Válogatás az Ökológiai
gyakorlat-csomagból
Az alapvető túlélési feltételek
A mai, kényelemhez szokott tanulók ritkán gondolnak arra, hogy milyen
alapvető dolgokra van szükség a túléléshez. Nézzük meg, hogy a tanulók
saját életközösségében honnan származnak az élethez alapvetően szükséges
dolgok: a levegő, a víz, az élelem, a védelem, a ruházat. Mi történik,
ha kevés van ezekből? Élelemhiány esetén az emberek meghalnak, elvándorolnak
vagy megtanulnak valami mást enni. Ha szennyezett lesz az ivóvíz, akkor
megtisztítjuk vagy fizetnünk kell a tiszta vízért, esetleg más közösségektől
kell elvennünk. Mit tehetünk, hogy az életben maradáshoz szükséges dolgokat
megőrizzük? A következő gyakorlat elvégzése során a tanulók rájöhetnek
a jelenlegi életük és az életben maradás alapjai közötti különbségekre:
Gyakorlat
1. Gondold el, hogy éppen a hegyekben túrázol. Nem túl bölcsen úgy
döntesz, hogy az eredeti tervtől eltérő útvonalon mész. Senki sem tudja,
hol vagy éppen. A hátad mögött egy lavina zúdul az ösvényre, így elzárja
utadat. Föntről morajlást hallasz. Csak perceid vannak arra, hogy hat tárgyat
gyorsan kivegyél a hátizsákodból. A következő tárgyakból kell választanod:
élelem; balta; dzseki; vízhatlan ponyva; kötél; napolaj; esőköpeny; orvosság;
víz kulacsban; gyapjúsapka és kesztyű; takaró; WC-papír; kígyómarás elleni
védőkészlet; farmer és póló; vadászkés; fürdőruha; hálózsák; kés, villa,
kanál; képregény; lőfegyver.
2. Valamilyen menedéket kell építened magadnak, hogy megvédjen a közelgő
vihartól. Sorolj fel olyan dolgokat, amelyek a természetben találhatók,
és az életben maradáshoz felhasználhatod őket.
3. Rajzold ide, hogyan rendeznéd el szálláshelyedet és környékét. A
rajzok mellé írd is oda, hogy mi micsoda.
4. Írd le, hogy hogyan jeleznéd ottlétedet a mentőhelikoptereknek.
5. Az is előfordulhat, hogy hetekig nem találnak meg. írd le, hogyan
tudnál ilyen hosszú ideig életben maradni.
A túlnépesedés
A következő gyakorlatban a tanulók megtapasztalhatják a túlnépesedés
következményeit.
Gyakorlat
1. Adjunk egy gondos munkát igénylő feladatot, de az ülésrendet előbb
változtassuk meg oly módon, hogy kis helyen sok gyerek szoruljon össze.
A gyerekek érezni fogják, hogy a többiek túlzott közelsége zavarja őket
a feladat teljesítésében. Egy idő múlva kérdezzük meg őket, hogyan érzik
magukat. Mindenki vizsgálja meg saját érzéseit, és beszéljük meg, ki hogyan
viselkedett.
2. Miután a diákok visszatérnek eredeti helyükre, beszéljük meg, mi
történik, ha egy populáció egy adott helyen túl nagyra nő. Hogyan reagálhatnak
a populációk a túlnépesedésre? Elpusztulnak, alkalmazkodnak, vagy elvándorolnak.
Hogyan?
Fontos: Nagyon figyeljünk a diákok tűrőképességére. Könnyen előfordulhat,
hogy a lelkiismeretesebb gyerekek túlfeszítetté válnak a feladatmegoldásban
való korlátozásuk miatt.
A közösség felfedezése térképpel
E gyakorlatban a diákok városuk vagy községük térképének segítségével
felfedezik az életközösség természetes vagy mesterséges határait, meghatároznak
néhány, a közösségen belül élő növényt, állatot, következtetéseket vonnak
le arra vonatkozóan, hogy mely populációk élhetnek meg itt és melyek nem.
1. Kezdjük az órát az életközösség, a populáció és a határ fogalmának
áttekintésével.
2. Osszuk ki a munkalapokat és a térképeket. A gyerekek párosával vagy
hármas csoportokban dolgozhatnak.
