Martha C. Monroe -- David Cappaert
A környezeti nevelés
beillesztése
az iskolai tantervbe
A tanárok leggyakoribb ellenvetése a környezeti nevelés bevezetésével
szemben az, hogy a tanulók már amúgy is túlterheltek. A törvény által kötelezően
előírt tanítási órákon kívül szakkörök, korrepetálások, iskolai rendezvények
kötik le a tanulók idejét. Ezért a környezeti nevelés (a továbbiakban KN)
fontos témakörére úgy tekintenek a pedagógusok, mint még egy témára, amit
be kell préselni a tantervbe.
A KN azonban a tanterv részévé tehető anélkül, hogy más tantárgyaktól erre
időt kellene lopni. De hogyan lehet úgy átadni a környezeti ismereteket
a tanulóknak, hogy az belesimuljon a már oktatott tantárgyak rendszerébe?
Számos érv szól amellett, hogy a KN-t be kell építeni az iskolai oktatómunkába.
A környezeti nevelési szövegek érdekes lehetőséget kínálnak az Ember és
természet, a Matematika, az Anyanyelv és irodalom, az Idegen nyelv és az
Ember és társadalom műveltségterületek tanulása során elsajátított ismeretek
alkalmazására.
Az előzőekben felsorolt előnyök a tanárokat arra ösztönzik, hogy foglalkozzanak
a környezeti neveléssel. Azonban a tantervről nem egyedül a tanár dönt.
A NAT ugyan a közös követelmények között hangsúlyozza a KN fontosságát,
azonban külön időkeretet nem biztosít rá. Azt feltételezi, hogy minden
tanár a saját tantárgyába építi be a környezeti ismereteket. Erre azonban
az alacsony óraszámok kevés lehetőséget biztosítanak. További nehézséget
jelent, hogy a tanárok jelentős része nem rendelkezik megfelelő tudással
a KN terén.
A legnagyobb eredményt az óvodákban és az alsó tagozatban érték el. Ennek
valószínűleg az az oka, hogy itt nyílik a leginkább lehetőség arra, hogy
a szokásos napi tevékenységen belül helyet találjanak a KN-nek. A felső
tagozaton és a középiskolában főként a természettudományt és a technikát
tanító tanárok érzik kötelességüknek a KN-t. Azonban dolgoznak közöttünk
szép számmal például olyan rajztanárok vagy idegennyelv-tanárok is, akik
a KN-t szívügyüknek tekintik.
A felső tagozatra is kiterjed a KN szempontjából oly hatékony oktatási
forma, az erdei iskola. A nyári szünetben kis és nagy diákok egyaránt szívesen
vesznek részt környezetvédő táborozáson, amely szintén hatékony forma lehet
a KN terén.
Bármilyen iskolatípusban meg lehet találni a megfelelő helyet a beillesztési
stratégiák számára. A környezetvédelmi anyag beillesztése az alsó tagozatos
évfolyamokon a legegyszerűbb, ahol egyetlen tanító oktatja a legtöbb tantárgyat.
A felső tagozaton kevésbé rugalmas a tanterv, azonban sok tanár használhat
a tantárgya oktatása során környezeti példákat. Egyes középiskolákban tantárgycsoportokban
tanítanak, és ez jobban lehetővé teszi a tanulók problémamegoldó képességének,
kommunikációs képességének és kreatív gondolkodásának fejlesztését.
Amikor a KN-t beépítik az iskolai tanulmányokba, a tartalom és a módszerek
tekintetében átmenetet kell létrehozni a tanár eddig is meglévő feladatai
és az újonnan kitaláltak között. Ideális esetben a KN a hivatalos tanterv
része, a gyakorlatban azonban a KN beépítése a tantervbe a téma iránt érdeklődő
tanárok egymástól független kezdeményezésének az eredménye.
A környezeti nevelés tantervbe illesztésének kétféle megvalósítási módja
a "beleoldás" és a "beszúrás".
