"Aki
kútba néz,
mélybe
tekint,
hogy
messzire lásson."
"... szálljak le a katedráról.
Szálljak le azért, mert a katedráról csak osztályt látok, tömeget és csak
tömegeket ismerhetek meg. Pedig a nevelés fő célja mégis x vagy y. Az egyén.
A személyiség."
Karácsony
Sándor
Ezt vallják a Remetekertvárosi
Iskola pedagógusai is, akik négy éve indították útjára az önismeretet alapvető
értékként kezelő tantárgyat, a Kútbanézőt. "Sokat játszunk tükörjátékot:
én szembefordulok a gyerekekkel és mozdulatokat mutatok. Ezeket ők élethűen
visszajátsszák. Már kissé bátrabb és bizarabb, amikor grimaszokat kell
leutánozniuk. Ezek a 'magamhű' visszajátszások a gyerekek és az őket segítő
pedagógus személyesebb megnyilvánulásai a tanóra keretei között" - kezdi
a beszélgetést Debreczeni Ágnes.
- Hogyan született meg
ez a tanterv?
- A rendszerváltás óta Magyarországon
többféle tantervi kísérlettel próbálkoznak. 1995 őszén megszületett a közoktatás
sokat ígérő dokumentuma, a Nemzeti Alaptanterv. Bárki írhatott a NAT követelményrendszerére
épülő tantervet, amely bekerülhetett az iskola pedagógiai programjába,
az ötven százaléknyi "szabad lehetőségbe". A mi történetünk az Academi
Ludi et Artis Egyesület megalakulásával kezdődik, amelyet pár éve a művészeti
nevelés különböző területeit képviselő szakemberek hoztak létre. Két nevet
kell megemlítenem. Az egyik Debreczeni Tibor, aki a Népművelési Intézetben
volt hosszú éveken keresztül a művészeti csoport vezetője, az amatőr művészeti
mozgalmak egyik országos szervezője és módszertani támogatója. Társa Trencsényi
László, a pedagógia tudós szakembere. Ők ösztönözték az egyesület létrejöttét,
amely a különböző művészeti ágakat együtt kezelve komplex művészeti neveléssel
foglalkozik azzal a céllal, hogy a gyerekek ne csak ismereteket szerezzenek
kultúrkincseinkről, de saját életükhöz is közelebb kerüljenek. A művészetpedagógusokat
tömörítő egyesület ezzel az alapeszménnyel látott hozzá a tanterv kidolgozásához,
amely Kútbanéző néven bekerült a Tantervi Adatbankba, amit a Fővárosi Pedagógiai
Intézettől bárki lekérhetett. Az egész országban két iskola élt ezzel a
lehetőséggel...
Kik a kútbanézők?
Akik hajlandóak önmagukban mélyebbre
nyúlni, akik több szempontból is megvizsgálják az embert, érzéseit, kis
világait. A kútbanéző - Weöres Sándor lírájában - önnön mélyvilágát, a
"belső végtelent" cserkészi. |
- Miért választotta a
Remetekertvárosi Iskola ezt a tantervet?
- Abban az időben azon töprenkedtünk,
mit is tehetnénk annak érdekében, hogy iskolánk tanulói negyedik osztály
után ne váltsanak iskolát. Veszélyes folyamat a nyolcosztályos gimnáziumokba
való áramlás, ahol a gyerekek korábban specializálódhatnak. Úgy gondoltuk,
hogy mi is felkínáljuk az ötödik osztályba lépő gyerekeknek az érdeklődési
kör szerinti tömörülés lehetőségét. Így alakult ki a humán és reál érdeklődésűek
köre. Mindkét területre valami pluszt kellett találni. Irodalomtanárként
és drámapedagógusként lelkesedtem a Kútbanéző tantervért. Úgy gondoltam,
általa sikerül felmutatnom a művészeti ágak összefüggéseit és a művészet
személyes értékeit.
A korosztályonként 10-12
téma köré szerveződő tanterv az esztétikai, művészeti értéken túl lehetőséget
ad a tanulók személyes és társas problémáinak orvoslására. Az összefüggő
ciklus komplexitásánál fogva segít önmaguk megértésében és elfogadásában.
