Orgoványi Anikó
Világmegváltó zsákbanfutás
Néhány éve még neve sem volt, azután idegen átfordításból
mégis elneveztetett. Némelyek új találmányként üdvözölték, mások legyintettek
rá, mint öreg, poros módszerre, melyet új köntösben akarnak rájuk kényszeríteni.
Tény, hogy népszerűsége világszerte növekszik és mióta a Nemzeti Alaptanterv
lehetővé teszi beépítését a pedagógiai programba, hazánkban is egyre elismertebbé
válik. Igen, ez a környezeti nevelés, mely sokak szerint egyben a legkorszerűbb
nevelési irányzat napjainkban, s vannak, akik egyenesen világmegváltó módszernek
tekintik, mely a környezetpusztító emberiséget jó irányba téríti.
Várhatunk-e azonban gyökeres változást a környezeti neveléstől? Célja-e
a környezeti nevelésnek a valódi fordulatot hozó szemléletformálás, vagy
csak addig merészkedik, ameddig emberi érdekeinket nem sérti? Mi hozhatna
igazi áttörést?
Az előzmények
A környezeti nevelés gondolata a fejlett nyugati társadalmakban született
meg néhány évtizeddel ezelőtt. Ott, ahol a városiasodással és a megnövekedett
népsűrűséggel járó gondok már-már elviselhetetlenné váltak a lakosság számára.
Miközben a nagyvárosok előkelő negyedeinek fényei elhomályosították a csillagos
eget, a külvárosi szegénynegyedek fulladoztak a szennyben. A kezeletlen
hulladéktömeg, a levegő- és vízszennyezés, a zaj és a többi civilizációs
ártalom súlyos problémákat, tömeges testi és lelki egészségkárosodást eredményezett.
A természetes élőhelyek száma jelentősen megfogyatkozott, egyes területekről
végleg eltűnt, számos növény- és állatfajjal együtt. Ezek az okok környezetvédő
megmozdulásokhoz vezettek, majd törvényhozói szinten is döntések születtek
a kedvezőtlen fordulatok megváltoztatása érdekében. 1972-ben az ENSZ kezdeményezésére
Stockholmban, majd az UNESCO szervezésében 1975-ben Belgrádban, 1977-ben
Tbilisziben lefektették a környezeti nevelésre vonatkozó paradigmát.
Az ott megfogalmazott definíció szerint: "A környezeti nevelés olyan folyamat,
melynek célja, hogy a világ népessége környezettudatosan gondolkodjék,
figyeljen oda a környezetre és minden azzal kapcsolatos problémára. Rendelkezzen
az ehhez szükséges tudással, beállítódással, képességekkel, motivációval,
valamint mind egyéni, mind közösségi téren rendelkezzen eltökélt szándékkal
a jelenlegi problémák megoldását illetőleg, és az újabbak megelőzése terén."
Ezt követően sorra jelentek meg a környezeti neveléssel foglalkozó kiadványok,
rendszeressé váltak a továbbképzések és a szakmai gyakorlatok, melyek fókuszában
az emberközpontú környezetvédelemi kérdések álltak. A publikációk rendszerint
tudományos megközelítésű és szakmai megalapozottságú tényeken nyugszanak.
A világról való gondolkodás középpontjában mindig az ember áll, a problémák
mérlegelése is az emberi érdekek függvényében történik. Ezen belül is a
koncepció elsősorban a fejlett nyugati társadalom városlakó polgárának
a problémakörére épül.
Ugyanakkor a módszerek oldódnak, és a hagyományos kognitív irányzat mellett
már megjelenik az érzékszervek megmozgatására alapozott, játékos megfigyelés.
Ez igen jelentős stílusváltást jelent a descartes-i-newtoni egzakt tudományos
megközelítéshez és analitikus feldolgozáshoz képest, és hatalmas lépésnek
tekinthetjük a világ másfajta megismerési lehetőségeinek soraiban.
A környezeti nevelés Magyarországon
A nyolcvanas évek végére, a kilencvenes évek elejére Magyarországot is
elérte a "zöld hullám". A rendszerváltást követően lehetővé vált a környezet-
és természetvédő mozgalmak, egyesületek szerveződése. A környezeti problémákra
érzékeny pedagógusok a nevelés terén is változásokat sürgettek. Kellő tapasztalat
hiányában legkézenfekvőbbnek a külföldön már gazdag kínálatban rendelkezésre
álló irodalom, és a bevált módszerek átvétele tűnt. Bár a rendelkezésre
álló szakirodalom által felvetett problémák egy része akkoriban nálunk
még ismeretlen volt, más része nyitott kapukat döngetett, legtöbbször anélkül
vették használatba ezeket, hogy a hazai viszonyokhoz igazították volna
őket.