Beleoldásnak, vagy tematikus tanításnak nevezzük azt a módszert, amikor
a környezeti nevelési fogalmakat, feladatokat és példákat a már meglévő
tantervi célkitűzésekbe építik be. Ezt a módszert alkalmazhatjuk egyetlen
téma tanításánál, vagy úgy is, hogy az egész tantervet áthatja a környezeti
nevelés szemlélete. Tematikus oktatásnak is nevezik ezt a módszert, ahol
a megszokott tananyag kiegészítését és kibővítését adják a környezeti nevelési
témák.
A beleoldás módszerének előnye, hogy könnyű megvalósítani. Az alsó tagozaton,
ahol minden, vagy csaknem minden tantárgyat egyetlen pedagógus tanít, magától
értetődő módon bele lehet szőni az órák anyagába a KN-témákat.
A magasabb évfolyamokon tanító tanárok szintén beleoldhatják tantárgyaik
anyagába a környezettudatos szemlélet és viselkedés kialakítását, a környezeti
etika elsajátítását, anélkül, hogy alapvetően át kellene formálniuk a már
meglévő tantervet.
A módszer hátránya, hogy fennállhat a felületesség veszélye. Ezen
a problémán úgy lehet segíteni, hogy az oktatásirányítók átértékelik a
tantervet és a tanároknak KN-továbbképzési lehetőséget biztosítanak. Ezenkívül
gondot jelent az, hogy sokan úgy gondolják, hogy csupán a természettudományt
oktató tanár feladata a környezeti nevelés.
Beszúrásnak nevezzük azt a módszert, amikor a tantervbe egy környezeti
nevelési fejezetet építenek be, általában valamely már meglévő témakör
helyére. A beszúrás módszere, akárcsak a beleoldás módszere, kisebb vagy
nagyobb tantervi módosításokat igényel. A két módszer közötti lényeges
különbség az, hogy a beszúrás esetében olyan új témakörökkel bővítik a
tantervet, amelyeket az addig nem tartalmazott.
A beleszúrás módszere nagyszerű azon tanárok számára, akik kellő KN-tudással,
elszántsággal és szabadsággal rendelkeznek ahhoz, hogy különálló tantárgyként
tanítsák a környezeti ismereteket. Ők ki tudják fejleszteni magukban az
ehhez szükséges jártasságot, és el tudják készíteni azt a tantervet, amely
alapján szívesen tanítanak.
Ennek a módszernek az alkalmazásával, vagyis a környezeti ismeretek mélyebb
elsajátításával könnyebben elérhetők azok a nevelési célok, amelyeket a
tanterv eleve kitűz: a természeti értékek és az ember által létrehozott
alkotások (pl. épületek, szobrok) megőrzése, a demokrácia értékrendjének
elsajátítása, annak megértése, hogy az emberiség előtt álló közös problémák
megoldása szükségszerű. A legnagyobb hátránya annak, ha egy különálló KN-tantárgyat
vezetnek be, hogy a tanterven belül periférikus helyre szorulhat a többi
tantárgy mellett.
Más-más iskolák tanárainak, illetve a különböző önkormányzatok oktatásirányítóinak
eltérő elképzelésük lehet a környezeti nevelésről. Három egymástól eltérő
stratégiát ajánlunk a tanároknak ahhoz, hogy a KN-t be tudják építeni a
tantervükbe. Azoknak a tanároknak, akik teljesen kész anyagot szeretnének,
az első stratégiát javasoljuk, mert ez olyan tevékenységeket ír le, amelyeket
azonnal be lehet építeni a különböző tantárgyak tantervébe. Azoknak a tanároknak,
akik szeretnék saját maguk megtervezni a tananyagot, a második stratégia
lesz a megfelelő. Ez segít abban, hogy fel tudják fedezni a tantervi kapcsolatokat,
és hogy önállóan össze tudják állítani az órák anyagát, és tudjanak feladatokat
írni. Azok, akik a környezeti tananyag segítségével a tanulóik problémamegoldó
képességét szeretnék fejleszteni, használják a harmadik stratégiát.
