Adorjánné Farkas Magdolna
Biodiverzitás kontra közoktatás
Amikor biodiverzitásról, vagyis biológiai sokféleségről beszélünk,
akkor az egész élővilágra gondolunk. Én most kizárólag azt vizsgálom, hogy
korunkban van-e esély arra, hogy egy fajon, a Homo sapiensen belül megmaradjon
a sokszínűség.
Az iskolai rendszerű oktatás, valamint a globalizálódó tömegkultúra
(kultúra?) egyaránt a sokszínűség ellen, az etnikai, vallási, kulturális
és az egyéni különbségek megszüntetése irányában hat. Ha a környezetvédelmet
tágabban értelmezzük, annak az ember fizikai jólétének biztosításán túl
az értelmi és lelki egészségének megőrzésére is ki kell terjednie.
Egységesítés és tantervek
Az államilag szabályozott és (többé-kevésbé) anyagilag támogatott közoktatás
-- társadalmi céljából, lehetőségeiből és módszereiből adódóan -- mindig
az egységesítést szolgálta, és ez természetesen ma is így van. A cél minden
társadalomban az, hogy az iskola bizonyos mértékig egyforma embereket produkáljon.
Egy országon belül nagyjából ugyanazt a tananyagot kell elsajátítaniuk
a gyerekeknek, és ugyanolyan erkölcsi, ideológiai, politikai, történelmi,
társadalmi eszmék, kulturális hagyományok alapján történik az iskolai nevelés.
Ennek a törekvésnek a megtestesítői a tantervek, amelyek a törvény erejével
szabályozzák az oktatás-nevelés folyamatát. Egységesen, minden iskolára
és minden tanulóra kötelezően központilag előírják a nevelési célt, az
elsajátítandó ismeretanyagot és az alkalmazandó módszereket. A nemzeti
tantervben végrehajtott nagyobb változtatási szándékot minden országban
és minden korszakban komoly társadalmi viták és politikai csatározások
kísérik, míg végül kialakul a társadalmi konszenzus vagy megszületik egy
felsőbb hatalmi döntés.
Minden nemzeti tantervben, mint hű tükörben láthatjuk az adott ország
adott korszakára jellemző politikai, ideológiai és társadalmi sajátosságokat.
Az 1978-as tanterv azt fogalmazta meg célként, hogy az iskola járuljon
hozzá "a szocialista emberre jellemző tulajdonságok, az aktív közösségi
magatartás kialakulásához". A NAT "... olyan demokratikus magatartásra kíván
felkészíteni, amelyben az egyén és a köz érdekei egyaránt megfelelő szerephez
jutnak. ... a képviselt értékek, az egységes, alapvető követelmények és az
ezekre épülő differenciálás egyaránt azt a célt szolgálják, hogy a tanulók
... minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket."
A NAT tehát, bár szabályozni akarta, de jóváhagyta és megerősítette
azt a társadalmi igényt, amely létrehozta a -- még ha időnként áttekinthetetlennek
és kaotikusnak is tűnő -- de mégis sokszínű iskolarendszert. Megszülettek
az iskolák helyi programjai, amelyek tükrözik az adott iskolára jellemző
társadalmi és pedagógiai adottságokat, igényeket és célokat.
Tanterv vagy szabvány
Mi történik ma a közoktatásban? Elkészültek a kerettantervek, amelyek
minden iskolatípusra szigorúbb tantervi szabályozást tartalmaznak; valamint
a megvalósítás útjára lépett a "minőségbiztosítás". Mindenki azt
szeretné, hogy az iskolákban jó minőségű legyen az oktatás.
Az ipari termelésre, sorozatgyártásra létrehozott és az oktatásra alkalmazni
kívánt szabvány azonban nem szolgálhatja az oktató-nevelő munka minőségének
javítását.
Az iskolákban 2001-ig kell bevezetni a minőségbiztosítást, ezért sok
helyen mostanában tartják azokat a "nevelési" értekezleteket, amelyeken
a tanárokkal megismertetik a különböző minőségbiztosítási szabványokat.
Egy ilyen tájékoztató előadáson kaptuk a kezünkbe azt a kiadványt, amelyből
néhány rövid részletet idézek. A kiadvány a "Minőségbiztosítás az oktatásban.
Útmutató az ISO 9001 bevezetéséhez" címet viseli. Úgy érzem, hogy másokkal
is meg kell osztanom azt a döbbenetet, amelyet ez az írás kiváltott bennem.
Az utóbbi évtizedek oktató-nevelő munkáját szabályozó 1978-as Tanterv valamint
a NAT szókincse tartalmazta a nevelés, oktatás, iskola, tanuló, pedagógus,
ember, műveltség, tudás, ismeret, kultúra, képesség, fejlődés, vizsga,
személyiség, szülő, társadalom szavakat. Figyeljük meg, hogy az Útmutatóból
vett néhány szó szerinti idézetben milyen kifejezések helyettesítik ezeket.
"Mit tekint az intézmény 'termékének', hogyan különbözteti meg más
intézmények termékeitől és a 'nem termékektől'?" Az intézmény nyilván
az iskola szót helyettesíti. De mi a termék? Netalán a kiművelt emberfő,
a kis gyerekből öntudatos felnőtt állampolgárrá cseperedett EMBER? Hogyan
tudjuk megkülönböztetni a mi iskolánkban tanult ifjakat a más iskolákban
végzettektől? A nálunk nevelkedettek okosabbak, életrevalóbbak, udvariasabbak,
mint más iskolák volt diákjai -- mondja esetleg az elfogult és ISO téren
képzetlen tanár. De mit mond erről az anyag? "Az egyes résztvevőket,
azok tulajdonságait egyértelműen azonosítható jelekkel érdemes ellátni."
