|
Ökoiskola-látogatóban
Múlt havi számunkban az ökoiskola-hálózat rendszeréről beszélgettünk
az Országos Közoktatási Intézet szakembereivel. Most, javaslatuk alapján,
egy budapesti és egy vidéki iskolába látogattunk el.
Az Újpest peremén működő Szűcs Sándor Általános Iskola egy lakótelep
szélén áll, egy kis erdő és patak közelében. Hangulatán is érezni a természet
közelségéből áradó nyugalmat. Az iskola a fenntarthatóság útját keresi,
s hatása az egész lakótelepre kiterjed. Az itt folyó munkáról Lévay András
igazgatóval beszélgettünk.
1994-ben részesei lettünk egy hároméves kísérletnek, amelynek célja
a dán Sören Breinting professzor hulladékhasznosítással foglalkozó tankönyvcsaládjának
magyarországi kipróbálása volt. A három év után rájöttünk, hogy sok hasznos
gyakorlati dolog megvalósítható az iskola mindennapjaiban. A környezeti
nevelés mint központi gondolat így ívódott be az iskola életébe.
Kialakítottunk egy rendszert, ami által környezeti nevelési témáink
beilleszkednek a tanrendbe: évfolyamokra lebontva határoztunk meg feladatokat.
Mindez a dán tankönyvön alapult, de saját lehetőségeinkhez igazítva tovább
is fejlesztettük a feladatokat.
Projekt módszerrel dolgozzuk fel témanapok és témahetek keretében a
feladatokat: megtervezzük, lebonyolítjuk, majd visszacsatolunk. Környezeti
nevelési munkaközösségünk a tanévnyitó értekezleten terjeszti a testület
elé megvitatásra az előttünk álló tanév feladatait, havi bontásban.
Ősszel, a főváros adta lehetőségeket kihasználva, minden korosztálynak
van egy múzeumi napja. Tavasszal valamilyen környezetvédelmi vonatkozású
helytörténeti, helyismereti programot szervezünk. Ilyen volt például az
Ismerjük meg Újpest összes játszóterét! c. programunk. A kicsik a tanító
nénivel, a nagyobbak kisebb csoportokban, térkép segítségével fedezték
fel lakóhelyük szabadidőparkjait, tereit. Máskor környezetünk szépségeit
és problémáit kutatják fel: a kisebbek színeket, hangokat, hangulatokat
gyűjtenek, és közben felfedeznek egy egész világot -- ugyanazon a környéken,
ahol mindennap járnak. A nagyobbak a patakon vízvizsgálatot végeznek, felkutatják
azokat az ipari üzemeket, ahol tesznek valamit a környezet védelmében.
Tavasszal Téltemető -- Tavaszváró hetet tartunk. Tevékenységeink ekkor
a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódnak. Gyakran hívunk a témahetekre külső
előadókat, például hegymászót, búvárt, kertészt, vagy más érdekes foglalkozású
felnőttet. Ilyenkor a szülők kiselőadások formájában osztják meg tapasztalataikat
egymással olyan témákban, mint az egészséges táplálkozás, a környezettudatos
vásárlás vagy a szabadidős családi programlehetőségek.
Egyes anyukák alkalmanként tojásfestést, üvegfestést, virágkötészetet
tanítanak a gyerekeknek. Kiderül, milyen csodák készíthetők a hulladéknak
gondolt természetes anyagokból.
-- Mennyiben vesz részt az iskola a lakótelep egészét érintő környezeti
ügyekben? Milyen visszhangra találnak próbálkozásaik?
-- A hőskorszakban még akcióztunk, de rájöttünk, hogy a történet igazából
nem arról szól, hogy körbeálljuk a kiserdőt, nehogy oda hordják a szemetet.
Inkább a szemlélet fejlődését szeretnénk elősegíteni. Először iskolai szinten
próbálkoztunk szelektív hulladékgyűjtéssel: háromrekeszes hulladéktárolókat
vettünk. Ám a kísérlet egy év alatt megbukott, mivel kiderült, hogy a három
tartály tartalmát egy konténerbe összeöntve szállítják el. De nem adtuk
fel, lakossági szelektív hulladékgyűjtő udvart kezdtünk működtetni a lakónegyedben.
A hulladékudvarhoz az önkormányzat területet adott, és biztosította a jogi
feltételeket. Ötleteink kivitelezésében a polgármester támogatására mindig
számíthatunk.
Szerettünk volna kialakítani egy iskolakertet, hogy a városi gyerekektől
oly távoli kerti munkát becsempésszük az életükbe. A terület azonban elgazosodott,
gondozásával kudarcot vallottunk. Most azon gondolkodunk, hogy ugyanezen
a területen kialakítunk egy kellemes kis parkot, szabad tűzhellyel, ahol
közösségi élet fejlődhet majd. A lakótelepi szomszédok, akik előtt megnyitjuk
kapuinkat, talán eztán majd könnyebben megbocsátanak a zajongó kosárlabdázó
gyerekeknek is.
-- A szülők értékelik, hogy gyerekük egy ökologikusabb utat járó iskolában
tanul?
-- Van rá példa, hogy fontosnak tartják, de tény, hogy a többségük
elsődlegesen a teljesítményközpontúságot várja el az iskolától.
A miénk nem kifejezetten teljesítmény centrikus, hanem olyan intézmény,
ahol jól érzik magukat a gyerekek.
-- Hogyan jelenik meg az iskola üzemeltetésében a környezetvédő magatartás?
-- Próbálunk oda hatni, hogy az iskolabüfé egészségesebb élelmiszert
kínáljon a gyerekeknek. Ám ebben a kérdésben a vállalkozó anyagi érdekeltsége
szembekerült az iskolavezetés törekvéseivel. A gyerekek most már megszokták,
hogy nem lehet kólát kapni...
Hosszú távon szeretnénk csökkenteni az energiafogyasztást, az épületet
pedig kívülről és belülről is esztétikusabbá tenni, többek közt élősarkot
szeretnénk kialakítani.
Zaj, por, betonjárdák közé szorult iskolaépület. A zárt ajtók mögé
kényszerült iskolás mindennapokban néhány pedagógus keresi a fenntarthatóság
felé vezető út itt is megvalósítható lépéseit.
Gayer Ildikóval az ökoiskolai arculat kialakításáról beszélgettem a
nagykanizsai Zrínyi Miklós Általános Iskolában. Bekapcsolódott Faller Zoltán
igazgató is, aki nyitott az ez irányú újításokra.
