Beszélgetés Szabó Máté politológussal,
az Eötvös Loránd Tudományegyetem
Jogi karának egyetemi tanárával
-- A környezet- és természetvédő mozgalmak már
a polgári társadalomban megjelennek. A polgári forradalmakat követően a
XIX. század második felében az akkori fejlett országokban, ahol a környezetszennyezés
is megjelent, pl. az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában, a tájvédelem,
a fajtavédelem, a területvédelem különböző hagyományos szervezeti formái
alakultak ki, szerveződtek egyesületi formákba. Ezeket a jómódú polgári
rétegek, illetve a témában érintett szakmák képviselői, így erdészek, városépítők,
orvosok, műemlékvédők kezdeményezték. Némely ilyen szervezet máig is fennmaradt,
például az amerikai Sierra Klub, amely a XIX. század végén alakult, de
ma is létező, nagyon befolyásos környezetvédő egyesület.
Az ilyen egyesületek jellege a II. világháború után
a 60-as évektől átalakult. Ekkor már globális ökológiai válságról kezdenek
beszélni, amíg korábban csak arról volt szó, hogy például zárjunk le egyes
területeket a környezetszennyezés, az ipari tevékenység vagy a túlzott
fogyasztás megterhelése elől, hogy ott az állatok és az ökoszisztéma fennmaradjanak.
Most már arról van szó, hogy az egész civilizáció, az egész társadalom,
az emberiség léte, jövője kerül veszélybe a környezetszennyezés következtében.
E gondolat megfogalmazásától kezdve lehet ökológiai mozgalmakról beszélni.
Idegen szóval ezt úgy is lehet mondani, hogy amíg ez az első szakasz reaktív,
tehát új hátrányokat próbál elutasítani, addig az új szakasz, tehát az
ökológiai szakasz proaktív, tehát új előnyöket kíván elérni.
-- Általában mi jellemzi a mai nyugat-európai
és amerikai környezetvédő mozgalmakat?
-- Azt lehet mondani, hogy a 60-as években létezett
egyfajta generációs különbség a mozgalmak között. Voltak a régebbi környezet-
és természetvédelmi szervezetek, és létrejöttek már az új típusú, globálisan
gondolkozó, és nemcsak eszméikben, hanem fellépésükben is radikálisabb
ökológiai mozgalmak, melyek ülősztrájkos blokádokat, csendes tüntetéseket
szerveztek. A különbségek a 70-es, 80-as években elmosódtak és inkább az
együttműködés került előtérbe a nagy nemzeti atomenergia-programok ellen.
Ez volt az a mobilizáló konfliktus nyugaton, amely összehozta a hagyományos
környezet- és természetvédőket, illetve az új típusú radikálisabbakat.
Néhány éve az atomhulladék-szállítmányok elleni tiltakozások kapcsán Németország
II. világháború utáni legnagyobb rendőri akciója zajlott le, közel harmincezer
rendőrt mozgósítottak. Nem lehet tehát azt mondani, hogy ez a radikális
konfliktusszakasz lezárult volna, de ugyanolyan lényeges az is, hogy a
különböző szintű kormányzati szervezetek és ezek a mozgalmak konstruktívan
együtt is tudnak működni.
-- Magyarországon a szocialista társadalmi berendezkedés
miatt egészen máshogy alakult a helyzet. Nálunk ilyen radikális környezetvédelmi
mozgalmak nem alakulhattak ki a 60-as években, és később sem.
-- Az ökológiai és környezetvédelmi mozgalmak nagyon
sokféle konfliktusra szerveződnek. Sok helyi ügy mozgatja őket a hulladéktól
az útépítésig vagy a magasfeszültségű távvezetékig. Sok kis csoport jött
létre mindenfelé az országban, terjedtek, mint sztyeppén a tűz. A helyi
kis konfliktusok nem hozzák össze a csoportokat, a nagy konfliktusok jelentik
az integráló erőt. Nyugat-Európában ilyen volt az atomenergia-konfliktus,
nálunk pedig a Bős--nagymarosi vízlépcső ügyét lehet ilyennek tekinteni.
Manapság az együttműködő viszony kezd erősödni a mozgalom és a hatalom
között. 1989 után a Környezetvédelmi Minisztérium, ha lassan is, de rájött,
rá kellett jönnie arra, hogy számára fontos lobbycsoportot jelentenek a
környezetvédő civil szervezetek. Ez az a társadalmi erő, amelyre támaszkodhat
oktatási feladatok megvalósításában vagy a törvény-előkészítésben. A magyar
környezetvédők évente megrendezett találkozói nagyon hasznosak, mert összetartó
erőt jelentenek. Tulajdonképpen pozitív dolognak is lehet tekinteni, hogy
nálunk 1989 után nem az éles konfrontáció volt az, ami összehozta az ökológiai
és a környezetvédő mozgalmakat, hanem éppenséggel a megnyíló új politikai
lehetőségek, a mindennapi kis ügyekben való rendszeres és folyamatos együttműködés
egymással. Amikor a döntéshozatalba is bevonják a környezetvédőket, lehetőséget
nyújtanak számukra, hogy hozzászóljanak, bevigyék az elképzeléseiket és
pénzt is adnak nekik arra (ha nem is olyan nagyon sokat), hogy projekteket
valósíthassanak meg, akkor ezzel a konstruktív munkával is nagyon jól előre
lehet vinni a természetvédelem, az ökológia ügyét. Érdekes viszont az is,
hogy a környezetvédelmi tiltakozások száma Magyarországon nagyon stabil,
éves szinten az összes tiltakozás tíz százaléka környezetvédelmi jellegű.
