Állatkerti séta
Pintér Tibor zoopedagógus éveken keresztül a Szegedi
Állatkertben dolgozott, az utóbbi időben pedig a Pécsi Állatkertben. Az
állatkerti pedagógia lehetőségeiről beszélgettünk vele.
A zoopedagógia a pedagógia ma már széles szakmai körben elismert, új,
komoly szakirodalommal rendelkező tudományterülete. Idehaza és külföldön
egyaránt gyakran félreértik, egyrészt magát az elnevezést, másrészt annak
tartalmát. A zoo görög eredetű szócska -- egyrészt szóösszetételek utótagjának
az állatvilággal való kapcsolatát jelöli, másrészt, mint jelen esetben,
az állatkert rövidítése. Ugyanennyire kétértelmű a pedagógia tárgyát illetően
is a zoopedagógia kifejezés. Sokan gondolják, hogy mi, zoopedagógusok az
állatok idomításával, esetleg pszichológiai, pedagógiai szempontú megfigyelésével
foglalkozunk. Pedig mi az állatkerti állatok segítségével a látogatókat
igyekszünk -- általában az érzelmek nyelvén -- tanítani.
Az állatkert feladata elsősorban az, hogy megmutassa, milyen gazdag
és sokszínű az állatvilág. Ismeretes, hogy számos faj élettere csökken
az élőhelyük gazdasági vagy ember lakta területté alakítása miatt. Sok
állatnak utolsó menedéke az állatkert, ahol nemzetközi összefogás keretében
próbálják a kihalás szélére sodródott fajokat szaporítani. Némelyiket már
sikerült eredeti élőhelyére is visszatelepíteni.
Reménykedhetünk tehát, hogy egy-egy kihalás fenyegette faj ilyen módon
mégis megmenthető.
De éppen a nemrég elhunyt Gerald Durrell -- akinek Jersey-szigetén lévő
állatkertjében szinte minden lakó veszélyeztetett -- hangoztatta, hogy a
zook fajmentő tevékenysége nem lehet sikeres az oktatás, ismeretterjesztés
nélkül. Fontos, hogy a látogató képet kapjon arról, hogy az adott élőlény
milyen helyet foglal el környezetünkben, milyen viszonyban van más fajokkal
és az emberrel. És ami a leglényegesebb: érezze és értse meg, hogy az összes
élőlényhez rendkívül szoros, elszakíthatatlan szálak kötnek minket.
Az
állatkertben a látogatók, a kicsiktől a felnőttekig, saját tapasztalatok
és élmények alapján tanulhatnak. Ez nemcsak tanítás, a szó klasszikus
értelmében, hanem nevelés is. Szeretnénk elérni, hogy a gyerekek érezzenek
rá arra, hogy minden élőlény érdekes, értékes és tiszteletre méltó,
és alapvetően fontos a földi élet szempontjából.
Sok mindent csak akkor fedezünk fel igazán, ha több érzékszervünkkel
is tapasztaljuk, érzékeljük, szagoljuk, tapintjuk. Fontos, hogy a gyermekek
érzelmi kapcsolatba kerüljenek minél többféle állattal. Mindezekre az állatkertben
nagyon sok lehetőség nyílik.
Korosztályonként más és másfajta foglalkozásokat kínálunk: a legkisebbekkel
az állatkerti séta során megbeszéljük és eljátsszuk, hol és hogyan élnek
ezek az állatok, tulajdonságaik és viselkedésük hogyan függ össze életkörülményeikkel.
Például, hogy miért van vastag bundája a medvének, miért nyújtózkodik két
lábon a szurikáta, vagy miért nem egyforma alakú egy emu és egy tyúk tojása.
A megfigyelések után a gyerekek lerajzolhatják, megjeleníthetik az
állatokat: ehhez akár eredeti szőrt vagy tollat is felhasználhatnak. A
nagyobbakkal már önálló megfigyeléseket végeztetünk, de játszani is hagyjuk
őket. Például néhány fészek megfigyelése után mi is "fészket rakunk", vagy
napraforgóevő
versenybe szállunk a papagájokkal, sőt tükör segítségével grimaszokat másolva,
"majomkodva" ismerkedünk főemlőstársaink kommunikációjával.
Bármelyik állatról beszélek, egy állattípust mutatok be. Ha egy kisgyerek
megbarátkozik egy kígyóval, akkor általában a hüllőkről is megtud valamit.
