Takács-Sánta András
I.RÉSZ
A zseniális angol tudós és gondolkodó,
James Lovelock Gaia-hipotézisét a tudomány világa kezdetben meglehetősen
kétkedve fogadta, az évek múlásával azonban egyre elfogadottabbá vált.
A magyarul is megjelent -- 1979-es keltezésű -- Gaia-könyv óta a hipotézis
rengeteget változott, finomodott.
Az élő sárgolyó
A darwini evolúcióelmélet egyik központi gondolata, hogy az élőlények
alkalmazkodnak fizikai környezetükhöz. Darwin azonban még nem hangsúlyozta
kellőképpen, hogy a folyamat kétirányú: az élőlények az alkalmazkodás mellett
át is alakítják fizikai környezetüket, vagyis visszacsatolási folyamatok
működnek az élő szervezetek és fizikai környezetük között. Például az első
oxigéntermelő fotoszintetizáló élőlények tevékenysége nyomán jelentősen
megnőtt a légkör oxigénszintje, ami viszont visszahatott az élővilágra:
az oxigén számos baktériumfaj számára mérgező volt, így sokuk távozni kényszerült
az élet színpadáról.
Míg az élőlények alkalmazkodóképességét már nagyon régóta elfogadott
tényként kezelik a biológusok, környezetátalakító képességük csupán a közelmúltban
kezdett kellő figyelmet kapni. A Lovelock által először 1972-ben megfogalmazott
Gaia-hipotézis is ez utóbbira helyezi a hangsúlyt. A hipotézis mai formája
így szól: az élőlények nagy mértékben hozzájárulnak azokhoz a globális
szintű önszabályozó visszacsatolási mechanizmusokhoz, amelyek a földfelszínen
a fizikai környezetet relatíve stabilan, és az élet számára tolerálható
állapotban (a homeosztázis állapotában) tartják.
E megfogalmazásból kitűnik, hogy a Gaia-hipotézis a Földet egy óriási
élőlénynek tekinti (természetesen csupán metaforikus értelemben!), hiszen
a homeosztázis fogalmát az élettanból kölcsönzi, ahol az a szervezetnek
a környezet ingadozásai ellenére fennálló egyensúlyát jelenti (pl. állandó
testhőmérsékletet), ami az ideg- és a hormonrendszer különböző visszacsatolások
útján működő szabályozása révén valósul meg.
A nagy kérdés természetesen az, hogy vajon tényleg igaz-e a hipotézis?
A következőkben elsősorban e kérdésre keressük a választ.
Már megint nincs új a nap alatt
Egyesek már a kezdetektől fogva kritizálták a Gaia-hipotézist amiatt,
hogy tulajdonképpen semmi új dolgot nem állít, ugyanis már hosszú idők
óta jelen van az emberiség gondolkodásában a hülozoizmus, a mindenséget
egységes, élő szellemi szubsztanciának tekintő filozófiai irányzat. A Gaia-hipotézis
tehát többek szerint csak új köntösbe öltöztetett egy ősrégi elképzelést.
Nos, ebben kétségtelenül van némi igazság, ellenben érdemes azt is megjegyezni,
hogy -- egy újszülöttnek minden vicc új alapon -- a legtöbb, a múltat kevéssé
ismerő mai ember számára ez mégis radikálisan új és szokatlan gondolatnak
tűnhet. Ráadásul az új köntös is sokat változtathat az összképen.
Persze már maga a névválasztás is szinte provokálta a fenti kritikákat
(egyébiránt az elnevezés Lovelock szomszédjától, a fizikus képzettségű
Nobel-díjas írótól, William Goldingtól származik), hiszen Gaia a görög
mitológia földistennője, Káosz és Erósz szerelmének gyümölcse, a világmindenség
megingathatatlan alapja (és mellesleg még Zeusz nagymamája is). A Földanya
más kultúrkörök, népek mitológiáiban is megjelenik. Az aztékok szerint
például a Földistennőből ered minden táplálék, amire az embernek élete
fenntartásához szüksége van. Kicsit másképpen gondolkodtak minderről a
régi kínaiak, de az élő világmindenség elképzelését náluk is megtaláljuk.
Szerintük az egész univerzum egy hatalmas élőlény, egy hánykolódó sárkány,
melynek része a Föld.
Több görög gondolkodó is élőlénynek képzelte a Földet. Platón például
a Timaiosz lapjain arról ír, hogy a teremtő egyetlen élőlényt teremtett,
ami magában foglalja az összes többit. Görög hatásra hasonlóan gondolkodtak
a reneszánsz természetfilozófia képviselői is. "Élő lelke van a Földnek"
-- írta Leonardo da Vinci, de ilyen formán vélekedett még többek között
Giordano Bruno is.
A XVII. század egyik legjelentősebb gondolkodója, Spinoza már szinte
előrevetítette a Gaia-hipotézist. Holisztikus szemléletet vallott, minden
dolgot és létezőt egy nagy egész részének tekintett. Elképzelése szerint
a fizikai világ egy mindent magában foglaló, önmagát létrehozó és fenntartó
kölcsönhatásrendszer. Érdemes mindezt összehasonlítani a Gaia-hipotézis
fenti megfogalmazásával! A hasonlóság szembeszökő, noha Lovelock nem említi,
hogy Spinoza bármiképpen hatott volna rá.