Ugye most már értik? De mi lehet a "nem termék"? Bizonyára az iskolakerülő
gyermek. Tudatlan marad, és ennek alapján különböztethetjük meg iskolázott
társaitól.
A termelés (ez esetben az oktatás -- nevelés) folyamatának lépéseit
pontosan előírja a szabvány (tehát már nem tanterv). Azzal kezdődik a folyamat,
hogy a "kívülről érkező dokumentumokat, mint például szabványokat és
a vevő rajzait be kell szereznie" az intézménynek. Először is ki a
vevő? A szülő, a leendő munkahely, a társadalom? Valaki szabványban rögzíti
és lerajzolja, hogy milyen ember lépjen majd ki az ÉLETbe az iskola kapuján?
Ezután "az alvállalkozókat (beszállítókat) kell értékelni és kiválasztani".
Ki a beszállító? A szülő? Ha jól értem, a felvételi vizsgát vagy beszélgetést
fel fogja váltani a szülők értékelése és a megfelelők kiválasztása. Milyen
szempontok alapján? Anyagi helyzet, iskolai végzettség, társadalmi osztály
vagy munkahelyi beosztás alapján?
"A beszerzési dokumentumnak" (anyakönyvi kivonat, iskolaérettségi
igazolás, előző iskolai bizonyítvány?) "tartalmaznia kell a típust,
az osztályt, a fokozatot vagy más szabatos azonosítást." Hát persze!
A termelési eljárás során megfelelően kezelni kell a "nem-megfelelősségeket"
(ezt milyen nyelven fogalmazták meg?), "hibákat, hiányosságokat".
Ha a termék, sőt végtermék elkészült, el kell végezni rajta "az
érvényesítő ellenőrzést" (ma még a diákot érettségi vizsgának, szakmunkásvizsgának,
nyelvvizsgának stb. vetik alá). "Ha a terméket különféle felhasználásokra
tervezték" (pl. gyári munkás, családanya és háztartási alkalmazott
egy személyben) "akkor többszörös érvényesítő ellenőrzés is lehetséges."
Ezután már csak "a kezelésről, tárolásról, csomagolásról, állagmegőrzésről"
(ez a megszerzett tudás megtartására vonatkozik?) "és kiszállításról"
kell gondoskodni.
Mint minden más üzem, az iskola is elkövethet hibákat a termelés során,
létrehozhat selejtet. Erre az eshetőségre is gondoltak a szabvány megfogalmazói:
az intézménynek előre meg kell határoznia a "megsemmisítés (!) követelményeit".
Kedves Szülők! Biztos, hogy ilyen iskolarendszert szeretnének, ahol Önök
a beszállítók, gyermekük a végtermék, amelyet azonosító jellel látnak el
a termelési folyamat során, majd csomagolják, tárolják (közben állagát
megőrzik és minőségromlását megakadályozzák), és végül kiszállítják? És
ha minden gondosság ellenére az alvállalkozó mégis rossz terméket szállított
be, vagy a termelési folyamat nem sikerült, vagy a tárolás során a termék
alkalmatlanná vált a felhasználásra, feljegyzést kell készíteni és a terméket
megfelelő körülmények között meg kell semmisíteni?
Csereszabatos-e az ember?
Ez az "Útmutató" önmaga paródiájának tűnik. Vagy inkább egy olyan munkának,
amely úgy készült el, hogy az ipari nagyüzemekre alkalmazott szabványt
a cím átalakításával "adaptálták" az oktatásra.
Az Oktatási Minisztérium nyilván elkészíttet egy olyan szabványt vagy
útmutatót is, amely szóhasználatában, eljárásaiban inkább illik az oktatáshoz.
A "minőségbiztosítás" kiindulási filozófiájával szemben azonban mindenképpen
komoly fenntartásaim vannak. Az iparban teljesen indokolt és megvalósítható
az a követelmény, hogy egy termék tulajdonságai ne függjenek attól, hogy
azt a gyár melyik üzemegységében gyártották. Legyen a csavar csereszabatos,
vagyis az egyik üzemegységben gyártott csavar legyen éppen olyan, mint
a másikban gyártott. Az egyik legyen helyettesíthető a másikkal. De lehet-e
szabványosítani az oktatást? Lehet-e egy tanár vagy egy tanuló csereszabatos?
Az iskolai oktató-nevelő munkát nem lehet, nem szabad ugyanolyan módszerekkel
szabályozni és ellenőrizni, mint az ipari termelést. Az iskolai oktatás
és a nevelés nem válhat sorozatgyártássá. Nem lehet az a célja az oktatásnak,
hogy egyforma embereket "állítson elő". Ha szabványosított emberekre van
szükség, ezt majd klónozással lényegesen könnyebben és biztosabban meg
lehet oldani, mint neveléssel.
