Lehoczky János
NATessék!
Ugye mégiscsak él, bár kissé alél alaptantervünk.
Amíg mi, pedagógusok a nyári szünetben pihentünk, vagy éppen táboroztunk,
megszületett a közoktatási törvény módosítása. A környezeti nevelésért
aggódók kíváncsian forgatják e napokban az új szabályozót. Találgatják,
hogy "Jó-e ez most nekünk?". Vajon a környezeti nevelés megvalósítása,
iskolai megítélése, tantervi helyzete kedvezőbb lett-e általa? Első látásra
- különösen jogászok által komponált szöveghez nem szokott szemeknek -
bizony nem könnyű megítélni azt, hogy mi is változott, mi várható a tantervi
szabályozás terén. Rovatunk, az aNATómia e törvény kapcsán újra indul.
Igyekszünk értelmezni a törvényi és tantervi dokumentumokat, megismerni
"anatómiájukat". Hivatkozási alapokat keresünk a környezeti nevelés színtereinek
további fejlesztésére, tantervkészítési, tantervhasználati tanácsokat szeretnénk
adni, választ keresünk a "Jó-e ez most nekünk?" kérdésre.
Kezdjük talán azzal, hogy mi is lesz a Nattal?
A törvény 8. § (9) pontja kimondja, hogy " A Nemzeti alaptanterv műveltségi
területenként határozza meg az általános műveltséget megalapozó szakaszon
folyó nevelő-oktató munka kötelező és közös céljait, a nevelő-oktató munka
alapjául szolgáló ismeret-, készség- és képességjellegű követelményeit..."
Észre kell vennünk, hogy míg a korábbi törvényi szöveg kötelező és közös
követelményekről szólt, addig a mostani az alaptantervtől inkább célmeghatározást
vár. A Nat tehát maradt, csak funkciója lett más. A törvény által kijelölt
szerepe szerint sokkal inkább a közös és minden iskolától elvárható pedagógiai
célokról szóló, az ismeretek, képességek fejlesztésének megtervezéséhez
iránymutatóul szolgáló dokumentumként kell kezelni. Vagyis az, aminek eredendően
is készült: közös tantervi alap. A Nat tehát nem olyan alapdokumentum,
mely operatív módon megszabná az iskolákban folyó szakmai munka tartalmát.
Az előző törvényi változat szerint ezt a helyi szintű konkrét szabályozást,
vagyis a tanterv operacionalizálását a helyi tantervekre bízták. A jövőben
ez részben módosul. A helyi tantervekkel ugyan maradéktalanul biztosítható
volt az iskolák szakmai önállósága, a helyi iskolahasználók és fenntartók
igényeinek való megfelelése, a közoktatás egésze azonban ettől igen széttartóvá
vált. Ez a helyzet sokkal inkább kedvezett a szelektivitásnak, a túl korai
kiválogatásnak, mint az esélyteremtésnek. Az új törvény törekszik arra,
hogy az oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot az
előző törvénynél erőteljesebben biztosítsa. Ezért az alaptanterv és a helyi
tantervek közé új szabályzó dokumentumok kiadását rendelte el. Ezek lesznek
a kerettantervek. (Ne tévesszük össze a szót a kereszttantervvel.)
Mit várjunk e dokumentumoktól?
A 8. § (8) szerint "Az általános műveltséget megalapozó szakaszban az iskolai
nevelés-oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot a
Nemzeti alaptantervben szereplő műveltségi területekre épülő kerettantervek
biztosítják."
A 8/A § (2) szerint e tanterveknek tartalmazniuk kell
a) a nevelés-oktatás céljait, tartalmát, a tantárgyak rendszerét,
a nevelés-oktatás meghatározott kötelező és közös követelményeit, a kerettantervben
található tananyag elsajátításához, illetve a követelmények teljesítéséhez
szükséges óraszámot, a kerettantervtől való eltérés szabályait,
b) az iskolák helyi nevelési-oktatási sajátosságaihoz igazodó tananyag
elsajátítására, a követelmények teljesítésére rendelkezésre álló, kötelezően,
illetve szabadon felhasználható időkeretet, továbbá ezek felhasználásának
szabályait,
c) a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelésben, oktatásban részt
vevő iskoláknak a kisebbségi nevelés-oktatás tartalmi követelményeit."
