Neumayer Éva
TANÁROK TANÍTÓJA
Életemben először járok az ELTE Tanárképző Főiskolai
Karának Biológia Tanszékén, mégis úgy fogadnak, mint jó ismerőst. Az az
érzésem, hogy az emberek szeretnek itt dolgozni, és ez sugárzik róluk.
A tanszék vezetője dr. Milkovits István.
-- A tanszéket tudatosan úgy építettem fel, hogy minden kollégának az
egykori kedvenc tanára legyen a főnöke. Ily módon a tanszék legidősebb
tanára a legifjabb tanársegédnek is "szellemi ükapja". Az érzelmi kötődésnek
köszönhetően jó együttműködés alakult ki. Ennek sok haszna van. Egyrészt
egyetértésben, összehangoltan tudunk tanárokat képezni, másrészt közös
szakmai szemlélettel bírunk. Ugyanakkor mindenkinek megvan a maga szakterülete.
Emellett természetesen kutatómunka is folyik.
-- Mit tart a tanszék és önmaga számára a legfontosabb feladatnak?
-- Szakmámat tekintve elsősorban taxonómus, botanikus vagyok. Ám a pedagógia
művelése és a pedagógia gyakorlati alkalmazása talán még fontosabb számomra,
mint maga a szakma. Éppen abban látom a főiskolai tanárképzés és az egyetemi
szakképzés közötti különbséget, hogy az egyetemen a szakmát tekintik célnak,
tehát ökológusokat, genetikusokat, biológusokat képeznek. Számomra viszont
a szakma eszköz. Én tanárokat képezek, akik biológiai ismereteket oktatnak.
Az a feladatom, hogy megtanítsam a hallgatókat arra, hogyan kell a gyerekből
felnőttet nevelni. Az oktatást a neveléstől nem lehet elválasztani.
-- Hogyan alakult a szakmai életútja?
-- Szakmai történetem a nagypapámmal kezdődik, aki erdőkerülő volt.
Úgy ismertem meg a gombákat, ahogy a kisgyermek a szavakat. Nagypapa a
nyakába vett, és kimentünk az erdőbe gombászni, közben mesélt. Persze nem
készültem mindig botanikusnak. Gyerekkoromban lepkevadász voltam, aztán
madarásztam. Gimnazista koromban, úgy 1953-54-ben kezembe került egy régi
Természettudományi Közlöny, 1929-ből. Nagy szenzációként írták benne, hogy
Mohácson balkánigerle-fészket találtak. A balkáni gerlét jól ismertem,
mindenfelé fészkelt, a csatornát nem tudtuk tőle tisztítani a házon. Miért
volt a megjelenése akkora szenzáció alig 25 évvel azelőtt? Megkérdeztem
a tanáromat, aki nem tudott rá válaszolni, de elküldött egy szakemberhez.
Ő nagyon szakszerű magyarázatot adott, elmesélte az expanzió, a terjeszkedés
lényegét. 1929-ben Magyarországon még ritkaság volt a balkáni gerle, az
1950-es években már Észak-Lengyelországban is felbukkant. Elkezdtem azon
gondolkodni, mitől expandál egy faj? Eddig nem talált itt táplálékot, és
most igen? Milyen növény jelent itt meg azóta? Kiderült, hogy semmilyen.
Lehetséges, hogy ez nem is az a balkáni gerle, amit eddig ismertünk, hanem
esetleg egy másik faj? Biztos-e, hogy egy fajt csak a határozó könyvben
leírt bélyegek jellemeznek? Nem lehetnek-e csak ökológiai igényükben eltérő
fajok? Elmentem az Állattani Szakosztály egyik ülésére, ahol találkoztam
Újhelyi József botanikussal. Tőle tudtam meg, hogy ezt a problémát növényeken
már régen tanulmányozzák. A növények nem repülnek el, és beültethetők a
kertbe... Így lettem botanikus. Most már meg tudnám oldani a balkáni gerle
problémáját is, de már nem a konkrét fajok érdekelnek, hanem azok a folyamatok,
amelyek az evolúcióban kialakítják egy-egy faj helyét.
