John Seed, Joanna Macy, Pat Fleming, Arne Naess
Gaia-meditációk
Hegyként gondolkodni 2. rész
A Cédrus előző számában a Minden Létezők Tanácsa
c. mélyökológiai csoportfoglalkozás elméleti alapjaiba vezettük be az olvasót.
Most a foglalkozás során felolvasásra javasolt meditációs szövegekből közlünk
részleteket. A Minden Létezők Tanácsának forgatókönyvét, amely a meditációs
szövegek alkalmazásához is segítséget nyújt, következő számunkban ismertetjük.
Invokáció
Gaia szelleméhez fordulunk és arra kérjük, az élet lehelete maradjon
meg tovább is ezen a bolygón, amely az otthonunk. Gaia szelleméhez fordulunk,
legyen itt most velünk. Fedje fel nekünk mindazt, amit látnunk kell a saját
érdekünkben és az összes többi lény érdekében.
Hívjuk az evolúció szellemét, azt a csodálatos erőt, amely a sziklát
és a port életté szőtte. Velünk voltál évmilliókon keresztül, ne hagyj
most el bennünket! Te, akinek erőd van rá, hogy a hernyóból lepke váljon,
alakítsd át fajunkat, hogy képesek legyünk túlélni ezt a válságot is!
Hadd beszéljünk minden emberi tanácsban az állatok, növények és tájak
nevében!
Az őselemek
Mi
vagy te? Mi vagyok én? Víz, föld, levegő és tűz.
Víz -- vér, nyirok, váladékok, izzadság, könny, belső óceánok. Folyadékok
áramlanak bennünk, mosnak és táplálnak bennünket érhálózatunk és beleink
útjain haladva. A víz hatalmas körforgásának részei vagyunk.
Föld -- sziklák és talaj. A Föld mélyében magma áramlik. A növények
gyökerei magukba szívják a föld molekuláit és élővé teszik azokat. A föld
átáramlik rajtunk, miközben hétévente sejtjeink anyagai teljesen kicserélődnek.
Megemésztjük, testünkbe építjük és kiválasztjuk az anyagot. Földből vagyunk.
Levegő -- gáz halmazállapotú entitás, a légkör, a bolygó védőhártyája.
Beszívjuk és kifújjuk. Az általunk kilélegzett széndioxidot belélegzik
a fák. Az oxigén csókja felébreszti a sejteket, felpezsdíti az anyagcserét.
A levegő körforgásának tánca, a bolygó lélegzése -- mi vagyunk.
Tűz -- mely a Napunkban izzik, minden élőben ég, kicsalja a növényeket
a földből és égbe emeli a vizeket. Tested anyagcseréjének fűtése az ősrobbanás
energiájából táplálkozik. Ugyanez a tűz volt, amely villámként az őslevesbe
csapva életet katalizált abban.
Te is ott voltál és én is ott voltam, hiszen az élet megszakítatlan
lánca köti össze ezt az eseményt mai testünk sejtjeivel. Az atomok vágytak
molekulává lenni, a molekulák vágytak sejtté lenni, s a sejtek vágytak
szervezetté lenni. Mindeközben megszületett a halál és létrejöttek a nemek,
még azelőtt, hogy a növényi létmódot odahagytuk. Nemiségünk összeköt bennünket
nemcsak az állatvilággal, de a növényvilággal is. Megszakítatlan az élet
lánca.
Evolúciós emlékezés
A Minden Létezők Tanácsa abból indul ki, hogy valahol az ösztöneinkben,
a szívünkben birtokában vagyunk a túléléshez szükséges tudásnak. Nem lehet
nehéz újra átélnünk a kétéltű vagy a hüllő test-érzetét, hiszen az anyaméhben
a mi idegrendszerünk fejlődésének állomásai is ezek a létformák voltak.
Ösztönös tudásunkat próbáljuk meg a tudatosság szintjére emelni a következő
meditációval.
Gyere velem egy olyan történetbe, mely mindannyiunk számára közös,
melynek ritmusa mindannyiukban ver, akárcsak ennek a dobnak a ritmusa,
akárcsak világegyetemünk szívverése.
