Mark W. McElroy
Letűnt paradigmák
- és a mítoszok,
amiket a gyermekeinknek
tanítunk
Egy Észak-Amerikában használt hatodik osztályos történelemkönyv a következő
történetet adja elő a latin-amerikai földművességről:
"Megtanultak kukoricát ültetni a sivatagban. Megtanultak öntözni,
illetve a patakokból a vizet gátak segítségével földjeikre terelni. A vízszintet
nádból szőtt kapuk fel és le mozgatásával szabályozták. Amikor további
vízmennyiségre volt szükségük, csatornákat építettek. Mintegy ezer négyzetkilométernyi
területet öntöztek ezek segítségével.
Az Andokban más népek rájöttek, hogyan műveljék meg a földet hegyoldalban.
Teraszoknak nevezett lépcsőzetes területeket alakítottak ki a meredek lejtőkön.
Kőkerítéseket építettek, hogy a talajt megvédjék a lemosódástól."
Most nézzük meg, hogyan tárgyalja ugyanezt A világ helyzete 1997:
"Számos ország gazdasági jólétét veszélyezteti a föld romlása, különösen
a könnyen erodálódó talaj felszántása, az öntözött földek szikesedése,
a mezők túllegeltetése miatt, és a szántóföldek, legelők és erdők elvesztése
a városok terjeszkedése és az ipari igények miatt.
A népesség növekedése és az egyenlőtlen földelosztás miatt kisparasztok
seregei művelnek meg érzékeny területeket, például meredek hegyoldalakat
és esőerdőkből kiszorított tisztásokat, amelyek könnyen erodálódnak, és
termőtalajuk hamar kimerül.
Edward O. Wilson harvardi biológus számításai szerint a Föld ökoszisztémáinak
gazdag szőtteséből évente harmincezer faj vész el. A természeti ökoszisztémák
nagy mennyiségben pusztulnak el a mezőgazdaság és a települések terjeszkedése,
a folyó elterelése és a környezetszennyezés következtében."
Megdöbbentő, hogy ugyanannak a dolognak két ennyire eltérő értelmezése
lehetséges. A tankönyv leírja a latin-amerikai népek földművelési módszereinek
fejlődését, de elmulasztja összekapcsolni azt egy súlyos, globális méretű
környezeti problémával: a fajok jelen kori tömeges kihalásával. Ismerve
a gond nagyságát, csodálkoznunk kell azon, hogy egy, a földi élet jövője
szempontjából ilyen kritikus téma hogyan maradhatott ki a tankönyvből.
Lehet, hogy ez szimptomatikus jelenség, amely a hagyományos tananyag mögött
rejlő mélyebb problémára mutat rá? Lehetséges, hogy valójában meg akarjuk
óvni gyermekeinket az igazságtól, hogy bizonyos emberi tevékenységek aláássák
a környezet épségét? És eközben, esetleg akaratlanul is, környezetellenes
értékeket tanítunk?
A mítosz ereje
Az a jelenség, hogy egy hatodikos tankönyv méltatja a mezőgazdasági módszereket,
ugyanakkor elmulasztja összekapcsolni a mezőgazdasági gyakorlatot a fajok
eltűnésével, a társadalom egyik legáthatóbb mítoszát propagálja: azt, hogy
az emberek valahogy fel vannak hatalmazva a természeti világ irányításának
jogával. Paul Cummins Új kozmológia c. könyvében a következőképpen vélekedik
erről a jelenségről: "A legtöbb ember, a legtöbb tanár és diák nem vizsgálja
kritikusan e mítoszok ideológiai előfeltevéseit. Az iskolák nagyon gyakran
csak ezeknek a készen kapott igazságoknak a besulykolását végzik. Ily módon
az általános iskolától egészen az egyetemig, egyre bonyolultabb előadások
keretében, ugyanazokat az alapmítoszokat tanítják újra és újra, mélyítik
el, szilárdítják meg, öntik formába."
