Nyíri Tamás
Az etikai érvelésmódok iskolája
Az etika a görög ethos szóból származik, amely eredetileg az állatok
legelőit jelentette, majd átvitt értelemben az emberek lakóhelyét, továbbá
a közös lakóhellyel összefüggő szokást, hagyományt, illemet. Aki neveltetése
következtében megszokta, hogy úgy cselekedjék, amint az a görög városállamban
illendő és szokásos, az etikusan cselekszik. Szűkebb vagy tulajdonképpeni
értelemben azonban az cselekszik etikusan, aki nem vakon követi az áthagyományozott
viselkedési normákat, hanem saját belátása és megfontolása nyomán teszi
a jót. Az ilyen magatartás már nem ethos, hanem aethos. Karakter, jellemszilárdság,
maradandó készség a jóra. A modern etikában ezt értjük erkölcsiségen vagy
moralitáson. A moralitás akaratunk szilárd elkötelezettsége a feltétlen
jó iránt, olyan elkötelezettség, amelyet a gyakorlati ész segítségével
maga az emberi akarat alapoz meg.
A filozófiai etika alapvető kérdése, hogy melyek azok a feltételek
és lehetőségek, amelyek elősegítik, hogy valaki felismerje az erkölcsi
jót, és az akaratát, cselekvését ehhez az erkölcsi jóhoz igazítsa. Az etika
feladata az is, hogy kimutassa: a moralitás olyan emberi jelenség, amit
nem lehet visszavezetni különféle más értelmi szintekre, pl. a felettes
én diktátumára, ahogyan Freud képzelte. Az etika egyik legfontosabb feladata
annak bemutatása, hogy egyáltalán, létezik erkölcsi viselkedés. Tehát az
a parancs, hogy a jót kell tenni és a rosszat el kell kerülni, nem elfojtott
ösztönök következtében alakul ki és nem pusztán nevelés kérdése, hanem
a gyakorlati ész szabad önelhatározása.
Normák, szabályok, előírások
Az önfenntartás, a fajfenntartás, az ivadékgondozás, az együttműködésre
és versengésre irányuló késztetések, a tudásvágy, a boldogságvágy -- elsődlegesen
ezek a majdnem teljes mértékben biológiai motivációk határozzák meg cselekedeteinket.
Azt mindenki tudja, hogy valamit tenni kell, hogy az élet fennmaradjon,
valahogyan az utódokat gondozni és nevelni kell, a társadalomban valamilyen
rendet kell létrehozni, hogy egyáltalán fenn tudjunk maradni.
Mindezek az egzisztenciális célok nyilvánvalóvá teszik, hogy léteznek
olyan általános érvényű szempontok, amelyekre tekintettel kell lennünk.
Ezeket az általános szempontokat fogalmazzák meg az erkölcsi normák.
Jónak vagy rossznak mondjuk a cselekedetet aszerint, hogy megegyezik-e
a lelkiismeretben felismert erkölcsi követelménnyel, avagy sem. Felvetődik
a kérdés: ha ilyen fontos
a lelkiismerethez való ragaszkodás, akkor mégis miért van szükség normákra,
szabályokra? Nyilvánvalóan többek között azért, hogy az ember tehermentesítse
magát.
Valamely ethos normái azt határozzák meg, hogy egy közösség hogyan
rendezi be az életét, milyen társadalmi intézményei vannak. Nyilvánvaló,
hogy egy ipari társadalom ethosa egészen más, mint egy földműves társadalomé.
Miért törekszik arra az ember kezdettől fogva, hogy kimutassa ezeknek a
társadalmilag elfogadott normáknak, az ethosnak a helyességét vagy helytelenségét?
Miért nem elégedhet meg a moralitással, azzal, hogy a saját lelkiismeretükre
utalja az embereket, egyébként pedig szabad folyást engedne az ethos és
a belőle fakadó normák dinamikájának?
A válasz a lelkiismeret dialektikájában rejlik: minden döntésemben
meg vagyok győződve arról, hogy amit a lelkiismeretem jónak ítélt, az az
egész társadalom számára jó. Sőt, amit én jónak tartok, azt minden gondolkodó
embernek el kellene fogadnia. A lelkiismeret racionálisan belátható érvekre
támaszkodik. Ám annak ellenére, hogy igényt tartok az egyetemes érvényességre,
a lelkiismereti meggyőződésem mégis csak az én szubjektív meggyőződésem.