A nevelés folyamata nem bontható le technológiai lépésekre. A technológiai
fegyelem betartása mellett nem lehet helye a pedagógiai újításnak,
a kreativitásnak, az egyéni sajátosságoknak és természetesen az érzelmeknek
sem. Az ilyen szabványosítás a tanárt géppé, a gyerekembert pedig munkadarabbá
degradálja. Az ipari termelés során a munkafolyamat egyforma munkadarabokon
történik. Az iskolában azonban egyéneket és az egyénekből összekovácsolódó,
egymástól eltérő sajátosságokkal rendelkező osztályközösségeket nevelünk,
tanítunk.
A nevelés és az oktatás célját és tartalmát meg lehet és meg is kell
előre tervezni. A kitűzött célhoz vezető út azonban nagyon sokféle lehet.
Ez függ a tanár egyéniségétől és a gyerek vagy a gyerekcsoport képességeitől
és tulajdonságaitól.
Az oktatás és a nevelés folyamata lépések és válaszok sorozata. Ma,
amikor már a számítógépekkel is egyre inkább lehetségessé válik az interaktív
kapcsolat, ne irtsuk ki ezt az emberek közötti viszonyból. Egy tanítási
óra vagy egy nevelési probléma megoldása mérlegelések, gyors döntések és
rögtönzések sorozata. A pedagógus lépései a diák válaszától, reakciójától
is függnek. Látszólag ugyanolyan helyzetekben is dönthet homlokegyenest
ellentétesen egy tanár. Például egy fegyelmi vétség esetében a következmények
nemcsak a tett súlyától függnek, hanem az elkövető gyerek helyzetétől és
személyiségétől is. Ami az egyik esetben megoldást jelent, az egy másik
diáknál rombolhat. A szabványosítás megfosztja a pedagógust a mérlegelés
és az egyéni döntés lehetőségétől, kizárja a differenciálást.
Az ipari termelés során az alapanyag is egységes és a végterméknek
is egyformának kell lennie.
A szabványosításnak az előbbi alapfeltétele, az utóbbi pedig célja.
A gyerekek formálásánál a feltétel nem áll fenn, a cél pedig remélhetőleg
nem a teljesen egyforma emberek előállítása, hanem sokszínű, egyéniséggel
rendelkező emberek nevelése.
Érdeke-e a társadalomnak a nevelés szabványosítása?
Az iskola sohasem gerjesztője, mindig csupán kiszolgálója a társadalom
által megfogalmazott igényeknek. Minden társadalomnak olyan az iskolarendszere,
amilyet az igényel, létrehoz, fenntart, egyszóval amilyet akar. Sohasem
a tanárok döntik el a nevelési irányt. Tehát most sem az a kérdés, hogy
a pedagógusok egyetértenek-e a "minőségbiztosítással", hanem az, hogy az
általa megvalósítható szabványosítást akarja-e a társadalom. Akkor beszélhetünk
egészséges ökorendszerről, ha abban jelen van a biológiai sokféleség. Ehhez
hasonlóan, az egészséges társadalom alapfeltétele az emberi sokszínűség.
Amikor arról születik döntés, hogy az iskolai nevelés meghagyja-e az emberi
sokszínűséget, akkor az dől el, hogy egészséges vagy torz társadalmat építünk-e. |
David Sobel
Mi van az ökofóbia mögött
-- avagy hogyan lehet a szívre
hatni
a környezeti nevelésben?
Abban a törekvésünkben, hogy felkészítsük a következő generációt a tőlünk
hagyatékul kapott világ megőrzésére, hajlunk arra, hogy a gyerekeket csak
az ember és a természet kapcsolatát érintő problémákról tájékoztassuk,
és ne osszuk meg velük az ebben rejlő csodálatos lehetőségeket. A kapkodásban,
hogy megismertessük őket az egész bolygót érintő témákkal, és megtanítsuk
nekik a felelősségteljes viselkedést, figyelmen kívül hagyjuk azt a tényt,
hogy a kisgyerekeket elbűvöli a közvetlenség. Olthatatlan kíváncsisággal
rendelkeznek, melynek kielégítésére sokkal inkább közvetlen érzékszervi
tapasztalatokra van szükségük, mint fogalmi általánosításokra.
Ha szülőként, pedagógusként vagy egy közösség tagjaként képesek vagyunk
új képet alkotni a világról úgy, ahogy a gyerek látja azt, mialatt továbbra
is bemutatjuk a természet elfogadására és megismerésére irányuló viselkedési
formákat, a fiatalok felismerik a kapcsolatot a Föld szeretete, és megőrzésének
fontossága között. (Útközben esetleg megtanulunk valamit, amit régen elfelejtettünk,
azóta, amióta kiléptünk az ártatlanság korából.)
Néhány évvel ezelőtt egy tanártársam másodikos diákjaival
kísérletet végzett az erózió tanulmányozására, melyhez az iskolaudvar földjében
kellett ásni. Az egyik kislány megállt a betonozott rész szélén, és kijelentette,
hogy ő nem szereti a piszkos helyeket. A tanár letérdelt a kislány előtt,
felmarkolt egy kis adag talajt, és azt kezében a gyerek felé nyújtotta.
Elmesélte, hogy amikor az élőlények elpusztulnak, talaj lesz belőlük, mely
tápanyagot szolgáltat azoknak a növényeknek, melyekből az állatok táplálkoznak,
és így tovább. A kislány felfelé fordított tenyerét lassan kinyújtotta
a sötétbarna föld felé. Miután félénken megpiszkálta a földet, határozottan
letérdelt a "piszokba", felemelte a fejét, és így szólt: "Mondjak valamit?
