Beteg környezetben beteg társadalom
Beszélgetés dr. Farkas Ilona orvossal,
a "Rák ellen az emberért,
a holnapért" Alapítvány titkárával
-- Egyre gyakrabban halljuk, hogy a különböző
környezetszennyeződések és más környezeti tényezők is betegségeket okozhatnak.
-- Nagyon sok ilyen tényezőt ismerünk és nagyon sok
ilyen tényezőről van bizonyítékunk. Elsősorban azok az anyagok jelentenek
komoly veszélyt, amelyek manapság kerültek a levegőbe, a megelőző hosszú
évezredek vagy évmilliók alatt nem voltak ott jelen. Ezeknek az anyagoknak
a méregtelenítésére a szervezetben nem fejlődhettek ki mechanizmusok az
utolsó ötven év alatt. Nagyon nagy veszélyt jelentenek azok a kémiai anyagok,
szintetikus készítmények, amelyek az utolsó ötven évben kerültek a környezetünkbe.
Gondolok itt a táplálék-kiegészítőkre, kozmetikumokra, emulgeátorokra,
stabilizátorokra és egyéb adalékanyagokra. Természetesen a különféle vegyszerek,
tisztítószerek, különösen az aeroszolos formák is veszélyesek az ember
számára.
A levegőben található káros anyagok különösen ártalmasak
a szervezet számára, hiszen az ember légutai rendelkeznek a legkevésbé
hatékony védekező rendszerrel. A tüdő felülete száz négyzetméter, akkora
mint egy sportpálya. Egy év alatt egy ember tüdejében 4-5 millió liter
levegő fordul meg. A városi levegő egy literében 85 ezer porszem található.
Az erdei levegőben ez 50 vagy 500, ami nagyon nagy különbség. És ebből
a 4-5 millió liter levegőből az ember biológiai szűréssel szűri ki azokat
az anyagokat, melyeket a szervezetnek valamilyen formában méregteleníteni
kell.
-- Hogyan lehet védekezni ellene?
-- Elsősorban a levegőtisztaság védelmével. Az ember
gyakorlatilag folyamatosan szívja ezt a levegőt városi közlekedésben, melyben
számos rákkeltő hatású anyag van: az ólom, a szénhidrogének, a benzingázok
égéstermékei. Különösen veszélyes ez a kisgyerekekre, mert a levegő alsó
60 cm-ének szennyezőanyag-tartalma sokkal magasabb, mint mondjuk másfél
vagy két méter magasságban, ahol a felnőttek hordják az orrukat.
-- Vajon minek köszönhető az, hogy a légúti betegségekkel
kapcsolatos allergén jellegű betegségek is megszaporodtak?
-- A szervezet terheléséről vagy túlterheléséről
szól ez is, hiszen az allergia az immunrendszer kóros reakciója. Valószínűleg
arról van szó, hogy túlterhelt az immunrendszer, olyan feladatokat kell
megoldania, amivel nem képes megbirkózni. Ez kóros, túlzott reakciókhoz
vezet.
-- Említette azt, hogy nagyon sok olyan anyag
van a természetben, amely nem a természet "gyártmánya", hanem az emberé.
1962-ben jelent meg Rachel Carson könyve, a "Néma tavasz", amely a gyomirtó
és növényvédő szerek természetre gyakorolt hatását taglalta. A könyv akkor
sokkhatást váltott ki. Nemrégen megjelent egy amerikai újságíró hölgy hasonló
könyve, amelyben e szerek emberi szervezetre gyakorolt hatását mutatja
be.
-- Ismereteim szerint kb. 11 millió különféle kémiai
anyagot hoztak a mai napig létre. Ezek közül kb. 100 ezer az, amelyekkel
a mindennapi gyakorlatban találkozhatunk és ezek közül kb. tíz ezerre becsülik
azok számát, melyek az emberi szervezet számára igazán veszélyesek. Elég
körülnézni a magyar mezőgazdaságban, és láthatjuk, hogy a mindennapi gyakorlatban
is rengeteg rákkeltő növényvédő szert használnak. Vagy például az otthon
használt rovarirtók, rágcsálóirtók és molyirtók között mennyi speciálisan
rákkeltő van! Körbe vagyunk véve ezekkel a jelentős veszélyt jelentő hatásokkal.
-- Nem látom annak jelét, hogy komolyan próbálnánk
ezek számát csökkenteni. Tud olyan intézkedésekről, amelyek ilyen irányba
mutatnak?
-- Elsősorban nem a szabályozásunk rossz.