Nemcsak anatómiájáról, élettanáról, hanem arról is, hogy valójában ezek
az állatok nem undorítóak és gonoszok, hanem szerethető lények. A kígyók
például kifejezetten élvezik, ha a kezünkbe vesszük őket, mert a hüllőknek
alacsonyabb a testhőmérsékletük, s mi felmelegítjük őket. (Persze a természetben
jobb nem próbálkozni ezzel.)
Az iskolában tanító pedagógus kollégák egyre inkább felismerik, hogy
az állatkerti vagy egyéb terepi órák élményekben sokkal gazdagabbak, ezért
sokszor hatékonyabbak lehetnek, mint a hagyományos iskolai tanórák, ugyanakkor
jól beilleszthetők a tantervbe. Jó példa erre a lassan százéves tapasztalatokra
építő New York-i Bronx Állatkert zoopedagógusai által kidolgozott tankönyvcsalád,
melyet az USA negyven államában használnak.
Mind több pedagógust sikerül meggyőznünk arról, hogy a legkülönbözőbb
tantárgyak esetében hasznosítható az állatkerti foglalkozás. Nemcsak biológia,
hanem környezetismeret, rajz, irodalom vagy idegen nyelv órán is. Több
magyarországi állatkert dolgozik már azon, hogy tevékenységük szervesen
illeszkedjék az iskolai oktatásba.
Ha kimegyünk a gyerekekkel az erdőbe, lehet, hogy nem találkozunk nagyobb
állatokkal, és ezt a nebulók gyakran hiányolják is. Ezt persze lehet ügyesen
azzal pótolni, hogy a hátrahagyott (nemcsak láb-) nyomaik alapján foglalkozunk
velük. De a gyerek számára az igazán nagy élmény mégiscsak az, ha szemtől
szemben állhat egy őzzel, vagy netalán egy oroszlánnal. Az állatkertben
az állat biztosan ott van. Ez lehetőséget nyújt rá, hogy hosszasabban,
komplexebb ismereteket nyújtva beszéljünk róla.
Itt, a Pécsi Állatkertben éppen most küldtük ki az óvodáknak és az
iskoláknak a következő félévi óra-ajánlásainkat: Zoo-ovi: Mit eszik és
hogyan mozog?; Ne félj tőlem, szeress!; Szőrös, tollas, pikkelyes. Zoo-suli:
"Nálatok laknak-e állatok?; Víz alatt és víz felett; Az afrikai szavanna
állatai stb.
A játékos foglalkozások során a tanulók sokszor észre sem veszik, hogy
tanulnak. Olyan módszerekkel dolgozunk, amelyek maximálisan figyelembe
veszik az adott korosztály életkori sajátosságait. A Föld napján, az Állatok
világnapján, húsvétkor és karácsonykor is szervezünk speciális programokat.
De egy állatkert megrendezheti a Tigrisek hetét, a Denevérek estéjét is,
vagy megünnepelheti egyes állatai születésnapját is.
Szakmai körökben gyakran hivatkozunk Schmidt Egon Nemszeretem állatok
című könyvére. A foglalkozások során megpróbáljuk az embereket közelebb
vinni ezekhez az úgynevezett nemszeretem állatokhoz. Például a kígyókkal,
denevérekkel, baglyokkal kapcsolatosan jó néhány hiedelmet kell eloszlatnunk,
ami miatt agyonütik, üldözik ezen állatokat.
Gyűjtöm a lepottyant fészkeket, otthagyott tojásokat, a kígyó levedlett
ingét, és még sok mindent, amelyek segítségével sokféle összefüggésre tudok
rávilágítani. Nagyon szemléletes például az egyik fészkünk, melynek természetes
alapanyagai közé egy horgászdamilt is beleszőtt a madár. Segítségével több
környezeti nevelési témát is érinthetünk.
Be kell látnunk azonban, hogy még az optimális körülmények között tartott
állatkerti állatok is áldozatok, hiszen nem biztosíthatunk nekik az élőhelyükhöz
hasonló ingergazdag környezetet, szabad párválasztást. Jogos az állatvédők
elvárása, hogy a látogatók ne macerálhassák egész nap az állatokat. A foglalkozásokhoz
mindig olyan egyedeket válogatunk, amelyeket kiskoruktól kezdve ahhoz szoktattunk,
hogy ne váltson ki belőlük stresszhatást az ember jelenléte. A gyerekeket
igyekszünk felkészíteni arra, hogy az állatok bizony érzékenyek, s ha meg
is szokták az emberi közelséget, akár életveszélybe is kerülhetnek, ha
komolyabban zaklatják őket.
