|
Havas Péter
A fenntarthatóság pedagógiájáról
II. rész
Dr. Havas Péter írásának első részét -- a fenntarthatóság pedagógiájának
előzményeit és általános áttekintését -- a Cédrus márciusi számában olvashatták.
Ezúttal a téma részletesebb ismertetésére kerül sor, lapunk májusi számában
pedig
-- az ökológiai iskolahálózat bemutatása kapcsán -- konkrét tervekről,
programokról tájékozódhatnak olvasóink.
A természet megszerettetésén túl
A hagyományos környezeti nevelés középpontjában a természet megszerettetése,
a természet iránti pozitív attitűdök alakítása áll. A természet iránti
rajongás, a "titokra nyitottság", a természettel fenntartott szoros kapcsolatok
számos pedagógiai program mélyén rejlő törekvések. A nemzeti parkok, az
állatkertek, az erdei iskolák és terepgyakorlatok munkaprogramjaiban a
természethez való személyes kötődés kiépítése szerepel. Az újabb szakirodalomban
az a gondolat vetődik fel, hogy az újkor természetre alapozott oktatása
a romantikus légvárépítés kockázatát hordozza. A tanulók figyelmét kizárólag
a természetre koncentrálni nagy hiba, hiszen a szélesebb társadalmi és
gazdasági-politológiai összefüggések felismerése és az azokban való eligazodás
képessége nélkül semmilyen természeti probléma nem kezelhető. A nemzeti
parkok pedagógiájában a parkok földterületein élő és gazdálkodó emberek
és közösségek sorsa, konfliktusai, a joggal és a park érdekeivel való ütközése
legalább olyan fontos jelenségkör, mint a nagykócsag életmódja vagy az
ősborókás társulásai. A nemzeti parkok létesítésének és fenntartásának
tanulsága -- és egyben pedagógiai üzenete -- a fenntarthatósággal kapcsolatban
nemcsak a természet őserejében és szépségében való romantikus gyönyörködés,
hanem annak a küzdelemnek a megpillantása, amely a parkot fenntartani akaró
központi szándék és a helyi hagyományok képviselői között zajlik. A fenntarthatóság
pedagógiájának középpontjában már -- az ökológiain kívül -- a jogi, etikai,
gazdasági és szociológiai ismeretek és összefüggések állnak.
A természettel való szoros kapcsolat elősegítheti a tanulók erős kötődését
a Földhöz, a természeti környezethez, és fokozza a cselekvési vágyat. Ugyanakkor
egészen világos, hogy ez a romantikus természetszemlélet önmagában semmilyen
eredményre nem vezet, ha nem társul politikai lelkiismerettel, társadalmi
valóságismerettel, konfliktuskezelési készséggel. A fenntarthatóság pedagógiájának
kerete valójában a társadalomismeretre épül, és az állampolgári neveléshez
kapcsolódik, amelyben a politikai, közgazdasági, környezeti konfliktusok
társadalmi kezelése válik tananyaggá.
Korábban sokan úgy gondolták, hogy a környezeti nevelés során a tanulóknak
a helyi környezeti problémák megoldásába kell aktívan bekapcsolódniuk.
Ma egyre többen úgy látják, hogy ez nem az iskola feladata, mert a nevelőintézmény
feladata nem a társadalom politikai, gazdasági vagy környezeti problémáinak
megoldása. Az iskola -- intézményi minőségében -- az energiatakarékosság,
a használt elemek összegyűjtése, a hulladékok szortírozása által még nem
válik "zölddé".
Iskolán kívüli hatások
A fenntarthatóság pedagógiája a családban kezdődik. A családban az alapvető
értékek, a természettel, egészséggel, mindennapi szokásokkal, az élettel,
halállal, a fogyasztással, étkezéssel, betegségekkel szembeni magatartásmódok,
szokásrendek, viszonyulások alapozódnak meg. Erre épül az intézményes nevelés
időszaka, majd következik a kortársi kapcsolatok világa, a szubkultúra,
amelybe már belejátszik a tömegtájékoztatás, a médiumok munkája, majd ezt
színezi, alakítja a munkahelyek hatása. A helyi közösségek környezet- és
egészségtudatossága ezért kiemelkedően fontos tényező számunkra. Az Európai
Közösség felé közeledésünk folyamatában felértékelődik a civil szféra,
a társadalmi erők, a helyi vagy szakmai szinteken szerveződő társaságok,
csoportok és szervezetek világa.