A szabályok be nem tartása okozza a problémát és
a nehézséget, továbbá az, hogy nincsenek igazából mérőrendszereink, nincsenek
ellenőrzési lehetőségeink. Komoly problémát jelent a karbantartás hiánya
is -- amikor rossz állapotú 15-20 éves kocsikat használnak az emberek nap
mint nap, karbantartás nélkül, vagy amikor az egész télen összegyűlt mocskot
nincs idő lemosni a járdákról és az úttestekről, és ennek következtében
naponta több ezer tonna por keveredik fel Budapesten, de nyilván vidéken
is. Érvényes ez az ipari gépparkra is, amely ugyanolyan öreg, mint az autók,
vagy még öregebb. Tudom, hogy például a sugárkezelést végző gépek között
nagyon sok olyan van, amely már rég amortizálódott, de mégis ezeket használjuk.
Úgy gondolom, hogy a Petőfi által megírt "Pató Pálság" egy picikét benne
van az ország lakosságának a mentalitásában. A karbantartást mindig eltesszük
jövőre, mert azt mondjuk, hogy erre most nincs pénz.
-- Nyugodtan mondhatjuk azt, hogy hosszú évtizedek
alatt olyan környezetszennyeződések halmozódtak fel, vagy váltak ismertté,
amelyek megbetegítik az embereket. Ebben a beteg környezetben vajon lehet-e
egészségesen élni? Nagyon sokszor szokták az átlag életkort, mint mutatót
használni erre a jelenségre. Hogyan állunk mi az átlagéletkorral?
-- Egészen rossz helyünk van a világranglistán. Nincs
még egy ország, ahol a férfiak várható élettartama 15 éve folyamatosan
csökken, és a nőké sem emelkedik. Ma már a fejlett országokhoz képest 8-10
év a különbség. Ennyivel halunk meg korábban és a helyzet folyamatosan
romlik. Szennyezett környezetben nem lehet egészségesen élni. Hiszen minden
mindennel összefügg.
Az ember saját magát a világ urának kikiáltva kipusztítja
azokat a dolgokat, amelyeket ő károsnak ítél. A természetben nincsenek
felesleges és káros dolgok. Az ember nem tudja úgy elpusztítani a bogarakat,
a kártevőket, hogy végső soron ne magát mérgezze meg. Mert mindazok az
anyagok, amelyek a kártevőket pusztítják, az embernek is ártanak, és a
lánc végén az ember áll. A káros hatásokat biztosan lehet mérsékelni komoly
beavatkozásokkal, de szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy ezt a megindult
folyamatot mennyire lehet megállítani. A megelőzés sajnos még mindig csak
szlogen. Nem tanítják meg a gyerekeknek ezzel kapcsolatban a legapróbb
dolgokat sem, nem oktatják a főiskolán, az egyetemen, nem végzik a gyakorlatban.
Már az általános iskolában el lehetne kezdeni az egészséges életmódra nevelést,
alakítani a táplálkozási szokásokat, tisztességes tornaórákat tartani a
szabad levegőn, amivel igényt ültetnénk el a gyerekekbe. A magyar társadalom
ezt még nem fogadta el, még nagyon messze vagyunk a gyakorlatától.
-- Lehet, hogy a társadalom elfogadná a megelőzés
alapelvét, de hiányoznak azok a politikai, gazdasági vagy szakmai döntések,
amelyek ebbe az irányba löknék a dolgokat. Gondolok arra, hogy tele vagyunk
fogyasztói reklámokkal, ugyanakkor nincsenek olyan reklámok, amelyek az
egészséges életmód előnyeit próbálnák ecsetelni.
-- Amikor a piacgazdaság mellett döntött az ország,
akkor nem gondoltuk azt végig, hogy nem lehet piacosítani olyan közjavakat,
mint az egészség, a levegő, a víz tisztasága. A politikai vezetésnek alaposan
át kellene gondolnia azt, hogy az itt élő emberek fizikai és szellemi alkotóképessége
mekkora értéket jelent. Beteg emberektől nem lehet gazdasági csodát várni.
-- Hogyan alakul a daganatos megbetegedések gyakorisága?
Ez az egyik legsúlyosabb probléma, és a káros környezeti tényezők java
része is itt csapódik le.
-- Nagyon súlyos probléma a daganatos megbetegedések
okozta halálozás, és maga a megbetegedés is. Világelsők vagyunk 1980 óta.
A huszadik helyről kerültünk az élre például szájüregi
és tüdőrák okozta halálozásban, tehát valami döbbenetes mértékű emelkedés
látszik. De a daganatos megbetegedésekhez hasonló képet lehet látni az
összes nem fertőző krónikus megbetegedésnél is. Ilyenek a keringési betegségek
nagy csoportja, a cukorbetegség, a májbetegségek, az asztma, a hörghurut.
