál izgalmasabb,
hogy egy magas életszínvonallal rendelkező terület ökoiskolája, közössége
mutat fel követendő példát a környezettudatosság terén. A budapesti Remetekertvárosi
iskoláról, a gyerekek szüleiről, a helyi önkormányzatról van szó. Kitűnik
az ökoiskolák sorából igen jól felépített pedagógiai programjával. Kiemelkedők
az éves tantervükre épülő rendszeres terepi programjaik, melyek több éves
kísérletezés eredményei. Ez azért is említésre méltó, mert köztudott, hogy
a magyar oktatásügynek a terepi munka mostohagyereke. Ezt a legnehezebb
megvalósítani, a legtöbb szerevezést igényli, és komolyabb, rugalmasabb
hozzáállást a pedagógustól -- ezért a legtöbb iskolából kiszorulnak a terepi
programok. Az ökoiskolák szellemiségében a folyamatos terepi program címszó
alatt a kertészkedéstől, a hulladékkezelésen keresztül, egészen a helytörténeti
barangolásokig minden belefér. Minden, ami a helyi közösség életének része.
Minden korcsoport ugyanazokat a helyszíneket járja végig, az életkori sajátosságaikhoz
igazodó programmal, így a diákok iskolai tanulmányaik végeztével minden
terepi helyszínről alapos ismeretanyaggal rendelkeznek. |
|
A Cédrus rendszeresen szemléz
a külföldi környezeti nevelési szakirodalomból.
E számunkban az Ökológiai
gyakorlat-csomag című munkát ismertetjük. Földönjáró rovatunkban ennek
néhány gyakorlatával ismerkedhetnek meg olvasóink.
Miért tanítsunk ökológiát?
A mai iskolások lesznek a huszonegyedik század döntéshozói.
Ide kívánkozik a következő ősi kínai mondás:
"Tervezz egy évre: ültess rizst.
Tervezz húsz évre: ültess fákat.
Tervezz száz évre: nevelj gyermeket."
A legtöbb életközösséget az emberi beavatkozások nyomán ma ökológiai
veszélyek fenyegetik. Az emberi társadalmakat is olyan ökológiai veszélyek
fenyegetik, mint a csökkenő mennyiségű ivóvíz vagy a növekvő levegőszennyezés.
Mindezek egyik jól látható oka a veszélyes mérvű pazarlás. Szembe kell
néznünk az olyan problémákkal, mint a túlnépesedés, az elsivatagosodás,
a savas esők, az óceán szennyezése, az ózonréteg fogyása és az üvegházhatás.
A ma felnövő generációnak még fokozottabban kell szembesülnie ezekkel a
jelenségekkel, és döntéseit ezek árnyékában kell meghoznia. Bolygónk élővilágának
jóléte azoktól a művelt és tanult polgároktól függ majd, akik kellően bölcsek
lesznek az erőforrások megfelelő kezeléséhez.
Az ökológia tanításának vannak rövid távú eredményei is. Mindegy, hogy
a tanulók nagyvárosban vagy vidéken élnek, ugyanúgy alkalmazhatják a tanultakat.
Úgy gondoljuk, hogy az ökológia életbevágóan fontos tantárgy, és hisszük,
hogy tanulása, illetve tanítása tanulók és tanárok számára egyaránt élvezetes
lehet.
Intellektuális kíváncsiság
Tanulóink többségéből nem lesz természettudós, de mindannyiuk életében
a tudomány nagy szerepet játszik majd. Olyan világban fognak élni, ahol
a tudomány haladása újabb és újabb etikai döntésre kényszeríti őket a jövőt
illetően. E döntéseket egyre inkább a technika határozza majd meg. A mai
fiatalok olyan felnőttekké kell hogy váljanak, akik tudják, hogyan tárják
fel a problémákat, hogyan vegyenek számba különböző megoldásokat, hogyan
hozzanak bölcs döntéseket. Ezért nekünk, a mai általános és középiskolás
gyermekek tanárainak az a feladatunk, hogy bátorítsuk az intellektuális
kíváncsiságot, a problémamegoldás és a tanulás iránti lelkesedést. Nem
szabad, hogy a tanulókat unalmas tudományos ismeretekkel riasszuk el a
temészettudománytól.