-- Mi a véleménye az ember helyéről ebben a folyamatban? Hogyan értékeli
azokat a környezeti problémákat, amelyek egyre inkább foglalkoztatják az
emberiséget?
-- Vegyünk három kérdéskört: az ózonlyuk, az üvegházhatás és a túlnépesedés
problémáját. Az ózonpajzsról a geofizikusok nem azt fedezték fel, hogy
kilyukadt, hanem azt, hogy lyukas. Arról nem tudunk semmit, hogy mikor
alakult ki, és a földtörténeti korok során hogyan változott. Az is lehet,
hogy fontos szerepe van az élet kialakulásában és működésében, csak mi
ezt nem tudjuk.
A másik vitatott kérdés: az üvegházhatás. A karbon korban a légkör
széndioxid-tartalma 8% volt. Az a széndioxid, ami akkor gáz halmazállapotú
volt, most kristályos állapotban a mészkőben, kálcium-karbonát formájában
található meg. A karbon időszak óta számtalanszor változott a légkör széndioxid-tartalma.
A jura korban, a "sárkányok idejében" kb. 1,5% volt. Jelenleg 0,03%, a
nagy szénfogyasztás ellenére még nem értük el a 0,04%-ot. Lehetséges, hogy
ilyen mértékű változáshoz a legkényesebb élőlények nem tudnak alkalmazkodni,
de a működő ökoszisztémák igen. A veszély abban rejlik, hogy az ember megváltoztatja
ezeket a működő ökoszisztémákat.
A túlnépesedés kérdését pedig a tömegmegmaradás törvénye alapján kell
néznünk. Csak annyi élő anyag lehet a Földön, amennyi számára elegendő
biomassza áll rendelkezésre. A fotoszintézishez szükséges anyagok közül
a víz és a széndioxid korlátlan mennyiségben van jelen, de vannak korlátozó
anyagok, mint a foszfor, a magnézium, vagy nitrogén. Ha ezek felhasználható
tömegét növelem vagy csökkentem, azzal nő vagy csökken a biomassza tömege
is. Ha nem változtatom, ugyanannyi marad. A biomassza tömege geológiai
korokon át állandó. Ha szaporodik az emberiség, akkor csak a többi élőlény
rovására tud növekedni, és ez a veszélyes. Valamint az is, hogy az ember
a konstancia törvényét át tudja hágni. Például a foszfort felhozza olyan
mélységekből, ahol az élővilág sohasem tudna hozzáférni. Mit kezdünk a
biomassza megnövekedett tömegével? Ha ebből növekszik az emberiség tömege,
és közben nem lesz kevesebb az oxigén, mert a növények száma nem csökken,
akkor nincs baj. A túlnépesedés tehát nem veszély mindaddig, amíg megmarad
az egyensúly, ami a túlnépesedés fenntartásához szükséges.
Az embernek megvan az az előnye a többi fajjal szemben, hogy egyszersmind
társadalmi faj is, tehát meg tudja változtatni a saját feltételeit. Hogy
a változtatásnak melyek a lehetőségei és korlátai, azt nem tudom. Nagyon
könnyen lehet, hogy zsákutcát építünk magunknak.
-- Térjünk vissza a pedagógiai pályájára.
-- Egyházi gimnáziumban érettségiztem, ezért nem is vettek föl az egyetemre.
Elkerültem a Gammába műszerészinasnak. Megtanultam a szakmát, és beálltam
egy gép mellé dolgozni. Kaptam két segédmunkást, két középkorú hölgyet.
Az egyik törölgette a gépet, a másik hordta a nyersanyagot. Mindkettő kirúgott
apáca volt, az egyik matematika--fizika, a másik magyar--német szakos tanár.
Kialakult közöttünk egyfajta bizalom, így sokat beszélgettünk. Tőlük hallottam
először, hogy a tanárnak elsősorban nem az a dolga, hogy bemenjen az osztályba
és elmondja a leckét; sokkal inkább azt kell figyelnie, melyik gyerek hogyan
érti meg az elhangzottakat. A kérdéseikkel elárulják, hogy értik-e, amiről
szó van. Új ismeretet csak addig szabad közölni, amíg a kérdéseikkel visszaigazolják,
hogy értik. Ha butaságot kérdeznek, az azt jelenti, hogy egyéb ismereteiket
kell fejleszteni a továbblépéshez. Így végül is a pedagógiát műszerészként
kezdtem tanulni.