Magyarországon már negyedik esztendeje működik a Győr-Moson-Sopron
megyei Pedagógiai Intézet környezetegészség-nevelési programja, melyet
a TÉT munkacsoport dolgozott ki. A TÉT tevékenysége olyan stratégia kimunkálása
és megvalósítása, amely a helyi környezeti sajátságok és problémák feltárásával
alapoz meg egy pedagógiai transzformációs folyamatot.
A TÉT a regionális és a helyi szükségletek feltárásával, az információk
közvetítésével, a nevelés számára szükséges adatbázisok és technológiák
koordinálásával foglalkozik. E tevékenységében nagy hangsúlyt helyez a
hatékony információs-kommunikációs technológiákra.
Célok és feladatok a fenntarthatóságra nevelésben
A fenntarthatóság pedagógiai gyakorlata az iskolák helyi pedagógiai
programjaival szemben konkrét követelményeket támaszt:
* a pedagógiai program értéktartalmának kiemelten hangsúlyoznia
kell a környezet- és egészségtudatosság, a jövő iránti elkötelezett felelősség
nevelését;
* az iskola működése (gazdálkodása) a fenntarthatóság és az ökológiai
tudatosság jegyében kell történjen;
* a tanulókat be kell vonni az iskolai szintű döntési folyamatokba;
kell, hogy tapasztalatuk legyen a részvételi demokrácia terén;
* az iskola egész nevelési rendszerének biztonságosnak és az emberi
testi-lelki egészséget erősítőnek kell lennie;
* az intézmény szoros kapcsolattal kötődjön a helyi közösséghez, feltárva
a környezettel (is) kapcsolatos szükségleteket és fejlesztési elképzeléseket;
* A kerettantervre épülő helyi tantervben szerepelnie kell:
-- a természeti, a társadalmi, a gazdasági és a politikai rendszerek
megismerésének és az ezekről alkotott nézet- és attitűdrendszer formálásának;
-- a környezeti ismeretek és szakértelem, az értékrend és az etikai
ítélőképesség fejlesztésének, a részvételi demokráciára való alkalmasság
kialakításának;
-- a kritikai gondolkodás, a konfliktusok kezelésének, a személyes
életviteli szokásokat meghatározó döntési mechanizmusok formálásának és
a civil részvételnek a fenntarthatósághoz történő hozzájárulás érdekében.
A fenti célok megvalósításának szempontjai
Tudatosság
Koherens és korszerű ismeretrendszer a természet, a társadalom, a gazdasági
és politikai rendszerek közötti összefüggésekről. Ez a tudás legyen alapja
a helyi és a globális fenntarthatóság megértésének.
Ismeretek
Az ismeretek széles köre magában foglalja mind az elméleti, mind a
gyakorlati elemeket, a képességek fejlesztésének lehetőségeit is.
Értékek
A tanulókban ki kell alakítani egy olyan értékrendet, amely a fenntarthatósággal
kapcsolatos tevékenységet, a személyes elkötelezettségre épülő felelősséget
vonzónak mutatja.
Szakértelem
A környezeti állampolgárság kompetenciáinak kiépítése olyan tevékenységeket
tesz szükségessé, amelyek a környezeti problémák észlelésével, azonosításával,
a másokkal való együttműködéssel és konfliktusok kezelésével, a problémák
megelőzésével és megszüntetésével kapcsolatosak.