Nem túl meglepő módon a Rousseau által "megfertőzött" és a panteizmustól
átitatott romantikában is megjelennek hasonló gondolatok, elsősorban a
németeknél. Novalis például a XVIII. század végén egy ma is meglepően aktuális
gondolatot vetett papírra: " a Föld egy óriási állat, amelynek mi emberek
a parazitái vagyunk". Mintha csak egy mai mély-ökológust hallanánk.
A romantikusok fellépésével egy időben került sor a szóban forgó gondolatok
első természettudományos megfogalmazására. James Hutton, "a geológia atyja"
írja 1785-ben: "úgy tekintem a Földet, mint egy szuperorganizmust, amelynek
megfelelő tanulmányozási módja a fiziológia kell legyen". (Lovelock Hutton
nyomán nevezi a Gaia-hipotézishez kapcsolódó tudományt geofiziológiának,
azaz a Föld élettanának.) Hutton különböző analógiákat is keresett, a víz
globális körforgását például az élőlények vérkeringéséhez hasonlította.
A zseniális elméletével a XIX. század közepén fellépő Charles Darwin
-- ahogy már utaltunk rá -- még nem ismerte fel az élőlények környezet-átalakító
tevékenységének valódi súlyát. (Őt magát nemigen marasztalhatjuk el ezért,
mai ortodox követői viszont annál inkább hibáztathatók amiatt, hogy szinte
betű szerint ragaszkodnak szavaihoz.) Ennek felismerése főként a francia
filozófus, Henri Bergson nevéhez fűződik. 1907-es keltezésű, Teremtő fejlődés(*)
című könyvében azt vallja, hogy Darwin elképzelésével ellentétben nem a
természetes szelekció, hanem a teremtés (ma úgy mondanánk: környezet-átalakítás)
belső kényszere az evolúció fő mozgatóereje. Alighanem ő mondja ki először,
hogy az élőlények nem csupán passzív elszenvedői a fizikai környezet változásainak,
hanem aktívan alakítják azt.
Bergson hatással volt az orosz Vlagyimir Vernadszkijra, a XX. század
egyik legjelentősebb (bár sokáig -- elsősorban a nyelvi korlátok miatt
-- szinte teljesen elfeledett) természettudósára. Vernadszkij alkotta meg
a bioszféra fogalmának mai jelentését, és ő alapította meg a biogeokémiát,
az elemek körforgalmának tudományát, részlegesen újraegyesítve ezáltal
a XIX. század elején szétvált élet- és földtudományokat. Az élőlények és
fizikai környezetük szoros egységét, kölcsönhatását, koevolúcióját hangsúlyozta.
Darwinnak némileg ellentmondva azon az állásponton volt, hogy az evolúciót
nem a populációk szintjén, hanem a bioszféra teljességében kell vizsgálni.
Hasonlóan vélekedett Vernadszkij kortársa, az elméleti ökológia egyik
atyja, Alfred Lotka (a minden ökológus által jól ismert Lotka--Volterra-egyenletek
egyik kiötlője) is, aki közvetlenül hatott Lovelockra. Physical biology
című, 1925-ben megjelent alapművében kifejti, hogy együtt kell vizsgálni
az élőlények és fizikai környezetük evolúcióját, hiszen nem is annyira
az élőlények evolválódnak, mintsem a teljes rendszer.
A XX. században még számos további kutatónál és gondolkodónál jelentek
meg a Gaia-hipotézishez némileg hasonló gondolatok. Közös jellemzőjük a
holisztikus szemlélet, ami merev ellentétben áll a mai (karteziánus) tudomány
analizáló redukcionizmusával, azzal a tudományfelfogáséval, amely a "holisztikus"
jelzőt felettébb pejoratívnak tekinti. Ez az egyik oka a Gaia-hipotézis
visszafogott, kétkedő, illetve elutasító fogadtatásának.
Gaia születése
1965-ben Lovelock az amerikai űrkutatási hivatalban, a NASA-ban kezdett
dolgozni a marsi élet lehetőségét vizsgáló kutatócsoportban. Legutóbbi
könyvében nem fest túl rózsás képet e kutatások intellektuális színvonaláról.
(Leírja például, hogy egyik kollégája egy marsi bolhacsapda szerkesztésével
bíbelődött ...)
Lovelock és egyik kolléganője viszont egy valóban zseniális ötlettel
rukkolt elő. Azt állították, hogy a Mars légkörének kémiai összetétele
alapján megállapítható volna, hogy van-e ott élet, avagy sem. Ha ugyanis
van élet, akkor az élőlények minden bizonnyal használják a légkört, úgy
is mint nyersanyagforrást, és úgy is mint végterméknyelőt (ahogy például
a földi növények szén-dioxidot vonnak ki a légkörből, és oxigént juttatnak
vissza oda), azaz végeredményben megváltoztatják a légkör összetételét.
