Volenszki Ivett
Drámapedagógia
a környezeti nevelésben
A drámapedagógia több szempontból is különösen
alkalmas eszköz lehet a környezeti nevelők kezében. Hogy miért? A drámapedagógia
eszközével jól feldolgozhatunk valós problémákat, a mindennapi életből
vett témákat, miközben a gyerekeket az adott dolog érzelmileg is megérinti,
s ily módon a drámajáték az oktatási célok mellett az attitűdformálásnak
is teret ad. Segítségével minden tantárgyba "belopható" a környezeti nevelés.
A környezeti nevelés és a drámapedagógia mind céljait, mind módszereit
tekintve holisztikus szemléletet követ. A teljességre törekvés a környezeti
nevelés terén a környezetfelfogásban
ölt testet. A megismerendő és megvédendő környezeten ugyanis egyaránt
érti az ember alkotta és a természeti, illetve a külső és a belső környezetet.
Ehhez hasonló szellemben a drámapedagógia célul tűzi ki a külvilág megismerését,
az ön- és társismeretet. A környezeti nevelés nem csupán a gyermek értelmére,
de érzelmeire és szokásaira is kíván hatni. A drámapedagógia hasonlóképpen:
több oldalról közelíti meg a témát, bevonja az érzékszerveket, az érzelmeket,
a mozgást, és a megértés szolgálatába állítja a megtapasztalást.
Dióhéjban a drámapedagógiáról
A drámapedagógiát fontos elkülönítenünk egyrészt a színjátszástól, másrészt
a pszichodrámától. A drámapedagógia eszközei hasonlítanak a színészképzés
gyakorlataihoz, ennyiben kapcsolódik a színházhoz, illetve önismereti haszna
is van, mint a pszichodrámának. A drámapedagógia mégis elsősorban a tanórán
alkalmazható, a tanítást és a nevelést szolgáló módszer. Használhatjuk
készségfejlesztésre (beszédkészség, érzékelésfejlesztés), önismereti és
csoportfejlesztő célokra és új tananyag elsajátítására, illetve a tudás
mélyítésére is.
Most pedig lássuk az eszközöket! Vannak szabályjátékok, amilyenek a
különböző fogók vagy a "Most mutasd meg". Lehet dramatikus játékot játszani,
mely a gyerekek spontán játékához hasonlít, pl. ha azt mondjuk, hogy a
piacon árusok vagyunk és a gyerekek kiáltozva elkezdik árulni képzelt portékájukat.
A tanítási drámában egy témát próbálunk minél alaposabban feltárni, dramatikus
eszközökkel, szerepek felvételével. A drámatanár a különböző játékok, munkaformák
sorát alakítja ki, a drámát előre megtervezi, teret adva az egyéni megoldásoknak
is. Ezen három játékformát azután kombinálhatjuk a tanítási-nevelési cél,
a gyerekek életkora, érdeklődése, a csoport összeszokottsága és drámajátékos
tapasztalata illetve a rendelkezésre álló tér és idő függvényében.
Környezetünk megismerése szabályjátékokkal és dramatikus
játékkal
Környezeti nevelési elemek beépítésére az egyszerű játékok is remek
lehetőséget adnak. Óvodában, kisiskoláskorban és kevéssé összeszokott csoportban
ezek dominálnak, s majd ezen tapasztalatokra, készségekre építve lehet
később bonyolultabb játékokat kezdeményezni. Számos szabályjáték természeti
jelenségekhez, állatokhoz, növényekhez kapcsolódik, erre érdemes felhívni
a figyelmet. A gyerekek különösen érdeklődően hallgatják a kedvenc játékokban
előforduló szavak, szókapcsolatok magyarázatát. A mozgásos játékok bizonyos
kontextusban új értelmet is nyerhetnek, például amikor a fogójátékból egy
cinkékkel kapcsolatos foglalkozáson kialakult a cinegefogó, amelynek lényege,
hogy csak guggolva ugrálva szabad a fogó elől menekülni. A szabályjátékok
kikapcsolódást jelenthetnek a nagy figyelmet igénylő játékok sorában; kisebbek
esetén ezek a mozgásos, énekes játékok, a nagyobbaknál kevesebb érzelmi
bevonódást igénylő koncentrációs vagy tréfás játékok.