Hiszünk abban, hogy az állatkertben élő állatok hozzájárulnak ahhoz,
hogy az emberek humánusabban, empatikusabb módon viszonyuljanak az állatvilághoz.
Az állatkertekben bármely külsős pedagógus tarthat önállóan foglalkozást,
amelyhez mi, zoopedagógusok szívesen nyújtunk segítséget. Ajánlom mindenki
figyelmébe azokat a pályázatokat, amelyeken szakmai programok lebonyolítása
érdekében állatkerti belépőkre vagy az utazási költségekre is lehet pályázni.
Az állatkerti pedagógia a NAT-ban megfogalmazott környezeti nevelési
elvárásokhoz és számtalan műveltségi területhez képes hatékony segítséget
nyújtani.
Lejegyezte: Varga Adrienne
|
Paxton Barnes
A bronxi állatkert
Gorilla-dzsungele
Legyen szó akár állatkertről, akár művészeti kiállításról,
a tervezőnek először is el kell döntenie, milyen ismereteket kíván átadni
az adott gyűjteménnyel. Ugyanezt teszi a tanár is, amikor a tananyaghoz
kapcsolandó üzenetről dönt.
A New York-i bronxi állatkert kiállítás-tervezőjeként részt vettem egy
olyan csapatmunkában, melynek célja egy gorilla-kiállítás megtervezése
volt. Erről a munkáról szeretnék beszámolni.
A bronxi állatkertben új otthont kellett teremteni két húsztagú gorillacsapatnak.
A kurátorok egy új gorillakifutót akartak építtetni, az állatvédő szakemberek
olyan fórumra vágytak, ahol kutatásaikat bemutathatják, a múzeumpedagógusok
pedig olyan eszközökre, amelyekkel a természettudományos oktatás elérheti
célját.
A tervezőcsoport már a munka elején rájött, hogy a projektnek egy új
épület felépítésénél sokkal nagyobb ívűnek kell lennie. Most lehetőségünk
nyílt rá, hogy az amerikaiak természettudományos ismereteinek bővítését
célzó kormányprogrammal összhangban felhívjuk a figyelmet a természetvédelem
fontosságára. Az állatok egy nagyobb pedagógiai cél eszközei lettek.
A tapasztalatok, amelyeket megosztok önökkel, bármilyen kiállítás tervezésében
segíthetnek.
Minden projekt megkezdése előtt szükség van egy tervezőcsoportra, amelyben
a múzeum minden érdekcsoportja szót kaphat. Ha már a kezdet kezdetén több
csoportot is bevonnak a tervezésbe, többféle érdek együttese érvényesülhet
a gyűjtemény bemutatásakor. A Gorilla-projekt tervezőcsoportja kurátorokból,
kiállítástervezőkből és múzeumpedagógusokból állt.
A bronxi állatkertben e projekt volt az első, amelyben partneri kapcsolat
alakult ki a különböző csoportok között. Azokat a kutatókat is meghívták
a tervezőcsoportba, akik eddig nem vettek részt az ismeretterjesztés munkájában.
Az új összetételű gárda végül igen hatásos kiállítást hozott létre, igaz,
nem minden súrlódás nélkül.
Amikor kiállítástervezőként a gyűjteményükre tekintenek -- ami lehet
gorilla-, fa- vagy akár teáskanna-gyűjtemény --, gondoljanak arra, mennyivel
tanulságosabb lehet a kiállítás, ha nem csak az derül ki belőle, hogy a
közszemlére tett teáskanna korának legjellemzőbb darabja.
És ezzel el is érkeztünk a kiállítástervezés legfontosabb szakaszához.
Sajnos gyakran igen távol esik az állatkert vezetőinek szándéka a látogatók
benyomásaitól. Ennek oka az, hogy eddig nem vették a fáradságot, hogy megismerjék
a látogatókat. Fontos, hogy megtudjuk, kik a látogatóink és milyen elvárásaik
vannak. Tudnunk kell, hogy kiknek szól a kiállításunk, és hogy ezek az
emberek milyen előzetes tudással rendelkeznek. Ez nem jelenti azt, hogy
a látogatók szabnák meg, milyen kiállítást hozzunk létre. Ám a célközönség
megismerése jó kiindulópont. Ez kell hogy meghatározza a hivatkozásaink
körét, de még szóhasználatunkat is. Egy amerikai látogató átlagosan húsz
percet tölt egy kiállításon, függetlenül annak méretétől, és általában
csak a kiállítási tárgyak egyharmada előtt áll meg. Ezzel tisztában kell
lennünk, mielőtt megkezdjük a munkát.
