John Seed, Joanna Macy, Pat Fleming, Arne Naess
Hegyként gondolkodni 3. rész
A Cédrus előző két számában bemutattuk a Minden
Létezők Tanácsa című mélyökológiai csoportfoglalkozás elméleti alapjait,
és részleteket közöltünk az ott felolvasásra ajánlott meditációs szövegekből.
Az alábbiakban a foglalkozás javasolt "forgatókönyve" következik.
A Minden Létezők Tanácsa közösségi "terápia", amelyben a mélyökológia
nézőpontja és értékrendje jut kifejezésre. Szűkebb értelemben két-három
órás foglalkozást jelöl, tágabb értelemben néhány napig tartó műhelymunkát
is. A foglalkozás célja, hogy a résztvevők hangot adhassanak a környezeti
problémák miatt érzett aggodalmuknak, és megerősödjön bennük a cselekvési
vágy. A csoportvezetőnek nem kell okvetlenül ökológiai szakembernek lennie;
elegendő, ha indíttatást érez és azonosulni tud a célkitűzésekkel.
A foglalkozást tarthatjuk szabad ég alatt vagy fedett helyen, néhány
embernek vagy akár száznak is, korhatár nélkül. (Vegyes korú csoportokban
sajátos, érdekes lehetőségek bontakozhatnak ki.) A vezetőnek érzékeny egyensúlyt
kell találnia: ügyelnie kell rá, hogy az események rendben haladjanak,
de tudnia kell háttérbe húzódni, hogy a résztvevők szabadon megnyilatkozhassanak.
Nem kell prédikálni, nem kell erőltetni semmit. Csak hagyni, hogy az emberek
megnyíljanak arra a bölcsességre és arra a fájdalomra, amely a világ minden
létezőjében megvan.
Az indíttatás
Mindenekelőtt a csoport indíttatását kell tisztáznunk és rögzítenünk
egymás közt.
Azért gyűltünk itt össze, mert a bolygónk bajban van. Mi, akik részesei
vagyunk a pusztításának, részesei kell legyünk a gyógyításának is. Azzal
a szándékkal jöttünk, hogy visszataláljunk a természethez. Ez a közös szándék
maga a gyógyulás, amit keresünk. Tudatosítsuk magunkban ezt az elhatározást,
meditáljunk ezen néhány percen keresztül.
(Ha a foglalkozás többnapos, zárhatjuk ezzel az első estét, a résztvevők
ezzel a gondolattal menjenek aludni.)
Ahogy körben ülünk, mindenki bemutatkozik, majd beszél egy olyan természeti
jelenségről (csak egyről!), amely különösen kedves a számára.
A fájdalom kifejezése
A mélyökológia is puszta elmélet maradna és nem lenne képes rányitni
a szemünket olyan dolgokra, amelyek mellett máskor elmentünk, ha nem hagynánk,
hogy átjárjon bennünket a Föld sebei, a természet pusztulása miatt érzett
fájdalom. Adjuk át magunkat most neki, hogy a síró Föld megszólalhasson
általunk!
A foglalkozás olyan helyzetet teremt, amelyben hangot adhatunk fájdalmunknak,
elmélyedhetünk benne, végére járhatunk, és lecsillapíthatjuk azt. Ebben
a helyzetben általában veszteségérzetüket panaszolják fel az emberek. A
régi erdők, a tiszta folyók, a madárdal és a belélegezhető levegő elvesztése
fölötti fájdalmukat. (Ha sok emberrel dolgozunk, akkor itt osszuk kisebb
csoportokra a társaságot. Szögezzük le, hogy nem beszélgetésről van szó,
hanem egymás meghallgatásáról. Ki-ki elmondja érzéseit, mások most nem
fűzhetnek hozzá megjegyzéseket. A beszélők szövegeit dob- vagy csengőszó
választja el egymástól.)
Amikor az emberek ezeket a gondolataikat megosztják egymással, sok
harag és tehetetlen indulat szabadul fel -- és még valami: a szenvedélyes
féltés érzése.
A csoportvezető feladata, hogy rámutasson: haragunk és szomorúságunk
oka, hogy összeköttetésben állunk a világ minden lényével és jelenségével.
Ha felszabadítjuk magunkban a létezők sorsa miatt érzett fájdalmat, akkor
ez a fájdalom újrateremti a kapcsolatot magunk és a világ között.
Emlékezés
Az élet különféle formáinak története a mi történetünk. Ennek tudása
bennünk van, átéltük mindannyian magzatkorunkban. Tanuljunk meg most tudatosan
emlékezni minderre. Irányított meditációval idézzük fel evolúciós utunkat.
A résztvevők helyezkedjenek kényelembe, azaz üljenek vagy feküdjenek le.