Itt van az óriási feszültség.
A másokkal való beszélgetés vagy vita alakítja a lelkiismeretemet,
bizonyossá teszi vagy felülvizsgálja a meggyőződésemet. Ilyenformán az
etikai diszkusszió a közösen elismert erkölcsi normákra irányul.
A normák megalapozása
Amíg vitathatatlan a normák társadalmi érvénye, addig nincs gond. Ám
nyomban probléma jelentkezik, ha társadalmilag jelentős normák kérdőjeleződnek
meg. Akkor is jelentkeznek ezek a kérdések, ha új cselekvési területek
alakulnak ki, amelyeknek még nincs normatív szabályozásuk. Gondoljunk például
a géntechnológiára és a humángenetikára.
Hogyan alakítható ki közösen elfogadott normarendszer? Hogyan hozható
létre a társadalmi együttélésben ésszerű, emberileg élhető ethos? Az etika
úgy járul hozzá e súlyos kérdések megoldásához, hogy kidolgozza az erkölcsi
érvelésmódokat.
Ha belátjuk, hogy a normakérdések racionális kérdések, akkor az embereknek
arra kell törekedniük, hogy a dialógusukból kirekesszék az érzelmi színezetet,
és igyekezzenek a szabatos okfejtés meggyőző erejére támaszkodni. Ezért
szükségesek a normatív érvelésmódok, amelyeket az etika felajánl a társadalomnak.
A teleológiai érvelésmód (thelos = cél)
A teleológiai érvelésmód szerint a cselekedetek erkölcsi értékét csakis
a következmények alapján lehet elbírálni. A legfőbb érv az, hogy cselekedeteink
mindig (vallási kontextusban) teremtett javakra, illetve (filozófiai kontextusban)
véges, korlátozottan rendelkezésre álló javakra irányulnak. Nincs abszolút
jó és abszolút rossz. A rosszat is csak valami jó szempontjából kívánhatom.
Csakis e végesség és feltételesség figyelembe vételével lehet meghatározni
egy cselekedet erkölcsi értékét.
Az az erkölcsi követelmény, hogy a jót tenni és a rosszat kerülni kell
-- feltétlen. De egy ilyen esetleges világban csakis relatív javakkal felelhet
meg valaki az abszolút jó követelményének. A jót kell tenni, de hogy itt
és most mi a jó, az már kérdéses.
Az egyetemes érvényesség nem jelenti azt, hogy a normák minden korra
és helyszínre érvényesek.
A teleológiai érvelés szerint nem létezik olyan emberi cselekedet,
amelyről a priori, minden feltétel nélkül azt mondhatnánk, hogy rossz.
A kínzás például rossz. Ám ha egy háborús országban nincs megfelelő érzéstelenítőszer,
és valakit meg kell operálni, hogy megmentsék az életét, akkor ezt nem
nevezzük kínzásnak. A hasonló problémáknál a teleológiai érvelés a tevékeny
szeretetre támaszkodik mint kritériumra. Aquinói Szent Tamás szerint konµiktusok
esetén mindig a kisebb rosszat kell -- minus malum -- választani. Esetenként
félre kell tennünk egy erkölcsi jót, hogy megakadályozzunk egy nagyobb
erkölcsi rosszat.
A deontológiai érvelés (deon = kötelesség)
Az előbbivel szemben áll a deontológiai érvelés, amelyet kötelességetikának
vagy érzületetikának neveznek. Ez az érvelésmód azt állítja, hogy nem minden
cselekedetet határoz meg kizárólag a következménye. Alkotható-e erkölcsi
ítélet tekintet nélkül a cselekedet következményeire? Nyilvánvalóan nem,
mert következményei nélkül nem is értelmezhető a cselekedet. Minden cselekedetet
következményeire tekintettel definiálunk, hiszen cselekedni annyi, mint
hatásokat előidézni.
Nem arról van tehát szó, hogy tekintetbe vesszük-e a következményeket,
hanem két szembenálló következmény közül melyikért vállalunk felelősséget.
