|
S. Sterling - G. Cooper
A holisztikus oktatás a "teljes személyiség" oktatásával foglalkozik
az elme, a test és a lélek fejlesztésén keresztül. Önmagunk és bolygónkon
elfoglalt helyünk megértéséről szól; annak felismeréséről, hogy az élet
összes más formájával kapcsolatban vagyunk, s hogy a világ nemzetei és
népei bonyolult módon fonódnak egymásba egyetlen rendszerré.
Ezzel szemben az iskolákban és kollégiumokban zajló hivatalos oktatásra
a legtöbb esetben a beszűkült, jórészt tudásra és intellektusra alapozott
megközelítés jellemző. Az emberi és természeti rendszereket kényelmi szempontok
alapján részekre tagolják és különálló szempontokon keresztül közelítik
meg elemzés céljából. A diákokat arra bátorítják, hogy inkább határokon
belül, mint azokat áthágva gondolkodjanak. Az efféle oktatás legtöbbször
embercentrikus, versenyszellemű és gyakran az anyagi kultúra támogatása
felé hajlik.
A holisztikus oktatás megkísérli egyensúlyba hozni az élet racionális,
intellektuális és materiális aspektusait, valamint az emberi természet
intuitív, emocionális és spirituális oldalát.
Felismeri a bolygó, a társadalom és az egyén egészsége és jóléte közötti
szoros összefüggéseket. Egy ilyen mindent átölelő paradigma megköveteli,
hogy bármely oktatási tárgy, vagy megközelítés tudatosítsa korlátjait és
bátorítsa a kapcsolódást más megközelítésekhez, teljesebben tükrözze a
világ sokszoros összefüggőségét.
A holisztikus megközelítés azt is megkívánja, hogy figyelmet fordítsunk
a tanulási környezet -- az osztályterem, az iskola és annak külterei --
minőségére, csakúgy, mint a tanulási kapcsolatok emberi minőségeire.
Az itt leírt négy holisztikus oktatási modell hasonlóságokat mutat, habár
különböző álláspontok felől közelítenek a kérdéshez. Mindegyik a "teljes"
személyiség fejlesztésével foglalkozik és tartalmazza azt a felismerést,
hogy a környezet iránt érzett törődés és szeretet csak akkor jelentkezik,
ha létezik önbecsülés, valamint más emberek iránt tanúsított törődés és
szeretet.
A neo-humanista oktatás
A neo-humanista oktatás (kidolgozója Didi Anapurna) szerint az elme öt
réteggel rendelkezik, akárcsak a banánvirág. A legbelső rétegek a legérzékenyebbek,
legfinomabbak. Az elme legkülső rétege a tudatos elme, mely működteti az
érzékeléseket (látás, hallás, érintés, ízlelés, szaglás) és a mozgásszerveket
(kezek, lábak, hangképzés stb.). A második réteg a tudatalatti elme, az
intellektus rétege. A három legbelső réteg a tudatfeletti elme -- a kreativitás,
az intuíció és spiritualitás rétegei. Az elme alapja a fizikai test.
Míg
a legtöbb oktatási rendszer nem jut túl a testen, az érzékeléseken és
az intellektuson, addig a neo-humanista oktatás továbblép, "segíti
a gyerekeket, hogy elméiket kiterjesszék a fantázia, a kreativitás,
a megérzés és intuíció finom rétegeibe. És még mélyebbre, a tiszta Szellem
birodalmába."
A képzelet művészeteken, zenén, fantáziákon és történetmondáson keresztül
fejlődik. Kutatások igazolják, hogy a gyerekek gyorsan tanulnak történetekből,
mely sok társadalomban az oktatás tradicionális módja. Az irányított fantáziák
a gyermeki képzelet fejlesztésére használhatók. Egy jelenet, vagy egy történet
vizualizálása képes segíteni a gyerekeket abban, hogy szabadon engedjék
kreatív készségeiket és tökéletesítsék problémamegoldó képességeiket. A
kisgyerekek természetüknél fogva intuitívek és spirituálisak; számukra
minden Egy. De a gyerekek spirituális természete fokozatosan eltűnik, ha
nem fejlesztik: a legtöbb oktatási rendszer teljességgel semmibe veszi
az elmének ezt a két legbelső rétegét és így a gyermekeinkben meglévő óriási
potenciál rendszerint elvész.