Példák környezeti információk és tevékenységek
tantervbe emelésére, illetve, az iskolai tantárgyakhoz illesztésére
Olyan érdekes környezeti nevelési tevékenységeket válasszunk ki, amelyek
beilleszthetők a természettudomány, a társadalmi ismeretek, a földrajz,
a művészeti tárgyak, a matematika, az anyanyelv vagy az idegen nyelv tantervébe.
Példák:
-
Az anyanyelvet (vagy az idegen nyelvet) tanító tanárok számára újságcikkek,
amelyek környezeti problémákkal vagy azok sikeres megoldásával foglalkoznak.
Beszéljék meg:
-
Mi az újságcikk fő mondanivalója és ezt hogyan fejti ki a szerző?
-
Hány embert illetve szervezetet érint a probléma és annak megoldása?
-
Hogyan világít rá a cím a cikkben felvetett problémára?
-
A matematikatanárok szeretnének minél többször valódi adatokat felhasználni
a tanítás során. A tanár hivatkozzon például egyes vadon élő fajok egyedszámának,
vagy az emberi népesség számának alakulására. Keressék meg más adatok hozzáférési
forrásait, és az adatokat használják fel különböző típusú feladatok (algebrai
műveletek, grafikonok készítése stb.) megfogalmazásánál.
-
A természettudomány (beleértve az egészséges életvitelre nevelést is) vagy
az állampolgári ismeretek oktatásánál például a következő KN témaköröket
lehet felhasználni:
-
Fogalmazzák meg a levegő, a víz és a termőtalaj szennyeződésének okait.
-
Vizsgálják meg a népesség nagysága és az élet minősége közötti összefüggést.
-
Gondolják végig, hogy a különböző életvezetés milyen energia-felhasználást
von maga után.
Segítség a tartalmi kapcsolat kialakításához
Az első stratégia alkalmazása során olyan tevékenységeket ajánlottunk,
amelyek a tantárgyak tantervébe voltak illeszthetők. Ha figyelembe vesszük
a tanárok leterheltségét, ez a stratégia gyakran fontos lehet. Azonban
ha a tanárok felismerik a saját igényeiket, és önmaguk számára megtervezik
a tevékenységeket, minden bizonnyal jobban elmélyednek a KN-ben és jobb
lehetőségük nyílik arra, hogy valóban beillesszék a környezeti ismereteket
a tanítási óráik anyagába.
A második stratégia ennek a célnak a megvalósításában segít. Azoknak a
tanároknak, akik ezt a stratégiát választják, egyaránt tisztában kell lenniük
a tárgyuk tantervével és a környezeti ismeretekkel. Ezt a stratégiát tartalmi
összekapcsolásnak nevezzük, mert az új környezetvédelmi ismereteket beépíti
egy már létező tartalomba és különböző tantárgyakat kapcsol össze. A következőkben
közlünk néhány példát, amely szemlélteti egy-egy környezeti téma beillesztését
az egyes tantárgyak tantervi anyagába.
-
Fizika: Magyarázza el a termodinamika törvényeit és mondjon példát rájuk.
Tevékenység: elemezze az energiatermelés hatékonyságát a megújuló energiaforrások
alkalmazása esetében.
-
Művészeti tárgyak: Fejezzen ki érzelmeket; mutassa be egy témán. Tevékenység:
fejezzen ki haragot, örömöt, vagy szomorúságot hulladékokból összeállított
kompozíció segítségével.
-
Fogalmazás: Állítson össze egy logikusan felépített vitaanyagot. Tevékenység:
írjon egy meggyőző levelet egy környékbeli patak megmentése érdekében.
-
Állampolgári ismeretek: Gondolja végig, hogy a környezeti problémák megoldásánál
a politika is jelentős szerepet játszik. Tevékenység: tanulmányozza a tervezett
új atomtemetővel vagy a veszélyes hulladékégetők felépítésével kapcsolatos
vitákat.
