Lehoczky János
A nevelési programról
Alakulnak a dolgok, készülnek a kerettantervek. Több szakmai szervezethez
és iskolához is eljutottak az Oktatási Minisztérium kerettantervi irányelvei,
és a különböző iskolafokokra kimunkált óraterveit tartalmazó dokumentum.
Ennek a szakanyagnak a véleményezése, s a beérkezett módosító indítványok
összesítése lesz e hónap egyik feladata. A különböző tantárgyi csoportok
által megfogalmazott érdekek egyeztetése, a tanterv koherenciájának, azaz
belső összerendezettségének megteremtése jelentős egyeztetési feladat.
Addig is, amíg a Nat korrekciójáról és a kerettantervekről nincs közreadható
értesülésünk, lapozzuk tovább a közoktatási törvényt!
Az iskola környezeti nevelő munkáját ugyanis nem egyedül a helyi tanterv
szabályozza. Az intézmények pedagógiai programja - mint ismeretes - két
részből áll: a helyi tantervből, és a törvény módosítása óta nevesítetten
a nevelési programból. A nevelési program kötelező tartalmi elemeit a 48.
§ (1) a) sorolja fel. Tekintsük át, hogy ezekhez hogyan kapcsolható a környezeti
nevelés!
A nevelési program - a törvény szerint - meghatározza az iskolában
folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit,
eljárásait. E jogszabályi szöveg részletezőbb a korábbinál, ezáltal átgondoltabb,
tudatosabb tervezésre késztet. Újrafogalmazásában nagy segítségünkre lehet
a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Az intézmény pedagógiai filozófiája,
alapelvei, valamint stratégiai céljai között az iskola hitet tehet a környezetharmonikus
nevelés mellett, nevelési feladatai között kiemelheti a környezethez fűződő
ökológiai szemléletű magatartás- és viselkedéskészlet fejlesztését, az
erőmentes és eredményes konfliktuskezelő módszerek alkalmazását, tantervét
felépítheti a fejlesztésközpontú, a cselekedtető konstruktív pedagógia
elvei szerint. Fontos azonban, hogy észrevegyük, hogy a célok eléréséhez
a nevelőközösségnek feladatokat kell szabnia magának, és eszközöket is
kell tudnia mozgósítani. A célok megvalósításához tehát az erőforrások
megszerzésének, biztosításának és felhasználásának tervét is el kell készíteni.
E terv vonatkozik a tárgyi, dologi, az eszközjellegű erőforrásokra éppúgy,
mint a szakértelmet, hozzáértést, személyes késztetést, a cselekvő, megújító
szándékot jelentő humán erőforrásokra.
Kiemelten kezeli a törvény a személyiség- és a közösségfejlesztéssel
kapcsolatos pedagógiai feladatokat. A környezeti nevelés csoportos munkaformái,
az eredményre, produktumra törekvő nevelési módszerei, a környezeti kapcsolataink
értelmezése során megváltozó problémakezelő, konfliktustűrő és -megoldó
technikák alkalmazása mind részévé válhatnak a szocializációt és individualizációt
segítő nevelésnek. Különösen eredményes lehet a szerényebb intellektuális
képességekkel, illetve tanulási kudarccal, vagy beilleszkedési nehézséggel
küzdő tanulók számára a terepi, környezeti, természetközeli vizsgálódásban,
ismeretszerzésben, illetve a környezeti projektek, akciók, rendezvények
megvalósításában való alkotó közreműködés.
A nevelési programnak meg kell fogalmaznia azt is, hogy a nevelő-oktató
munka ellenőrzésére, mérésére, értékelésére és a minőség biztosítására
milyen eljárásokat alkalmaz a nevelő közösség. Régi tapasztalat, hogy a
környezethez illeszkedő, tevékenységközpontú oktatás az értékelés új módszereit
igényli, és hívja életre. Szélesíti és árnyalja a pedagógus ellenőrző,
értékelő munkáját.