Az iskola éves környezeti nevelési programja:
Szeptember: Témanap, pl. Múzeumi Nap
Október: Állatok Világnapja, Takarítási Világnap, Papírgyűjtés
November: Fogászati vetélkedő
December: Ajándékkészítés
Január: Zöldalma újság
Február: Kerületi környezetvédelmi vetélkedő előkészítése
Március: Témahét, pl. Téltemető -- Tavaszváró hét
Április: Kerületi környezetvédelmi vetélkedő
Május: Állatkerti suli-buli, Parlagfű gyűjtés
Június: Zöldalma újság |
-- Már az előtérben felállított galéria is a másságot sejteti: a természet
visszatükröződése az iskola tanulóinak festményein. Mintha különösen bizalmas
kapcsolat lenne a fák, bokrok, füvek és a tanulók között. Hogyan sikerülhet
ez ebben a csupa-beton környezetben?
-- Talán az 1992-ben nagy népszerűségnek örvendő, országos visszhangú
"Hangya túrán" kezdődött minden. Ezek voltak az első igazán jól sikerült,
hangyányi, de biztos lépések. A bekapcsolódó iskolák, csoportok a környék
bebarangolására vállalkoztak. A szervezők minden kilométerért "sikerpontokat"
ajánlottak, mely az elismerésen túl életre szóló élményt jelentett. Az
iskolának csak parányi betonudvara van, így törekvéseink zöld területek
kialakítására irányultak. Intézményünk kisebb szabad területtel rendelkezik,
melyet parkosítottuk, s ma a biológia, földrajz és a minden tantárgyba
beleolvadó egészségnevelés színterét biztosítja. Terveink között szerepel
ugyanebben a parkban egy természetes anyagokból készülő játszótér felépítése
is. A játszótér szárnyalni hagyja a gyerekek képzeletét.
Az önkormányzat a rendelkezésünkre bocsátott egy nagyobb zöldterületet
is, ahol sportrendezvényeket és házi bajnokságokat rendezünk majd. A családok
fokozatos bevonását is tervezzük. Tereprendezési táborunk során megtisztítottuk
ezt a területet, és számba vettük értékeit. Ehhez szakembereket is bevontunk.
Tanulmányoztuk a madárvilágot, a növénytársulásokat, a táj jellegzetességeit.
A diákok átérezték, hogy mindannyiunk felelőssége visszaadni a táj eredeti
arcát.
A környezeti nevelés terén, úgy érezzük, legfontosabb az egyéniség
és a megszállottság, mely egy idő után visszhangra lel, és így még merészebb
tervek születhetnek. Fokozatosan szép kis környezeti nevelői csapat fejlődött
nálunk. A munka több, mint kezdetben volt, de a lehetőségeket is egyre
jobban átlátjuk.
-- Csatlakoztunk például a Comenius-programhoz, amelyben norvég és
osztrák iskolákkal működünk együtt. A 2001/2002-es tanévet a "víz" témája
köré szervezzük, minden korosztály számára. Minden tantárgyba beépítjük
a vízzel kapcsolatos ismereteket. A kémiához kapcsolódóan környezetünk
vizeinek állapotát felmérő vizsgálatokat végzünk, a biológia keretében
a vízi élőhelyek kapnak nagyobb hangsúlyt.
Rendszeres résztvevői vagyunk a szőcei Fej-Kéz-Láb tábornak. Itt a
gyerekeink kismesterségekkel ismerkedhetnek, úgy, hogy közben maguk is
alkotnak. Ilyen jellegű rendszeres foglalkozásokat szeretnénk becsempészni
az iskolába is, mert a saját készítésű tárgyakból felépíthető világ egy
emberibb életmódba és értékrendszerbe enged bepillantást.
-- Milyen életmód-javaslatokat közvetít az iskola a lakóközösségnek?
-- A veszélyes hulladékot külön gyűjtjük, és papírgyűjtési akciókat
is szervezünk. Mindkettő hátterében az önkormányzat áll. A komposztálást
is szeretnénk bevezetni. Próbálkozunk a szelektív hulladékgyűjtéssel, de
eléggé szűkösek a lehetőségeink.
Részt vettünk egy országos egészségmegőrző programban, melynek keretében
a gyerekek utánajártak, milyen egészséges és milyen egészségtelen termékek
vannak forgalomban, majd felhívták a nagykanizsai vásárlóközönség figyelmét
a jobb választásra. Sok üzlet megengedte, hogy a gyerekek rajzos felhívó
cédulákat helyezzenek ki a polcokra, a termékek mellé.
Szeretnénk, ha korszerűbb, egészségesebb módon táplálkozhatnának a
gyermekek, és a konyhában is kevesebb hulladék keletkezne. Ehhez azonban
még sok vitát meg kell vívnunk és sok számítást el kell végeznünk. Szembe
kell néznünk azzal a ténnyel, hogy amíg a több hulladékot jelentő, nem
környezetbarát termékek az olcsóbbak, addig szélmalomharc, amit csinálunk.
Lejegyezte: Márkó Zsuzsa
Kérjük, jelentkezzenek nálunk olyan óvodák, iskolák, amelyek
környezetbarát, egészséges büfét, illetve konyhát működtetnek. Tapasztalataikról
szívesen tájékoztatnánk olvasóinkat.
|
TERMÉSZETES ÉLETMÓD -- ÖNISMERET
KELETI BÖLCSELET -- TRADÍCIÓ -- ÖKOLÓGIA -- TÁRSADALOMKRITIKA
Megjelent a KAGYLÓKÜRT 29. száma! A Kagylókürt jellegzetes
keleti hangszer, melyet a régi időkben sok nép használt, így eleink is.
Az óind hagyomány szerint a kagylókürt a Hangot, illetve a szellemi bőségszarut
jelképezi, valamint a lélek győzelmét az anyag felett.
Lapunk több mint másfél évtizede szellemi fóruma a Földért és az emberiség
sorsáért aggódó gondolkodó embereknek, akik tudni akarják a világ jelenségeinek
hátterét, s kutatják az anyagon túli valóságot. Célunk a pozitív, spirituális
életszemlélet terjesztése, és a megbízható, humánus hátterű tájékoztatás.
Lapunk arra vállalkozik, hogy bemutassa a szemléletváltás lehetőségét,
és az önző, kihasználó mentalitás helyett harmóniát kereső megoldásra serkentsen. |
|
Az iskolai tavat pedig meg
kell szüntetni
Kommunikációs gyakorlatok konfliktusok megoldására
Mayerleb iskolagondnok úr úgy általában egészen kedves ember, különösen
ha már megette a szalámis zsömléjét. De azon a délelőttön, az iskola befejezése
előtt három nappal...
-- Igen, számomra teljesen egyértelmű, hogy a gödröt betemetik. Jövő
héten jönnek a kotrógéppel, és akkor villámgyorsan vége lesz a szunyogtócsának.
-- De Mayerleb úr -- kifogásolta Phillipp --, dehát ez az iskolai tó.
-- Az iskolai tó a régi biológiatanár ötlete volt, aki már két éve
nyugdíjban van. A hatóság nem akarja a tavat, tehát betemetjük. Punktum.