Gorillakiállításunk megtervezése előtt felmértük célközönségünket:
milyen előzetes tudással bírnak, mi a véleményük az esőerdőkről.
A kitöltött kérdőívekből kiderült, hogy az emberek tudják, hogy 1.
az esőerdők hasznosak; 2. Afrikában találhatók; 3. veszélyben vannak. Kevesen
tudták azonban, hogy miféle kapcsolat van az esőerdők pusztulása és a biodiverzitás
között, illetve, hogy pontosan mi is fenyegeti ezeket az életközösségeket.
Szintén kevesen tudtak válaszolni arra a kérdésre, miként lehetne megmenteni
az esőerdőket. Arról sem volt elképzelésük, milyen szerepük lehet ebben
a természettudományoknak. A biodiverzitás és az ökológia szavakat csak
kevesen tudták értelmezni.
A felmérés nyomán megállapíthattuk, milyen nyelvi szinten és milyen
háttérismeretekre hivatkozva szólíthatjuk meg látogatóinkat. Felméréseink
megmutatták, hogy a látogatók nem értenék meg a szakterminológiát, következésképp
hamar el is veszítenék érdeklődésüket a téma iránt.
A New York-i közönség soknemzetiségű, a legkülönbözőbb szociális helyzetű
és műveltségű emberekből áll. Nagy kihívást jelent ez a kiállítástervezőnek.
Még egy viszonylag egységes társadalomban is különböző műveltségi szintek
és korcsoportok vannak, ezzel minden országban számolni kell. A helyi közönségen
kívül a turistákra is gondolni kell, akik más nyelvet beszélnek, más kulturális
közegből jönnek. A hasonló kérdőíves felmérések és a látogatók megfigyelése
segítenek abban, hogy kiállításunk hatékonyabbá váljon.
A tervezés következő szakaszában a kiállítás céljait kell kitűznünk.
Ha már megvan a témánk -- gorillák, növények vagy egy festménygyűjtemény
--, akkor el kell döntenünk, mit is szeretnénk róla elmondani. Gorillakiállításunk
tervezésének kezdetén három fő célt állapítottunk meg:
-- ébresszünk felelősségérzetet az afrikai esőerdők iránt;
-- mutassuk meg, hogyan szolgálhatja a tudomány a természetvédelmet;
-- ösztönözzük a látogatót a természetvédelemben való aktív részvételre.
Amikor egy új ötlet felmerült, aszerint fejlesztettük tovább vagy vetettük
el, hogy mennyiben szolgálja a fenti célokat.
Ezek a célok sok kérdést felvetettek: hogyan lehet rávenni egy elfoglalt
New York-it, hogy úgy érezze, köze van Nouabele-Ndokihoz vagy Dzanga-Sanghához,
aminek még a nevét sem tudja kiejteni? Miként tudnánk rávenni egy diákot
vagy akár egy felnőttet arra, hogy odafigyeljen egy tudományos szövegre,
amit az amerikai felnőtteknek csupán egyharmada ért?
Ügyelnünk kell arra is, hogy egy összetett téma egyszerűsítő bemutatásakor
eredeti mondanivalónk ne vesszen el. A gorillakiállításnál ez a probléma
újra meg újra felmerült, amikor a szaknyelvi szövegeket közérthetővé tettük.
Ez gyakran a jelentésvesztés kockázatát hordozza.
A bronxi gorilla-dzsungelbe lépve a látogatók a szabad ég alatt indulnak
el egy erdei ösvényen. Sűrű erdőn vágnak át, amely az afrikai esőerdő másolata.
Az ösvényt követve a látogatók számos interaktív feladattal találkoznak,
amelyek a kutatói terepmunka technikáit mutatják be. Azt is megtanulhatják,
hogy a terepen dolgozó kutatók ritkán találkoznak magával a megfigyelt
állattal, inkább csak hátrahagyott nyomait vizsgálhatják. Az ösvényen a
látogató lábnyomokat, állati ürülékeket találhat, s olyan fatörzseket,
melyeket elefántok dörzsöltek le. Különböző eszközöket is használhatnak.
A számukra kihelyezett látcső segítségével észrevehetnek például egy levelek
közt rejtőző gaboni viperát vagy más élőlényeket.