Aztán bejutottam az egyetemre, biológia--kémia szakon végeztem. De
a pedagógiát nem az egyetemen tanultam. Már előre figyelmeztettek: vigyázz,
az egyetemen szakképzés folyik! Ha tanár akarsz lenni, akkor mindig gondolj
arra, hogyan használod majd fel az ismereteket... Ugyanakkor az egyetemi
évek alatt nagyon belemerültem a botanikába. Amikor végeztem, a Növénytárba
kerültem. Ott újra összefutottam Újhelyi Jóska bácsival. Elkezdtünk együtt
dolgozni, őmellette végeztem első kísérletes taxonómiai munkáimat.
Később elkerültem az egri főiskolára, és tanárképzéssel kezdtem foglalkozni.
Belemerültem a pedagógiatörténetbe is. Hogyan is volt ez nálunk régebben?
Az úgynevezett TQ (Top Quotient) indexszel ki lehet mutatni, hogy a két
világháború között a magyar közoktatás első volt a világon. Az indexet
úgy számolják ki, hogy a kiugró tehetségek számát elosztják annak a közösségnek
a lélekszámával, ahonnan kiugrottak, például a Nobel-díjasok számát az
érettségizettek számával. Abban az időben Magyarország indexe háromszorosa
volt a második helyezett értékének. Elsők voltunk a technika és a zene
területén is.
Sokat foglalkoztam Klebelsberg Kunó oktatási miniszter munkásságával
is, hiszen ő volt az, aki ezeket az eredményeket elérte. Eljutottam odáig,
hogy a jelenleg működő magyar pedagógia a porosz oktatási módszerben gyökerezik.
Csakhogy mindazok a hibák, amelyeket általában felrónak a porosz rendszernek,
nálunk sosem jelentkeztek. Pázmány Péter hozta be Bolognából, Padovából
a katolikus, Apáczai Csere János pedig Hollandiából a protestáns pedagógiai
módszereket. Ezek jelentik a magyar oktatás gyökereit. Amikor bevezették
1777-ben a Ratio educationis-t, később pedig Entwurf néven a porosz oktatási
rendszert, akkor az oktatás már olyan jól működött, hogy ez utóbbinak csak
előnyeit tudtuk átvenni, a hibák egyszerűen kiszűrődtek. Melyek voltak
ezek az előnyök? Először is a többmesteres képzés. Egy tanár nem tud annál
többet megtanítani, amennyit ő maga tud. Ugyanakkor az emberi agyak nem
egybevágó síkidomok: a nagyon tehetséges gyermek is csak legfeljebb 80%-ban
tudja átvenni a tudást. Hatalmas érintetlen terület marad a fejében, amit
valaki másnak kell kitöltenie. Ezt már a középkorban is tudták. Amikor
egy céhlegény megkapta a segédlevelét, elindult vándorútra. Kettős célja
volt ennek: a mester hiányosságait pótolni, és saját képességeit kiteljesíteni.
A porosz oktatási rendszer másik előnye a szelekciós iskola. Vajon
boldogabb lesz-e az a gyermek, akit számára megoldhatatlan feladat elé
állítunk? Aki első az iparosok között, az városának megbecsült polgára,
aki utolsó a fiskálisok között, az éhen fog halni, mert nem lesz kliense.
Igenis, bukjon meg az a gyermek, aki nem képes továbbhaladni. De ha megbukott,
akkor ne az utcára kerüljön, hanem olyan iskolába, amit el tud végezni.
Erre épült az a magyar iskolarendszer, ami első volt a világon. Maga az
elv utolérhetetlenül jó. Ezt kell megtöltenünk modern tartalommal. Ezenkívül
az életkori sajátosságokat is szem előtt kell tartanunk. Püthagorasz tételét
nem azért tanítja meg a matematikatanár, mert korszerű ismeret, hanem mert
elég könnyű ahhoz, hogy egy hatodikos gyerek megoldja, de elég nehéz ahhoz,
hogy meggondolkoztassa.
