Devescovi Balázs
A falu jegyzője tájszemlélete
Az ökokritika az 1980-as évek közepén az Amerikai Egyesült Államokban
a bölcsészettudományok között új interdiszciplináris tudományágként jelentkezett,
majd az 1990-es években megkezdte az intézményesüléshez vezető útját. Létrejötte
-- utólag -- korántsem mondható meglepőnek: olyan rést töltött be, amely
az addigi elméleti, társadalmi és nem utolsósorban környezeti változásokat
tekintve várható volt. A környezeti gondok jeleinek és következményeinek
egyre nyilvánvalóbb és cáfolhatatlanabb bizonyítékainak a hétköznapi gondolkodásában
is egyre növekvő térnyerésével egy időben (és a feminista irodalomtudomány
megerősödését követően) önként adódott: az irodalmi alkotások geocentrikus
szemszögből is olvashatók. Számos olyan 'zöld' beállítottságú és irodalomtudománnyal
foglalkozó egyetemi tanár és kutató tűnt fel, aki úgy érezte, hogy két,
egymással összeegyeztethetetlen világban kell tevékenykednie, és hogy két,
egymástól radikálisan eltérő élete van: egy a tudományban, elméleti kérdésekkel,
és egy a természetben, környezeti problémákkal töltött. A mélyökológia
és az irodalomtudomány érdeklődésének metszetében kialakuló új tudományág
neve ökokritika, ökológiai irodalomtudomány, "zöldkritika", esetleg (Christopher
Cokinos önironikus átnevezésével élve) komposztstrukturalizmus lett.
C. B. Glotfelty az első ilyen jellegű válogatás, az 1996-ban megjelent
The Ecocriticism Reader bevezetőjében legelemibb definícióként "az irodalom
és a fizikai természet kapcsolatának tanulmányozását" javasolja. "Miként
a feminista irodalomtudomány nemi szempontból tudatos perspektívából elemzi
a nyelvet és az irodalmat, miként a marxista irodalomtudomány az előállítás
módjainak tudatosságát és a gazdasági osztályokat szállítja saját olvasatához,
az ökológiai irodalomtudomány Föld-központú közelítésmódot alkalmaz az
irodalom tanulmányozásához." Heise kissé tágabb megfogalmazásában "az ökokritika
azt a szerepet elemzi, amit egy kulturális közösség képzeletében a természeti
környezet játszik egy adott történelmi pillanatban, elmagyarázza, hogyan
definiálják a »természet« fogalmát, milyen értékeket rendelnek hozzá, vagy
zárnak ki belőle és miért, illetve elmondja az ember és a természet közötti
kapcsolat ábrázolásának útját."
Glotfelty felsorolásában az "ökokritikusok és teoretikusok ilyesmi kérdéseket
tesznek fel: Hogyan jelenik meg a természet ebben a szonettben? Milyen
szerepet játszik a fizikai díszlet ennek a regénynek a szövevényében? Azok
az értékek, melyeket egy darab képvisel, megfelelnek-e az ökológiai igényeknek?
Miként befolyásolja föld-metaforánk azt a módot, ahogyan bánunk magával
a Földdel? Milyen szabályokat tudnánk adni a természetírásnak mint műfajnak?
A faj, osztály és nemzetség mellett legyen a hely egy új kritikai kategória?
Másképp írnak-e a férfiak a természetről, mint a nők? Az irodalmiság maga
milyen módon hatott ember és természet viszonyára? Miként változott időről
időre a természet fogalma? Milyen utakon s milyen eredménnyel szivárog
be a környezeti krízis a mai irodalomba és a populáris kultúrába? A kormányzati
jelentéseknek, a céges hirdetéseknek és a televíziós természetfilmeknek
milyen a természetképük, s milyen retorikai hatásuk? Miféle haszna lehet
az ökológia tudományának az irodalomtudományra nézve? A tudomány maga mennyire
nyitott az irodalmi elemzésre? Milyen kereszteződés lehetséges történelem,
filozófia, pszichológia, művészettörténet és etika, valamint az irodalomtudományok
és a környezeti diskurzus között?"
Az ökokritika tehát egy friss tudományág: 1992 októberében alapították
az Association for the Study of Literature and Environment (ASLE) nevű
szervezetet. Határai még nem rögzültek, többen többféle dolgot értenek
és tesznek e címszó alatt. "Egyeseknek azt jelenti, hogy megkeressük, a
szövegek hogyan reprezentálják a fizikai világot; mások számára azt, hogy
az irodalom miként kelti fel az ember környezeti hatásának morális kérdéseit.
Néhány kritikus feltámaszt elfelejtett természetleíró szövegeket, beemelve
őket a tudományos diskurzusba; mások posztmodern irodalomelméletet használnak
elemzésükhöz. Az ökofeministák a természet nemektől befolyásolt megjelenítését
figyelik; a környezetvédők azokra az utakra mutatnak rá, amelyeken az irodalom
válaszol az ökológiai problémákra" -- írja R. K. Winkler. Ezek az elgondolások
jelentősen eltérnek egymástól, mindazonáltal a(z irodalmi) szöveghez hasonló
mentalitással közelítenek: az ökokritika, akárcsak a feminista vagy a kulturális
antropológia eszméit alkalmazó irodalomtudomány, azzal, hogy szövegvilágon
kívüli kérdésekre irányítja a figyelmet, többé-kevésbé felfüggeszti a posztmodern
irodalomelmélet egyik alapját, és a szöveget nem csak mint kitalált és
megalkotott dolgot látja. Ahhoz, hogy a való világ morális társadalmi problémáira
egy fiktív világból kapjon választ, valamiképp áthágja a kettő közti határt
-- valóságnak olvassa a szövegvilágot.
Természetesen az áthágást többfelől igazolhatjuk. Például Eötvös József
második regénye, az 1845-ben (éppen a Tisza reformkori szabályozása, a
vízszabályozások körüli viták időszakában) megjelent A falu jegyzője ökokritikai
szemrevétele környezetvédelmi szempontból különösen fontos lehet, hiszen
a szöveg a Tisza mentén játszódik, a szomorú aktualitások miatt így érdemes
odafigyelni arra, mit mond egy XIX. századi emlék a folyó és a mellette
élők kapcsolatáról. Másrészt, éppen Eötvös kapcsán, irodalomtörténeti felhatalmazással
is rendelkezünk, amennyiben az egyik kortárs olvasat úgy látta, az államférfi
regényeivel nem csupán szépirodalmi műveket, de a közönségre ható, a világot
megváltoztató irányregényeket írt, vagyis szövegeiben benne van az egész
akkori magyar valóság -- ahogy Csengeri Antal fogalmazott lapjukban, a
Pesti Hirlapban: "Nincs egyetlen szépirodalmi mü, melly olly közel hozta
volna az irodalmat az élethez, mint »A falu jegyzője.«". A továbbiakban
tehát egy kritikai közelítésben A falu jegyzője mondatait
forrás értékűnek, az azokban megjelenő világot nemcsak a képzelet,
hanem az akkori világ jellemzőjének tekintem, s ennek megfelelően beszélek
az 1844-es Magyarország azon természeti viszonyairól, melyeket Eötvös beemelt
A falu jegyzőjébe.