A rendszeres meditáció képes megnyitni az elme belső rétegeit. Különböző
típusú tevékenységek kombinációja harmonikus egyensúlyt hoz létre az intellektuális
és szenzomotoros tevékenységek, valamint a művészi alkotás és belső vizualizáció
között és mély érdeklődést vált ki a gyerekekben a tanulás iránt.
A neo-humanista oktatás bátorítja a fizikális, intellektuális, emocionális,
imaginatív és intuitív eszközökön keresztül történő tanulást. Például a
Levegő témáját körüljárva, járjanak táncot szerpentinszalagokkal; tanulmányozzák
az időjárást; hallgassanak meg egy fantáziát egy szél-szellemről, aki szélutazásra
viszi a gyerekeket; énekeljenek dalokat és játsszanak el jelenetet ujjaikkal
a szélről; rajzolják le a fák közötti szellőt; készítsenek papírforgókat
és fújják azokat.
Gondolkodásunk megváltoztatása rendszer-megközelítésen keresztül
A tanulás minőségét és mértékét mindig a tanuló saját értékkészlete és
a világról alkotott fogalmai kondicionálják. Többen a rendszerszerű módszereket
javasolják az ökológiai tudatosság növeléséhez, a tanulók új perspektíváinak
kialakításához és személyes "világlátásuk" módosításához.
Ezek a módszerek jórészt rendszerelképzeléseken alapulnak, és arra tervezték
őket, hogy a tanuló percepcióit segítsenek megváltoztatni annak érdekében,
hogy új megérzésekre leljen egy gondolattal, egy üggyel, egy problémával
kapcsolatban. Ezek a módszerek megkísérlik fejleszteni a komplex jelenségek
felismerésének, kezelésének képességét és rávezetni az egyént a "normális",
racionális-intellektuális reagálás meghaladására, a "teljes -- intellektuális,
racionális, érzelmi, intuitív, spirituális -- reagálás" szükségességére.
A komplexitás kezelése
Bár számos környezeti kérdésre a komplexitás jellemző, ezeket gyakran lineáris
logikával írjuk le és elemezzük. ("ez okozza azt".) A lineáris felfogás
gyakran túlegyszerűsítő, parciális látásmódot jelent. A valós helyzet sokszor
jóval összetettebb, beleértve az időben és földrajzi térben együtt ható,
közös összefüggést és visszacsatolást mutató számos tényezőt.
Egy többtényezős, sok dinamikus köztes kapcsolatot tartalmazó problémát
nagyon nehéz megérteni. Holisztikus megközelítésre van szükség, olyanra,
mely megkísérli a problémát egészként látni. De ez az oktatók szempontjából
nehézségeket támaszt:
-- Ha a tanár egy kérdéssel kapcsolatban csak néhány tényezővel foglalkozik,
elkülönítve a többitől, akkor a tanulók a kérdést csak részlegesen, vagy
ami még rosszabb, torzul értik meg.
-- Ha a tanár egyszerre próbál meg foglalkozni több tényezővel és azok
egymás közötti kapcsolataival, akkor a tanulók számára ez stresszt okozhat
és összezavarhatja őket az információk mennyisége és komplexitása.
Ez a módszer számos ötlettel áll elő, hogy segítse a tanárokat e problémák
megoldásában és egy holisztikusabb látásmód elérésében:
-- Terjessze ki tanítási módszereinek választékát és kifejezési eszközeit.
Ez gyarapítja a "bevezető utak" számát és a kérdés nézőpontjait. Minél
többféleképpen szemlélnek egy témát, vagy kérdést, annál "teljesebb" lehet
a végső megértés.
-- Kockáztassa meg, hogy a dolgok szemlélésének új módjait segíti megnyitni.