Ellentmondást nem tűrő kézlegyintéssel hagyta magára a kis diákcsapatot
Mayerleb úr, a Vogelberg Általános Iskola gondnoka.
-- Akkor az összes béka odalesz -- húzta fel tehetetlenül a vállát
Phillipp, egy nyurga fiú a 3/b-ből.
-- Azok nem odalesznek, hanem elpusztulnak és a többiek is velük együtt
-- javítja ki halkan Gabi, amint könnyes szemmel a tavacska szélén térdel.
-- Kérlek, el ne kezdj most bőgni -- kapcsolódik be határozottan Poldi,
a legidősebb.
-- Egyáltalán nem fogják betemetni -- ordítja az iskolaépület felé,
amely előtt az iskolagondok éppen a zsemléjét csomagolja ki -- különben...
-- Különben mi lesz ? -- közeledik fenyegetőn Mayerleb, aki a szalámis
zsemléjét még nem ette meg -- különben mi lesz, te taknyos? Szemtelenkedünk,
mi? Holnap reggel azonnal velem jössz az igazgatóhoz, most pedig tűnés,
még mielőtt megfeledkezem magamról.
*
Nos, a biológiatanár valóban nyugdíjba ment, amellyel megnyitotta számomra
az utat ebbe az iskolába, és néhány hátrahagyott emlék, mint például az
iskolai tó, örökösévé tett. A sportpályáról magam is átéltem a Mayerleb
úrral folytatott kis jelenetet.
-- Nem, nem tartom helyesnek -- ezekkel a szavakkal léptem a tótól
visszatérő csoporthoz --, egyik fél részéről sem, ahogyan egymással beszéltek.
Ezzel az iskolagondnok úrra és rátok is gondolok. Ha a tavat valóban akarjátok,
akkor érvekre van szükségetek, amelyeket fel tudtok hozni a védelmében.
Rosa, az angoltanárnő, és az osztályfőnök -- aki nagyon szigorú matematikus,
de igazságos vitapartner -- támogattak. Rosa a következő angolóra elején
felelevenítette a vitát.
-- Ma egy jelenettel fogunk foglalkozni. Ehhez az osztály néhány diákja
és az iskolagondnok közötti vitában elhangzott pár állítás pontos szövegére
lesz szükségünk.
A diákok némi izgatott fecsegés és rövid gondolkodás után megegyeztek
a szövegben, amely feltehetően megfelelt a valóságnak. Mayerleb úr szavait
a táblán pontosan rögzítették:
-- Az iskolai tó az öreg biológiatanáré, aki már két éve nyugdíjban
van. A hatóság nem akarja fenntartani a tavat, tehát betemetjük. Punktum.
-- Vajon mire gondolt ezzel valójában? -- vájkált tovább Rosa, miközben
a tábla négy sarkába négy betűt rajzolt. Ezzel ő több dolgot is állított,
például, hogy mit gondol rólatok, mit tud valójában az iskolai tóról, és
mit szeretne kifejezni az álláspontjával kapcsolatosan. Az osztály négy
kisebb csoportban kidolgozott mind a négy állításhoz egy-egy mondatban
egy esetleges rejtett feltevést.
Phillip meg is határozott egy ilyen elrejtett mondanivalót:
-- Ti fiatalok eddig frászt sem törődtetek a tóval.
Egy másik csoport szerint: -- Az iskolai tó az idős tanár úr kezdeményezése
volt, miután visszatért egy környezeti szemináriumról. Ez igaz is volt.
-- Saját magáról talán azt akarta mondani Mayerleb úr, nem helyes,
hogy az összes munkát ő végezze, ráadásul éppen most, amikor megkezdődik
a szünet, és senki sem segít neki -- vélekedett Gabi.
A harmadik órában biológiát tartottam az osztálynak. Két nappal tanévzárás
előtt semmi indokot nem találtam arra, hogy a sejtről tartsak órát nekik.
Inkább átgondoltuk a táblán található, az angolóra óta kissé elmosódott,
de még olvasható mondatok alapján, hogy az előző napi beszélgetés miképpen
végződhetett volna még. Kivonultunk egy ív csomagolópapírral az iskolai
tó melletti rétre. A papírt megfeleztem egy vonallal, bal oldalára összefoglaltuk,
hogy mi hangzott el és milyen gesztusok kíséretében. A jobb oldalra a diákok
írhatták fel saját elképzelésük alapján, hogy mit lehetett volna mondani.
Ennek az oldalnak a "pozitív alternatíva" elnevezést adtuk. Poldi, aki
előző nap úgy felforrósította a hangulatot, most higgadtan és konstruktívan
közölte:
-- Egyszerűen meg kellett volna kérdeznünk tőle, miért beszél nekünk
a hivatalról, amikor tudjuk, hogy az iskola épületére, így persze a tóra
is neki kell felügyelnie a szünidőben, és ehhez nincs kedve.
Amikor a diákokkal visszaértünk az osztályba, ugyancsak elcsodálkoztunk.
-- Mayerleb úr és én már beszélgettünk egy keveset -- fogadott bennünket
az osztályfőnök, mellette pedig ott ült az iskolagondnok. Kissé még komoly
volt, de szemmel láthatóan a szalámis zsömléjét már megette. Valószínűleg
már hosszabb beszélgetést folytattak az osztályfőnökkel.
-- Bár nem tudom, zavarjuk-e most a tanóráját, kolléga úr -- fordult
hozzám az osztályfőnök -- de jó lenne, ha a diákok és Mayerleb úr egy kicsit
többet is megtudhatnának egymásról.
Semmi kifogásom nem volt a kezdeményezés ellen. Mayerleb úr és a diákcsoport
csupa fül volt, amikor olyan rendkívüli dologról esett szó, mint a két
tábor jellemző vonásainak tisztázása.
Nézőpontjuk egyértelműen ott tért el, amikor a piszokkal kapcsolatos
témára került sor. Ugyanis a diákok számára a folyosón a sár "láthatatlannak"
bizonyult, míg Mayerleb úr számára olyan, mint hajszál a fogkrémen, legalábbis
ő ezt így érzékeltette. Abban viszont egyetértettek, hogy a tanárok közül
többen is méltatlannak tartják, ha olyan "alsórendű" dolgot kell végezniük,
mint a fű locsolása.
Következő lépésként az osztályfőnök kérte, hogy állapodjanak meg egymással.
Tehát írásban rögzítették, hogy a diákok a főbejáraton és annak fontos
lábtörlőjén keresztül közlekednek, ha a tóról vagy a sportpályáról érkeznek,
és nem a kis melléklépcsőn, aminek nincs előtere. Abban is megegyeztek,
hogy az iskolagondnok a diákokkal közösen "öntözési tervet" dolgoz ki az
egész udvarra.
