"Politikamentes
környezetvédelmet!"
Interjú Pepó Pál miniszterrel
Pepó
Pál 1955. május 4-én született Gyulán. 1979-ben végzett a Debreceni Agrártudományi
Egyetemen általános mezőgazdasági mérnökként. 1993-ban a mezőgazdasági
tudomány kandidátusa lett. Öt évvel később, június 16-án vette át egyetemi
tanári kinevezését. Azon a napon, amikor ismertté vált: Pepó Pál lesz az
új kormány környezetvédelmi minisztere. Fél évvel később beszélgettünk.
-- Miniszter úr, ha röviden be kellene mutatkoznia az olvasóknak, mit
emelne ki életrajzából?
-- Azt hiszem, ez hosszú időt venne igénybe, hiszen nagyon sok munkakörben
megfordultam, bár csupán egyetlen egy helyen dolgoztam. 1979. július 8-ától
1998. július 8-áig a Debreceni Agrártudományi Egyetemen tevékenykedtem
különböző beosztásokban. Voltam akadémiai ösztöndíjas, tanársegéd, adjunktus,
docens, majd a közelmúltban egyetemi tanárrá neveztek ki. Tulajdonképpen
végigjártam az egyetemi ranglétra valamennyi lépcsőfokát.
-- Amikor elvállalta a környezetvédelmi miniszterséget, nem zavarta,
hogy a zöld szervezetek egy csoportja inkább Illés Zoltánt látta volna
a tárca élén?
-- Illés Zoltán képviselő úrral, a parlament környezetvédelmi bizottságának
elnökével szakmai és emberi szempontból is kiváló a kapcsolatom.
A kormánynak mindenképpen szüksége van a parlamenti bizottságok támogatására.
Illés Zoltánnal gyakorta konzultálok, szakmai és politikai tapasztalatait
igyekszem figyelembe venni döntéseim során. A magam részéről szeretném
érvényesíteni a környezet- és természetvédelem politikamentességét. Ez
az a terület ugyanis, ahol nem szabad érvényesülnie a politikának. Döntéseinket
tehát nem a politikai szempontok, hanem a szakmai érvek alapján hozzuk
meg. Szeretném, ha az elkövetkezendő négy évben a környezetvédelmi bizottság
tagjai támogatnák a munkánkat. A környezetvédelem az a terület, ahol már
1994 és 1998 között is politikai konszenzus alakult ki az egyes pártok
között. Remélem, ez most is így lesz.
-- Munkája során mennyire kíván együttműködni a társadalmi szervezetekkel,
a zöld mozgalommal? Figyelembe veszi-e majd álláspontjaikat, esetleg rendszeres
konzultációra is sor kerül?
-- Az NGO-kal jó a kapcsolatunk. Ez elsősorban a politikamentes civil szerveződésekre
vonatkozik.
A társadalmi kapcsolatok nélkülözhetetlenek a környezet- és természetvédelemben.
Az Országos Környezetvédelmi Tanácsnak három fontos pillére van: az ipar
és a munkaadók, a tudomány, valamint a társadalmi szervezetek képviselői.
Egyetlen minisztérium sem működhet eredményesen a társadalmi szervezetek
nélkül. És ez a Környezetvédelmi Minisztériumra különösen érvényes. Az
emberek alkotmányos joga, hogy egészséges környezetben éljenek. Szóval
a társadalmi szervezetek véleményét a jövőben is figyelembe vesszük. Ezt
nagyon lényegesnek tartom.
-- Nem csökkent a minisztérium szerepe, ereje azáltal, hogy "leválasztották"
a tárcáról a területfejlesztést, az építésügyet és a műemlékvédelmet?
-- Úgy vélem, hogy nem. Egy tiszta profilú, erős minisztérium jött létre,
amely a környezet- és természetvédelemre épül. Azáltal, hogy kollégákat
adtunk a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak, megpróbáltuk
ott is erősíteni az ökológiai szemléletet. A Környezetvédelmi Minisztérium
pozíciói tehát nem gyengültek, sőt, inkább még erősödtek is. Az elkövetkezendő
időszakban nagyon fontosnak tartjuk a megfelelő környezeti informatikai
rendszer kialakítását és a jogalkotást. Az Európai Uniós csatlakozás szempontjából
kiemelten kell kezelni a jogharmonizációt, a jogérvényesítést, a jogszabályok
végrehajtását is.