Kétségbeejtő, hogy a negyven éves korcsoportnál tapasztalható e megbetegedések
sokszorosára emelkedése az elmúlt húsz év alatt. Mára a negyven évesek
immunrendszere, szervezete, teherbíró képessége jobban elhasználódott mint
húsz évvel ezelőtt a hatvanéveseké. Például a tüdőrák vonatkozásában az
elmúlt húsz év alatt a 40-49 éves korosztálynál négyszeresére emelkedett
a halálozási arány. Az ajak- és szájüregi daganatoknál ennél sokkal rosszabb
a helyzet, mert itt tizenkétszeresére emelkedett a halálozási szám húsz
év alatt. Robbanásszerű emelkedéssel állunk szemben.
-- Különösen a csernobili atomerőmű balesete után
sokan mondták, hogy a sugárkárosodás adhat magyarázatot azokra a furcsa
immunrendszeri betegségekre, amelyek elsősorban Ukrajnában és Fehér-Oroszországban
szaporodtak el. Ezt a szakértők tagadják és azt mondják, hogy nem bizonyítható
az összefüggés a sugárártalom és a betegségek megjelenése között.
-- Itt feltétlenül változtatni kell a szemléletünkön.
Egy ember esetében folyamatosan számos hatás interakciójával kell számolnunk,
és a károsodást is ennek megfelelően kellene vizsgálnunk. Nagyon sok olyan
felelős tudóssal, kutatóval, gyakorlati szakemberrel találkoztam, aki megértette
azt, hogy nem lehet pusztán a papírokon, számadatokon, bizonyítható összefüggéseken
lemérni a felelősségünket, és máshogy gondolkodik.
A magyar orvostársadalom nagy része még nem tart
ott, hogy ezeket az összefüggéseket átlássa, és elismerje jelentőségüket,
és akkor még nem beszéltem a politikusokról vagy a gazdasági döntéshozókról,
akik közül talán csak néhányan látják, hogy másként kellene gondolkodniuk.
Egész biztos vagyok abban, hogy ha az emberi élet
értékké válik nálunk -- mert pillanatnyilag úgy tűnik, hogy nem az --,
akkor szemléletváltásra lesz szükség. Nagyon hiszek abban, hogy az embereknek
először a saját maguk életére kell megtanulni vigyázni. Gondolják végig,
hogy a saját életük, családjuk, gyerekeik védelmében mit tudnak tenni.
Például azt, hogy nem veszik meg azokat az élelmiszereket, melyekben rákkeltő
adalékanyagok vannak, keresni kezdik a biotermékeket.
A beszélgetést Mangel Gyöngyi készítette.
|
|
A tudás formái
és a "tiszta tudomány" oktatása
A
tanrend változásával ismét felszínre kerültek az iskolai természettudományos
oktatás bizonytalanságai, alátámasztva a nem szűnő tanrend-vitákat a
"tartalom" vagy "módszer" relatív fontosságáról,
a gyakorlati munka szerepéről, a független vagy integrált természettudományos
oktatásról. Mi a megfelelő "iskolai tudomány"? Hogyan alakult
ki az iskolai tudomány "tiszta laboratóriumi tudományként történő
oktatása?
A 19. század közepén a tanárok kétféle módon közelíthették
meg az iskolai természettudományos oktatást: "a közönséges dolgok tudománya"
és a "tiszta laboratóriumi tudomány" módszerével.
A 20. század az utóbbit kiáltotta ki a helyes
látásmódnak. Alapvetően kétféle egymással szembenálló nézet létezik a tudás,
és így az átadandó ismeretanyag természetével kapcsolatban. Az egyik közvetlen
kapcsolatot tételez fel a valóság és a tudás között. Kijelenti, hogy a
tudnivalók teljes mértékben megismerhetők és objektívek. Míg a másik szemlélet
azt állítja, hogy a tudást a társadalom hozta létre, és csak az azt létrehozó
szociális, kulturális és történelmi összefüggések tükrében lehet megérteni.
A TUDÁS FORMÁI
Az utóbbi időben sokan tettek erőfeszítéseket, hogy
létrehozzanak egy általános tudás-elméletet. Talán a legjobbat Paul Hirst
dolgozta ki, aki azt állítja, hogy minden emberi tudást számos "logikailag
eltérő" formába lehet sorolni, négy kritérium alapján.
1. A jellemző alapelvek.
2. A jellemző struktúrák, melyekkel ezek
az alapelvek kapcsolatban vannak.
3. A jellemző módok, melyekkel a tudással
kapcsolatos kijelentéseket tesztelik.
4. A jellemző technikák és gyakorlatok
a tapasztalat felfedezéséhez.