A környezeti nevelésnek kereszttantervi jellegéből, cselekvő munkastílusából
következőleg elsősorban a diagnosztikus, azaz a megértés aktuális szintjéről
tudósító és a formatív, azaz a fejlesztő célzatú értékelés kedvez, míg
szemben a tantárgyak zömével, melyek tanítása során még mindig uralkodó
a szummatív, minősítő értékelés.
A pedagógiai program egységes dokumentum. Nem lehet ellentmondásban
a benne megfogalmazott nevelési program és a helyi tanterv! Ha az iskola
gyermekközpontú, változatos tevékenységekre építő fejlesztő pedagógiát
hirdet, akkor elvárható a helyi tantervétől is, hogy tükröződjék benne
mindez. Gyakori hiba, hogy az ilyen céltételezésű iskola is tananyagközpontú
tantervet választ, bőséges, többlet ismeret megszerzését lehetővé tevő
különórákra fordítja választható időkeretét. Igen gyakori, hogy a tanulókkal
szemben merev, és szigorú elvárásokat állítanak tanulmányi előmenetelük,
magatartásuk és szorgalmuk értékelésére, miközben tanácstalanok maradnak,
amikor programot kellene adni a megálmodott, az ideálistól eltérő gyerekek
fejlesztésére. Tudjuk, az átlagostól eltérni mindkét irányban lehet. A
lemaradók, a képességzavarokkal küzdők, a közösségben helyüket nem találók
éppúgy egyedi programot kívánnak, mint a tehetségesek, a valamelyik képességük
fejlettségében társaikat megelőzők.
A környezeti nevelés munkaformái során számos tanítványunk mutathatja
meg olyan kiváló képességét is, mely a tanórák viszonylag zárt rendjében
észrevétlen maradna. Egy erdei iskola, vagy egy témahét során a szervezőkészség,
a rátermettség, az ötletgazdagság, a szellemi és fizikai bátorság, ügyesség,
a háziasság, a törődés, a rendszeresség és rendszeretet mind-mind kiütközhet.
Olyan élethelyzetekben ismerik meg egymást a tanulók, amelyek a mindennapokban
alig-alig adódnak, sőt ilyen helyzeteket mi magunk is teremthetünk. A környezeti
nevelés nem egy tantárgyhoz kötődik, még akkor sem, ha az alapozásához
szükséges környezettani ismereteket egy önálló modulba gyűjti a kerettanterv.
Emiatt az egyik tantárgy sikerét éppen e kereszttanterv mentén vihetjük
át egy másikra. Egy környezeti probléma vizsgálata és értelmezése, valamely
természeti, környezeti szépség megragadása, élethelyzet bemutatása éppúgy
tárgya lehet egyik vagy másik természettudományos, illetve humán tantárgynak,
mint a kifejezetten alkotó-előadó képességeket fejlesztő tárgyaknak.
A pedagógiai program korrekcióját az iskolák a 2001/2002-es tanévig
kötelesek elvégezni. Sejtésem szerint a legtöbb munkát nem is a helyi tantervek
kiigazítása fogja majd jelenteni, hiszen ha az a Nat szerint és a törvénynek
megfelelően készült, akkor nagyjában-egészében a kerettantervhez is illeszkedni
fog. A pedagógiai törekvéseket és az oktatási feladatokat és követelményeket
meghatározó két rész harmonizálása lesz a lényegi munka.
A közoktatási törvény 39. § (1) bekezdése szerint a "nevelési-oktatási
intézmények szakmai tekintetben önállóak. Szervezetükkel és működésükkel
kapcsolatosan minden olyan ügyben döntenek, amelyet jogszabály nem utal
más hatáskörbe." A különböző nevelési színterek biztosítása, új tanulásszervezési
módok kipróbálása, az oktatás tér- és időszervezése, a tanórai és tanórán
kívüli iskolai tevékenység szervezése tehát mind a nevelőtestület hatáskörében,
illetékességében maradt.