Pusztulás
A falu jegyzője Taksony megyében játszódik, nagyrészt ősszel -- pontosabban
októbertől a következő év áprilisáig, igaz, közben három hónapot (december
-- február) átugrunk. "Ezt a fogalmi megyét valahova a Tiszántúlra kell
gondolnunk szorosan a Tisza mellé, honnan a tokaji hegy is látható, tehát
körülbelül Szabolcs megye tájára." A cselekmény négy hónapjáról és helyszínéről,
a Tiszántúlról első benyomásra feltűnik a lepusztultság. Az idő szinte
sohasem barátságos. Október van, november, pocsék március, április. Sötét
köd, víz és hideg.
A táj mintha ugyanezt tükrözné: pusztulás és kietlenség. Ember alig,
legfeljebb nyoma a lerohadásban, az állatoknak is (kivált kutyáknak) csak
távoli hangját hallani. "A messze elnyúló legelők, melyeknek változatlanságát
csak itt-ott egy vedertelen gémeskút vagy félig kiszáradt láp körül sétáló
gólya váltja föl, s a rosszul mívelt szántóföldek, melyeknek tengeriét
s búzáját isten után csak az őrzi meg, hogy a lopás is némi fáradtságba
kerül -- itt-ott egy magános tanya, hol bozontos kuvaszok ugatva a birtok
szentségét hirdetik, s a múlt évről fölmaradt széna- s szalmaboglyák arra
intenek, hogy a birtokosnak vagy fölötte sok takarmánya, vagy igen kevés
marhája van" -- olvassuk az első oldalon. A fabula kezdetén az "éj sötét
és kedvetlen, mint októberben lenni szokott. A tiszta napnyugot után mindig
több föllegek vonulnak össze a láthatáron, s a téren hosszú sóhajokban
lejt át az őszi szél, hideg érintése alatt a fák gallyai s levelei remegnek.
[...] s csak távol kutyaugatás, mely a faluból hallatszik, s egy messze
pásztortűznél fölhangzó dal, melynek egyes hangjai a kertig hatnak, szakítják
félbe az éj csendjét". Amikor Réty Ákos szerelméhez, Tengelyi Vilmához
megy látogatóba éjjel, akkor, ámbár százszor lovagolt Porvárról Tiszarétre,
a sötét ködben útját veszté, s ki tudja, meddig tévelyegne a síkon, ha
egyszerre nem hall lódobogást, s a közelítésére elszáguldó lovas után vágtatva
nem vesz észre valami világot a köd között. A következő áprilisban János
huszár vág neki az egész országnak Csavargós Gazsival felkeresni a családjával
megszökött betyárt, Violát. Folyamatosan esik: "Az öreg huszár, noha fiatal
korától sok nyomorúsághoz szokott, midőn naponként csontig megázott, eleget
átkozá april kétségbeejtő állandóságát".
Vizek
Zsuzsi és segítői annak férje, Viola tanyáját kezdik keresni. "Sötét
volt, mikor elindultak. A hold első negyede [...] a ködfátyolon nem hathatott
keresztül, s valóban magyar ember tájismerete vala szükséges, hogy e roppant
síkon irányát el ne veszítse. Itt egy határhalom vagy elhagyott gémeskút,
mely a ködből setét kísértetként kiemelkedett; ott egy múlt évről fennmaradt
fél szalmaboglya, vagy árokhányás, vagy néha, messze távolságra egymástól
magányos fűzfák, melyek az áradás járta réten felnőttek, s véletlenül megmaradva,
most az őszi szélben vékony lombatlan ágaikat suhogtaták: ez vala minden."
Ezt az utazást azonban más szempontból is érdemes figyelembe venni. Egyrészt
a szekérről látnak egy farkast (van még farkas Taksony megyében!), másrészt,
mivel a tanya rögvest a Tisza mellett van, a lápokon mennek keresztül.
A lápok pedig a ködön és a sötéten kívül azért veszedelmesek, mert a Tisza
melletti Rákér már nem a saját üteme szerint önt ki, hanem teljesen nekibolondulva,
hisz "az urak új töltést csináltak". El is akadnak aztán kevéssel később,
mivel a sok esőzéstől kiöntött Rákértől megtelt a fekete tó, s nem tudnak
rajta keresztül menni szekérrel. S figyelembe véve azt, hogy Zsuzsiék és
Viola a jó oldalt képviselik a regényben, ez az elakadás negatív dologként
értelmezhető, vagyis, ha áttételesen is, de úgy látszik, a narrátor/szerző
a természetes állapotok meghagyása, az összevissza töltéskészítés ellen
foglal állást.
Erdők
Az imént kiolvasott szemlélet még hangsúlyosabban érzékelhető Viola
tanyája kapcsán. Ez a kunyhó ugyanis a Tisza mentében fekvő tölgyesek egyikében
van, melyeket így mutat be az elbeszélő: "Valamint a homok szép hajlongó
nyíreit s remegő nyárfáit termi meg, s némely helyen, a festőileg elhelyezett
facsoport között a legszebb kertben képzelhetnénk magunkat, ha az ember
mívelő keze itt-ott, burgonya- s tengeriföldjeivel az egésznek hatását
nem rontaná meg: úgy a kemény agyagban, mely a Tisza két partját képezi,
hatalmas tölgyek emelik sötét koronáikat, nem ápolva emberek által, de
a természet egész pompájában emelve széles sudaraikat az ég felé, melyeket
nem fejsze, hanem csak az idő vagy a Tisza döntenek meg. Miután a fának
ára Magyarország e részében oly csekély, hogy ezen tölgyek kivágatása többe
kerülne, mint mit fájokért kapni lehet, az egyetlen jövedelem, melyet belőle
a birtokos húz, csaknem egyedül a makkoltatásban áll, mely jó esztendőkben
az erdőket a tiszai földesurak egyik legjövedelmezőbb tulajdonává teszi.
Ledőlt s helyükön rohadó fákat ily erdőben találni éppúgy nem ritkaság,
mint Amerika őserdeiben; s az idő talán távol van, hol a műveltség kiterjesztve
hatalmát ide is, a Tisza sötét tölgyesei jövedelmezőbbek lesznek, de szebbek
bizonyosan nem, mint most, midőn sötét ágaik alatt csak a varjúk ezrei
ütötték föl tanyájukat."
Emberek
Mielőtt továbbmennénk, helyesnek látszik ennél a tölgyesnél elidőzni.
Ha ugyanis A falu jegyzője tájának bemutatását az ember teljes hiányával,
a pusztulással kezdtem, akkor úgy helyes, ha harmadik jellemzőként bemutatok
néhány, az akkori emberek életéről beszámoló sort is (bár ezek jórészt
szintén az ember hiányáról, a pusztulásról szólnak), s erre a tölgyes épp
megfelelő hely. Hiszen a narrátor, mielőtt elmondaná, hogy a tölgyek ez
évben nem hoztak termést, jó szokásához híven elmeséli azt is, milyen a
világ akkor, amikor bőven van termés. "Jó esztendőkben, ha tudniillik makk
termett, ez erdő teli volt zajjal s élettel. Makkolásra fogadott állatok
ezreinek röfögése s száz kondásnak éneke s fütyülése hangzott a fák alatt,
melyek nem egy sebet mutathatnának, mit e pásztorok pajkossága baltákkal
sötét kérgökbe vágott. Ha ilyenkor
a sz.-vilmosi erdő mellett átmentél, a fák között itt-ott nagy tüzet
s körülötte bundájokba burkolt emberi alakokat láthattál. Néha a sűrűből
egy magányos duda vagy furuglya is kihangzott, néha víg hahota, hogy szinte
irigyelhetnéd ez embereknek sorsát, kik oly kevéssel vígan s megelégedve
lehetnek, s kiknek minden gondjait egy kancsó bor elűzi. Most halotti csend
terül el az erdő felett. A tölgyek ez évben éppen nem termettek; s a pásztorkunyhók,
melyeket a kanászok múlt esztendőkben, csak éppen hogy a legnagyobb fergetegtől
legyen hová menekülniök, építének, most elhagyatva állnak, vagy szétdüledeznek.