A környezeti nevelés szerepe a problémamegoldó képesség
fejlesztésében
A harmadik stratégiát akkor alkalmazzuk, ha nem a tantárgyakhoz kötődő
tárgyi tudást, hanem inkább a sok területen alkalmazható attitűdöket, képességeket
és jártasságokat akarjuk fejleszteni a tanulókban. Ez a stratégia, amit
a problémamegoldó képesség fejlesztésének nevezünk, olyan képességekre
helyezi a hangsúlyt, amelyek minden területen fontos szerepet kapnak: kritikus
gondolkodás, együttműködő tanulás, az értékek meghatározása és nyitottság
más kultúrákra. Az oktatáspolitikusok ezekre a képességekre egyre nagyobb
hangsúlyt fektetnek. Ezeknek a képességeknek a fejlesztése a környezeti
nevelésnek is fontos célja.
Az alábbiakban néhány példát mutatunk be:
-
Tanulmányozzák, majd beszéljék meg azt az afrikai törvényt, amely az elefántcsonttal
történő kereskedelmet tiltja (a csoportmunkában való részvétel gyakorlása).
Elemezzék az exportáló ország számára felmerülő költségeket és előnyöket
(analizáló képesség), és írjanak fogalmazást a témáról (fogalmazási készség).
-
Tárják fel egy helyi környezeti probléma esetében a különböző csoportok
és egyének érdekeit és nézőpontját -- az üzleti és a környezeti szempontokat
(a probléma elemzése segít megérteni a különböző értékeket és attitűdöket).
-
Készítsenek felmérést arról, hogy mennyi gondot fordítanak az anyagok újrafelhasználására
és ezzel mennyi nyersanyagot és energiát takarítanak meg (kutatási és matematikai
képességek).
-
Vegyenek részt egy helyi közmeghallgatáson, olvassák el a jegyzőkönyvet,
vagy vegyenek részt egy kampányban, amelyet egy környezeti problémával
kapcsolatos népszavazás megtartásáért folytatnak (állampolgári jogok és
kötelességek).
Fordította: Adorjánné Farkas Magdolna
Monroe, Martha C. -- Cappaert, David:
Integrating Environmental Education Into
the School Curriculum
(Ann Arbor, MI : NCEET : University of Michigan School of Natural Resources
and Environment, 1994)
Environmental Education Toolbox -- Workshop resource manual
A fenti írás egyúttal szeretné felhívni olvasóink figyelmét a Környezeti
Nevelési Egyesület által gondozott TÉKA sorozatra. A KN-Szer-Tár-Műhelyszervezési
Kézikönyvek (Szerk: Victor András) sorozat nyolc kötete segítséget nyújt
a pedagógusoknak a környezeti nevelés elveinek, gyakorlatának megismerésében.
A TÉKA minden kötete megtalálható a "Zöld-könyvtárban" (1035 Bp.,
Miklós tér 1), illetve megrendelhető az egyesület címén (1397 Bp. 62.,
Pf. 530.) |
Szabó Judit
A költöző madarak
nem ismernek határokat
Az
Európában és Ázsiában költő madarak közül minden évben több, mint kétszáz
faj ötmilliárd egyede vonul. Csúcsidőben a Földközi-tenger partvidékének
minden másfél kilométerén ötvenezer madár repül át éjszakánként. Régóta
izgatja az emberek fantáziáját, hogy hova tűnik ősszel a gólya a kéményről
vagy a fecskepár az eresz alól. Néhány éve egészen pontosan követni tudjuk
a madarak vándorlási útvonalát és viselkedésüket.
Vonulás idején a faj és az egyes egyedek számára egyaránt nagy jelentősége
van az időjárási jelenségeknek; melegnek, hidegnek, szárazságnak, esőnek,
hónak, ónos esőnek, ködnek, szélnek egyaránt. Lényeges a szél iránya is,
mivel a hátszél segíti, az ellenszél pedig hátráltatja a madarakat, és
így sokban befolyásolja a felhasznált energia mennyiségét. A vastag felhőzet
eltakarhatja a csillagokat, nehezítve ezzel a tájékozódást.