Az általános iskolában az alapfokú oktatás szakaszaihoz, a középiskolában
pedig az intézménytípushoz igazodóan több kerettanterv is készülhet majd,
s az iskola több kerettantervet is használhat a munkája megszervezéséhez.
Az iskolai munka tartalmi, tantervi szabályozása tehát a törvény módosításával
négy szintűvé vált.
1. A Nemzeti alaptanterv - korrigált változata - továbbra is műveltségterületek
szerint adja meg a többi tartalmi szabályzó elkészítéséhez figyelembe veendő
tantervi alapokat. Ezek között ott van változatlanul a Környezeti nevelés,
mint a tanterv egyik közös követelménye.
2. A kerettantervek - melyek változatai közül az iskolák választhatnak
majd - konkretizálják az adott iskolatípusban a tantárgyak rendszerét és
az azokhoz kapcsolódó követelményeket. Megadják az oktatás tartalmát és
a szükséges időkereteket is.
3. Az iskola nevelő-oktató munkáját továbbra is a nevelőtestületek
által helyben elkészített és a fenntartó által jóváhagyott pedagógiai programok
szabályozzák, melynek részeként a kerettantervekhez kell majd igazítaniuk
a helyi tanterveiket.
4. Az úgynevezett mikrotantervi szint. A pedagógusok által elkészíthető,
választható, használható tanmenetek, tantárgyi tanítási programok az egyes
pedagógusok munkájának tervezését közvetlenül meghatározó dokumentumok
lesznek, miként mindig is voltak.
Bízhatunk tehát abban, hogy az iskolai oktatás e tantervi rendszer által
kiegyensúlyozottabbá válhat, a tantárgyak szerepét, súlyát és időkeretét
nem helyi személyes érdekek, esetleg kényszerek mentén jelölik majd ki
a nevelőtestületek. A tantárgyak egyértelműek lesznek, az időkereteket
központilag szabályozzák, s a kerettantervek - bár a törvényi szöveg itt
csak utalásszerű - megadják az oktatás során kötelezően és mindenki által
elsajátítandó tananyagot is. A törvény 19. § b) pontja továbbra is a pedagógusok
jogának tekinti a konkrét, az adott tanulócsoportban megtanítandó tananyag
és az alkalmazott módszerek megválasztását. Természetesen a tantervi szintek
közötti koherenciát, "egymásból következőséget" biztosítani kell.
Nem tagadom, hogy mindezek dacára komoly aggályaim vannak a környezeti
nevelés eddigi eredményeinek megőrizhetőségét illetően. Nagyon sok függ
ugyanis attól, hogy az elkészülő kerettantervek hogyan kezelik majd a közös
követelmények megvalósítását, s képesek lesznek-e biztosítani azok időkeretét
és tanulásszervezési formáit. Például a kerettantervek között lesz-e, készül-e
olyan változat, mely lehetővé teszi a természet megismerését integrált
tantárgyakba rendezve is? Az egyértelműen tantárgyakban gondolkodó tanterv
biztosítja-e a környezeti nevelésben jól bevált projekt típusú oktatás
lehetőségét, ad-e időkeretet témanapok, témahetek lebonyolítására, erdei
iskolai tanulásszervezésre? Nem elhanyagolható az sem, hogy a kerettantervek
céltételezése mennyire határolja be a nevelőtestületek önállóságát. Vajon
a kerettantervek között lesz-e elegendő változat a fejlesztés (tanuló)
központú és tevékenység központú tantervekre? Lesznek-e mondjuk a konstruktivista
pedagógia elveire építők is, egyaránt lesz-e induktív és deduktív szemléletű
közöttük? Egyszóval készül-e annyi céltételezésű változat, hogy a keretszabályozás
ne csorbítsa az iskolák szakmai autonómiáját, azaz hogy ne korlátozza a
nevelőtestületeket és fenntartókat abban, hogy az iskola nevelési céljait
valóban helyben, a helyi adottságok, lehetőségek és szándékok függvényében
jelölhessék ki. A legfőbb kérdés, hogy készítenek-e elegendő kerettantervi
változatot, s köztük lesz-e olyan, mely a környezeti nevelés elért vívmányait,
megvalósult és eredményesen működő színtereit és szervezési formáit nem
lehetetleníti el? Fontos tehát, hogy a kerettanterveket ne csak taneszköz-családokra,
hanem a különböző pedagógiai törekvésekhez szabják.
A tantervi helyzet most kissé mesebeli: jött is, meg nem is, hozott is,
meg nem is...
|