A látogatók érdeklődését valódi problémák megoldásával igyekeztünk
felkelteni. Az újonnan szerzett ismereteket a már meglevőkhöz próbáltuk
kötni. Szem előtt tartottuk annak bemutatását, hogy az adott téma miért
fontos a látogatók életében. Ezekkel a stratégiákkal hosszú távú érdeklődésüket
és elkötelezettségüket próbáltuk elnyerni.
Kiállításunk tervezésekor nagy súlyt fektettünk arra, hogy a látogatók
valódi élményeket szerezzenek. Nagyon sok tárgyat például megérinthetnek.
Érdeklődést kelthetünk azzal is, hogy kérdést teszünk fel egy kis táblán,
s a válaszért fel kell fordítani azt. Ez a csalafinta módszer egyszerű,
mégis jól beválik.
Amikor csak lehetséges volt, arra törekedtünk, hogy ne csak elmondjuk,
hanem be is mutassuk a dolgokat. Céljaink között szerepelt az is, hogy
látogatóinkat megismertessük azzal a szakszókinccsel, amelynek segítségével
könnyebben kapcsolódhatnak a kiállítás alapgondolataihoz. Ezt szolgálja
Kincses Galériánk, amely egy élő természettudományi szakszótár. Élő állatok,
tárgyak, képek segítenek megismerni olyan szavak jelentését, mint az evolúció,
a mimikri vagy a revír.
A médiumok: a film-, videó- és hangfelvételek, valamint a CD ROM-ok
is jól használhatók az ismeretterjesztésben. Semmi sem pótolhatja azt az
élményt, amikor egy gorilla mellénk ül és ránk néz csillogó, barna szemével,
de filmen és videón az állatok természetes életmódja jobban bemutatható.
Állatkertünkben a látogatók rövidfilmet láthatnak az esőerdei gorillák
védelmét célzó kutatásokról. A film után a vászon felhúzódik, és a látogatók
az üveg mögött megpillanthatnak egy élő gorillacsaládot.
Alapítsunk rezervátumot című CD-ROM programunk azt a célt szolgálja,
hogy a látogatók kipróbálhassák a kutatók munkáját, amint a vadon élő gorillák
védelmén munkálkodnak. A kiállítás megtekintése után a látogatók eldönthetik,
hogy a belépődíjukból támogatni kívánják-e a bronxi állatkert által szponzorált
természetvédelmi projektet, amivel a kiállítás során már megismerkedhettek.
A gorillakiállításhoz többféle oktatócsomagot is kidolgoztunk. Figyelembe
vettük például, hogy egy iskolai csoport egészen mást vár el egy múzeumtól
(vagy állatkerttől), mint egy család. Van egy oktatócsomagunk a hat-nyolc
évesek számára, és egy másik a kilenc-tizenkét éveseknek. Ám ezeket nem
csak egyszeri állatkertlátogatásra készítettük. Az iskolák megkapják az
oktatócsomagokat, hogy beépíthessék az iskolai tananyagba.
Minden tanárnak, aki a gorilla-dzsungelbe szeretné hozni a diákjait,
részt kell vennie egy előzetes képzésen. A szülők számára is szervezünk
felkészítő órákat, és vannak családi feladatcsomagok is. A képzéseken ingyenesen
részt vehet minden érdeklődő, hogy felkészülhessen, mielőtt családjával
eljönne. Főleg a helyi közösségi házakban hirdetjük meg ezt a lehetőséget.
A szülőket körbevezetik, és a legfontosabb témákról illetve a kiállítás
céljairól hallgathatnak előadást. Megkapják a feladatcsomagot is, amit
felhasználhatnak majd, amikor gyermekeikkel jönnek. A csomagban olyan eszközök
vannak, amelyekhez hasonlókat maguk a kutatók is használnak a terepen.
A család akár eljátszhatja egy vadállatokat tanulmányozó kutatócsoport
szerepét.
Kiállításunk elemei mind összhangban vannak megfogalmazott három célunkkal,
és múzeumpedagógiának minősíthetők. Minden apróságnak üzenet értéke van.
A látogatók akkor is tanulnak, amikor egy hatásosan felépített mesterséges
esőerdőn sétálnak át, rácsodálkozva az afrikai erdők vadvilágára, de akkor
is, ha előadást hallgatnak vagy feliratokat olvasgatnak. Nem várhatjuk
el tőlük, hogy az állatkertből kilépve már átfogó tudással bírjanak az
esőerdőkről és azok védelméről, de sok lehetőséget tudunk nyújtani ahhoz,
hogy megtanuljanak valamit. Minden látogató mást és mást jegyez meg a kiállításból.