A belső környezet jobb megismerése érdekében önismereti és érzékszerveket
fejlesztő játékokat játszhatunk. Önismereti játék például a telefonjáték,
amikor egy elképzelt telefonnal felhívjuk egymást, de a hívó nem mondja
meg a hívott nevét, csupán személyleírást ad róla, amiből a hívottnak ki
kell találnia, hogy róla van szó. A gyerekek kedvelik azt a játékot, amikor
különböző érzelmekkel mondanak bizonyos szavakat, mondatokat. Ilyenkor
tudatossá válik az érzelemkifejezés, az érzelmek átélése és a nonverbális
jelzések ereje. Érzékszervi játék az a verseny, amikor a gyerekek ízeket,
szagokat-illatokat próbálnak csukott szemmel felismerni. Ugyanez természetesen
hangokkal vagy tapintással is lehetséges, rengeteg változatban, aszerint,
hogy páros vagy csoportos formában történik, esetleg mese- vagy történetkeretben.
Előkerülhet a zsírkréta és a csomagolópapír, körberajzolhatják egymást
és kiszínezhetik a képet, rajzolhatnak önarcképet, testképüket fejlesztve
ezáltal. Egymás megismerését olyan játékok segíthetik, amelyekben kooperációra
van szükség (egyébként is fontos készség, mégis ritkán fejlesztjük az iskolában),
példa erre a közös rajzolás vagy közös szoboralkotás.
Az önismereti játékok során előfordulhat az a kedves helyzet, hogy
amikor két egymással nem szimpatizáló gyerek megtudja egymásról, hogy mindkettejüknek
van papagája, érdeklődőbben fordulnak egymás felé. Véletlenszerű párba
és csoportba sorolás esetén más osztályból jött illetve ellenkező nemű
gyerekekkel is megtanulnak együttműködni.
A természeti környezettel és annak védelmével kapcsolatos játékokhoz
legkönnyebben talán az állatos játékokon keresztül juthatunk el. Az állatok
megjelenítése a legtöbb gyerek számára nagy örömet jelent és nem teljesen
ismeretlen terep. Az ilyen játékok során az alapvető drámatechnikákat is
megismerhetik: szoborjáték, mimes játék, jelenet csoportban. A gyerekek
egy vagy több állatfaj egyedeit jelenítik meg mimes játék segítségével,
majd tapsra szobrokká válnak. Ha ügyesek, beállíthatják társukat egy, az
adott állatra jellemző szobornak. A jelenetek inkább a tanítási dráma eszközei,
amelyekben a diákok szívesen jelenítenek meg állatcsaládokat vagy állatgyerekeket.
Ha felvettek egy szerepet, rendkívül gyorsan tanulják meg az állat jellemzőit,
ismertetőjegyeit, tudnivalókat az életmódjáról, kedvenc csemegéjét stb.
Még a kevésbé közkedvelt állatok is népszerűbbé válnak, ha utánozzuk mozgásukat,
azonosulunk velük. Növények, virágok szerepének felvételére is sor kerülhet,
például az erdőjárás szabályainak megbeszélésekor. Nagy népszerűségnek
örvend a tereptúra, szabadban tartott drámafoglalkozás, amelynek kapcsán
sok élménnyel, tudással és tapasztalattal gazdagodnak a tanulók. A kor
és az oktatási-nevelési célok függvényében a túra összeköthető előadással,
vizsgálatokkal, megfigyelésekkel, interjúkészítéssel, a természet különböző
érzékszervekkel való megtapasztalásával stb.
Környezeti nevelő tanítási dráma
Az attitűdváltozás elérésének egyik legjobb módja a tanítási dráma.
