Szemléletformálás
minden szinten
A Nemzeti Környezeti Nevelési
Stratégia létrehozását 1997 júniusában kezdeményezte több civil szervezet.
1998-ban jelent meg a Környezetvédelmi Minisztérium támogatásával könyv
formában első kiadása, melyet a nagy érdeklődésre való tekintettel hamarosan
újra kellett nyomni. Idén a legkülönfélébb szakterületek képviselőinek
bevonásával megkezdődött az újabb, átdolgozott kiadás előkészítése.
Dr. Victor Andrással,
a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület elnökével a hatalmas munka mögött
rejlő szándékról beszélgettünk.
- Milyen tényezők indokolják
a Stratégia újraírását?
- Eleve úgy terveztük, hogy
három-négy évenként mindenképpen meg kell majd újítanunk a Stratégiát.
Ez magából a műfajból következik, hiszen minden fejezete tartalmaz helyzetleírásokat
és javaslatokat a tennivalókat illetően. Sok változás történt a jogszabályi
szinttől az iskolák mindennapi életéig a Stratégia első kiadásának megjelenése
óta, ezért sok mindent módosítanunk kell a szövegben. Az akkori javaslatainkból
van, ami már megvalósult (pl. létrejött egy megfelelő akadémiai munkabizottság),
ugyanakkor új igények is jelentkeztek. Mindezt be kell dolgoznunk az új
Stratégiába. Vannak olyan fejezetek is, amelyekről azt gondoljuk, nem sikerült
jól eltalálnunk a téma megközelítését. Ezeket meg kell újítani.
- Milyen új témák jelentek
meg, miben lesz más az új Stratégia?
- Először is áttekinthetőbbé,
kezelhetőbbé tettük. Már a tartalomjegyzék alapján ki-ki könnyebben megtalálhatja,
melyek azok a pontok, ahol az ő szakterülete, mozgástere érintett, hol
vannak azok a javaslatok, amelyeket neki személy szerint érdemes megfontolnia,
mert módja nyílik alkalmazni. Megjelentek tartalmi újdonságok és új fejezetek
is. Született egy áttekintés a környezeti nevelés pedagógiai hátteréről
és a fenntarthatóság pedagógiájáról. A felsőoktatásról szóló fejezet mellett
önálló rész lett a pedagógusképzés, önálló és bővebb blokká vált az eszközrendszert,
megvalósítást taglaló rész, itt megjelent a két érintett minisztérium (OM
és KÖM) közös környezeti nevelési programja, felbukkant egy, a humán tárgyak
lehetőségeit tárgyaló fejezet. Sok nyitott kérdés van még, sok mindenen
törjük a fejünket.
- Megmarad a Stratégia
a nevelésre és oktatásra koncentráló szakmai anyagnak, vagy általános társadalmi
szemléletváltást is céloz? Utóbbi esetben a címet előbb-utóbb Szemléletformálási
Stratégiára is át lehetne változtatni.
- Ez a javaslat el is hangzott
már. Az általunk ismert külföldi környezeti nevelési stratégiák közt egy
sincs, amelyik a közoktatás mellett a társadalmi élet egyéb területeivel
foglalkozna. Büszkék vagyunk arra, hogy a miénk ilyen. Nagyon fontos, hogy
ez a dokumentum nem csak az iskolarendszerre vonatkozik. Következetesen
foglalkoznunk kell olyan témákkal, mint a felnőttképzés, a tudomány, a
vallás, a művészet, a szabadidő, a jog, a média és az élet sok egyéb területe.
A továbbiakban még részletesebben kívánunk ezekkel a területekkel is foglalkozni.
Érdekes, hogy a környezeti nevelés iránt elkötelezett emberek közül is
nagyon sokan csak a közoktatásra gondolnak, amikor ezt a kifejezést hallják.
A mi szóhasználatunkban azonban a "nevelés" nagyon általános fogalom, és
egyáltalán nem csak az iskolához köthető. Minden emberek közötti interakció
nevelő hatású. Szeretnénk megőrizni a "nevelés" szónak ezt a tág értelmét,
ami szerint a templomban is nevelés folyik, a művészeti kiállító-teremben
is, a munkahelyen is. Nevelés és szemléletformálás lényegében azonos. Majd
meglátjuk, meg tudjuk-e őrizni ezt az általános értelmet, vagy egy következő
kiadásban már megváltoztatjuk a címet, hogy egyértelmű legyen a szándékunk.