Az utolsó előtti tanítási nap ismét angolórával és Rosával kezdődött.
-- Bár Rosának hívnak, mégsem rózsaszínben látom a világot -- kezdte
mondani a körülötte körben álló diákoknak --, viszont házi feladatot fel
tudok adni a szünidőre.
Rémület ütötte fel a fejét a diákok között. Feladat a nyári szünetre?
-- A feladat: hallgassátok figyelmesen az embereket társalgás közben.
Mindegy, hogy futballpályán, rave-buliban vagy utazás közben. De, hogy
világos legyen, hogy mire gondolok, még játsszunk együtt két gyors játékot.
*
A játékok, amelyeket Rosa tanárnő kipróbál a diákokkal, magukba foglalnak
két módszert a beszélgetőpartnerekkel folytatott nyílt és figyelmes érintkezésre.
Fontos, hogy minden játékos egyformán akarjon részt venni ezekben a játékokban.
1. Visszacsatolás
A visszacsatolást az interaktív pedagógia információként határozza
meg. Információ a személy számára, hogy miként érzékelik és értelmezik
viselkedését a többiek.
Hogyan adhatunk visszajelzést másoknak? Miként kerülhetjük el annak
a veszélyét, hogy a tartalmi információ a személyes ellenállás falain keresztül
nem jut el az érintett személyhez?
Készíts egy háromoszlopos listát:
A "Megfigyelem" oszlopba írj címszavakat arra, ténylegesen miként láttad
és hallottad a másik személy viselkedését. A második, "Úgy értelmezem ezt,
hogy..." oszlopba írd le, mit jelent neked ez a viselkedésminta. Itt olyan
dolgokat jegyezhetsz fel, melyeket egyáltalán nem láthatsz vagy hallhatsz,
hanem csak sejthetsz. Az utolsó oszlopban térj vissza saját érzéseidhez.
Az "Úgy érzem, hogy..." oszlopba jegyezd le, mit váltottak ki belőled a
különböző megfigyelések.
A három terület:
1. észlelés, (Úgy látom, T. csak a helyét keresi, és nem veszi észre,
hogy...)
2. vélekedés, (Úgy vélem, provokálja a többieket...)
3. érzelmi hatás (Úgy érzem, legszívesebben belerúgnék, bosszant, hogy
ilyen bunkó...)
Ezek osztályozásán keresztül tisztázottabbá válik a visszacsatolás kérdésköre.
A visszajelzést adó így könnyebben különbözteti meg egymástól érzékelését,
észlelését és vélekedését.
2. Látom, amit te nem látsz...
Tudjuk, hogy kommunikációnk legnagyobb része a testbeszéden keresztül
történik. A következő észlelési gyakorlat javítja a figyelmünket, és akár
metrón utazás közben is gyakorolható.
Két ember ül egymással szemben. Nézhetik és megfigyelhetik a másik testét.
A következőkben kérdéseket tesznek fel, amelyekre felváltva felelnek rövid
mondattal vagy csak egy szóval. Egyszer egyik, majd a másik, aztán ismét
váltanak.
Mindig olyan hosszan válaszoljanak egymást váltva egy kérdésre, amíg
azt szórakoztatónak találják. A játék szabályai hasonlóak a "Látom, látom,
amit Te nem látsz!" elnevezésű gyerekjátékhoz.
Első kérdés: Mit érzékel a környezetéből?
Meséljétek el felváltva, mi tűnik fel nektek a színekkel, zajokkal,
illatokkal és egyéb mással kapcsolatban.
Második kérdés: Mit észleltek a szemben ülővel kapcsolatosan?
Mondjátok el egymásnak, amit szemben láttok. "Idegesen lóbálja a lábát"
vagy "Piros pulóver van rajta."
Tilos az olyan jellegű értelmezés, mint "Fáradt". Csak látható magatartásmódokat
nevezhettek meg, "Te ásítasz".
Harmadik kérdés: Mit észlelsz önmagadon? Figyeld meg saját magadat.
Talán korog a gyomrod, vagy cipőd szorítja a jobb nagylábujjadat. Olyasmit
sem mondhatunk: "Fáradt vagyok", hanem csak "Olyan nehéz a fejem".
Negyedik kérdés: Mit észlelsz a másikon, és ez milyen lelki állapotot
közvetít neked és társadnak?
Most szabad a pálya minden magyarázat és értelmezés előtt. Mégis, próbálj
meg két részben válaszolni: "A jobb lábadat lóbálod már jó ideje, úgy gondolom,
türelmetlenkedsz."
Csodálkozni fogtok, hogy ezután hirtelen mennyi mindent láttok majd,
és mekkora a különbség a valamit valóban látni és a belemagyarázni között.
Érdekelni fog benneteket, hogy észrevételetek igaz-e, és kérdéseket
tesztek majd fel: "Piros pulóver van rajtad. Harcos kedvedben vagy?" Az
ilyen kérdések esélyt adnak arra, hogy szabaddá tegyük magunkat a hamis
értelmezésektől és előítéletektől.
Részlet Seifert--Steiner--Tschapka:
From Management to Mandala c. könyvéből.
Fordította: Varga Adrienne
A számos környezeti nevelési módszert tartalmazó könyv magyar
nyelvű kiadása előkészületben van.
|
|
Az Emberléptékű Oktatás Hálózata
Az ökológiai, közösségi és holisztikus értékek összekapcsolása
-- egy brit példa
Az oktatásban ott rejlik a világ megváltoztatásának
lehetősége
Ma az emberiség számára a világ fenntarthatóvá tétele jelenti a legnagyobb
kihívást. Felmerül a kérdés: hogyan tanítsuk a fiatalokat a megfelelő hozzáállásra,
hogyan alakítsuk ki bennük azokat a képességeket, és hogyan adjuk át nekik
azt a tudást, amely ehhez szükséges lehet?
Az Emberléptékű Oktatás Hálózatának (Human Scale Education) álláspontja
szerint az oktatásban kulcsszerep jut a megfelelő léptéknek: csak kis létszámú
-- vagy kisebb egységekre osztott -- iskolában, kis létszámú osztályban
van arra lehetőség, hogy a tanár elég figyelmet szentelhessen a gyerekek
egyedi igényeinek. Nagyon fontos, hogy a gyerekek olyan közegben legyenek,
ahol személy szerint odafigyelnek rájuk. A világhoz való viszonyuk csak
úgy lehet kiegyensúlyozott, ha egy közösség kebelén, ismerős, biztonságot
adó környezetben fedezhetik fel azt.
A formális ismeretanyag-átadást fel kellene hogy váltsa a teljes személyiség
fejlesztése. A gyermek érzelmi, erkölcsi és lelki fejlődése, kreativitásának
kibontakozása, praktikus készségeinek alakulása mind egyaránt fontosak.