Ezen kritériumok alapján Hirst hétféle tudást azonosít:
-- Matematika és formális logika
-- Természettudományok
-- Humán tudományok, beleértve a történelmet
is
-- A morális megértés
-- A tudás vallásos megjelenései
-- Filozófia
-- Szépművészetek
A szerző szerint az oktatás legfőbb célja az elme
fejlesztése, tehát egy, a Tudás Formái alapján összeállított tanrend képviseli
a legjobb módszert ennek a célnak az eléréséhez -- mivel megismerteti a
gyermekekkel a tudás különböző módjait.
Ez az a nézőpont, amely szerint a tudásnak (és
így a tantárgyaknak is) léteznek tökéletes, abszolút formái, amelyek az
embertől függetlenül léteznek. A dolgok szerkezetét felfedezzük, nem feltaláljuk,
és az érdeklődéstől függ, hogy ezt a szerkezetet mennyire tesszük hozzáférhetővé
az általános megértés számára a megfelelő fogalmak és elméletek megalkotásával.
Az igazság gazdag és változatos, de nem önkényes. A dolgok természete adott,
nem választható.
A TÁRSADALMILAG LÉTREHOZOTT TUDÁS
A fenti elmélettel merőben ellentétes az a látásmód,
miszerint a tudás tapasztalattal rendelkező egyéni elmék interakciójának
terméke, amely az értelmezések és racionalizálások nagymértékben személyes
rendszerét eredményezi. Ezen elmélet szerint a tudás társadalmi folyamatok
révén fejlődik, ahogy az egyének kategóriákba osztják a tapasztalataikat,
és következtetnek a jelentésekre. A tanrend kialakítása szempontjából tehát
a tudás sokkal inkább egy szervezett intellektuális közösség tagjai közötti
megállapodás révén létrejött nem hivatalos megértési mód terméke.
Követői tagadják a tudományos tudás speciális
helyzetét, és nem fogadják el a különbségtételt az akadémikus tudás és
a mindennapi, átlagos tudás között. Állítják, hogy minden tudás társadalmilag
épül fel, és az ember nem olyannak ismeri a világot amilyen valójában,
hanem csak azon a fogalmi szerkezeten keresztül közvetítve tapasztalja,
amivel rendelkezik. Ezt a szerkezetet az emberek hozták létre, különböző
formái lehetnek, és kapcsolatban áll a társadalmi rendszerrel. Nyilvánvaló,
hogy szocializálódásunk befolyásolja világlátásunkat. Ezenkívül hatással
van szemléletmódunkra nyelvünk, tapasztalataink, de ezek a szerzők azt
sugallják, hogy teljesen ezek a faktorok határozzák meg, és hogy mindenfajta
valós tudás egyszerűen "intézményesített megegyezés". Ennélfogva a "kulturális
relativitás" elméletéhez vezetnek el minket, mely szerint a valóság egy
bizonyos látásmódja se nem helyes, se nem hibás. Más szavakkal "az az igaz,
amit látsz!"
Minden bizonnyal valahol a két szélső pont között
kell keresni a helyes utat -- van egy pont, ahol már nincs értelme azon
tanakodni, hogy a dolgokat el lehet-e másképpen képzelni: "ha azt választjuk,
hogy különbséget teszünk macskák és kutyák között, ez a mi különleges kulturális
környezetünk következménye lehet, de az, hogy képesek vagyunk különbséget
tenni köztük, az elárul valamit a macskákról és a kutyákról".
TÁRSADALMI KONTROLL
Szociológusok állítják, hogy a társadalomban minden
csoport kísérletet tesz annak a tudásnak a törvényesítésére és terjesztésére,
amely az érdekeiket a legjobban szolgálja. Mindannyian speciális társadalmi
és történelmi körülmények közé születünk, ahol már léteznek bizonyos ideák
és kölcsönhatások; "ideológiai mátrixban" élünk ami hatással van ránk,
befolyásolja tudatunkat -- ennek révén teszünk magunkévá hitet, értéket,
szokást, melyeket azután "józan észként" fogadunk el. A társadalom ezen
látásmódját ezután az intézményeken keresztül -- mint amilyenek az iskolák
-- megerősítik és stabilizálják, tehát a végén úgy tűnik, mintha ez lenne
az egyetlen módja a világ működésének. Ennélfogva az oktatási rendszer
a társadalmi kontroll mechanizmusának fontos összetevője lehet. Egy speciális
érdeklődéssel rendelkező csoport természetesen tudatosan és cinikusan kihasználhatja
az oktatást, vagy bármilyen más társadalmi szervezetet vagy intézményt,
de az is előfordulhat, hogy az ilyen csoport őszinte meggyőződésből cselekszik,
motivációkat talál cselekedeteihez, melyek csak később bizonyulnak tévesnek.