A környezeti nevelés egyik első hullámaként ért hazánkba a szelektív hulladékgyűjtő
program, akkor, amikor Magyarországon még visszaváltható volt a befőttes
üveg és az üdítőitalokat üvegben árusították. Sokan értetlenül álltak a
fémdobozos csomagolás problémának hangoztatása előtt, hiszen akkortájt
kezdtek csak megjelenni nagyobb városainkban az italautomaták.
Aki célozni mert arra, hogy nekünk elsősorban a saját hagyományainkra kellene
alapoznunk, azt romantikus álmodozónak kiáltották ki. Ma már "haladunk
a korral". Igaz, hogy a nyugati környezetvédők által csak áhított üvegvisszaváltás
rendszere országszerte megszűnt, helyette viszont van már egy-két hulladékudvar,
ahol színek szerint csoportosítva dobálhatjuk ki az üvegeket.
Nem helyezett elég hangsúlyt a program a Magyarországon még nagy arányban
fennmaradt természetes élőhelyek megőrzésére sem. Figyelmen kívül hagyta
azt a tényt is, hogy hazánkban a természetszeretetre nevelésnek évszázados
hagyománya van az óvodai és általános iskolai pedagógiában, s hogy főként
a fiatalabb gyermekek nevelése terén ez elsősorban érzelmi alapokra támaszkodik.
Sok pedagógus - főként óvónő és tanító - érezte úgy, hogy a régi módszert
új köntösben akarják feltálalni nekik, így ennek következtében még a valóban
újszerű elemeket is gyanakvással fogadták.
Napjainkban a környezeti nevelés széles körben ismertté és elfogadottá
vált, olyannyira, hogy az oktatási rendszer minden szintjén találkozhatunk
vele az óvodától a PhD képzésig. Azonban minél "feljebb megyünk" az oktatási
szinteken, annál inkább a téma szakmai beszűkülését, specializációját tapasztalhatjuk.
Míg az oktatás alsóbb szintjein szinte minden képzési területtel összekapcsolódik,
addig a magasabb szinteken már csak a természettudományos tantárgyakkal
- főként a biológiával és kémiával - párosítható. A környezetvédelmi tanári
szakra is alapkövetelmény a biológia-kémia felvételi vizsga. Így tehát
a humán érdeklődésűek eleve kiesnek.
Filozófiai alapok
Az antik görög hagyományokon fejlődött nyugati gondolkodásmódot a mai napig
a tudomány mindenhatóságába vetett hit jellemzi. A descartes-i- newtoni
tanok következtében az analitikus, részekben megismerő módszerek elismertsége
vált egyeduralkodóvá. Descartes egyenesen a tudatával azonosította magát,
mint ahogy híressé vált mondásából kiderül: "Cogito, ergo sum." (Gondolkodom,
tehát vagyok.) Mechanikus természetfilozófiája szerint minden dolog lényege
feltárható elemeire szedve, akár egy óraműhöz hasonlatos gépezet. Ez a
tudományközpontú, racionális jelleg az iskolában is érezteti hatását.
A mérhető, eredménycentrikus, ismerethalmozó tudás élvez elsőbbséget. Ezen
a történelmi talajon született meg a környezeti nevelés is, s bár igyekszik
kitörni a merev keretekből, az eredet erősen rányomja bélyegét. "Minden
dolog mértéke az ember" - mondotta Protagorasz, s ez a szofisták által
vallott etikai relativizmus vált a környezeti nevelés alapgondolatává is.
A gondolkodás középpontjában az ember áll, a világ összes többi létezője
az emberi környezet részeként rendelődik alá. A környezeti nevelési rendszer
világkép- modellje szerint kiindulópontnak az embert kell tekintenünk,
akit környezete övez. Ez lehet belső (fiziológiai és lelki) és külső környezet.
Ezt továbbosztva kapjuk az emberi és a természeti környezetet. Az emberi
környezethez tartozik a társadalmi - politikai, gazdasági, kulturális környezet
és a mesterségesen alkotott, épített környezet. A természeti környezet
tehát csupán egyik alárendelt ága a központi szerepet betöltő ember külső
környezetének. Ebből adódóan szabadon rendelkezhet felette szükségletei
szerint. Pusztíthatja vagy nagyvonalúan óvhatja önös érdekeinek megfelelően.