Cummins úgy látja, hogy társadalmunk módszeresen az uralkodó világnézetet
tanítja az ifjúságnak, hogy az szellemileg beilleszkedhessen abba a világba,
amelyben született, és amelyben felnőtt korában sikeresnek kell lennie.
De mi lenne, ha ki lehetne mutatni, hogy kultúránk uralkodó paradigmája
a gyakorlatban önromboló, ezért amit gyermekeinknek az emberiség világban
elfoglalt helyéről tanítunk, alapvetően hibás? Hiszen a fajok tömeges kihalása,
melyet a fenntarthatatlan emberi fejlődés és terjeszkedés okoz, hosszú
távon egyikünknek sem lehet jó. Ha továbbra is a hagyományos közgazdaságra
és az ipari szakmák elsajátítására helyezzük az oktatás súlypontját, akkor
nem teszünk mást, mint annak a rendszernek a malmára hajtjuk a vizet, amely
pusztulásba dönti a világot.
További példák
Egy általános iskolai földrajzkönyv következőképpen ír a külszíni bányászatról:
"A kőszénkészletek egy része közvetlenül a földfelszín alatt található.
Hatalmas mennyiséget bányásznak ki évente külszíni fejtéssel. Ez gyorsabb,
könnyebb és olcsóbb, mint a felszín alatti bányászat. A terület ettől tönkremegy,
de nagyrészt helyreállítható. Külön kell helyezni a talaj kivett rétegeit,
külön az agyagot és a köveket. A bányászat befejezése után ezeket ugyanúgy
kell visszafektetni, ahogy voltak. Aztán a felszínt is vissza kell alakítani
eredeti képére. Majd újra lehet ültetni a fákat és a füvet. Igaz, 20, vagy
esetleg 40 évnél is több eltelik, míg a területet sikerül teljesen visszaalakítani
olyanra, amilyen volt."
Ez a részlet a kognitív disszonancia ékes példája. Becsületére legyen mondva,
rámutat, hogy a külszíni fejtés tönkreteszi a földet. De épp amikor a józan
ész elítélné ezt a gyakorlatot, a szerzők arról igyekeznek meggyőzni, hogy
nem kell mást csinálnunk, mint mindent visszatenni, és a dolog a legnagyobb
rendben lesz.
Az a kimondatlan jóváhagyás, hogy a külszíni bányászat környezeti szempontból
elfogadható, legalábbis kétséges értékű. Régóta ismert tény, hogy a bányászat
a környezet szempontjából egyik legártalmasabb gazdasági tevékenység. A
világ helyzete 1995 a következőképpen tárgyalja ezt:
"A hegyekben folyó gazdasági tevékenységek közül legkárosabb a bányászat.
Környezeti hatásai közé tartozik az élőhelyek pusztulása, a felgyorsult
erózió, a levegőszennyezés, a talajvíz elsavasodása és a vízkészletek fémszennyezése."
Ugyanaz a jelentés így számol be egy pápua új-guineai külszíni réz- és
aranybánya által okozott károkról: "Mire a bánya bezár, a 2330 méter magas
hegyet jóformán teljesen legyalulják." Tényleg azt akarjuk elhitetni a
gyermekeinkkel, hogy egy ilyen kár helyrehozható? Hogy lehetne helyreállítanunk
egy 2330 méteres hegyet?
A tankönyv azt állítja, hogy a rétegek visszafektetésével a terület visszaalakítható
eredeti képére. A területhez azonban hozzátartoznak a rajta és a körülötte
lévő ökoszisztémák is. Az 1990-es évek elején több olyan tanulmány született,
amelyek az ökoszisztémák természetbeni illetve számítógépes szimulációval
történő rekonstruálásának lehetetlenségét bizonyították. Stuart Pimm "Okos
Tojás jelenségnek" nevezte el ezt. Ahhoz, hogy újra össze tudjunk rakni
egy ökoszisztémát, nemcsak azt kell tudnunk, milyen fajok alkották, hanem
az ökoszisztéma történetét is, azt, hogy az összetevő fajok milyen sorrendben
kapcsolódtak be a rendszerbe és milyen kölcsönkapcsolatokban álltak egymással.