A kanász építés közben nem gondol utódaira; ha a kunyhó, melyet rakott,
másnap, miután nyájával tovább ment, szétomlik, annyival jobb; ha esztendőre
visszajő, újat épít magának nem nagy fáradsággal. Szíve éppen annak örül
leginkább, ha hol-voltának mennyivel kevesebb emléke marad." E sorokban
már nehezebb megragadni Eötvös narrátor
nézőpontját, egyértelmű állásfoglalás nem érzékelhető a természetes
állapotok meghagyása mellett. Azonban bizonyos értékítélet -- talán a nyomhagyás
kapcsán -- mégis látható: rossz, ha marad az ember után valami (a pajkossággal
ejtett vágásokat, melyek örökre megmaradnak a fák törzsén, sebnek nevezi),
a jó pedig az, ha nem lesz nyoma annak, ha valaki járt ott (a szívük annak
örül leginkább).
Persze nincs szándékomban A falu jegyzője szerzőjét tősgyökeres 'zöldnek'
beállítani, azt sugallva, hogy e regényben bizonyos viselkedéskritika bújik
meg. Azt azonban határozottan állítom, hogy A falu jegyzőjében egyebek
mellett sok mindent megtudhatunk a szerző természetfelfogásáról, az akkori
emberek természetben való viselkedéséről. Bár elhamarkodott lenne azt képzelni,
hogy az 1844-es év Tiszántúlján folyamatosan szakadt az eső és köd volt
-- nyilván Eötvösnek az felelt meg, ha regényvilágában eső és sötét van.
Ugyanakkor igencsak valószínű (s végtére is ezért e gyűjtögetés), hogy
valóság rejtezik a mondatok mögött. Ha pedig valaki előtt mindez apróságnak
tűnne, s erőltetettnek érezné Eötvös, a kultuszminiszter részéről, hogy
ennyit foglalkozna a természettel, szabadjon a figyelmét felhívnom arra
a szerkesztésbeli sajátosságra, miszerint a szöveg fabulája ugyanott kezdődik,
ahol befejeződik. Jelesül a cselekmény kezdete és vége tájkép: az események
ugyanazon a dombon indulnak el, ahol majd végük lesz -- vagyis a táj a
szövegben motivikusan is kiemelt szerepet tölt be.
A téma iránt érdeklődőknek ajánljuk a http://www.asle.umn.edu címet
az interneten. (Ez az ASLE honlap, ahol további információk, rövid bevezetők
találhatók.)
|
|
Takács-Sánta András
II. RÉSZ
Darwin a százszorszépek világában
A Gaia-hipotézist ért két legkeményebb kritika, a teleológia illetve
a darwini evolúcióelmélettel való összeegyeztethetetlenség vádjainak elhárítására
alkotta meg Lovelock egyik munkatársával 1983-ban az ún. Daisyworld (százszorszépvilág)
számítógépes modellt. Fontos motivációja volt továbbá az is, hogy hipotézisének
elfogadottságát minden bizonnyal növeli majd, ha matematikai modellel támasztja
alá.
Modelljében egy képzeletbeli bolygó (a százszorszépvilág) szerepel,
amely egy képzeletbeli csillag körül kering, a Föld--Nap távolsággal megegyező
messzeségben. A csillag fényessége ugyanúgy növekszik az idők folyamán,
ahogy a Nap fényessége is mintegy huszonöt százalékkal nőtt az élet kialakulása
óta. A bolygót mindössze kétféle élőlény népesíti be: egy fehér és egy
fekete színű százszorszépfaj. A földfelszín szürke színű. Mindkét faj az
5 és 40 °C közötti hőmérsékleti tartományban képes megélni és növekedni,
és mindkettejük növekedési optimuma a fenti két érték átlaga, 22,5 °C.
Amikor elindítjuk a modellt a számítógépen, a csillag fényerőssége még
gyenge, de az idő múlásával folyamatosan növekszik. Amennyiben nincsenek
jelen élőlények a bolygón, a hőmérséklet folyamatosan és egyenletesen nő
a csillag fényerősségének fokozódásával (1. ábra, szaggatott vonal). Ha
azonban jelen vannak a százszorszépek, a helyzet drámai módon megváltozik.
Ahogy a hőmérséklet eléri az 5 °C-t, kicsíráznak az első növények, kezdetben
azonban csak a fekete virágok növekednek (2. ábra). Ennek oka, hogy színük
miatt a napsugárzás jóval nagyobb részét szívják magukba, mint a fehérek
(egy napsütéses augusztusi napon magunk is észlelhetjük e különbséget:
fekete ruhában jobban izzadunk, mint fehérben), ezért melegebbé válnak
környezetüknél, és ezzel segítik saját növekedésüket; a fehér virágok viszont
sok napfényt vernek vissza, emiatt hidegebbek környezetüknél, így kezdetben
gátolják saját növekedésüket. Ahogy a fekete százszorszépek egyre jobban
elterjednek, melegíteni kezdik a bolygót, ami egy idő után már a fehér
virágok növekedésének is kedvez. Ahogy a nap melegszik, a környezetüket
hűtő fehér százszorszépek fokozatosan szelekciós előnybe kerülnek a feketékkel
szemben, végül pedig már csak ők maradnak a bolygón. Amikor a nap fényerőssége
elér egy kritikus pontot, mindenféle élet megszűnik. A modell legmeglepőbb
eredménye a bolygó hőmérsékletének alakulása (bal oldali ábra, folytonos
vonal). A százszorszépek mindenfajta tervezés és előrelátás nélkül, pusztán
a darwini természetes szelekció útján a számukra optimális hőmérsékletet
tudták meglepően hosszú időn át fenntartani a csillag fényerősség-növekedése
ellenére.
A modellt azóta sokan és sokféleképpen továbbfejlesztették. Született
olyan változat, amelyben húsz különféle százszorszép szerepelt, egy másikban
a virágok evolválódhattak, egy harmadikban pedig a százszorszépeket fogyasztó
állatok is megjelentek. E változtatások nem módosították gyökeresen az
eredményeket, az élőlények általi hőmérséklet-szabályozás minden esetben
megmaradt.
A Százszorszép-modellek jól cáfolják a teleológia vádját. Első pillantásra
úgy tűnhet, hogy a darwini evolúcióelmélettel is megfelelően összeboronálják
a Gaia-hipotézist, a látszat azonban csal. A való világban ugyanis a fekete
százszorszépek a tajga erdeinek feleltethetők meg, amelyek sötét színük
okán melegítik a légkör alsó rétegeit. A fehér virágok ellenben olyanok,
mint a trópusi esőerdők, amelyek a meleg éghajlat miatt rengeteg vizet
párologtatnak, és ezáltal hűtik a felszínközeli levegőt (mivel a párolgás
is energiaigényes folyamat), ráadásul a keletkező felhők is visszaverik
a napsugárzás egy részét. Csakhogy ezek az erdők nyilvánvalóan nem egyedek,
hanem csoportok, vagyis a csoportszelekció feltételezésének csapdájából
nem sikerült kikecmeregni!