Hiszen a fejezetek kétharmada egyáltalán nem az iskoláról szól, hanem az
élet más területéről.
- Melyek voltak a leggyakrabban
felmerülő vagy a legtöbb vitát kiváltó kérdések a Stratégia új kiadását
előkészítő szeptemberi konferencián?
- Termékeny, jóízű beszélgetések
voltak; alapvető kérdésekben egyetértettünk. Terminológiai kérdések most
is előkerültek, de hiszen ezek húsz éve kísérnek bennünket, például azon
vitatkozunk, hogy a környezet a tágabb fogalom, vagy a természet. De sikerült
elkerülnünk az egy helyben forgást. Érdekes elméleti vita alakult ki például
arról, hogy szabad-e antropomorf kifejezéseket használni a természettel
kapcsolatban, hogy beszélhetünk-e a természetben "vetélkedésről" és "együttműködésről".
Hogy el tudjuk-e kerülni egyáltalán az antropomorf kifejezések használatát.
- Milyen tapasztalatok
szűrhetők le az első Stratégia megírása óta eltelt időszakból? Milyen volt
a fogadtatás?
- A fogadtatás meglepően
érdeklődő volt. Nagyon kellemesen érintett bennünket, hogy a könyv iránt
óriási érdeklődés mutatkozott, olyannyira, hogy elfogyott az első kiadás,
és utánnyomást kellett készítenünk. Előnyös volt, hogy a Környezetvédelmi
Minisztérium támogatása révén ingyen tudtuk adni a könyvet, csak a postaköltséget
kellett elkérnünk a megrendelőktől. Egy hosszú lista alapján szétküldtük
civil szervezeteknek, minisztériumoknak, pedagógiai intézeteknek, felsőoktatási
intézményeknek. Nagyon sok felsőoktatási intézmény jelezte, hogy nagy mennyiségben
lenne szükségük rá, mert szemináriumi forrásanyagként használják. Érdekes
meglepetés ért nyáron Erdélyben, ahol romániai magyar fiatalokkal találkoztam,
és kiderült, hogy a Kolozsvári Egyetem környezet szakosai is tankönyvként
használják, vizsgáznak is belőle. Küldtünk a parlamenti pártoknak és az
országgyűlési képviselőknek is. Utólagos érdeklődés is jelentkezett parlamenti
bizottságokból. Sikerült kiadnunk angol nyelven is a teljes stratégiát,
és ez külföldi konferenciákon is nagy érdeklődést váltott ki.
Azt gondolom, hogy - minden
hibája és hiányossága ellenére is - az első Stratégia hiánypótló mű volt,
és azt hiszem, hogy jól éreztünk rá '97-ben, hogy megérett az idő egy ilyen
dokumentum megírására. Mind a szakmai tudás, mind a kellő fogadókészség
megvolt rá.
- Mikor jelenhet meg
az átdolgozott Stratégia?
- Egyelőre csak arra sikerült
pénzt szereznünk, hogy elkészülhessenek a kéziratok és megtarthassunk egy
országos környezeti nevelési konferenciát, amelyen a résztvevők 36 szekcióban
dolgoztak a fejezetek szövegén. A kinyomtatásra még nincs pénzünk, a napokban
pályázzuk meg a KAC-nál. Szeretnénk 4-5 ezer példányban kiadni, 2002 elején.
Nagyon szeretnénk ismét eljuttatni sok szervezethez, céghez. Nagyobb társadalmi
nyilvánosság elé kívánjuk vinni, mint az előzőt. A közoktatáson és a felsőoktatáson
kívüli területek egyelőre sajnos nem nagyon fogadóképesek erre. Keressük
az utakat.
A Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület elérhetősége:
1065 Budapest, Hajós u.
43.; 1397 Bp. Pf. 530.
Tel.: (06-1) 269-4481, e-levélcím:
mkne@freemail.hu
A beszélgetést
lejegyezte: Fonyó Attila
|
Vásárhelyi Judit
Rejtett
stratégiák
Az alábbi írás a Nemzeti
Környezeti Nevelési Stratégia egyik bevezető fejezete. Stílusára nézve
kakukktojás: sajátos, szubjektív elmélkedés arról, hányféle gondolati tengelyre
lehetne fölfűzni egy hasonló munkát, és arról, hogyan válhat kinek-kinek
sajátjává a közösen megtervezett Stratégia.