A populáció szempontjából az éghajlat, az évről évre ismétlődő (vagy változó)
időjárási helyzet alapvetően befolyásolja a vonulás útvonalát, irányát.
Az időjárás taktikai döntéseket kíván a madár részéről, míg az éghajlat
az egész faj vonulási stratégiáját határozza meg hosszú időn át.
A madár mozgása a testére erősített adó jelei alapján vevőkészülékkel nyomon
követhető. Az évek során sikerült mind kisebb adókészüléket készíteni,
bár a kisebb méretű adók általában rövidebb ideig működnek. Hagyományosan
a madár hátára kerül a gyufaskatulyányi adó, "hátizsákszerűen", pántokkal
a madár testéhez erősítve. A legújabbak már annyira aprók, hogy ezeket
a madár egyik farktollára ragasztják, és antennájuk lefelé irányul. Az
akkumulátorok tökéletesedésével a jeleket egyre távolabbról lehet fogni.
Az 1980-as években kezdődött műholdas nyomkövetés segítségével naponta
több tucatszor megállapítható a madár pillanatnyi helyzete.
Az adatok alapján ki lehet számolni a madár által naponta megtett utat,
átlagsebességét, megtudható, hogy pontosan hol pihent vagy táplálkozott
és mennyi ideig. Ennek nagy jelentősége van a védelem szempontjából is,
hiszen megtudjuk, melyik országban mely helyek kulcsfontosságúak, hol pihennek
a madarak napközben vagy éjszaka, esetleg melyik halastavakat részesítik
előnyben táplálkozáskor, vagy hogy hol pusztult el az adott egyed.
Meg kell jegyeznem, hogy néha félrevezető lehet a rádióadóval felszerelt
néhány egyed viselkedéséből az összes egyed viselkedésével kapcsolatban
következtetéseket levonni. Volt rá példa, hogy a műholddal kapcsolatban
álló adó valamilyen módon megzavarta a madár tájékozódását, vagy csökkentette
az adott idő alatt megtett út hosszát, hiszen a madarak bizonyos mértékig
a Föld mágneses terét is "figyelemmel kísérik" vándorlásuk során. Tehát
a nagyon furcsán viselkedő madaraktól származó információt óvatosan kell
kezelni.
A rádióadóval rendelkező madarak általában nevet is kapnak, és a velük
foglalkozó kutatók így emlegetik őket. Néhány éve Csehországban az országos
rádió mindennap néhány percet szentelt annak közlésére, hogy hol töltötte
a napot Zuzana és Kristina, és a többi megjelölt fekete gólya. Németországban
az hozta lázba az érdeklődőket, hogy Cézár és Kleopátra, a fehér gólyapár
külön töltötte a telet.
Néhány éve, 1993-ban oktatási szándékkal új számítógépes programot indítottak
Izraelben: a költöző madarak nem ismernek határokat. Izrael kulcsfontosságú
vonulási útvonal a kelet-európai és nyugat-ázsiai madarak számára. Többek
között a mi vonuló madaraink nagy része is a Közel-Kelet vendégszeretetét
élvezi a vonulás során néhány hétre, esetleg egész télre ott maradnak.
Az oktatási intézmények és a különböző országos és nemzetközi természetvédelmi
szervezetek felismerték, hogy mekkora jelentősége van a gyermekek megfelelő
környezeti nevelésének. Az is a program célja -- mint az a címéből kiderül
--, hogy ráébressze a résztvevőket, hogy nemcsak a saját hazájuk élővilágáért
felelősek, hanem globálisan, összefüggésekben kell gondolkodniuk.
A nemzetközi program során a diákok az internet segítségével követik
bizonyos, rádióadóval ellátott költöző madarak vonulási útvonalát, műholdas
rendszeren keresztül. Figyelemmel kísérik az időjárás változásait, és folyamatos
kapcsolatban vannak szomszédos országok diákjaival. A program révén egyszerre
ismerkedhetnek a számítógéppel és a madarakkal. Így ötvözik a biológiát,
a földrajzot, az éghajlattant, a számítástechnikát és az idegen nyelvek
tanulását is, hiszen folyamatos kapcsolatban vannak azon országok diákjaival,
melyeket érintenek "az ő madaraik". Nap mint nap nyomon követhetik, hogy
mennyi idő alatt mekkora utat tett meg a madár, és hol van pillanatnyilag.
