Óvodások környezeti nevelése
Az óvodás kor az érzelmek időszaka, az érzelmek hatalmuk alatt tartják
az egész személyiséget, és meghatározzák a kapcsolatát a környezetében
élőkkel. Természetbarát gyerek csak természetbarát környezetben nevelődhet!
"Óvónőknek fölösleges magyarázni, hogy a szokások már nagyon korai életszakaszban
kialakulnak. Az alapok -- a későbbiekben erősen meghatározó alapok -- lerakása
a gyermek életének első éveiben megtörténik. Azok az egész életre szóló
élmények, benyomások, amelyek alapvetően meghatározzák a leendő felnőtt
környezeti gondolkodás- és életmódját, bizony már az első években megtörténnek."
-- írja Victor András a Réce füzetek nemrég megjelent 5. kötetének előszavában.
Ez a könyv csigalassúsággal készült, de most már nem bánjuk, hiszen az
óvodák életét meghatározó "Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja", szerint:
"Az óvodapedagógus feladata, hogy tegye lehetővé a gyerekek számára a környezet
tevékeny megismerését, biztosítson alkalmat, időt, helyet, eszközöket a
spontán és szervezett tapasztalatszerzésre, a környezetkultúra és biztonságos
életvitel szokásainak alakítására." A dokumentum hatására mindenki lázasan
kezdte írni a saját helyi pedagógiai programját, és az országban sok-sok
óvoda választotta rendező elvként programja alapjául a környezeti nevelést.
Ez a könyv a helyi pedagógiai programok megvalósításához az elméleti tudnivalók
mellett a tevékenységek megtervezéséhez is ötleteket ad azzal, hogy az
óvodai környezeti nevelés minden oldalát áttekinti a mindennapoktól az
ünnepekig, a gyermekkuckótól az erdőig, a játéktól a tudományig, a kerttől
a múzeumig.
Az élményközpontú, gyermekközpontú pedagógiát helyezi előtérbe, ahol a
gyermek és a természet kapcsolata van a tevékenység középpontjában, ahol
a megismerésből fakadó érzelmi kapcsolat jó alap lesz a későbbi "cselekvési
készség" fejlesztésére.
A természeti élmények, tapasztalatok minden korosztály számára fontosak,
az óvodások számára azonban még fontosabbak, döntő jelentőségűek. "Az élmény
kapcsol a valósághoz."
Az írások segítenek az óvodai környezeti nevelés célját megfogalmazni,
amely nem más, mint: a természeti és társadalmi környezethez való érzelmi
viszony kialakítása.
Az óvodai környezeti nevelés a szokásokon, a hétköznap apró történésein
keresztül érvényesül, és igazodik a gyerekek életkori sajátosságaihoz.
Abban valósul meg, ahogyan játszanak, reggeliznek, ebédelnek, ahogyan alakulnak
baráti kapcsolataik, ahogy vigyáznak egymásra.
A szerzők remek példákat sorakoztatnak fel: "mi így csináljuk"! Életüket
mesélve teremtenek kedvet sok-sok tevékenységhez: az erdei óvoda szervezéséhez,
a kertalakításhoz, a játékhoz, a jeles napok megünnepléséhez -- meggyőzve
minden óvónőt, hogy a környezeti nevelésnek örömöt, csodálatot kell ébresztenie!
A könyv értékes része az "Amit még tudni kell" c. fejezet. Egy biológus
barangolásra hívja az óvónőket, erdei ösvényre, tisztásokra, tavak és források
partjaira, parkokba, hogy ott megmutassa a világot a tudós szemével, "tudományosan",
hiszen a világban végtelen sok megismerni való van. "Minden apró momentummal,
amit értelmünkkel megragadunk, amit töviről hegyire megismerünk, az már
egy kicsit a mienk is, közünk van hozzá. Így aztán már szeretjük is."
A szerzők az ország különböző területén élnek, egy azonban közös bennük:
szívvel lélekkel részt vállalnak az óvodások környezeti nevelésében. Megéreztetik
velünk: "Formaérzékelésünk helyes működésének az a feltétele, hogy ráneveljük
látásmódunkat az egyensúly, a harmónia érzékelésére, és valószínűleg ez
az első feltétele a természet védelmére való nevelésnek is." (Konrad Lorenz)
Reméljük, hogy a RÉCE 5. kötetének példáján nevelt nemzedékek újra megtalálják
a harmóniát a természet és az ember között, és képesek lesznek megőrizni
azt a csodát, amit földi életnek nevezünk.
Óvodások környezeti nevelése
(RÉCE FÜZETEK 5.)
Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért
Budapest, 1998
|