A bronxi állatkert 50 millió dollárt költött arra, hogy megrendezze
ezt a kiállítást. Ezt természetesen nem minden múzeum vagy állatkert teheti
meg, de a munkafolyamatok, a stratégiák és a megértést segítő eszközök
különböző fajtái bármely intézményben és témában alkalmazhatók.
A Pulszky Társaság,
a Funds for Art and Culture in Central Europe
és a Környezeti Nevelési Egyesület Múzeumok
a Köz Művelődésért c. konferenciáján
elhangzott előadás alapján.
Fordította: Gergely Virág
|
Pam Martin
A szerző egy olyan oktatási programról számol be, amely
az ökológiai rendszerek sajátságait használja mind a természettudományok,
mind a társadalomtudományok oktatása terén, sőt, a tanítás módszertanában
is.
"Ha összetöröd a mintázatot, amely összeköti
a tanulás egységeit, elpusztítod a minőséget."
(Gregory Bateson: Értelem és természet: A szükségszerű egység)
Ha valakit megkérdezünk, mi volt a legnagyobb tanulmányi élménye, valószínűleg
nem egy régi tankönyv végtelen magolását fogja felemlegetni, hanem valami
személyes, közvetlen élményt fog felidézni, például azt, amikor horgászni
tanult nagybátyjától.
Az Integrált Rendszertanulmányi Program (ISIS) magja az az elképzelés,
hogy a tanulási folyamat legélénkebb tapasztalatai a természeti környezetben
érik a diákokat.
Az ISIS nem más, mint egy kétéves interdiszciplináris képzés, melynek
keretein belül a 9-10. évfolyamos diákok a természet- és társadalomtudományok,
valamint az irodalom területén szerezhetnek ismereteket. Három tanár, három
tanterem, három tudományterület, három tanulási szakasz mindennap. A program
valódi egyedisége abban rejlik, hogy az ökológiai rendszerek jellemzőit
használja a tanulás és a megfigyelés keretéül. Bár a természetet nem tehetjük
elérhetővé a tanulási folyamat minden pillanatában, de úgy gondoljuk, hogy
a rendszerelméleti megközelítés alkalmas arra, hogy a diákok a természeti
környezetről tanulhassanak.
Az ISIS abból indul ki, hogy egy ökológiai rendszernek hat olyan jellegzetessége
van, amelyek biológiai, társadalmi és kulturális rendszerekben is fellelhetők.
Az ISIS diákjai megtanulják, hogy felismerjék e jellemzőket a természetben,
megtalálják megfelelőiket más rendszerekben, és hogy mindezt a természettel
való személyes kapcsolatukban alkalmazni tudják.
Ezek a jellegzetességek a következők:
-
Hálózatok: A rendszer kölcsönös függőségben lévő elemei összetett, változatos
kapcsolatrendszere révén érik el a stabilitást.
-
Határvonalak: A természet minden szintjén az elemek egymásba ágyazottan
léteznek, saját határaikon belül.
-
Ciklusok: A rendszer működése a természeti erőforrások körforgásszerű újrafelhasználására
épül, amit a rendszer az elemek számtalan formában megvalósuló együttműködésén
keresztül valósít meg.
-
Átáramlás: A napenergia folyamatos áramlása tartja fenn az életet: minden
élő szervezet az erőforrások és az energia áramlásából táplálkozik, minden
faj olyan végterméket állít elő, amely más fajoknak táplálékul szolgál.
-
Fejlődés: Az élet kibontakozása, amely egyéni szinten fejlődésként és tanulásként,
a faj szintjén evolúcióként jelenik meg, magában foglalja a kreativitást
és a kölcsönös alkalmazkodást, ami lehetővé teszi az élő szervezet és a
természeti környezet kölcsönös, egymás melletti fejlődését.
-
Dinamikus egyensúly: Az ökológiai rendszer önszabályozó mechanizmusokon
keresztül marad fenn és termelődik újra, fenntartva egyfajta dinamikus
egyensúlyt, amelyet a folytonos hullámzás jellemez.
Az iskolaév kezdetén a diákok az ökológiai rendszer jellegzetességein
keresztül számtalan formában megismerkedhetnek a rendszerek hat alapelemével.