Könyvekből és a világhálóról gyakorlatilag minden információ megszerezhető,
de hogy mit kezdjünk ezekkel az információkkal, hogyan tegyük őket a "helyükre",
ahhoz a pedagógus személyes törődése kell.
Az Emberléptékű Oktatás nevelői azt ajánlják: a gyerekek kérdezzenek,
vitatkozzanak és tapasztaljanak. Adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy döntéseket
hozhassanak, és felelősséget vállaljanak. Nem elég tanulni az állampolgári
jogokról és kötelességekről, a demokráciáról; próbálják ki az iskola mindennapi
életében! Nyilván elkövetnek majd hibákat, de hát mindenki a hibáiból tanul.
Fontos, hogy a gyerekek sok időt töltsenek a szabadban, és hogy bevonjuk
őket a helyi környezeti és közösségi feladatok megvalósításába. Hiszen
a Földhöz való viszonyunk határozza meg annak érzését, kik és mik vagyunk,
így ennek kell lennie az oktatás kiindulópontjának is. Cselekedve és tetteink
gyümölcsét látva tanulunk a legeredményesebben. A szociális érzékenység,
a környezeti tudatosság, az érzelmi intelligencia, a demokratikus részvételre
való képesség és a kreatív önkifejezés egyaránt súlyt kell hogy kapjon
a közoktatásban.
Az Emberléptékű Oktatás azt szorgalmazza, hogy az iskolák minél többet
valósítsanak meg a fenti elvekből. Tapasztalataink szerint ennek feltétele
az, hogy az iskola kisebb, emberies, odafigyelő, rugalmas szervezetté alakuljon.
A szervezet ennek érdekében támogatja és tanácsokkal látja el azokat a
szülői és tanári csoportokat, akik felvállalják ezeket az értékeket. Nagy-Britanniában
jelenleg tizenöt intézmény működik a hálózat keretein belül. Sajnos ez
a törekvés semmiféle állami támogatást nem élvez, így a szülőknek és tanároknak
rengeteg munkát kell fektetniük a pénzügyi feltételek megteremtésébe, ami
természetesen időt és energiát von el a nevelői munkától. A brit gyakorlattól
eltérően több európai országban -- így Dániában, Hollandiában, Németországban,
Magyarországon és Csehországban is -- az állam párhuzamosan többféle iskolatípusnak
nyújt támogatást, abban a hitben, hogy a szülőknek valódi választási lehetőséget
kell biztosítani, milyen iskolába vigyék a gyermeküket.
Azt valljuk, hogy a jó irányba tartó változások mindig alulról indulnak
el, nem fölülről érkező utasítások nyomán. Minden iskola maga kell, hogy
kidolgozza a kihívásokra adható válaszait, úgy, hogy közben a többiek jó
példáiból is tanul.
Forrás: Fiona Carnie: Human Scale Education
(Resurgence, 2001 Január/február)
Ford.: B. Gy.
|
|
Sándor Ildikó
Szólj síp, szólj...
A paraszti élet játékkultúrájáról
Anyai nagyanyám nem volt tanult ember. Mindössze két-három osztályt
végzett el az elemi iskolából. Mégsem gondoltam róla soha, hogy keveset
tud a világról, vagy hogy buta lenne. Arra például hihetetlen büszke voltam
kislány koromban, amikor a piaci bevásárlás végeztével a hatalmas batyut
egy mozdulattal a fejére tette, és egyenes derékkal vitte hazáig. Leszámítva
a természeti népekről szóló ismeretterjesztő filmeket, senki mást nem láttam,
aki ezt meg tudta volna csinálni.
Csak felnőtt fejjel, választott mesterségem, a néprajzkutatás tükrében
gondolkoztam el azon, honnan és hogyan szerezte tudását, műveltségét, hogyan
alakultak ki készségei intézményes nevelés híján. Tudása a maga közegében
föltétlenül érvényes volt és igen megbízható. Amit egyszer megtanult, azt
tudta egy életen keresztül.
A paraszti kultúra viszonya a természethez
A parasztság tudása a természetről alkalmazott ismeret volt, gyakorlatias,
a mindennapokban használható elemekből állt. Ez a tudás (a paraszti természetismeret)
egyaránt tartalmazott valós, a tudomány által igazolható ismereteket és
olyan sztereotípiákat, vélt ismereteket, hiedelmeket, amelyek a modern,
racionális gondolkodás számára elfogadhatatlanok.
Nélkülözhetetlenek voltak azok az ismeretek, amelyek segítik a gazdálkodáshoz
(földművelés, állattartás, gyűjtögetés), az önfenntartáshoz szükséges munkák,
tevékenységek elvégzését.
A paraszti lét rendkívül szoros kapcsolatban volt a természettel. A
paraszti kultúra egésze, a táplálkozástól az öltözködésig és építkezésig,
a gazdálkodástól az ünnepek rendjéig természetközeli volt.
Az idealizálás bűnébe esnék, ha azt állítanám, tökéletes, hiba nélküli
volt a paraszti életforma kapcsolata a természeti környezettel. Inkább
úgy mondanám: ez a viszony lényegesen harmonikusabb volt a mainál. Voltak
károkozások, de pl. alig termeltek szemetet, hulladékot.
Miért? Mert rendszerben gondolkoztak, többféle szinten is. Az esztendő
rendjébe illeszkedett a munka és pihenés aránya, a naponta elfogyasztott
ételek sora stb. Egy család teljes gazdálkodási rendszert alkotott, amelyben
átlátható volt a munkafázisok sorrendje, az alapanyagok, késztermékek,
hulladékok egymásutánja. A kenderből kötél, zsák, vászonnemű készült. Az
elhasznált textilanyagból rongyszőnyeg, rongybaba. Azt a gyümölcsöt, zöldséget,
amit a család nem fogyasztott el, megehette a jószág, vagy a földbe visszakerülve
növelhette a talaj tápértékét.
Gyermekjátékok
Természetközeli volt a gyermekek játékkultúrája is. Ez is követte az
esztendő menetét. Minden időszakban azt az anyagot és természeti lehetőséget
használták, ami kéznél volt, ami épp adódott. Ennek oka nem egyszerűen
a szegénység. A természetben élő ember a természettel játszik, ezáltal
tanul. Megtudja, mikor mi terem, az a dolog hogyan hasznosítható.
A gyermek nem elsősorban a tanulás útján sajátította el ismereteit
a természetről, hanem a szocializáció, a belenevelődés segítségével. A
sokszori ismétlés, a korlátlan gyakorlási lehetőség szintén fontos része
ennek a folyamatnak. Egy-egy tevékenységet (mozdulatot, szöveget stb.)
annyiszor ismételtek meg, ahányszor csak jólesett, ahányszor szükségét
érezték, míg urává nem váltak a dallamnak, a táncnak, az eszköznek. Az
eszközök, anyagok korlátozott mennyisége nem jelentett gondot. Ki-ki a
maga egyéni tempójában haladhatott.