A pedagógiai programban megfogalmazott célok eléréséhez, a feladatok
teljesítéséhez szükséges tananyag és tanítási, nevelési módszerek megválasztásában
viszont az egyes pedagógus szakmai önrendelkezését erősíti meg a törvény
[19. § (1) b)]. Miközben tehát a törvényi szöveg módosítása részletezőbb,
konkrétabb tervező- munkát kíván meg, nem csorbította sem az intézmények,
sem a pedagógusok szakmai autonómiáját.
A Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége
szeptember 24--26. között tartotta vándorközgyűlését Mátészalkán. A rendezvényhez
kapcsolódóan adták át a Szalay-Marzsó Lászlóné, Juhász Enikő emlékére és
tiszteletére alapított ENIKŐ DÍJAT a környezeti nevelésben élen járó, jelentőset
alkotó oktatóközpontnak és szakembernek.
Az Enikő-díj Kuratóriuma 1999-ben a mátészalkai TRIDEA Természetvédelmi
Egyesület és Regionális Oktatóközpontot részesítette a díjban, melynek
vezetője Balogh István.
Immár tíz éve szervezik és irányítják a szatmár-beregi térség környezeti
nevelését. Ennek keretében számos eredményes program kezdeményezői voltak.
Igen jelentősek országos, regionális és úgynevezett "három-határ" szakmai
találkozóik. Jól működő nemzetközi kapcsolatokat ápolnak. Hangsúlyt helyeznek
az oktatóközponti munka folyamatos utánpótlására is.
Tiborszállási szaktáborukban sok ezer gyermek ismerkedhetett meg a
természet értékeivel. Figyelemre méltó, hogy a hátrányos helyzetű, s a
különböző csapások pusztította területen élő gyerekek nevelését is felkarolták.
Példamutató, ahogy regionális tevékenységükhöz megnyerték a térség politikai,
gazdasági vezetőit is. Az oktatóközpont menedzselése, közkapcsolatainak
kiépítése követendő. Együttműködésre nyitott regionális szemlélettel munkálkodnak
az ország nem kevés gonddal küzdő, de természeti, környezeti értékekben
igen gazdag térségének felemelkedéséért.
A díj egyéni kitüntetettje az idén Dr. KÁRÁSZ IMRE tanszékvezető, oktatóközpont-vezető.
Nagy múltú oktatóközpontjának megszervezése összekapcsolódott a környezettudományi
tanszék megalakulásával. Oktatásszervező munkája országosan is elismert.
Személyéhez kötődik többek között a környezeti nevelők terepi, természetközeli
felkészítésének megszervezése. E tárgyban számos publikációt írt, szakkönyvei,
praktikumai egy egész környezetpedagógus-nemzedék okulására szolgálnak.
Jelentős feladatokat vállalt magára oktatóközpontjuk társadalmi kapcsolatainak
kiépítésében, valamint a Tűzliliom Oktatóközpont létrehozásában is. Az
általa vezetett központ tudatformáló hatása messze terjed, ezt számos regionális
és országos rendezvény eredményes lebonyolítása fémjelzi.
Szövetségünk érdekeit, közös törekvéseit minden fórumon elkötelezetten
képviseli. Tagságunk megbecsülését a Kapcsolat híradó újraindításának megszervezésével,
színvonalas szerkesztésével, valamint alelnöki feladatainak korrekt, pontos
ellátásával is öregbítette. Imre vérbeli, hiteles környezeti nevelő akkor
is, ha nyakkendőt ölt, és akkor is, ha bakancsot húz. Mind főiskolai oktatóként,
mind terepi szakemberként Enikő szellemi hagyatékának egyik éltetője.
A díjat megtestesítő faragott emlékplakettet és oklevelet Dr. Legán˙
András, a díj kuratóriumának elnöke és Szentendrei Géza, a KOKOSZ elnöke
adta át. |
|