-- Milyen alapvető célkitűzésekkel látott munkához?
-- Az egyik legfontosabb célkitűzésem az volt, hogy átláthatóságot teremtsünk
a minisztériumban. Nem szeretném, ha olyan jellegű döntések születnének,
amelyek nem mentek volna át a különböző "ellenőrzési pontokon". Az átláthatóság,
a nyilvánosság elve tehát alapvető fontosságú munkánkban. Minden egyes
tevékenységet ellenőrizni kell a közcélú keretek felhasználásától kezdve
a fejlesztési beruházások megvalósításáig. Lényeges, hogy valamennyi beruházásnál
érvényesítsük a környezetvédelmi szempontok mellett a gazdaságossági szempontokat
is. Erre az elmúlt időszakban csak kevés példa akadt, a kihelyezett pénzek
felhasználásának ellenőrzése nem történt meg.
-- És milyen szerepet szán a zöld médiának? Fontosnak tartja-e jelenlétét,
szemléletformáló erejét?
-- A környezeti tudat formálása az egyik legfontosabb feladat. Pusztán jogszabályokkal
nem lehet minden problémát megoldani. Nem célunk a büntetés, bár sok esetben
sajnos rákényszerülünk. A legegyszerűbb és egyben leggazdaságosabb megoldás
a prevenció, a megelőzés. Ebből a szempontból igen fontosnak tartom a nemzeti
környezeti nevelési programot, amely már elkészült a tárca gondozásában.
Rengeteg tennivalónk van az óvodai neveléstől a felsőoktatásig. Tudatformálás
nélkül a minisztérium munkája eleve reménytelen. És e tudatformálásban
nélkülözhetetlen szerepe van a zöld médiának és persze a civil szerveződéseknek
is.
-- Több fórumon is kiemelte e bizonyos szemléletformálás, a környezeti
nevelés fontosságát. Hogyan jelentkezik ez a minisztérium munkájában, szervezeti
felépítésében?
-- A tárcán belül a társadalmi kapcsolatok osztálya foglalkozik e területtel.
A minisztériumok közül talán egyedül, közönségszolgálati irodát működtetünk,
amely megfelelő információkkal, különböző háttéranyagokkal és kiadványokkal
látja el az érdeklődőket. Terveink között egy környezet- és természetvédelemmel
foglalkozó egyetem létrehozása is szerepel. Magyarországon minden felsőoktatási
intézményben oktatják ugyan valamilyen formában a környezetvédelmet, ám
nincs olyan egyetem, amely kizárólag a környezet- és természetvédelem iránt
elkötelezett szakemberek képzésével foglalkozna. Nagyon fontosnak tartom,
s a pénzek elaprózódásának megszüntetése miatt is lényeges, hogy külön
felsőoktatási intézménye legyen e szakterületnek is. A nyugati társadalmakban
a környezet- és természetvédelem már egy elfogadott tudomány, de nálunk
ennek még nincsenek meg a hagyományai. Körülbelül húsz0éves késésben vagyunk
e téren.
-- Úgy tűnik számomra, hogy a környezeti nevelés amolyan köztes terület,
mintha egy kissé légüres térben lebegne manapság. Valójában egyik tárca
sem érzi igazán a sajátjának. Tervezik-e egy olyan együttműködés kialakítását,
amelynek eredményeként összehangoltan tevékenykedhetnének az Oktatásügyi
Minisztériummal?
-- Már javában munkálkodunk e koordináció létrehozásán, hiszen a két tárca
közötti együttműködés elengedhetetlen. Munkánk kudarcra lenne ítélve, ha
a környezeti neveléssel kapcsolatos programot csak az Oktatásügyi Minisztérium
vagy csak mi karolnánk fel. Fontos tehát, hogy a különböző szakirányú oktatásban
a két tárca összehangolt munkája érvényesüljön az elkövetkezendő időszakban.
A kezdeti lépéseket megtettük, környezeti nevelési stratégiánk elkészült.