Ha ez nem is minden esetben olyan nagyon hangos vagy látványos, mint sok
más nagy tömeges tiltakozás, azért jelentős mértékben jelen van a magyar
közéletben és politikai kultúrában. Az 1989 előtti tiltakozások egységesen
bírálhatták a hatalmat és az uralkodó rendszert, manapság viszont sokszor
a magántőkével és a magángazdasággal szemben áll a hatóság is, tehát az
állam sokszor partnere lehet a civil környezetvédőknek a multinacionális
vállalatokkal szembeni küzdelemben.
-- Ez azt jelenti, hogy létrejöhet a hatalom,
a magántulajdon, illetőleg az ökológiai mozgalmak háromszöge, melyben valamiféle
furcsa, időnként erre, időnként arra ható folyamattal állunk szemben?
-- Ha összehasonlítjuk a volt kommunista országok
tiltakozási kultúráját, akkor kiderül, hogy Magyarországon a globális,
tehát nem magyarországi címzettekhez szóló tiltakozások aránya jóval magasabb
a környező országokhoz képest. Nagyon fontos tényező ez az Európához való
csatlakozás folyamatában, amit az összes lényeges társadalmi, politikai
erő oszt. Nyugat-Európa a mi környezeti állapotunknál, standardjainknál
jóval magasabb normát és szintet képvisel, melyhez Magyarországnak igazodnia
kell. A környezetvédelmi civil kezdeményezéseknek nagy lehetőségei vannak,
hogy az Európához való csatlakozást segítsék. A kormányzati, önkormányzati
szerveknek és a legkülönbözőbb társadalmi, politikai erőknek, a tőkének
is valamilyen módon kooperálnia kell a civil szervezetekkel. Az együttműködés
másik oldalán pedig ott vannak a nyugati civil szervezetek, akik a magyar
környezet- és természetvédelmi szervezetek költségvetéséhez jelentős mértékben
járulnak hozzá. Ezek az összegek számukra nem jelentősek, de nálunk azért
lehet ezekből periodikákat fenntartani, alapítványokat, oktatási programokat
létrehozni. Tehát ez a kapcsolat már létezik és valószínű, hogy még inkább
élővé fog válni. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is sokan vannak,
akik tudják, hogy a náluk visszaszorított környezetszennyező termelési
technológiákat elsődlegesen a volt kommunista országokba telepítik ki inkább,
mint a harmadik világba, mert itt mégis csak több infrastruktúra van, és
közelebb lehetnek a fogyasztókhoz. Tehát nemcsak a szennyezés nemzetközi,
hanem a szennyezés elleni védelem is az.
-- Nagyon fontos a globalitás kérdése. Ha a különböző
területeket nézzük, akkor a magyarországi ökológiai mozgalmak például a
globális felmelegedés ellen próbálnak tenni az energiával kapcsolatos kérdések
felvetésével. De megjelenik nálunk a multinacionális cégek, illetve e cégek
hatásaként a fogyasztói szokások elleni tiltakozás is, így például a bevásárlóközpontok,
a túlzott reklámdömping ellen próbálnak valamit tenni.
-- Nem szabad mindig a tiltakozásra gondolni. A mozgalmak
tevékenységének ez egy nagyon fontos és nélkülözhetetlen része, de van
egy csomó konstruktív tevékenység is. Gondoljunk csak a bio-termelés és
-fogyasztás forgalmazásának a Magyarországon kialakuló és fejlődő struktúráira.
Az ezzel foglalkozó csoportok nem biztos, hogy részt vesznek az üzletközpontok
elleni tiltakozásokban direkt formában, hanem alternatívát kínálnak: nem
csak a nagy bevásárló- központokban lehet megvásárolni a müzlit, sőt jobbat
lehet kapni egy kis üzletben is.
-- Vajon a civil szervezeteknek, az ökológiai,
alternatív mozgalmaknak milyen hatása lehet a társadalom és a gazdaság
egészére? A külső szemlélő számára mindenképpen úgy tűnik, hogy a társadalom
politikai és gazdasági vezetői nem ismerik fel a globális ökológiai válság
jeleit, a gazdasági váltás fontosságát, és ez ellen a civil mozgalmak tiltakoznak,
ágálnak, esetleg itt-ott befolyást tudnak gyakorolni, de összességükben
nem elég erősek.