A különböző évfolyamokon rendelkezésemre álló óraszámoknak megfelelően
hat-hét témakört dolgozunk fel egy tanévben. A témakörök sorrendjét a felsőbb
osztályokban már egyeztetem a tanulókkal is. Például nyolcadikban egyöntetű
választás esett a "már néha gondolok a szerelemre" témára.
- Miért tartod alapvetően
fontosnak ezt a tantervet?
- Engem mindig bosszantott,
hogy az intelligenciát olyan teszten mérik, amely kifejezetten a praktikus,
reális gondolkodásmódot vizsgálja és méri. Az érzelmi intelligenciáról
mindenki némán hallgat, holott az ember személyiségének legmeghatározóbb
része. Az együttérzésre - amely az emberi élet alapja - senki sem kíváncsi.
Ezt nem tanítjuk, nem jelenik meg követelményként, ez nem szempont.
Talán
ez az oka a világ elmagányosodásának. A mai világ nagy közösségei legtöbbször
csak magányos emberek gyülekezetei. Ennek oka az emberek problémakezelésében
rejlik. A gyerekek is azt hiszik, hogy nehézségeikkel, problémáikkal
egyedül állnak a világban. Nem tudják kezelni a belső feszültségeiket,
hát haragszanak a világra. Bántanak mindent és mindenkit, de leginkább
- a "minden mindegy" álarca mögé rejtőzve - önmagukban rombolnak. Ennek
hátterében, bizony ott van a feszültségekkel terhes családi légkör is.
A kútbanéző például ehhez a problémához a "helyzetem otthon" témakört
ajánlja, mely az otthoni lehetséges és valós beszélgetésekre helyezve
a hangsúlyt, segít megtalálni a gyerek helyét a családban.
Az elmúlt években az ötödikesekkel
is körbejártuk az emberi kapcsolatok alapját képező kommunikáció lehetőségeit,
veszélyeit. Ennek okán megnéztük a Csók, Anyu című magyar filmet, majd
hosszan beszélgettünk róla, elemeztük. Sohasem fogalmazok meg véleményt
elsőként, inkább provokáló kérdéseimmel segítem, hogy egy problémát minél
több oldalról lássanak, mielőtt ítélkeznének.
A kútbanéző tantervi szerkezete
nagyon jó. A felbukkanó problémák először mindig burkoltan jelentkeznek,
majd kiteljesednek. Így az ötödik elején feldolgozásra kerülő problémák
a tanév második felének tematikájában már megfoghatóbbak. Ez a fokozatosság
megvan az egyes évfolyamok között is. Ötödikben a "Négyszögletű kerek erdővel"
kezdünk - a történet különleges karakterei kiemelik a gyerekeket az egyszerűbb
konfliktusrendszerre épülő kis világukból. Innen indulva, hatodikban rájönnek,
hogy nincsenek egyszerűen jó vagy rossz válaszok, a helyzetek sokkal komplexebbek,
semmint hogy egyértelmű, gyors megoldásaik legyenek. Ezek a gyerekek elhiszik,
hogy itt tényleg az ő saját gondolataik, véleményeik az érdekesek. Ily
módon talán bátrabb és szabadabb személyiségek, magukat mindenképpen felvállaló
emberek lesznek.
- Milyen egy Kútbanéző
óra légköre?
- Sokkal szabadabb, mélyebb,
lazább, mint egy hagyományos tanóra. Mindez azonban a pedagógus személyiségén
is múlik. Az órák alapját szituációs játékok és belső monológok képezik.
Egy zárt karakterű pedagógus mindezt nem tudja hitelesen elindítani, így
az óra súlypontja feloldódhat. Persze jobb lenne kisebb csoportokban dolgozni
a gyerekekkel, mert úgy még inkább kialakulhatna az intimitás, de ez a
közoktatás szintjén nem megvalósítható cél.