Részvétel
A részvételi készségek kiépítése kizárólag a részvételi folyamatban
valósul meg. Erre legalkalmasabb terep az iskolai színterű csoportos döntések
világa és az iskolai élet demokratizmusa. |
|
Erdei iskolák
Amikor iskolás lettem -- gondolom, sok más elsős gyerekhez hasonlóan
-- én is iskolásdit játszottam otthon. Babáim nem voltak, ám a plüssállatkákat
szerettem. Macik, nyuszik, egérkék lettek tehát a tanulóim. Ilyen fura
osztálynak azonban aligha lehetett hagyományos órákat tartani. Így került
ösvénytan, erdei gyümölcs-ismeret, lopakodás, vacoképítészet az órarendbe.
Manapság egyre többen művelik ezt a szokatlan, kétségkívül romantikus tanítást.
Az erdei iskola persze komoly dolog, bár nagyon is gyermeki stílusú ismeretszerzés.
Sajátos, közös kaland, felfedezés.
Lehoczky János
A szaktárcáknak az erdei iskolával kapcsolatos elképzeléseiről Czippán
Katalinnal, az Oktatási Minisztérium környezeti nevelési referensével,
valamint Tóth Zsuzsannával, a Környezetvédelmi Minisztérium főosztályvezetőjével
beszélgettünk.
Tóth Zs.: A Környezetvédelmi Minisztérium társadalmi szemléletformálással
kapcsolatos feladatainak ellátásában együttműködik a társtárcákkal és támogatja
a civil kezdeményezéseket. A fenntarthatóság érdekében végzett szemléletváltás
csak akkor valósulhat meg, ha a társadalom átérzi saját felelősségét, döntéseinek
hatását, és ehhez biztosított a külső feltételrendszer is. Ezen a területen
még rengeteg a végiggondolni és tennivaló. A környezeti nevelés az oktatási
rendszerben kiemelt feladat, mely a két tárca együttműködése keretében
került közös átgondolásra.
Czippán K.: 1999-ben az Oktatási és a Környezetvédelmi Minisztérium
hároméves együttműködési megállapodást kötött, melyre alapozva kidolgoztuk
a Környezeti Nevelési Koncepciót és az abban megfogalmazott feladatokhoz
konkrét támogatási összegeket rendeltünk. A koncepció szervesen illeszkedik
a Riói konferencia, illetve az Európa Tanács ajánlásaihoz. Szeretnénk elérni,
hogy a teljes oktatási vertikumban, valamennyi területen megjelenjék a
környezeti nevelés mind tartalmában, mind szemléletében.
-- Ebben az átfogó programban milyen helyet foglal el az erdei
iskolai képzési forma?
Tóth Zs.: Szeretnénk elérni, hogy az általános iskola nyolc
éve alatt minden gyerek legalább egyszer eljusson erdei iskolába. Ehhez
persze először biztosítani kell a feltételeket: felkészült, az erdei iskola
tanítási módszereit alkalmazni tudó pedagógust, programszolgáltatót, elegendő
szálláshelyet és a szükséges pénzügyi fedezetet. Ez utóbbi természetesen
nem lehet csupán két tárca feladata, de a társtárcák, az önkormányzatok
és a szülők együtt már elegendő pénzügyi hátteret biztosíthatnak. Ahogy
az érintettek megtalálják szerepüket az erdei iskola körül, felismerik
értékeit, szívesebben áldoznak majd rá.
Biztos vagyok abban, hogy e komplex tanítási forma széles körben való
elterjedése mérhető hatással lesz a fiatalok magatartási és drogproblémáinak
csökkenésében is.
A két minisztérium közösen kiírt pályázatán keresztül az idén huszonöt-huszonöt
millió forinttal támogatja az erdei iskolákat. Erre az összegre azok az
általános iskolák pályázhatnak, amelyek erdei iskolát szerveznek vagy ilyen
szolgáltatást vesznek igénybe. Természetesen a továbbra is támogatjuk az
erdei óvodákat és a középiskolások számára szervezett erdei iskolákat.