Ilyen lehetett a dolgok állása az iskolai természettudományos tanrend nagy
változásainak idején, a 19. század közepén és talán ma is ez történik!
A MINDENNAPI DOLGOK TUDOMÁNYA
A természettudományok tanrendbe foglalására a legkorábbi
próbálkozásokat minden bizonnyal Charles és Elizabeth Mayo Gyakorlati Órák
című írásában találjuk, melynek célja "a művészeti és a természetben lévő
dolgokkal kapcsolatban a pontos megfigyelés, helyes leírás, és a megfelelő
döntés képességeinek fejlesztése" (1831). A Gyakorlati Órák tankönyv gyorsan
az általános iskolai természettudományos oktatás alapjává vált Angliában.
Az 1840-es években létezett egy kis létszámú, de nagy befolyással rendelkező
csoport, amelynek tagjai a természettudományos oktatásnak kulcsszerepet
tulajdonítottak a munkásosztályok morális és vallási felszabadításában.
Falusi iskolák hamarosan figyelemre méltó oktatási eredményeket értek el,
amely nagyrészt a megalapozott tudományos tartalommal rendelkező világi
olvasókönyveknek volt köszönhető, és annak a felfogásnak, hogy a természettudományokat
a "mindennapi dolgok megértésének" szemléletében oktatták.
Az iskolai természettudományos oktatás mozgalmának
támogatói felismerték a jól megtervezett felszerelés és tankönyvek; megfelelően
képzett
tanárok és az egységes adminisztratív hálózat jelentőségét. Azonban az
1850-es évek közepén, amikor minden készen állt a jelentős fejlődéshez,
sorsdöntő változások következtek be. A természettudományos oktatásra kedvezően
ható szubvenciók létrehozása, és a tanítóképzők vizsgaanyagába történő
jelentős mennyiségű természettudományos anyag bevezetése után hirtelen
átdolgozták a diákok vizsgáival kapcsolatos tervezetet, lecsökkentették
a tananyag mennyiségét és lefokozták a természettant, ami csak egy lett
a sok választható tantárgy közül. A Mindennapi Dolgok Tudománya mozgalom
sikerének legfontosabb forrása, a képzett tanerő pótlása gyakorlatilag
megszűnt.
A természettudományos oktatás célkitűzései és
szándékai határozottan érzelmi irányba tolódtak el. A reál tantárgyak szerepét
a tanrendben durván korlátozták. Az új szabályozás eredménye az lett, hogy
a természettudományos oktatás eltűnt az általános iskolai tantervekből,
és nem is volt jelen egészen 1882-ig. De miért kellett ennek a változásnak
bekövetkeznie?
A Mindennapi Dolgok Tudományával való kísérletezés
feltűnően sikeres volt.
A gyermekek igen hatékonyan sajátították el a
természettudományokat! Az oktatás befejezése a társadalmi kontroll szép
példája. Érdemes feltenni a kérdést, kinek a számára volt "elfogadhatóbb"
a tiszta laboratóriumi tudomány alternatívája az új természettudományos
tanrendben? Kinek az érdekében állt ennek bevezetése, és miben sértette
ennek a csoportnak az érdekeit a Mindennapi Dolgok Tudományának sikere?
A TISZTA TUDOMÁNY FELTŰNÉSE
Az 1850-es évek elején megjelent Herbert Spencer
fontos esszéje a tudás különböző ágazatainak relatív érdemeiről, melyben
felveti a természettudományok tanrendbe foglalásának kérdését. Spencer
hajthatatlan volt abban a kérdésben, hogy az iskolában tanított természettudományoknak
a "gyakorlatban hasznosíthatónak" kell lennie.
Mások szerint azonban ez meggátolná a tudósokat
abban, hogy a "fennköltebb általánosság és a magasabb szinten elmélkedő
szépség mezői" felé mozduljanak. Ez a vélemény a tiszta elvont tudományon
alapuló oktatás egyre gyarapodó támogatóira jellemző. Vitába szálltak a
természettudományok gyakorlatban hasznosítható jellege ellen. Állították,
hogy "csak az elvont tudomány finomítja és emeli fel az emberi érzéseket:
biztosak lehetünk benne, hogy a tudományos tudás semmit nem fejlődött azáltal,
hogy a fiatalságot az igazság pénzben kifejezett értékére nevelik". Ehelyett
nemesebb célokat javasoltak a természettudományos oktatás számára.