Ha van élet egy bolygón, akkor az élőlények jóvoltából a légkör összetétele
távol lesz a kémiai egyensúlytól (vagyis az energiaminimum állapotától),
azaz a légkört alkotó molekulák viszonylag sok energiát fognak tárolni
kötéseikben.
Éppen ez idő tájt vizsgálták meg a Marsot
(és a Vénuszt) infravörös teleszkópok segítségével, és azt találták,
hogy légkörük (a Földével ellentétben) közel van a kémiai egyensúly állapotához
(l. a táblázatot). És Lovelock mondá: mindezt tudván puszta pénzpazarlás
volna elküldeni a Viking-űrszondákat. A NASA-nál nemigen lelkesedtek e
javaslatáért (talán nem tudtak szabadulni a kis zöld marslakókkal való
találkozás romantikus elképzelésétől), és kis híján ki is rúgták emiatt,
de az idő mind a mai napig őt igazolja.
Mindez azonban már nem is volt igazán lényeges a Gaia-hipotézis szempontjából.
Lovelock elkezdett gondolkodni: a Föld légköre nagyon messze van a kémiai
egyensúlytól, mégis stabil az összetétele, méghozzá lényegesen hosszabb
ideje az, mint az őt alkotó gázok átlagos légköri tartózkodási ideje. Hasonlóan,
a földi éghajlat is már hosszú-hosszú ideje relatíve stabilnak mutatkozik,
ennek köszönhető például, hogy már csaknem négymilliárd éve folyamatosan
található a Földön folyékony víz, ami nélkül az élet nem maradhatott volna
fenn. Lovelock arra a következtetésre jutott, hogy mindez csak akkor lehetséges,
ha maguk az élőlények szabályozzák saját fizikai környezetüket, vagy legalábbis
jelentősen hozzájárulnak a szabályozáshoz.
Jó néhány elutasítás után 1972-ben jelent meg az első tudományos közlemény
a Gaia-hipotézisről, és rögtön ezután beszállt a kutatásokba az extravagáns
kutatónő, Lynn Margulis is, aki éppen néhány évvel azelőtt tette közzé
a sejtszervecskék endoszimbionta eredetéről szóló -- kezdetben agyrémnek
tartott, mára azonban teljesen elfogadottá vált -- elméletét. Több közös
cikket is megjelentettek, és imígyen fogalmazták meg a Gaia-hipotézist:
az élőlények szabályozzák a légkört, a klímát, az óceánokat és a földkérget,
hogy azok a számukra megfelelő állapotban legyenek. (Fentebb láttuk, és
alább is lesz még róla szó, hogy mára már revideálták és finomították ezt
az elképzelést.)
1979-ben napvilágot látott Lovelock mára klasszikussá vált Gaia-könyve
is, amely széles körben is ismertté tette a hipotézist.
Itt érdemes még megemlíteni, hogy aligha véletlen, hogy éppen a hatvanas
évek végén, a hetvenes évek elején született meg a Gaia-hipotézis, mivel
a társadalmi légkör ekkoriban több tekintetben is kedvezett egy ilyen elképzelés
megjelenésének.
Egyrészt az Apollo 8 holdkomp felvételei jóvoltából 1968 karácsonyán
először láthatta az emberiség a Földet a világűrből. Mindenki észlelhette
szépségét és törékenységét, s ami talán a legfontosabb, a Földet egységes
egészként vehettük szemügyre. Mindez Lovelockra is bevallottan hatással
volt.
Másrészt rendkívül divatos volt ekkoriban a rendszerelmélet, egy olyan
általános, holisztikus elmélet, amelynek központi fogalmai közé tartozik
a szabályozás és a visszacsatolás. A Gaia-hipotézisen első pillantásra
látszik a rendszerelmélet hatása.
Gaia-rabok és szkeptikusok
A leglelkesebben talán a környezetvédők fogadták a Gaia-hipotézist,
közülük is elsősorban a fundamentalisták körében tett szert nagy népszerűségre.
Ennek talán legfőbb oka, hogy transzcendenciára szomjazó korunkban a természettől
eltávolodott, de bolygónk sorsáért aggódó emberek igényelnék egy új terémszetvallás
felbukkanását, és a Gaia-hipotézisben ennek ígéretét vélték felfedezni.
A tudomány világában talán a geológusok között aratta a legnagyobb elismerést,
még akkor is, ha ugyanakkor több neves geokémikus is kritizálta. Utóbbiak
úgy vélekedtek, hogy az élőlények nem játszanak igazán jelentős szerepet
a Föld fizikai és kémiai tulajdonságainak alakításában, rajtuk kívül még
számos más tényező befolyásolja például a légkör összetételét, vagy az
óceánok tulajdonságait, így semmi okunk feltételezni, hogy a bioszféra
kontrollálja az egész rendszert, az élet sokszor csak alkalmazkodik a megváltozott
körülményekhez. Nos, a fentiekben van némi igazság. Olyannyira, hogy e
kritikák hatására módosult is a Gaia-hipotézis, és a mai formájában már
árnyaltabban fogalmaz: az élőlények nagy mértékben hozzájárulnak a szabályozáshoz,
de más, abiotikus szabályozási folyamatok is léteznek.