-- Az én érdeklődésemet az Ön által írt hetedik osztályos biológia
tankönyv, az "Amerre a Nap jár" keltette fel. Újszerű, átfogó szemléletet
tükröz.
-- Ami a tankönyvben újszerű, az régebben nem volt az. A magyar pedagógia
az említett eredményeket csak nagyon jó szerkezetű tankönyvekkel tudta
elérni. Az általam írt tankönyv csupán azért számít valamelyest újszerűnek,
mert többszintű a tartalma. Az első szint az ismeretanyagot tartalmazza,
amiből a gyermek megtanulja, hogy pl. az afrikai szavannán milyen állatok
élnek. Ez a legkevésbé tehetséges gyermekeknek való. A következő szint
az, amelynek segítségével be tudja illeszteni például a fizikai, földrajzi
ismeretei közé a megszerzett tudást. Ez már szellemi teljesítmény. A harmadik
szint pedig az erkölcsi tartalom, amivel a gyermekeket nevelni szeretném.
-- Hogyan tudja szemléletét átadni a tanár szakos hallgatóknak?
-- Mindenekelőtt szakszerű beszéddel. Ezenkívül annak tudatosításával,
hogy egy nemzetnél sem vagyunk alávalóbbak. Egyrészt fenn kell tartani
azt, ami évtizedeken, sőt évszázadokon át első volt; másrészt be kell fogadni
mindazt, ami ezt emeli.
Nekem az a feladatom, hogy értelmiségieket neveljek. Az értelmiség
megjelölés nem a foglalkozásra vonatkozik, hanem olyan embert jelöl, aki
átfogó szemlélettel bír. De nemcsak szemléletről van szó, hanem hozzáállásról,
világnézetről, erkölcsi normáról.
Nem lesz mindenkiből ökológus vagy genetikus. De az általam képzett
tanárok olyan embereket nevelnek, akik, ha jön a Tiszába a cián, akkor
tudják, hogy nem a halak fáztak meg, hanem valamilyen emberi gazság történt.
Én az életem erre szántam. |
Tóth Mária
MERRE TOVÁBB,
környezeti nevelés?
Az ezredfordulón több ország nevelési rendszerének átalakításával küzd.
A reform-törekvések alapja az a kívánalom, hogy a nevelés legyen tekintettel
a jelenre, és korunk változó valóságára. A kurrikulumokban helyet kapnak
az emberi jogokkal kapcsolatos ismeretek, a környezeti nevelés, a béke,
a demokrácia, az interkulturális nevelés, a nemzetközi szolidaritás stb.
1988-tól az UNESCO dokumentumaiban a környezeti neveléssel kapcsolatban
egyre nagyobb fontosságot nyer a "fenntartható fejlődésre nevelés" fogalma,
s a környezeti nevelést mindinkább úgy tekintik, mint a fenntartható fejlődésre
nevelés meghatározó elemét.
Mit jelent ez a nevelés napi gyakorlatában? Azzal, hogy, 1992-ben a
Riói Csúcsértekezleten 179 nemzet képviselői aláírták az "Agenda 21" dokumentumot,
elkötelezték magukat az abban körvonalazott nevelési feladatok megvalósítására.
A dokumentum meghatározása szerint a fenntartható fejlődésre nevelés
= környezeti nevelés + fejlődésre nevelés.
Az 1997-ben elfogadott "Thessaloniki Deklaráció" a környezeti nevelést
a "fenntartható jövő érdekében történő nevelésként" említi. Ezek szerint
az UNESCO-dokumentumokban a környezeti nevelés egyszerűen a fenntartható
fejlődésre nevelés eszközévé válik.
Mit neveznek fenntartható fejlődésnek a nemzetközi dokumentumok? Egy
olyan fejlődést, amely elegendő forrást tartalékol a jövő nemzedék életfeltételeinek
biztosítására. (Brundtland jelentés, 1987.) Ez a társadalom minden tagjától
olyan gondolkodásmód kialakítását igényli, amely képes a világ kihívásait
rendszerben szemlélni és azokra választ adni anélkül, hogy az ember és
környezete között újabb ellentéteket szülne. A gazdasági, társadalmi és
környezeti problémák egyetlen rendszert alkotnak. A globális válságok megoldásához
ezeket együttesen kell kezelni.