Nézzük meg ezt egy példán keresztül! A Föld Napja alkalmából a gyerekek
állatokat elevenítenek meg, melyek egy kivágással fenyegetett erdő lakói.
Bemelegítő mozgásos játék után ráhangolásként erdei és háziállatok képeit
válogatják szét. Elképzelik, hogy ők az erdő állatai és mindenki kiválaszthatja,
hogy ő milyen állat. Ezt el is mondja, mozgással, hanggal megidézi az állatot.
Közös játékkal eljátsszák, hogy megéheznek, élelmet keresnek, táplálkoznak,
táplálkozás után pihennek, játszanak. Ez utóbbi a túlmozgásos, bohóckodó
gyerekek miatt is fontos lehet. Szaladgálva súgják egymás fülébe a hírt,
hogy este gyűlés van a legöregebb fa körül. A gyűlésen felolvasásra kerül
egy levél, amely az erdő kivágásának tervét tartalmazza. Az első ijedtség
elmúltával a megoldási javaslatok közül a legjobban tetszőt kiválasztva,
az állatok megszervezik az ellenállást. A favágók előtt láncot alkotva
megbeszélésre bírják rá az Embert. Megfelelő érveket és alternatívákat
kell felsorakoztatni ahhoz, hogy megállapodhassanak az Emberrel.
Az ilyen foglalkozáson az azonosulás rendkívüli erőket képes megmozgatni.
A gyerekek általában szeretik, ha ők választhatják meg, mit alakítanak.
A választás lehetősége felelősséget sugall és komoly érzelmi bevonódással
jár. A drámai feszültséget az erdő kivágásának híre hozza -- mivel ez az
ő erdejük, valódi érzelmeket kelt a hír. A nagy feszültséggel járó helyzet
szokatlan nagy összetartást eredményez és hatásos érveket hozhat ki belőlük.
Az érvelés során az átélés elmélyíti a korábbi tudást, illetve új ötletek
kitalálására is sarkall. Egészen másként viselkednek, mint iskolai feladatok
során.
A vita során az Ember az ellenérveket sorolja. A gyerekek megismerkednek
az ellenérvekkel és kidolgozzák rá a válaszaikat.
Ha más élőlények "bőrébe bújva", azok szemszögéből tekintenek az eseményekre,
az erdővel kapcsolatos egyéb (pl. szemétkezelésre, csendességre vonatkozó)
intelmek is értelmet nyernek. A belsővé vált tudás jó alapot teremt a környezettudatos
szokások megteremtésére és később az új információk felvételére.
A drámajáték és a jeles napok
A drámajátékok tervezésében tanítóként, tanárként illetve drámaszakkör-vezetőként
is kapcsolódhatunk az év jeles napjaihoz. A nagy ünnepek és az évszakok
témája is feldolgozható környezeti szempontból. Lehet játszani a karácsonyi
ajándékozásról, ennek kapcsán a csomagolásokról is. A természet őszi készülődéséről
és téli állapotáról való játék összekapcsolható kirándulással, megfigyeléssel
a természetben, madáretető kihelyezésével. Néhány példa: novemberre tervezhetünk
tanítási drámát néhány állat őszi életéről, az évszakokról általában, arról,
mi lenne, ha felborulna az évszakok rendje. Decemberben játszhatunk érzékszerv-finomító
játékokat (a karácsony illata, színei, ízei), feldolgozhatjuk Szent Miklós
történetét, előadhatjuk a betlehemest, a télről, az ajándékokról, az ünnepekről,
szokásokról, fenyőfákról, szilveszterről készíthetünk tanítási drámát.
Január hónapban lehet játék az újévi fogadalmakról, ezzel összefüggésben
önismereti játékok külső-belső tulajdonságokról, arról, milyen lesz ez
az év. Az újév lehetőséget ad a jövőbetekintésre is: tanítási dráma arról,
milyen lesz a világ tíz vagy száz év múlva. Februárban a természettel kapcsolatos
népi játékok, időjárással kapcsolatos népszokások, hiedelmek feldolgozása
kerülhet előtérbe. A március a Nőnap kapcsán lehetőséget ad a nemi szerepekről
való gondolkodásra. Áprilisban a Költészet Napján természettel, tavasszal
kapcsolatos versekkel foglalkozhatunk és a Föld Napja is sokféleképpen
megvalósítható, gondolkodást ébresztő tanítási drámával, környezetvédelmi
tevékenységgel összekötött drámajátékkal stb.