A kutyám fenyőtűt eszik."
A nyirkos föld illatának és tapintásának érzékelésébe belemerülve
a kislány egy pillanat alatt túllépett a tápláléklánc megértésének első
rétegén! Sohasem tudhatjuk, hogy hova vezet a szívvel oktatás ösvénye.
Ha nem szembesítjük a gyerekeket idő előtt a környezetállapot sűrű és sötét
oldalaival, ezen az ösvényen haladva olyan helyre fogunk érkezni, ahol
a gyermekek a természetet otthonuknak tekintik, és késztetést éreznek arra,
hogy törődjenek lakóhelyeikkel.
Manapság a gyerekek megtanulják, hogy a reggeli szünet végétől az ebéd
kezdetéig eltelt idő alatt több, mint tízezer hektárnyi esőerdőt vágnak
ki, hogy helyet teremtsenek a gyorséttermekben feldolgozott "hamburgeresíthető"
szarvasmarha részére. A cél nemes és ésszerű: ha a gyerek tudatában van
annak, hogy túl sok ember túl kevés forrást használ, olyan felnőtt válik
majd belőle, aki a választásokon a környezetvédőkre szavaz, és gazdaságosan
működő gépkocsit vásárol. A diákok megtanulják, hogy a tejesdobozok újrahasznosításával
a bolygó megmentéséhez járulnak hozzá. Én csak amiatt aggódom, hogy éppen
ennek az ellenkezője fog bekövetkezni. Azzal a lendülettel, ahogy megismertetjük
velük a világ problémáit, és kialakítjuk bennük a felelősségérzetet, saját
gyökereiktől vágjuk el gyermekeinket.
Mi történik valójában akkor, amikor a világ környezetvédelmi problémáinak
súlyát olyan nyolc-kilenc éves gyerekekre helyezzük, akik már eleve túl
vannak terhelve a különböző fogalmakkal, és nincsen megfelelő mértékű és
minőségű kapcsolatuk a természettel? Megéri ekkora stressznek és aggodalomnak
kitenni őket?
"Nem szokatlan még a legvonzóbbnak tetsző gyermekkönyveknél sem, hogy
igen magas "pánikfaktorral" rendelkeznek, például amikor az esőerdők témája
kerül tárgyalásra... Nem használ a gyerekeknek, ha ok nélkül elzárjuk őket
a világ problémáinak ismeretétől. De kétszer is meg kellene gondolnunk,
mielőtt a csöppségeket atoxinok problémájával traktáljuk." -- állítja egy
gyermekkönyvekkel foglalkozó kutató, és így folytatja: "A kacsákról és
nyuszikról szóló ismerős mesék esetleg nem tanítottak annyi tényt, de tele
voltak olyan szertelen lehetőségekkel, melyeknek nincs helye a mai didaktikus
gyermekirodalomban. A régmúlt esti meséinek megvolt az a mágikus rendeltetése,
hogy felébresztették a gyerekek képzeletét, megidézték a végtelen lehetőségek
világát, és amikor véget értek, a fiatal olvasók nyugodtan alhattak. A
mai változatok, melyek a vészharangot kongatják az egyre zsugorodó remények
és források felett, esetleg kimerültséget idézhetnek elő a gyermekekben."
Mialatt a gyerekek az iskolában az esőerdőkről tanulnak, nem tanulnak
az északi keménylombú erdőkről, vagy éppen az iskola szomszédságában lévő
vadvirágos rétről. "Én jobban szeretek a szobában játszani, mert ott vannak
a konnektorok." -- írta dolgozatában egy tízéves gyerek. Ez különös skizofréniát
jelez. Elzárjuk a gyerekeket az ajtó másik oldalán lévő világtól, egyúttal
az elektronikus média révén kapcsolatba hozzuk őket a világon bárhol élő
veszélyeztetett állatokkal és ökoszisztémákkal.
Az egyik gond az idő előtti absztrakció. A matematikát oktatók már felismerték,
hogy az általános iskolások között a matematika-fóbia egyik fő kiváltó
oka az idő előtti absztrakció volt. Sok gyerek, mivel képtelen a papíron
látott jeleket és szimbólumokat a valós világgal kapcsolatba hozni, elfordul
a matematikától.
Amikor felnőttek beszélnek matematika-iszonyukról, problémáik megjelenését
gyakran harmadik vagy negyedik osztályos koruk idejére helyezik, amikor
egyszerűen képtelenek voltak lépést tartani a többiekkel. Amikor az anyag
nehezebbé vált, ők kikapcsoltak, vagy esetleg pszichológiai nézőpontból
tekintve elzárkóztak. A matematika-iszonyban szenvedő felnőtteknek már
attól is elakad a lélegzete, ha csak rágondolnak a törtek szorzására, vagy
valamilyen hosszú osztásra. Mint bármilyen szorongásos reakcióban, az érintett
személy meghatározhatatlan nyugtalanságot érez és el akar menekülni az
adott szituációból.