A Nemzeti Környezeti Nevelési
Stratégia megújításával kapcsolatban a dokumentum hiányosságairól beszélgetve
több megállapítás veszítette legott érvényét, amikor idézhető volt, hogy
a számon kért szempont vagy kívánalom igenis benne van a szövegben - a
Bevezetésben vagy az Alapelvekben, az Eszközök között, esetleg egy kevésbé
népszerű fejezetben.
A Stratégia első kiadása
egyre több kézen forgott, s eközben szubjektívvé is vált, leülepedett és
kimutatta csomópontjait. Egyfajta hivatkozási index mutatná ki talán legjobban
a Stratégia használata során kirajzolódott erővonalakat, a leggyakrabban
idézett gondolatokat.
Ennek a stratégiának az
erővonalait. Ugyanis rejtve, embrionális állapotban, számos további, még
ki nem fejtett stratégiai gondolkodási lehetőség lappang ebben az egyben
is. A tartalomjegyzék csupán egy tengely mentén terül el, s jól meg kellett
választani, mi kerüljön erre a tengelyre. Némileg nagyobb változatosságra
nyílik mód, ha a tartalomjegyzéket nagyfejezetek tagolják, amelyek szétszabdalják
annak homogenitását, újabb dimenziókat villantva föl. Más-más választott
tengely, gondolatsor a maga fő szempontját tüntetné ki, elveszítene viszont
egyéb faktorokat. Lehetne például következetesen az emberi életkorokra,
életciklusokra is készíteni környezeti nevelési stratégiát, több teret
engedve a személyiségpszichológiának. A parlament által elfogadott törvényekből
viszont az államigazgatás származtathat előbb-utóbb környezeti nevelési
stratégiát, annak szintjei és színterei, feladatai és felelősei számbavételével.
Ez esetben az egyes fejezetek nyilván kevésbé lennének átéltek, erdőn-
mezőn szisztematikusan végighúzódna a bürokrácia - a közigazgatás - vezérfonala.
Földrajzi tengely mentén is tervezhetnénk a környezeti nevelést, de akár
az ismeretelméletet is választhatja sarokpontul valaki.
Vajon az általunk kidolgozott
Stratégiával a legtöbbet használt gondolkodási tengelyt választottuk? Vajon
legtöbben ettől a "kályhától" tudnak táncolni?
A Stratégia a fenntarthatóságra
nevelés
felé dolgozik, amikor a gazdasági és a társadalmi élet kérdéseiben is állást
foglal, sőt, a magánéletre is hatást kíván kifejteni. Mivel a szükséges
tennivalókat összeszedni szinte lehetetlen, inkább az irányultság, a gondolkodási
és cselekvési mód átadása lehet a fő cél.
Üljünk le gondolatban egy
- jól kiválasztott - erdő szélén és várakozzunk. Előbb-utóbb mindenek felbukkannak
majd, akik és amik érdekviszonyaikkal belépnek egy a fenntartható erdőt
célként tételező gondolatmenetbe: óvodások, táborozók, bútorgyárosok, exportjoggal
rendelkezők, erdőfelügyelők, kullancsok, olasz vadászok, karácsonyfa-kereskedők
és tolvajok, a madártani egyesület, az odvas keltike, a favágók szakszervezete
és a gyümölcsszedő szegényasszony, a borz és az osztrák tereplovas, a "megélhetési
bűnözők" és a mountain-bike-versennyel a talajt letúrók, no meg a szomszéd
falu hagyományőrzői. S ha nyomon akarjuk követni érveléseik kapcsolódási
pontjait, ha kompromisszumokat szeretnénk javasolni, ha fel nem tárt összefüggésekre
akarnánk felhívni a figyelmet, akkor valószínűleg megnyálazott mutatóujjal
lapozgathatunk fel-alá Stratégiánkban, vajon hol van benne az, ami ott
és akkor segíthet.
Alighanem minden környezeti
nevelőnek van saját stratégiája. Olyasmi, amit egy külföldről érkezett
kolléga emlegetett: a nyomtatott nemzeti kurrikulum mellett tartott szamárfüles,
összefirkált füzet, amelyben a lakóhelyükön megfigyelhető állatokról és
növényekről szánt mondanivalóit rendezte vázlatba, és évről évre "visszacsatolt"
saját programjához, apró betűs kiegészítéseket huzigálva bele.