Az oktatásban normális az a gyakorlat, hogy egy problémát, vagy rendszert
-- pl. energiaellátás, vagy a környezetszennyezés visszafogása -- kisebb,
helyi példán keresztül tekintenek át. Ez gyakran segít bennünket a nagyobb
példa, a nemzeti, vagy globális helyzet megértésében, de fontos, hogy tisztában
legyünk azokkal a különbségekkel és területekkel, ahol a nagyobb léptéket
nem lehet megvilágítani a kisebb példán keresztül.
Tanárként terjessze ki kifejezési eszközeit a következőkre:
-- Csend
-- Írott és beszédbeli kommunikáció
-- Szimulációs játékok
-- Szerepjáték és dráma
-- Művészet és fotóművészet
-- Videoprogramok
-- Kreatív, "szubjektív" video (az "objektív", dokumentarista videóval
szemben)
-- Interaktív video
-- Számítógép
-- Valós, mindennapi tárgyak bevitele és azok gyakorlati, valamint szimbolikus
jelentésének újrafelfedezése
Az analitikus gondolkodás mögé hatolás
Ha holisztikusabb megértést szándékozunk elérni, fontos, hogy a "jobb agyunkat"
használjuk -- az agyunknak azt a területét, melyhez inkább kötődik vagyis
intuíció, az érzelem és a szintézis, mint a racionalitás, a logika és analitikus
gondolkodás, mely utóbbiak inkább az agy bal feléhez kapcsolódnak.
Mivel a "bal agy" gondolkodási útjai azok, melyeket számos oktatási megközelítés
értékel, az új módszerek arra szolgálnak, hogy segítsék túllépni a tanulót
a lineáris logikán és a racionalitáson, és egyéb reagálásokat serkentsenek.
Nagy a jelentősége annak, hogy abban is segítik a tanulót; ismerje fel
saját percepcióinak szubjektív és személyes természetét.
Reinholdt az új utakon gyakran használt multimédia-megközelítéseket alkalmazza
a "jobb agy"-válasz serkentésére. Ezek használata gyakran összpontosít
a következőkre:
-- Viccek. Sok vicc humora abból fakad, hogy két értelmezést, vagy realitást
úgy kapcsol össze, hogy az abszurditást, vagy paradoxont eredményez. Ez
szavakon, vagy képeken keresztül valósítható meg. A kettős értelem gyakran
új rálátást, vagy friss perspektívát eredményezhet egy adott elképzeléssel,
vagy valós dologgal kapcsolatban.
-- Káosz. Például egy témával kapcsolatosan intuitív módon megrajzolt "mentális
térképek" készítése, vagy ötletroham (brainstorming) alkalmazása új gondolkodásmód
kiváltására és új kapcsolatok észlelésének generálására. Ez átlépi a lineáris
kapcsolatok korlátjait és annak szükségességét, hogy "jó válaszokat" találjanak.
-- Provokáció. Például két, látszatra össze nem függő kép bemutatása gondolkodási
kapcsok és innovatív elképzelések generálására.
A "rendszeren belül/kívül" dilemma
A kérdésekhez, problémákhoz és rendszerekhez való ilyen holisztikus megközelítés
érdekes kérdéseket vet fel bármely rendszer megértése és megváltoztatása
tekintetében.
Ahhoz, hogy hatékonyak legyünk, egy adott rendszeren belül kell dolgoznunk,
de gyakran arra van szükségünk, hogy kívülről új perspektívára tegyünk
szert egy rendszer megértése érdekében, s hogy megtudjuk, hogyan lehetne
megváltoztatni azt. Ez mindenre vonatkozik -- attól kezdve, hogy valaki
felismerje saját korlátjait, hogy megtervezzen egy új tantervet, egészen
odáig, hogy egy fenntarthatóbb helyi gazdaság felé mozduljon el. Például
az ökológiai tűréshatáron túllépve vált lehetővé, hogy megértsük az ökológiai
korlátok koncepcióját és ezáltal annak szükségességét is, hogy megváltozzanak
a termelés és fogyasztás módszerei. Ezt példázza a "kilenc pont probléma"
(lásd ábra). Csupán a rendszerből -- ebben az esetben a kilenc pontból
-- való kimozdulással lehetséges megoldást találni a problémára. Ez a szimbolikus
feladat érdekes kérdéseket vet fel. Miért nem gondolkozunk gyakrabban egy
rendszer, vagy helyzet határain kívül, hogy kiszabaduljunk egy csapdából
és meglássunk egy új megoldást? Mikor képes egy új perspektíva felszabadítani
egy régi problémát és feltárni egy új megoldást?