Mivel a politikusok által egyezményekbe foglalt szavak és a valóságos
nevelői gyakorlat között lényeges az eltérés, a fenntartható fejlődésre
nevelés az utóbbi években világszerte sok vitára adott alkalmat.
Vannak, akik azt róják fel, hogy a fenntartható fejlődésre nevelés
elméleti szempontból nem elég meghatározott, vannak, akik azt kifogásolják,
hogy a nevelés gyakorlatában nem lelt elegendő talajra.
Vajon a politikai akarat hiányzik-e, vagy a fenntartható fejlődésre nevelés
fogalma a nevelők számára nem telítődött elegendő tartalommal? Mivel az
államok teljesítménye messze elmaradt vállalt kötelezettségeik mögött,
a nemzetközi dokumentumokban a "fenntartható fejlődésre nevelés" kifejezés
1997-ben Thessalonikiben már "fenntartható jövőre neveléssé" változik.
Luci Sauvé szerint a "fenntartható fejlődésre", "fenntarthatóságra"
vagy "fenntartható jövőre" nevelés fogalma nem elég megalapozott, etikai
és kulturális szempontból is támadható. Ő a "felelősségteljes társadalom
fejlesztésére irányuló nevelés" kifejezés használatát javasolja. Olyan
társadalom felépítését tűzi ki célul, amely képes újraéleszteni az egyén
-- társadalom -- környezet kapcsolatrendszert.
Sauvé természetesnek tartja, hogy az elmúlt évtizedekben a környezeti
nevelésnek több változata alakult ki. E változatok között a különbség többnyire
a környezet fogalmának különböző tartalmú meghatározásából ered. A környezeti
nevelés legmodernebb változata az emberi tevékenység által a biofizikai
rendszerekben okozott problémák megoldására és megelőzésére irányul. Sauvé
olyan pedagógiai modelleket javasol, amelyek nyitottak a társadalmi valóság
irányában, és olyan képességek kialakítását tűzik ki, mint a környezeti
problémák megoldásának és a környezettel való gazdálkodásnak a képessége.
A nevelők egy része -- teszi hozzá Sauvé -- gyakran a természeti nevelésre
korlátozza a környezeti nevelést; mások az ökológia oktatásával próbálják
helyettesíteni.
A nyolcvanas évek óta a környezeti nevelésben a lakókörnyezet fogalmához
a közösség fogalma társul. A környezeti nevelés így a regionális fejlődéssel
összefüggő folyamattá válik, amely a helyi sajátosságok, ismeretek dialógusával
a helyi problémák megoldását, helyi projektek megvalósítását segíti.
John Smyth szerint a fenntarthatóságra nevelést sokan gyors folyamatként
képzelték el, s azt remélték, hogy szembetűnően gyors változások következnek
majd be. Ez nem történt meg. John Smyth szerint a hiba ott van, hogy a
környezeti nevelés a társadalom konvencionális keretei között nem működőképes.
A környezeti neveléssel, illetve a fenntartható fejlődésre (fenntartható
jövőre) neveléssel kapcsolatos értelmezési feszültségek feloldására John
Smyth a következőket javasolja:
-- a társadalomtudományok és a természettudományok művelői egyeztessék
a környezeti neveléssel kapcsolatos álláspontjukat;
-- a változatos tapasztalattal rendelkező szakmai szervezetek képzési
tevékenységeiket hangolják össze (az Agenda 21 helyi változatait létrehozó
csoportokhoz hasonlóan);
-- az érdekeltek kiindulópontként hozzanak létre közös platformot.