Mielőtt a tanulók és szüleik
eldöntötték, hogy a kútbanéző órákat szeretnék látogatni, részletes tájékoztatót
kaptak a tantárgy céljairól, lehetőségeiről. Úgy alakult - és ez sajnos
nem egyedi eset -, hogy a humán osztályokba a gyengébb képességű gyerekek
kerültek. Nyilvánvaló, hogy a humán értékek nem a mai világ értékei. Számítástechnika,
matematika és nyelv - ez a követendő hármas. A tantárgyi teljesítményátlag
a reál tagozatnál így magasabb, de a humán osztályba járó gyerekek sokkal
nyitottabbak, őszintébben formálnak véleményt. A kreativitás és az empátia
- amelynek fejlesztésére nincs a közoktatásban kidolgozott módszer -, alapvető
érték ezekben a közösségekben. A kútbanéző által azok a gyerekek is élményben
részesülnek, akiket a hagyományos tantárgyi követelményrendszer a perifériára
szorítana. Nálam a leggyakoribb jegy az ötös.
- Egyáltalán hogyan lehet
ezeken az órákon osztályozni?
- Megvallom őszintén, hogy
nagyon nehéz. Az értékelést én dolgoztam ki. Egyrészt osztályozást kapnak
a füzetükre, a véleményeik megfogalmazására és a különböző témákhoz kötődő
gyűjtési munkájukra. Másrészt ezeknek az óráknak talán a legfontosabb része,
hogy ismereteiket rendszerezik, és mindezt nem kívülálló nézőként, hanem
önmagukon keresztül élik meg. Ezeket az elsajátítható ismereteket is mérem,
egyszerű tudáspróba-teszteken. Erre szintén osztályzatot kapnak.
- Milyen kapcsolódási
pontok vannak az iskola zöld programja és a Kútbanéző között?
- Az iskola befogadta a tantárgyat
ökológiai szemléletű oktatási koncepciójába. A személyiségformálás a környezeti
nevelés alapvető része. Környezeti tudatosságról tudatos, önmagára fogékony,
a társadalomra nyitott személyiség nélkül nem lehet beszélni. Nyilvánvalóan
nem lehet sikeres a környezeti nevelés, ha e tulajdonságok kialakítására
nem helyezünk kellő hangsúlyt.
Én a környezeti neveléssel
kapcsolatban szkeptikus vagyok, mert úgy gondolom, hogy minden egyes "megváltó
gondolat" eleve halálra van ítélve mindaddig, amíg szélesebb körben, a
mindennapi élet terén nincsenek meg a lehetőségek. Az iskolában nagyon
sok problémát fel lehet dolgozni, de feloldani képtelenség. Komoly feladata
az iskolának, hogy tanulóiban kialakítsa, illetve erősítse a környezetkímélő
szokásokat, de a probléma lényege nem ez. Fontos lenne, hogy a gyerekek
a kialakult nézőpontjaik gyakorlati megvalósítása számára kapaszkodókat
találjanak. Ezzel a gyerekek nap mint nap szembesülnek, és a rájuk hárított
és tudatosított felelősségért cserében sok esetben csalódás vár rájuk odakint.
Nem szeretem elhitetni a gyerekekkel, hogy ők meg tudják oldani ezeket
a problémákat, hogy a dolgok csak rajtuk múlnak. Veszélyesnek tartom az
álságos gondolkodást. Abban azonban hiszek, hogy a művészet, önmagam, az
emberi lény megértésén keresztül közelebb kerülhetünk a problémák gyökeréhez,
a megoldáshoz. Személyiség, viszonyulás, empátia - ezek gondolkodásom kulcsfogalmai.
Ha innen indulnak lépteink, elmaradnak NE-vel kezdődő felszólításaink.
A környezettudatosság kialakításának tereit bejárva eljuthatunk az alaphoz,
az emberhez, önmagunkhoz. Mint egy kör, amely a középpontjába sűrűsödve
mélyülni kezd.
|
Védett
állatok ínyenc módra
Mikor
lesz sikk a természettudományos műveltég?
Ilosvay György a Szegedi
József Attila Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karának
adjunktusa, 'Ilos' néven a CSEMETE Környezet- és Természetvédelmi Egyesület
ügyvezető elnöke. Felvéve egy tíz évvel ezelőtti beszélgetés fonalát, a
felsőoktatás környezeti nevelési lehetőségeiről és a segédanyagok, tankönyvek
- esetenként kacagtatóan- szomorú példáiról beszélgettünk.