A következő holisztikus oktatási modellt - a globális módszert -- a
Cédrus májusi számában közöljük
Sterling, Stephen -- Cooper, Geoff:
In Touch: Environmental Education for Europe
A book based on the "Touch" Conferences
of 1989 and 1990
(Godalming, World Wide Fund
For Nature WWF UK, 1992)
Fordította: Schmidt Sára
|
|
Kösse össze a pontokat csupán négy egyenes
használatával és anélkül, hogy felemelné
a tollat a papírról!
|
|
|
Michael J. Mappin
Az iskolai és lakóhelyi csoportok
által megvalósítható monitorozási programok
A legtöbb környezetkutató egyetért abban, hogy olyan korban élünk, amikor
az emberi tevékenységek gyorsan és alapvetően változtatják meg az ökoszisztémák
szerkezetét, összetételét és működését. Az ökoszisztémák folyamatai sokkal
hatalmasabb tér- és időegységekben működnek, mint a legtöbb környezet-kutatási
projekt vagy kezelési stratégia, és a rájuk ható tényezők is sokfélék.
Szükség van tehát hosszú távú kutatásokra annak érdekében, hogy dokumentálhassuk,
leírhassuk és előre jelezhessük az ökoszisztémák regionális és globális
méretű változásait.
A hosszú távon végzett tanulmányozásból származó, tudományosan helytálló
adatok iránti igényből született a környezeti monitorozás rendszere is.
Az ilyen programokból nyert információ nemcsak arra szolgálhat, hogy leírjuk,
megállapítsuk és közöljük, mi változik az ökoszisztémában és miért, hanem
arra is, hogy tudományosan megalapozott, és tájékozott közönségre építő
környezetkezelési irányelveket dolgozzunk ki.
Az elmúlt évtizedben az iskolai és lakóhelyi csoportok számára készült
monitorozási programok száma és változatossága ugrásszerűen megnőtt: savaseső-mérés,
folyófigyelés, patakfigyelés, zuzmófigyelés, békafigyelés... és még folytathatnánk
a sort. Ez részben azt mutatja, hogy a környezeti kutatók, vezetők, tanácsadók,
pedagógusok egyre inkább fölismerik, hogy a világméretű változások gondjának
megoldásához együttműködésre lesz szükség.
A kutatásokra rendelkezésre álló szűkös keretek ellenére az önkéntes programok
segítenek folytatni és egyre nagyobb területekre kiterjeszteni az alapszintű
monitorozást és feltölteni az adatbázisokat. E programok célja egyben az
is, hogy felkeltsék a pedagógusok figyelmét, bevonják a gyerekeket valódi
tudományos kísérletekbe és olyan interdiszciplináris gyakorlatokba, melyek
kapcsolatot teremtenek az iskola és a közösség között.
A monitorozási programok típusai
Az ökológiai monitorozás fogalmát a következőképpen lehet meghatározni:
a környezeti, fizikai, kémiai, biológiai vagy biokémiai tényezők vagy folyamatok
rendszeres gyűjtése, elemzése és magyarázata -- adott területen, adott
időegység alatt, adott gyűjtési gyakorisággal, egy bizonyos kutatási kérdésre
vagy kezelési problémára irányultan. Az ökoszisztémák tényezőinek és folyamatainak
monitorozását célzó programok széles skáláját a következőképpen csoportosíthatjuk:
A környezeti monitorozás az éghajlati tényezők és folyamatok, pl. a hőmérséklet-
változások oknyomozására irányul: UV-B sugárzás; széndioxidszint; az ózonréteg
vékonyodása; éghajlatváltozás; az időjárás jellegének megváltozása. A fizikai
monitorozás a táj időbeli változásainak műholdas megfigyelését jelenti,
mint például az élőhelyek feldarabolódása és átalakulása, az erdők eltűnése,
sivatagosodás, hordaléklerakódás a folyótorkolatokban. A kémiai monitorozás
a talaj, a levegő vagy a víz minőségének vizsgálatát jelenti kémiai indikátorok
segítségével a környezet mérgező szennyeződéseinek kimutatására.