Fontos, hogy mindannyian megismerjük ezt a történetet, mert nehéz időket,
félelmetes időket élünk. Ez a történet bátorságot és erőt adhat nekünk.
A dob ritmusa felidézi bennünk azt a ritmust, ami ott van velünk a
nap és az éj minden órájában. A hang visszavisz bennünket a múltba, gyermekkorunkba,
anyánk méhébe. Már ott is hallottuk ezt a hangot. Hagyjuk, hogy ez az ütem
még messzebb vigyen minket a múltba, a fogantatásunk előtti időkbe, egészen
az első csillagok keletkezéséig, egészen az ősrobbanásig.
Minden galaxis, csillag és bolygó, minden részecske, amely ma is létezik,
akkor keletkezett. Minden részecske, amiből te is állsz, abban a percben
jött létre. Azóta persze megszámlálhatatlan formát öltött már. Amikor a
gyertya fényét vagy egy csillag ragyogását nézzük, az első tűzgömb lángját
figyeljük.
Miközben az Univerzum egyre hűlt és kiterjedése egyre nőtt, létrejöttek
a galaxisok, köztük a Tejút. Napunk körülbelül ötmilliárd évvel ezelőtt
keletkezett. Körülötte megformálódtak a bolygók. A Naptól a harmadik a
mi Földünk, 4,5 milliárd évvel ezelőtt jött létre. A folyamatos vulkáni
működés hegyláncokat emelt rajta. Amikor pedig a hőmérséklet a víz forráspontja
alá került, megindultak a forró esők. Ezek lassan kioldották a sziklákból
az elemeket, melyek az óceánokban felhalmozódva lehetővé tették, hogy ott
elindulhasson az élet.
Képzeld el az ébredő sejtet! Légy magad az ébredő sejt! (Mint ahogy
az is vagy.) Milyen érzés kettéosztódva szaporodni, s az, hogy aki eddig
én voltam, most két külön úton jár? (...) Évmilliók teltek el, először
algák voltunk, majd zöld növények, aztán pedig egyszerű állatok. Az alga
kezdett el oxigént termelni, amely lassan kialakította a káros sugárzásokat
kiszűrő ózonréteget. (...) Kétmilliárd évvel ezelőtt a langyos óceánban
élő csigák, férgek, rovarok, szivacsok voltunk. Érezd minden sejteddel
ezt a gyermekkorodból ismerős érzést! (...) Ezután következtek a halak
és más gerinccel rendelkező élőlények. Milyen érzés rugalmas gerinccel,
halként siklani a vízben? Milyennek hallod az óceán hangjait? (...) 450
millió évvel ezelőtt az első növények megjelentek a szárazföldön is, s
a sziklákat idővel talajjá alakították. A tengerből kétéltűként másztunk
elő. Mellső végtagjaink megerősödtek, hogy a szárazföldön való előrejutásunkat
segítsék. A víztől azonban még nem lehettünk egészen függetlenek. (...)
A hüllők voltak az első élőlények, amelyek a tojásrakás révén szaporodásukat
is a víztől függetlenül bonyolították. 200 millió évvel ezelőtt tehát sikeresen
átköltöztünk a szárazföldre. (...) Emlőssé válva lettünk melegvérűek. Emlékszel,
hogy hüllő korodban várnod kellett, míg a nap átmelegít, hogy mozogni tudj?
Immár szagokat is érzel, éber vagy és valószínűbbé válik, hogy utódokat
hozol a világra. (...) Mindannyian ott voltunk, amikor ezek történtek.
(...) Képzeld el, hogy kis majom vagy kis macska vagy. Milyen érzés immár
négy végtagodon állni? Hogy tetszik ez az újonnan nyert szabadság? Már
a fejedet is könnyebben mozgatod. Mostantól kicsinyeinkre is vigyáznunk
kell. (...) Az emberszabásúak már könnyedén másznak fára, játékosak és
kíváncsiak. Futnak és csimpaszkodnak, szembefordítható hüvelykujjuk segítségével
kezük már markolni is tud. Érzékeny ujjbegyeink -- mivel ujjainkon már nem
karmok, hanem körmök vannak -- segítenek megállapítani, melyik gyümölcs
érett. Ha élelmet találunk, ott helyben meg is esszük. (...) Előember.