Sokan illették a Gaia-hipotézist a teleológia vádjával, azt állítva,
hogy az önszabályozás előrelátást vagy tervezést kíván az élőlények részéről.
Az egyik kritikus szerint a bolygószintű önszabályozás csak úgy valósulhatna
meg, ha a Föld összes élőlénye minden évben összegyűlne egy konferenciára,
és megbeszélnék, hogy miként viselkedjenek a továbbiakban a bolygó homeosztázisának
fenntartása érdekében.
Lovelock többször is tagadta e vádakat, de elismerte, hogy a hipotézis
korai megfogalmazásai könnyen félreérthetőek voltak. Szabadkozásának némileg
ellentmond az 1979-es Gaia-könyv egyik mondata: "[a Gaia-hipotézis] választást
nyújt ahhoz a ... kiábrándító képhez képest ..., amely bolygónkat vezető
és cél nélkül a Nap körül körbe-körbe járó agyalágyult űrhajóként festi
le". E mondatban implicit módon ugyan, de félreérthetetlenül benne foglaltatik
a korai Gaia-hipotézis teleologikus mivolta. Mindenesetre (ahogy később
látni fogjuk) a hipotézis mára megtisztult a teleológiától, noha egyes
hívei még mindig e régebbi megfogalmazását tartják rokonszenvesebbnek.
Talán az evolúcióbiológusok fogadták a legtöbb kétkedéssel a Gaia-hipotézist,
mondván, hogy az nem illeszthető a darwini evolúcióelmélethez. Szerintük
a hipotézis legnagyobb problémája, hogy csoportszelekciót feltételez. Eszerint
a szelekció az élőlények azon tulajdonságainak kedvez, amelyek a csoport
(jelen esetben a teljes földi bioszféra) átlagos rátermettségét növelik.
Az evolúcióbiológusok rendkívül kevés példát találtak mindeddig a csoportszelekció
létére a természetben, annál többet az egyedi szintű szelekcióéra, amely
az egyes egyedek rátermettségét növelő tulajdonságokat részesíti előnyben,
függetlenül attól, hogy ennek következtében a belőlük álló csoport(ok)
átlagos rátermettsége növekszik-e avagy sem.
Az evolúcióbiológusok kritikáiban kétségtelenül sok igazság van. Például
az egyes növényegyedek minden bizonnyal saját érdekükben fogyasztják a
szén-dioxidot, és nem azért, hogy az állatoknak jusson elegendő oxigén,
vagy a bioszféra homeosztázisa fennmaradjon. Az élőlények évenkénti konferenciájával
ellentétben az egyedi szintű szelekció által irányított evolúció nem vezet
globális szintű altruizmushoz. Matematikai modellekkel bizonyítható, hogy
az önző egyedek általában kiszorítják az altruistákat egy élőlény-populációból,
mivel az altruizmus költséges, és emiatt az önzők rátermettsége nagyobb,
mint az altruistáké.
* Ahogyan az eredeti cím (L'Évolution
créatrice) mutatja, a fejlődés szó itt az evolúciót takarja. A két szó
nem szinonima, hiszen a fejlődés pozitív folyamat, míg az evolúció értéksemleges.
Az evolúció szó eredeti jelentése a latinban: egy papírtekercs kigöngyölítése.
Érdemes az élővilág evolúciójáról is úgy gondolkodni, mint egy fokozatosan
kigöngyölődő papiruszról, amelyen az írás az élet történetét meséli el.
Korántsem biztos, hogy a vége a legvidámabb. (vissza
az utaláshoz)
Az élet hatása a légkör összetételére és a hőmérsékletre
|
Vénusz
|
Mars
|
Föld
(élet nélkül)
|
Föld
(élettel)
|
CO2
|
98%
|
95%
|
98%
|
0.03%
|
N2
|
1,9%
|
2,7%
|
1,9%
|
78%
|
O2
|
nyomok
|
0,13%
|
nyomok
|
21%
|
Földfelszíni
T (°C)
|
477
|
-53
|
kb. 300
|
13
|
(A Természet Világa 1996. évi első különszáma nyomán.)
|
"Ujjammal
mérem a világegyetemet"
beszélgetés Zombori Ottó csillagásszal
Kevés kapcsolatunk van az éggel: este a lámpák túlvilágítják a csillagokat,
megfosztva bennünket a sötétség esélyétől. Nem nézünk a fejünk fölé. Megszűnőben
van talán az égbolttal való kapcsolatunk? Túl sokat tud már a tudomány,
és talán sohasem látszott ilyen reménytelennek ezt az információanyagot
feldolgozni. Marad tehát a gyerekrajz-szintű elképzelés sokak fejében --
rengeteg sárga csillag a kék kárpiton. A csillagok pedig némák; itt már
nem laknak istenek...
-- Az ókorban még vala az asztronómia és az asztrológia. A
csillagász mindkettővel foglalkozott: a kettő egészségesen együtt járt.
Aztán a középkorban a közegészségügyi helyzet, a járványok, a létbizonytalanság
miatt háttérbe került a csillagászat és előretolult a csillagokba
kapaszkodás kényszere -- ezért vették át csak az asztrológiát vagy asztromantikát,
a többi pedig egy időre elfelejtődött...