A két minisztérium együttműködése már csak azért is fontos, mert erőforrásainkat
így lényegesen hatékonyabban hasznosíthatjuk, mint külön-külön.
-- Befejezésül mint természetszerető tanárembert kérdem: mit tanácsolna
embertársainak?
-- A mostani, fiatalabb generáció, az egyetemisták, de már az általános
iskolások is felismerik a környezet- és természetvédelem fontosságát. Ők
már elengedhetetlennek tartják, hogy egészséges módon, egészséges környezetben
éljenek. Az idősebbeknek is csak azt tanácsolhatom, hogy fordítsanak nagyobb
gondot úgy szűkebb, mint tágabb környezetükre. Magyarország a társadalmi
és a gazdasági fejlettség tekintetében már eljutott arra a szintre, hogy
az életminőség mellett a bennünket körülvevő környezet minősége is számít.
Az elkövetkezendő négy évben mindent meg fogunk tenni annak érdekében,
hogy valóban javuljon környezetünk állapota. Igen, felelősséggel tartozunk
az utánunk következő generációnak. Ám ez nemcsak azt jelenti, hogy őrizzük
meg a földet, ahogyan azt az előző generációtól megkaptuk: tovább kell
javítanunk környezetünk minőségét. Ezt tartom egyik legfontosabb feladatomnak.
Az interjút készítette: Hollós László
.
Beszélgetés Csapody Tamás szociológussal
Csapody Tamás a hazai békemozgalmak jeles képviselője, az Alba-Kör
szóvivője. Személye a NATO-csatlakozás elleni akciók során vált közismertté.
Szakterülete az erőszakmentesség.
-- Milyen típusú mozgalmakat nevezünk alternatív mozgalomnak?
-- Minden olyan mozgalom, csoportosulás ide tartozik, amelyik a fennállóval
szemben valami mást fogalmaz meg, ami nem hivatalos, nem állami. Lehetnek
ezek zöld-, feminista-, béke- vagy anarchista mozgalmak, de számos
más hasonló is létezik, pl. az életreform-mozgalom és sok harmadik világot
segítő mozgalom. Ezek a csoportosulások általában -- részben vagy
egészben -- tudomány- és technikaellenesek, és kivétel nélkül erőszakmentesek.
Ez az egyik kötőszövete ezen mozgalmaknak, míg a másik kritériumuk, hogy
a bázisdemokrácia elvére szerveződnek. Mindenképpen a társadalom fejlettségének
egyik mutatója, hogy adott közegben milyen erős a társadalom e szegmense.
A civil szervezeteket, alternatív mozgalmakat lehet a társadalom motorjának
is nevezni, hiszen ezek azok, amelyek a mindenkori fennálló renddel szemben
valami újat, mást fogalmaznak meg. Ezek az eszmék adott esetben a maguk
radikalizmusánál fogva lehetnek nemkívánatosak is, de közép- és hosszú
távon mindenképpen pozitív ideológiát, modernitást fogalmaznak meg.
-- Többször hangsúlyozta, hogy a fennálló renddel szembenálló mozgalmakról
van szó. Miben nyilvánul ez meg?
-- A szakirodalom is külön kezeli a nyugat- és a kelet-európai alternatív
mozgalmakat. Leginkább abban érhető ez tetten, hogy a modernizmust másképp
értelmezik Nyugaton és Keleten, ami nagyon fontos kérdés a mai egységes
Európában.
A nyugati alternatív mozgalmak minden esetben posztmodern megközelítésben
képzelik el a társadalmat. Kelet-Európában az alternatív mozgalmak majdnem
mindegyike kívánja a modernizációt, abban látják a gazdasági jólétet vagy
éppen ennek a régiónak a megújulását. Nyugaton univerzálisabb, globálisabb
megközelítésben képzelik e al világ fejlődését. Nem a fennálló politikával,
nem a hat- vagy hétpárti demokráciával szemben fogalmazódnak meg ezek az
ideológiák, hanem az élet nagy kérdéseivel, az élet-filozófiákkal, az életmóddal
kapcsolatban.
-- Nincs itt valami ellentmondás: az alternatív mozgalmak technika- és
tudományellenesek, ugyanakkor modernizációt akarnak? Nem vagyok benne biztos,
hogy a tudományellenesség mindegyik szervezetre, mozgalomra jellemző.