A biológiai monitorozás élőlények fajlistái alapján vizsgálja a populációk
elterjedését, a fajok fenológiáját. A biokémiai monitorozás az ökoszisztémák
időbeli folyamatainak követését jelenti. Az ökológiai monitorozás magában
foglalja a regisztrálás és az értékelés technikáinak széles skáláját, mint
pl. a távérzékelés, térképezés, számlálás, felmérés, megfigyelés, fenológiai
vizsgálatok, mintavétel vagy izotópkövetés. Az adatgyűjtés mindezen módszerei
alapot teremtenek a környezeti, fizikai, kémiai, biológiai és biokémiai
tényezők és időbeli folyamataik rendszeres regisztrálásához.
Környezeti nevelőként olyan programokat kell választanunk, melyek célkitűzései
leginkább egybevágnak saját elképzeléseinkkel arra vonatkozólag, hogy miért
akarjuk a gyerekeket bevonni a környezeti monitorozásba. Ehhez nemcsak
azt kell tudnunk, hogy mit akarunk monitorozni, hanem azt is, miért, és
hogy a gyűjtött adatokat miként tudjuk felhasználni.
"A mindennapi életben senki sem gondolna arra,
hogy olyan gépkocsit vásároljon, amelyben nincs sebességmutató, üzemanyag-
jelző, hűtőfolyadék-hőmérő, vagy kijelzők, melyek különféle olyan meghibásodásokra
hívják fel a figyelmet, mint például az olajnyomás csökkenése. Ezek mindegyike
monitorozási eszköz, amelyek arról számolnak be nekünk, hogy hogyan működik
járművünk és segítenek elkerülni, hogy leálljon a motor vagy hogy egy hideg,
esős vasárnapi éjszakán egyszer csak kifogyjon a benzinünk. A környezet
ennél sokkal hatalmasabb és összetettebb, és a rendszer meghibásodásának
következményei is sokkal végzetesebbek. E következmények kezelésére vonatkozó
főbb döntéseket általában sokkal kevesebb megbízható mutató felhasználásával
hozzuk, melyek a rendszer állapotára, a változás valószínű irányára vagy
a tevékenységeink hatására vonatkoznak."
(I. F. Spellerber: Monitoring
Ecological Change, 1991)
|
Az iskolák és környezetvédő csoportok által megvalósítható monitorozási
programok meglehetősen sokfélék, legtöbbjük az ökoszisztémák egy vagy két
tényezőjére, folyamatára koncentrál és dolgoz ki az adatok gyűjtésére és
értékelésére vonatkozó jegyzőkönyvezést.
Az időjárási adatok gyűjtésére, a madarak számolására, a vadvirágok felmérésére
és a patakok védelmére irányuló programok története száz évnél régebbre
nyúlik vissza. Az "Időjárási Szolgálatot" a múlt század végén indították
Észak-Amerikában, s ma az USA-ban már több mint 11 000 önkéntes figyelőállomása
van. A "Karácsonyi Madárszámolás" (Christmas Bird Counts), melyet az Audubon
Társaság irányít, 1900-ban kezdte meg működését egységes módszerek és szabványok
kidolgozásával. A vadvirág-felmérések jelentős múltra tekintenek vissza
az utóbbi két évszázadban Európában. Az amerikai "Izaak Walton Ligát" egy
csoport "aggódó" halász alapította az 1920-as évek elején a folyók figyelésére
és védelmére. A vízi ökoszisztémák monitorozásában, helyreállításában és
védelemében való polgári részvétel modellje rohamosan terjedt, ma több
mint 3000 vízi élőhelyekre vonatkozó önkéntes monitorozási program fut
az USA-ban.