-- Csak irigyelni lehet az ókoriak harmonikus világát: azzal az ismeretanyaggal
még együtt lehetett élni. A legtöbbünknek a világképe igen szűk: arról
is csak némi sejtésük van, hogy mekkora lehet a Naprendszer. Az alapvető
ismeretek is hiányoznak. Pedig első körben olyan kevés is elég! Ha kicsiny,
négycentis átmérővel felrajzolok egy Földet, akkor harminc darab kis Földet
még éppen fel tudok a táblára rajzolni, hogy elérjek a másik oldalra rajzolt
egycentis átmérőjű Holdig. Ez az a bizonyos alaptávolság, amit az ember
már személyesen is átrepült. A második támpont, amikor felrajzolok egy
jó nagy kört a táblára -- ez a Napocska, ebbe pedig belerajzolom a Földet
a Holdjával, a pályájával együtt: a Nap még így is kétszer nagyobb. Valószínűleg
ezért uralja a Naprendszert. A tömegével, a méretével meg a hőmérsékletével
-- hiszen az életet adó napsugarat nem hagyhatjuk ki! Amikor a Földet,
mint kozmikus egységet tekintem, akkor az egységhez szigorúan hozzátartozik
a Hold is. Hiszen ha a Hold nem csinálná azt a hétnapos játékot, akkor
sok minden máshogyan történne...
-- A gyerekeket még érdekli, hogy hová tűnik a Hold másik fele,
de a felnőttek már nem kérdeznek...
-- Kíváncsinak kell lenni. Kérdéseket föltenni. Gyakran kérdezem az
unatkozó gyerekektől: tudják-e, mitől süt a nap? Ha ezen elgondolkoznak,
akkor már csináltak valamit.
-- Régen nem juthatott el mindenkihez a tudás. Beavatás volt.
-- Hát miért akarok én mindent tudni? Bárki, aki világképet akar a
maga számára felállítani, abból tud kiindulni, amit az égen lát. Ebbe már
belekapaszkodhat. A Göncöl-szekeret felismeri. Ekkor már részesül
a kozmikus ajándékban, és ez a tudás fejleszthető. A szekér alakja kínálja
magát. A régi, tisztafejű ember a többit is így találta ki, és ennek alapján
tudta megjegyezni őket. Tudom, hogy nem szekér, tudom, hogy nem medve,
hogy nem bika, nem kos -- de olyan, mintha. És ekkor már enyém az ég. Ekkor
már jogom van tovább kérdezni. Ez a nyolcvannyolc csillagkép azóta sem
változott -- legfeljebb egyiket-másikat összevonták. Az ókori görög elnevezésrendszert
használjuk azóta is, az alapokat innen nagyon jól meg lehet tanulni: Kis-Göncöl,
Nagy-Göncöl, egy-két nevezetes csillagkép az adott évszakból... Ha még
ennél is többre vagy kíváncsi, akkor kell majd egy kis matematika. Nyújtsd
ki a kezedet! Kinyújtott kar, nyújtásnyi távolságra a szemedtől: nézd csak,
kéznél vannak az ujjaid: az araszod éppen húsz centi. És ahány centi, annyi
fok. Elkezdek mérni: negyven, hatvan, nyolcvan, kilencven -- megvan az
egyik szög a horizonttól a fejed fölötti pontig, a zenitig. Így kezdődött
minden. Ki tudom jelölni az égitestek járásával a fő égtájakat, pontosan
tudom, hogy a Nap csakis március 21-én kel keleten és nyugszik le nyugaton.
Nyáron ez elhúzódik észak felé: északkeleten kel a Nap, és június 22-én
a leghosszabb a nappali ég. Tizenhat órán át van világos, és csak nyolc
óra az éjszaka. Télen pont a fordítottja. Nosza, tehát mikor kell elkezdeni
a csillagászkodást? Nyilván télen, mert a hosszú téli éjszakán majdnem
a teljes eget látom. Ekkora kincset kár lenne kihagyni! Ezt időben kellene
tanítani minden gyereknek. Így már hetedikes-nyolcadikos korára kerek világképe
lesz -- és ezen már a továbbiakban sem sokat tudnak rontani. Képes lesz
szelektálni, ha biztos égbolti háttértudása van.
-- Mi az, amit az ókor tudásából átmentettünk -- amiről gyakran
nem is tudjuk, milyen régi eredetű?
-- Nézz fel az égre! Ma is ugyanazt a hét fő égitestet látod: a Merkúrt,
a Vénuszt, a Marsot, a Jupitert, a Szaturnuszt, meg a Napot és a Holdat.
Mi az, ami ennél jobban összekötne a múlttal? És akkor innen elkezdhetem
mondani: a Hold napja a hétfő (lundi), a Mars napja a kedd (mardi),
Merkúr napja a szerda (mercredi), aztán Jupiter napja a csütörtök (jeudi),
majd jön Vénusz napja, a péntek (vendredi), és -- hogy az angol naptárt
is nézzük -- Szaturnusz szombatja (Saturday), végül Sunday, a Napról
elnevezett vasárnap. A maga egyszerűségével ez gyorsan átadható lenne
-- vajon mitől nem az? Viszonylag rövid idő alatt egészen jó szintre
lehet jutni az égbolt ismeretében. A régieknek még volt idejük figyelgetni
az eget. Például, hogy mitől bolygó a bolygó? Attól, hogy eltér a háttértől.