-- Az emberek úgy gondolják, hogy a mozgalmat támogatni
kell, és akkor majd egy óriási nagy változást lehet elérni. Hát ilyen nem
történt még a világtörténelemben semmiféle mozgalommal sem. Részeredmények
vannak, és nyilván ott vannak mutatósabb eredmények, ahol erősebbek a mozgalmak,
tehát többnyire Nyugat-Európában. Például az, hogy az atomerőművek építése
nagyon megdrágult, az nagyrészt a mozgalmi tiltakozások eredménye. Nagyon
meggondolják a kormányok, hogy most hol fejlesszenek és miért, jobban előkészítik
a beruházásokat, látszatra legalábbis. Nagy multinacionális cégek is rákényszerülnek
erre, mint ahogy a Shell esete mutatja. Olyan ökológiai imázst próbálnak
felölteni, amivel eladhatják magukat ilyen módon is. Lehet azt mondani,
hogy ez csak felületi változás, de már az is jobb, hogy valaki úgy tesz,
mintha a környezetvédelemmel foglalkozna, ahhoz képest, hogy egyáltalán
nem kell törődnie ezzel.
Az ökológiai konfliktusok a társadalom egy jelentős
részének a tudatát átalakítják. Az emberek látják, hogy léteznek alternatívák.
A környezeti tudatosság fejlődése sikernek tekinthető akkor is, ha egy
adott ökológiai konfliktusban a mozgalom alul marad. A környezetvédelmi
mozgalom fontos korrekciós szerepet tölthet be akkor is, ha nem éri el,
hogy egy bevásárlóközpont vagy egy út ne épüljön meg. Jelzi azt, hogy nem
mindenki ért egyet ezekkel a fejlesztésekkel, és hosszabb távon ez a jelzés
is fontos. Tehát egyáltalán nem hiábavalók az ezek elleni tiltakozások,
sőt...!
Készítette: Mangel Gyöngyi
|
|
C.G. Jung
Élet
egy lélektől megfosztott
természetben
...Hát igen, eljutottunk oda -- az őskor óta első ízben --, hogy tevékenységünk
következtében teljesen kipusztult a természetből a lélek, amely eredendően
benne létezett; az istenek leszálltak -- vagy inkább lehozták őket -- égi
bolygóházaikból és krónikus démonokká változtak, a démonok serege pedig,
amely Paracelsus idejében még vígan élte világát a hegyekben, az erdőkben,
a vizekben és az emberi hajlékokban, a fokozódó tudományos felvilágosodás
hatására szánalmas maradványaira zsugorodott és végül teljesen eltűnt.
Időtlen idők óta mindig volt lelke a természetnek. Most első ízben lélektől
és istenektől megfosztott természetben élünk. Senki sem fogja tagadni azt
a jelentős szerepet, amelyet az emberi lélek "istenekként" megjelölt potenciái
a múltban játszottak. Jóllehet egy közönséges felvilágosító aktus érvénytelenítette
a természet szellemeit, nem váltak érvénytelenné a nekik megfelelő pszichikus
tényezők, mint például a befolyásolhatóság, a kritikátlanság, a szorongás,
a babonára és az előítéletre való hajlam, röviden mindazok az ismert tulajdonságok,
amelyek a megszállottságot lehetővé teszik. Habár a természetből kiveszett
a lélek, azok a pszichikus feltételek, amelyek démonokat produkálnak, aktívabban
működnek, mint valaha. A démonok ugyanis nem tűntek el ténylegesen, hanem
csak az alakjukat változtatták meg. Most tudattalan pszichikus potenciákként
funkcionálnak. Ezzel a reszorpciós, felszívó folyamattal együtt járt az
Én fokozódó inflációja, ami körülbelül a 16. század óta eléggé tisztán
láthatóvá vált. Sőt végül az ember a pszichét is észlelni kezdte, ráadásul
felfedezte a tudattalant, ami, mint a történelem tanúsítja, különösen nyugtalanító
esemény volt. Hiszen azt hitte az ember, hogy elbánt az összes kísértettel,
és akkor kiderült, hogy a kísértet már nem a lomtárban vagy az ódon romok
között bolyong, hanem inkább a látszólag normális európaiak fejében. Széles
körben elterjedtek zsarnoki, népbolondító, enthuziasztikus, elvakító eszmék,
és az emberek hinni kezdtek a legabszurdabb dolgokban, amiként azt éppen
a megszállottak teszik.
...Amikor az emberiség a lelkes természetből átlépett a lélektől megfosztott
természetbe, ez egyáltalán nem udvarias módon történt: nevetségessé tették
és csúfolódva babonás hiedelemnek nyilvánították a természet lelkét. Amikor
a kereszténység elűzte a régi isteneket, az egy Istennel pótolta őket.
Amikor viszont a tudomány megszüntette a természet lelkét, nem adott neki
másik lelket, hanem a természet fölé helyezte az emberi rációt. A kereszténység
uralma idején még sokáig féltek az emberek a régi istenektől mint démonoktól.