-- Ez egyike azon ellentmondásoknak, amely a közép-kelet-európai régióban
jellemzi az alternatív mozgalmakat. A régió, és így a magyar alternatív
mozgalmak sem rendelkeznek koherens ideológiával. Sokkal inkább ösztönös,
érzelmi alapon, csak néhány ember köré szerveződő mozgalmakról vagy sejtekről
van itt szó, kevésbé kidolgozott ideológiával. Ez nem jelenti azt, hogy
akár viszonylag rövid időn belül ne alakulhatna ki ez a koherens ideológia
vagy világnézet, csak hát ehhez sok minden kell, többek között a társadalom
és a politika egészére ható változások is.
-- Mennyire időfüggő ez? Elképzelhető, hogy néhány év vagy évtized múltán
a hazai mozgalmak hasonlóak lesznek a nyugat-európaiakhoz?
-- Egyáltalán nem vagyok abban biztos, hogy van értelme utolérni őket. A
nyugati civil és alternatív szervezetek önmagukban véve is olyan csoportot
képeznek, amelyek állandóan változnak. Amíg mi be tudnánk futni az oda
vezető utat, addigra lehet, hogy ők jóval továbblépnek és másként gondolkodnak
a világról. Fontosak számunkra a nyugati minták, de egyáltalán nem gondolom
azt, hogy minden esetben követésre méltóak. A saját utunkat kell járni,
csak nyitott szemmel és nyitott füllel.
-- Mit tudunk a hazai alternatív mozgalmakról?
-- Magyarországon az ökológiai mozgalmak elég ismertek és nagy számban vannak
jelen. Ezzel együtt hiányoznak körükből az atomenergia-ellenes csoportok,
melyek nyugaton jelentős részét adják e mozgalmaknak.
-- De ugyanakkor tudjuk azt, hogy vannak békemozgalmak is.
-- Nagyon szerény csoportosulást jelentenek. Társadalmi bázisuk kicsi, kevés
ilyen nevesített szervezet van és közülük is kevés olyan van, amely aktívnak
mondhatja magát. Van köztük, amelyik általában pacifista megközelítésben
képzeli el a magyar jövőt, és vannak úgynevezett "egy témájú" mozgalmak
is.
-- Ez azt is jelenti, hogy ezek a mozgalmak céljukat elérvén megszűnnek?
-- Így van. Erre jellemző példa a HEL, a Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája,
amelynek nagyon rövid alapszabálya azt mondja, hogy egyetlen célban kell
megegyezni a résztvevőknek, aláíróknak: nevezetesen az általános hadkötelezettség
eltörlésében. De hogy milyen utat kell választani odáig, vagy azután mi
lesz -- hivatásos hadsereg, vagy hadseregmentes Magyarország --, ezzel a
kérdéssel nem foglalkoznak. Ez a felfogás olyan széles alapot biztosít,
amelyhez -- legalábbis elvi szinten -- nagyon sokan tudnak kapcsolódni, de
ha eltörlik a sorozást Magyarországon, akkor ez a mozgalom úgy ahogy van,
megszűnik.
-- Az alapelvek közül azt is említette, hogy az egyik legfontosabb az
alternatív mozgalmak erőszakmentessége. Elkerülnek, elítélnek mindenfajta
erőszakot.
-- A mozgalmak ideológiatörténetében vissza lehet menni egészen a
nagy példaképekig: Jézusig, Thoreau-ig, Gandhiig, Tolsztojig, akik között
nyilván sok különbség van, de közös nevezőjük az erőszakmentesség gondolata.
Kialakult egy olyan ideológia, elképzelés, de azt is lehet mondani, hogy
utópisztikus megközelítés, amely szerint a konfliktusok, a világ problémái
-- és itt hangsúlyozottan nemcsak a fegyverkezés vagy a pacifizmus által
nevesített problémákról van szó, hanem gazdasági problémákról, éhezőkről,
igazságtalanságról, észak--dél problémáról, vagy a fejlett nyugati világban
lévő kizsákmányolásról, tehát egy komplex erőszakmentesség- fogalomról
-- nem oldhatók meg emberekkel szembeni vagy gazdasági erőszakkal.