Olyan matematikaoktatással, mely a gyermekek érdekeit jobban figyelembe
veszi, a matematika-iszony problémája egyre kisebbé válik. Talán azért,
hogy felváltsa az ökofóbia -- az ökológiai problémáktól és a természeti
világtól való rettegés? Félelem az olajszennyezésektől, az esőerdők pusztításától,
a bálnavadászattól, a savas esőtől, az ózonlyuktól, és a Lyme kórtól. Ha
túl fiatalon kérjük a gyerekeket arra, hogy a felfogóképességüket és hatáskörüket
meghaladó problémákkal foglalkozzanak, ha idő előtt arra késztetjük őket,
hogy oldják meg a felnőttek világának mamut-problémáit, akkor elvágjuk
őket azoktól a forrásoktól, ahonnan erőt meríthetnének.
Ha a Föld megmentésére koncentráló tananyag nem használ, akkor mi segíthetne?
Az aktív természetvédők közül értékítéletüket legtöbben két forrás együttesétől
származtatják: "a gyermekként vagy kamaszként a természetben töltött
hosszú órák, és egy felnőtt, aki megtanított a természet tiszteletére."
Milyen egyszerű megoldás! Nem kell esőerdőkkel vagy környezetvédelmi
megmozdulásokkal foglalkozni, csak elegendő lehetőséget kell biztosítani
arra, hogy a gyerekek a természetben legyenek, egy felelős felnőtt vezetésével.
A "környezeti nevelési szempontból helyes" tanmenet arra a feltételezésre
épül, hogy ha a gyerekeknek tudomásuk van a bekövetkező borzalmas dolgokról,
ez őket is változtatásra fogja ösztönözni. De ezek a tények alattomos,
lidérces hatással vannak a gyerekekre, akik számára az idő, a tér, és önmaguk
fogalma még nem alakult ki teljesen.
Lehetőséget kell teremteni arra, hogy a gyerekek megtanulják szeretni
a természetet, mielőtt azt kívánnánk tőlük, hogy gyógyítsák be a sebeit.
A szeretet nélküli tudás nem tartós. De ha elsőként a szeretet alakul ki,
a tudás minden bizonnyal követni fogja azt. A mi gondunk az, hogy úgy próbáljuk
meg felébreszteni a felelősséget és a tudást, hogy előtte nem hagytuk,
hogy kialakuljon egy szeretetteljes kapcsolat.
A természethez való kötődés formatív évei közé a fejlődés három stádiuma
tartozik: a négytől hétéves korig tartó kora gyermekkor, a nyolctól tizenegy
éves korig tartó általános iskolás kor, és a tizenkét-tizenöt éves korig
tartó kora serdülőkor.
Empátia: Állati szövetségesek találása
A négy-hét éves gyermekek nevelésekor a természet iránti empátiás készség
fejlesztésére kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni. Ahogy a gyerekek kezdik
felfedezni a természetet, erősíthetjük bennük az ott élő lények iránti
érzéseket. A kora gyermekkort az jellemzi, hogy egybemosódik a gyerekek
énje és a másik személy vagy dolog. Fenntartás nélkül vonzódnak az állat-gyerekekhez;
egy gyerek akkor is fájdalmat érez, ha valaki más sérti föl a térdét. Ahelyett,
hogy a különbségtételt erőltetnénk, az összekapcsoltság érzését ápoljuk
azért, hogy az emocionális alapként szolgálhasson ahhoz az elvontabb ökológiai
fogalomhoz, hogy minden mindennel kapcsolatban van.
Az állatokkal -- képzeltekkel és valósakkal egyaránt -- való kapcsolatok
ápolása az egyik legjobb módszer arra, hogy kora gyermekkorban fejlesszük
a gyerekek beleérző képességét. A gyerekek szeretnek úgy szaladni, mint
a szarvas, kígyóként csúszni-mászni a földön, olyan okosak lenni, mint
a róka, és olyan gyorsak, mint a nyuszi. Itt nincs szükség kipusztulás
szélén álló fajokra -- rendelkezésünkre áll elég közönséges, mindennapi
faj arra, hogy megtöltsük vele a gyerekek életét. Azt a természetvédelmi
szempontból helyes felfogást, hogy az állatokat nem szabad emberi tulajdonságokkal
felruháznunk -- kidobhatjuk az ablakon.
Felfedezés: A táj megismerése
Hét és tizenegy éves kor között a legfontosabb célkitűzésnek azt kell
tekinteni, hogy a gyerekek felfedezzék az őket körülvevő szűkebb világot,
és ismerjék benne saját helyüket. A tananyag tükrözheti a gyerek számára
fontos világ egyre táguló mezejét, kezdetben az otthon és az iskola környékére
koncentrálva, később a közeli helyekre, a közösségre, a régióra, és így
tovább. Erődök, apró, képzeletbeli világok létrehozása, vadászat és gyűjtögetés,
kincskeresés, patakok és ösvények követése, a táj felfedezése, állatok
gondozása, kertészkedés és a világ körvonalazása -- ebben a korban elsősorban
ezekkel lehet foglalkozni.
Ahogy a gyerek otthona egyre kevésbé lesz fontos, és a környék kitágul,
erődítmények és búvóhelyek jelennek meg a gyerek térképén. Ezek a gyermekkor
különleges helyei, talált és épített helyek, és sok hét-tizenegy éves korú
gyerek számára hihetetlen fontossággal bírnak. A városi, külvárosi vagy
falusi környezetben élő gyerekek a kíváncsi szemek elől elrejtett helyeket
találnak és hoznak létre, akár félelmetes körülmények között is. Ezek az
új erdei otthonok, és a felfedezésükre irányuló túrák a természethez való
kötődés alapjai. Érzékennyé kell válnunk a gyermekkor ezen fejlődési földrajza
iránt. Ebben a korban a megfelelő tananyag tőkét fog kovácsolni a gyermek
ösztönös késztetéséből a közeli világ felfedezésére.