A Gaia-hipotézis és a darwini evolúcióelmélet összekapcsolása tehát
mind a mai napig megoldatlan. Persze ez még korántsem jelenti azt, hogy
lehetetlen a két elképzelés összebékítése, csupán nem tudjuk még, hogy
miként valósulhat meg valamiféle bolygószintű önszabályozás az élőlények
által a természetes szelekció útján. Egy olyan elméletre volna szükség,
amely bizonyos értelemben meghaladja Darwint, ugyanakkor nem is áll ellentmondásban
elméletével.
Hogyan repülnek az algák a felhőkkel?
Létezik egy olyan, jól feltárt természeti jelenség, amely látszólag
alátámasztja a Gaia-hipotézist. A tengeri algák egy kénvegyületet termelnek,
amely befolyásolja a felhők fényvisszaverő képességét, s így a földfelszínt
érő napsugárzás mértékét is. Úgy tűnik, mintha szabályoznák a Föld éghajlatát.
De vajon tényleg igaz-e ez a feltételezés?
Szinte minden tengeri alga termeli a dimetil-szulfid (DMS) nevű kénvegyületet,
amely a légkörbe jutva szulfáttá oxidálódik, és e szulfátrészecskék felhőkondenzációs
magvakként funkcionálhatnak, amelyek elengedhetetlenek a felhők képződéséhez,
hiszen ezeken csapódhat le a vízgőz. Amennyiben az algák nem termelnék
a DMS-t, alig-alig volna felhő az óceánok felett. Minél többet termelnek
e kénvegyületből, annál több lesz a felhő, és azok annál több cseppecskéből
állnak. Így viszont a cseppecskék átlagos mérete kisebb lesz, hiszen a
felhő víztartalma nem változik. Minél kisebbek a cseppecskék, összfelületük
annál nagyobb lesz, miáltal növekszik a felhők fényvisszaverő képessége,
s így több napsugárzás verődik vissza a világűr felé. Csökken tehát a felszínközeli
hőmérséklet, és a felhők alatt kevesebb lesz a fény is, így azt várnánk,
hogy az algák száma is csökkenjen, miáltal kevesebb DMS termelődik, csökken
a felhőborítás, több lesz a napfény, megint növekszik az algák száma, és
így tovább.
Látszólag tehát egy negatív (azaz szabályozó) visszacsatolási körrel
van dolgunk. A helyzet azonban bonyolultabb: a negatív visszacsatolás csak
akkor érvényes, ha az óceán hőmérséklete 10 °C alatt van! Ha a tengervíz
ennél melegebb, a visszacsatolási kör pozitívvá válik, azaz megszűnik a
szabályozás, és "elszabadul a pokol". Vajon miért?
A válasz a hideg és a meleg tengerek hőmérsékleti profiljának különbözőségében
rejlik. A hideg tengereknél a felszíni vizek meleget adnak le, és lehűlnek,
miáltal a mélyebb rétegekből áramlatok indulnak felfelé, amelyek kiegyenlíteni
igyekszenek a hőmérséklet-különbséget. Az áramlatok tápanyagokat is hoznak
magukkal, ami kulcsfontosságú az élőlények számára, mivel a tengerekben
a felszínközeli vizek rendszerint tápanyagszegények.
A meleg tengerek hőmérsékleti rétegződése azonban gyökeresen más képet
mutat. A meleg felületi vizek alatt 100-500 méter mélyen létrejön egy "hőmérsékleti
ugróréteg" (az ún. termoklin), ahol a hőmérséklet ugrásszerűen lehűl. A
termoklin kialakulása meggátolja a tápanyagok felfelé áramlását, így az
algák és más élőlények száma csökken. A meleg tengerek gyakorlatilag a
sivatagok vízi megfelelői.
A műholdas adatok azt mutatják, hogy a magasabb szélességi körökön
a legbujább az algaborítás, és itt a legtöbb a felhő is, mivel a víz hőmérséklete
10 °C alatt marad. Itt tehát működik a fent említett negatív visszacsatolási
kör, a melegebb vizekben azonban kialakul a termoklin, kevesebb lesz az
alga, kevesebb DMS termelődik, ami további melegedéshez vezet, és így tovább.
A fenti kép számunkra azért ijesztő, mert köztudott, hogy -- elsősorban
az emberi tevékenységek révén fokozódó üvegházhatás miatt -- növekszik
bolygónk átlaghőmérséklete. Ez viszont azt is jelenti, hogy egyre nagyobb
területeken alakul ki a termoklin az óceánokban. Az utóbbi ötven évben
például a tengervíz melegedése nyomán nyolcvan százalékkal csökkent a plankton
biomasszája Dél-Kalifornia vizeinél, miáltal a tengerfenék lakói számára
elérhető táplálékmennyiség is kisebb lett, és jelentősen csökkent a hínárok
és a tengeri madarak száma is.
A tengerek melegedésével tehát a világóceán mind nagyobb területein
a pozitív visszacsatolási kör lesz érvényes, azaz tovább fokozódik a felmelegedés!
Természetesen nem csupán az algák DMS-termelése szabályozza a földi hőmérsékletet,
így a pozitív visszacsatolás nem folytatódhat a végtelenségig. Ennek ellenére
jelentős
tényezőről van szó, hiszen a becslések szerint az algák DMS-termelése mintegy
4 °C-kal hűti a Földet. Ráadásul a kevesebb alga kevesebb szén-dioxidot
fogyaszt, ami tovább erősíti a felmelegedést, hiszen a szén-dioxid jelentős
üvegházgáz.
Egy fontos kérdés még nyitva maradt: vajon miért termelik az algák
a DMS-t? Azért, hogy a Földet hűtsék? Nem valószínű. Megmutatható ugyanis,
hogy ha az ilyen altruista algák populációjában megjelenne egy DMS-t nem
termelő önző mutáns, az rövid idő alatt kiszorítaná az altruistákat egyszerűen
azáltal, hogy megspórolja a DMS-előállítás költségét, és ezáltal gyorsabban
szaporodik. Mindez azt jelenti, hogy az egyes algaegyedek (vagy -klónok)
számára kell előnyt nyújtania a DMS-nek, hogy megérje termelni.
Két -- egymást nem feltétlenül kizáró -- hipotézis is létezik annak
magyarázatára, hogy miért érheti meg az algáknak a DMS előállítása. A megfigyelések
szerint akkor szabadul fel sok DMS, ha egy algavirágzás a végéhez közeledik,
és az állati plankton legeli, illetve vírusok fertőzik a nagy tömegben
lévő algákat. Az algák szervezetében eredetileg a DMS előanyaga, a DMSP
található, ami a víz sótartalmának változása valamint a fagy ellen védi
őket, és bizonyos körülmények között DMS-sé és akrilsavvá bomlik el. Az
első (konkrét kísérleteken alapuló) hipotézis szerint az akrilsav elriasztja
a planktonállatkákat és a vírusokat, kerülik az e savat termelő algaegyedeket.