A játékban egyszerre volt jelen a szöveg, a mozgás, a szabály, az eszközkészítés
vagy -használat. Több csatornán keresztül érkezik ugyanaz az üzenet a játszó
gyermek felé. Így a célba érése biztosabb, az üzenet beépülése hatékonyabb.
A paraszti játékok mindig szituációhoz kötöttek voltak: csigát, tücsköt
akkor csalogattak, ha kint a mezőn ráleltek, majd kézbe fogták. A növényt
vagy állatot az élőhelyén látták, érintették, megnevezték -- játszottak
és tanultak egyszerre.
A hagyományos modell alkalmazásának lehetőségei és
korlátai
A hagyományos paraszti kultúrára én mindig úgy tekintettem, mint egyfajta
kulturális génbankra. Távol áll tőlem, hogy ezt a letűnt életformát visszasírjam:
jó és rossz egyaránt volt benne. Átalakulása nem elsősorban az emberi akarat
és szándék, hanem a társadalmi-történeti folyamatok szükségszerű velejárója.
Ez a kulturális génbank azért lehet fontos a számunkra, mert olyan
kipróbált, generációk megfigyelésein, tapasztalatain nyugvó megoldásokat,
stratégiákat, modelleket tartalmaz, amelyeket kár volna elfelejteni. Márpedig
e módszerek a paraszti kultúrával együtt megsemmisültek.
Fűzfasípot a tavasz kezdetén készítettek. Így tudták
meg, hol van ennek a növénynek az élőhelye, milyen a külseje. A síp készítésekor
megtapasztalták a fa, a kéreg tulajdonságait, megmunkálhatósági fokát.
A síp készítése közben sípkészítő éneket énekeltek. (Szólj síp, szólj...,
Guvadj, guvadj furulya..., Kele, kele fűzfa..) Ebben az egyetlen játéktevékenységben
sokféle ismeret, sokféle készség forrt össze. |
A mi feladatunk elsősorban az, hogy ne felejtsük el ezeket a kulturális
mintákat. A paraszti kultúrát szájhagyomány útján adták tovább egymásnak
a nemzedékek. Ha megszakad a hagyományozódás folyamata, utolsó letéteményeseivel,
hordozóival együtt száll sírba ez a felbecsülhetetlen értékű, ám annál
sérülékenyebb, illékony tudás.
A legfontosabb feladatunk, hogy megvédjük a pusztulástól a hagyományos
kultúra által felhalmozott szellemi értékeket.
De tennivalóink sora itt nem szakad meg. Nem elégedehetünk meg annyival,
hogy az utolsó gyógyítóktól, pásztoroktól, kétkezi földművesektől egy archívum
számára összegyűjtjük tudásuk, ismereteik legapróbb morzsáit. Tovább kell
lépnünk.
Az archív anyag, a gyűjtemények életre kelthetők, ha tudatosan keressük
a bennük lévő elemek helyét, kapcsolódási pontjait mai világunkhoz.
Az alkalmazás, az adaptáció sosem jelenthet mechanikus átvételt. Akkor
számíthatunk sikerre, ha egy mai problémához találunk hagyományos megoldást,
s ez a mai életvitelhez, a mai kor emberéhez hozzáigazítható. A hagyomány
elemei ebben az új, mai funkcióban hitelesen, bárki számára elfogadható
módon éleszthetők újjá.
Tudomásul kell vennünk, hogy a világ megváltozott. Leltárt kell készítenünk.
Így kereshetünk korábbi megoldásokat mai kérdésekre, így találhatjuk meg
egy elsüllyedőben lévő életforma és kultúra értékeinek helyét világunkban. |
|
Joó Emese
Népi és napi játékok
Illa berek, nádak, erek...
Kiskoromban Sárbogárdon, a katonai laktanya melletti szolgálati lakótelepen
laktunk. A betonkerítésen túlról áthallatszott a kiskatonák menetelése,
a réseken kukucskáltunk, mert a magas betonfalat nem tudtuk megmászni.
Sok fiatal család volt, sokan voltunk gyerekek. Néha hoztak nekünk egy
nagy teherautóval homokot. Óriási hegy volt, ahogy leborították. Onnan
bámészkodtunk, míg szét nem túrtuk az egészet. Volt egy rozsdás rakéta
mászóka meg egy rossz mérleghinta is a telepen, de inkább csapatokba verődve
bújócskáztunk az árokban, fűvel, fával játszottunk. Fogdostunk bodobácsot,
csigát. A telep mellett volt egy elmocsarasodott tó, zöldellt a víz a békalencsétől.
Kiszedtük belőle a kisbékákat, téptünk buzogányt, azzal kardoztunk. A réten
virágokat szedtünk, orvosságnak kamillát. Lándzsás útifűvel lövöldöztünk,
eső után gyűjtöttük a csiperkét.
Szabó néniék udvara igazi falusi udvar volt, sok állattal, kukoricagóréval,
szekérrel. Tőlük vettünk tejet, friss zöldséget, tojást, mézet. A biciklin
az öcsém ült elöl, én meg hátul, anyu a kormányra tette a tejeskannákat,
így közlekedtünk. A telepen délutánonként mindenki kiült a ház elé, beszélgetés
közben pucolták a zöldséget, fejtették a borsót, magozták a gyümölcsöt.
Így éltünk a falu mellett. Nem voltunk falusiak, nem voltak hagyományaink,
a gyerekek élete mégis sokban hasonlított a falusi gyerekekéhez. Mi is
mezítláb szaladgáltunk, teli voltunk sebekkel, karcolásokkal. Sokszor olyan
koszosan keveredtünk haza, hogy a lakásba be se mehettünk, míg az udvaron
egy lavórban állva le nem mostuk a nagyját. Kisebbek és nagyobbak együtt
játszottunk, játékszerünk volt minden, amit magunk körül találtunk. Tudtuk,
mikor jön az eső, és mikor kell hazamenni. Nem jártunk szép ruhában, mert
játék közben nem lehet rá vigyázni. Megtanultunk viszont vigyázni egymásra
és saját magunkra.
Sző, fon, nem takács. Mi az?
Ma a legtöbb ember városban él, vagy legalábbis városiasan. A mai falusi
gyerekek is keveset mozognak a szabadban, bolti játékszerekkel játszanak,
tévét néznek. Ám valamikor a falusi gyermekek életének természetes környezete
volt a füves rét, a legelő. Míg a szüleik a földeken vagy az állatok körül
dolgoztak, a nagyszülők nevelték őket. Tőlük hallották a meséket, mondókákat,
ők készítették egyszerű játékszereiket, kicsi munkaeszközeiket. A testvérek,
játszótársak tanították őket fogócskázni, körjátékozni, sót törni, bakot
ugrani. Mindennel játszottak, amit az udvaron, réten találtak: lúdtollból,
fűzfaágból sípot vágtak, virágokból koszorút fontak, csutkából babát kötöztek.