Pimm számítógépes szimulációi azonos feltételek betáplálása mellett is
mindig más eredményt hoztak.
És még egy utolsó példa: van-e olyan ember, aki iskolai évei alatt nem
látott olyan térképet, amelyen az ásványkincsek voltak feltüntetve, s amely
ily módon a területek értékét volt hivatott szemléltetni? Arra tanítani
a gyermekeket, hogy a világot mint kiaknázható nyersanyagforrást tekintsék,
látványosan bizonyítja azt, hogy iskolarendszerünk az ipari komplexum szüleménye,
és ma is annak szolgálatában áll.
Mítoszok tanítása
T. S. Kuhn A tudományos forradalmak szerkezete c. művében (1962) használja
először a paradigmaváltás fogalmát. A paradigmát egy adott közösség által
vallott hitek, értékek, módszerek együtteseként határozza meg.
Az élet hálója c. munkájában Fritjof Capra fizikus és ökofilozófus a jelenlegi,
leáldozóban lévő paradigmát olyan világnézetként írja le, amiben az emberközpontú
értékek uralkodnak. Ezzel szemben lát egy másik, születőben lévő öko-centrikus
paradigmát, amely nem választja külön az embert a természeti környezettől,
felismeri, hogy az összes létezőnek önmagában vett értéke van, és az embert
is csupán mint az élet hálójának egy szálát tekinti.
Négy környezetellenes mítosz
|
A mítosz
|
Az ellen-mítosz
|
Az uralom mítosza:
Az isteni Alkotó arra teremtette az embert, hogy uralkodjon a Föld
élőlényein és a természeti világot mint nyersanyagraktárt a mi számunkra
készítette.
Más élőlények élőhelyének tönkretétele és azok kipusztítása sajnálatos,
de megengedhető velejárója az emberi tevékenységeknek. |
Az emberiség egy szálja a hatalmas, összefüggő élethálónak. Minden
élet önmagában vett érték. Az emberiségnek az az igyekezete, hogy jogot
formál a természeti világ fölötti uralomra - önjelölt, önkényes, alaptalan
és veszélyes is saját hosszú távú biztonságát tekintve. |
A civilizáció mítosza:
A nyugati kultúra felvilágosodott és civilizált. Technológiáját, gazdaságszociológiai
vívmányait és életmódját a primitívebb, "kevésbé fejlett" országok népei
legjobban teszik, ha elsajátítják. |
A kultúra az embereknek az idők során kialakult környezeti alkalmazkodását
tükrözi. A nyugati értékek, technológia és a tőkés gazdaság erőltetése
leggyakrabban a társadalmi stabilitást és a természettel való harmonikus
együttélést biztosító ősi tudás és hagyományok kiszorulásához, végső soron
pedig azok megsemmisüléséhez vezet. |
A növekedés mítosza:
Az ipar, a gazdaság és az emberi tevékenység minden egyéb területe
növekszik, és e növekedésnek semmi sem szabhat határt. A növekedés a siker
jele; a növekedés lassulása vagy leállása kudarcot jelent. |
A növekedésnek határai vannak, mivel a Föld eltartó képessége korlátozott.
A népességnövekedés és az emberi tevékenységek fokozódó terjeszkedése óriási
megterhelést jelent azoknak a természeti rendszereknek, melyek a légkör
összetételét, a víz körforgását és az éghajlatot szabályozzák. |
A mindenhatóság mítosza:
A problémamegoldó képességünk korlátlan. Tudományos módszereink és
eszközeink segítségével, intelligenciánk és találékonyságunk révén a természeti
világot könnyen megérthetjük és kezelhetjük. |
A Föld rendszerei túlságosan összetettek és öntörvényűek ahhoz, hogy
ellenőrzést gyakorolhassunk fölöttük, vagy szolgálatunkba foghassuk őket.