A szembehelyezkedés a Mindennapi Dolgok oktatásával,
és a Tiszta Elvont Tudomány tantervbe illesztésének előmozdítása egybefonódott
a felsőbb osztályok liberális oktatásával. Ez a folyamat már visszatükrözte
egy súlyos társadalmi probléma egyre növekvő felismerését: az alapszintű
természettudományos oktatás nemcsak hogy kielégítő, de nagy mértékben sikeres,
és hogy ezáltal veszélybe kerülhet a társadalmi hierarchia. Azt, hogy a
szegény munkásosztály hozzáfért a tudás valamilyen formájához, egyre veszélyesebb
tényállásnak tekintették. A társadalmi rend teljes felfordulását jósolták
abban az esetben, ha "egy munkás fia jobb tudásra tesz szert, mint a földesúr
fia". A The Times egyrészt a tiszta tudomány előnyeit ecsetelte, mint a
felsőbb osztálybeliek liberális oktatásának fontos összetevőjét, másrészt
pedig az alacsonyabb osztályok tudományos oktatásának megállítását javasolta,
akiket "túlműveltnek" láttak. A felsőbb osztályok felfedezték, hogy a társadalmi
rendben alattuk állók egyre jobban hozzáfértek a tudományos tudáshoz, amely
a jövőben esetleg nem kívánt társadalmi megmozdulások forrásaként szolgálhat.
Amikor a természettudomány ténylegesen visszatért
az általános iskolai alaptantervbe, már a tiszta tudományt fogadták el
helyes látásmódként. Ez a természettudományos oktatás szemléletmódjának
olyan változását jelentette, ami megegyezik a ma ismerttel.
A JELENLEGI HELYZET
Amilyennek az iskolai természettudományt ma látjuk,
az nem "elkerülhetetlen fejlődés" eredménye, sokkal inkább a társadalom
hozta létre. A ma létező iskolai természettudományos felfogást nem arra
tervezték, hogy a nagy többség a lehetőségek kihasználásával a lehető legnagyobb
tudást szerezze meg. A természet megértésének olyan módját kínálja fel,
amely definíció szerint kizárja a természeti környezetre vonatkozó tudást.
Ennélfogva jelenlegi formájában nem megfelelő az általános és középiskolák
átlagos tanrendjei számára.
Ma a reál tantárgyakat tanító tanárok többsége
a természettudományos oktatás fő céljának a jövő tudósainak képzését tartja.
A gyakorlati alkalmazhatóság és az intellektuális megalapozottság fogalmait
egyre inkább egymással összeférhetetlennek, sőt, gyakorlatilag egymást
kizárónak tekintik. A természettudományos oktatásban meglévő kettős felfogás
elkerülhetetlen következménye kétféle állampolgár nevelése:
a természettudományosan képzetté és a nem képzetté.
Egyes kutatók szerint a tanrenddel kapcsolatos döntéseket meghozó személyekre
a társadalom mai szerveződése gyakorol közvetett nyomást a nagy, természettudományosan
képzetlen munkaerő létrehozására, "akik úgy gondolják, hogy az élet egyre
több területén a szakértőktől függnek"...
Levinson, Ralph (ed.): Teaching
Science
(London ; New York, NY : Routledge, 1993)
Fordította: Szabó Judit
|
|
Beszélgetés Schmidt Egonnal
Amikor a természetvédelmi
törvény megszületett, úgy tűnhetett, hogy megoldódott minden probléma.
Aztán kiderült, hogy a természetvédelem nevelési kérdés.
-- Az Ön munkájában nagyon fontos szerepet kap
a nevelés, az újabb generációk természetszeretetre oktatása. Lát ebben
javulást?
-- Az ember optimizmusa bizony oda van, amikor látja,
hogy például a Börzsönyben, a Budai hegyekben mit művelnek egyes kirándulók.
Szemetelnek, monogramokat vésnek a fák törzsébe, vagy pusztán szórakozásból
tépkedik a növényeket. Elképesztő, hogy mi folyik például a Budaörs közelében
lévő védett területen. Ez szívügyem, annak idején én javasoltam a védetté
nyilvánítást. Ha valaki most megy oda, akkor -- különösen hétvégeken --
majálist talál. Motokrosszosok, lovasok, kutyafuttatók lepik el a területet,
ahol egyébként rengeteg védett növény él. Fokozottan védett hüllőnk, a
haragos sikló két megmaradt élőhelye közül az egyik a budaörsi, ezt a kígyót
a kutyák megfogják. Beszéltem ott egy emberrel, aki büszkén mesélte, hogy
a kutyája milyen hatalmas kígyót fogott. Ez haragos sikló lehetett. Én
az ötvenes évek óta járom a területet, ha akkoriban az ember kiment, egy
nap hat-hét haragos siklót is látott. Az utóbbi időben semmi nyomát nem
láttam ennek a hüllőnek. Ugyanitt él a szintén veszélyeztetett gyíkfajunk,
a pannongyík. De beszélhetnénk a leánykökörcsinről, a tavaszi héricsről,
és a többi védett növényről, amit a kiránduló leszakít, aztán eldobja,
mert elhervadt.