A web oldalon emellett információt kaphatnak az egyes fajok ökológiájáról
és viselkedéséről, megtudhatják, milyen madarakat fogtak a gyűrűzési központban,
és egyáltalán, hogy mi történt az országban, hol milyen madarakat lehet
látni pillanatnyilag. A radarfelvételekről megtudhatják, hogy mekkorák
a csapatok és merre repülnek, függetlenül attól, hogy éjszakai vagy nappali
adatokra kíváncsiak.
Természetesen az ilyen projektek nélkülözhetetlen és létfontosságú kiegészítője
a terepre járás, hogy a gyerek a valóságban is megtapasztalja, lássa és
hallja a vonuló darvakat, libákat, megfigyelje, ahogy a sasok vagy a gólyacsapatok
felkeringenek a meleg légáramlatok szárnyán, vagy ahogy ősszel a fecskék
izgatottan gyülekeznek a villanydróton.
Az internetes cím: http://www.birds.org.il
Neumayer
Éva -- FÖLDÖNJÁRÓ
Wolf Ridge Environmental
Learning Center 2.
Farkas Gerinc Környezeti Oktatóközpont
Az oktatóközpont bemutatását ebben a részben az általános
működési elvek és egy foglalkozáscsoport leírásával folytatom.
A foglalkozások felépítése
Minden órának gondosan kidolgozott óravázlata van, és ezek másolatai
mindenkinek rendelkezésére állnak az irodában. A szertárban dobozokban
találhatóak az adott foglalkozáshoz szükséges felszerelések, a fal mellett
a poszterek; valamint a szükség esetén használható diavetítő vagy videó
is. Ezek segítségével alkalmanként a tanárok is tartanak órát vagy saját
ötleteikhez felhasználhatják az eszközöket.
Az óravázlatok elején megtaláljuk, hogy az adott óra milyen iskolai tantárgyakhoz
kapcsolódik, az egyes iskolai osztályoknál milyen alapismeret várható el,
milyen képességeket fejleszthetünk a gyerekekben a foglalkozás alkalmával,
valamint, hogy mi az óra alapvető koncepciója.
Minden foglalkozás a figyelem felkeltésével kezdődik. Szerencsés esetben
a gyerekek úgy lépnek a terembe, hogy társaiktól hallották, milyen érdekeseket
lehet itt tanulni -- de inkább az előkészített eszközök, amelyeket megvizsgálgatnak,
és az oktató első szavai érhetik el azt a hatást, hogy érdeklődéssel várják
a folytatást. Az órát vezető általában már előre felírja a foglakozás vázlatát
játékos formában a táblára, és ennek segítségével mondja el, hogy mivel
is fog eltelni a következő három óra, milyen érdekes dolgokat fognak csinálni,
ezzel mit tanulnak meg, és hogyan illik ez az itt töltött egész hetükbe.
Kérdéseivel felméri a gyerekek tudásszintjét és az első 10-15 percben megkísérli
megtanulni a nevüket. (Naponta kétszer húszat -- van, akinek sikerül is...)
Minden óra alapelve egymás, a természet és a felszerelés tiszteletben tartása
-- ezek még az óra elején tisztázásra kerülnek, de általában sok alkalom
adódik visszatérni rájuk.
Ezek után megkezdődik a tényleges óra, ami rövidesen a szabadban folytatódik
valamilyen felfedezéssel, játékkal, méréssel vagy egyéb tevékenységekkel.
Ezek a tevékenységek logikus sorrendben épülnek egymásra, több irányból
közelítik meg a témát, és céljuk természetesen az, hogy a tudáson kívül
érzelmi kötődést és felelősségtudatot is kialakítsanak a gyerekekben.