A narrátor lassan, tagoltan olvassa a szöveget. (Az őselemek, lásd: előző
számunkban.)
A második meditációt mozgással kombináljuk. (Evolúciós emlékezés, lásd:
ugyanott.) A résztvevők fekvő testhelyzetben lazítsanak, lélegezzenek egyenletesen.
A narrátor felolvasta szöveg az evolúciót eleveníti meg, meditációnk során
az egysejtű élőlénytől a mai emberig jutunk el. Az egyének a meditáció
révén a törzsfejlődés folyamatát saját maguk evolúciójaként élik át. A
felolvasást kísérheti halk dobolás. Az evolúciós lépcsőfokokat a hallgatók
mozgással jelenítsék meg. Hagyjunk elegendő időt a lépcsőfokok átélésére!
Két lépcsőfok között mindig foglaljunk el nyugalmi helyzetet. Egy-másfél
órát szánjunk erre a gyakorlatra.
A gyakorlatot követően adjunk fél órát arra, hogy a résztvevők csendesen
elüldögéljenek vagy lazító gyakorlatokat végezzenek, és megbeszéljék, milyen
élményekben volt részük az irányított meditáció alatt.
A Minden Létezők Tanácsa
Ha a szabadban vagyunk, a résztvevők mindegyike keressen egy olyan helyet
távol a többiektől, ahol jól érzi magát. Üljön le ott, és várjon. Várja
ki, hogy egy állat, növény vagy természeti jelenség megszólítsa őt. (Figyelem!
Nem én választok, hanem hagyom, hogy engem válasszanak.) Ha valamilyen
helyiségben vagyunk, akkor ez csak úgy valósítható meg, ha magunkba mélyedünk.
A résztvevők feküdjenek le, hallgassuk velük az erdő hangjait idéző magnófelvételt.
A foglalkozásvezető szögezze le: nem arról van szó, hogy olyan dolgot
kell választani, amiről "sokat tudunk". Az első, önkéntelenül eszükbe ötlő
természeti létezőt (állatot, növényt, vagy természeti jelenséget) idézzük
fel magunk előtt, minél részletesebben. Kérjük az engedélyét, hogy felölthessük
az alakját a Minden Létezők Tanácsában és képviselhessük őt. Majd kérdezzük
meg, mit mondjunk el a nevében, mi a panasza az emberre. Végül azt is meg
kell tudnunk tőle, hogy milyen szimbólumokkal jeleníthetjük meg őt.
Készítsünk elő kartonpapírt, krétát, festéket, ollót, ragasztót, spárgát
stb. A résztvevők hang nélkül dolgozzanak.
Osszuk kisebb csoportokra a társaságot, hogy először -- mintegy gyakorlásképpen
-- itt mondják el a résztvevők, hogyan érzik magukat az általuk megjelenített
lény bőrében. Bátorítsunk mindenkit arra, hogy minél teljesebben próbálják
szavakba önteni azokat az érzéseket, amelyek eltöltik őket.
Mik az erősségeid? Melyek azok a vonásaid, amelyek különösen kedvedre
valók? A többiek kérdéseket tehetnek föl a lénynek, hogy alaposabban megismerjék
őt.
A Tanács kezdetét dobszó jelzi. Indián szokás szerint kagylóhéjban
füstölő zsályalevelet adunk kézből kézbe, belélegezzük édes füstjét, amely
megtisztít bennünket. Hasonlóak vagyunk a tűzhöz. Majd vízzel telt edényt
adunk körbe, melyben mindenki megnedvesíti az ujját, hogy a mellette ülő
személy fejét megérintse vele. Szükségünk van a tisztító és megújító vízre.
Hívjuk a négy égtáj szellemét, legyenek itt velünk. Hívjuk a három
idő szellemét: a múltat, a jelent és a jövőt. Hívjuk mindazokat, akik valaha
ezen a Földön éltek. Hívjuk azokat, akik ma benépesítik a Földet: rokonainkat,
barátainkat, szomszédainkat, munkatársainkat, és azokat is, akiket nem
ismerünk. És végül hívunk benneteket, akik még nem születtetek meg, de
itt fogtok élni ezen a bolygón, legyetek most velünk!
A tanácsot ezzel megnyitottuk, felvesszük maszkjainkat. Körben mindenki
bemutatkozik: A farkas vagyok, és azért jöttem, hogy a farkasok népének
nevében beszéljek itt... Fecske vagyok, és azért jöttem, hogy minden költözőmadár
nevében beszéljek...A csoportvezető maga is maszkot ölt, és így irányítja
a beszélgetést: Azért jöttünk itt össze, mert a Föld nagy bajban van. Azért
gyűltünk itt össze, hogy elmondjuk, mi történik velünk és mi történik a
világunkkal...