Ha például egy terrorista államban valakit bebörtönöznek és vallatják,
hogy áruljon be másokat is, akkor választhat: hazudjon-e vagy igazmondásával
áldozzon fel embereket. A deontológiai vagy kötelességetikai érvelés szerint
az ember még ilyen körülmények között sem hazudhat.
A felelősségetikai érvelés
A felelősségetikai érvelés arra hivatkozik, hogy minden esetben meg
kell fizetnünk valamely jó elérésének az árát. Ha máshogy nem, akkor azzal,
hogy kimerülnek az erőink és más jót már nem tudunk véghezvinni. Tehát
azért, amit most megteszek, azzal az összes többivel fizetek, amit eközben
elmulasztok.
Az is előfordul, hogy a jó cselekedetünk megakadályozza azt, amit el
kíván érni. Az ilyen cselekedet kontraproduktív, és ezért erkölcstelen.
A közlekedési szabályok megállapításánál például a biztonságra és a gyorsaságra
való törekvés kiolthatja egymás hatását. Ha káoszt engedünk meg, az teljesen
ellehetetlenítheti a közlekedést, ha pedig a biztonságot választjuk, akkor
könnyen állhat elő túlszabályozás.
A felelősségetikai érvelés szerint tehát nincs izolálható érték. Mindig
meg kell vizsgálni, hogy mit fizetünk érte. A kontraproduktív, azaz szándékával
ellentétes hatást kiváltó "jó" cselekedet erkölcstelen. Gyakran nem látható
előre, hogy valamely cselekedet csakugyan megfelel-e majd annak a célnak,
amire törekszik.
1947-48-ban a DDT hallatlan felfedezésként egész országokat szabadított
meg a maláriától. Csak évek múltán ébredtek rá, hogy nem bomlik le
a természetben, az élelmiszerekkel bejut az emberi szervezetbe, súlyosan
károsítja azt, súlyosabb kárt okoz, mint a malária. Nem is szólva
arról a jóval hamarabb észlelt következményről, hogy kiirtotta a szúnyogokat,
így az énekesmadaraknak nem volt kellő időben táplálékuk. Tehát a DDT kontraproduktívnak
bizonyult.
Nyilvánvalóan óriási szerepe van a kontraproduktivitásnak a génmanipulációk
terén is. Az egész modern biotechnológiát, a génkutatást, a génmanipulációkat
csakis a kontraproduktivitással lehet erkölcsileg értékelni. A modern orvostudomány
azt ígéri, hogy a humángenetika alkalmazásával boldogabb és teljesebb élethez
segíti hozzá az embereket. A kérdés az, hogy beváltható-e ez az ígéret
huzamosabb ideig, illetve, hogy az emberiség egészét tudják-e boldogabbá
tenni.
Mindenkor erkölcsösen, mindenkor igazságosan kell cselekednünk, mindenkor
hűségesnek kell lennünk, mindenkor segítenünk kell. Hogy hogyan vagyok
igazságos, hogyan segítek, azt már nagyon bonyolult érvelésnek kell megállapítania.
Az etika feladata nem a normarendszerek kidolgozása, hanem a normák iránti
felelősség hangsúlyozása. Nemcsak a tetteinkért vagyunk felelősek, hanem
az emberileg megkívánható és teljesíthető normákért is.
Támasz és talpkő. Tanulmányok az erkölcstan
tanításához. (A Magyarországi Református Egyház
Kálvin Kiadója, Budapest, 1995) alapján.
|
John Seed, Johanna Macy, Pat Fleming, Arne Naess
A bioszféra gyorsütemű pusztulására válaszul fogalmazta
meg Arne Naess a "mélyökológia" eszmerendszerét. Ugyanő vetette fel egy
olyan csoportterápiás módszer kidolgozásának szükségességét, amely segít
átélni, hogy egy nagy egésznek, Gaiának részei vagyunk. A Minden Létezők
Tanácsa ilyen jellegű csoportfoglalkozás: a résztvevők időutazást tesznek,
gondolatban átélik a földi élet kialakulását, az evolúciót, majd magukra
öltik egy-egy állat, növény vagy természeti képződmény alakját, hogy nevében
elmondhassák, mi az, ami fáj nekik.
A Cédrus a Hegyként gondolkodni (Thinking Like a Mountain) c. könyv
alapján három részben ismerteti a Minden Létezők Tanácsának elméleti alapjait,
meditációs szövegeit és gyakorlati megszervezésének részleteit.