A tudomány azonban egy pillantásra sem méltatta a természet lelkét. Ha
tudatában lett volna tette világrengető újdonságának, kénytelen lett volna
megállni egy pillanatra és elgondolkozni azon a kérdésen, hogy nem a legnagyobb
óvatosságra van-e szükség ennél az operációnál, amellyel az emberiség ősállapotát
szünteti meg. Ha igen, akkor szükség lett volna egy rite de sortie-ra,
egy szertartásos bejelentésre, hogy méltó módon vegyen búcsút a trónjuktól
megfosztott uraságoktól és egyszersmind kiengesztelje őket. Ezzel legalább
a létük iránti kötelező tiszteletet bizonyította volna. Ámde a tudomány
és vele az úgynevezett művelt emberiség sohasem gondolt arra, hogy a tudományos
ismeretek haladásában a lélekre leselkedő veszély rejlik, aminek elébe
kellene vágni valamilyen erőteljes rítussal. Ez azonban lehetetlen volt,
mert egy ilyen rite de sortie éppen hogy udvarias meghajlás lett volna
a démonok előtt, és hát végtére is a felvilágosodás diadalát jelentette
annak kimondása, hogy olyasmik, mint természeti lelkek, nem léteznek. Pedig
csupán az nem létezett, amit az ember képzeletében értett az ilyen szellemeken.
A dolog viszont bizony létezik, mégpedig az emberi lélekben, mit sem törődve
azzal, hogy az ostobák és a felvilágosultak miképpen vélekednek erről.
...Értelmünk új világot teremtett, amely uralkodik a természet fölött; benépesítette
ezt a világot monstruózus gépekkel, amelyek annyira hasznosnak bizonyulnak,
hogy képtelenek vagyunk megszabadulni tőlük. Az ember rákényszerül arra,
hogy kövesse tudományos és feltaláló szellemének kalandos inspirációit,
és nagyszerű vívmányai miatt csodálja önmagát. Ugyanakkor géniuszában benne
rejlik az a félelmetes tendencia, hogy olyan dolgokat találjon fel, amelyek
egyre veszélyesebbé válnak, mert egyre jobb eszközöket kínálnak nagyméretű
öngyilkosság elkövetéséhez.
Az ember a Föld gyorsan növekvő népességére tekintettel már elkezdte keresni
az eszközöket és a módszereket, hogy gátak közé szorítsa a növekvő áradatot.
Ámde a természet meghiúsíthatja minden kísérletünket oly módon, hogy az
ember alkotó szellemét önmaga ellen fordítja. A hidrogénbomba például hatásosan
véget vetne a túlnépesedésnek. Bármilyen büszkék vagyunk is rá, hogy uralkodunk
a természet fölött, még mindig áldozatai is vagyunk a természetnek, mivel
még nem tanultuk meg, hogy önmagunkat ellenőrzés alatt tartsuk. Lassan,
de látszólag kikerülhetetlenül haladunk a pusztulás felé.
Nincsenek többé istenek, akiket segítségül hívhatnánk. A nagy világvallások
fokozódó vérszegénységben szenvednek, mert az erdőkből, a folyókból és
az állatokból elmenekültek a segítőkész numenek, szellemek, és az istenemberek
eltűntek a tudattalanban. Ott, gondoljuk mi, szégyenletesen tengődnek múltunk
maradványai között. Mai életünket ész istennő kormányozza, aki a mi legnagyobb
és legtragikusabb illúziónk. Az ész segítségével -- úgymond -- "legyőztük
a természetet".
De mindez csak üres szólam. Hiszen a természet úgynevezett meghódításának
következménye a túlnépesedés, és nehézségeinket még növeli az, hogy nem
vagyunk képesek megtenni a szükséges politikai intézkedéseket. Az emberek
számára továbbra is egészen természetes marad az, hogy egymással birkózzanak
és harcoljanak az elsőségért. Tehát mennyiben "győztük le a természetet"?
Ma például "anyagról" beszélünk. Leírjuk fizikai tulajdonságait. Laboratóriumi
kísérleteket végzünk, hogy kimutassuk bizonyos aspektusait. De az "anyag"
szó száraz, embertelen és merőben intellektuális fogalom marad, amelynek
nincs pszichikus jelentősége számunkra. Milyen más volt az anyag -- a Nagy
ősanya -- régebbi képe, amely a Földanya mély emocionális jelentőségét
fejezte ki. Azt pedig, ami a lélek volt, manapság ugyanígy azonosítják
az intellektussal, és ennek következtében a lélek többé már nem atyja a
világmindenségnek. Lefokozódott az ember korlátolt Én-gondolatára; az a
felmérhetetlen emocionális energia, amelyet az "atyánk" kép tartalmazott,
elszivárgott egy intellektuális sivatag homokjában.