Smyth szerint az Agenda 21 által körvonalazott nevelés jövőjéről akkor
beszélhetünk, ha a környezeti nevelők képesek lesznek arra, hogy a nevelést
olyan erővé változtassák, amelyet semmiképpen sem lehet elhanyagolni. Hozzanak
létre közös nyelvezetet, egyezzenek meg abban, mik a teendők, fejlesszék
képességeiket annak érdekében, hogy rendszerszemlélettel tudják megközelíteni
a környezeti témákat. Dolgozhassanak megfelelő körülmények között, álljon
a rendelkezésükre megfelelő információ, élvezzék a széles közönség támogatását.
Tom Berryman szerint a fenntartható fejlődés gondolata ideológia, és
mint ilyen, éberségre int. Ellenzi a Föld megmentésére irányuló, általa
"hipermodern fantáziának" nevezett nevelési tendenciákat. Szerinte az ez
irányú nevelési gyakorlatok könnyen a kulturális sokféleség, az alternatív
perspektívák, a lokális értékek rovására mehetnek.
John Huckle a fenntartható fejlődésre nevelést a környezeti nevelés
magasabb szintű formájának tekinti, annak megújításával képzeli el. Szerinte
a környezeti nevelés nem foglalkozik azokkal a társadalmi tényezőkkel,
amelyek a környezeti problémák elmélyülését megakadályozhatnák. A környezeti
nevelés gyakorlata gyakran azt a benyomást kelti, mintha ez inkább "divatszlogen"
lenne, és gyakran nem sikerül rátapintania problémáink valódi okaira, sem
valós megoldásokat találnia. A környezeti nevelést sokan csak a természet
tanulmányozásával, a természettudományokkal társítják. A "fenntartható
fejlődésre nevelés" kifejezés lehetővé teszi, hogy a nevelés a társadalom
környezetre gyakorolt hatására összpontosítson. A fenntartható fejlődésre
nevelés az eseményeket világszinten elemzi, felderítve az elmélet és a
gyakorlat közötti ellentmondásokat.
John Huckle értelmezésében a fenntarthatóságra nevelés kritikai elemzés
és akció. A technológiák és az elméletek elemzése során a politikai elkötelezettségek
és az etikai álláspontok tisztázására ad lehetőséget.
A környezeti neveléssel és a fenntartható fejlődésre neveléssel kapcsolatos
viták temészetesen nem zárultak le. Régiónkban a különféle nézőpontok ismerete
kiindulópontként szolgálhat, további véleményeket, újabb gyakorlatot szülhet.
A Canadian Journal of Environmental Education 1999/4. alapján:
A cikk a prágai RSS támogatásával készült.
Tóth Mária
a kolozsvári HERO Egyesület alelnöke.
|
Gyenes Csilla
Környezeti nevelés
és hagyományőrzés az erdei iskolában
Az alábbi írásban a szerző -- az erdei iskola szervezője
-- mutatja be a szandai iskola által nyújtott szolgáltatásokat. A Cédrus
továbbiakban is készséggel ad helyet erdei iskolák bemutatkozó írásainak.
Az elmúlt időszakban sok tanár vállalkozott arra, hogy tanulói számára
erdei iskolai programot szervezzen, és sok iskola döntött úgy, hogy --
feloldva a tradicionális tantárgyi rendszert -- ablakot nyit a természetre.
Azok az erdei iskolák a legsikeresebbek, melyeknek egy sajátos megismerési
egység (ún. projekt) áll a középpontjában. Egy bizonyos témakör bejárása,
a kapcsolatok, összefüggések feltárása persze csak a tradicionális tanulási
elemek (írás, olvasás, számolás, jegyzetelés, tájékozódás stb.) alapján
sikerülhet. A téma feldolgozása az erdei iskolában azonban olyan képességeket
fejleszt ki és hoz mozgásba, amelyek iskolai tantárgyi keretek között kevésbé
alakíthatók ki. Az erdei iskolai lét, a közösen végzett munka nagyszerű
terepe a felelősségvállalás, a szolidaritás, az egymás iránti tolerancia
kialakításának is.
A Szandavári Diáktábor egy erdőkkel körülölelt hegyi faluban, a Cserhát
vadregényes vidékén, Szandán található, Budapesttől 75 km-re. Az apró falu
fölé emelkedik a Szanda-hegy, mely nemcsak középkori vármaradványáról és
pompás panorámájáról nevezetes, hanem különleges, geológiai ritkaságnak
számító andezit orgonájáról is. A várrom környéke földrajzi adottsága és
növényritkaságai miatt védelem alatt áll.