Ez a gondolat szerves fejlődés eredménye. Az alternatív mozgalmak
esetében ez minden országban így alakult ki. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy
ezek a szervezetek, bármilyen szerény mértékben is, de jelen tudnak lenni
a társadalomban, példát, élő alternatívát tudnak felmutatni. Hiszen céljaikat
sohasem fegyverrel, kizsákmányolással, gazdasági erőszakkal próbálják megvalósítani.
-- A harmadik évezred küszöbén az egész földbolygóra tekintve azt látjuk,
hogy tombol az erőszak. Ez nemcsak a helyi háborúkat jelenti, hanem nagyon
sok mást is, a bűnözés óriási terjedését, a maffiaháborúkat és a kis egyéni
erőszakokat, amelyekkel az életünkben találkozunk. Lehet-e eredményesen
küzdeni az erőszak világában erőszakmentes módszerekkel egy másfajta világért,
másfajta értékrendért?
-- Kiterjeszteném ezt gondolatot, hiszen létezik verbális erőszak is, a
média is erőszakot alkalmaz, a reklámok is erőszakos módon közelítenek
hozzánk. Sőt, az egyszerű világból most egy bonyolult világba kerültünk,
ahol az ember--ember és intézmény--intézmény elleni harc minden formája erőszakkal
terhes, de ökológiai megközelítésben akár azt is lehet mondani -- minthogy
mondják is --, hogy minden fa, minden állat, minden élőlény kiirtása konkrét
erőszakot jelent. Az erőszak mindig jelen volt a világban, mégis talán
felerősödni érezzük ezekben a rendszerváltó években, amikor a nyugati világ
is válságban van. Az alternatív mozgalmak azt gondolják, hogy ennek a válságnak
a legfőbb oka az erőszak. Mit lehet az erőszak ellen tenni? Itt mindig
az egyes emberen múlnak a dolgok. Saját magunkon, közvetlen környezetünkön,
családunkon, és lehetne sorolni ezeket a struktúrákat. A társadalmi erőszak
problémáját nem oldja meg sem a civil társadalom, sem az alternatív
mozgalmak sora.
Az erőszak valójában megakadályozhatatlan, az erőszak erőszakot szül, a
maffiák erősebb rendőrség létrehozását eredményezik. Láthatjuk ezt
a NATO-kibővítés problematikájában is. Egy hidegháború utáni világban nem
az történik, hogy a leszerelés folytatódik, hanem ehelyett a másik katonai
struktúra növekedik és erősödik. Ha használhatatlanná válnak a vadászgépeink,
akkor nem azt mondjuk, hogy kevesebb is elég belőlük, hanem dollármilliókért
veszünk vadonatújakat.
Ez az úgynevezett strukturális erőszak, amely minden bizonnyal kiküszöbölhetetlen
a világból, viszont az egyéni erőszak jelentősen korlátozható, csökkenthető.
Ezt tudják megélni és felmutatni civil csoportok, alternatív mozgalmak.
Ha eszmei szinten meg tudják jeleníteni az emberek ezeket a nézeteket,
akkor már hatnak és jelen vannak.
A demokrácia egyik lényege a többség uralma, a többség akaratának az érvényesülése.
Ha végül is sikerül átlépni egy minőségi küszöböt, akkor a demokrácia ilyen
értelemben is működik. De azért érzem Magyarországon ezt nehézkesnek, például
a repülőgépek vonatkozásában, mert nálunk nem léteznek komoly nyomásgyakorló
csoportok. Hiányzik az a fajta civil kurázsi, állampolgári öntudat, amely
észreveszi az igazságtalanságokat, egyenlőtlenségeket -- akár gazdasági,
akár társadalmi vonatkozásban -- és fel is lép ellene. De azzal együtt,
hogy ilyen nehezen érvényesíthetők a civil érdekek, azt gondolom, hogy
nem reménytelen. Nagyon fontos lenne azt tudatosítani, hogy ha egy differenciált
társadalomban megfogalmazott érdekek mentén nyomást gyakorló csoportok
alakulnak ki, melyek átgondoltan, tudományosan felépített megközelítésben
próbálják a célokat megközelíteni, akkor idővel e célok részlegesen vagy
akár teljesen elérhetők lesznek. A civil technikák megtanulhatók és alkalmazhatók.