A régi vallások fennkölt és nevetséges, jóságos és kegyetlen szimbólumaikkal
nem a kék ködből keletkeztek, hanem az emberi lélekből, amely ebben a pillanatban
is bennünk él. Mindezek a dolgok, ezek ősalakjai bennünk élnek, és képesek
bármikor megsemmisítő erővel ránk törni, mégpedig a tömegszuggesztió formájában,
amellyel szemben az egyes ember védtelen. Félelmetes isteneink csak a nevüket
változtatták meg, mostanság az "-izmus"-ra rímelnek. Vagy talán van valakinek
képe kijelenteni, hogy a világháború vagy a bolsevizmus szellemdús találmány
volt? Amiként kívül olyan világban élünk, ahol bármikor elsüllyedhet egy
kontinens, eltolódhatnak a pólusok, új pestis törhet ki, belül olyan világban
élünk, ahol bármikor valami hasonló keletkezhet, természetesen csak eszme
formájában, amely azonban nem kevésbé veszélyes és megbízhatatlan. Ha az
ember nem alkalmazkodik ehhez a belső világhoz, az éppen úgy súlyos következményekkel
fenyegető fogyatékosság, mint a műveletlenség és az alkalmatlanság a külső
világban. Az emberiségnek csupán parányi töredékrésze az, amely főleg Ázsiának
az Atlanti-óceánba nyúló, sűrűn lakott félszigetén él, és magát "műveltnek"
nevezi, és ugyanakkor a természettel való elégtelen kontaktus következtében
arra a gondolatra jutott, hogy a vallás valamiféle rejtélyes célú, sajátos
lelki zavar.
Tehát a tudat fejlődése révén a tudattalan sötétségéből megszületik a törvénytől
való szabadulás, illetőleg a törvénytől való relatív függetlenség és az
eredet természettől különböző relatív máskéntlétezés. A tudat kiemelkedik
kreatúra voltából és kreátorrá válik. Ily módon a tudat révén létrejön
az "istenrokonság", vagyis az ember rokonsága önmagával, amely fölöttes
teljességként teremtője és vezetője életünknek. A kreátor az úr és a törvényhozó.
Tehát minden szabadság az Istené, és ebből csak annyi az emberé, amennyiben
tudata van, vagyis amennyire el tudta oldani fényét a természet sötétségétől.
A tudat rokona Istennek, mert rendelkezik a szabadság lehetőségével. Képes
arra is, hogy engedetlen legyen. A természet nem képes erre. Csak maga
az Isten az, akivel szemben Isten teljesen és tökéletesen engedetlen lehet.
Isten kizárólag csak azzal bizonyítja szabadságát, hogy önmaga totális
ellentétévé változtathatja magát. Ilyesmire az ember csak tökéletlenül
képes; ehhez ő túlságosan állat, és mint ilyen, engedelmes és jámbor, vagyis
vakon teljesíti Isten akaratát.
Az állat követi élete törvényét, nem tesz sem többet, sem kevesebbet: akár
jámbornak és engedelmesnek is nevezhetjük. Az eksztatikus ember azonban
átugorja az élettörvényt, s a természet szempontjából rendellenesen viselkedik.
A rendellenesség az ember kizárólagos előjoga, akit öntudata és szabad
akarata alkalomadtán az állati természetbe kapaszkodó gyökereitől contra
naturam is eloldozhat. Ez a sajátság a kultúra elengedhetetlen alapfeltétele,
de a lelki betegségé is, ha eltúlozzák. Kár nélkül csak egy bizonyos fokú
kultúrát bír el az ember. A kultúra és természet vég nélküli dilemmája
alapjában a túl sok és a túl kevés kérdése, nem pedig vagylagos megoldással
kecsegtető.
Az ember, hála töprengő szellemének, kiemeltetett az állatvilágból, és
szelleme révén demonstrálja, hogy a természet magas jutalmat tűzött ki
számára, éppen öntudatának fejlesztésére. Ennek révén lesz úrrá a természeten,
amennyiben a világ meglétét felismeri és bizonyos tekintetben visszaigazolja
a Teremtőnek. A világ ezáltal lesz jelenséggé, tudatos reflexió híján ugyanis
nem lenne az. Ha a Teremtő tudatában volna önmagának, nem lenne szüksége
tudatos teremtményekre; az sem valószínű, hogy az igencsak közvetett utakat
járó teremtés, amely évmilliókat pazarolt a fajok és teremtmények hatalmas
tömegére, célirányos szándékból fakad.
A természetrajz a fajok több száz millió éven át tartó véletlen és hozzávetőleges
átalakulásáról és egymás kíméletlen elpusztításáról beszél. Ez utóbbiról
bőséges adattal szolgál az emberiség biológiai és politikai története is.
Más lapra tartozik a szellemtörténet. Itt belopakodik az elmélkedő, reflexív
tudatnak, a második kozmogóniának a csodája. Olyan nagy a tudat jelentősége,
hogy az ember önkéntelenül arra gyanakszik: az egész óriási, látszólag
értelmetlen biológiai színjátékban megbújik valahol egy eleme az értelemnek,
amely a melegvérűség és a kifinomult agy fokán végre, mintegy véletlenül,
nem szándékosan és előre eltervelten, hanem "sötét ösztönéből" következően
sejtve, érezve, tapogatózva, rátalált az önkifejezéshez vezető útra.
...Számos alkalommal visszazuhantunk a legrémisztőbb barbárságba, valamint
az a valóban félelmetes tény, hogy minél feljebb kapaszkodunk a tudományos
és technikai vívmányok hegyére, annál veszélyesebb és ördögibb lesz a találmányainkkal
való visszaélés. Gondoljunk az emberi szellem nagy diadalára, a repülés
képességére: valóra váltottuk az emberiség ősrégi álmát! És gondoljunk
a modern hadviseléshez hozzá tartozó bombatámadásokra! Ezt jelenti a civilizáció?