Általában 2-2,5 óra után térnek vissza a terembe, rövid visszatekintésre,
összefoglalásra, értékelésre.
Mivel mostanában már magyar nyelven is egyre több tevékenység-gyűjtemény
érhető el, az ismertetéseknél a hangsúlyt inkább az órák alapelveire és
felépítésére helyezem. (Akit az óravázlatok részletesen érdekelnek, annak
-- sajnos csak angol nyelven -- szívesen rendelkezésére bocsátom azokat.)
Csapatszellem-fejlesztés
Az itt szereplő két tárgy célja a problémamegoldó és az együttműködő
készség fejlesztése. Környezeti neveléshez való kapcsolódási pontjuk, hogy
csak a közösségi összefogásra képes polgárok tudnak tenni a környezet és
a természet érdekében.
Kezdeményező játékok
Ez az óra tulajdonképpen olyan játékok sorozata, amelyeknél lényeges,
hogy a csoport közösen oldja meg a feladatokat. A játékok során legfontosabb,
hogy közösen készítsenek egy tervet, amit aztán követnek is. így jó, ha
nem felejtik el a következő sorrendet: állj meg -- gondolkodj -- vizsgálódj,
mérd fel a lehetőségeket -- készíts tervet!
Először bemelegítő játékokat játszunk, amelynek célja a jó és nyitott légkör
kialakítása. Ebben mindenki szabadon megosztja gondolatait, ötleteit. A
játékok következő csoportja a logikus gondolkodást célozza: együtt kell
megtalálniuk a megoldást és általában érdemes odafigyelni a halkabb szavúak
ötleteire is... Ilyen játék lehet a "vakon formázás", amikor bekötjük a
szemüket, majd meg kell fogniuk egyetlen hosszú kötelet és megadjuk, hogy
milyen geometriai formát alakítsanak ki a kötél segítségével.
A következőkben a bizalom kialakítását célozzuk, majd a kommunikációra,
ezt követően pedig az együttműködésre alapozott játékok következnek. Végül
az összes képességet együttesen próbára tevő játékokat játszunk.
Ez utóbbira példa a "mindenki a fedélzeten" játék: Kb. 1x1 m-es területre
(fa, ponyva, csak kijelölt terület stb.) kell mindenkinek mindkét lábával
elférni. Ez húszfős csoportnál meglehetősen izgalmas feladat. (Azt azonban
senki nem mondta, hogy állni kell rajta... Az élelmesebb csoportok egyszerűen
leülnek, és beteszik a lábukat a kijelölt részre.)
A játékokon kívül hangsúlyt kell helyeznünk az élmények feldolgozására
is. Egy-egy játékcsoport végén, vagy amikor elakad a játék -- körbeülünk
és megbeszéljük, mi volt jó és mi kevésbé, de még inkább, hogy mik a tanulságok
és hogyan tudunk továbblépni. Nagyon lényeges, hogy mindenki szóhoz jusson,
de senki ne legyen kényszerítve a szólásra.
Egy jól sikerült óra az egész hét légkörére kihat -- de kaptunk olyan visszajelzéseket
is, hogy hosszú távon sokat javult az osztályközösség, mivel jobban tiszteletben
tartották egymás véleményét.
Téli túlélési gyakorlat
A
decembertől márciusig megtartható óra -- tulajdonképpen egy "helyzetgyakorlat".
Minnesotában nagyon is elképzelhető az a szituáció, hogy --30-40 °C-os
hidegben elakad a család autóval egy este és csak másnap reggel kapnak
segítséget. (Meglehetősen kis forgalmú és ritkán lakott terület.) A
gyerekekkel eljátszunk egy karambolt a tanteremben (mindannyian egy
busz utasai vagyunk), majd összeszedjük, hogy mit is tartanak lényegesnek
egy ilyen esetben, aztán meghatározzuk a fontossági sorrendet. Egy idő
után valami ehhez hasonló alakul ki: pozitív hozzáállás, levegő, menedék,
meleg, pihenés, víz, ennivaló. Négy-öt fős csoportokra osztjuk őket,
lehetőleg teljesen véletlenszerűen (azt sem igen válogathatják meg,
hogy kivel robbanjanak le...), majd minden csoport megkapja a következő
felszerelést: Egy kb. 3x3 m-es ponyva, 1,5 m-es madzag, 10 szál gyufa,
nyírfakéreg (a fákon is van, de élőről tilos letépni), elhasznált polifoam,
rossz hótalp, egy lábas, fémbögrék.