Nem illik bele egy csillagképbe sem, mindig másutt van -- de hol van
az a másutt? Pont annak az állatövi tizenkét csillagjegynek a közelében
vagy mentén, amiből a régi horoszkóp is készült. Persze, hogy elvállaljuk
ezt a közös örökséget! Az
égbolt a közös örökség. Ezt kapták meg az asztronómusok és az asztrológusok:
ezt eleinte egy ember csinálta. A valamikori királyi csillagász a királynak
az asztrológusa is volt -- Keplerrel bezárólag.
Feldolgozom az emberi kultúrának a mintegy harmincezer éves távcső
nélküli múltját: ez tartalmazza a filozófiát, a hét szabad művészetet.
Békességben megfért egymás mellett a geometria és a grammatika vagy a muzsika
és az asztronómia. Ha ennél kíváncsibb vagyok, távcsövet kell építeni.
A régiek közel éltek az éghez: használták az égitestek járását, nem ütköztek
meg azon, hogy húszévente a Jupiter meg a Szaturnusz együtt áll az égen.
Ennél is látványosabb bolygóegyüttállások csak igen ritkán fordulnak elő.
Tehát megtanultam az égtől mellékesen a hét napjainak a történetét,
megtanultam az időmérést, rájöttem, hogy a hónap hossza kb. a Holdnak egy
napja, egy holdnap -- durván 28 napos havi periódus, holdperiódus. Ugye,
így már érthető, hogy miért nőnemű a Hold az égen? A régi ember természetes
egységben élt az éggel. Persze, hogy a csillogó-villogó szépséges bolygó,
a Vénusz lett a női nem jele a biológiában! És a kis nyilacskával rendelkező
égitest, a kis vörös bolygó, a Mars pedig a férfiúk jele. Ezt még el is
lehet fogadni: jaj, de jól néz ki! És lehet örülni: hiszen ezt tanultam
biológiából is!
-- Az idők során varázslatos gyorsasággal sorvadt el az a tudás,
aminek az ókoriak még birtokában voltak. Hermész még tudta, hogy "ahogy
fenn, úgy lenn"... Az archaikus kultúrák egységes tudása aztán valahogy
kisiklott; megbillent a rendszer, a viszonylag teljes világképet többé
nem tudták fenntartani. Ami Mezopotámiában még jól működött, az a kereszténység
korára tarthatatlanná vált. Amikor a teológia alapeszméit kellett lefektetni,
nem volt idő, hogy erre a tudásra figyeljenek -- így az szépen csendben
elsorvadt.
-- A görög csoda éppen abban rejlett, hogy ott volt a fejük fölött
az ég, és az ember azt mondta: ehhez nekem közöm van. Ebből aztán lett
egy megbízható, eleinte geocentrikus, majd heliocentrikus világkép. Ebben
a kozmoszban ma sem kell, hogy rosszul érezzük magunkat, csak több a kapcsolódási
lehetőségünk. Ha kimegyek az ég alá és időnként ellenőrzöm, hogy a Göncöl-szekérnek
megvan-e még mind a hét csillaga, akkor minden rendben van. Ezt mondom
mindenkinek: ha másért nem, hát azért menjen ki, hogy ellenőrizze, hogy
jól van-e még a Göncöl-szekér.
-- A kozmikus ökológia milyen lehetőségeket kínál? Hogyan ágyazódik
be az ember a kozmoszba?
-- Geocentrikusan nézzük ma is az eget. Sőt, topocentrikusan. Az égitestek
járása mindenre használható: hely- és időkoordináta-meghatározásra. Hiszen
térben élünk és időben. Erre jó az ég. Közös kincsünk. Sejtjük belőle az
eredetünket. Ha a kozmosz nem csinálja meg előre, időben azt a gyönyörű
előjátékot, hogy ott a majd hajdan-majdan kialakuló Föld térségében
ilyen elemgyakoriság legyen -- amely persze eltér a kozmikus elemgyakoriságtól
--, akkor most nem beszélgethetnénk. Ez a mi mázlink: pont itt volt jó
a helyzet. A kozmikus körülmények erre voltak alkalmasak. Pont egy jó méretű
csillag van a közelben, pont jó távolságra vagyunk tőle -- hiszen ha egy
kicsit közelebb lennénk, túl meleg lenne... Ez az isteni benne. Csillagászatilag
fantasztikus volt az is, amikor elődeink idejöttek. Megfigyelték, hogy
a Nap keleten kel, nyugaton nyugszik. És keresték a Nyugat-pontot, tehát
azt, hogy hova megy a Nap! A Nap útján való ideérkezésünk azt igazolja,
hogy volt bennünk valami veleszületett csillagászati műveltség. Az égtől
ellesett mozgásirány, a keletről nyugatra vándorlás jó helyre hozott minket.
-- Az égitestek jelölik ki naptári ünnepeinket is...