A Föld-bolygó teljes felületét felosztotta az ember saját faja csoportjai
között, talpalatnyi helyet sem hagyva más élőlény számára. Így az összes
növény- és állatfaj, mint valami megtűrt szegény rokon, az emberi határokon
belül kénytelen megtalálni életlehetőségeit, amíg a homo sapiens ezt eltűri.
Ám amint igényt tart a terület birtokbavételére, nem kétséges, kinek a
javára dől el a kérdés. (Ez a probléma időnként az emberi fajon belül is
komoly - akár háborús - konfliktusokhoz vezet.) A világot tehát az ember
úgy szemléli, mintha egy kör középpontjában állna, ahol minden érte van
és minden körülötte forog. A természeti környezet nem más, mint a családi
otthon, a kert, a lakóhely tovább bővített térbeli kiteljesedése, amely
csak úgy mint az előzőek, a legértelmesebb faj kényelmének kielégítésére
szolgál. A szeretet és a felelősségérzet azonban a távolság növekedésével
ellentétesen arányos. Hogy a környezet mi volt az ember megjelenése előtt,
vagy mi lesz utána, az kívül esik a figyelem és érdeklődés körén.
Hosszú időbe tellett, amíg a kopernikuszi sokk elérte célját, és általánosan
elfogadott lett az elmélet, miszerint nem a világmindenség forog a kitüntetett
helyzetben lévő Föld körül. Itt az ideje változtatni azon a középkori beidegződésen
is, hogy a világ ura az ember, s hogy küldetésének célja a természet leigázása.
Egy újabb kopernikuszi sokk révén az ember beláthatná végre, hogy nem ő
van a világ közepén. Évezredeken át ringatta magát az ember abban a kényelmes
hitben, hogy a Föld központi pozíciót foglal el az Univerzumban, s ez jó
eszköz volt arra, hogy domináns szerepet játsszék e bolygón, s magát a
világ urának képzelje. Kopernikusz felfedezésének következtében ez a narcisztikus
illúzió alapjaiban megremegett ugyan, ám mégsem omlott teljesen össze.
Annak ellenére, hogy az első kozmologikus sérülést a darwini evolúciós
és a freudi pszichoanalitikai sokk követte, az ember még ma is a világ
urának hiszi magát.
Egy újabb nagy erejű sokk ingathatja csak meg az emberiséget a fogyasztói
diadalmenet sodrásában. Be kell végre látnia, hogy a világ nem az emberért
lett teremtve. Épp ellenkezőleg; a természet részeként be kell illeszkednie
a rendszerbe, tisztelnie kell a lét valamennyi megjelenési formáját, s
az együttélés szabályait be kell tartania, ha a rendszer megőrzése, s fajának
fennmaradása fontos a számára.
Következmények
A minden felett uralkodó lény szerepében tetszelgés egyenes következménye
"A világ értünk van!" szemléletmód. Ez a beállítódás a környezeti nevelés
világlátásában is megmutatkozik: "Védjük környezetünket, mert az hasznunkra
van, de csak addig, amíg az a mi érdekeinkkel nem ütközik!" Fontos a levegővédelem,
hogy ne legyünk asztmásak, tiszta legyen az ivóvizünk, hogy ne mérgezzen
meg minket, védjük a kipusztulóban lévő állatokat, hogy unokáinknak is
megmutathassuk azokat. Ám amint szembetaláljuk magunkat valamilyen, számunkra
kényelmetlen jelenséggel, nem kétséges, hogy a döntésnél az ember sérthetetlensége
az egyedül szóba jöhető szempont. Így jelenhet meg például a környezeti
nevelés programjainak sorában a parlagfű irtás.
Amellett, hogy a környezeti nevelés alapelveire erős hatással van az a
tudományos alapokra helyezett, racionális megközelítés, amely létrehozta,
erősen érződik még az urbánus közeg is, amelyben született. Problémafelvetése,
téma-megközelítése elsősorban a városi ember gondjait, gondolkodását, megoldási
ötleteit tükrözi. Bár holisztikus világnézetet hirdet és igyekszik módszereiben
az érzékelés irányába nyitni, ez gyakran a természettől elszakadt ember
suta próbálkozásának tűnik. Környezeti nevelők körében jól ismert például
az a "természet- felfedező" módszer, miszerint a letépkedett virágszirmokat
ragacsra nyomkodva kell rácsodálkozni a mező színpompájára, vagy megcsodálni
a rét műanyag dobozokba zárt illatáradatát. Mindez az egységes egész megláttatására
tett próbálkozás reményében történik, miközben elvész a holizmus alapigazsága:
az egész több, mint részeinek összessége.
Az írás második részét a Cédrus következő számában közöljük.
|