Válogatás az Ökológiai 
gyakorlat-csomagból

Az alapvető túlélési feltételek

A mai, kényelemhez szokott tanulók ritkán gondolnak arra, hogy milyen alapvető dolgokra van szükség a túléléshez. Nézzük meg, hogy a tanulók saját életközösségében honnan származnak az élethez alapvetően szükséges dolgok: a levegő, a víz, az élelem, a védelem, a ruházat. Mi történik, ha kevés van ezekből? Élelemhiány esetén az emberek meghalnak, elvándorolnak vagy megtanulnak valami mást enni. Ha szennyezett lesz az ivóvíz, akkor megtisztítjuk vagy fizetnünk kell a tiszta vízért, esetleg más közösségektől kell elvennünk. Mit tehetünk, hogy az életben maradáshoz szükséges dolgokat megőrizzük? A következő gyakorlat elvégzése során a tanulók rájöhetnek a jelenlegi életük és az életben maradás alapjai közötti különbségekre:

Gyakorlat
1. Gondold el, hogy éppen a hegyekben túrázol. Nem túl bölcsen úgy döntesz, hogy az eredeti tervtől eltérő útvonalon mész. Senki sem tudja, hol vagy éppen. A hátad mögött egy lavina zúdul az ösvényre, így elzárja utadat. Föntről morajlást hallasz. Csak perceid vannak arra, hogy hat tárgyat gyorsan kivegyél a hátizsákodból. A következő tárgyakból kell választanod: élelem; balta; dzseki; vízhatlan ponyva; kötél; napolaj; esőköpeny; orvosság; víz kulacsban; gyapjúsapka és kesztyű; takaró; WC-papír; kígyómarás elleni védőkészlet; farmer és póló; vadászkés; fürdőruha; hálózsák; kés, villa, kanál; képregény; lőfegyver.
2. Valamilyen menedéket kell építened magadnak, hogy megvédjen a közelgő vihartól. Sorolj fel olyan dolgokat, amelyek a természetben találhatók, és az életben maradáshoz felhasználhatod őket.
3. Rajzold ide, hogyan rendeznéd el szálláshelyedet és környékét. A rajzok mellé írd is oda, hogy mi micsoda.
4. Írd le, hogy hogyan jeleznéd ottlétedet a mentőhelikoptereknek.
5. Az is előfordulhat, hogy hetekig nem találnak meg. írd le, hogyan tudnál ilyen hosszú ideig életben maradni.

A túlnépesedés

A következő gyakorlatban a tanulók megtapasztalhatják a túlnépesedés következményeit.

Gyakorlat
1. Adjunk egy gondos munkát igénylő feladatot, de az ülésrendet előbb változtassuk meg oly módon, hogy kis helyen sok gyerek szoruljon össze. A gyerekek érezni fogják, hogy a többiek túlzott közelsége zavarja őket a feladat teljesítésében. Egy idő múlva kérdezzük meg őket, hogyan érzik magukat. Mindenki vizsgálja meg saját érzéseit, és beszéljük meg, ki hogyan viselkedett.
2. Miután a diákok visszatérnek eredeti helyükre, beszéljük meg, mi történik, ha egy populáció egy adott helyen túl nagyra nő. Hogyan reagálhatnak a populációk a túlnépesedésre? Elpusztulnak, alkalmazkodnak, vagy elvándorolnak. Hogyan?
Fontos: Nagyon figyeljünk a diákok tűrőképességére. Könnyen előfordulhat, hogy a lelkiismeretesebb gyerekek túlfeszítetté válnak a feladatmegoldásban való korlátozásuk miatt.