A törvényalkotókat lehet befolyásolni, nemcsak tiltakozás útján, hanem
az érdekérvényesítés más módjaival, például a médián vagy a közvetlen képviselőkön
keresztül.
A demokrácia ezen alapul: az ember elmegy a képviselőjéhez és elmondja
a problémáját. Ha ez tömegessé válik, akkor van hatása. Fel kell ismerniük
az embereknek azt, hogy lehet mit tenni. Nem elég mutogatni pártokra, egyénekre
és a szomszédokra, hanem egyénileg mindenkinek a maga területén kell valami
keveset hozzáadnia az ügyhöz.
A beszélgetést Mangel Gyöngyi készítette.
Piers Blaikie
Az ezredfordulóra az embernek sikerült olyan mértékben
túlbonyolítania saját világát, hogy annak komplex sűrűjében elkeveredve
mind nehezebben ismerhetők fel a természeti és társadalmi folyamatok sajátos
jellemzői, okok és okozatok, források és irányok. Az ember alkotta világ
és a természeti folyamatok többszörös egymásra és egymásba épülése egyre
nagyobb kockázatokat rejt magában. Az egyént, a közösséget váratlan hevességgel
és szokatlan irányból érő vész okai -- és ezzel párhuzamosan a felelősség
-- térben és időben mind elérhetetlenebb távolságba húzódik vissza.
Ebből a dzsungelből (is) csak mind alaposabb megértéssel,
tudással indulhatunk el kifelé. Az alábbi cikk -- a környezeti katasztrófák
hatásait az ember társadalmi sebezhetőségének jelenségére vezetve vissza
--, egyszerre mutatja be a helyzet bonyolultságát és az összetett megértés
lehetőségét.
Az emberek sebezhetősége a társadalmi folyamatokban, és az ezek mögött
lévő okokban gyökerezik, melyek végső soron meglehetősen távol állhatnak
magától a katasztrófa eseményétől. Ezek a problémák mindaddig vissza fognak
térni, amíg meg nem birkóztunk a háttérokokkal.
A katasztrófák kutatásának és kezelésének éppúgy számot kell adnia a sebezhetőségért
felelős társadalmi viszonyokról, mint magáról a kockázatról.
A katasztrófák általi veszélyeztetettség felbecsülésekor legalább ugyanannyira
fontosnak kell tekinteni a sebezhetőség társadalmi vonatkozásait, mint
amekkora figyelmet a természeti veszélyek megértésének és vizsgálatának
szentelünk. A kockázatot, melynek sokan ki vannak téve, a sebezhetőség
és a veszélyek együttes eredőjeként kell kezelni. A katasztrófák e kettő
kölcsönhatásának eredményeként jönnek létre: nincs kockázat, ha vannak
veszélyek, de nincs sebezhetőség; vagy ha a népesség sebezhető, de nem
történnek veszélyes események.
Ahhoz, hogy meg tudjuk magyarázni egy katasztrófa létrejöttét, végig kell
követni azt a fejlődést, amely a sebezhetőséget okozó társadalmi tényezők
több szintjén keresztül összeköti a veszély lehetőségét és az ott élő emberek
közösségét.
Ezek közül a legtávolabbiak az alapvető okok, a társadalom és a világgazdaság
jól megalapozott és széles körben elterjedt folyamai. A sebezhetőséget
létrehozó (és azt időről időre újból kialakító) legfontosabb alapvető okok
gazdasági, demográfiai és politikai folyamatokból erednek. Ezek befolyással
vannak a források eloszlására és szétosztására a különböző embercsoportok
között.
Az ilyen alapokok általában a gazdasági struktúra, a jogi környezet, a
nemek viszonyának és az ideológiai rend más elemeinek a függvényei. Kapcsolatba
hozhatók az állam működésével, a rendőrség és a katonaság tevékenységével.
