|
Művészfilmek és a környezeti nevelés A környezeti nevelést leggyakrabban a természettudományok oldaláról
közelítjük meg, ám az ökológiai gondolat filozófiai, vallási, irodalmi
és más formájú művészeti megjelenései is a környezeti nevelés szellemi
alapját képezhetik.
Ember és természet Ember és természet viszonya a történelem során sokat változott, a civilizált
és a természeti népek környezetkezelési attitűdje pedig jelenleg is merőben
eltérő. A civilizáció a természet leigázására, meghódítására, titkainak
kifürkészésére, javainak kiaknázására törekszik évezredek óta. Akira Kuroszava
Álmok című filmje értelmezhető a civilizált emberiség történeteként is.
A rossz útra térés, a bűnbeesés akkor kezdődött, amikor az ember megpróbálta
a természet titkait meglesni, a természetet eltárgyiasítani, "titoktalanítani".
Az Álmok első epizódjában a főhős mint gyermek meglesi a rókák nászát.
(A buddhizmusban a róka a bűn, a rossz szimbóluma.) A film további epizódjai
felvetik a kutatók és tudósok felelősségét is, hiszen ők alkották meg az
atomreaktort, amelynek katasztrófája a filmben az emberiség pusztulását
eredményezi. A film vége a világ végeként is értelmezhető: a hetedik álom
sivár tájain jajveszékelő, az emberiség bűneiért szenvedő démonokat látva
a pokol, míg a nyolcadik álomban egy idilli (öko-)falu képéről a paradicsom
juthat eszünkbe, ahol az emberek a természettel és egymással egyaránt harmóniában
élnek. Ez az utolsó álom egy reményteli alternatívaként is felfogható:
ez az "ökologikus" életmód, a gazdasági fejlődés mítoszának elvetése vezethet
csak az emberiség túléléséhez.
Ember és ember Werner Herzog legtöbb filmje az emberek közti kommunikációról szól, arról, hogy az emberek nem értik és nem is akarják megérteni egymást. Az Ahol a zöld hangyák álmodnak című filmje az ausztrál bennszülöttek és az ásványkincsek után kutató bevándorlók találkozásáról; a Fitzcarraldo egy vállalkozó szellemű kalandor és a dél-amerikai bennszülöttek kapcsolatáról szól. E filmek tanúsága szerint az ún. magas kultúrával rendelkező civilizáció nem képes elfogadni a természeti népek primitívnek nevezett kultúráját. A bennszülöttek mítoszai, szent helyei és tárgyai semmit sem jelentenek a fehér ember számára. Nem is szeretnénk megérteni és elfogadni őket, sokkal inkább át akarjuk alakítani, a saját képünkre akarjuk formálni ezeket a népeket. Herzog Kaspar Hauser című filmjében Nürnberg lakói civilizálni akarják Kaspar Hausert, aki eddig a világtól elzártan élt, meg akarják tanítani mindenre, amire a társadalomban szüksége lehet. Érzéseivel, belső világával azonban senki sem törődik, az senkit sem érdekel. Két világ Tarkovszkij filozofikus hangvételű filmjeiben az egyén szerepét helyezi előtérbe, vívódásait, küzdelmeit mutatja be két világ határán. Az egyik világ a materiális, földi, történelmi lét, a másik a spirituális, transzcendens, téren és időn kívüli lét. Utolsó filmjében, az Áldozathozatalban a főhős személye az egész emberiség megszemélyesítőjeként is értelmezhető. A kiindulópont az emberiség válsága, aminek oka a hit elvesztése, a hajdan egységes kultúra darabokra hullása, az egyoldalú materialista, racionalista világszemlélet. Hogyan kerülhet ki a válságból az egyén (illetve az emberiség), hogyan léphet át az egyik világból a másikba: az anyagiból a szellemibe, a racionálisból a spirituálisba? Stalker című filmjében a három főszereplő a művészetet, a tudományt és a vallást képviseli, akik elidegenedtek egymástól, kölcsönösen megkérdőjelezik egymás létjogosultságát, és ez a civilizáció lerombolásához vezet. Át kell lépni a másik világba, a "Zónába", ami nem konkrét hely, sokkal inkább transzcendens, spirituális valóság. Az átlépés képileg is megvalósul, a szereplők Stalker vezetésével beléphetnek a természet, a szabadság, a boldogság elfelejtett égi Zónájába. Fogyasztói társadalom Néhány rendező civilizált társadalmunk ellentmondásaira hívja fel a
figyelmet. Ezek olyan karikatúrák, paródiák, amelyekben saját életünkön,
szokásainkon, társadalmunkon nevethetünk. Terry Gilliam Brazil című filmje
a negatív utópiák és a felszabadítási utópiák paródiája. Ebben a világban
-- hasonlóan a mi világunkhoz -- szinte minden automatizált, bonyolult
gépek, számítógépek és robotgépek segítenék az ember életét, ha... állandóan
el nem romlanának. Az átláthatatlan államgépezet adminisztrációja az egész
társadalmat átszövi, és mindenkinek megnehezíti az életét. Mindent törvények,
jogszabályok, rendeletek szabályoznak, amelyek betartását kiterjedt rendőri
szervezet biztosítja. Mindenről információt gyűjtenek a Tájékoztatási Minisztérium
számára, amely ezekkel az adatokkal bombázza a tévénézőket, rádióhallgatókat.
Minden olyan elviselhetetlenül racionális, hogy már csak a szerelembe vagy
az álomba lehet menekülni. A filmben az embereken kívül alig vannak élőlények,
az autópályákat egybefüggő óriásplakátok szegélyezik, a zöld természet
csak a film vége felé egy álomban jelenik meg.
További filmajánlatok:
|
|