Segítettek a ház körül és a házban, és közben ellesték a hagyományos
mesterségek fortélyait is. A megmaradt rongyokkal, fonaldarabokkal és más
nyersanyagokkal is játszottak, ötletes játékszereket találtak ki. A kukoricafosztás,
gyékénymunka, szalmafonás, vesszőfonás, fazekasság, szövés, varrás során
keletkezett hulladékokból -- amíg ezek élő mesterségek voltak -- a gyerekek
sokféle játékot készítettek.
A gyári portékák megjelenésével azonban e mindennapi játékszerek lassan
eltünedeztek.
Bogáncsbútor, sárpogácsa
Kézműves tudáshoz úgy juthat valaki, ha beleszületik, vagy ha tanfolyamon
tanulja. A népi játszóház-vezetői szakképzéseken az egyes mesterségek alapfogásait
lehet elsajátítani, általában olyan tárgyak készítése közben, amelyek a
mai ember számára legfeljebb dísztárgyként használhatók. A faragott mosósulyoknak,
a gyékényből font kaptárnak, a szőttes törülközőnek, a tejeskorsónak nincs
a mai ember számára használati értéke.
Véleményem szerint a népi játszóházban nem szabad a hagyományos falu
használati tárgyainak vagy azok leegyszerűsített formáinak elkészítését
célul kitűzni. Azért nem, mert ezek elkészítése sohasem volt játék. A játékszerek
ezzel szemben mindig is a ráérő időben, játékos kedvből születtek.
A játszóházban megismertetem a gyerekeket a népi játékok egyszerű,
tiszta formáival, a hagyományos kézműves nyersanyagokkal, és az ezek megmunkálásához
szükséges szerszámokkal. Megtanuljuk a különböző fonásokat, sodrásokat,
kötözéseket, a szövést, varrást. Használunk szövőkeretet, kötélsodrót,
árat, kést, ollót, tűt, metszőollót, kézifúrót. Ezek legtöbbjével nálunk
találkoznak először a számítógépes egér nyomogatásához szokott gyerekek!
A falusi gyermek az őt körülvevő világot jelenítette meg játékaiban:
a csutkából ökröt, a kukoricaszárból apró gémeskutat fabrikált. A mai városi
gyermekek ehhez hasonlóan az őket körülvevő világot formálják meg: kisszekér
helyett repülőt, kendős-kötényes baba helyett mai figurát. Miért ne készíthetnénk
a kukoricaszárból repülőmodelleket? Nemezelünk malomjátékot, formázunk
dobókockát, sakkfigurákat agyagból, készítünk dobot papírhengerből, maszkot
papírmaséból, szélforgót papírból.
Hüvelykujjam almafa
A játszóház lehetőség nyújt a szabad játékra, az anyagok tulajdonságainak
megismerésére, a kísérletezésre és az önálló alkotásra. Nincs elkészítendő
"mintadarab", nincs "tökéletes" játékszer. A készítés játékossága és megismételhetősége
legalább olyan fontos, mint a végeredmény.
Nem tartom jónak az olyan programokat, ahol a gyerekek egyik helyszínről
a másikra futnak, egy kicsit énekelnek, egy kicsit táncolnak, egy kicsit
kézműveskednek, mert így egyikben sem tudnak elmélyülni. Mi egyszerre mindig
csak egyfélét csinálunk.
A különféle anyagoknak más a tapintása, szaga, más tulajdonságai vannak
szárazon vagy vizesen. A szalma a vízben megpuhul, a gyékény ragadóssá
válik, a gyapjú nemezelődik, az agyagból sár lesz. Minden anyag más mozdulatot
kíván, rá kell érezni a megfelelőre. A gyerekek is különbözőek: egyik türelmes,
a másik még ahhoz is türelmetlen, hogy egy csomót megkössön.
A gyerekek a játékokon keresztül ismerik meg a külvilágot, gyakorolnak
bizonyos tevékenységeket. Megtapasztalják saját erejüket, ügyességüket,
érzékelik határaikat, cselekedeteik súlyát, megtanulnak kapcsolatokat kialakítani.
A különféle körjátékok, labdajátékok, fogócskák, vonulós játékok és ügyességi
játékok során a gyerekek olyan mozgásokat végeznek, amelyek segítik e képességek
kibontakozását. A ma tapasztalható tanulási rendellenességek (pl. dyslexia,
hiperaktivitás) szoros kapcsolatban vannak a gyerekek mozgásszegény életmódjával.
Ha ezen segíteni akarunk, hagyni is kell őket játszani.
Áspis kerekes, útifüves leveles
Az év során sokféle anyagból készítünk játékot: vesszőből, gyékényből,
szalmából, csuhéból, nádból, fából, papírból, gyapjúból, textilből, agyagból
stb. Az anyagokat eredeti állapotában kapják a gyerekek. Például egész
kukoricaszárat hozok nekik, a növényt így jobban felismerik, mintha csak
az edényben beáztatott csuhét mutogatnám. A növényt együtt szedjük darabokra:
használható a szár, a cső, a csuhé. Miután a szemeket lemorzsolták, a csutkával
is játszhatnak.
A játszóházba sokszor a kistestvéreket is elhozzák. Míg az iskolás
korúakkal játékszereket készítünk, a kisebbek sem unatkoznak: a földön
ülve játszhatnak: morzsolhatják a kukoricaszemeket, a csutkából várat építhetnek,
rongybabát kötözgethetnek, vagy egyszerűen kedvükre tépkedhetik az anyagokat.
Ha mesélünk nekik, az asztaloknál tevékenykedő nagyobbak is hallgatják.
A szülők ugyanúgy részt vesznek a foglalkozáson, mint a gyerekek. Kicsik
és nagyok egyaránt belemerülnek a munkába, tevékenységbe. Ha nem így lenne,
a szülők unalmukban egy idő után haza akarnának sietni, vagy segítés címén
kivennék a gyerekük kezéből a félkész darabot, és befejeznék, hogy "szép"
legyen. Így viszont mindenkinek megvan a maga öröme, a maga játéka.
Joó Emese játékműhelye gyerekeknek és felnőtteknek:
szeptembertől minden pénteken 16 és 19 óra között.
Cím: 2094 Nagykovácsi, Pók u. 28.
Tel.: (06-26) 389-367 vagy (06-30) 975-1701
|
|
Gondos Gábor
Az önáltatás kertje
Gondolatok a zoopedagógiáról
Az alábbi írás hirtelen felindulásból, tollemelés nélkül született.