A drámapedagógia felhasználási területei
A drámapedagógia eszközeit alkalmazhatjuk tanítási órán, szakkörön,
erdei iskolában és táborban is, minden korosztálynál, az életkori sajátosságoknak
megfelelő változtatásokkal. Főiskolás csoport például alakíthat
tantestületet, gyorsétkezde dolgozóit, egy üzem döntéshozóit, amint
környezeti problémával kerülnek szembe. A drámához bármely korosztállyal
lehet kiindulópont egy irodalmi mű, egy vers. A bevonódás, átélés mozgósítja
az érzelmeket, a fantáziát. És történik ez olyan örömet adó élmények kíséretében,
ami kellemes emlékként elraktározódik és ezáltal pozitív változásokat idéz
elő a viselkedésben, gondolkodásban: felelősségtudatot, a természeti, tárgyi
és társas környezettel való törődést eredményez.
Ajánlott szakirodalom:
Add tovább! Drámajáték-gyűjtemény.
Szerk.: Dr. Előd Nóra (Candy Kiadó, Veszprém)
G. Bolton: A tanítási dráma elmélete
(Marczibányi téri Művelődési Központ, Bp., 1993)
J. Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában
(Magyar Drámapedagógiai Társaság és
a Marczibányi téri Művelődési Központ, Bp., 1994)
|
Neumayer Éva
Szent Urho közössége
Pár hónappal ezelőtt a Cédrus hasábjain olvasóink már találkozhattak
Neumayer Éva írásaival, amelyekben ismertette a Wolf Ridge környezeti oktatóközpont
felépítését és néhány óravázlatát. Ez alkalommal arra kértük, mutassa be,
hogyan találta meg a helyét az oktatóközpont a helyi kultúrában, miképp
sikerült kialakítania kapcsolatait a helyi lakossággal,
az ott élő őslakosokkal.
Ojibwa-hagyományok
Az ojibwa a Felső-tó északi partján valaha élt indián törzs. Tagjai
télen családonként vadásztak, tavasztól őszig pedig nagyobb csoportokban
vándoroltak. Kora tavasszal a cukorjuharokat csapolták, nyáron főleg halásztak
a tavakban, ősszel pedig a sekély vizek mentén növő vadrizst gyűjtötték.
Leszármazottaik vagy rezervátumokban élnek, vagy különféleképpen próbálnak
beilleszkedni az amerikai társadalomba. (Mellesleg az "indián" kifejezés
egyre kevésbé használatos, helyette inkább az "őslakos amerikai" megjelölést
alkalmazzák.) Az egyik foglalkozás keretében a gyerekek vezetőjük segítségével
megpróbálják feleleveníteni, hogyan élhetett egy ojibwa család nagyjából
200 évvel ezelőtt. Az óra célja, hogy a gyerekek megérezzék, mennyire harmóniában
éltek a természettel ezek az emberek. Az ojibwa törzsnél a legtöbbre értékelt
emberi tulajdonság a becsületesség, nagylelkűség, kedvesség és az igazságosság
volt. Tisztelték egymást és megosztoztak az anyagi javakon. Azt vallották,
hogy a természetben mindennek lelke van, ezért tisztelettel kell viseltetni
minden lény iránt. A gyerekek ennek szellemében vesznek részt az órán,
valamint választanak egy rájuk illő indián nevet (pl. Szárnyaló Sas), amin
társaik óra végéig szólíthatják őket. A táborhelyen gyufa segítsége nélkül
próbálnak tüzet rakni, vadrizst és málnalevél-teát főznek, kötelet fonnak,
kosarat kötnek és megtanulják, hogy a különböző évszakokban milyen fontos
tevékenységek zajlottak. Az óra vége felé a 'nasaogaan' nevű sátorszerű
építménybe vonulnak elfogyasztani főztjüket és meghallgatni egy ojibwa
történetet -- pl. arról, hogy miként kerültek a környékre a szúnyogok...