Testünk súlyosabbá és erősebbé válik. Már fel tudunk egyenesedni, de még
négy lábon járunk. Keressük az új egyensúlyt. Kommunikáció? Tízmillió évvel
ezelőtt komoly éghajlatváltozás történt. Az előember otthonául szolgáló
erdők visszaszorultak a hegyekbe, helyüket pedig szavannák foglalták el.
(...) Az ősember itt, a szavannákon tanult meg két lábon járni. Állkapcsa
erős és előreugró volt. Találékony és alkalmazkodó lény. Az élelmet táborunkba
visszük és megosztjuk. Családokban élünk, beszélni kezdünk, megszerezzük
a tüzet, szerszámokat készítünk, feltaláljuk a zenét és a művészetet.
Százezer évvel ezelőtt a neandervölgyi emberek már eltemették halottaikat,
mégpedig gyakran magzati testhelyzetben. Talán arra utaltak ezzel, hogy
Föld anyánk méhébe térünk vissza halálunkkor. A sírok gyakori kelet-nyugati
tájolása az újjászületés mítoszát sugallja. Az ember testi evolúcióját
szellemi evolúciójának felgyorsulása követi (...) A Homo sapiens feltalálta
a földművelést, a kereskedelmet, a városokat. Templomokat és felhőkarcolókat
épít, autót vezet, forgalmas utcákon siet. Hogy érzed magad modern emberként?
(...) Milyennek kellene lennie a jövő emberének?
Forrás: Thinking Like a Mountain.
Towards a Council of All Beings.
New Society Publishers, 1988.
A részleteket fordította: Bezdán Györgyi
|
Játékok az ökofóbia megelőzésére
Decemberi számunkban találkozhattak olvasóink az ökofóbia
kialakulását elemző írásunkkal.
Az alábbiakban, ígéretünkhöz híven, a jelenség kialakulását
megakadályozó játékokat ismertetjük.
Empátia:
Állati szövetségesek keresése
(4-7 éves gyerekek számára)
Madárrá válni
Azzal a megegyezéssel kezdtük a madarakkal kapcsolatos tananyag megtervezését,
hogy a gyerekeket nem fogjuk arra kényszeríteni, hogy villanásnyi időre
látott elröppenő madarakat kelljen azonosítaniuk, utána pedig a könyvben
kikeresniük. Ehelyett azon kezdtünk gondolkodni, hogy mi az, ami a gyerekeket
a madarakban vonzza. A válasz nyilvánvaló: repülnek és fészket raknak.
Azt a fejlődéssel kapcsolatos alapelvet alkalmazva próbáltuk ki a tervünket,
hogy kora gyermekkorban a gyerekek jobban szeretnek a dolgokhoz hasonlóvá
válni, mint azokat azonosítani.
Összegyűjtöttünk néhány nagy hűtőszekrénydobozt, ezeket lapokra vágtuk,
és a gyerekeket hanyatt fekve, kitárt karokkal ráfektettük a lapokra. A
nyaknál kezdve körberajzoltuk a gyerekeket, de a kezek alsó oldalánál nem
a test vonalát követtük, hanem a csuklójukat egyenes vonallal összekötöttük
a derekukkal, és ezután a test mindkét oldalán folytattuk a körberajzolást,
körülbelül a gyerekek térdéig. Ezután a gyerekek felálltak, mi kivágtuk
az alakot, és lám, mindenkinek volt személyre szabott szárnya. Rájuk erősítettük
a kartont, és miután megbeszéltük velük, hogy ne úgy próbálják ki az új
szárnyakat, hogy leugranak a tetőről, már mehettek is. A madárcsapat tevékenykedni
kezdett: repkedtek az erdőben, és felfedezték, hogy milyen madárként élni.