Mégsem finomítottunk rajta, mert úgy gondoljuk, sarkos állításai mögött
megfontolásra illetve vitára érdemes értékítélet rejlik. A szerző megállapításaival
a szerkesztőség nem feltétlenül ért egyet, ezért szívesen helyt adunk ellenvéleményeknek
is.
Egyúttal az olvasó figyelmébe ajánljuk 2000 februári számunk két
zoopedagógiai témájú cikkét, ellenpontként.
Nem tehetek róla, hogy kertes házba születtem, és egyszer az életben
sikerült meglesnem két farkaspók násztáncát, amely felfedezésnél kevés
megindítóbb és örömtelibb történt velem eddig.
Az állatkertek állatai önérzetes vadságuktól megcsonkított, illedelmesen
mosolygó torzók, az ember őrizte kert öregellátásban részesülő, megalázott,
természetes viselkedésükből kinevelt pszeudo-állatai. Kőkockák belsejében
felbutult gyermekeink, akik égig emelt ingerküszöbükkel rácsodálkozhatnak
pusztán a színesebbekre, itt tanulhatják meg, hogy hol is (hát a Városligetben)
élnek az állatok és milyenek is azok valójában. Ki hinné, hogy az ott (nem)
azonos szabad önmagával?
Ahogy az állatkertek "vadjai" is csak úgy elvannak tereikben, úgy a
macskák sem viszkászt vennének, de az ő sorsukról is a félisten dönt, aki
kertjében jószágaként mutatja be utódjának a teljes faunát. Álmainkban
az állatok mind dorombolásra születtek, a Mennyországban szelíd lesz majd
az oroszlán is.
Mi élőben mutatjuk be őt és derék társait az állatkertek vastag falai
között. "Az állatok nem bántanak és nem undorítóak" -- tényleg csak magukból
őket kivetkőztetve lehet ezt bizonyítani? Ez csak annyit jelent így, hogy
az általam szelídített állat, amely a Te számodra biztonságossá van téve,
látod, nem veszélyes. Nem nehéz ennek ellenpontjaként elképzelni a továbbra
is kiirtandó területként számon tartott vadon lakóit. Mi ennek a tanulásnak
az érvényessége? Milyen keretek között értelmes azt gondolni, hogy ha a
málnajoghurt ízlik, akkor tudom, hogyan kell szúrós bokorból szedret szüretelni?
Amellett, hogy gyönyörűek távoli testvéreim, mennyi közöm van nekem a világ
túlsó felén élő lényekhez? Vajon mit nyerne azon az én kölyköm, hogy megsimogatja
a maláj gilisztát? Egy hatalmas élményt, az biztos; csakhogy mihez köti
és mire tudja felhasználni aztán? De igazán, az állatokkal az állatkertben
kell találkoznunk? Valóban elfogyott már minden más lehetőség, s elhagyhatatlan
űrhajó a város? Hát persze, a kígyót ott neveljük olyanná, hogy elfogadható
legyen a látogatónak. Nem megismerni akarunk, hanem egy kedvünkre manipuláltat,
magunk képére szelídített valamit, tulajdonképpen önmagunkat akarjuk ott
látni, azt akarjuk bizonygatni magunknak, hogy igazából ők is oly szelídek,
mint amennyire mi letagadtuk magunkról az agressziót. A jó és rossz egyetemessé
tételének eredménye ez -- a fajunkon kívülieknek is meg kell felelniük
az etikettnek.
"És vad vidrát láttatok-e már? A vidrát nem lehet ám megsimogatni,
gyerekek, mert a vidra félénk állat. A vidra csoda, vagy pedig már halott,
és akkor nem puha és meleg. Gyerekek, tudjátok, hol él a vidra? Alig pár
helyen. Meg akarjátok védeni?"
Így talán hatékonyabbak lennénk. Nehogy azt higgyük, hogy bármit megtudtunk,
csak mert egy kivert fogú, agyonnyugtatózott, félhülyére nevelt kígyót
egy percig kezünkben tartottunk! Milyen állatok ezek, hogy kerülnek ide?
Hány fajtárs halála árán történt elrablásuk és száműzetésbe szállításuk?
"Mégis milyen szelídek! De buták, ezek meg is érdemlik, hogy bármit tegyünk
velük!" -- gondolhatja a gyermek a nyomorékot látva az állatkertben.
"Hogy ezeknek milyen jó dolguk van itt!"
Az erdőben sajnos nem ígérhetjük biztosra az állattal való találkozást,
de mindent a fogyasztóért, hát beidéztetjük azt a bujkáló fajtáját! Majd
mi meglessük Kuroszava rókáinak táncát itt a biztonságos melegben, és a
végén nem kell (rögtön) öngyilkosnak lenni. Nehogy véletlen rájöjjön az
a gyerek, hogy annak a szerencsétlen őznek lényege a titka is -- hogy ritkán
látszik, még akkor is, ha lenne belőle elég. Az őz megpillantása nem áru
kellene, hogy legyen, hanem olyan jutalom, amelyért zarándoklatot kell
tenni, megtanulni csendben lenni és figyelni, ahogy szarvasbőgést mennek
ki hallgatni egész éjszakákra némelyek. Ők onnan távolról sokkal többet
tudnak meg valami igaziról, mint az állatkerti látogatók, akik bárha gumiállatokkal
próbálkoznának. Értem én a jó szándékot és a szelídséget, a tenni akarást,
de ha narancslekváron növök fel, hogy mászom fel az almafára?
A világ túlsó felén élő erdő védelmének önnemesítő gondolatával játszani,
és közben furcsa állatokat fogdosni -- megéri a végén azt a pár garast.
Elégtétellel mehetünk haza festeni a füvet és irtani a gyomot, mert az
állatok a kertben laknak, ez meg az én kertem. Mi közöm nekem a gorillához,
ha a medvét, vidrát, hódot, farkast, hiúzt nem tudom megtűrni magam körül?
Semmit sem tudunk környezetünkről, a világ túlsó végéről elráncigált műállatokon
óvodai környezetben csak a szégyen és a szánalom tanulható, illetve az,
hogy az ember a világ ura és berendezője.
Az állatkert mindezekkel együtt nem rosszabb, mint minden más emberi
intézmény, de nem is jobb. Lehet zoopedagógiával próbálkozni, csak nem
szabad büszkének lenni rá. Ha nem a legújabb kori vadász, hanem a megismerő
és szemével nézzük -- akkor az állat az egészhez való viszonyában létezik
igazán, nem pedig pusztán egyedként, hisz lényege a többivel való helyes
kapcsolata, a természet testébe való belésimulása, eltűnése. Ha egy állatot
meg akarunk érteni, valójában évmilliókig kellene figyelnünk: vele egyszerre
látnunk faját, rokonait, táplálékát, üldözőit, kiszorítottjait és kiszorítóit,
rejtekét és halálában más lényekbe bomlását, éledését és épülését, világba
illeszkedését, kihullását. |
|