Az egyes természeti elemek
védelme a különféle földrajzi és társadalmi környezetben szintén témája
lehetne egy stratégiának. Ennélfogva dolgozhatnánk akár egy "vízvédelmi",
vagy egy "talajvédelmi" nevelési stratégia mentén is. Végigsorolhatnánk,
mire van szüksége a talajnak - az óvodásoktól és iskolásoktól, az akadémiától
és az országgyűléstől, nem beszélve a civilekről, az erdészekről, a földművelésügyről
és az önkormányzatról. Visszaidézhetnénk, mit kapott hajdan az idős gazdáktól
és a tehenektől. Mi történik a talajjal, ha csatlakozunk az Európai Közösséghez?
Mi nem történik akkor? És így tovább, analitikusan, végig-végig valamennyi
természeti tárggyal és élő lénnyel.
Azt azonban már most is
sejtjük, hogy akármennyit tanulunk, mégis csupán egy részletét tapogatjuk
a hatalmas rendszernek, mint elefántot a vakok. Ha egyesek búvárként leszállnak
bizonyos szűkebb ismeretek mély kútjaiba, szükségük van arra is, hogy legyenek
vízszintes közlekedő folyosók a kutak között a megszerzett ismeretek kommunikációjához.
Az analízis mélyéből jó visszaemelkedni olykor a felszínre, megpihenni
úgymond az egészlegesség, a teljességigény, a holizmus nagy tenyerén. Más
megismerési rendszerek is adhatnak holisztikus képet a világról: a művészet,
a hagyomány, a mítosz. A személyiség mindenségről szerzett élménye egy-egy
villanásra összefoglalhatja... azt, hogy hemzsegve él..., hogy ég a napmelegtől...,
hogy óriás,... hogy dajkál..., hogy elmondhatatlanul apró részeként lüktetek,
élek, óriás vagyok, dajkálok magam is.
S mert a holisztikus átélés
pirinkó időhasadéka prolongálhatatlan - noha újra és újra meglátogatható
-, az illető visszazuhan, mondjuk a gyöngybagoly-védelem történeti hátteréből
eredeztetett, a lelkipásztorokra - noha gyöngybagoly-ügyben különböznek!
- felekezeti különbség nélkül kidolgozott szemléletformálási tervhez, figyelemmel
azoknak a mobiltelefon-hálózatok üzleti hasznosításáért durván küzdőknek
az előretörésére, akik a templomtoronytól - fenébe a piszkoló gyöngybaglyokkal!
- térerőt várnak. A pap eközben árnyaltan érvel a madarak mellett, merthogy
ők is a teremtett világ részei. Már meg is érkeztünk egy helyi fenntarthatóság-program
számtalan zuga közül az egyikhez. Ha a mobiltelefon cég emberének nyelvét
felvágták, azt fogja mondani, hogy ő is a teremtett világ része, s természetvédő
ő is, a gyermekeivel egyetemben, akiknek általa vélt jogait védi - többek
között a baglyokhoz -, noha ők, a gyermekek, maroktelefont akarnak, a kedvesükért
küzdeni vele, élni, lüktetni, dajkálni.
Ezért van, hogy ennek a
Stratégiának a "kályhája", kiindulópontja az ember. Magát, saját érdekét
akarja menteni és magyarázni, miközben korcsoportok és társadalmi szerepek,
hatalmi ágak, köz- és magánszféra szerint gondolja végig az élő lények
és az élő helyek megmentéséhez szükséges meggyőzés módozatait. Tőle, az
embertől is indulhat a tánc, csak becsületesen jusson el az éghajlathoz
és a hulladékhoz, a kéregpoloskákhoz és a napkollektor-építéshez. A specialista
pedig, ha nemcsak megismerni, hanem védeni is kívánja szeretett tárgyát,
eljut majd a neveléshez is, mint eszközhöz, s a környezeti nevelés nagy
báltermében össze-összefogódzik majd a többi szempontot képviselővel. Akár
a dalia a palotásban, aki a szemébe nézhet minden leányzónak virágról virágra.