Az alapokok tükrözik egy társadalomban a hatalom megoszlását. Azok az emberek,
akik gazdaságilag peremhelyzetre szorultak (mint például a városi hontalanok),
vagy akik "marginális" körülmények között élnek (elszigetelve, sivatagos
vagy félsivatagos, tengerparti vagy erdei környezetben) általában nem annyira
fontosak a gazdasági és politikai hatalom birtokosai számára. Az ilyen
csoportok számára ez kétféle sebezhetőségi lehetőséget eredményez: mivel
kevésbé biztonságos élethez és forrásokhoz juthatnak hozzá, ezért jobban
ki vannak téve a veszélyeknek. Másodszor pedig a veszélyek mérséklésére
irányuló állami beavatkozás általában csak csekély mértékben foglalkozik
velük.
A dinamikus feszültségek olyan folyamatok és tevékenységek, melyek az alapokok
hatásait a veszélyes körülmények megjelenésekor sebezhetőséggé "alakítják
át". Például a falvakból városokba történő vándorlás olyan dinamikus
feszültség, amely az alapokokban rejlő gazdasági mintát sebezhetőséggé
alakítja. Ennek során elpusztul az a helyi tudás, és elpusztulnak azok
az intézmények, melyek nélkülözhetetlenek lennének ahhoz, hogy az emberek
meg tudjanak birkózni a katasztrófa utóhatásaival.
A fiatalabb emberek, különösen a munkaképes korú fiatal férfiak, akik a
városokban (vagy esetleg külföldön) értékesíthető képzettséggel rendelkeznek,
elvándorolnak, esetenként kevésbé biztonságossá változtatva a helyi társadalom
struktúráját.
A dinamikus folyamatok némelyike az adott társadalom sajátja, néhány pedig
szinte az egész világon általános a világméretű erők mindenütt jelenlévő
befolyása miatt. A pillanatszerűen fellépő veszélyes körülmények során
a populáció sebezhetősége ugrásszerűen növekedhet időben és térben is.
Példaként olyan embereket hozhatunk fel, akiknek veszélyes helyeken kell
élniük, akik anyagilag nem engedhetik meg maguknak a biztonságos építkezést,
akiket az állam nem véd megfelelően (például a hatékony építkezési szabályzatok
tekintetében), akiknek veszélyes életmódot kell folytatniuk (például óceáni
halászat kis csónakokban, vagy orvvadászat, vagy prostitúció annak egészségügyi
veszélyeivel), vagy csak minimális élelemhez jutnak hozzá. Az, hogy emberek
veszélyes helyeken élnek vagy dolgoznak, gyakran általánosabb politikai-gazdasági
nyomás eredménye, mely elsősorban a gyengébb csoportok esetében léphet
fel.
A népesség növekedése olyan jelentős világméretű jelenség, amely hozzájárul
a sebezhetőség megnövekedéséhez. A pontos összefüggések azonban még mindig
ismeretlenek. Komoly viták folynak arról, hogy a népesség-növekedés a szegénység
oka-e vagy inkább következménye (esetleg a kettő bonyolult kölcsönhatásának
eredménye). A veszélyeztetettség és a népesség-növekedés között valószínűleg
a korcsoport-eloszlások változása alkotja a kapcsolatot. Ehhez jobban meg
kell értenünk a népesség-növekedés és a katasztrófák közötti összefüggéseket.
Túlegyszerűsítés a népesség-növekedés és a sebezhetőség közvetlen összekapcsolása,
mely azt sugallja, hogy azért szenved el több ember több katasztrófát,
mint régen, mert többen vannak veszélyes helyeken. Azt is meg kell magyarázni,
hogy miért teszik ki az emberek magukat a veszélynek. Az életmód-stratégiák
megismerése kulcsfontosságú annak megértésében, hogy az emberek hogyan
"birkóznak meg" a veszélyekkel.
Megismerésünk korlátai
A "veszélyes körülmények" az eddigieknél sokkal alaposabb kutatást igényelnek.
Ahogy a veszélyes körülményektől és sebezhetőségtől visszajutunk az alapokokig,
a kapcsolatok irányultsága (és ennélfogva a katasztrófa magyarázatának
szintje) egyre határozatlanabbá válik. Amikor a kapcsolatokat elemezzük,
meglehetősen ritkán bukkanunk megbízható bizonyítékokra, és ez a tendencia
annál jobban érvényesül, minél inkább visszalépünk a magyarázatok láncolatában.