Minden óra végén jut idő elgondolkodni arról, hogy mi a vonzó és mi a kényelmetlen
ebben az életformában -- és mit tanulhatnánk a nem is olyan régen a környéken
élt emberektől, akik sohasem vettek el többet a természettől, mint amire
feltétlenül szükségük volt, belesimultak az évszakok körforgásába, tisztelték
és szerették egymást.
A legérdekesebb az, amikor ojibwa gyerekek is részt vesznek az órán.
Sajnos az esetek túlnyomó részében az ojibwa hagyományokról hallani nemcsak
az európai bevándorlók utódainak jelent újdonságot, hanem az őslakosok
leszármazottainak is. Az arcukon sokszor nem lehet észrevenni, hogy esetleg
félig indiánok, de a kicsit visszahúzódó, ritkábban, ám bölcsen szóló gyerekek
többségéről kiderül, hogy ojibwa őseik vannak. Egyik csoportunk egy rezervátumból
érkezett -- megdöbbentő volt, mennyire "másodrendű" állampolgárnak érzik
magukat, ugyanakkor milyen ellenszenvvel viseltetnek minden "fehér ember"
iránt. Kiderült, hogy ezen útjuk során láttak először életükben emeletes
házakat. A szülők nagy része iszik és ők maguk nem nagyon tudják elképzelni
a jövőjüket. Ez az élmény igencsak elgondolkodtató volt -- hova sikerült
eljuttatni azt a népet, amely évszázadokon keresztül élt azon a vidéken,
ahol most mi érezzük jól magunkat...
Voyageur-élet
1660 és 1838 között a mai Minnesota állam területén nagymértékű prémkereskedelem
zajlott. Ennek javarészét a hódprém-kereskedelem tette ki, mivel a klasszikus
angol keménykalapot a hód bundájából készítették és bizony sok úriembernek
volt szüksége rá. A kereskedelmet a francia-kanadai prémkereskedők, az
ún. voyageur-ök bonyolították. Ezek az erős és vidám fickók kora tavasztól
késő őszig (amikor kiengedett a jég) eveztek 15-20 fős kenujukban a minnesotai
tórendszeren és szállították báláikban odafelé a fémeszközöket, gyöngyöket,
csapdákat az indiánoknak, visszafelé pedig a prémeket a gazdag kereskedőknek.
Ők a fizetségből éppen csak tengették életüket, miközben a legkeményebben
megküzdöttek minden centjükért.
A voyageur életről szóló foglalkozás keretében a gyerekek háromórányira
ilyen kenus brigáddá változnak. Vezetőjük (az órát tartó oktató), Jacques
La Roche, az óra elején lehetőleg a felismerhetetlenségig elmaszkírozva,
ócska ruhában, sapkában várja brigádjának leendő tagjait. A gyerekek általában
megdöbbenéssel veszik tudomásul, hogy hirtelen munkaerőként mustrálgatják
őket. Előnyös, ha nagyon erősek (sok bálát tudnak majd cipelni), kicsi
a lábfejük (jobban elfér a kenuban), nem tudnak úszni (és így elszökni
sem), jó katolikusok (vélhetően engedelmesek lesznek), tudnak énekelni
(napközben könnyebben megy az evezés egy kis munkadal mellett), nem túlzottan
okosak (miért nem megy másnak, aki eszes...?), nem tudnak számolni (aki
jól számol, az lusta az evezésben...), és főként, ha nem finnyásak. Az
nem hátrány, ha történetesen a törvény elől fut valaki -- itt úgysem találja
meg senki. A kezdeti döbbenet után lassanként mindenki belejön, hogyan
kell válaszolnia a kérdésekre ahhoz, hogy beválogassák a csapatba. Egyesek
olyan megtisztelő szerepeket kapnak, mint a North-West Company vezetője,
aki kíváncsi, hogy miként élnek "napszámosai"; az ügyesebbekből válhat
orvos, pap vagy szakács, esetleg Jacques La Roche felesége...