3. Segítsünk annak átgondolásában, hogy milyen határok létezhetnek:
a természetes határokat könnyű felismerni (folyók, tavak, hegyláncok),
de azt már nehezebb eldönteni, hogy melyek a mesterséges határok, különösen
ha azokat önkényesen döntötték el. Keressék meg a legfontosabb utakat vagy
főútvonalakat is. A valóságos város- vagy faluhatár nem igazán fontos ebben
a feladatban, mivel itt az a lényeg, hogy a -- később kisebb részekre osztandó
-- életközösségeket elválasztó, azok egységét biztosító határokat ismerjék
fel a tanulók.
4. Az iskolát tekintsük a falun vagy városon belüli legkisebb életközösségnek.
Az itt kapott információkat az életközösséget vizsgáló, iskolán kívüli
gyakorlatok során végig felhasználhatjuk.
5. A munkalap kitöltését követő beszélgetés témája lehet az, hogy miért
ott élnek a növények és az állatok, ahol. (A környezet biztosítja az élőlények
számára a fennmaradáshoz -- táplálkozáshoz, szaporodáshoz és védekezéshez
-- szükséges feltételeket stb.)
6. Ezt a beszélgetést kiegészíthetjük a környezet szennyeződése lehetőségének
megvitatásával. A populációk ekkor vagy (1) alkalmazkodnak -- beszéljük
meg, hogyan --, vagy (2) elpusztulnak -- beszéljük meg, miért --, vagy
(3) más helyre vándorolnak. Ismernek a gyerekek olyan helyet a közösségen
belül, ahol szennyeződés történt és a környezetszennyezés az előbbi következményekkel
járt?
Gyakorlat
I.
1. Keresd meg a térképen saját életközösséged határait. A határok lehetnek
természetesek, például folyók, vagy mesterségesek, mint az utcák.
2. Írd fel életközösséged öt határát.
3. Sorolj fel néhány, a közösségedben űzött foglalkozást.
4. Állatok is élnek a közösségben. Sorolj fel ezekből néhányat.
5. Sorolj fel három olyan állatot, amely nincs az életközösségben,
és indokold meg, miért.
6. Sok különböző növény él a közösségedben. Sorolj fel ezek közül néhányat.
7. Sorolj fel négy olyan növényt, amely nincs az életközösségben. Miért
nem tudnak ott megélni?
II.
1. Egy nagyobb életközösség határain belül kisebb közösségek is létezhetnek.
Keress a térképen olyan területeket, amelyek kisebb életközösségeket jelölnek
és adj mindegyiknek nevet.
2. Határozd meg minden egyes kis életközösség határait. Sorolj fel
különböző állatokat minden egyes kis közösségen belül. Sorolj fel különböző
növényeket minden egyes kis közösségen belül.
3. A kisközösségekben ugyanolyan vagy különböző populációk találhatók?
Indokold meg válaszodat.
4. Mit gondolsz, mi az oka annak, hogy a növényi és állati populációk
különbözőek az életközösség egyes részeiben?
5. Mit gondolsz, mi történik az életközösség egyik populációjával,
ha megszűnik az élelemellátás?
Milyen tényezők hatnak egy közösségre?
A közösség életben maradásához szükséges feltételek közé tartozik a
megfelelő hőmérséklet, a talaj, fény, nedvesség és a megfelelő élelemellátás.
A következő gyakorlat célja: meghatározni e tényezőknek az életközösségre
gyakorolt hatását.
Gyakorlat
1. Osszuk az osztályt négy csoportra. Egy csoportban hat-nyolc tanuló
legyen. Minden csoport válasszon egy évszakot. Készítsünk el előre egy
felosztást az alábbi módon:
Időjárási jellemzők
Az állatok viselkedése
A növények állapota
Emberi tevékenységek
Egyéb jellegzetességek
2. Miután átnéztük, melyik csoport milyen tényeket gyűjtött össze, beszéljük
meg a következő kérdéseket:
Melyik évszakban történik a legtöbb cselekvés? Miért?
Miért lassul le télen minden? Milyenek lesznek ekkorra a növények,
hova mennek az állatok? Hogyan védekeznek az emberek a hideg ellen?
Miért hagyja el néhány állat -- leginkább a madarak -- az életközösséget
ősszel? Miért térnek vissza?
Mi történik egy közösséggel, ha rosszabbodnak az életfeltételei?
Mi történne, ha egész évben tél lenne? Tudnál ilyen körülmények között
élni?
Hogyan hatnak a különböző tényezők (hőmérséklet, fény stb.) a cselekvésre,
az aktivitásra?
Hogyan változna meg egy életközösség, ha a tényezők egyike vagy másika
megváltozna?
Forrás: Lásd a "Miért tanítsunk
ökológiát" c. írásnál
|