-- A hétköznapjainkat ünnepek fűszerezik: vannak stabil és változó
ünnepeink. Ezek hoznak fényt az életbe: legyenek ezek a hét végi ünnepek
vagy a kereszténység elterjedésével kialakult ünnepkörök: az adventi ünnepkör,
a húsvéti ünnepkör. Az égitestek járásához a változó ünnepköreink -- pl.
a húsvéti ünnepkör -- tartoznak. Húsvét vasárnapján támadt fel Jézus Krisztus.
De honnan tudták az emberek, hogy mikor van Húsvét? A mindenkori tavaszi
napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni első vasárnap. Tehát a két
fő égitest járásából számították minden időkben a korabeli csillagászok,
asztrológusok, hiszen ez volt a dolguk: a tavaszpont megjelölése.
-- A mítoszok a maguk módján, a maguk eszköztárával ismerőssé tették
az ismeretlent, amitől egyébként félni kellene, ami egyébként nem oltalmaz,
nem vesz körül bársonyosan minket. Ma a tudomány kísérletet tesz rá, de
csak nagyon szűk csoporthoz jut el. És nem személyes. Nem vagyok benne.
-- A görögök mit csináltak? Egyszerűen rögzítették, amit láttak. Teleírták
legendával az eget. Minden az égbolt alatt zajlik, az égbolt pedig azonos
volt. Aki nem hiszi, járjon utána! Ellenőrizze! Vegyen elő egy pálcikát,
állítsa fel a kertben úgy, hogy a vége a Sarkcsillag felé álljon, és így
pontos napórához jut. Megfigyelheti délben az árnyék rövidülését a nyár
közeledtével. Kezdjünk részt venni az idő múlásában! Ezt az időmérőt a
Nap üzemelteti. Ahogy Stonehenge építőinek az ottani kövek vagy a piramisépítőknek
a piramis csúcsának az árnyéka: mindkettő gnómonként, tehát árnyékvetőként
üzemelhet, mint bármelyik obeliszk. Az ég tehát minden ellenszolgáltatás
nélkül kínálja önmagát -- nekünk csak bekapcsolódnunk kell a kozmikus játékba.
Mikor nem adom el a tudományt? Igen, nehéz visszakapaszkodni. Meg kell
adni az időt egymásnak. Figyeld az eget! A kozmikus törvények azért valahol
állandóak. És ez megnyugtató. Nyugalmat ad nekem.
Készítette: Mirtse Zsuzsa
|
Márczi Imre
Az alábbi történet szereplői a gödöllői Környezetgazdálkodási
Intézet, az Oktatási Minisztérium, a Magyar Akkreditációs Bizottság, egy
egyetemi struktúra, egy paradigmaváltás, a magyar agrár-felsőoktatás jövője
és a magyar agrárium jövője általában. A színtér a Szent István Egyetem.
Ahogy az drámában lenni szokott, a szereplőket látható és láthatatlan erők
mozgatják.
A történet jó tíz éve, 1990-ben kezdődött, amikor a Szent István Egyetemen
-- leánykori nevén Gödöllői Agrártudományi Egyetem -- egy felhívás nyomán
létrejött a Környezetgazdálkodási szak, majd ennek folyományaként a Környezettudományi
és Tájgazdálkodási Intézet. A szak hivatalosan 1992-ben alakult meg és
1999-re kiépült a teljes kari struktúra. Tavaly ősszel az Egyetemi Tanács
egyhangúan amellett döntött, hogy az Intézet alakuljon önálló karrá. Ennek
megfelelően a rektor kérte az akkreditáció lefolytatását és az Intézet
Szent István Egyetem Környezetgazdálkodási Karaként történő működését 2001.
január 1-jétől. A Magyar Akkreditációs Bizottság a kérést megvizsgálta,
és bár elismerte a szak feltétlen szükségességét, nem látta indokoltnak
a karrá alakulást. Többek között azzal érvelt, hogy nincsenek meg a személyi
feltételek. Utóbb egy felhívás látott napvilágot, amely az Intézet karrá
válási törekvéseinek támogatására kér mindenkit. Milyen erők dolgozhatnak
a mélyben, hogy a nyilvánosság fegyverét kell bevetni ellenük? Nézzük a
tényeket.
Az egyetem az idők során tíz tanszéket hozott létre, melyek mindegyike
a környezeti válság valamely alapvető mozzanatára rámutató témákra összpontosít.
Öt évfolyamot bocsátottak eddig útra. Az itt végzett hallgatók iránt nagy
a kereslet. Jelenleg 360 hallgatót oktatnak. A túljelentkezés átlagosan
nyolcszoros. Az oktatói gárda valóban fiatal, átlagéletkoruk negyven év
alatt van. Harmincnyolc főállású, 13 részmunkaidős munkatárs dolgozik az
Intézetben. Tevékenységük finanszírozását a normatív támogatás mellett
saját bevételeik biztosítják. Ennek ellenére az egyik panasz ellenük, hogy
forrásokat vonnak el az egyetem más részlegeiből.
