Bezdán Györgyi
Betyárvilág
Vajon hogyan viszonyultak
a társadalom egykori renitensei, a betyárok az életük színterét adó tájhoz?
Erre a kérdésre keresi a választ az alábbi írás, korabeli hivatalos dokumentumok,
útleírások, betyárballadák és népdalok segítségével.
Rómer Flóris győri bencés
tanár a Bakonyról szóló könyvének (1859) bevezetésében siet megnyugtatni
az olvasókat: "A Bakony nem olyan áthatolhatatlan őserdő, mint amiként
képzelik sokan, ahol minden fa mögött egy zsivány lappang, s ahol kincseket
rejtő, kényelmesen bútorozott sziklabarlangokat találni. Hála isten, szűnik
a Bakony borzalmas hírneve." Majd hozzáteszi: "Keresztbe-kasul bejártam
az egész Bakonyt, de így sem sikerült szembetalálkoznom egy szegénylegénnyel
sem. Még a legmarconább arc is, mely a félénk utas vérét fagyasztani képes
lenne, 'dicsértessék a Jézus neve' köszönéssel közeledik."
Pedig betyárok még jócskán
voltak az 1850-es években. Rómer Flóris maga is beszámol néhány bakonyi
önbíráskodásról, orgazdaságról.
A fosztogatásból élők számának
növekedése a kuruc kor óta gondot okozott a közigazgatásnak. Sokakat a
szegénység vitt rá, hogy lakóhelyüket odahagyják és fosztogatásra adják
a fejüket. Vagy pedig az, hogy nem kívánták magukra venni a földesúri,
megyei, egyházi terheket. Az osztrák seregbe való besorozás elől is sokan
elmenekültek. A bujkálókat gyakran a pásztorok élelmezték, esetleg loptak
maguknak. A falvak népe is sok helyen bújtatta, etette a szegénylegényeket.
A XIX. század első felében kezdték a tanyasi cselédeket és pásztorokat
az útlevél (passzus) használatára kötelezni, az 1820-as, 1830-as években
pedig a vármegyéknek statáriumjoguk is volt. Ekkor szerveződött meg a pandúr-rendszer
is, ami a Bach-korszakban kiegészült az idegen katonákból toborzott zsandárokkal.
Az 1880-as években korszerűen felfegyverzett csendőrök váltották fel őket.
A szabadságharcban sok betyár
is beállt a hadseregbe. Rózsa Sándornak (1813-1878) Kossuth Lajos levele
biztosította a kegyelmet, mert azzal a kéréssel jelentkezett, hogy saját
szabadcsapatot állíthasson. Mivel a betyár kiváló helyismerettel bírt a
délvidéken, a hadvezetés jó vásárt csinált vele. Világos után az addiginál
is nagyobb betyárvilág kezdődött Magyarországon.
A tér birtoklása - a szabadság
A betyárokhoz a róluk szóló
balladák mindig a szabadság fogalmát társítják. A betyár nem vállal kötöttségeket,
élete eltér a sok kötöttséggel terhelt paraszti életmódtól.
Új a csizmám, debreceni
sarkantyúm vásárhelyi
Pej paripám erd' ország
magam vagyok kiskunsági
Paripámnak kesely lába
Szilaj csikó gyors járása
Minden huszonnégy ór'
alatt
Erdélyből Gyöngyösre
szalad.
Nosza lovam, rúgd fel
a port
Ne nézz árkot, ne nézz
bokrot!
Mikor a nap nyugatra
száll
Ott legyek a galambomnál!
A betyár jól ismeri azt a
vidéket, ahol él, nem könnyű őt elkapni:
Harminchárom német ment
ki
Sobrit hármával megfogni
Mikor trombita szólamlott
Sobri Jóska elillantott.
*
Pest vármegye sokat hajtott
Sokat utánam lappangott
Tisza-Duna megszorított
De soha el nem foghatott.
Az alföldi betyárok lovon
jártak, a ló a szabadság szimbóluma, s a szabadság nem eladó:
Sudár csitkóm nem eladó
Nem is csendőr alá való
Mert ha arra csendőr
ülne
Még a madár is rab lenne.
A természet mint szövetséges
A betyár fogalmához népdalainkban
hozzátartozik az erdő:
Fekete föld termi a jó
búzát
Sűrű erdő neveli a betyárt
*
Zúg az erdő, betyár lakik
benne
Nem tudom, hogy mi a
betyár neve.
