Áldozathozatal
Kint már hideg volt, bár a hó még nem esett
le. A konyha szabadba nyíló ajtajának üvegeit homályossá tette a rácsapódó
pára. Délután volt, négyen ültünk az asztal körül, kicsit távolabb a házigazda
felesége.
A kiválás -- a kívülállás -- nehézségeiről,
az egymásra utaltságról beszéltünk, meg a gyümölcs-aszalásról, a sáros
utakról és persze a verébrajként csapódó gyerekcsapatról. Valahogy mégis
úgy történt, hogy a mondatok mindig az égbe tartottak. Ezért került ez
a beszélgetés az öko-etika rovatba. És ezért kölcsönöztük a beszélgetéshez
Tarkovszkijtól utolsó filmjének címét.
Kezdetek
A történet a Budapesti Műszaki Egyetem Zöld Körében kezdődött, a nyolcvanas
évek végén. Rendszeresen összejöttünk hétfő esténként egy kis kollégiumi
szobában, és az életmódunk megváltoztatásáról, a természettel harmonikus
élet kialakításának lehetőségeiről beszélgettünk.
Akkor nekünk úgy tűnt, hogy a zöldmozgalom zsákutcába jutott. Sok volt
a beszéd és kevés a tett. Ha mégis tettünk valamit, annak sem volt visszhangja,
a sajtó és a politika egyként hallgatott róla. Szerettük volna összefogni
ezeket a pozitív törekvéseket, és létrehozni egy valóban működő példát
az országban.
Az első leköltözők egy része tehát a zöld oldalról érkezett, a másik
a tánckörös vonulat -- a néptánckör szintén ebben az időben indult a Műegyetemen.
Nagy hatása volt Pap Gábor és Molnár V. József előadásainak is. Egyrészt
ezek hozták össze igazán a társaságot, másrészt az előadások kapcsán kezdett
el tisztázódni bennünk, mi az, amit a régiből mint értéket mindenféleképpen
meg kell tartani, és mi az, amit ma csak másképp lehet.
Közben jártuk az országot. Ha hírt kaptunk "elmaradott" területekről,
ahol nincs ipar, még tiszta a levegő, erdő és élővíz is van a környéken,
akkor rögtön felkerekedtünk és megnéztük. Olvastunk elméleti írásokat,
témába vágó filozófiai műveket. Lassan annyira belebonyolódtunk az elméletbe,
hogy elhatároztuk, elég volt, ha találunk olyan helyet amely nagyon tetszik,
akkor oda lemegyünk. Megpróbáljuk alkalmazni a tudást, és józan paraszti
ésszel valahogy világot teremteni magunknak. Úgy gondoltuk, ez sokkal többet
számít, mint ha elolvasunk minden ilyen szakkönyvet.
Visnyeszéplakra 1991-ben találtunk, rögtön megragadott minket, mindannyian
beleszerettünk. Szerintem mindenkinek megvan a helye a világban, és ha
megtalálja, akkor már csak részletkérdés, hogy úgy alakítsa a körülményeket,
ahogy neki jó. Velem is így történt. Amikor például eladó házat kerestem,
a sokadik után mondták, hogy van még egy, de azt meg se mutatják, mert
iszonyú állapotban van, sokat is kérnek érte, nem éri meg. Gondoltam, azért
megnézném. Azután bementük egy portára. Gyönyörű volt. Ahogy elképzeli
az ember a mesékből vagy az álmaiból: középen egy nagy, öreg eperfa, mellette
kút, jobbra egy keletre tájolt hármas osztatú parasztház, balra istálló,
pajta, lent a pince. Az embernek a szíve döntött.
Mi voltunk a negyedik vagy ötödik család. Teljesen lepusztult ház volt
ez is, meg a többi is. Évek mentek rá, hogy rendbe tegyük a házat, a kertet,
a régi gyümölcsfákat, a környezetet. Vannak olyan részek, amihez nem szívesen
nyúlok hozzá, mert az dzsungel -- úgy igazi, ahogy van.
Az első lépések
-- Hányan vagytok most?
-- Körülbelül tíz család és sok-sok gyerek, de úgy tűnik, lesz több
is. Építkezni is fognak, további jelentkezők is vannak. Nincsen rosta,
mint más ökofalvak esetében. Az élet rostál.
-- Itt nincs előző generáció. Ti vagytok saját előző generációtok.
Hogyan szervezitek a közösséget, hogyan találjátok meg pillanatról pillanatra
a magatok útját? Kihúzhatja-e önmagát az ember a nagy modern átokból saját
hajánál fogva?