- Tíz évvel ezelőtt arról
beszélgettünk, hogy nemcsak a környezetvédelmet kellene oktatni, hanem
a környezetvédelmi tudatosság kialakítására is nagyobb figyelmet kellene
fordítani. Erre pedig minden tanórát fel kellene használni. Az akkori beszélgetésünk
azzal ért véget, hogy sokat kell még tenni, hisz a tankönyvekből az ilyen
szellemiség hiányzik. Azóta eltelt tíz év. Változott valami?
- Tíz év alatt sok minden
változott. Többek között már hivatalos szinteken is elismerik a környezeti
nevelés szükségességét. Több külföldön bevált program is bejött Magyarországra,
így például az Ökoiskolák - vagy általam jobban kedvelt elnevezéssel -
a Zöldiskolák programja, valamint a fenntartható fejlődés pedagógiája.
Mindkettő igyekszik a diákokat is bevonni a döntésekbe. A demokráciára
nevelés is fontos része a fenntartható fejlődés pedagógiájának. Szükséges,
hogy a gyerek lássa: az iskola környezetbarát módon működik.
Sok törvényben megjelenik,
hogy a környezeti nevelésnek szerepet kell kapnia a közoktatásban. A környezetvédelmi,
a természetvédelmi, a halászati, a vadászati, a hulladékgazdálkodási törvény
mindegyikének van olyan paragrafusa, amely azzal foglalkozik, mit kell
megjelentetni az oktatásban. Ugyanakkor tudjuk, hogy nem lehet mindent
törvénnyel szabályozni. Ha megnézzük, hogy a világon hol vannak a legjobb
környezetvédelmi törvények, látjuk, hogy általában olyan országokban, ahol
ezeket nem hajtják végre. A volt szocialista országokban nagyszerű környezetvédelmi
törvények vannak. De nézzük meg környezeti állapotukat: katasztrofális!
És nézzük meg azokat az országokat, ahol sokkal lazábbak ezek a törvények.
Ott egyszerűen nincs szükség szigorú, részletekbe menő törvényekre, mert
már mindenkinek magas szintű a környezeti tudatossága, a lakosság környezeti
ingerküszöbe jóval alacsonyabb, és sokkal erősebbek a civil mozgalmak.
- A felsőoktatási és a
közoktatási rendszer mennyire tudja követni a törvénykezést?
- A felsőoktatási képzésbe
a legtöbb helyen nincs beépítve a környezeti nevelés és annak módszertana,
ezért a különféle szakos pedagógusjelöltek, mérnökök, medikusok, agrárszakemberek
csak nagyon ritkán találkoznak ezzel a kérdéskörrel. A felsőoktatási törvény
ugyanakkor lehetőséget ad betétlapok megszerzésére. Ez azt jelenti, hogy
ha a két szak összes kreditjeinek tíz százalékát környezeti nevelésből
szerezheti majd meg a hallgató, akkor kap egy ezt igazoló betétlapot. Az
ilyen hallgató remélhetően felkészült lesz arra, hogy a kereszttanterveknek
megfelelően a saját tantárgyaiba beépítse a környezeti nevelést. Ez olyan
terület, ahol nagy szükség van a diákok és a pedagógusok aktív közreműködésére,
itt nemcsak tudásátadásról van szó, hanem a tevékenységben való aktív részvételről.
- Ehhez az kell, hogy
úgy oktassák őket az egyetemeken, főiskolákon.
- Természetesen! Érdekességként
megemlítem, hogy Angliában a környezeti nevelés a diák majdani karrierje
szempontjából nélkülözhetetlen. Ennek megfelelően fontos helyet kap az
oktatásban. Az utóbbi időben szerencsére nálunk is kezd beindulni valami
hasonló.
- Visszatérve az első
kérdésünkre: hogyan értékelnéd a jelenlegi tankönyv- és segédanyag-kínálatot
a környezeti nevelés szempontjából?
- Aki érzékeli a környezeti
nevelés szükségességét, és azt a mindennapi munkába megpróbálja beépíteni,
nehezen talál megfelelő segédeszközöket. Néhány példát mondok. Tegnapelőtt
vittem orvoshoz a fiamat. A falon mindenféle mesefigura volt, és nagy
örömmel láttam, hogy a hétpettyes katicabogárnak a hét pettye úgy volt
elrendezve, ahogy az a valóságban van. Tehát nem úgy, hogy az egyik
oldalon négy, a másik oldalon három, ahogy néha a tankönyvek ábrázolják.