Az egyik ehhez kapcsolódó feladat az úgynevezett metaforikus mozgó makett
elkészítése. A diákoknak olyan makettet kell készíteniük, amely önmagukat
szimbolizálja a hat alapelem kapcsolatrendszerében. Arra kérjük őket, hogy
természetes anyagokkal dolgozzanak, melyek metaforikusan kapcsolatba hozhatók
mindazzal, amit a makett kifejez. A feladat nem könnyű, de ettől lesz érdekes
az évkezdet.
Egy diák makettjében egy kifújt tojást, egy színes falevelet, egy kagylót,
egy madártollat és egy makkot függesztett föl gallyakra. Elmagyarázta,
hogy a tojás őt magát szimbolizálja, akinek a bőre a határvonala, azonban
korábban szüleinek része volt: ezzel utal másokkal, elsősorban a családdal
való kapcsolatára. A falevél a fejlődését jeleníti meg, minthogy ő is változik
az idő múlásával. A levél a nap energiájának átáramlását igényli, ahogyan
ő az ételből nyeri az erejét. A madártoll első szerelmét és a zenét jelképezi.
A dalokban ciklikus ismétlések vannak, és ő maga is része az élet körforgásának.
Az egész makett dinamikus egyensúlyban van felfüggesztve, kitéve a környezeti
hatásoknak csakúgy, mint készítője maga.
Miután a diákok elkészültek, makettjeiket közösségi makettekké kapcsolják
össze, majd felerősítik a plafonra, hogy egész évben emlékeztesse őket
az ökológiai rendszerrel való kapcsolatukra.
Ha a diákok már elsajátították azt a fogalomrendszert, amellyel leírhatják
az ökoszisztéma alapvető jellemzőit és kapcsolatrendszereit, akkor megkeressük
az így megismert fogalmak megfelelőit más rendszerekben. Célunk a hagyományos
tanterv természethez kapcsolódó oktatása. Ezt két módon érjük el: egyrészt
interdiszciplináris tanterv révén, amely segít a diákoknak felismerni az
ökológiai rendszerek minden más rendszerben is megjelenő alapelemeit, másrészt
olyan kutatási módszerrel, amelynek keretei ezek az elemek.
A szokásos tantárgyakat, mint amilyen az irodalom, a történelem, vagy
a természettudományok, egy, a rendszerek jellegzetességeit közös nyelvként
használó tanterv szerint tanítjuk. A természettudományokból megismert fogalmak
megfelelőit kell a diákoknak a történelem és az irodalom területén felismerniük.
Az ISIS program diákjai minden évben két interdiszciplináris kutatási
témát dolgoznak fel, melynek során azt a kérdést is megpróbálják megválaszolni,
miképpen kötődik az általuk választott téma a környezethez és az emberi
kultúrához. A kutatási folyamat minden lépése az ökológiai rendszerek jellegzetességeihez
és folyamataihoz kapcsolódik. Egy diák például az alternatív energiaforrások
iránt érdeklődött. Kutatása vezérfonalául a következőt választotta: Hogyan
használhatjuk fel a napenergiát, a napenergiával működő eszközöket úgy,
hogy elősegítsék az emberi élet minőségének javulását?' Az alapkérdés megfogalmazása
után a munka a következő lépésekből áll:
-
Ötletgyűjtés: a diákok papírra vetnek mindent, ami az adott témával
kapcsolatban eszükbe jut.
-
Venn-diagramm: halmazokkal ábrázolják, hogy az érintett tudományágak
hol kapcsolódhatnak egymáshoz.
-
Tudás-érdeklődés: a gyerekek megfogalmazzák, mi az, amit már tudnak
a választott témáról, illetve mi az, ami érdekli őket vele kapcsolatban.
Ezek alapján kulcsszavakat gyűjtenek.
-
Hatásvizsgálat: bemutatják, hogy a témában foglaltak miként hatnak
a környezetre, a kultúrára és a történelemre.
-
Bibliográfia: feltérképezik, milyen könyveket és más forrásokat
használhatnak fel kutatásukhoz.
A munka következő fázisai:
-
Kapcsolatfelvétel a közösséggel, amelytől az információkat be akarjuk gyűjteni
-
Interjú a szakértőkkel
-
Iskolán kívüli tapasztalatszerzés. Biofarmok, halkeltetők, haljéktalan-menhelyek,
laboratóriumok, víztisztaság-mérő állomások stb. meglátogatása
-
Kísérletek (felügyelet mellett), modellkészítés
-
Az adott téma időbeli változásai
-
Vázlatos dolgozatterv készítése
-
A kutatási eredmények közlése azzal közösséggel, ahonnan a tapasztalatok
származtak.