Elvittük őket egy olyan rétre, melyet nemrégiben kaszáltak le, és azt mondtuk
nekik, hogy ha madarak vagytok, szükségetek van fészekre. Így tehát gyerekméretű
fészkeket készítettünk. Később elővettük a festéket, hogy be tudják festeni
a szárnyukat, hiszen a madárszárnyak is színesek. Másnapra a gyerekek kezdték
észrevenni a tábor körül élő madarakat...
Belső amazónia
A gyerekek közül sokan még alig voltak erdőben; ami azt illeti, a legtöbb
belvárosi gyerek fél a természettől. A gyerekek nem a természet megóvása
miatt aggódó zöldek. És mégis, amikor elképzeltek egy amazóniai erdőt,
amely túl sűrű ahhoz, hogy fegyverekkel be lehessen hatolni, túl primitív
a futurisztikus harcokhoz, a gyerekek ösztönösen visszatérnek állati énjükhöz.
Ezek olyan állatok, melyeket csak az állatkertben vagy a televízióban láttak,
de észrevehető a mély azonosulás. Ezek a gyerekek könnyen egy más faj bőrébe
bújnak, mely nagyobb reménnyel kecsegtet saját fajunk túléléséhez.
A következő hét során az órákon tovább szőttük a történeteket. Éreztük,
ahogy a steril osztályteremben burjánzani kezd az őserdő. Félhomály, mindenfelé
kígyók, jaguár-klán, elefántok, én pedig gyakran hallottam morgásokat,
sziszegéseket és üvöltéseket.
A mese vékony fonala összekötötte ezt a kis osztálytermet és a hatalmas
őserdőt. Azáltal, hogy a gyerekek elmondják saját állattörténeteiket, az
ökológiát a legmélyebb szinten gyakorolják.
A természetért vívott harcainkban a hangsúly mindig azon volt, hogy
megmentsük a fajokat, nem pedig azon, hogy azonosuljunk velük. Tehát mielőtt
megmentenénk az állatokat, bele kell képzelnünk magunkat a helyükbe, és
azonosulnunk kell velük.
Felfedezés:
A táj megismerése
(7-11 évesek számára)
Pataktisztítás
Azt javasoltam a gyerekeknek, hogy játsszunk az iskola közelében folyó
patakkal, és tisztítsuk ki. Kiválasztunk egy szakaszt a patakban, eltávolítjuk
a nem odavaló dolgokat, szebbé tesszük a vízeséseket, és kicsit rendet
teszünk az erdőben a patak mellett. Természetesen én végeztem a munka legnagyobb
részét, mialatt a gyerekek tettek-vettek. Kipróbálták, hogy milyen vastag
az a jég, amely még nem olvadt el, levélből kishajókat készítettek, megpróbáltak
mélyebb helyeket találni, korhadó rönköket szedtek szét, a patak egyik
oldaláról a másikra ugráltak, összevizezték a lábukat. Azután, körülbelül
egy óra elteltével, leültünk, hogy együnk valamit, és hogy a gyerekek meghallgassanak
egy történetet. A történet gyerekekről és tanárukról szólt, akik elmentek,
hogy kitisztítsanak egy patakot. Pontosan megismételtem a reggel folyamán
történt eseményeket, addig a pontig, hogy a tanár egy történetet mesél,
és ekkor olyan dolgok történnek, melyek eddig nem voltak. A történetben
egy madár repül át az erdőn; a gyerekek hallják, ahogy a madár leszáll
és észreveszi a gyerekek által készített csinos kis fürdőhelyeket. A gyerekek
figyelik, ahogy a madár megfürdik és elrepül. Ezután egy nyuszi érkezik;
örül annak, hogy mennyivel tisztábbnak tűnik a víz, és jóízűen iszik egyet.
Végül egy mókus jön látogatóba; észreveszi, hogy egy szép kis tisztás lett
a patak partján, és vidáman elkezd makkok után kutatni. Ekkor ténylegesen
szétnéztünk az erdei avarban, és találtunk néhány makkot, mint a történetben
szereplő mókus.