Ahhoz, hogy ezt meg tudjuk valósítani, arra van szükség, hogy az általános
és középiskolákban a természetismeret élő, lélegző, aktív tantárgy legyen.
Bármilyen módszert használunk is az órákon, a lényeg az, hogy a világot
csodáló tanár lelkesedése átragadjon a diákokra is. A temészettudományokat
tapasztalati úton lehet a legjobban megértetni. A tanárnak nem kell a szakterület
kiválóságának lennie, fontos viszont, hogy kellően rugalmas legyen, és
legyen humorérzéke.
Az Amerikai Egyesült Államokban jutalékot fizetnek annak a tanárnak,
aki a mindennapi természettudományos oktatáson belül a folyamatos megismerést
tanítja, és a Természetismeret-tanárok Egyesülete azt javasolja, hogy egy
tanóra 40-60 százalékát a diákok önálló felfedező, kísérletező, kutató
gyakorlatokra fordítsák. A tanulóknak saját maguknak kell kérdéseket és
válaszokat találniuk. A tanár feladata, hogy ehhez segítséget nyújtson.
Bízzuk magunkat a diákok természetes kíváncsiságára!
A mi ügyünk
Az ökológia tanításának kezdetén a következő célokat kell kitűznünk:
a tanulók sajátítsák el az ökológia alapfogalmait; tudásukat képesek legyenek
saját életükre, környezetükre alkalmazni; tisztában legyenek vele, melyek
az élethez szükséges alapvető feltételek; tanulják meg, hogyan lehet megkülönböztetni
a természetes és mesterséges környezeti elemeket.
Fontos, hogy az ökológia tantárgya már az első órától nagy hatást gyakoroljon
a tanulókra, és hogy a belássák, szükség van az ökológia tanulására. A
beszélgetést kezdjük egy, az osztályon belüli probléma felvetésével (pl.
túl száraz a levegő, nem jók a fényviszonyok, nagy a zaj, kényelmetlenek
a padok). Határozzuk meg ezt a problémát a tanulók környezetének részeként,
keressünk rá különféle megoldásokat.
Kézzelfogható ismeretek
Az ökológiai alapfogalmakat -- környezet, tápláléklánc, életközösség
stb. -- keresztrejtvények formájában sikerrel megtaníthatjuk. A fogalmak
tisztázása fontos lesz ahhoz, hogy később a tanulók szakszerűen beszélhessenek
a jelenségekről.
Beszéljük meg alaposan, sok példával, mit jelent az életfeltétel fogalma.*
Egy-egy új fogalom bevezetésekor előbb mindig a gyerekek közvetlen tapasztalataira
hagyatkozzunk, az ő életükből keressünk példákat, így az új fogalom megismerése
közvetlen élményhez kapcsolódik.
Az osztályteremben, illetve az iskolaudvarban készített leltár jó lehetőséget
ad annak bemutatására, hogy mi a különbség mesterséges és természeti környezet
között, hogy hol vannak túlsúlyban az élő és az élettelen dolgok. Az ökoszisztémákat
először képen tanulmányozzuk. Vitassuk meg a populációk számlálásának problémáját:
a pontos számolás bizonyos fajok esetében nehéz, bevezethetjük hát a becslés
módszerét, megtaníthatjuk a rács-módszert. Tudásunkat később az iskolához
közeli erdőben, réten is kipróbálhatjuk.