Vagyis a DMS itt csak melléktermék volna, a kulcsszerep az akrilsavé.
A másik hipotézis értelmében az algák azért termelik nagy mennyiségben
a DMS-t a virágzásuk végén, hogy ezzel elősegítsék saját terjedésüket.
Korábban már több szárazföldi rovar (pl. levéltetvek, sáskák) esetében
megfigyelték, hogy egy ideig kizárólag szárnyatlan nemzedékeket hoznak
létre, de a körülmények romlásával (pl. kevesebb tápanyag, több ragadozó)
megjelennek a szárnyas egyedek, amelyek képesek odébbállni, és jobb körülményeket
keresni.
Hasonlóan, az algák is jól járnak, ha virágzásuk befejeztével
kellemesebb körülmények közé kerülhetnek. Az elképzelés szerint ezt éppen
a DMS-termelés segítségével valósítják meg. Megfigyelték, hogy a DMS-kibocsátás
helyének környékén néhány órán belül megnövekszik a szél sebessége. Ennek
oka, hogy a felhőképződés hőt szabadít fel (hiszen a vízgőz lecsapódása
energia felszabadulásával jár), ami felfelé irányuló légáramlást idéz elő,
és a légnyomásviszonyok megváltoznak. Amikor a szél elér egy kritikus sebességet,
elkezdi megtörni a hullámok tetejét, amely fehérré válik a felemelkedő
levegőbuborékok miatt. Ezek felszínére tapadnak az algák, és amikor a buborékok
a vízfelszínre érve szétpattannak, az algák kis cseppecskékbe záródva szétszóródnak
a levegőben.
A gravitáció ugyan visszahúzná őket a tengerbe, de két másik erő ellene
hat. Az egyik a levegő turbulenciája, amely az egyenetlen (hullámzó) tengerfelszín
felett fújó szél miatt keletkezik. A másik a termikek (kürtő alakban felfelé
szálló légáramlatok) kialakulása annak következtében, hogy a napfényt felfogó
algák felmelegítik a vízfelszínt, amely gyorsan átadja ezt a meleget a
levegőnek. A felemelkedő meleg levegő algákat is magával vihet, amelyek
elősegítik a felhők képződését. Az ekkor felszabaduló hő hatására még több
levegő (s így még több alga) emelkedhet fel a légkör alsóbb rétegeiből.
A magasba kerülő algák az általuk alkotott felhőkben "utaznak", majd
a csapadékkal visszakerülnek az óceánba. Mivel a termikek illetve a gomolyfelhők
sohasem teljesen függőlegesen emelkednek fel, hanem oldalirányba is mozognak,
a csapadékkal leeső algák új helyen kerülnek a tengerbe, ahol megfelelőek
lehetnek a körülmények a növekedésükhöz. Így jól járnak a DMS-termelő algaegyedek
illetve -klónok.
A hipotézist alátámasztja, hogy a kicsi, és így könnyebben felszálló
algafajok termelik a legtöbb DMSP-t, illetve a virágzást létrehozó algafajok
rendszerint színesek, ami védelmet nyújthat
az UV-sugárzás ellen a magas légkörben.
A fenti két hipotézis egyike sem zárja ki a globális önszabályozás
létét, csupán azt sugallják, hogy az egy darwini értelemben adaptív tevékenység
melléktermékének tekinthető.
Az intelligencia halálos kórokozó
A Gaia-hipotézis kapcsán felmerülő kérdések egyik legizgalmasabbika,
hogy mi, emberek képesek vagyunk-e hosszú távon Gaia részeként létezni.
Egyesek szerint a rendkívüli intelligenciával bíró Mohó sapiens egy olyan
halálos kórokozó Gaia számára, amely destabilizálja az önszabályozó rendszert,
mivel alaposan megváltoztatja a kémiai elemek körforgását, és kipusztítja
az élet sok más formáját. Gaia azonban valószínűleg erősebb lesz e destabilizáló
elemnél, és "immunrendszere" végül elpusztítja a kórokozót, az önszabályozás
pedig visszaáll. A kórokozó sorsa azonban nem eleve elrendeltetett. Van
egy menekülési útvonala: ha minél hamarabb szimbiontává válik, elkerülheti
vesztét. A lehetősége megvan minderre, nagy kérdés, hogy él-e vele.
Hiányosságok és erények
A Gaia-hipotézis majd' harmincéves, és ez idő alatt egyre elfogadottabbá
vált. Gyakorlatilag egyetlen komoly hiányossága van: ahogy már utaltunk
rá, mindeddig nemigen sikerült összekapcsolni a darwini evolúcióelmélettel.
Amíg ezt az akadályt nem sikerül leküzdeni, kénytelenek vagyunk fenntartásokkal
kezelni e hipotézist.
Van azonban legalább három komoly erénye is. Az első a globális és
holisztikus szemlélet, amely manapság komoly hiánycikk a tudományban. A
második multidiszciplináris mivolta: legalább részlegesen újraegyesíti
a szétszakadt tudományágakat, elsősorban az élet- és földtudományokat.
A harmadik erénye, hogy rengeteg új kutatást ösztönöz. Az algák DMS-termelése
kapcsán például Lovelock és kollégái úttörő írása óta már több mint ezer
szakcikk jelent meg. A Gaia-hipotézis e stimuláló hatása tudományos szempontból
sokkal fontosabb annál, mint hogy végül igaznak bizonyul-e vagy sem.
Ajánlott olvasmányok:
Ezredvégi beszélgetés James Lovelockkal
2000, 1998. március, 3--5. (Érdekes interjú, amelyből jól kitűnik,
hogy Lovelock mennyire eredeti gondolkodó.)
Lovelock, J. E. 1995. The ages of Gaia (2. ed.). Oxford: Oxford University
Press. (Kitűnő stílusban megírt, informatív könyv; az eredeti, magyarul
is megjelent Gaia-könyvnél sokkal jobb.)
Lenton, T. M. 1998. Gaia and natural selection. Nature 394, 439--447.
(A legjobb összefoglaló cikk a Gaia-hipotézisről.) |
|
A Dornachi Kiáltvány
Ígéretünkhöz híven a Merítőben ezentúl többet foglalkozunk az ökológiai
gondolat feltűnésével a társadalmi-politikai térben. Konkrét jelenségek,
folyamatok, kezdeményezések értékelését és kritikáját olvashatják itt (márciusi
számunkban a gödöllői Tájgazdálkodási Intézet születése körüli "szemléletpárbajról"
írtunk).
Az ismeretközvetítésen túl nem titkolt szándékunk, hogy segítsük az
adott témakör iránt érdeklők bekapcsolódását, esetleg aktív részvételét
a további alakulásában; illetve lehetőséget biztosítsunk olvasóinknak,
hogy kifejtsék véleményüket, álláspontjukat egy-egy jelenség kapcsán.
Sorozatunkat az új tájkultúra kialakításáért síkraszálló Dornachi Kiáltvány
rövidített szövegének közlésével folytatjuk. A kiáltványhoz kapcsolódva
Magyarországon is létrejött egy, a táj esztétikai, morális, jogi és politikai
rehabilitációját felvállaló kezdeményezés. A szervező Ars Topia Alapítvány
várja a tenni akaró érdeklődőket.
Cím: 1117 Budapest, Prielle K. u. 2.