Számomra az ökológiai problémák akkor váltak a kézzel fogható valósággá
-- vallja John Seed --, amikor ausztráliai otthonomhoz közel egy, az esőerdő
maradványainak megmentésért folytatott akcióban vettem részt. Egyszer csak
megéreztem, milyen eltéphetetlen kötelékek kapcsolnak bennünket, embereket
a Földhöz, és többé már nem a magam nevében cselekedtem, hanem a Föld nevében,
saját magam tágabb értelemben vett lénye nevében. Az esőerdő részévé váltam,
amely önmagát védelmezi.
Ezer évek képzelt elszakítottsága ér véget, amikor felidézzük igazi
természetünket. A változás nem intellektuális, hanem spirituális jellegű:
elkezdünk "hegyként gondolkodni..."
Amint én-tudatunkat fokozatosan kiterjesztjük az egész földi élővilágra,
arra is rádöbbenünk, hogy az élő és élettelen közti különbségtétel csak
emberi konstrukció. Testünk minden atomja létezett már azelőtt, hogy az
élet létrejött a Földön. A sziklában megvan annak a lehetősége, hogy élő
test anyaga váljon belőle. Táncoló sziklák vagyunk. Miért néznénk le őket?
Hiszen ők a mi halhatatlan részünk.
A környezetvédő mozgalomban sokan tévesen azt gondolják, hogy az emberek
azért nem változtatnak a viselkedésükön, mert hiányosak az információik,
és hogy a környezetvédő aktivista dolga a felvilágosítás. A valóság az,
hogy nagyon is tisztában vagyunk a problémák komolyságával, ám nincs merszünk
szembenézni a tényekkel. Attól félünk, hogy összeroppannánk a valóság súlyától,
ha igazán belegondolnánk.
Mindannyian tudjuk valahol a tudatunk mélyén, hogy Földünk bajban van.
Nemcsak a szakemberek, hanem mindenki tisztában van vele, hogy a súlyosbodó
ökológiai válság már magát a földi életet veszélyezteti. Érezzük ezt a
levegőben, amit belélegzünk, az ételben, amit megeszünk, a folyókban, amelyekben
már nem fürödhetünk. Halljuk a hírekben, amelyek olajömlésekről, savas
esőkről és az ózonlyukról szólnak. Az emberek általában tehetetlennek érzik
magukat e tényekkel szemben.
Az érzések elutasítása nagy megterhelést jelent érzelmi életünknek.
Ha sikerülne felszabadítani érzéseinket, hangot adni félelmeinknek és aggodalmunknak,
amelyet a világ sorsáért érzünk -- néma kétségbeesésünket cselekvő energiává,
alkotóerővé változtathatnánk.
Korunkban, amikor az emberközpontú vallások és a tudomány uralkodik
gondolkodásunkon, a rítusok elvesztették jelentőségüket. Az ember és a
világegyetem kapcsolatát megerősítő rítusok ugyanakkor nagy szerephez jutnak
minden primitív kultúrában. Ezek a rítusok utat mutathatnak nekünk is ahhoz,
hogyan induljunk el, hogy újra megtaláljuk a kapcsolatot a természet rajtunk
kívül eső részével. Jusson eszünkbe, hogy több ezer nemzedékre visszamenőleg
olyan ősöktől származunk, akik számára az embert a természettel összekapcsoló
rítusok gyakorlása mindennapos volt.
Gary Snyder így ír "A régi utak" (The Old Ways) c. munkájában: A sámán
a vadállatok, növények, hegyek és vizek nevében beszélt. Énekel nekik és
ők énekelnek általa. Az embercsoport tárgyal a nem-emberi erőkkel. Néhány
ember kilép emberi szerepéből és magára ölti a bivaly, a medve, a kukorica
vagy más álarcát, öltözékét és szellemét. Majd így jönnek vissza az emberek
közé és dalukkal, gesztusaikkal és táncukkal az illető lény üzenetét hozzák.
Az ún. primitív népek körében általánosan elterjedt volt a serdülő
fiatalokat beavatási szertartásnak alávetni, mert az a kor az, amikor az
egyén személyiségébe integrálja a halálról való tudást. Amint az egyén
végigmegy bizonyos előírásszerű beavatási rítusokon, megismeri a felnőttkorral
járó jogokat és kötelességeket.