A túlnépesedés jelenségét kísérletben is bemutathatjuk oly módon, hogy
kiegyensúlyozott és túlnépesedett növénypopulációkat hozunk létre: túl
sűrűn, illetve megfelelően elosztott, gyorsan növő növényeket ültetünk
cserépbe. Ha az életfeltételeket egyenlő mértékben biztosítjuk a két populáció
számára, szembeötlő lesz, mennyivel jobban fejlődnek a kiegyensúlyozott
populáció egyedei. A túlnépesedés kellemetlenségeit egy gyakorlat során
saját bőrükön is megtapasztalhatják a gyerekek.*
Egy növényevő és egy ragadozó populáció egymáshoz való viszonya eljátszható
egy olyan játékban, amelyben a gyerekek nyulak és rókák szerepét játsszák.
Tudatosítanunk kell a gyermekekben, hogy az ökológai fogalmak és törvényszerűségek
az ő életközösségükre, a helyi társadalomra és a velük együtt élő növényekre
és állatokra is alkalmazhatók. Mindezek összegzéseként tanítsuk meg ökológiai
szempontból tekinteni a településre, amelyben élünk.
Művészetek
Ökológiai tanulmányaink kezdetén szenteljünk néhány órát annak is, hogy
különféle műalkotásokon keresztül bemutassuk: az ökológiai kérdések egyetemesek.
Játsszunk le zenei felvételeket, olvassunk fel irodalmi részleteket, mutassunk
be művészeti albumokat. A gyerekek írják le érzéseiket, gondolataikat a
látottakról-hallottakról. Őrizzük meg ezeket a papírokat. A tanév végén
újra írassunk dolgozatot a fenti témáról, majd osszuk ki a szeptemberben
írottakat is, hogy a gyerekek összehasonlíthassák az ökológiai tanulmányok
előtt és után született gondolataikat.
Házunk tája és a nagyvilág
Megvitathatunk egyszerűbb helyi környezeti kérdéseket: Hova dobhatjuk
a szemetet? Van-e szelektív hulladékgyűjtés településünkön? Honnan kapjuk
az ivóvizet? Mennyi vizet használ fel egy háztartás? Hova ömlik a település
szennyvize? Zajlik-e jelenleg környezeti témájú vita a helyi társadalomban?
Később választhatnak a tanulók egy országos vagy világméretű környezetvédelmi
problémát is az újságokból vagy az elektronikus médiából. Kiselőadás formájában
mutassák be, s az osztály vitassa meg. Az újságokból kivágott képekből
faliújságot is összerakhatunk "Miért tanuljunk ökológiát?" címmel.
Összeállította Bezdán Györgyi
Forrás: Galle, J. R. -- Warren, P.: Ökológiai gyakorlatcsomag
(Ecology discovery activities kit, West Nyack, NY,
The Center for Applied Research in Education, 1989)
(A teljes könyv nyersfordítása megtalálható a Selyemgombolyító
könyvtárában, 1035 Budapest, Miklós tér 1.)
* A javasolt gyakorlatokat lásd a Földönjáró
c. rovatban.
|
CSEMETEKERT
Fiatal kolléganőnket arra kértük, érdeklődjön a középiskolások körében,
vajon ők hogyan látják az ember--természet viszony jelenleg tapasztalható
jelenségeit, az évszakok összemosódását és a tiszai árvizet. Valószínűleg
előítélettel közeledtünk a témához: fel voltunk készülve a tizenévesek
könyörtelen éleslátására, kritikus hangjára, tenniakarására. Meglepő válaszok
születtek: elszomorító, felszínes klisék, üres sajnálkozás, beletörődés.
Mi okozhatja ezt? A konform-barát pedagógia? Vagy a virtuális világ?
Az évszakok összemosódása
R: -- A környezetrombolás már-már visszafordíthatatlan folyamatokat
indított el, így sürgősen változtatni kell a hozzáállásunkon. A kisembereknek
azonban a legnagyobb problémákba nincs beleszólásuk, csak egy olyan világméretű
összefogás hozhat változást, amelyből minden ország tevékenyen kiveszi
a részét.