Nem inkább annak meggyőző bizonyítékát tárja szemünk elé, hogy amint szellemünk
nekifogott az ég meghódításának, a bennünk lakozó másik ember, ez az elnyomott,
barbár individuum, a pokol felé igyekezett? Civilizációnk bizonyosan büszke
lehet teljesítményeire, de ugyanakkor szégyellnünk is kell magunkat.
C. G. Jung: Gondolatok a természetben
(Budapest, Kossuth K. 1998) alapján.
|
|
Bezdán Györgyi
Gondolatok a városból
Nomád városhasználók 1
Nagymamám, aki évek óta nem lépett ki a budapesti Fadrusz
utcai lakásból, mindig azt mondja, ő már nem tudná, merre kell menni. Nem
ismerne meg semmit. Ô még a harmincas évek Pestjére emlékszik, amikor Kiskunfélegyházáról
feljött Pestre, cselédlánynak, a Vörösmarty utcába. Aztán Pestlőrincre
ment férjhez, a városba nemigen járt be...
"Mi köt ide...?" -- kérdezi tőlem egy hang. Vonzereje van ennek a városnak,
elmenni sem lehet belőle. Mert élni is nehéz benne, fárasztó, nyűgös. Jelenleg
az emberiség egyharmada városokban él, s ez az arány az ENSZ előrejelzései
szerint húsz éven belül kétharmadnyira növekszik. László Ervin szerint
rendkívüli kihívás, miként élhetik majd meg az emberek ezt a városi létet.
Hangsúlyozza, mennyire fontos, hogy az emberek tudatilag ne váljanak el
teljesen a természettől, ne kifejezetten mesterséges körülmények között
töltsék a napjaikat. Ô a városról mint a közösségi együttélés teréről beszél.
Ideális példának hozza fel a görög poliszt, ahol a "politika", a közös
dolgok megvitatása a köztereken zajlott. A legnagyobb méretű elidegenedés
a metropoliszok sajátja -- mondja László Ervin.
A városnak rendeltetésszerű használata van. Aki bele született, annak viszonylag
könnyű dolga van. Ugyanakkor minden városban más a viselkedési norma, lakóik
kulturális hagyományaitól függően. A finnek fegyelmezetten sorban állva
várnak a buszra a mínusz húsz fokban és nem szólnak egymáshoz. Párizsban
az életedet kockáztatod, ha át akarsz kelni az úton, mert se istent, se
embert nem ismerve nyomják a gázt, és előkelő hölgyikék bakot ugranak a
pénzbedobó bejárat kerítése fölött a metróban. S egy-egy városnak is annyi
arca van, ahány szubkultúra él benne.
Kik volnának a nomád városhasználók, akik a címben szerepelnek? Nomád városhasználónak
tekinthető bárki, aki a természet maradványait kívánná használni a városon
belül. Mindenki, aki csak sétálni akar egy kicsit, vagy leülni egy parkban,
egy anyuka, aki a gyerekét akarja levinni játszani. Mindazok, akik nem
valamilyen intézményi szolgáltatást akarnak igénybe venni, s nem is akarnak
vásárolni. Tehát időlegesen bárki lehet nomád városhasználó. A város elvesztette
azt a funkcióját, hogy egyszerűen benne lehessen lenni. Aki szemmel láthatóan
csak van, se nem igyekszik valahova bevásárolni, se nem fogyaszt, annak
tartózkodása nem legitim.
Olvasom, hogy "évről évre több olyan sporteseményt rendeznek Budapesten,
amelyhez valamelyik főútvonalat veszik igénybe a rendezők. Ilyenkor az
autósok az útlezárások okozta forgalmi dugókban vesztegelve kissé átértékelik
magukban az egészséges életmódról kialakított elképzeléseiket. A futás
-- persze ha más fut -- jelentősen terheli a környéken közlekedők idegrendszerét."
Az újságíró a világ legtermészetesebb módján az autósokkal érez közösséget,
nyilván olvasóközönségéről is ezt feltételezi. Az a világ legtermészetesebb
dolga, hogy az autósok korlátozzák a gyalogosforgalmat, míg ha egyszer
történetesen a fordítottja esik meg, az felháborító.
A városi tér -- érték. Minél forgalmasabb, gazdasági szempontból annál
értékesebb. Ezért kizárt, hogy az Erzsébet téren végül is park legyen,
mert ez a főváros talán legértékesebb telke, nem "fecsérelhetik el" parknak.
Ezzel az okoskodással azonban egy percig sincs biztosítva a mellette lévő,
meglévő park sem. Eszembe jut Boston, ahol a város szívét a Boston Common,
a Bostoni Népliget alkotja. Senkinek sem jut eszébe beépíteni. Talán történelmi
értéke óvja meg ettől?