-- Itt nem volt közösség, amibe beleszülettünk volna. Folyamatosan
kell megteremteni. A kapcsolatok rendeződnek, erősítjük egymást.
Átjárunk a szomszédba beszélgetni, átadni a tapasztalatokat, segíteni egymásnak.
Szép lassan kristályosodik ki minden, idő kell, hogy beleéljük magunkat.
Meg kell változtatni magunkat, levetkőzni mindazt, ami nem tetszett a modern
világban, de ránk tapadt. Ez nem megy egyik napról a másikra, szép lassan
azonban ki lehet oltani. Aki nem érzi itt jól magát, saját magát rekeszti
ki. Volt rá példa.
-- Milyen közösségi kontrollt alkalmaztok, például a felhasználható
anyagok, technológiák esetében? Hogyan éritek el, hogy mindenki a közös
cél felé húzzon? Próbáltok tudatosan létrehozni valamilyen fórumot, szerveződést,
vagy egyszerűen leültök beszélgetni egymással?
-- Mindkettő. Hála Istennek gyakran előfordul, hogy leülünk egymással
borozni, és megbeszéljük a dolgokat, de megesik -- hisz van egy egyesületünk
is --, hogy fontos dolgokról közgyűlést tartunk. Például, ami a mezőgazdaságot
illeti, a biokultúra alapvető: nem vegyszerezünk. Most már próbáljuk úgy
is megvédeni magunkat, és tartóssá tenni ezt az irányt, hogy elkezdjük
a terület helyi védettségűvé nyilvánítását. Ha ez létrejön, akkor már jogi
szinten is meg lehet védeni Széplakot. Ehhez egyesületi döntés kellett.
Másrészt, amikor éppen nyomtam a púrhabot a most készülő házam tömítéseként,
többen is jöttek, segítettek, elmondták, hogyan készül ez a hab, milyen
hatással van a környezetre. Ez eszembe sem jutott, illetve akkor még nekem
"belefért". Hasonlóképp egymást győzködjük a gyökérzónás víztisztító előnyeiről.
Ez nem jelenti azt, hogy kötelező lenne ilyet építeni, sok más lehetséges
megoldás is van.
Egy másik kérdés például a cement használata. Ha tudja az ember, hogy
a Dunai Cementművek mit tettek a Naszállyal és a környezettel, akkor elgondolkodik,
hogy használhatja-e az így előállított terméket. És az is igaz, hogy a
vályogház, ha elhagyják, 1-2 év alatt egyszerűen visszasimul a természetbe,
eltűnik; nincs sitt és nincsenek meredező betonvasak. Ez csodálatos. Ennek
ellenére én például betonoztam a műhelyemet, mert egy gépet nem tudok rátenni
a földpadlóra, elrohad egy-két év alatt. Ha dolgozni akarok, nekem le kell
betonozni és kell ipari áram is. Rengeteg kompromisszumot kell találni,
mindenkinek meg kell küzdenie, eldöntenie, mit vállal és mit nem. (Az autó
a másik ilyen probléma.)
Persze mindenkinek megvannak az érvei. Akár elfogadom a másik véleményét,
akár nem, mindenképpen odafigyelek arra, amit mond. Tudom, mit mondana
valamilyen helyzetben, és folyamatosan a szívemben forgatom azt, hogy a
másiknak egy adott a dologról mi a véleménye. Ez minden téren, minden apró
dologban így van.
Az önkormányzat
Közigazgatási szempontból Visnyéhez tartozunk. Nem volt túl rózsás viszonyunk
az önkormányzattal, bár most már valamennyire normalizálódott. Az elején
nagyon bizalmatlanok voltak, idegeneknek néztek minket. Ez azért furcsa,
mert Visnyén a lakosság 80%-a nyugdíjas, és az ilyen falvakban örömmel
fogadják a fiatalokat, segítik a letelepedésüket.
-- Mi okozta ezt a feszültséget?
-- Az őslakosok -- élethelyzetükből és az elmúlt évtizedek fejlődési
mintáiból következően -- még minden erejükkel azokat a fogyasztói mintákat
akarják követni, amelyeken mi már túlléptünk. A legtöbb falusi ember legfőbb
álma, hogy a tévéből ismert fogyasztói társadalomban éljen, és abba integrálódjon.
Menekülne ebből a világból. Mi viszont éppen ez elől jöttünk ide. A fáziskülönbség,
a fáziskésés a bizalmatlanság alapja.