A lények beszámolnak róla, milyen sérelmek érték őket:
-- Tehén vagyok, istállóba állítottak, borjamat elvették. Helyette hideg
fémet kapcsoltak az emlőmre. Csak hívom, egyre hívom kis borjamat, de nem
felel...
A többiek együttérzésükről biztosítják:
-- Megértünk téged, tehén...
-- A vadliba vagyok, tojásaim héja olyan vékony lett, hogy eltörik,
mielőtt fiókáim kikelnének. Úgy érzem, méreg van még a csontjaimban is...
-- Megértünk téged, vadliba...
-- Hegy vagyok, ősi, erős, szilárd. Ám az ember dinamittal töri fel
oldalam, erdő-bőrömet lenyúzza, a talaj lemosódik lankáimról. Patakjaim,
folyóim megfulladtak...
-- Megértünk téged, hegy...
A dob jelzi, hogy a Tanács most embereket hív a körbe. Néhányan leveszik
álarcukat és középre mennek, hogy most emberként hallgassák a lények vádjait.
Minden résztvevő kipróbálja egy rövid időre ezt is.
Végül a csoportvezető leveszi álarcát. Mióta a szertartás tart, első
ízben szólal meg egy ember:
-- Megértünk benneteket mi, emberek is. Fájdalmas volt panaszaitokat
és vádjaitokat hallgatni, de köszönjük nektek a szókimondást. Látjuk már,
hogy tevékenységünk romboló, látjuk, hogy bajba sodortuk a Földet. De ne
hagyjatok minket magunkra, Létezők! Osszátok meg velünk azokat a képességeiteket,
amelyek segítségével megváltozhatunk!
A vadvirág ilyen felajánlást tesz: -- Illatomat és szép arcomat ajánlom
nektek, hogy visszahódítsalak benneteket az élet szépségének. Tekintsetek
rám, és újra beleszerettek az életbe.
A száraz avar így szól: -- Megszabadítalak a halálfélelemtől. Lehullásom,
rothadásom az új élet csírája. Lehet, hogy ha kevésbé félnétek a haláltól,
készebbek lennétek élni is.
A sas így szól: -- Éles látásomat adom nektek, legyetek képesek túllátni
mindennapi elfoglaltságaitokon. Vegyétek észre azt is, ami messze van.
A meztelencsiga mondja: -- Én lassan haladok át az életen és egészen
a földhöz tapadok. Nektek is ezt ajánlom. Ti mindentől távolságot tartotok,
és túlságosan siettek.
Felajánlása után minden lény leveszi álarcát, a körön kívül helyezi
azt el, és a kör közepére ül: a kör közepén immár emberként hallgatják
tovább a többieket, mígnem az utolsó is leveszi álarcát. Mikor már mindannyian
ott vagyunk, együtt, megszorítjuk egymás kezét, zümmögő-dúdoló kórusba
kezdünk. Valaki felveszi a dobot, mások egyéb zeneszerszámokért nyúlnak.
Nevetve, énekelve, táncolva fejezzük be a Tanácskozást.
A szertartás minden alkalommal másképpen sikerül. Néha könnyedebb,
néha heves érzelmeket vált ki. Kezdetét még megtervezhetjük, menetét valamelyest
irányíthatjuk, mederben tarthatjuk, de hogy végül is hogyan fog alakulni,
az a csoport egészétől függ. Hagyjunk teret a rögtönzésnek, a spontán megnyilvánulásoknak.
Estére tüzet gyújtunk és elégetjük a maszkokat, amelyek segítségével
a Létezőket megszólaltattuk. Egyesével vetjük a tűzbe őket, köszönetet
mondva részvételükért:
-- Köszönjük, nádas...
-- Köszönjük, medve...
-- Búcsúzunk tőled, szalamandra...
-- Búcsúzunk tőled, őz...
A rákövetkező napon újra összeül a kör, és arról beszélgetünk, hogy
személyes életünkben, világunkban hogyan cselekedjünk, mit változtassunk
meg a Minden Létezők Tanácsának szellemében.
Thinking Like a Mountain. Towards a Council of All
Beings
(Philadelphia, New Society Publ. 1988.) alapján.
Fordította: Bezdán Györgyi
(A könyv megtalálható a Selyemgombolyító
Zöld Könyvtárában. Budapest, Miklós tér 1.)
Kérjük, hogy ha olvasóink között van olyan, aki rendezett
már hasonló jellegű -- érzelmi azonosulásra alapozó --
foglalkozást vagy részt vett ilyenen, jelezze ezt a Cédrusnak.
Szívesen beszámolnánk hazai hagyományokból táplálkozó
vagy más önálló kezdeményezésekről. |
|