Társadalmi megmozdulás: a környék megóvása
A szociális megmozdulások ideje körülbelül tizenkét éves korban kezdődik,
és bizonyosan eltart tizenöt éves korig. Míg az erdő, a park és a játszótér
a középső gyermekkor helyei, a serdülők a belvárosban szeretnének lenni.
Ahogy a gyerekek kezdik felfedezni serdülő "énjüket", és érzik, hogy a
társadalomhoz tartoznak, természetes késztetést éreznek a világ megmentésére.
Az iskolai újrahasznosítási programok vezetése, a városi rendeletek megszavazása,
tanúskodás tárgyalásokon, iskolai expedíciók megtervezése és véghezvitele
-- ezen a ponton ezek a megfelelő tevékenységek. A fejlődési szempontból
érzékeny iskolai programok azt is fel fogják ismerni, hogy e kor vége felé
átmeneti rítusokra van szükség. A kezdeményezés kifejezésre juttatja a
felnőttkorba lépést, a magányosság és a szociális felelősség kettős kihívásával
együtt.
David Sobel: Beyond Ecophobia. Reclaiming
the heart of nature education (Great Barrington,
MA: The Orion Society, 1996)
A könyv teljes fordítása megtalálható
a Selyemgombolyító Zöld Könyvtárában
(Bp., Miklós tér 1.)
Fordította: Szabó Judit
Az életkornak megfelelő játékokat
a januári Cédrus Földönjáró rovatában közöljük. |
Gál Ildikó -- Garam Ágnes -- Ruprecht Katalin
WEÖRES-tábor a Bakonyban
A Mályvatanya Alapítvány nomád
természetismereti és olvasótáborának
tapasztalatai
Ilyenkor, tél közepén jólesik visszaidézni az elmúlt nyár
verőfényes napjait. Az alábbi írás egy olyan, különleges táborról szóló
beszámoló, amely egyszerre szólt az észhez és a lélekhez, egyszerre adott
természettudományos ismereteket és művészi élményt. A Cédrus továbbra is
várja a tábori beszámolókat.
Előzmények
Egyetemi éveink alatt sokat töprengtünk azon, hogyan és milyen iskolában
szeretnénk tanítani, milyen körülmények között élnénk mindennapjainkat.
Szerencsére olyan baráti társaságot alkottunk, ahol ezeket a gondolatainkat
kicserélhettük, megbeszélhettük. Képességeinket a gyakorlatban is kipróbálhattuk,
hiszen 1988 óta minden nyáron táboroztattunk. Itt, a Göncöl Alapítvány
által szervezett természetmegismerő Süni-táborokban rájöttünk arra, hogy
nagyságrendekkel többet tanulnak meg a gyerekek a természetről a természetben,
különösen ha mindehhez sok-sok saját tapasztalat és élmény is járul. Emellett
izgalmas volt látni, hogy mennyire gyorsan beilleszkednek a teljesen nomád
körülmények közé, milyen gyorsan hámlik le róluk a civilizációs kényelem
utáni vágy. A későbbiekben meghatározó volt még az a pedagógusi pálya,
melyet magunk mögött tudhattunk. Itt érlelődött tovább teljesség iránti
vágyunk, hogy ne legyünk tantárgyak, tanmenetek közé zárva -- az idő börtönéről
nem is beszélve --, hanem valamely témát úgy járhassunk körül, hogy mind
a humán, mind a reál megközelítés helyet kaphasson. A fent említettekből
született meg az az ötlet, hogy olyan táborokat szervezzünk -- immár saját
magunk --, amelyek ezeket az elveket egyesítik.
Létrehoztunk egy alapítványt Mályvatanya néven, egy közösen működtetett
erdei iskoláról álmodoztunk, és a táborainkat is ennek előkészítéseként
szerveztük. Jelenleg humán és reál szakos középiskolai tanárok és egyetemi
oktatók tartoznak sorainkba. Táborainkban a természet tiszteletének, megismerésének,
a vele való harmonikus együttélésnek az igényét igyekszünk alakítani. Alapelvünk
a témák sokrétű megközelítése a tantárgyi keretek átlépésével, a humán
és reál területek ötvözésével. E két műveltségterületnek a hagyományos
iskolarendszerbeli éles szétválasztását erőltetettnek és indokolatlannak
érezzük. Az ember elsősorban etikus lény, és a nevelés feladata ennek tudatosítása.
Meg kell tanítanunk a gyerekeket arra, hogy a tudásukat jóra használják,
s hogy döntéseikért felelősséggel tartoznak. Annál is inkább, mert a körülöttünk
lévő világból hiányzik a szilárd, egyértelmű erkölcsi rend, a fogyasztói
társadalom hamis értékekre nevel, gyakran etikátlan, így a tájékozódás
nehéz. A humán tárgyak olyan értékrendet tükröznek, amelyek fogódzót jelenthetnek,
és segíthetnek az önismeret elmélyítésében, s a világ dolgai iránti személyes
felelősségérzet kialakításában. Ezért határoztunk úgy, hogy táborainkban
a természet megismertetésével párhuzamosan művészeti értékeket is közvetítünk.