Képzeld el, egy
tanítónő kinyit egy ilyen tankönyvet, és ott látja a katicabogarat ilyen
pontelosztással, a következő fejezetben pedig a kétoldali szimmetriát
kellene tanítani. A gyerek rögtön megkérdezi: hogy is van ez? Vagy például
egy grafikusnak le kell rajzolnia a gólya röpképét, de miután nem fér
ki, behajlított nyakat rajzol neki. Ugye nem kell mondanom, hogy a gólyák
mindig kinyújtott nyakkal repülnek. Le tudom emelni a polcról azokat
a tankönyveket, amelyekben ilyenek vannak! Általános iskolai tankönyvek.
Vagy lerajzol egy piros hónapos retket, és odaírja, hogy ennek a gyökerét
esszük. A piros hónapos reteknek azonban a szárát esszük, a jégcsapreteknek
esszük a gyökerét. Ezek az információk megzavarják a pedagógust és a
diákot.
Baj az is, hogy nagyon sok
könyvet angolból fordítanak magyarra. Ezek az úgynevezett esettanulmányokat
- amelyek nagyon fontosak a környezeti nevelésben - nem magyar példákon
keresztül mutatják be. Nem vagyok biztos abban, hogy etióp vagy angol példákkal
kell a hazai pedagógusokat és diákokat traktálni. A könyveket esetenként
nem is szakember fordítja, hanem általában angolul jól tudó humánszakos.
Tipikus példa a százlábúak és az ezerlábúak esete. A tankönyv mutat egy
ikerszelvényes ezerlábút, és alá van írva, hogy százlábú. A legtöbb fordító
a fajt következetesen fajtának írja, márpedig fajták a szabad természetben
nem élnek, azokat az ember háziasítja. Rendszertani káosz! Vagy például
a korrektor nem tudja, hogy van egy medúzafaj, a portugál gálya, azt mondja,
ennek nincs semmi értelme, odaírja inkább, hogy portugál gólya. Szerencsére
vannak már olyan könyvek, amelyek jók, ezek esetében csak az a probléma,
hogy nagyon kis példányszámban jelennek meg.
Egy szövegben a barátka
poszáta így jelent meg: barátkáposzta. A káposzta ugyan nem repül, de most
képzeld el, hogy egy pedagógus - miután neki és a diáknak is a tankönyv
szentírás - úgy tanítja a barátka poszátát, hogy barátkáposzta. A másik
ilyen a sárga hasú unka, amely nagyon sok helyen úgy jelenik meg, hogy
sárga húsú unka. Nagyon sok ilyen elírás van. Ha egy hibát a diák észrevesz,
hitelét veszti az egész könyv.
Bajok vannak a szemlélettel
is. Az egyik főiskolai rendszertani jegyzetben azt írják a réti csíkról,
hogy belőle készítették a pákászok a csíkos káposztát. De azt nem teszik
hozzá a szerzők, hogy a réti csík védett halfaj, és akkor készítettek
belőle az ételt, amikor
még tömegesen élt hazánkban, és nem volt védett. Igaz, akkor még a szabad
vízfelületeink aránya húsz százalék volt, ma pedig kettő! Egy főiskolai
jegyzet arra ösztönöz, hogy fogyasszunk védett állatokat! Ezek után milyen
alapon szólalunk fel az olasz vadászok ellen, akik ezrével lőtték ki a
védett madarainkat?
Egy ma még használatos főiskolai
földrajzi jegyzetben arról olvashatunk, hogy a Tiszán és a Dunán hány vízlépcsőt
kellene építeni ahhoz, hogy ideális viszonyok legyenek. Nem baj, ha leírják
ezeket a véleményeket, de melléjük kellene állítani azt az álláspontot,
amely szerint egy vízlépcső jelentős természetvédelmi problémák forrása
lehet. Más dolog egy általános iskolai vagy egy középiskolai tankönyv,
ahol nem biztos, hogy jó kételyeket ébreszteni a diákokban, és más dolog
egy felsőoktatási intézmény oktatási segédanyaga, ahol jó, ha a nézeteket
ütköztetik.