A környék népi hagyományairól is híres. A falu utcáin sétálva a palóc
népi építészet emlékeit látjuk. Jellegzetesek a csonka kontyos deszkahomlokzatú
házak, korukról a homlokzatba vésett évszámok árulkodnak. Nem csak az épületek,
az emberek is őrzik hagyományaikat. Az idősebbek ünnepnapokon még viselik
a népviseletet, értenek a kosárfonáshoz, a szövéshez, a csuhéfonat készítéséhez.
E tudományukat szívesen megmutatják a gyerekeknek. A szomszédos faluban
lakó fiatal népművészek kézműves foglalkozások és táncházak vezetését is
vállalják. Megkóstolhatjuk a különleges palóc ételeket, a kemencében sült
túrós lepényt, a káposztás haluskát. A gyerekek megtanulhatják a kenyérsütés
fortélyait is.
Szanda lovas versenyeiről is nevezetes, évente többször rendeznek itt
díjugró-bajnokságot. Az itt tanuló, táborozó diákok megismerkedhetnek a
lóápolással, és lovagolhatnak is. Nagyon népszerű a gyerekek körében az
"éjszakai portyázás", az erdei állatles. A Szandavári Diáktábor ideális
hely erdei iskolák, nyári táborok megrendezésére egyaránt, hiszen a környék
tökéletesen alkalmas kirándulásokra, terepgyakorlatokra, a paraszti létformával
való ismerkedésre.
A Szandavári Diáktábor a település közepén, de a lakott házaktól kellő
távolságban, egymás közelében levő két kőépületből áll. Az egyik ház padlásterét
is szobákká alakítottuk, így a két épületben összesen 100-110 gyermek fér
el tanárokkal együtt, két-tizenkét ágyas szobákban (fürdőhelyiségek, konyha,
és közös foglalkozásra alkalmas termek is vannak). Az épületek körül gondozott
kert, kisebb sportpálya, szalonnasütő hely található. A táborozók teljes
ellátásban részesülnek. 20 fő után egy pedagógusnak ingyen ellátást biztosítunk
A Szandavári Diáktábor különleges ajánlata: A "Mindennapok csodái"
1--4. és a "Természet csodái" 5--6. tankönyvcsaládból tanuló gyerekeknek
a könyvcsaládhoz illeszkedő erdeiiskola-programot állít össze a könyv szerkesztője,
illetve szerzője.
A tanárok ingyenes útikalauzt kapnak. Ez az egyéni programok kialakítását
segíti (a tábor megközelítése; a környék geológiája, állat és növényvilága;
a múzeumok nyitva tartási ideje).
Ha a bemutatott erdei iskola és tábor programja megnyerte tetszését,
az alábbi címen lehet időpontokat és szolgáltatást egyeztetni:
1067 Budapest, Teréz krt. 27
Tel.: 302-7767 ill. Gyenes Csilla
telefonszámán 318-8519
A környék és a falu speciális programú erdei iskolák,
nyári táborok szervezésére is alkalmas az alábbi témákban:
* A víz.
* Föld -- kőzet -- talaj.
* A levegő.
* A Nap és a tűz.
* Kerti, szántóföldi növények és háziállatok.
* Középkori mindennapok; végvárak élete.
* A Janus-arcú lét. Szociológiai vizsgálatok.
* A ló.
* A bölcsőtől a sírig. Jeles napok, palóc népszokások.
* A fa.
* "Jó palócok" -- Mikszáth és öröksége.
A fenti témák közül egyet részletesebben is bemutatunk:
A FA
1. nap: A fa mitológiája -- "Éppen égig ér az ága"
-- A fatisztelet gyökerei
-- Életfa, világfa, világtengely, családfa, tudás fája
-- A leveles ág jelentései és megjelenése a magyar népmesékben
-- Temetkezési szimbólumok: kereszt, fejfa
-- Jankovics Marcell Magyar népmesék c. rajzfilmjének szimbólumrendszere
A fa felhasználása. "Én vagyok bölcsöd fája -- koporsód fedele"
-- Fából készült tárgyak, tárolóeszközök, bútorok
-- Kosárfonási technikák, fafaragás
-- Látogatás a helyi asztalos mesternél
-- Este a tábortűznél népdaltanulás
2. nap: Az erdő -- "Száll a madár ágról ágra"
-- Az erdő szintjei, összetétele.