A környezet nem irányítható összetevőinek manipulálásával, mert az egész
nem egyszerűen a részek összessége. |
Nyilvánvaló, hogy ez a felfogás szemben áll társadalmunk uralkodó világnézetével,
részben az olyan vallásoknak köszönhetően, melyek az embert a világ irányítására
felhatalmazottnak tekintik. Hagyományos szociális, politikai és gazdasági
intézményeink mind ezen a világnézeten alapulnak. Hosszú távú fennmaradásukat
pedig éppen azok a mítoszok garantálják, amelyeket a gyermekeinknek tanítunk.
A paradigmák továbbélése attól függ, hogy fő elveiket milyen sikerrel adja
át egyik generáció a másiknak. Minden paradigmának megvan a maga története
arról, hogy mi az emberiség szerepe a világban. Ezek a történetek gyakran
mítoszok formáját öltik, s az élet olyan rejtélyeit igyekeznek megmagyarázni,
mint hogy honnan jövünk, hogyan kell élnünk, milyen erkölcsi kötelességeink
vannak.
A kultúránkban jelenleg használatos történetet mutatja be Daniel Quinn
Izmael c. regénye, mely valószínűleg mint "paradigma-romboló" fog bevonulni
a köztudatba. Quinn szerint a nyugati civilizáció észrevehetetlen módon
a környezetünk iránti megvetésre nevel. Ahogy a főhős magyarázza: "Nem
szükséges megnevezni, nem szükséges beszélni róla. Mindegyikőtök kívülről
tudja hat-hét éves korára."
A változtatás lehetősége
Bár sok iskolában nagyon sokat tesznek a környezet és a természet megbecsüléséért,
a tananyag nagy része mégis erősen emberközpontú. A fenti példák mutatják,
hogy ez milyen módon történik. Azzal, hogy nem mondjuk el a dolgokat teljes
egészében, vagy hogy csak az emberi haszonról és az emberi találékonyságról
ejtünk szót, arra buzdítjuk a gyermekeket, hogy a környezetre káros magatartást
tartsák követendőnek.
Az iskolai tananyag nagy részét felül kellene vizsgálni környezetvédelmi
szempontból. Mindazt az anyagot, amely közvetlenül vagy közvetve jóváhagyja
az emberi tevékenységek okozta környezetkárosítást, legalábbis alaposan
újra kellene gondolni. Része kellene viszont legyen tananyagnak több olyan
új gondolatrendszer, mint az ökoszisztémák működése, a Gaia-elmélet, a
fenntartható gazdaság vagy a környezeti etika. A mai szakképzés és a klasszikus
(fogyasztói) közgazdaságtan helyett ez az új tanterv arra helyezné a hangsúlyt,
hogy hogyan éljünk a Földön fenntartható módon.
Mindezt persze könnyebb elmondani, mint megvalósítani. És mivel ezek a
gondolatok annyira szemben állnak az uralkodó világnézettel, az ilyen gondolkodású
tanárok gyakran húzódoznak attól, hogy megpróbáljanak hatni az iskolavezetőségre
vagy a kollégáikra. Ám a nehézségek ellenére is, a tanterv felülvizsgálata
vagy átalakítása olyan ügy, amelyet bárki fölkarolhat, aki aggódik azért,
hogy milyen világnézetet közvetítünk gyermekeinknek az iskolában.