A teherautóval idehordott szeméthegyekről már nem
is beszélek. Elképesztő. Ugyanakkor, ha az ember elmegy az Alpokba, nem
lát ilyet. Amikor ott jártam, direkt kerestem a szemetet, de nem találtam
sehol. Más a mentalitás arrafelé.
-- Ha ez a magyar néplélekből fakadó probléma,
akkor
remény sincs arra, hogy neveléssel bármit el lehessen érni.
-- Vagy egyszerűen csak le vagyunk maradva. Nyugaton
a természetből sokkal kevesebb maradt, mint nálunk. Ők talán ezért is jobban
becsülik. Becsülik azt, ami már nincs. Egyszer járt itt egy német barátom,
kimentünk terepre, és láttuk, hogy mindenfelé virít a katáng. Tiszta kék
volt minden. Erre azt mondja a barátom: "Tudod, amikor én gyerek voltam,
mifelénk is ennyi volt belőle. Ma már nagyítóval kell keresni." Vagy említhetném
a nyugati madarászokat, akik teljesen lázba jönnek, ha mutatok nekik egy
tövisszúró gébicset. Magyarország a Nyugathoz képest dúskál a természeti
értékekben. Szoktam is mondani külföldieknek, hogy na látják, ez a haszna
annak, ha egy ország szegényebb, ha nem annyira iparosodott. Nálunk az
utak szegélyében, a töltések mellett rengeteg kis mocsár, nádfolt, bozótos
van. Ezek mind menedékek rengeteg állatfaj számára. Nyugat-Európában ilyenek
már nincsenek. Ha gazdagabbak lennénk, ezeket az élőhelyeket a nagy monokultúrák
bekebeleznék. Minden kubikgödör, nádfolt egy-egy mini rezervátum.
-- Ezek szerint csak akkor tudjuk majd megbecsülni
a természetet, ha nem lesz.
-- Hát igen, a feladat az, hogy a természetet megőrizve
tanuljunk meg vigyázni rá. Tanuljuk meg szeretni. Legalább a védett területeinken
mindent alá kellene rendelni a természetvédelem igényeinek. Van olyan nemzeti
parkunk, ahol még ma is tarvágást csinálnak. Ha az erdészek megtudják,
hogy valahol védett terület készül, azonnal nekiesnek, és kivágják az erdőt.
Amúgy is alig van már öreg erdőnk. Az igazi erdő az öreg állomány. Hiába
növekszik az erdőterület, azt is meg kellene nézni, hogy milyen fákkal.
A gyufaszál-erdő, a csemetés nem erdő. Lehet, hogy
az erdész szemével nézve az, de ha megnéznénk egy harkály szemével, látnánk,
hogy valójában nem az. Öreg erdőink megfogyatkoztak, megfogyatkozott így
a kék galamb, a szarvasbogár, a hőscincér, és a többi. Ez a gazdasági szempontok
szerint irányított világ nagyon életidegen. Visszatérve a nevelésre: sokkal
több pénzt kellene költeni arra, hogy a gyerekeket már óvodáskortól a természet
szeretetére neveljük. Sokkal több tévéműsor kellene, amely a természetről
szól. Nemrég ment egy finn filmsorozat a Szív tévén. A film nagyon szép
volt, de a magyar fordítás siralmas.
A szakállas baglyot nagy szürke bagolynak mondták,
mert az angol neve ez, a nyestet mosómedvének, satöbbi. Nem lehet ennyire
lebecsülni a közönséget. Hozzá nem értő emberek fordítják a film szövegét
angol tükörfordítással, vagy éppen hasraütés-szerűen.
-- Ha azt mondom, magyar ornitológia, sokan rávágják:
Schmidt Egon. Évtizedek óta hatalmas lelkesedéssel dolgozik, de nem hiszem,
hogy ez a lelkesedés kitartana, ha nem lennének pozitív visszajelzések,
ha nem érezné úgy, hogy van értelme a "népnevelői" munkának.
-- Persze. Rengeteg olyan ember van az országban,
aki eredményesen dolgozik a természetvédelemért. 1974-ben megalakult a
Madártani Egyesület (ma Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület).
Ez az egyesület rengeteget tett azért, hogy megmentsük természeti értékeinket.