Megfelelő törvényekkel kéne szabályozni, hogy mit lehet tenni, és mit
nem. A törvényeket pedig -- és ez lenne a lényeg -- be kellene tartani.
Betartani ugyanis csaknem lehetetlen.
Csak akkor sikerülhet, ha minden ember (főleg a vezetők) észreveszik
a reform szükségszerűségét és tenni is hajlandók érte.
Az én életritmusom nem változott számottevően, mert a különböző technikai
vívmányoknak köszönhetően az emberek gyakorlati élete eltávolodott a természet
napi ritmusától.
O: -- Tudósok támasztják alá, hogy a szennyezések miatt indult meg
a Föld felmelegedése. Ez az "össze-vissza" időjárás azonban elsősorban
az idősebbeknek kellemetlen, akik már érzékenyek a frontváltozásra.
E: -- Tényleg elég furcsa, hogy mostanában nincsenek évszakok. Szerintem
a nagy gyárak tudnának tenni annak érdekében, hogy kevesebb környezetszennyező
anyagot használjunk. Én egyedül nem nagyon tudok mit csinálni, de később
szeretnék majd ezzel a témával komolyabban foglalkozni.
B: -- Nem tudom, ki hogy van vele, de engem már az őrületbe kerget
ez az időjárás. Mivel nem tudok ellene tenni -- bár tisztában vagyok a
változások okával --, megpróbálok alkalmazkodni az időjárás okozta kellemetlenségekhez.
"Zúgva, bőgve törte át a gátat..."
R: -- Pár órával a gátszakadás előtt még azt hallottuk a tévében és
a rádióban (ismert politikusoktól), hogy "nincs semmi baj, az áradás semmiféle
gondot nem fog okozni." Mégsem így lett. Nem vagyok mérnök, de szerintem
a gátak szakszerű megerősítésével és szakértők bevonásával kéne elérni,
hogy a Tisza ne lépjen ki a medréből ennyire. Elkeserítő látni egy idős
nénit, aki sírva meséli, hogy már a második házát mossa el a víz, és nem
tudja, hogyan tovább.
E: -- Rettenetesen sajnálom azokat az embereket, akiknek lakhelyét
elöntötte a víz, de szerintem ez megelőzhető lett volna. Nem csak akkor
kellene a gátak helyzetével foglalkozni, amikor már házakat önt el a víz.
Elvileg vannak szakértők, akik csak ezzel foglalkoznak, ez a munkájuk.
Vagy nem? Nem tudom pontosan, hogy a szakértők hogyan dolgoznak, de én
úgy gondolom, ha folyamatosan vizsgálnák a gátak állapotát, akkor ilyen
katasztrófa nem fordulhatna elő.
O: -- Szörnyű nézni, ahogy évről évre elönti a Tisza ugyanazokat a
területeket. Nem tudom megérteni, miért nem lehet ezt katasztrófák nélkül
túlélni. Biztos vagyok benne, hogy több pénzt kellene a kormánynak erre
áldoznia, ahelyett, hogy másra költené. Túl sok támogatást adnak a kisebbségnek,
sok a munkanélküli, rengeteg fölösleges külföldi utazást tesznek a politikusok.
Egyes sportágaknak is túl sok pénzt adnak, holott a teljesítmény nem olyan
jó.
B: -- Az árvizet nagyon rossz dolognak tartom, és nagyon sajnálom azokat,
akik ott élnek. Állandóan azt hallottam, milyen súlyos a helyzet, hol szakadt
át gát, mennyibe kerülnek a katasztrófa következményei. De arról annál
kevesebbet, hogy mennyi iskola segített, mennyi cég, magánember. A hálálkodók
szavait csak imitt-amott idézgetik. "A jó hír lábakon jár, a rossz hír
szárnyakon." Ez is olyan alkalom lett, amit a nagyközönség szenzációnak
tart. Ennek nem így kéne lennie. Sajnálom!
Gyűjtötte: Lehoczky Zília
|