A diákok kutatási munkájának mintázata, elemei szintén megfeleltethetők
egy ökológiai rendszer elemeinek, folyamatainak:
A Hatásvizsgálat során például a diákok a rendszerek jellegzetességeit
alapul véve válaszolják meg az alábbi kérdéseket:
1. Hálózatok: A kérdésed által célba vett problémakör hogyan
érinti a környezetet, melyek a probléma társadalmi, kulturális, tudományos,
technológiai kapcsolódási pontjai?
2. Határvonalak: Személyes érdeklődéseden túl melyek a téma
helyi és globális vonatkozásai, mitől fontos most, és miért lesz az a jövőben?
3. Fejlődés: Mennyiben segíti az alapkérdés megválaszolását,
ha történelmi távlatba helyezed? Milyen jelentős személyekhez köthető a
témád? Mi a történelmi, tudományos, technológiai háttere?
4. Ciklusok: Hogyan viszonyulnak az emberek az általad vizsgált
kérdéshez? Az emberek reakcióit hallva elmondható-e, hogy "a történelem
ismétli önmagát"?
5. Átáramlás: A rendszeren átáramló energia metaforikus értelme
hogyan segítette a probléma megértését, a kutatást?
6. Dinamikus egyensúly: Mit gondolsz, mi lesz a következménye
annak, ha nem figyelnek oda az általad vizsgált problémára? Milyen további
hatásai lesznek ennek a helyi és a globális ökológiai rendszerre nézve?
A kutatási munka második szakaszában több napot szentelünk a kifejtésnek
és az értékelésnek. Ennek során a diákok a tanárokkal közösen értékelik
az előmenetelt. E napok lehetőséget adnak a diákoknak az önszerveződésre,
maguk tervezhetik meg egyéni vagy csoportos útjaikat.
A nap megbeszéléssel indul. Sokszor az egész csoportot érintő témák
is felmerülnek. Ahogy a kutatási munka a végéhez közeledik, egyre gyakrabban
tartunk ilyen napokat.
A kutatási munka befejező részében egy, az egész közösségnek szóló,
nyilvános előadásra kerül sor, melyre a diákok egy héten át próbálnak.
Minden diák bemutatja a témát, amelyen dolgozott, ismerteti eredményeit
és végkövetkeztetéseit. A tanárok értékelik az összes diák dolgozatát.
Az egész közösségnek szóló bemutató előadás a tudás ünnepévé válik. Az
előadás után tartunk egy ünnepélyes "fogadást", melynek keretében a diákoknak
kérdéseket lehet feltenni, és ők "megvédhetik" dolgozataikat.
A diákok kutatásai újabban felkerülhetnek internet-oldalunkra is (amely
szintén egy diákunk dolgozatának a gyümölcse).
Bár az ISIS elemei ismerősek lehetnek minden tanár számára, hiszünk
abban, hogy a környezetközpontú nevelés kulcsa a rendszerelmélet. Bízunk
abban, hogy a program segítségével sokoldalú embereket nevelhetünk, akik
képesek lesznek felmérni cselekedeteik rövid és hosszú távú következményeit.
Az integrált tanterv egy példája:
Alapkérdések:
Hogyan hat a nagy népesség, az intolerancia és a technológiai fejlődés
a természeti ciklusokra? Az emberi beavatkozás példái: az erdőségek kiirtása,
a háborúk, a fosszilis tüzelőanyagok elégetése, a le nem bomló szintetikus
anyagok előállítása.
Természettudományok:
A biológiai rendszerek működése, a biogeokémiai ciklusok elemzése.
Növényi és állati populációk a természeti környezetben. A fotoszintézis
és a légzés kapcsolata. Hogyan teszi lehetővé a növények és állatok felépítése
az élő szervezet és a populáció fennmaradását az ökoszisztémában?
Történelem:
Milyen társadalmi, kulturális és történelmi ciklusok részének tekinthető
a háború? Melyek voltak az első világháború okai és következményei? A háború
antropológiai megközelítése. A háború mint az erőforrások megszerzéséért
folytatott küzdelem. Napjaink erőforrásokért vívott társadalmi és politikai
küzdelmei.
Irodalom:
Szemelvények Atrhur Koestler Sötétség délben c. művéből. Egyéni túlélési
stratégiák a Nyugaton a helyzet változatlan c. regényben.
Forrás: Green Teacher, Education for Planet Earth,
1999 ősz
Fordította: Mink Júlia és Bognár Péter
|
|