A Környezetgazdálkodási Intézet érthető módon jól beágyazódott az egyetemi
és szakmai életbe. Elmondható, hogy "szervesen" jött létre. Különféle kutatási
és fejlesztési programokban vesz részt, és önálló kutatásokat is folytat.
Kezdeményezője volt a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Programnak, és elindította
a Környezetileg Érzékeny Területek Programját. Az elnevezések is
jelzik a sajátos megközelítést, mellyel e problémákat kezelni igyekeznek.
Az Intézet mindazonáltal nem zárkózik be a tudás (és hatalom) elefántcsonttornyába.
Szoros kapcsolatot tart civil szervezetekkel (nehéz is volna megindokolni,
ha nem így tenne, hiszen az Intézet tematikáiban, célkitűzéseiben az élet
legalapvetőbb, biológiai feltételeiről van szó).
A Magyar Akkreditációs Bizottság teszi a dolgát. Kérdés, hogy hogyan?
Az élet pedig megy előre. Kívülállók számára is sejthető, hogy ebben a
történetben két paradigma ütközéséről van szó. Régi és új minták feszülnek
egymásnak. Világszerte nagy hagyományai vannak a nagyüzemi, intenzív módszereket
alkalmazó monokultúrás mezőgazdaságnak, amely nincs tekintettel a környezet,
a táj értékeire, sajátos adottságaira, hagyományaira. Nem tagadhatjuk,
hogy a nagyüzemi módszerekre szükség van -- bizonyos feltételek és körülmények
között, de ma már a közfelfogás is hajlik arra, hogy "a kicsi a szép",
hogy meg kell menteni, helyre kell állítani a környezetben azt, amit lehet,
mégpedig úgy, hogy közben a megtermelt javak mennyisége lényegesen ne csökkenjen.
Nem kétséges, hogy erős érdekcsoportok állnak mindkét oldalon. A kérdés
az, hogy kik adnak a jövő kérdéseire megfelelő válaszokat? A válasz nem
magától értetődő. Mert nemcsak mezőgazdasági, szakmai kérdés ez, de gazdasági
és társadalmi ügy is. Lehet például kert-Magyarországot, bio-mezőgazdaságot
tervezni, de ebből sohasem lesz valóság, mert ehhez nincsenek meg a társadalmi
feltételek. Ma már tudjuk, hogy -- ökológiai okok miatt -- esélytelen a
nagyüzemi gazdálkodás.
És így jutunk vissza a környezetgazdálkodás problematikájához. A Környezetgazdálkodási
Intézet nyitott ezekre a kérdésekre. Olyan humán képzést valósít meg, amely
nagy figyelmet fordít az ember és a természet viszonyára. A produktum mellett
(előtt?!) az ember is fontos lesz.
De más szempontok is felmerülnek. Az egyetemi integrációval hatalmas
intézmények jönnek létre bonyolult apparátussal, sokféle képzési formával,
amelyek az oktatási piacon kínálják portékáikat. Megfelelnek ezek az egyetemmel
szemben támasztott 21. századi elvárásoknak? Ha a hagyományos képzési formák
mentén haladnak, biztosan nem. Napjainkban az élet gyors átalakulása
újfajta képzést tesz szükségessé, mely a kérdéses szakma vagy tudományterület
lehető legszélesebb, legsokoldalúbb megközelítésével próbálkozik. Mindezt
integrálni kívánja az össz-emberi tudás itt és most elérhető formáiba.
Végül a gyakorlatba való átültetésről is gondoskodik.
Bizonyos, hogy messze vagyunk az egyetemi képzés efféle teljességétől.
De a MAB formálisan megindokolt döntésével szemben hangsúlyozni kell, hogy
az a társadalom, amely nem fordít nagy figyelmet az innovációra és annak
bölcsőjére, az oktatásra, rossz úton jár, és előbb-utóbb keservesen megfizet
ezért.
Persze, még a fentiek ellenére is lehet vitatni, hogy a nagyüzemi táblás
művelés, a fajtaszegény, intenzív módszerek alkalmazása, a géntechnológia
hogyan viszonyul a "szelíd", környezetkímélő technikákhoz. Az azonban nem
kérdés, hogy ezekről folyamatosan döntenünk kell és a tét úgy nő, ahogy
a választási lehetőségeink fogynak. A Környezetgazdálkodási Intézet sikerei
talán abból fakadnak, hogy a fiatalok felismerik: itt tehetnek szert leginkább
arra a széles látókörre, amely képessé teszi őket arra, hogy önállóan alakítsák
(szakmai és emberi) karrierjüket.
Végül ejtsünk szót az Európai Közösséghez való csatlakozásról.
Mi lesz a magyar mezőgazdasággal -- azokkal az emberekkel, közösségekkel,
amelyek ebből élnek -- akkor, ha a csatlakozás miatt a feltételek gyökeresen
megváltoznak? Nem kellene már régen a gazdálkodók, szakemberek átképzésével
törődni? A Környezetgazdálkodási Intézet nem von el forrásokat más tanszékektől,
és az innováció forrásait minden áron biztosítani kell, mert ettől függ
a jövő.
Vajon milyen jövőképet mondhat magáénak a Szent István Egyetem? Hogy
látják a döntéshozók? Végül is: ki dönt? |