Az volt a célom, hogy a gyerekek első kézből szerezzenek tapasztalatot
a patakok "működéséről", arról, hogy hová folynak és hogyan viselkednek.
Ügyeltem arra, hogy ne legyek túl szigorú. Bemutattam a felügyelés és a
gondoskodás szándékát is, de nagyon közeli és személyes szinten.
Patakok követése
Harmadik osztályosok számára a tananyag a víz körforgása volt. A tananyag
magában foglalta a hagyományos ábrákat és ismételgetéseket, de ezeknél
jóval tovább mutatott. A tantörténet egy fiúról szól, aki fából egy kenut
és egy indiánt farag, és a Nagy Tavak felső vidékein vízre bocsátja őket.
Valójában a történet a faragott kishajó kellemes és kellemetlen kalandjait
meséli el, amíg az lejut a folyóig, és onnan a tengerbe. A legtöbb tanár
megállna a könyv elolvasása után. De ebben az osztályban a tanár arra kérte
a gyerekeket, hogy mindeni készítsen saját csónakot. Megvitatták a kishajók
alakját, funkcióját, élettartamát, és azt, hogy miféle üzenetet küldhetnek
velük. Mindenki felírta saját hajócskájába a nevét és a telefonszámát is.
Ezután a gyerekek az iskolából elsétáltak az iskola melletti kis folyócskán
átívelő öreg kőhídhoz. Egyszerű "rituális" ünnepség keretei között vízre
helyezték az összes kishajót, azt remélve, hogy azok az emberek, akik meg
fogják találni őket, telefonálni fognak és elmondják, hogy hová, milyen
messzire jutottak ezek a kishajók.
Társadalmi megmozdulás:
A környék megóvása
(12-15 évesek számára)
Az erődítmény
Az erődítmények az iskolai játszótér mellett, egy körülbelül háromnegyed
hektáros, fás és kissé bokros területen vannak. Itt a gyerekek kis csoportokban
építményeket készítenek faágakból és más, általuk gyűjtött természetes
anyagból. Az évek során a gyerekek autonóm kultúrája jöhetett létre, amelybe
a felnőttek vagy a tanárok szinte egyáltalán nem szólnak bele. Az erődítmények
a gyerekek világát jelentik. A tanárok folyamatosan segítséget nyújtanak
abban, hogy a résztvevők problémáikat próbálják meg önállóan, helyben megoldani.
Negyven tanuló vett részt aktívan a hat-hét erődítmény fenntartásában.
Néhány erődítményen nagyon sokat dolgoztak. Az ötödikesek erődítményéhez
tartozott vár, földsánc, főkapu, és ez foglalta el a legnagyobb területet.
Nagy érdeklődést váltott ki a talaj minőségén alapuló pénzügyi rendszer.
Az a talaj, amelynek magas volt a csillámtartalma, jobban csillogott, mint
a közönséges föld. Meglepően állandónak bizonyult a gyerekek által kidolgozott
megegyezés a különböző méretű csillámdarabok értékéről.
Ez az állandóság az erődítmény egyértelműen lefektetett szabályaihoz
hasonlóan arról tanúskodik, hogy a gyerekek részletesen kidolgozták "hagyományaikat",
és évek alatt stabilizálták azokat.
Lenyűgöző volt a személyes érzések szabályokba szőtt mélysége és az
erődítményekben zajló tevékenységek ki nem mondott szabályai. Már az erődítmények
puszta létezése is bizonyos mértékben felelős egyfajta környezeti tudatosság
kialakulásáért, amely ezek nélkül nem alakult volna ki. A valódi helyekkel,
kezelhető mértékű és minőségű skálán, közvetlenül szerzett tapasztalok
eredménye a környezet iránti belülről fakadó elkötelezettség lett.
Forrás: David Sobel: Beyond Ecophobia.
Reclaiming the heart of nature education
(Great Barrington, MA: The Orion Society, 1996)
A könyv teljes fordítása megtalálható
a Selyemgombolyító Zöld Könyvtárában.
|