Email: pagony@matavnet.hu
Petíció
"Az európai tájkultúra mint feladat" címmel megrendezett kongresszus
Európa tizenkét országából érkezett mintegy 150 résztvevője 2000. szeptember
6-ától 9-éig intenzív párbeszédben munkálkodott együtt azon, hogy megértsék
az európai tájak sokszínűségét és minőségét ért általános hanyatlás okait,
és hogy ebből kiutat találjanak. Megfogalmazták, milyen lépésekre és intézkedésekre
van szükség, s milyen feladatokat kell teljesíteni az új tájkultúra érdekében.
Fontosnak tartjuk, hogy a tájakért felelős személyek figyelmet fordítsanak
e kiáltványra. Nyilatkozat formájában rögzítettük a leszűrt tanulságokat.
Kifejezett óhajunk, hogy ez a kiáltvány eljusson olyan emberekhez,
akik képesek és készek arra, hogy felelősséget vállaljanak a tájak fejlesztéséért.
Az európai táj mint kulturális örökség
Az európai táj méltósága abból a kulturális örökségből ered, mely földrajzi
és politikai régióinak sajátja. Teljesen egyedi jellegű területek sokaságából
áll össze. A nagy folyók deltáinak iszapos mocsárvidéke, a Földközi-tenger
verőfényes sziklapartja, a tágas, zöld síkságok és aranyló gabonamezőik,
a szikes puszták, a dombok és sövények által apróra tagolt morénák, az
alpesi legelők, a középhegységek sötét erdei -- minden táj saját méltóságában
tűnik fel, melyet fel kell ismerni, tiszteletben kell tartani és emelni
kell. A tájat a benne élő emberek közös örökségének tekinthetjük. Ezt a
pazar sokféleséget az európai tájak az ember és a természet évezredes együttműködésének
köszönhetik.
Egyediségük, szépségük és kulturális gazdagságuk a szociokulturális
hagyományok sodrában keletkezett, a talaj, a víz, a növényzet, az állatvilág
és az ember intenzív összjátéka révén, melyben utóbbinak gazdálkodásra
irányuló szándékai is érvényre jutnak.
Ez a kulturális sokféleség bevésődött a tájba, de innen vissza is hatott
az emberre. A tájak változása tehát együtt járt az emberi tudat változásával.
Az európai tájak válsága
Az ipari jellegű földhasználat térhódításával, a népesség gyarapodásával
és a társadalom globalizálódásával alapvető funkcióikat veszítették el
kultúrtájaink. Egyre inkább termelési területekké csökevényesednek. Elvész
regenerációs képességük, kulturális és biológiai sokféleségük, elvész az
otthon és az azonosulni tudás. Az újkori tudat számára az elmúlt száz esztendő
folyamán megszűnt a természet hagyományba ágyazott, ösztönös, tisztelettudó
hasznosítása. A természetes otthonosság, a regionális identitás életteréből
szakadatlanul zajlik a népesség elvándorlása a városokba, és ezek ipari
civilizációjába. A szép és a teljesség iránti fogékonyságunk figyelmessé
tesz bennünket arra, hogy miként idegenítenek el bennünket a tájtól a legkülönfélébb
hasznosításra irányuló érdekek.
Elismerjük, hogy magunk is hozzájárultunk ehhez a modern környezeti
válsághoz, és jelenlegi életvitelünkkel továbbra is hozzájárulunk. Bármennyire
is felismertük, hogy életterünk a táj, eddig mégsem voltunk képesek arra,
hogy feltartóztassuk a minőségbeli hanyatlást. A modern ember nem tud magának
sem megálljt parancsolni, sem irányt változtatni.
Az új európai tájkultúra jövője
Az ember és a természet elidegenedése a közelmúltban ráébresztette az
embert környezetére. Ebből származott az igény, hogy megújuljon a tájhoz
való viszonyunk. Kezdünk végre fogékonyak lenni a táj iránt, életünkre
hatást gyakorló minősége, eszmei és tápláló értékei iránt. Felfedezzük,
hogy a táj "lélegző tér", ahol "friss levegőt" szív az ember, és amelyet
megillet újraébredő tiszteletünk. Megpihenhetünk benne és életterünknek
tudhatjuk, ám feladatnak is kell tekintenünk.
Annak érdekében, hogy az európai tájkultúra megújulhasson, mind az
egyénnek, mind a közösségnek tudatos kapcsolatba kell kerülnie a táj minőségével,
értékével és méltóságával, fel kell ismernie a kulturális változásokat
és az egészséges jövő felé mutató jelzéseket. Egyénileg is felelősséget
kell vállalnunk a táj minőségéért.
Európa tájait az európai közösség és a helyi-regionális közösségek
örökségének tekintjük.
A táj szóban forgó egyedisége és méltósága magában rejti a további
fejlődés távlatait.
A tájhoz fűződő viszonyunkat úgy kell megújítanunk, hogy partneri viszonyba
kerüljünk környezetünkkel.
Ahol ilyen, kölcsönösségen alapuló kapcsolat alakul ki ember és természet
között, ott a hasznot kereső gondolkodásmód is a gondoskodó viszonyt fogja
szolgálni. A tájat tiszteletben tartva megtapasztalhatjuk, hogy amiképpen
mi tápláljuk a természetet, úgy ő is táplál minket, mind fizikai, mind
szellemi értelemben.
Miért fontos nekünk a táj?
A táj többlet értékei
A táj több, mint tárgyi részletei. Nem látjuk a fától az erdőt, ha
csupán az egyes részletekre figyelünk. A táj "többletet" is tartalmaz,
mely először hangulatként vagy légkörként érint meg minket. A megragadható
tényekkel ellentétben valami megfoghatatlanként éljük meg ezt a teljességet,
ami rendkívüli hatással van az ember életére. Mihelyt felfigyelünk erre
és elfogadjuk létezését, értéket is tulajdoníthatunk neki.
A táj szellemi termék
A tájjal tudatosan kell foglalkozni, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy
az emberek tudatosítsák a maguk számára, milyen belső indíttatásaik vannak.
A táj aszerint keletkezik és létezik, hogy az emberek mennyire tekintik
környezetüknek a természetet. Táj ember nélkül nem létezhet. A tájat mindig
az emberi "értelem" és az emberi "kéz" teszi azzá, ami.
A táj mint társadalmi esemény
A táj nem színtiszta természet. Főleg a korábbi nemzedékek munkájának
köszönhetjük. A városi és vidéki történelmi emlékek védelmet érdemlő értékeink.
Az életterünket alkotó táj egyének tevékenysége során alakul ki, ám bárhol
legyen is, közösségi. A másik ember tája kölcsönös megértés által integrálódik
a miénkbe. Az emberek csoportjai közösen tevékenykednek, és felismeréseiket
megosztják egymással.
A történelem folyamán az emberi tudat átalakul, és ezzel átalakul a
mindenkori valóság is. A táj története mindig tükrözi az emberi tudat történetét.
A tájból kiolvasható a történelem. Mióta tudományosan lényegtelennek
minősül az érzéki észlelés, a civilizáció úgy bánik a környezettel, hogy
az elveszíti érzéki gazdagságát, és visszájára fordul gyógyító ereje. Egyre
többen törekednek rövid távú gazdasági sikerekre, melyeknek mellékhatása
nyilvánvaló károsodásokban jelentkezik. Mégis lehetséges, hogy olyan alapokra
helyezzük a táj gondozását, melyek hosszú távon értékteremtőek lesznek.