Az egyik évben ráleltünk Weöres Sándor A teljesség felé című művére, amely
magától értetődő természetességgel beszélt ember és természet kapcsolatáról,
megfelelő keretet biztosítva egy tábor gondolatvilágához. Innen kezdve
már csak arra kellett választ adnunk, hogyan vihető át ez tábori keretek
közé? A szöveg komolysága és mélysége egyértelművé tette, hogy abban az
évben középiskolás diákokat hívunk meg. (A tábor létszáma 30 fő volt, ami
a Jedlik Ányos Gimnázium és a Bethlen Gábor Újreál Középiskola diákjaiból
verbuválódott.) A táborra való felkészülés során tudatosodott bennünk,
hogy Weöres Sándor műveinek világa mennyire egybecseng azokkal az értékekkel
és gondolatokkal, melyeket közvetíteni akarunk, s fokozatosan kristályosodott
ki az a szándék, hogy ebben a táborban a művészi megközelítés ne csak járulékosan
kapcsolódjon az eddigi táborok jellegét meghatározó természetismereti megközelítéshez,
hanem e szempontok egyenlő súllyal, egymást magyarázva és kiegészítve legyenek
jelen. Ezáltal egy olyan tábortípust hoztunk létre, amely a hagyományosan
külön létező természetismereti és olvasótáborok módszereit ötvözte. Tapasztalataink
birtokában utólagosan állíthatjuk, hogy kezdeményezésünk sikeres volt,
és reményeink szerint folytatásra talál.
A tábor
1997 nyarán az Észak-Bakony Tájvédelmi Körzet egyik eldugott tisztásán
vertünk tanyát teljesen nomád körülmények között. Sátrakban aludtunk, a
konyhánk lelkét egy földbe ásott, " avar kori" tűzhely képezte, amit a
gyerekek érkezése előtt készítettünk el, majd a tábor végén betemettünk.
Azt mindig szem előtt tartottuk, hogy a táborhelyen a bolygatás mértéke
minimális legyen, és néhány hét múlva "nyomunk se maradjon." Magunk főztük
vegetáriánus étkeinket, amelyeket igyekeztünk vegyszermentes alapanyagokból
elkészíteni. Ebben sokat segített a Süni-táboros szakácskönyv, no meg a
kreativitás. Italunk a gyógytea volt, amihez az alapanyagot közösen gyűjtöttük.
Augusztus 20-án magunk dagasztotta kenyeret sütöttünk egy földbe ásott
kemencében.
A mosdáshoz és a főzéshez a vizet a vasútállomásról hoztuk hordókban,
így igen megnőtt az ivóvíz értéke, hiszen csak kétnaponta fordultunk. Megkönnyítette
volna a dolgunkat, ha a mosakodáshoz patakvizet használunk, de sajnos abban
az évben nagy volt a szárazság. Az illemhelyek az erdőben kiásott gödrök
fölé felállított faülőkék voltak, és a kezdeti napok idegenkedése után
a gyerekek rájöttek, hogy remek természet-megfigyelésre adnak lehetőséget
az itt töltött csendes percek. A tüzelőt a környék elszáradt ágaiból gyűjtöttük,
a szerves hulladék komposzt gödörben gyűlt, a többi szelektíven.
A programok
A délelőtti programok során több, különféle témával foglalkozó kis
csoportra bomlottunk. A botanizálók a mérgező és a gyógyító növényeket
keresték fel, ismerték meg hatásukat. Megpróbáltunk személyesebb kapcsolatot
kialakítani a növényvilág egy-egy kiválasztott példányával, ugyanis
azt tapasztaltuk, hogy igen sekélyes, könnyen felejthető ismeret az,
amit csak a magyar-latin név rásütéséből áll. Ezért egyéb tevékenységet
is kapcsoltunk a hagyományos ismeretátadáshoz, a gyerekek rajzokat,
festményeket készíthettek, ami lehetőséget adott arra, hogy alaposan
megfigyeljék a kiválasztott növényt, valamint hogy mélyebb, időtálló
kötődésük alakuljon ki vele. Az állatosok különböző túraútvonalakon
cserkészték be a tábor környékén fellelhető
fajokat. Itt is a megfigyelésen volt a hangsúly, nem használtunk csapdákat,
és nem gyűjtöttünk be egyetlen példányt sem (a kullancsokat leszámítva).
A csapat harmadik része a Bakony geológiájával foglalkozott, fosszíliákat
gyűjtöttek és a tipikus mészkőformációkat tanulmányozták. Az otthon
maradó negyedik csoportot pedig remetézni küldtük: kaptak egy tarisznyát,
benne az erdőről szóló idézetekkel, ceruzával, papírral, és arra kértük
őket, hogy keressenek egy számukra kedves helyet, üljenek le csendben
egy fa alá, figyeljenek vagy rajzoljanak, és ha úgy érzik, hogy eltelt
egy óra, jöjjenek vissza és meséljék el az élményeiket. Ez a feladat
a gyerekek időérzékét is próbára tette, mert nem vittek órát magukkal.