Egy új tanterv felé
Logikusnak tűnik már a legelején leszögezni, hogy egy probléma megoldásában
semmiféle előrelépés nem várható, ha nincs megegyezés arról, hogy a probléma
valóban létezik. Meg kell, hogy állapítsuk azt is, hogy a legtöbb tantestület
nincs annak tudatában, hogy a tananyag nagy része környezetellenes értékeket
sugall. Ennek az az oka, hogy a környezetellenes, emberközpontú értékeket
a sorok közt tanítják, főként ki nem mondott mítoszokon által. Egy tanterv-felülvizsgálat
kiinduló stratégiája ezért a probléma felismeréséhez való hozzásegítés
kell legyen, olymódon, hogy bemutatjuk, miféle kimondatlan ideológia, milyen
mítoszok állnak a tananyag hátterében, amelyek azt hirdetik, hogy az emberiségnek
joga van a természeti világ feletti uralomra, s amelyek ennek ezerféle
gyakorlati megvalósítását jutalmazzák.
Az alábbi négy lépés megvalósítási tervet kínál egy Föld-központú tanterv
kidolgozására. Röviden a következő részekből áll: 1. Káros tartalmú
példák gyűjtése a tananyagból; 2. A mögöttük meghúzódó mítoszok kimutatása;
3. Ellen-mítoszok megfogalmazása és értékrend kidolgozása; 4. A forgalomban
lévő tananyag mással való helyettesítése vagy átdolgozása.
1. Példák gyűjtése
Az első lépés olyan példák gyűjtése az órai anyagokból, amely vagy véka
alá rejti az igazságot, vagy akár nyíltan környezetellenes értékek vállalására
buzdít. E lépésben mutassuk ki a kifogásolt szövegrész ki nem mondott értékrendjét.
Mint ahogy például a cikk elején idézett tankönyvrészletben a latin-amerikai
földművelés és a fajok tömeges kihalása közötti összefüggés figyelmen kívül
hagyása arról árulkodik, hogy a szerző érzéketlen a más fajok létezése,
önmagában való értéke és jogai iránt.
2. A mítoszok kimutatása
A második lépés azoknak a mítoszoknak a szavakba öntése, amelyek a példák
mögött meghúzódnak. A latin-amerikai földművelésről szóló részlet például
"az uralom mítoszát" hirdeti.
3. Ellen-mítoszok kidolgozása
Miután a második lépésben meghatároztuk a mögöttes mítoszt, harmadik lépésként
átgondoltan meg kell fogalmaznunk az irányelveket, amelyek alapján kialakíthatjuk
az alternatív tantervet, illetve módosíthatjuk a jelenlegi tananyagot.
Ezek a környezetvédelmi elvek és válogatási kritériumok céltudatosan a
tananyag azon részeire helyezhetik a hangsúlyt, melyek elfogulatlanul tárgyalják,
hogy az emberiség milyen hatással van a környezetre.
Az olyan szövegek, melyek a nyersanyagforrások kiaknázásáról, a modern
mezőgazdasági módszerekről vagy a kibontakozóban lévő világgazdaságról
szólnak, fel kell hogy vessék annak kérdését is, hogy mindez milyen hatással
van a természetre. A feltárt mítoszokhoz mindig kapcsolhatunk ellen-mítoszokat,
azaz olyan új "történeteket", amelyek az emberközpontú mítosszal ellentétes
nézeteket tükröznek.
4. A tananyag kicserélése vagy átdolgozása
Az utolsó, negyedik lépés az összegyűjtött ellen-igazságok és válogatási
kritériumok alkalmazása az új tananyag elfogadásában, illetve a jelenlegi
tananyag módosításában. Az egyébként tartalmilag ugyanolyan jó változatok
között ég és föld lehet a különbség a tekintetben, hogy hogyan viszonyulnak
a környezeti kérdésekhez.
Azt fogadjuk el, amelyik legjobban megközelíti környezeti elvárásainkat.
Végeredményként olyan tananyagot kell kapnunk, amely nem csak tartalmilag
felel meg, de a környezeti érzékenység szigorú feltételeinek és az elfogulatlanság
követelményének is eleget tesz.
Fordította: Bezdán Györgyi
|