Vannak megdöbbentő dolgok.
Elolvastam valamennyi ötödik-hatodik osztályos tankönyvet. A matematika,
a fizika, a technika vagy a biológia tanára nem ismeri a többi tantárgy
könyveit. Az is előfordulhat, hogy ugyanarról a kérdésről mást tanít a
technika és mást a fizika. Képzeld el a szegény diákot: ugyanarról a kérdésről
mást mondanak neki. Nincs összhang. A másik nagy baj, ha ugyanazt az anyagot
az egyik tantárgy hatodik osztályban, a másik nyolcadikban tanítja.
Egy picit térjünk még vissza
a képekhez. A már említett orvosi rendelőben volt egy béka is, és ennek
a békának négy ujja volt. Sok könyvvel ellentétben helyesen. Ha a gyermek
ezt látja, akkor már jó információkkal rendelkezik, viszont van olyan tankönyv,
ahol öt ujjat rajzolnak a békának, görbe nyakkal a repülő gólyát, satöbbi.
Olyan ábrát is láttam, amely a táplálékláncot szemlélteti, és benne szerepel
a földigiliszta, két nagy kigúvadt szemmel. A földigiliszta fényérzékelő,
na de nem kigúvadt szemekkel!
További hiba, ha egy tankönyvkiadó
úgy reklámozza a könyveit, hogy az a pedagógus, aki rendel, nyerhet egy
külföldi utazást. Egy másik ugyan ezt nem ajánlja fel, de jobbak a tankönyvei.
Némelyik pedagógus sajnos attól a kiadótól fog rendelni, amelynek gyengébbek
a könyvei, de esetleg nyerhet egy utat, amit egyébként nem tudna megfizetni.
Ez is azt mutatja, hogy a tankönyvpiacon olyan fokú szabadság van, ami
nem minden esetben jó. De ha a jobb könyv drágább, a pedagógus akkor sem
rendeli meg, mert a családok nem tudják kifizetni. Ekkor a silányabb tankönyvet
fogják megvenni. Előfordult olyan is - nem is egy esetben -, hogy a lektor
vagy szerkesztő nem vállalta a könyvet, mert annyira hibás volt, ám mégis
megjelent az ő neve alatt.
Még egy példa: annak idején
sokszor mentem át Tihanyba kompon. Nem egy esetben a tanár nénik lelkesen
mutogatták a gyerekeknek a keringő sirályokat, hogy nézzétek, mennyi galamb!
Sok tanár a terepen nem tud mit kezdeni a gyerekekkel. Azt is sokszor megfigyeltem,
hogy a tanárok nem tudnak mit csinálni az osztálykiránduláson a gyerekekkel.
A pedagógusok leülnek beszélgetni, a gyerekek tombolnak a természetben,
tépik a virágokat. A legnagyobb baj az, ha a tanár fél attól, amit tanítani
kellene, mert nem ismeri a terepet. A természet annyira sokoldalú, hogy
igen felkészültnek kell lennie a tanárnak, hogy helyesen válaszolhasson
a gyerek kérdéseire. Ám ha nem vagyok ott a gyerek mellett, akkor biztos,
hogy nem fog kérdezni.
Szomorú, de a biológiai
alapismereteket sokan nem tekintik az általános műveltség részének. Ha
én mint biológus nem tudom, hány szimfóniát írt Beethoven, ha nem ismerek
irodalmi alkotásokat, akkor engem le lehet nézni, de kérdezem én, miért
nem nézik le azt, aki galambnak nézi a sirályt? A természettel és természettudományokkal
kapcsolatos ismeretanyagot - annak ellenére, hogy Magyarország rengeteg
Nobel-díjas természettudóst adott - még valahogy nem sikk tudni. Ezen változtatni
kellene, és ez pedagógusok nélkül nem megy! És nem megy társadalmi elismertség,
fogékonyság és megfelelő hozzáállás nélkül. Ennek érdekében rengeteget
kell még tenni. A lényeg az lenne, hogy minél többet foglalkozzunk ezzel
a témával elkötelezetten, hivatástudattal, szakszerűen, pontosan, igényesen.
|