A csapat később sűrű viccmesélés és indulóéneklés közben levonul a Wolf-tó
partjára (útközben minden arra járót fennhangon szidnak, amiért a konkurens
Hudson Bay Company-hoz tartozik), majd kenuba szállnak és áteveznek a tó
túlpartjára a voyageur-táborhelyre. Itt az aznapra kiszemelt szakács ebédet
főz (a tűzrakásban mindenki segít), a többiek sátorcöveket faragnak, különféle
erőpróbákban mérik össze tudásukat és folyamatos őrszolgálatot tartanak
fenn, hogy
a kenuoktatáson résztvevő XX. századi elpuhult alakok el ne lopják
az evezőiket. Visszafelé haladtukban meghallgatják, hogy mi történik velük
a következő években és lassan visszaváltoznak gyerekekké. Az ebédlőben
pedig már csak a terjengő füstszag meg a kormos arcok jelzik, hogy egyesek
a XVIII. századba tettek kirándulást...
Favágók és telepesek
Az 1800-as évek vége felé már nem a hódprémekért jöttek a vidékre az
emberek (a hódok addigra már csaknem ki is pusztultak), hanem a hatalmas
fenyőfákért. Az épülő amerikai városoknak rengeteg épületfára volt szükségük
és ezt az erdők kivágásával szerezték be, egyre nyugatabbra haladva. Minnesotában
a favágók élete sem volt könnyű: Gyakran -30 -- -40 °C-ban kellett a fát
vágniuk és a fatörzseket szállítaniuk. Az itteni erdőségek 15-20 évre adtak
munkát a favágóknak, majd a maradék erdőt erdőtüzek pusztították. A fenyők
azóta sem tudtak visszatelepedni, de az igénytelen és gyorsan növekedő
nyírfák megmentették a vidéket a kopáron maradástól.
A század elején finn telepesek érkeztek, akik a kivágott erdők helyén
zöldségeket igyekeztek termelni. Ez a vidék azonban még rajtuk is kifogott.
A rövid vegetációs időszak és a gyenge minőségű talaj miatt még saját családjuk
szükségleteit is alig tudták fedezni, így aztán hamarosan inkább délebbre
költöztek. Ma már csak egy falucska neve (Finland) és néhány család őrzi
a finnek emlékét.
Ezekről a korszakokról nem állítottak össze külön foglalkozást, a gyerekek
egyelőre csak esti előadások keretében ismerhetik meg főleg a favágók életét.
Az erdőben kis keresgélés után rá lehet bukkanni egy hajdani finn telepes
házának maradványaira, és egyes, jó fantáziával megáldott oktatók el tudják
hitetni a hiszékeny nebulókkal, hogy a telepes szelleme néha kísért a közelben...
Élet napjainkban
A környéken manapság sincs túl sok munkalehetőség. A ritkán lakott vidéken
főleg idegenforgalomból élnek az emberek. Télen a sífutás, nyáron a tavak
és a kenuzás lehetősége vonzza a turistákat és a sportolni szeretőket.
Az egymásba érő tavak rendszerében napokig lehet barangolni anélkül, hogy
túlzottan sok emberrel összeakadnánk -- annál nagyobb eséllyel figyelhetők
meg viszont a jávorszarvasok, kanadai ludak, hódok és egyéb állatok. Éjszakára
pedig érdemes fára kötözni az elemózsiát, mert egy éhes mackó reggelre
eltüntetheti... Télen sok vadász fordul meg a környéken és a túlszaporodott
őzeket próbálják a farkasokkal versengve gyéríteni.