László Ervin szerint "miközben jelentős tömegek élnek viszonylag kis helyre
összezsúfolva, az ember megmaradt természeti lénynek. Arra fejlődtünk ki,
hogy szabad természeti környezetben létezzünk -- ezért volna fontos, hogy
az ökológusok részt vegyenek az urbanisztika megújításában.
Az az érzésem, hogy nem érezzük jól magunkat a városban. Ez azonban ritkán
tudatosul bennünk. Gyakran ha tudjuk, sem tehetünk mást, mint hogy itt
éljünk, mert ide köt a megélhetés, a város kulturális csábítása sem enged,
itt vannak rokonaink, barátaink. Az egészségügyi statisztikák azonban arról
árulkodnak, hogy fiziológiai hatása van a stressznek, a zajnak, a légszennyezettségnek,
az életritmusnak, amit magunkra erőltetünk. Nem ismerünk alternatívát,
nem tudunk már visszamenni a faluba, ahol még nagyszüleink éltek.
Gyerekkel a Belvárosban. Rémálom. Kevés gyereket látni a Belvárosban. Veszélyes
a forgalom miatt, egészségtelen a levegő és a kosz miatt.
Az idősek szintén kiszorulnak a városból.
A
tömegközlekedési eszközökre nem tudnak fölszállni, az utcán leülni sehol
sem lehet, ha elfáradtak. A mozgássérültekről már ne is beszéljünk.
A járdán parkoló autóktól sok helyen nem fér el a gyalogos. Az esetleg
babakocsit toló anyukának már biztos, hogy le kell térnie az úttestre.
Jó sok kocsit vettek az utóbbi évtizedekben a pestiek. Azt értük el
vele, hogy meg sem lehet mozdulni már a városban.
A gyerekek utálnak közlekedni. Mozgásukat korlátozza, érdeklődésüket nem
köti le hosszú távon, nyűgösek lesznek hamar. Ugyanez történik a hosszabb
autóutakon. Úgy gondolom, mindannyian így éljük meg ezeket a helyzeteket,
csak már tudjuk magunkat fegyelmezni. Maga ez a szó is: közlekedés. Lerí
róla, hogy nyelvújítás kori, mesterséges szó. Nem utazás, az hosszabb távra
utalna, annyit jelent, hogy "helyváltoztatásomhoz eszközt veszek igénybe".
A vidékiek gyakran szoronganak a nagyvárosban. A mozgólépcsőre félve lépnek
fel. Egyszer láttam, hogy a metróban egy asszonyka riadtan kapaszkodik
a férjébe. Félt a metróban. Vagy gondoljunk el egy tikkasztó nyári napot.
Hol juthat egy pohár vízhez az ember? Köztéri kutakból nagyon kevés van.
A vendéglátó egységekben csak ásványvíz van, jó pénzért. A nyilvános illemhely
is vállalkozás: 50-60 Ft a "beugró".
Egy ismerősöm egyszer azt mondta, ugyanannyira nem tudná elképzelni, hogy
biciklivel járjon, mint azt, hogy mondjuk egy görögdinnyehéjat tegyen fejére
és úgy közlekedjen.
Egy barátnőm biciklijét egyszer a nagyapja szállította el. Gondolt egy
nagyot, kitalálta, hogy legegyszerűbb módja a bicikliszállításnak, ha felül
rá. A félórás út óriási élmény volt neki, azelőtt soha nem gondolt rá,
hogy biciklizni lehetne Budapesten. Érdekes, hogy a városi kerékpározás
általában erős érzelmi megnyilvánulásokat vált ki az emberekből. Van benne
valami polgárpukkasztó.
Romák
A romák avagy cigányok Európa utolsó nomád népe, vándorlásuk csak a legutóbbi
évtizedekben állt le. A roma zászlón ennek jelképe, egy kerék látható.
Az angliai cigányok közül sokan ma is lakókocsikban élnek. Nem mennek ugyan
sehova, de azért a lehetőség elvileg fennáll... Budapest VIII. és IX. kerületében
különösen nagy létszámban él cigányság. Szokásaik gyakran keltenek megütközést
a máshoz szokott polgárokban.
A 28-as villamos jó terep ennek tanulmányozására. Általában egész családok
utaznak együtt. Utazásuk célja majdnem mindig gazdasági vállalkozás jellegű:
hatalmas táskákban cipelik az eladnivalót. Szemmel láthatóan nem vesznek
tudomást a többi -- gázsó -- utasról. A rendelkezésre álló teret lendületesen
birtokba veszik. Minden közügy, hangos viták keresztül-kasul. Az utasok
rosszallóan csóválják a fejüket. Kisebb csetepaté: "-- Adja már át a helyet!
Nem látja, hogy terhes? -- Nem is terhes, csak kövér."
Egyszer láttam egy cigányasszonyt a Blaha Lujza téri szökőkútban mosni.
A Teleki téren a fák ágaira vannak teregetve a ruhák. Bizonyára van, aki
megbotránkozik ezen, s van, aki sajnálkozik. De a jelenségben van valami
szellemes is.