-- Az erdő, mint búvóhely.
-- Az erdő, mint élőhely.
Cserkészés az erdőben a helyi erdésszel
-- Értékes fanedvek
-- Ehető termések, gyümölcsök
-- Fák gyógyító ereje -- erdőgazdálkodás
Egy fa és lakói (csoportos vizsgálódások feladatsorok alapján, tablókészítés).
3. nap: Faépítmények -- "Szépség lakozik minden fában"
-- Építkezés fával: kerítés, kapu, kút, tető, födém, paticsfal, ól.
-- Építkezési technológiák kutatása a faluban feladatsorok alapján
Papírkészítés módjai
-- házilag csinált papírból levél- és borítékkészítés
4. nap: Autóbuszos kirándulás. Balassagyarmat / Palóc Múzeum
/ Hollókő /
A műemlékfalu, a vár
-- Este a tábortűznél népdaltanulás
5. nap: Délelőtt összefoglaló vetélkedő a 4 nap ismereteiből
Néhány példa arra, hogy a környék látnivalói közül melyeket
lehet az általános iskolai felső tagozat tananyagához kapcsolni:
Magyar irodalom
5. osztály: Népmesék, népmondák
6. osztály: Toldi (népi életmód, eszközök, szerszámok), Balassi Bálint,
Losonczy Anna (Somoskő úrnője)
7. osztály: Mikszáth, palócok, Horpács, felvidéki kirándulások Szklabonyára
stb.
8. osztály: Krúdy Gyula -- Forgách kastély, kiállítás
Történelem
5. osztály: Gyűjtögető, vadászó életmód (a tápláló természet)
Szerszámkészítő mesterségek megfigyelése a faluban
Ma is élő ősi hiedelmek stb.
6. osztály: A középkori ember élete, Pásztó (oskolamester háza), végvárak
élete: Szanda, Hollókő vára stb.
Vallások: Buddhista sztupa és gyülekezet (Tar), Katolikus és evangélikus
felekezetek és templomaik (Szanda, Terény), Máriácska szobor öltöztetése
jeles napok szerint (Szanda).
7. osztály: A Rákóczi- szabadságharc emlékei, Hazánkban élő nemzetiségek,
Terény (szlovák falu, szlovák népszokások) stb.
8. osztály: Salgótarján, a szocialista nehézipari város
Biológia
4. osztály: Tenyésztett állatok, termesztett növények
5. osztály: Életközösségek: az erdő, a mező, a vízpart élővilágának
tanulmányozása
6. osztály: Rendszerezés a terepen
Ökológiai alapfogalmak elmélyítése a terepgyakorlatokon stb.
7. osztály: Az anyagcsere és a szaporodás témakörein belüli megfigyelések
A paraszti életmód egészség-elemeinek ismertetése (pl. gyógynövénygyűjtés)
8. osztály: Ipolytarnóc: 20 millió évvel ezelőtt élt ősállatok nyomai
A falu hulladéktárolásának, szennyvízkezelésének gondjai
Földrajz
5-6-7. osztály: A vulkanizmus, A magmatizmus, Szanda-hegy
Talajerózió
Tájékozódási gyakorlatok stb.
Kőrösi Csoma Sándor (emlékmúzeum, Szécsény)
8. osztály: Az Északi-középhegység
A Cserhát természet- és gazdaságföldrajza
Kőzettani vizsgálatok (Medves, Somoskő, Karancs), Talajtani vizsgálatok
Az egyutcás falu; A kis, elzárt falvak gondjai stb.
Néprajz
Palóc háztípus, népi bútorok, textíliák készítése, népviselet, népi
ételek elkészítése
A földművelés eszközei, gabonafélék termesztése, Állattartás és eszközei
Jeles napok, vallási szokások |
|