Az oktatóközpont a helyi élet fellendítésében is szerepet vállal. Egyrészt
munkahelyet biztosít néhány embernek (a titkárnő, a szakácsok, a karbantartók
és a takarítók a helyi lakosok közül kerülnek ki), másrészt a pár napot
ott töltő gyerekek egy része visszajön a környékre szüleikkel együtt nyaralni-telelni.
A "wolf ridge-esek" meglehetősen aktívan vesznek részt az amúgy álmos falucska
életében. A közelben rendezett sporteseményeket valószínűleg el sem indítják
legalább néhány oktató részvétele nélkül, időnként nyitott hétvége van
a helyi lakosok részére és persze nem elhanyagolható a falubeli bárok forgalmának
fellendítése sem... Finland legnagyobb ünnepe a kora tavasszal megrendezésre
kerülő St. Urho-nap. St. Urho egy finn szent, akinek ünnepe március 14-én
van. A hagyomány szerint megmenti a szőlőt a sáskáktól. A minnesotai Finland-nek
ugyan a környékén sincs szőlő, márciusban pedig még javában hó van, de
az ünnep jó alkalmat ad egy kis mulatozásra. Ilyenkor minden fordítva történik
és mindenki nagyon vidám (kiderül, hogy nem is laknak olyan kevesen a környéken).
A legrangosabb esemény a kétnapos rendezvénysorozatból a "szépségkirálynő"-
választás, amin csak nőnek öltözött fiúk vehetnek részt... Meg is nyerik
rendszeresen a Wolf Ridge-ből érkezett gyakornokok.
Kalandoktatás
A veszélyek legyőzésén alapuló ún. kalandórák Magyarországon ritkábban
szerepelnek még a környezeti neveléssel foglalkozó oktatóközpontok programjában,
Amerikában viszont nagy hangsúlyt helyeznek rá. A foglalkozásokat a beépített
sziklafal megmászása és a magasépítésű kötélpályán való egyensúlyozás képviselik
-- amelyek gyakorlatilag minden csoport programjába bekerülnek.
Nagyon jól emlékszem az első reakciómra, mikor megláttam a fent említett
szerkezeteket. Sok mindent megcsinálok, de hogy én erre felmenjek, pláne,
hogy oktassam...! (Aztán szinte mindennap sor került erre.) Nem voltam
egyedül ezzel az érzésemmel: a gyerekek egy részének is jókora félelmet
kellett legyőzniük, amikor ráléptek a 10 m magasan húzódó drótkötélre --
és ezen a félelmen érdekes módon nem sokat segít, ha valaki tudja, hogy
nem eshet le, hiszen biztosítva van. De pontosan a félelem legyőzésén van
a hangsúly. Az ember gyakran sokkal többre képes, mint amennyit el tud
hinni magáról -- és ha ezt kipróbálta, talán máskor is nekiindul a lehetetlennek
tűnőnek... Ugyanakkor szembesülünk azzal a ténnyel is, hogy mindenkinek
máshol vannak a határai, különböző képességekkel vagyunk megáldva. Nem
biztos, hogy az a bátrabb, aki szemét bekötve és hátrafelé is biztos lábbal
közlekedik a kötélpályán -- nem pedig az, aki éppen csak rámerészkedett
(de megpróbálta!) és visszafordult...
Jelentős ezeknek a gyakorlatoknak a közösségépítő szerepe is. A sziklafalnál
a gyerekek egymást biztosítják (az oktató meg figyel és imádkozik), a kötélpályánál
pedig mindenkinek van párja, aki folyamatosan biztatja az éppen körbejárót.
Sokan azért képesek végigmenni, mert tudják, hogy nincsenek egyedül. A
legszebb élményem ezen órák közül egy testileg és szellemileg is fogyatékos
csoporttal volt, ahol talán csak kettőnek sikerült a pálya teljesítése,
de mindenki szívből biztatta a többieket és együtt örült mások sikereinek.
Így aztán kezdeti idegenkedésem után lassan beláttam, hogy e foglalkozásoknak
valóban jelentős szerepe lehet a közösségi, kockázatvállalásra képes, környezetükért
felelősséget érző emberek nevelésében. |