Amikor megalakultunk, kétszázan voltunk, ma pedig több ezer tag van. Az
egész országot behálózzák a helyi csoportok, és külön szakosztályok is
vannak már. A gyakorlati védelemben kiemelt helyet foglal el a ragadozó
madarak védelme, mert úgy tűnt, hogy a réti sas és a kerecsen kipusztul
hazánkból. A réti sas fészkelésre alkalmas fáit kivágták, a kerecsent pedig
a solymászok ritkították. Ekkor kezdetét vette a kerecsen fészekőrzési
program, amelynek eredményeképp a solymászok abbahagyták a fészekfosztogatást.
Mára stabilizálódott a kerecsenállományunk, ahogy a réti sasé is. Az énekesmadarak
védelme érdekében pedig folynak az odútelepítések.
-- Ezek szervezeti akciók. Mi a helyzet a nagyközönséggel?
Egyáltalán: mennyire tartja a nagyközönséggel a kapcsolatot?
-- Keve András szellemi hagyatékaként minden hozzám
küldött levélre válaszolok, akár gyerek írta, akár kilencvenéves bácsi.
A rádióban csinálom az Oxigén-sétákat, ezt a Balogh
István szerkesztette kitűnő műsort rengetegen hallgatják, nem csak az én
bevezető sétám miatt. Ami a nagyközönséget illeti, talán jó jel, hogy egyre
többen tartanak állatot otthon.
Az a gyerek, aki ilyen családban nő fel, talán fogékonyabb
lesz a természetszeretetre. Talán a réten se tapossa agyon a békát. Elkeserítő,
amikor tavasszal a petéző helyeken látom a sok agyonvert békát.
-- Sokan mondják -- magánvéleményként még hivatásos
természetvédők is --, hogy a legjobb az lenne, ha az összes védett területet
hat méter magas betonkerítéssel vennék körbe, mert csak így lehet megvédeni
bármit. Esetleg a fal mentén alá is aknázni.
-- Ez egyrészt megvalósíthatatlan, másrészt értelmetlen.
Az embereket kellene megváltoztatni. Menjenek be nyugodtan a védett területre,
de ha ki van írva, hogy csak az ösvényen szabad közlekedni, akkor maradjanak
az ösvényen. A hatvanas években voltam egyszer az NDK-beli Hiddenseen,
és bevittek a védett területre. Szigorúan védett volt, tele ritka madárfajokkal.
Sehol egy kerítés. Kérdem a madárvárta vezetőjét, hogyhogy nem mászkál
be senki a területre, mire azt feleli: hát ott van a tábla, hogy nem szabad
bejönni. Ez nálunk elképzelhetetlen.
-- Nálunk kihúzzák a táblát és szétverik, mielőtt
bemennek. De nagy probléma az is, hogy nincs elég természetvédelmi őr.
Tíz-húszezer hektárra esik egy.
-- Pedig még anyagilag is megérné, ha több őrt alkalmaznának.
Túrákat lehetne vezetni például külföldieknek. Nyugaton egyre több a "madárvadász",
akinek egy-egy új madárfaj megfigyelése az élmény. Igaz ugyan, hogy ez
néha nevetséges. Dr. Kovács Gábor, aki a Hortobágyi Nemzeti Parkban dolgozik,
mesélte, hogy jöttek a külföldi turisták, és mind túzokot akartak látni.
Aztán mikor meglátták, öt perc múlva már rohantak tovább, hogy hol az újabb
madárfaj, hiszen a túzok ezzel az öt perccel ki volt pipálva.
-- Fogyasztói társadalom...
-- Na igen, de ezek pénzt hoznak,amit vissza lehetne
forgatni a természetvédelembe. Ráadásul nem bántanak semmit, csak arra
mennek, amerre az őr vezeti őket.
-- Mi az, amin éppen most dolgoik?
-- Most írok egy könyvet a kertek állatairól. Ezenkívül
fordítok egy nagyon jó sorozatot. Egy könyvet már lefordítottam belőle,
most dolgozom a másodikon. Ez a településeken található állat-élőhelyekről
szól. "A falvak, városok és utak ökológiája" az alcíme. Nagyon érdekes
könyv, sokat tanulok belőle. Aztán folytatom a sorozatom a Természetbúvárban
és a Szabad Földben. Szerintem minél több helyen el kell helyezni ilyen
jellegű írásokat, formálva az emberek mentalitását. Na meg szeretek is
írni; gyerekkorom óta írok naplót. A napló nagyon fontos: a könyveim írásakor
is sokat merítettem belőle.
-- Könnyen talál kiadót a könyveire, vagy még
Önnek is kínlódni kell ezzel?
-- Régen könnyen találtam, de ma már nem. Régen volt
úgy, hogy egy évben két könyvemet is kiadták. Ma már sokkal nehezebb a
dolog. Jó néhány kéziratom van a fiókban.
Készítette: V. A.
|