Az erdő jó menedék, el lehet
benne rejtőzni. A román balladahős, Pintye vitéz így inti társait:
Zöld erdőben maradjatok
Abban elvész a nyomotok.
A betyárnak jó szövetségese
a természet. Sobri Jóskát - ahogyan a dalok is gyakran mondják - hat vármegye
üldözte: Zala, Fejér, Veszprém, Győr, Komárom és Tolna. Szabályos hajtóvadászattal
fogták el 1837-ben, Lápafő község erdejében. Néhány társának azonban -
feltételezhetően terepi jártasságuknak köszönhetően - sikerült kijátszania
az üldözőket. A korabeli hivatalos jelentés így számol be a történtekről:
Azoknak tovább űzését a lovas katonaság a táj ellenállván és az estve bekövetkezésével
nem eszközölhették.
Jáger Jóskáról és Vidróczki
Marciról ezt mesélték Heves megyében: A faluhoz közel eső határrészben
volt egy nagy fa, úgy nevezték, Betyárfa, mert abba tanyáztak a betyárok.
Olyan nagy odú volt benne, hogy elfért benne egy asztal meg hét szék. Itt
nem vót, csak 10-12 ház a községbe, arrafele mind erdő vót, a zsandárok
se tudtak bemenni. A fának az ódalán lyukak vótak fúrva, hogy ha a zsandárok
gyöttek, a betyárok belőrő lőhettek a zsandárokra. Sisa Pistáról, a börzsönyi
betyárról azt tartják, hogy a Bernecebaráti határában lévő Oszlai-árok
nagy sziklaüregében tanyázott sokszor cimboráival. Rózsa Sándornak is tulajdonított
búvóhelyet a néphit: Rózsa Sándornak és hadseregének az Alföldön volt a
föld alatti barlangja, ott bújkáltak. A barlangot egy csapóajtó fedte.
Az ellenség akár lóval is ráállhatott, akkor sem vette észre.
A 19. századig hazánkban
még nagy területeken jellemző nádasok, mocsarak, lápok az erdőhöz hasonló
jó búvóhelyet nyújtottak:
Bárcsak eső lenne
Réten nagy nád lenne
Hogy a szegény Bogár
Imre
Búvóhelyet lelne.
Biztonságos és veszélyes
helyek
Az emberek gyakran bújtatták
a betyárokat, a leghíresebb betyároknak egész lappangtató hálózatuk volt.
Az Alföldön telegráffá váltak a gémeskutak: azzal jelezték a pusztai emberek,
ha pandúr, zsandár járt arra.
Érdekes megfigyelni, hogy
a betyárballadáinkban leggyakrabban előforduló helyszínekhez milyen jelentéstartalmak
kapcsolódnak:
Erdő és puszta - élettér,
menedék
Biztonságot jelentő helyszín.
Szinte sohasem fordul elő, hogy itt fogják el a betyárt. Ha szorul a kapca,
errefelé veszi az irányt. Az alföldi betyár számára a puszta ugyanazt a
szerepet tölti be, amit a bakonyi betyár számár az erdő. Rózsa Sándor balladájának
két különböző változata:
Rózsa Sándor nem vette
ezt tréfára,
Felugrott a bársonyszőrű
lovára
Kivágtatott a gyulai
pusztába.
Lova lába megbotlott
egy fenyőbe.
Rózsa Sándor nem vette
ezt tréfára,
Felugrott a bársonyszőrű
lovára
Úgy vágtatott a bakonyi
erdőbe
Lova lába megbotlott
egy gyökérbe
A város - vásár, börtön,
akasztás
A város és falu kerülendő,
hisz ott székel a hatóság:
Beballagtam Kolozsvárra
Ott estem egy nagy rabságba
Lovam jutott bitorságra
Feleségem árvaságra.
A város persze olyan kísértés,
mint a vásár:
Zavaros a Tisza, nem akar
tisztulni
Az a híres Bogár Imre
átal akar menni.
Átal akar menni, csikót
akar lopni
Kecskeméti ződ vásárra
pénzt akar csinálni.
A vásározásnak elfogatás
lesz a vége:
Harangoznak délre
Pont tizenkettőre
Most kísérik Bogár Imrét
a vesztőhelyire.
*
Mikor mentem víg Egerbe
vásárra
Kilenc zsandár álla lovam
útjába.
Az elfogott betyárt rendszerint
a városba viszik, a törvény elé:
Megkötözik Angyal Bandit
kötéllel
Úgy kisérik fel Kassára
fegyverrel
*
Megvasalunk, megkötözünk
Kalocsára bekísérünk!