E programok egy része országossá, illetve nemzetközivé lett és az önkéntes
monitorozási programok példaértékű modelljévé vált. Sikerük annak tudható
be, hogy az őket kidolgozó szervezetek nagyon pontosan meghatározott célokat
tűztek ki, egyszerű és pontosan meghatározott monitorozási módszereket
alkalmaztak, szabványokat állítottak a gyűjtésre, az adatkezelésre, az
elemzésre és az önkéntesek által gyűjtött adatok bejelentésére vonatkozóan;
valamint biztosítják az önkéntesek felkészítését, nyitottak a visszajelzésekre
és nem fukarkodnak az elismeréssel.
A Green Teacher cikke alapján
Fordította: B. Gy.
|
|
Kemendi Ágnes
Festés minden évszakban
Amikor e sorokat írom, már visszavonhatatlanul itt a
tavasz!
"Már küldi nedvét a nagy Ősközösség,
melyet a sötét gyökérzet megújít,
föl a fényre: friss zölddel töltekezzék,
mely széltől retten még s kérgekbe bújik."
(Rilke) |
Ez az időszak, amikor a fák nedvkeringése, "mezgéje" megindul, ez volt
régen a kéreghántás ideje. "Amikor hámlik a fa", a kéreg könnyebben, nagy
darabokban fejthető le róla. A begyűjtött fakérget bőrök cserzésére, posztó
és fonal festésére használták. A különféle fák kérgét egyöntetűen cser-nek
hívták, külön erdőt neveltek erre a célra, csernek valót. A cserhántás
ideje tímárünnep volt, melyen családostul vettek részt. Féltették, óvták
a lehántott kérget, nehogy megázzon, mert az eső kimossa belőle a cseranyagot.
Mi is gyűjthetünk fakérget, élő fáról azonban nem szabad. Az állandó fakitermelés
miatt mindig találunk frissen kidöntött fákat. A cserző- és festőanyagok
zömmel a külső durva, ún. pararéteg alatti háncsrétegben találhatók, ezt
kell lefejteni.
A tölgyek kérge, az éger, a lucfenyő és nyírfakéreg tartalmaznak jó festékanyagot.
Frissen is felhasználhatjuk, vagy megszárítva eltesszük későbbre.
Általános recept fakérgekkel való festéshez:
Fél kilónyi friss kérget 5 liter vízben legalább 3 órán át főzünk.
(A szárított kérget festés előtt 2 nappal áztassuk be, ebben a vízben főzzük
puhára.) Ezután átszűrjük, s a lébe beletesszük a 10 dekányi benedvesített
gyapjút, és addig főzzük, amíg a kellő színárnyalatot el nem éri. Erősebb
színekhez hosszabban, 2 órán át kell főzni. Festés után öblítjük, szárítjuk.
A fakérgek bőséges cseranyagtartalma segít a színezék rögzítésében, ezért
pácolni csak a fekete szín eléréséhez szükséges.
A megadott mennyiségek csak irányadó értékek, a növények festéktartalma
igen változó, s az elérhető színárnyalat sem határozható meg pontosan.
Ugyanabban a festőlében többször is festhetünk, ekkor természetesen egyre
halványabb árnyalatot kapunk.
Az égerfa (mézgás éger, Alnus glutinosa) volt a leggyakoribb feketére festő
növényünk. Hegyvidéki patakok, folyók mentén bukkanunk rá, könnyen felismerhető
a kicsípett csúcsú leveleiről.
A gubacsapók, akik gyapjúból szőtték és készítették a kabátféle ruhadarabot,
a gubát, a kérgének főzetében színezték a fekete gubához való gyapjút vagy
a kész szövetet. Fekete festésre legtöbbször égerhéjat használtak a kalaposok,
a posztófestők, és a tímárok, de házilag is ezt használták.
Égerkéreg pácolás nélkül: barna színt ad, a belső vörös színű háncsa: vörösbarnára
színez, a kéreg vasgáliccal feketére fest.
Ugyanígy készül a fekete írótinta is, csak kevés vízben töményebbre főzzük,
és a kihűlő lében mézgát oldunk fel. Az égerfa apró áltobozai is alkalmasak
festésre, ehhez nyár végén, még zölden szedjük, ekkor sárgásbarna levet
adnak, vagy télen, mikorra már megfeketedtek, ekkor szürkét, vaspáccal
feketét festenek, tintába is jó.