Emellett jelenleg is a levegőben van egy csomó probléma. Az erdészet
bármikor kitermelhet a környékünkön egy jókora erdőrészt. Ez szörnyű lenne.
Arról is volt szó, hogy utat fognak építeni rajtunk keresztül. Éppen ezért
részönkormányzatot szeretnénk. Ha megvalósul, ki tudnánk védeni ezeket
a dolgokat. Az iskolával is nagyon nehezen jutottunk előre. Lassan ugyan
elkészült egy kis iskolaépület, de ez csak ideiglenes megoldás. Szeretnénk
egy közösségi házat, faluházat, templomot is....
...meg hát igazából belső templomaink építésének lassúsága -- ez az,
ami idegesít minket, ezért sürgetjük a külső templom építését.
Ökofalu
A szó szoros értelmében Széplak szerintem nem ökofalu. Elsősorban nem
ökológiai alapokon szerveződik, mások a követelmények. Az ökofalvak nagyon
nehéz helyzetben vannak Magyarországon, de másutt is. Ennek az egyik oka
az, hogy az ökológia nem képes az embernek teljes világszemléletet adni.
Lehet gondolkodási mód vagy filozófia; rengeteg dolgot felismer, amit betartasz,
fontosnak vélsz, de önmagában nem ad igazi teljességélményt.
Néhány helyen csak az volt a lényeg, hogy környezettudatos legyen,
megfelelő technikákat alkalmazzanak, de hogy egyébként ez működni fog-e
emberileg, az egyáltalán nem derült ki.
Egy kicsit veszélyesnek tartom azt is, amikor a telkeket közös tulajdonba
veszik. Sohasem lehet tudni, hogy egy egyesület vagy alapítvány holnapi
vezetése mit fog majd erről gondolni. Széplakon egy kicsit természetesebben
alakult a dolog. Emberi kapcsolatok útján fejlődik, fokozatosan költözik
egy-egy család a saját házába. Életképesebb azért is, mert organikus, ha
úgy tetszik, népi kultúrára épül. Ez az alapeszme, a mag, amely folyamatosan
befogadja az új dolgokat, alapértékei szerint szelektál, ugyanakkor nyitott,
változóképes.
Közösség és hit
Ezekben a nehezebb időszakokban az összetartó erő csak a hit, a közös
hit lehet. Alapvető dolog, mert ha hit nincs, törekedhetsz bármire, kínlódhatsz,
előbb-utóbb belefáradsz, nem fogod bírni a gyűrődést, és elköltözöl. A
szakmai cél, a szaktudás hosszú távon nem segít. Nagyon fontos a tárgyi
tudás, például a permakultúra elméletének ismerete, de el kell tudni dönteni,
melyik épül melyikre. Ha az értékek nincsenek a helyükön, akkor teljesen
reménytelen, hogy közösség létrejöjjön, még kevésbé, hogy fennmaradjon.
Olyan működő közösséget nem tudok elképzelni, ahol nem a hit áll a központi
helyen. Azok a próbálkozások előbb- utóbb szétesnek -- itthon is van erre
példa. Számunkra ezt a hitet a keresztény hit jelenti.
Szerintem fontos, hogy Istennek mi a gondolata az életedről, mit akar
veled, mert ha ezt megtalálod, akkor boldogan élsz. Ha nem találod, akkor
mindegy, hogy ökofaluban élsz, vagy bárhol másutt. Törekedni kell, hogy
az ember minél előbb meglelje az útját, mert addig csak tévelyeg és önnön
hatalmától, okosságától megrészegülve hülyeségeket csinál: azt mondja,
márpedig én kitalálom, hogy ilyen falu, meg olyan életmód jó nekem, és
ezt csinálom, és nem érdekelnek a különbségek, nem érdekel, hogy melyik
országban vagyok, nem érdekel, hogy itt mi volt ötszáz évvel ezelőtt, nem
érdekel, hogy van-e Szent Korona vagy nincs, nem érdekel semmi, én kitaláltam
a magam kis teóriáját, és ezt csinálom...
Teljesen mindegy, hogy ezt minek nevezem, hogy zöldnek vagy liberálisnak
vagy akárminek, ez nem működik hosszú távon. Merthogy a világmindenséget
nem mi irányítjuk -- hála Istennek, mert akkor már nem működne, még akkor
sem, ha "bio-elképzelésekkel" irányítanánk. A kérdés az, hogy tudunk-e
ehhez a magasabb szinthez kapcsolódni.