Aki tehát csak rejtve találja
meg a maga stratégiáját a kiadványban, az vegye meg azt a szamárfüles füzetet
az Ápiszban, "fogjon nyomot", és ceruzával a kézben kövesse végig a maga
gondolatmenetét a Statégiában. A sok "rejtett stratégia" kibontása adja
meg majd emennek igazi életét. |
Új tantárgy: jelenismeret
Az idei tanévben a 9. évfolyamokon a kerettanterv előírásainak megfelelően
bevezették a társadalomismeret modul tanítását. A modulhoz olyan tantárgyak
tartoznak, mint emberismeret, etika, pszichológia, gazdasági ismeretek,
állampolgári ismeretek és jelenismeret.
A jelenismeret tantárgy célja, hogy a diákok képesek legyenek az
önálló tájékozódásra és véleményformálásra a modern jelenségekkel kapcsolatban,
tudják értelmezni e folyamatok kulturális és természeti környezetre gyakorolt
hatását.
A tantárgy által felölelt témakörök és tartalmak:
A tudományos haladás kora
A technológiai-gazdasági fejlődés dinamikája és világnézeti előfeltevései.
A természet legyőzése és az ember felszabadítása a felvilágosodás eszmerendszerében.
A szabadság, a jólét, a társadalmi igazságosság és a technológiai modernizáció
összefüggései. A racionalitás uralma. Kritikai szempontok a modern értelmezéséhez.
Az új gazdasági világrend
A piacgazdaság globális tendenciái és mechanizmusai. A növekedés dilemmái.
A racionális gazdasági magatartás összetevői a piacgazdaságban. A mikro-
és makroökonómia konfliktusai. A "láthatatlan kéz" és a "közlegelők tragédiája".
Állam és piac. Ökonómia és ökológia.
Innen és túl a nemzetállamon
Magyarország és a globalizáció kihívása. Az európai integráció kérdései.
A "helyi társadalom" fogalma és működése. A szubszidiaritás elve. A nemzeti
szuverenitás jelentősége a globalizáció korában. Civilizációs konfliktusok
(etnikai, környezeti, vallási, gazdasági). Nemzetközi szervezetek és a
nemzetek közössége. A gazdasági világverseny hatása a nemzetgazdaságra,
a helyi társadalmakra és a politika nemzetközi intézményrendszerére.
Információ és társadalom
A tanulás és a tapasztalatszerzés, a személyközi érintkezés átalakulása
az informatikai és távközlési rendszerek hatására. A tudás fogalmának változásai.
Tudás és teljesítmény. A szakértelem szerepe és a specializáció veszélyei.
Kultúra és globalizáció
A tömegkultúra jelenségeinek értelmezése. A szórakoztatóipar és a techno-telemédiumok.
A kulturális sokféleség jelentősége és a fennmaradását fenyegető tendenciák.
Hitek és remények
Szellemi és vallási körkép az ezredfordulón.
A technológiai-gazdasági fejlődés hatása a mindennapi életre
A munka világának átalakulása. Munkába lépés, pályaválasztás, munkavállalói
stratégiák a mai gazdaságban. A hatékonyságelv és a gazdasági világverseny
következményei. Az elgépiesedés és az elszemélytelenedés kockázata. A munkanélküliség
kérdése. A társadalmi tér átalakulása a közlekedési és a távközlési technológia
fejlődésének hatására. A sebesség kérdése.
A fogyasztók társadalma
A technológiafüggő életmód jellegzetességei. A fogyasztó "szabadsága"
és kiszolgáltatottsága. A reklám. Pazarló fogyasztás. A jóléti állam. Részesedés
és részvétel. A politikai nyilvánosság átalakulása.
A családi élet változásai
A család kulturális, gazdasági és társadalmi funkcióinak átalakulása.
Változások a szexuális viselkedésben és a nemi szerepekben. A feminizmus
törekvései.
Az életmód átalakulásának hatása a testi és lelki egészségre
A higiéné fejlődése és az egészség-ipar. Civilizációs és környezeti
ártalmak. A kémiai biztonság kérdései. A géntechnológia alkalmazásának
társadalmi és ökológiai kockázata. A környezet- és egészségvédelem főbb
területei, elvei és intézményei. Mentálhigiénés problémák és beilleszkedési
zavarok a felnőtté válás életszakaszában.
A növekedés határai
A bioszféra-válság társadalmi és gazdasági összefüggései. A földi élővilág
eltartó képességének határai. A technikai civilizáció és a gazdasági növekedés
hatása a természeti környezetre. Klímaváltozás, erdőpusztulás, talajerózió,
az ivóvízbázisok és más természeti erőforrások kimerülése. A pazarló használat
okai és következményei. Környezetszennyezés: az ipari és kommunális hulladék
növekedésének és kezelésének kérdései, megelőzés és újrahasznosítás.