(A különböző rögzítőszereket vegyszerboltból szerezhetjük be, timsó vidéki
patikákban is kapható, rézgálicot gazdaboltok árulnak, vaspácot pedig készítsünk
házilag! Lásd az1998 novemberi Cédrusban.)
A kocsányos tölgy (Quercus robur) és a kocsánytalan tölgy (Q. petraea)
kérge is kiváló cserző-festő tulajdonságú, világosbarna-sötétbarna, vasgáliccal
fekete színt adnak. A tölgyek gubacsa "szorító, festő természetű, téntában
igen jó", nyár végén, ősz elején lehet szedni. A gubacsot bőrcserzéshez,
tintakészítéshez gyűjtötték, fontos kereskedelmi cikk volt a múlt században.
Lassan előbújnak az első levelek is. A csalán fiatal leveleinek főzetében
halványzöldre színeződik a timsóval pácolt gyapjú. Színanyaga, a klorofill,
nem túlságosan tartós, ám kellemes színű. Gyökere sárga festékanyagot tartalmaz.
A vérehulló fecskefű, a pitypang és a kutyatej teljes virágos-leveles szárának
főzetében különféle sárgára festhetjük a timsóval kezelt gyapjút. A nyírfa
(Betula pendula) sokféleképpen szolgálta az embert, ágaiból fáklyát faragtak,
kérgéből edényt készítettek, törzsét megcsapolva gyógyhatású nyírvizet
nyertek. Festéshez a kora tavaszi leveleit szedjük, amelyek citromsárgára
színeznek. Kérge a megadott általános recept szerint karamell színre fest.
Az orgona leveleinek főzetében zöldessárgára festődik a gyapjú, a cserszömörce
lombja és ága (háncsa) gyönyörű sárga festékanyagot tartalmaz. A tavaszi
levelekből csak kis mennyiségben, színmintának valót fessünk, ne kopaszítsuk
meg érte a növényeket, találunk más sárga festéket, melyet bőkezűen ont
a természet: a diófa lehulló porzós barkáit. Májusban a frissen hullott
barkákat szedjük fel, és még fonnyadás előtt készítsük el a festőlevet:
3-4 maroknyi dióbarkát 4 liter vízben a forrástól számított fél óráig főzünk,
majd leszűrjük, kifacsarjuk. Ebben a lében 10 dkg timsóval pácolt gyapjút
színezhetünk ragyogó sárgára. Félórás főzés után kicsavarjuk az anyagot,
s öblítjük. A sok sárga-barna színanyag után végre egy vörösesbarna festék,
a lucfenyő tobozainak főzete. Május végén kezdenek potyogni a lucok tobozai,
hamar szedjük fel, ne ázzanak! Hosszasan főzzük, ugyanúgy, mint a fakérgeket,
s mert a tobozok is bőven tartalmaznak csersavat, nem kell pácolnunk a
textilanyagot.
Telepítsünk festőkertet!
Tiszta szívvel ma már senkit nem buzdíthatunk arra, hogy rendszeresen nagyobb
mennyiségben a természetből gyűjtögetve szerezze be a festőnövényeket.
Némelyik növény kapható ugyan a gyógynövényboltokban, de igazi megoldás
a saját festőkert telepítése lenne. Kihasználva a növények térigényét,
néhány négyzetméternyi helyen is sikerrel próbálkozhatunk. Napos helyre
leghátulra ültetjük a magas növésű aranyvesszőt, a sötétvirágú festőmályvát
és a gilisztaűző varádicsot, eléjük lehet a sáfrányos szeklicét vetni.
Alacsonyabb termetű a festő pipitér, a szurokfű és az orbáncfű. Köréjük,
nagyobb foltokban vethetjük az egynyári virágokat: a körömvirágot, zinniát,
büdöskét, dáliát.
A bokrok közül kerítés mellé sövénynek kerülhet a fagyal, a sóskaborbolya,
esetleg egy kökénybokor, a kert sarkába lehet ültetni a bodzát, napos helyet
szeret a cserszömörce. Ezek a növények kertészetekből, díszfaiskolákból
beszerezhetők, s egész évben ellátnak szép festőanyagokkal.
|
|