Fehér Lászlót is a város
fogja meg:
Rajta, rajta, Gönc városa
Fehér László meg van
fogva
Verjünk vasat a kutyára
Jobb kezére, bal lábára!
Az akasztása előtt Barna
Péter is a várost kárhoztatja vesztéért:
Az én sírom mellett rózsa
fog teremni
Leányok, asszonyok, odajárnak
szedni
Szedjed rózsám, szedjed,
keszkenőbe szedjed
Város bosszujára, lányok
siralmára.
A csárda vagy tanya
- étel-ital, leány, elfogatás
A településektől távol eső
tanyák és csárdák az emberi világgal való érintkezés lehetőségét jelenthették
a községbe nem merészkedő betyárnak. A csárda egyfajta kísértés, gyakran
az elfogatás helyszíne lesz:
Mikor megyen Angyal Bandi
tanyára
Ama gyönge borjúhús vacsorára
Rajta üte Gönc városa
megfogni
A két kezét kötéllel
is megkötni.
*
Kis pej lovam térdig
jár a sárba
A gazdája mulat a csárdába
Arra jár a csendőrök
káplárja
Azt kérdezi, ki van a
csárdába?
*
Kocsmárosné bort ide
az asztalra
Legszebb lányát állítsa
ki strázsába.
Édesanyám, én strázsába
nem állok
Amott jönnek a szuronyos
zsandárok
A kunyhó - menedéknek
tűnik,
de az elfogatás helyszíne
lesz
A tanyához hasonlóan ez a
helyszín is kívül esik a településen, s átmeneti szállásul szolgálhat.
Esetleg itt tölthet el egy éjszakát a betyár a szeretőjével. De végül mindig
megjelennek a zsandárok:
Csütörtökön virjadóra
Bementem egy kiskunyhóba
El se szenderedtem benne
Mind rámrohant a vármegye
*
Csütörtökön virradóra
Találtam egy csőszkunyhóra
Mellém raktam fegyverömet
Öleltem a kedvesömet.
Még jól el se szöndöröttem
Kilenc zsandár áll mellettem.
A ház - a szerető háza,
ahol csak éjfélig maradhat,
mert tovább kell szöknie
(pl. Betyár legény az erdőben).
A betyárvilágot az 1868-ban
kinevezett kormánybiztos, Ráday Gedeon számolta fel, mégpedig könyörtelen
módszerekkel. A nagyszalontai Fábián Pistára például rágyújtották a tanyát.
Mikszáth Kálmán így ír erről az időszakról: Szegény betyárok! A mód,
amellyel kiirtattak szinte szégyenteljesebb, mint a garázdálkodás, amelyet
véghezvittek.
A betyárvilágnak azonban
nemcsak Ráday Gedeon sikeres irtóhadjárata miatt lett vége, hanem a térszerkezet
megváltozása miatt is: a nagy legelők tagosítása, feltörése, a folyók szabályozása,
az ártéri erdők, nádasok, mocsarak megszüntetése eltüntette a föld színéről
azokat a búvóhelyeket, ahol a társadalom elől menekülő ember meghúzódhatott.
Más a világ, világ, világ
lesz
A betyárra többé jó nyár
sose lesz!
Mindenfelé tagosítják
a határt
A jó gazda bekötözi a
lovát.
Mikor Dobos Gábortól kérdezték,
most már miért nem betyárkodik? - ezt válaszolta: - Nem lehet, mer'
sok drótok vannak. Telefon.
A táj átalakítása és a modern
technikai eszközök használata révén a tér átláthatóvá, bejárhatóvá, ellenőrizhetővé
vált. A bűnözők ma jobban teszik, ha az erdő helyett egy nagyváros rengetegébe
vetik bele magukat. Térképünkön már nincsenek fehér foltok, a mobiltelefonok
vételkörzetei lefedik a teret. Valami viszont elveszett...
Források:
Küllős Imola: Betyárok
könyve (Mezőgazdasági Könyvkiadó, 1988)
Kallós Zoltán: Balladák
könyve (Magyar Helikon, 1977)
Betyárok tüzénél. Kelet-európai
népek betyárballadái
(Európa Könyvkiadó, 1959)
Rómer Flóris: A Bakony.
Terményrajzi és régészeti
vázlat. (Győr, 1860)
Jancsó Miklós: Szegénylegények
(film, 1965)
Továbbra is várunk
írásokat, amelyek arról számolnak be, hogyan érvényesíthetők az ökológia
és a humánökológia szempontjai a humán tárgyak tanításában.
|