A táj esztétikája
A táj esztétikája nem csupán "szép körítés", hanem arra tanít meg bennünket,
hogy érzéki voltukban tapasztalhatjuk meg "a dolgok természetét". Az ember
a maga szándékai és akarata szerint hatol be tevékenységével a természet
alkotóműhelyébe. E behatolást a kultúrtáj képében tapasztalhatjuk meg.
A táj táplálja az embert, és az ember táplálja a tájat
A táj oltalmaz, gyógyít, táplál. Minden táj az elmélkedés helyszíne
lehet, ahol az ember ráébredhet arra, hogy mi történik valójában a világban,
ellentétben azzal, amit a média virtuális képei sugallnak. Ezzel pedig
rátalálhat önmagára is.
Ettől lesz a táj az azonosulni tudás helye. Az esztétika révén lelkünk
képei befogadják maguk közé a táj képeit. Hogy miként alakítottuk a tájat,
az közvetlenül visszahat ránk. Az embernek ebből a természettel tudatosan
fenntartott kapcsolatából a táj is új életerőt meríthet.
A táj közvetít
Ha felismerjük a tájban jelenlévő többletet, akkor a táj összhangba
hozza az embert és a természetet, a társadalmi és ökológiai szempontokat,
és közvetíteni képes az antropo- és az ökocentrizmus között.
Milyen lépésekre van szükség?
A táj méltósága és joga
A tájaknak megvan a maguk önazonossága és méltósága. Ezt a méltóságukat
meg kell őrizni és még magasabbra kell emelni. Ahhoz, hogy a táj védelmében
a joghoz lehessen folyamodni, jogi státuszra van szükség. A táj méltóságát
megfelelően érvényesíteni kell az iskolai nevelésben, hogy a tájjal minden
nemzedék gondosan bánjon.
Kongresszusunk résztvevői úttörő tettként üdvözlik az Európa Tanács
táj-egyezményének elfogadását és várják e korszakalkotó dokumentum mielőbbi
ratifikálását.
Új táj- és mezőgazdaság
Az új tájkultúrában már nem kizárólag a haszonra irányulnak a törekvések,
hanem ember és természet egymásról gondoskodó, egymást kölcsönösen fejlesztő
viszonyára, melynek ki kell terjednie az emberek közötti kapcsolatokra
is. A táj értékeinek élvezetét és a gazdasági tevékenységeket úgy kell
folytatni, hogy hosszú távon a táj számára is értékteremtőnek bizonyuljon.
A jövő mezőgazdaságának is a tájtudatra kell ébrednie. Ha értéket tulajdonítunk
a tájban jelenlévő többletnek, és bevonjuk a tájat alakító tevékenységünkbe,
akkor a tájjal való gazdálkodás igazi minőségteremtő és életet tápláló
termeléssé lesz. A táj adta többlet értékének felismerése lelki és szellemi
értelemben is megújíthatja gondolkodásmódunkat.
A tájkultúra minden ember számára feladat. Minden helyre -- városra
és vidékre egyaránt -- vonatkozik. Nélkülözhetetlen a gazdák, a természetvédők,
a helyi lakosok, a földbérlők, az oktatók, az orvosok, a művészek és a
táj-tervezők együttműködése. Ebben az együttműködésben fejeződik ki a táj
társadalmi jelentősége.
A személyes jelenlét nyomatéka
Ha az ember azonosul az őt körülvevő tájjal, saját magára is rátalálhat.
Minél inkább tudatában vagyunk annak, hogy közérzetünk és a közösség kedélyállapota
milyen mértékben függ attól a tájtól, amelyben élünk, annál inkább meg
akarjuk és meg is tudjuk majd találni azokat az utakat, amelyeken elindulhatunk
a táj tartós fejlesztése és hasznosítása érdekében.
Az ember a táj tudata. Felismerésekre képes voltában az ember felel
a táj kultúrájáért és jövőbeli fejlődéséért.
A táj új otthonunk
Minden embernek elemi érdekei fűződnek a tájhoz. Megilleti őt az a
jog is, hogy hasznosítsa a tájat és gondját viselje. Hiszen olyan élettér
ez, mely más élőlényekkel együtt a miénk is. És a táj lakóit megilleti,
hogy beleszóljanak a tájjal kapcsolatos kérdésekbe. Mert az emberről van
szó, és az ő helyéről a tájban. Legfőbb ideje, hogy személyesen álljunk
ki a táj érdekében, mert az csak így válhat a modern kor emberének otthonává.
A kiáltvány Az európai tájkultúra mint feladat című 2000. szeptemberi
dornachi kongresszus résztvevőinek közreműködésével készült. |
|
Az újrainduló Cédrus Merítő rovatában megjelenő Táj-nyelv-ben
az ember és a környező világ, a természet kapcsolatát művészi eszközökkel
megjelenítő irodalmi alkotásokkal, rövidebb-hosszabb novellákkal, karcolatokkal,
kisebb írásokkal, anekdotákkal találkozhatnak olvasóink.
R.
M. Rilke
Találkozás
Tetszés szerinti út a városon kívül. (Egyetlen feltétel, hogy senkivel
se találkozzék az ember.) A kutya úgy terem ott hirtelen, akár egy ötlet.
Szándékosan kutya módjára viselkedik, színleg teljesen lefoglalják kisded
tennivalói, ám észrevétlen elszakad azoktól, figyelemre méltóan biztos
pillantásokat vet az idegen után, aki folytatja útját. Egyetlen pillantás
se vesz kárba.
A kutya hol előtte, hol mellette jár, folyvást titkos, egyre fokozottabb
megfigyelés alatt tartva a sétálót. Hirtelen utolérve az idegent: Hát mégis!
Hát mégis!
Az öröm szertelen jeleit mutatja, amelyekkel megpróbálja feltartóztatni
a továbbhaladót. Az végül tesz egy gyors, barátságos, megnyugtató s ugyanakkor
elhárító mozdulatot, s egy fél lépésnyire balra, könnyedén megy el a kutya
mellett.
Az eb örömteli várakozásban:
Még előtte vagyunk a dolognak.
Zokog az érzelmi túláradástól. Végül a pofáját odatartva egyszer a
gyorsabban kilépő férfi elé rohan: most jön, gondolja, pofáját esdeklően,
mintegy ismertetőjelként nyújtva oda.
Most jön.
Micsoda, kérdezi egy pillanatig tétovázva az idegen.
A feszültség zavarrá, kétséggé, döbbeneté változik át a kutya szemében.
Hiszen ha a férfi nem tudja, minek kell jönnie, hogyan jöjjön? -- Mindkettejüknek
tudniok kell; csak azután jöhet. A gyalogos ismét fél lépést tesz balra,
ezúttal teljesen gépiesen; szórakozottnak látszik. A kutya megáll előtte,
és most -- anélkül szinte, hogy különösebb elővigyázatosságot tanúsítana
-- megpróbál az idegen szemébe nézni. Egyszer már-már azt hiszi, tekintetük
találkozik, ám aztán a két pillantás lesiklik egymásról.
Lehetséges, hogy ez az apróság... gondolja a kutya.
Ez nem apróság, szól hirtelen előzékenyen, ugyanakkor türelmetlenül
az idegen.