Szerintem az igazi válság, itt a nyugati világban az elszemélytelenedés,
a kiüresedés. Ez önmagában a környezeti válság. Nem jó, ha katasztrófa-történetnek
fogjuk fel az egészet -- van kiút, van választási lehetőség.
Persze csak az életképes, amiért az ember vagy a közösség áldozatot
hoz. Úgy érzem, a kereszténységnek elterjedésekor azért volt átütő hatása
Európában, azért volt nyilvánvaló igazsága mindenki számára, mert akik
hirdették, az életük árán is hirdették. Az áldozatvállalásnak olyan mértékéig
mentek el, ahová most is el kellene mennünk, hiszen valamiképpen most is
korszakváltás előtt állunk. Amíg ezt meg akarjuk úszni, és helyette csak
terveket gyártunk, addig nem jutunk előre. Esélyünk attól lesz, hogy el
merünk menni a végsőkig az áldozatvállalásban. Mi még nem találkoztunk
ilyen helyzettel, de biztos, hogy vár ránk. A kérdés voltaképpen az, hogy
vállaljuk-e azokat a terheket, amelyeknek értelmük van a magunk, egyszersmind
a közösség és a világ számára is, vagy behunyva a szemünket "elvagyunk".
És ez az életkép eszményétől függ, a többi már csak következmény. Meg kellene
különböztetni a lényeget a látszattól, a tartalmat a formától. Tisztázni
kell, hogy mindez miért történik. És mi az a középpont, amire építeni lehet.
Ez a mindennapokra lebontva állandó konfliktusokat okoz, meg állandó kínlódást
-- és állandó fejlődést.
Nem az a baj, ha az ember óriási feladatok előtt áll, inkább az, hogy
nem látjuk tisztán, mi is az, amit meg kell csinálni. Ennek a kornak szörnyű
csapdája, hogy a dolgok szétfolynak, szétmorzsálódnak. Nem lehet tisztán
elkülöníteni, hogy hol van a határ. Hogy ez még belefér, vagy már nem fér
bele, rakjak-e szigetelést vagy betonozzak, legyen-e téglaalapom vagy ne.
Szerintem ahhoz, hogy egy kis közösség képes legyen akár csak felismerni,
felmérni is ezeket a problémákat, ahhoz bizalom, egymás iránti nyitottság
és mindenki által elfogadott lelki vezető kell. Egyre inkább úgy érzem,
hogy a lelki vezetőnek itt helyben kell felnőnie -- hogy képes legyen úgy
átérezni a közösséget, ahogy csak a gyerekek tudják. Ők most úgy nőnek
fel, hogy szinte mindig együtt vannak, játszanak. Tehát mire felnőnek --
ha sikerülne itt maradniuk, nem mennének a szélrózsa minden irányába --,
akkor közöttük már létrejöhetne egy olyan közösség, ahol nem kell vitatkozni,
hogy ki legyen a falubíró, mert már játék közben kialakul, hogy ki az a
személyiség, aki mindig dönt. Kialakul, ki legyen jegyző vagy tudom is
én, a harangozó, a pap. Egyszerűen az egész gyerekkoruk arról szól, hogy
az életre felkészüljenek. Mindenki pontosan tudja majd a másikról, hogy
ki ő -- mintha egy családban nőttek volna fel. Szerintem csak ilyen közösségben
alakulhat ki olyan vezető, akit tényleg elismer a közösség.
A gyerekek talán már nem fertőződnek annyira az individualizmus nevű
betegséggel, mint amennyire mi. Reméljük, hogy tudjuk így nevelni őket.
Én azért vagyok olyan derűlátó, mert úgy érzem, hogy a felelősségünk kézzel
foghatóbb, mint azé, akinek nincs köze ahhoz, amit csinál. Aki bejár a
munkahelyre, fizetést kap, azt valamilyen módon elkölti, és másképpen nem
vesz részt a közös dolgokban, nem érzékeli, hogy mindent felelősséggel
kellene tennie.
Aki rögtön a bőrén érzi, ha valamit jól vagy rosszul tesz, nem így
cselekszik. S ebből a szempontból mi nagyon jó helyzetben vagyunk. Ideális,
paradicsomi állapotban, mert közvetlenül érzékeljük annak a terhét vagy
fényét, amit rosszul vagy jól teszünk.
A beszélgetés részvevői: Máthé László,
Nagy Zoltán, Zajáné Elek Anikó, Zaja Péter
Készítette: Régheny Tamás
|