Az
előttünk élt generációk biztosra vehették, hogy az élet utánuk is folytatódni
fog. Ez a bizonyosság azonban a mi generációnk számára elveszett. Az
emberiség ezzel kamaszkorába lépett. Itt az ideje egy bolygó-méretű
beavatási szertartásnak. Be kell építeni gondolkodásunkba fajunk halálának
lehetőségét és meg kell hogy ismerjük a felnőtt korba lépő emberiség
jogait és kötelességeit.
Negyven évvel ezelőtt történt velem -- írja Arne Naess --, hogy épp savcseppek
keveredését vizsgáltam mikroszkóp alatt, amikor az oldatba egyszer csak
egy bolha ugrott. Haláltusája hosszú percekig tartott. A látvány együttérzést
váltott ki belőlem. Ez azért történhetett így, mert azonosultam a bolhával,
magamat láttam benne.
Nem vezet jóra, ha az ökoetika abban merül ki, hogy az emberek áldozatokat
hoznak a természetért. Ha képesek lesznek a természet lényeivel való azonosulásra,
akkor a természetes önszeretet, a szélesebb értelemben vett én szeretete
lehetővé teszi majd, hogy a környezet védelmében a maguk érdekeinek védelmét
fedezzék fel.
Gyermekkoromban mindig azt hallottam, az életben az a fontos, hogy
légy valaki, hogy győzz le másokat. Az önmegvalósítást erre leszűkíteni
az emberi én alábecsülésének érzem.
Már kisgyermekkorunkban elég fejlett ahhoz az énünk, hogy például ne
egyedül együk meg az egész tortát, hanem megosszuk a többiekkel. Képesek
vagyunk azonosulni a többi emberrel, örömük a mi örömünk, bánatuk a mi
bánatunk. Mára eljött az ideje annak, hogy énünk azonosuljon az összes
élőlénnyel és ökoszisztémával, egész csodálatos öreg bolygónkkal, Gaiával.
A környezeti mozgalom moralizáló hajlama azt a téves benyomást keltette
sok emberben, hogy áldozatokat várnak tőle. Ehelyett mutassuk fel, mennyi
öröm vár ránk, ha érzékeinket és érzelmeinket megnyitjuk az élet gazdagsága
és sokfélesége előtt.
Kant megkülönböztet erkölcsös cselekedetet és szépséges cselekedetet.
Erkölcsös cselekedet az, amelyet az erkölcsi parancsoknak való megfelelés
szándéka motivál, és teljesítése nehezünkre esik. Ha az erkölcsi parancsnak
megfelelő cselekedetet azért tesszük, mert gyönyörűséget találunk benne,
akkor az szépséges cselekedet. A környezeti kérdésekben az embereket elsősorban
szépséges cselekedetek véghezvitelére kell ösztönöznünk.
Ha egy faj nem képes változni, alkalmazkodni a változó körülményekhez,
akkor kihalásra ítéltetik. Így zajlik minden evolúció. Az oxigénre éhes
hal, aki a te ősöd és az én ősöm, így hódította meg a szárazföldet.
Az emberiség írott történelme nem sok jóval kecsegtet arra nézve, hogy
az ember képes-e megváltoztatni háborúskodó, mohó, közönyös természetét,
ám a nagyságrendekkel hosszabb evolúciós történetünk azt mutatja, hogy
igenis képesek vagyunk a változásra. Mi vagyunk a hal és az alkalmazkodó-képesség
további milliárd halállal dacoló mutatványa.
Ebből a nézőpontból a kihalás veszélye a változásra, evolválódásra
való felhívásnak tűnik. Nem valamiféle sugárzás elleni rezisztencia kifejlesztésére
van szükségünk, hanem a gondolkodásunk megváltoztatására. A mélyökológia
lényege egy ilyen újfajta gondolkodásmód keresése, hogy megtanuljunk "hegyként
gondolkodni".
Thinking Like a Mountain (Philadelphia,
New Society Publ. 1988.) alapján.
A könyv megtalálható a Selyemgombolyító
Zöld Könyvtárában (Budapest, Miklós tér 1.)
Fordította: Bezdán Györgyi |