Ez volt az egyik legsikeresebb tábori program, volt, aki őzzel találkozott,
más annyira jól érezte magát az erdőben, hogy csak órák múltán került
elő, és akadt, aki most először hallotta meg az erdő neszeit. A délelőtti
programok tehát a természettel való személyes találkozás és tapasztalatgyűjtés
jegyében teltek, a délutáni foglalkozásokon pedig Weöres Sándor A teljesség
felé című művével ismerkedtünk, ami a délelőtti tapasztalatok összegzésére,
s ezen túl az embert érintő általános kérdések megvitatására adott alkalmat.
A műből egy sajátos válogatás alapján szemezgettünk.
Még a tábor előkészületei során gyűjtöttünk szemelvényeket a kötetből,
melyeket öt téma köré csoportosítottunk. Mindegyik fejezethez tartozott
egy bevezető idézet, amely nem Weöres Sándortól származott. Ez a módszer
lehetőséget nyitott a gyerekekkel való beszélgetések során arra, hogy más
művek, más alkotók is szóba kerüljenek, s hogy felhívjuk a figyelmüket,
hogy a költő által megfogalmazott kérdések nem egyediek. A szöveget még
a tábor előtt számítógépbe írtuk és kinyomtattuk, így a táborban mindenkinek
volt saját példánya, amit a kézműves foglalkozások alkalmával a gyerekek
saját maguk díszítette vászonba kötöttek.
A műből való részleteket az alábbi öt téma köré csoportosítottuk:
1. nap: Az emberi kapcsolatok, viszonyok
idézet: "A legmagasabb jóság hasonló a vízhez.
A víz jósága az, hogy hasznára van minden létezőnek anélkül, hogy
küzdene" (Tao Te King)
szemelvények a Weöres-műből: A jelenkorról, Jóslás az egyéniség alásüllyedéséről,
A jóságról
2. nap: Természet és ember viszonya
idézet: "Amikor elnézem, hogy libeg a pillangó: sár vagyok -- érzem."(Issa)
Szemelvények: Jóslás a trágyaözönről, A szépség, Beszélgetés-foszlányok
a szépről
3. nap: Az ember és idő viszonya
idézet: "Nem kell száz évet élni ahhoz, hogy százéves legyen az
ember." (Ancsel Éva)
Szemelvények: Idő, Eszme-idő, A létezés, Ifjak és vének szépsége, A
halálról
4. nap: Az ember viszonya önmagához
idézet: "Ismerd meg tenmagadat. Ez volt ráírva az antik világ kapujára.
Az új világra ezt kellene bevésni: Légy tenmagad"
(Oscar Wilde)
Szemelvények: A sors, Vetkőzés, A visszautasító érzelmekről, A kívánság
mint veszély
5. nap: Az ember és a teljesség viszonya
idézet: "Az emberi önmegismerés világmegismerés."
(Rudolf Steiner)
Szemelvények: Ki vagy te?, A lét visszája és színe, Tündérek, manók,
Az elmosódó határok Az utolsó, összefoglaló napon egy egész napos nagy
játék keretében az alábbi gondolatokról esett még szó: Tíz lépcső, Tíz
erkély, Szembefordított tükrök, Genezis
Ezen a napon a gyerekek csoportonként azt a feladatot is kapták, hogy
válasszanak ki egy olyan Weöres-verset, amely a tábor hangulatát, az itt
szerzett élményeket a leginkább felidézi. Ez a feladat azt a célt szolgálta,
hogy a gyerekek maguk fogalmazzák meg gondolataikat, érzéseiket, tapasztalataikat
az eltöltött napokkal kapcsolatban. Ebben segítségükre volt az a tábori
napló, amit mindennap más csoport vezetett az aznapi eseményekről.
A tábor életének fontos mozzanata volt a közös daltanulás és éneklés.
Az étkezések szertartásához hozzátartozott egy-egy dal eléneklése, és az
esti tábortüzeknél a mesék és történetek után lefekvésig énekeltünk. A
teljesség felé című művön kívül egy másik Weöres-alkotást is felhasználtunk
a tábor folyamán, a Bolond Istókot. E mű A teljesség felé lényegét adja
vissza más írói eszközökkel, a gyerekek számára könnyebben érthető és előadható
módon. Az esti tábortüzek másik visszatérő mozzanata így a Bolond Istók
fejezeteinek dramatizálása volt. A délutáni programok tehát az önkifejezés
számos formáját lehetővé tették (beszélgetés, szövegalkotás, éneklés, kézműveskedés,
színjátszás) a teljesség iránti vágy jegyében. A délelőtti és délutáni
programok ily módon kiegészítették egymást. Tapasztalatunk az, hogy a természettudományos
és a humán megközelítés szempontjai nem zárják ki egymást, sőt együttes
alkalmazásuk a dolgok és jelenségek mélyebb megértéséhez vezetnek. A tábor
legnagyobb eredménye pedig az volt, hogy ez a módszer a gyerekek elvárásával
is találkozott, akik saját elmondásuk szerint nagyon jól érezték magukat.
A táborunk mottójául szolgáló Weöres-vers is ezt az élményt ragadja meg:
"Gyertek, erdőbe gyűljünk,
kidőlt fatörzsre üljünk,
tartsunk kupaktanácsot
és válasszunk tolmácsot:
Egyik a patak nyelvét
úgy tudja, hangot sem vét;
más a csillagok nyelvén
szól, mint tapasztalt vén;
A harmadik szél-nyelvet
száján tudósan penget;
s ki valamennyit érti,
az a legbölcsebb férfi." |
|