Kimegyünk egy megfelelő helyre az erdőbe és kb. két óra hosszat "túl kell
élni" a helyzetet. Mindenkinek be kell férnie a szélvédett menedékbe, és
a tűzön havat olvasztani ivás céljára. Meglepő módon itt is a csoport szervezettsége
és hozzáállása a fontosabb, mint az egyes tagok pl. tűzrakó- képessége.
Szintén alapvető a tanulságok megbeszélése, feldolgozása.
(Neumayer Éva, eneum@foek.hu)
Órakezdés: Az oktató felírja a táblára, hogy sajnos megnémult
(vagy hirtelen csak berberül tud...) és járni is elfelejtett, valamint,
hogy az épület melyik részében tartózkodik. Ha a tábla előtti székre kerül,
akkor rögvest visszanyeri a képességeit. A problémát sokféleképpen lehet
megoldani (pl. senki sem mondta, hogy a széknek mindig is a tábla előtt
kell lennie...) és ennek megfelelően folytatódhat az óra -- általában a
röplabdapályán.
Bemelegítés: Pl. a "forgó verseny". Két vagy három csapatban
játszható sorverseny, melynek során a résztvevőknek egyenként egy kb. 10
m-re levő bothoz kell futniuk, azt tízszer megkerülni, majd visszafutni
és indítani a következő játékost. Természetesen az a csapat győz, amelyiknek
hamarabb ér vissza az utolsó játékosa is, de a lényeg inkább a nevetés
a szédelgő játékosokkal.
Logikus gondolkodás: Erre egy példa, ha megkérjük a játékosokat,
hogy álljanak fel születési dátumuk szerint egy sorba, de úgy, hogy közben
nem beszélhetnek egymással. Hasonló ehhez, amikor mindegyiküknek bekötjük
a szemét, majd meg kell fogniuk egyetlen hosszú kötelet. Ezek után megadjuk,
hogy milyen geometriai formát kell kialakítaniuk a kötél segítségével.
Bizalom: Pl. a "szabadesés" játék. Hármas csoportokat
alakítunk ki. Ketten egymástól kb. másfél méter távolságban állnak, egymással
szemben. A harmadik kettőjük között, teste előtt összekulcsolt kézzel.
A lábát nem hajlíthatja, csak "mint egy darab fa" dől előre és hátra és
két társának feladata, hogy elkapják, majd finoman a másik irányba döntsék.
Aztán természetesen csere következik, így érdemes vigyázni a középsőre,
hiszen bárki lehet a helyén. Továbbfejlesztett változata, amikor kb. 10
fővel szoros kört alkotunk és egy embert középen "adogatunk körbe".
A kommunikációra egy példa a "térdre ülés". Egy irányba fordulva
igen szoros kört alkotunk, majd megpróbálunk leülni a hátunk mögött lévő
térdére. Ha ügyes a csoport, 10 mp-ig meg tudja tartani ezt az állapotot,
vagy akár járni is tud egy rövid ideig.
Együttműködés: Ilyen játék lehet a "körben kör", ami
páros számú játékos esetén játszható. Nagy kört alkotunk, megfogjuk egymás
kezét és két egymás melletti játékos közé két hullahoppkarikát helyezünk.
A feladat az, hogy két irányban elindítva a karikát a kezek elengedése
nélkül a karikák a kör túlsó oldalára érkezzenek -- azaz mindenki áttornázza
magát rajtuk. A körnek az a fele a győztes, amelyiknek ez hamarabb sikerül. |
|