Népesedési kérdések
A demográfiai robbanás társadalmi és gazdasági okai a "harmadik világban".
A népesség csökkenése és elöregedése, ennek problémái hazánkban és más
európai országokban. A Föld túlnépesedésének ökológiai és szociális következményei.
Migrációs jelenségek a globalizáció korában.
A fenntarthatóság
A technológiai és gazdasági szemléletváltás szükségessége és lehetőségei.
A környezetkímélő magatartás elterjedését ösztönző illetve gátló kulturális,
gazdasági és politikai feltételek. A fenntartható társadalom politikai
és gazdasági alapelvei
Részlet a tantárgyhoz tartozó tanári útmutatóból, Lányi
András tollából:
Az iskola a múlt tudását adja át a jövő nemzedéknek, és általában nem
feladata, hogy az egyes tudásterületek legújabb kérdéseiben foglaljon állást.
A mi korunkban azonban nemcsak történelmi léptékű változások mennek végbe
aránylag igen rövid idő leforgása alatt, hanem egyetlen nemzedék életidején
belül változnak azok a fogalmi keretek is, amelyek között képesek vagyunk
tapasztalatainkat egymással megosztani. Ez indokolja, hogy a középiskolai
tanulmányok végéhez közeledve röviden áttekintsük és értelmezzük napjaink
nagy civilizációs változásait.
Olyan témák jelennek meg a tananyagban, amelyekről a tanulók szerteágazó
és gyakran igen ellentmondásos értesülésekkel rendelkeznek. Ez komoly kihívás
a tanár számára, egyúttal kiváló alkalom, hogy ösztönözze a tanulók igényét
az önálló tájékozódásra.
A gazdag témaválasztékot tekintsük olyan kínálatnak, melyből a tanár
a maga és diákjai érdeklődésének megfelelően válogathat. Egy-egy jól megválasztott
résztéma alaposabb kifejtése során szinte elkerülhetetlenül fel fognak
merülni korunk nagy kulturális, politikai, gazdasági vagy éppen ismeretelméleti
kérdései. Az ezekre adható elméleti válaszok ismertetésénél ne feledjük,
hogy növendékeink számára ezek életproblémák lesznek, vagy azzá válhatnak.
A kerettanterv által sugalmazott gondolatmenet kiindulópontja annak
megértése, miként vezettek a tudományos-technológiai haladás mindenhatóságával
kapcsolatos várakozások - a jólét azonosítása az előállított javak bőségével,
a tudásé az információval, a szabadságé a szükséglet-kielégítéssel - korunk
globális társadalmi, gazdasági és kommunikációs rendszereinek kialakulásához.
Elemzéseink arra irányulnak majd, hogy a megváltozott körülmények miért
és mennyiben teszik szükségessé a helyes életvitelről, az ember felelősségéről,
egyén és közösség, természet és civilizáció, élmény és teljesítmény, gazdaság
és társadalom, hagyomány és haladás viszonyáról alkotott fogalmaink felülvizsgálatát.
A jelen ismerete nem egyetlen tantervi modullal szemben támasztott követelmény,
hanem általános pedagógiai cél. Az összefüggések más tárgyakkal - társadalomismeret,
etika, gazdasági ismeretek, filozófia, környezetismereti elemek a biológiában
és a földrajzban, történelem, magyar irodalom, médiaismeret - nyilvánvalóak.
E tantárgyak oktatói közül elvileg bárki vállalkozhat e modul tanítására.
Előképzettsége természetszerűleg befolyásolni fogja a modul tartalmát.
Elengedhetetlen azonban, hogy aki tanítja, a jelenismeret oktatásához kellő
felkészültséget szerezzen az új társadalomismereti tárgyak oktatására szakosító
továbbképzéseken.
A jelenségek értékelése a tanórai munkának megkerülhetetlen része lesz.
A tanár által helyeselt értékelvek belátása természetesen nem kérhető számon
a tanulókon, de az igen, hogy ismerjék a vitatott témák különféle megítélését
alátámasztó érveket, az értékelés dilemmáit.
Összeállította: Bezdán Györgyi
Forrás: www.om.hu
|