Czippán K.: Bár erdei óvoda és erdei középiskola is létezik,
mégis talán az általános iskolás korosztály az, ahol az érzelmi és értelmi
megközelítés egyszerre érvényesülhet. Az óvodások számára rövidebb programok
támogatását terveztük, a középiskoláknál pedig szeretnénk, ha aktívan vennének
részt egy-egy helyi gond feltárásában, és megoldásában. Az Oktatási Minisztérium
2001-2002-re az általános iskolások számára kiemelt feladatként jelölte
meg az erdei iskolai programok támogatását. Az erdei iskola a környezeti
nevelés talán leghatékonyabb színtere -- sajnos azonban a legköltségesebb
is. A pillanatnyi anyagi lehetőségek által behatárolt döntés, hogy első
lépcsőben az általános iskolai erdei iskolák kapnak kiemelt támogatást.
Az OM-ben a nemzetközi osztály is részt vesz a környezeti nevelési koncepció
kidolgozásában. Bízom benne, hogy ezzel egyre nagyobb esélye lesz nemzetközi
támogatások bevonásának is a környezeti nevelés területére.
-- Az anyagi támogatáson túl milyen szerepet vállalnak a minisztériumok
az erdei iskolai oktatási forma népszerűsítésében?
Czippán K.: A két minisztérium illetve az általuk létrehozott
Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda szervezési és koordinációs
feladatokat is ellát. Az erdei iskolai mozgalom a pedagógusoktól és a civil
szférából induló önszerveződő kezdeményezés. E kezdeményezés mögé álltak
oda a szaktárcák. A stratégia és a feltételrendszerek kidolgozásával foglalkozó
civil szervezetek, iskolafenntartók, önkormányzatok, pedagógusok, szülők,
erdészek, természetvédelmi szakemberek részvételével nagysikerű konferenciasorozatot
tartottunk. A programirodán keresztül segítséget nyújtunk az erdei iskolák
adatbázisának kialakításához, a szakértői-ellenőrzési rendszer létrehozásához.
Tóth Zs.: Az erdei iskola mint oktatási forma elfogadtatásához
szükséges a széles körű tájékoztatás, ezért a konferencia és műhelysorozat
tapasztalatait kiadványban összegezzük, mely Erdei Iskola Hasznoskönyv
címmel fog hamarosan megjelenni. Folyamatos kapcsolatot tartunk az erdei
iskolával foglalkozó civil szervezetek, szakértők, közigazgatási és gazdasági
szakemberek között és támogatjuk közös munkájukat.
Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda
tel.: (06-1) 251-5647, e-mail: czippan@iucn.ph.hu
A beszélgetés további részét (erdei iskolák rendszerének kiépítéséről,
az alakuló erdei iskola "piacról" és a programvezetők képzéséről) a nyári
számunkban közöljük. |
|
A Vackor néhány környezeti neveléssel foglalkozó egyesület
baráti társasága. Tagjai Keszthelyről, Sopronból, Vácról, a Bakonyból és
a Dörögdi-medencéből valók.
-- A Vackorban a kölcsönös rokonszenv alapján kupacolódtunk össze,
megkerestük azokat, akikkel hasonszőrűek vagyunk. Azt láttuk, hogy bizonyos
neves környezeti nevelők, akik freskóként vannak másoknak felfestve, számunkra
elfogadhatatlan dolgokat is csinálnak. Megpróbálunk inkább egymástól tanulni.
Közösen diasorozatot és határozólapokat készítettünk, amelyet mindannyian
használunk saját erdei iskoláinkban. A forrásteremtés területén is előnyösebb,
ha együtt vagyunk, és nem mindenki külön, elszigetelten próbálkozik. Szeretnénk
lendkerék lenni egy nagy, lassan mozduló szervezeten belül. A közös munkát
azzal kezdtük, hogy körbelátogattuk egymást. Minden helyszínen az volt
az érzésünk, hogy olyan, mint a szilvásgombóc: érték van benne.
-- Véleményetek szerint milyennek kell lennie a jó erdei iskolának?