A közösség felfedezése térképpel

E gyakorlatban a diákok városuk vagy községük térképének segítségével felfedezik az életközösség természetes vagy mesterséges határait, meghatároznak néhány, a közösségen belül élő növényt, állatot, következtetéseket vonnak le arra vonatkozóan, hogy mely populációk élhetnek meg itt és melyek nem. 
1. Kezdjük az órát az életközösség, a populáció és a határ fogalmának áttekintésével. 
2. Osszuk ki a munkalapokat és a térképeket. A gyerekek párosával vagy hármas csoportokban dolgozhatnak. 
3. Segítsünk annak átgondolásában, hogy milyen határok létezhetnek: a természetes határokat könnyű felismerni (folyók, tavak, hegyláncok), de azt már nehezebb eldönteni, hogy melyek a mesterséges határok, különösen ha azokat önkényesen döntötték el. Keressék meg a legfontosabb utakat vagy főútvonalakat is. A valóságos város- vagy faluhatár nem igazán fontos ebben a feladatban, mivel itt az a lényeg, hogy a -- később kisebb részekre osztandó -- életközösségeket elválasztó, azok egységét biztosító határokat ismerjék fel a tanulók.
4. Az iskolát tekintsük a falun vagy városon belüli legkisebb életközösségnek. Az itt kapott információkat az életközösséget vizsgáló, iskolán kívüli gyakorlatok során végig felhasználhatjuk.
5. A munkalap kitöltését követő beszélgetés témája lehet az, hogy miért ott élnek a növények és az állatok, ahol. (A környezet biztosítja az élőlények számára a fennmaradáshoz -- táplálkozáshoz, szaporodáshoz és védekezéshez -- szükséges feltételeket stb.)
6. Ezt a beszélgetést kiegészíthetjük a környezet szennyeződése lehetőségének megvitatásával. A populációk ekkor vagy (1) alkalmazkodnak -- beszéljük meg, hogyan --, vagy (2) elpusztulnak -- beszéljük meg, miért --, vagy (3) más helyre vándorolnak. Ismernek a gyerekek olyan helyet a közösségen belül, ahol szennyeződés történt és a környezetszennyezés az előbbi következményekkel járt?

Gyakorlat

I.
1. Keresd meg a térképen saját életközösséged határait. A határok lehetnek természetesek, például folyók, vagy mesterségesek, mint az utcák. 
2. Írd fel életközösséged öt határát.
3. Sorolj fel néhány, a közösségedben űzött foglalkozást.
4. Állatok is élnek a közösségben. Sorolj fel ezekből néhányat.
5. Sorolj fel három olyan állatot, amely nincs az életközösségben, és indokold meg, miért.
6. Sok különböző növény él a közösségedben. Sorolj fel ezek közül néhányat.
7. Sorolj fel négy olyan növényt, amely nincs az életközösségben. Miért nem tudnak ott megélni?

II.

1. Egy nagyobb életközösség határain belül kisebb közösségek is létezhetnek. Keress a térképen olyan területeket, amelyek kisebb életközösségeket jelölnek és adj mindegyiknek nevet.
2. Határozd meg minden egyes kis életközösség határait. Sorolj fel különböző állatokat minden egyes kis közösségen belül. Sorolj fel különböző növényeket minden egyes kis közösségen belül.
3. A kisközösségekben ugyanolyan vagy különböző populációk találhatók? Indokold meg válaszodat.
4. Mit gondolsz, mi az oka annak, hogy a növényi és állati populációk különbözőek az életközösség egyes részeiben?
5. Mit gondolsz, mi történik az életközösség egyik populációjával, ha megszűnik az élelemellátás?
 

Milyen tényezők hatnak egy közösségre?

A közösség életben maradásához szükséges feltételek közé tartozik a megfelelő hőmérséklet, a talaj, fény, nedvesség és a megfelelő élelemellátás. A következő gyakorlat célja: meghatározni e tényezőknek az életközösségre gyakorolt hatását.

Gyakorlat
1. Osszuk az osztályt négy csoportra. Egy csoportban hat-nyolc tanuló legyen. Minden csoport válasszon egy évszakot. Készítsünk el előre egy felosztást az alábbi módon: 
Időjárási jellemzők
Az állatok viselkedése
A növények állapota
Emberi tevékenységek
Egyéb jellegzetességek 

2. Miután átnéztük, melyik csoport milyen tényeket gyűjtött össze, beszéljük meg a következő kérdéseket:
Melyik évszakban történik a legtöbb cselekvés? Miért?
Miért lassul le télen minden? Milyenek lesznek ekkorra a növények, hova mennek az állatok? Hogyan védekeznek az emberek a hideg ellen?
Miért hagyja el néhány állat -- leginkább a madarak -- az életközösséget ősszel? Miért térnek vissza? 
Mi történik egy közösséggel, ha rosszabbodnak az életfeltételei?
Mi történne, ha egész évben tél lenne? Tudnál ilyen körülmények között élni?
Hogyan hatnak a különböző tényezők (hőmérséklet, fény stb.) a cselekvésre, az aktivitásra?
Hogyan változna meg egy életközösség, ha a tényezők egyike vagy másika megváltozna? 

Forrás: Lásd a "Miért tanítsunk ökológiát" c. írásnál