Az olaszországi romák a nyarat vándorlással, a telet egy helyben táborozva
töltik ma is. Igaz, a vándorlás ideje egyre rövidebb, s az egy helyben
tartózkodás egyre hosszabbra nyúlik. A gyerekek iskolába járatása gondot
okoz, mert tavasszal mindig új helyre vonul a csoport. A többi hagyományos
cigány foglalkozás: az üstfoltozás, a teknővájás, a lókereskedés, koldulás
szintén olyan foglalkozások voltak, amelyek vándorlást illetve szétszóródást
igényeltek. (Nem is beszélve a zsebtolvajlásról.) Az antropológus ökológiai
niche-ekről beszél: a cigányságnak meghatározott szerep jutott a többségi
társadalomban, illetve a csoportok egymás közt is felosztották a tevékenységeket.
A vándorlás gyakran egy bizonyos körzetre korlátozódik.
A romák saját kognitív kategóriákban gondolkodnak a térről, tehát ilyen
értelemben cigány földrajzról beszélhetünk. Ilyen kognitív kategóriák:
a "maro misto" -- a mi helyünk; a táborhely; "mre roma" -- az én romáim
(a vele egy táborban élők); "dis" -- városközpont, amit elkerülnek; "gav"
-- falu; a táborhoz közel eső városrész, amit sokszor felkeresnek; "nive"
-- szántóföldek, a gázsók földjei; "grobli" -- temető (gyakran felkeresik,
mert a halottakat nem szabad magukra hagyni egy bizonyos ideig, de soha
nem táboroznának a temető környékén); "mulano misto" -- a halott helye
(pl. kórház, ahol egy hozzátartozó meghalt; a halott iránti tiszteletből
kerülik azt a helyet). A "maro misto"-n a lakókocsik elhelyezkedése a családok
közötti gazdasági és/vagy pszichológiai kapcsolat vizuális megnyilvánulása.
A helyváltoztatások megszokottak. A "maro misto" roma terület. Ha egy gázsó
közeledik arra, férfi, asszony, gyermek egyaránt azonnal reagál. Viselkedésük
a kívülállóval szemben teljesen más, mint a közösségen belül. Csak ez tarthatja
meg őket "igazi romának" ("csacse roma").
Piasere a Ciganológusok szerelmei c. tanulmányban felveti a kérdést: "Ha
ez a tudomány (értsd: az antropológia) arra szolgál a gázsóknak, hogy könnyebben
ellenőrzésük alá vonjanak egy "deviáns népet", miért folytassuk? (...)
Vajon véletlen-e az, hogy a 'cigányokat osztályozó' táblázatokat tartalmazó
munkák elszaporodásakor vezetik be az 'állomáshelyeket vándorlók számára',
ahol minden lakókocsi helyét vonalak jelölik ki a földön?"
A koldulást és tolvajlást az antropológusok a vadászó-gyűjtögető életmódhoz
szokták hasonlítani, azzal a különbséggel, hogy ennek környezete nem a
természet, hanem a társadalom. A természet erőforrásait ugyanis a többségi
társadalom sajátította ki.
Az olaszországi horahano romák "termékeny" és "terméketlen" területekre
osztják a városokat. Termékenynek nevezik azt, ahol jól lehet koldulni.
Tiszteletben tartják a rokon törzset azzal, hogy nem mennek ugyanoda koldulni.
Ám ha más cigány törzs, pl. a szintó van a területen, akkor aggály nélkül
odamennek ők is. Azt tekintik a koldulóhely tulajdonosának, aki először
ért oda. Lopni csak lakóhelyüktől távolabb eső helyekre járnak.
A vándorlás mindamellett nem kényszer a számukra, hanem olyan kedvelt életforma,
amit a törvények ellenében is szívesen folytatnak. Már Ferenc József 1888-as
törvényei megpróbálták korlátozni a cigányok költözködését, részleges sikerrel.
Ugyanakkor sokáig rendeletek tiltották a városokban való megtelepedésüket
is. Ezért nincs régi hagyománya a cigányság városi életének.
A megélhetés tartotta mozgásban a vándorlásukat. Egy cigány közmondás azt
tartja: "Oda száll a füst, ahol pénz van." Erős a törekvés a közösségben
maradásra is. A cigány társadalomnak tehát egyszerre kell megszerveznie
a kellő szétszóródást, vándorlást és az összetartást, egymás segítését,
a roma identitás megőrzését. Ezen törekvések eredőjeként magyarázható az
a sajátos viselkedésmód, ami megkülönbözteti őket a többségi társadalomtól.
1945 után útjuk a faluba, esetleg a városba vezetett. A cigányság jellemző
módon a legrosszabb, legegészségtelenebb munkákat kapta, amit a magyarok
nem vállaltak volna el. Tömegesen kaptak munkát a cigány férfiak városok
nehéziparában. Csak hétvégenként járhattak haza a családjukhoz. Mára a
vándorlásból jobbára csak a piacozás maradt. A cigányság olyan kulturális
örökséggel rendelkezik, amivel a civilizáltabb népek nem.
A kulturális sokféleség megőrzésének szempontjából rendkívül fontos ez
a tény.
|