-- A legfontosabb, hogy milyen programot készítünk a gyerekeknek. Fontos
a vezető személyisége és egy olyan mikrokörnyezet, amely teljesen más,
mint a gyerek iskolai vagy otthoni életének színhelye. Ahol ki vannak szolgálva
a gyerekek, ott nemigen lehet közösségépítő tevékenységről beszélni. Egy
hotelben, ahol kólaautomatából lehet inni, hol a környezeti nevelés? Nálunk
mindenki hálózsákban alszik, és a csoportnak ki kell takarítania maga után.
Az egész nap egy egység, az esti program és az éjszaka is bele tartozik.
Nemcsak lezavarjuk nappal az erdei iskolai programot, este pedig diszkóba
megyünk. És nem azért, mert műveltségi kövületek vagyunk, hanem mert kiderül,
hogy ha népdalokat énekelnek a gyerekek, abban annyi vidámság és pajzánság
van, ami tökéletesen elszórakoztatja őket.
Az erdei iskola fogalmának meghatározása
Az erdei iskola olyan többnapos,
a szorgalmi időben megvalósuló, a szervező intézmény székhelyétől különböző
helyszínű környezethez illeszkedő nevelési-tanulásszervezési egység, melynek
során a tanulás folyamatát -- a tanulói képességek fejlesztését és a tananyag
elsajátítását -- a tanulók aktív, együttműködő-beavatkozó (kooperatív-interaktív)
megismerő tevékenységére építik. A tanítás tartalmilag és tantervileg egyaránt
szorosan és szervesen kapcsolódik a választott helyszín természeti, ember
által létesített és szociokulturális környezetéhez. Kiemelkedő nevelési
feladata a környezettel harmonikus, egészséges életvezetési képességek
fejlesztése, és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció. |
A különböző korosztályokkal nagyon eltérően kell kommunikálni. Ha a
középiskolásokat kalandos, úttalan utakra visszük, hamar kinyílnak. A tizenkét
éveseknek még nem kell a környezeti problémákról beszélni. Majd rájönnek
maguktól. Vagy ha elkezdenek kérdezni, akkor el lehet mondani a saját válaszaidat.
Meghallgatják mástól is, és eldöntik, kinek hisznek, kinek nem.
-- Mi a különbség a pedagógus, illetve a civil környezetvédő
szervezet által vezetett erdei iskolai programok között?
-- Sok iskola kiviszi a gyerekeket a saját környékén lévő erdőkbe,
és nagyon jó programokat csinál. Ám a tanárok rendszerint nem tudnak elszakadni
az iskolai oktatási formáktól és az általuk megszokott alá-fölérendeltségi
viszonytól. Az erdei iskolában el kellene rugaszkodni az iskolában szokásos
módszerektől. Ha például nem tudok valamit, nem szégyen, ott a határozó,
megkeressük. Akkor azt tanítom meg, hogyan kell valaminek utánanézni. Ha
nem ismerem jól a növényeket, akkor nem okos tojásként adom elő, hanem
én is ugyanúgy felfedezem a gyerekekkel. A jó erdei iskolai vezető mindegy,
hogy milyen szakmához ért, ha azt jó töltéssel tudja átadni. Ha jó patkolókovács,
akkor jó "patkolókovácsos" erdei iskola lesz. Van olyan tanár, aki miután
látta, hogy mi hogy csináljuk, a következő évben már maga vezeti a ugyanazt
a programot.
-- Számos erdei iskola hirdeti magát. Milyen esélyekkel indul
ebben a versenyben a Vackor?
-- Van olyan szolgáltató, amelyik a gyerekekben akar valamilyen változást
elérni, és van olyan, amelyik a bankszámláján. Ha lesz egy komolyabb támogatási
rendszer, abban valószínűleg az iskolák kapnak majd pénzt, és ők döntik
el, hogy kihez mennek. A mi tagszervezeteinknek nem lett volna pénzük színes
prospektusra, a gazdag tulajdonosnak pedig van. Együtt, Vackorként, már
el tudtunk készíteni egy ilyen szóróanyagot. Megértjük azokat, akik szerint
fontos együttműködni azokkal a szállásadó vállalkozókkal, akik keresik
a partnert ahhoz, hogy színvonalas programot tudjanak nyújtani, de mi nem
akarunk részt venni abban, hogy épp mi fessük zöldre az ő szálláshelyeiket.