A kutya megijed. Hogyan (nagy nehezen erőt vesz magán) mikor én mégis
érzem, hogy mi... A bensőm... az én... Ne is mondd ki, szól közbe majdnem
dühösen az idegen. Szemtől szemben állnak. Tekintetük ezúttal egymásba
mélyed, a férfi szeme úgy fúródik a kutyáéba, mint hüvelyébe a tőr.
Először a kutya hátrál meg; meglapul, majd oldalára szökken, s egy
jobbról, alulról oldalazó pillantással vallja be:
Szeretnék tenni érted valamit. Mindent megtennék érted. Mindent.
A férfi már újból indulóban van. Úgy tesz, mintha nem értené. Látszólag
figyelmetlenül halad, de olykor-olykor megpróbálja tekintetével követni
a kutyát. Látja, hogy az félszegen és különös tanácstalansággal szaladgál
körötte, hol elébe kerülve, hol hátramaradva. Hirtelen néhány lépésnyire
megelőzi, körmeit a földbe vájva fordul az őt követő felé, magasra tartott,
megfeszülő hátsó részéből előrenyúlik. Nagy önuralommal néhány könnyed
és gyerekes mozdulatot tesz, hogy azt a látszatot keltse, mintha élőlényt
tartana mellső mancsai közt. Azután meg szó nélkül pofájába veszi a követ,
amely ezt a szerepet játssza.
Én most ártalmatlan vagyok, s már egy szót sem tudok szólni; ezt mondja
bólintása, miközben hátrafordul.
Van ebben a bólintásban valami meghittség, egyfajta megállapodás, amelyet
azonban -- hát Istenem! -- nem kell túl komolyan venni. Így annyira felületes
és mókás ez az egész, s ugyanilyen értelmet nyer a kő hurcolása is.
De most, hogy a kutya a követ a pofájába vette, a férfi nem állhatja
meg szó nélkül:
Legyünk okosak, mondja továbbhaladtában, anélkül, hogy lehajolna az
ebhez.
Hisz' ez nem segít rajtunk semmit. Mit használ, ha felfedjük magunkat
egymás előtt? Bizonyos emlékeket nem szabad feltörni hagyni. Egy ideje
én is így voltam vele, s már-már közel jártam, hogy megkérdezzem, ki vagy
te. Azt mondhatnád erre, Én, mert egymás közt nem használunk neveket. Ám
lásd, nem segítene ez sem. Csak még inkább összezavarna bennünket. Mert
most bevallhatom neked, hogy egy ideje igen bizonytalan voltam. Most nyugodtabb
vagyok. Bárcsak meggyőzhetnélek, mennyire hasonlóképpen érzek magam is.
Az én természetemben talán még több akadály gördül egy viszontlátás elé.
Nem is hiszed, milyen nehéz helyzetben vagyunk.
Hogy az idegen így beszélt, a kutya belátta, nem segít semmit, ha tovább
színleli a felszínes játékot. Egyrészt boldog volt, ám ugyanakkor látszott
rajta, fokozódó félelme arra készteti, hogy a beszélő szavába vágjon.
Ez csak most sikerül neki, midőn az idegen csodálkozva és ijedten,
szemtől szemben látja az állatot -- először legalábbis úgy véli -- ellenséges
tartásban. Persze a következő pillanatban tudja: a kutyát -- akitől távol
áll, hogy gyűlöletet vagy ellenséges érzületet mutasson -- megkínozták
és megfélemlítették; ez érthetően kifejezésre jut pillantásának fényében
és fejének ferde tartásában, s abban a viselkedésben tűnik újból elő, ahogy
most hurcolja a követ, amelyet teljes keménységével és súlyával ott tart
betegesen felhúzott ínye mögött.
A férfi egyszerre megérti ezt, s már nem fojthat vissza egy mosolyt:
Igazad van, te kedves, maradjon köztünk kimondatlan a szó, amely oly
sok félreértésre adott okot.
És a kutya óvatosan, akárcsak valami törékeny tárgyat, leteszi oldalra
a követ, hogy ne tartsa fel tovább az idegent.
Az pedig valóban el is indul, s elmerültségében csak később veszi észre,
hogy a kutya észrevétlenül, hűségesen követi saját akaratán kívül, ahogy
az eb követi gazdáját. Ez szinte fáj a férfinak.
Nem, mondja, nem, ne így. Ne ilyen tapasztalat után. Mindketten elfelednénk,
amit ma átéltünk. A mindennapi dolgok elhalványulnak, s a te természetedben
megvan a hajlam, hogy az enyém alá rendeld magad. Végül még felelősséget
is érez az ember, amit én nem vállalhatok. Te észre sem vennéd, hogy teljes
bizalommal vagy irántam, túlértékelnél engem, és olyasmit várnál el tőlem,
amit nem tudnék teljesíteni. figyelnél, és azt is helyeselnéd, ami nem
jó. Ha örömet akarnék szerezni neked: sikerülne-e akár egyszer is? S ha
te egy nap szomorú lennél és panaszkodnál, tudnék-e segíteni rajtad? És
nem értenéd, hogy én vagyok az, aki hagy téged meghalni. Nem, nem, nem.
Menj el, kérlek: menj el!
S a férfi csaknem futni kezdett, és úgy látszott, mintha menekülne
valami elől. Csak fokozatosan mérsékelte lépteit, míg végül már lassabban
ment, mint annakelőtte.
Hosszas töprengésbe merült: egyébként ma miről is eshetett volna szó
közöttünk? S végül hogyan adtunk volna kezet egymásnak?
Leírhatatlan vágy rezdül benne. Megáll és hátrafordul. Ám az út közvetlenül
mögötte belehajlik az időközben leszállott alkonyatba, és már teremtett
lelket se látni.
(1907)
Szabó Lőrinc
A FÖLD ÁLMA
Álmodtam: test nélkül lebegtem
mint az ég, mint a gondolat,
és egy sivatag volt alattam,
poros és sáros sivatag.
A sivatag, a nagy, nehéz föld,
aludt és talán álmodott;
s egyszerre csak mozogni kezdett
s azt mondta: -- Én! -- és hogy: -- Vagyok!
-- Én! Vagyok! -- kiáltott fel hozzám
és feltérdelt a föld, a por,
és kitépte magát a sírból
és nőtt és nőtt és lett szobor.
A por felbirkózta magát
másfél vagy két méternyire:
ahogy megindult, két méterrel
a sír fölött volt a feje.
Ment a szobor a sivatagban
(figyeltem mozdulatlanul)
s néha hátranézett a helyre,
oda, ahonnan szabadult,
irtózva nézett az üregre,
s az összezárult nyomtalan,
és ment a szobor, mint akin az
álomkór részegsége van.
Ment a szobor, ment, támolyogva,
a szeme folyton rám tapadt;
és nem fogyott soha körötte
a föld, az örök sivatag.
Valahová el akart jutni,
s már félt és folyton szólított:
-- Vagyok? -- kérdezte gyanakodva,
-- mondd, Isten, csakugyan vagyok?
Ment a szobor reggeltől estig
s a sírját látta mindenütt;
s este még egyszer fölnézett rám,
aztán fáradtan lefeküdt.
-- Mi volt ez? -- sóhajtotta végül;
s a por megnyílt a por alatt.
És végignyújtózott fölötte
s már nem mozdult a sivatag. |
|
|