-- Hogyan lehetne biztosítani, hogy a gyerekek jó programokat
kapjanak, jó szakemberektől?
-- Ha a minisztériumi támogatás miatt most majd hirtelen megnövekszik
az igény az erdei iskolákra, attól még nem nőnek ki a jó programvezetők
a fűből. Lesznek mindenféle programok, amiknek ez a neve. Nem látszik még
tisztán, hogy ki fog ebből sokat akasztani, és nem lesz-e félrevive az
ügy. Azon kellene dolgozni, hogy a minőség valahogy körülírható legyen.
Képzést kellene indítani, és rendszeresen ellenőrizni is. Félő azonban,
hogy néhány ember a meglévő vonzásai és taszításai, előítéletei alapján
fogja értékelni a helyeket.
A Vackor elérhetősége:
pokhalo@zpok.hu, Tel.: (06-27)
304-484
|
|
|
Tanárok véleménye
|
Részt vettünk a KAC "Erdei iskola 2000" pályázatán.
E pályázat tapasztalatai alapján az erdei iskolai programok finanszírozásával
kapcsolatban számos problémát látok. Túl sok szereplő közreműködésével
folyik a pályáztatás, az elbírálás, az információközlés. Késedelmes, lassú
és követhetetlen a pályázó számára, hogy az általa fontosnak tartott programot
milyen szempontok alapján és hogyan pontozták, a közpénz elosztásának végül
mi képezte az alapját.
A kerettanterv alapján megírt helyi tantervek
elkészültével egészen pontosan kialakítható lenne azoknak az iskoláknak
az adatbázisa, amelyek a szorgalmi időszakban erdei iskolát szerveznek.
El lehetne gondolkozni ezeknek a programoknak alanyi jogú, fejkvóta jellegű,
a fenntartón ill. az iskolán keresztül történő finanszírozásán is. Annál
is inkább, hiszen számos gyerek él olyan urbánus környezetben Magyarországon,
ahol szinte csak az erdei iskola az egyetlen lehetősége a gyerekeknek a
természettel való tudatosabb találkozásra.
Az erdei iskolai szállásadók kapjanak közvetlen
támogatást, legyenek kikapcsolva az ez ügyben közvetítő cégek. A pénzek
elosztásának az is lehetséges módja lehetne, ha az iskolák a helyi vagy
a választott tájegységen működő oktatóközpontokkal vagy civil környezetvédő
szervezetekkel lennének konzultációs kapcsolatban. Magam nagyszerű segítséget
kaptam a Magas-Bakonyban a terepgyakorlati munkához a zirci SZIGET-KE Egyesület
Boroszlán Oktatóközpontjától és a váci Pangea Egyesülettől.
Holzgethán Katalin, tanár |
-- Önök hogyan választanak helyszínt az erdei
iskolához?
-- Én először közvetlen környezetünkben keresek
erdei iskolai szolgáltatót. Azt vallom, fokozatosan kell kiterjesztenünk
megismerő csápjainkat: a közelebbitől a távolabbi felé.
Nem a legizgalmasabb helyekre kell eljutnunk
mindenáron, hanem a hozzánk legközelebb eső helyek adottságaiban kell a
legizgalmasabbat felfedezni.
-- Hogyan vélekednek az erdei iskola jelentőségéről?
-- Én hiszem, hogy az erdei iskola megálmodói
ismerik a rég elfelejtett értékeket. Kipróbáltam több erdei iskolai lehetőséget,
és a kudarcok mellett volt erre is példa. Az erdei iskola képes arra, hogy
a szépséget a helyén mutassa fel, az életet természetes környezetében vizsgálja.
Azt gondolom, hogy ezeket a lehetőségeket ki kell használnunk, másként
az ember felőrlődik. Akik ezeket a programokat kínálják, benne élnek abban
a környezetben, ahol ugyanúgy, mint bárhol máshol is, egész világok rejtőznek.
-- Ha valaki bent áll egy körben, attól még nem
a kör szerves része.
-- Így van. Volt rá példa, hogy a vezető sem
tudta, hogy mit kellene csinálnia. A gyerekeket nem vonta be egy csoportos
együttműködésbe, csak száraz utasításokat adott. A tanítványaimban rossz
emlékként maradt meg ez a foglalkozás. Az egyik helyszínen az okozott csalódást,
hogy kevesebbet voltunk terepen, mint amire számítottunk. Legközelebb nagyon
részletesen átbeszélem a programot. Hibának tartottam azt is, hogy az alsós
gyerekekkel naplót írattak. Ebben a korban a gyerek még nem tudja élményeit
szabadon kifejezni írásban, tehát valamit eleve visszaszorítunk benne.
Véleményem szerint az értékelés mindkét félnek
előnyére válna. Ezt egy későbbi találkozáskor kellene megejteni, hiszen
el kell telnie egy kis időnek ahhoz, hogy minden leülepedjen.
-- A gyerekek mi alapján értékelik az erdei iskolát?
-- Nekik az egyik legfontosabb dolog a programvezetők
személyisége. Aszerint ítélnek, hogy a felnőtt belopta-e magát a szívükbe. |
|
Tőled többet vártam...
-- Sajnálom, ez csak közepes. Tőled többet vártam. Menj helyre! --
mondja a tanár. A felelet megmérettetett, s ennyinek találtatott. A diák
hozzászokott, hogy tanára minősíti teljesítményét, s talán már-már fel
sem tűnik, ha értékelni elmulasztja. A tanár -- mércének gondolva önmagát
-- osztályoz, s nem ritkán valóban megméretésnek gondolja azt, ami csak
saját tapasztalataihoz való szubjektív viszonyítást jelent. Mégis ezt az
aktust szükségesnek, a jobbítás elengedhetetlen eszközének tekintjük, noha
nem a tanár, hanem csakis a diák tud javítani eredményein -- persze, csak
ha tudja, hogy min kellene változtatnia, s persze csak ha akar.
Erdei iskolát szervezők és ilyen szolgáltatást nyújtók egyaránt felelő
kisdiákként igénylik mostanában külső szakértő minősítését. Valaki jöjjön,
adja meg azokat a pontos és részletes kritériumokat, amelyekből tudhatjuk,
hogy mikor csináljuk jól. Aztán ellenőrizzék is azt, s ha a munkánk minősége
ellen nincs kifogás, adományozzanak erről tanúsítványt.
Az erdei iskola megszervezése is, a program kínálata is szolgáltatás.
Egyik részről a tanulók, családok számára, másik részről az iskolák számára.
E szolgáltatás színvonalának emelését nem teheti más, mint aki érdekelt
benne. A minőség fejlesztése belső szükséglet -- persze csak akkor, ha
ezt felismerték. A programok tervezőinek kell eldönteniök tehát azt, hogy
kitűzött céljaikat elérték-e, eredményesen teljesítették-e feladataikat.
Független szakértő véleménye rámutathat ugyan azokra a pontokra, ahol javítani,
változtatni kell. Kívülállóként pontosabban észlelheti a működés zavarait,
a szolgáltatás egyenetlenségeit, pedagógiai hibáit. Megállapíthatja azt,
hogy amit erdei iskolának neveznek, az valóban olyan-e, amilyennek e kifejezés
alapján elvárjuk. Minősítheti és megnyugtatólag tanúsíthatja is mindezt.
Ám a minőség javításában nem a szakértő, hanem a szervező érdekelt. Ha
érdekelt...
Lehoczky János
Az összeállítást készítette:
Bezdán Györgyi, Márkó Zsuzsa, Régheny Tamás
|
|