A sebezhetőséggel kapcsolatos előfeltételeket illetően a tudás ezen hiányosságai
igen súlyosak. Ez részben megmagyarázza azt, hogy miért lépnek fel és miért
maradhatnak fenn huzamos ideig a veszélyes körülmények.
Világgazdasági feszültségek
Számos országnak nagy gondot okozott a fizetési mérlegük fenntartása. Ennek
az a következménye, hogy bármilyen áron is, de növelni kell az exportot.
Nemzeti szinten ez a természeti erőforrások lehető legnagyobb kihasználását
eredményezi.
Az országok elfogadják az IMF által javasolt stabilizációt és a Világbank
átszervezési javaslatait, strukturális törlesztési programokba fognak,
ami magával vonja az állami kiadások visszafogását is. Ennek következményeként
gyakran az olyan szolgáltatásokon spórolnak, mint az oktatás és a közegészségügy,
az állami tulajdonú vállalatok pedig magánkézbe kerültek (mindkét intézkedés
munkanélküliséghez vezet), és emellett az élelmiszer-segélyeket is csökkentették.
Jól dokumentált, hogy ez milyen hatással volt a jólétre, de eddig
nem sokat foglalkoztak azzal, hogy az ilyen programok milyen következményekkel
jártak a katasztrófák iránti sebezhetőség tekintetében.
A Világbank, és számos helyi fejlesztési bank nem vétlenek ebben a jelenség
létrejöttében.
A természeti veszteségek
Szintén jelentős globális feszültség az erdők, a talaj, a vizes területek
és a vízforrások pusztítása. Ez gyakran szorosan összefügg az adósságok
kérdésével, mivel a talaj pusztulása gyakran az exporttermelést támogató
államvezetés következménye. A tengerparti területeket kiszárítják és erdőket
vágnak ki azért, hogy segítsék a hotelek és más külföldi tulajdonban lévő
létesítmények terjeszkedését, melyektől az ország kemény valutára számít.
Az erdők kivágása és a talajerózió hosszú távon megnöveli a természeti
katasztrófák súlyosságát és gyakoriságát.
A természetes génállomány pusztulása ("genetikai erózió") a jövőben jelentősen
megemelheti a növények kórokozók és betegségek iránti érzékenységét. Az
erdők és vizes területek elpusztítása nagy szerepet játszik az ilyen genetikai
erózióban, ennek révén rengeteg ismert és ismeretlen fajt elveszthetünk.
A genetikai erózióval kapcsolatban a mezőgazdasági termelésben bekövetkező
változás és különösen az a mind erősebbé váló tendencia, hogy a termelők
egyre kevesebb haszonnövény-változatot használnak, újabb veszélyforrásként
jelentkezik. A modernizáció együtt jár a táplálkozásbeli változással, ami
azt jelenti, hogy a külföldről behozott és feldolgozott élelmiszerek felváltják
a hagyományos gabona-, hüvelyes-, gyümölcs-, és zöldségfajtákat.
A földeken egyre kevesebb gabonaváltozatot termesztenek, és a hagyományos
fajták kihalnak. Ha valamilyen biológiai katasztrófa sújtja a területet,
esetleg nem lesznek arra ellenálló változatok (a megtámadott termény genetikai
ősei), amelyek azt megállíthatnák...
Globális környezeti változások
Egyre több bizonyíték utal arra, hogy olyan változások történnek a légkör,
a vízburok és a bioszféra egymással kölcsönhatásban lévő rendszereiben,
amelyeket a légszennyezésből származó, egyre jobban felszaporodó üvegházhatást
okozó gázok okoznak. Ezek a változások meg fogják növelni a klimatikus
természeti csapások intenzitását és gyakoriságát, és az érintett területek
nagyságát is. Nem lehet kizárólag az "üvegházhatást" okolni a pusztító
hurrikánok, az 1989-90 telén Európában tomboló rekorderősségű viharok és
az 1990-es ausztráliai árvizek miatt. Viszont a felmelegedés által kiváltott
globális klimatikus változás előreláthatólag meg fogja növelni a viharok
és ciklonok előfordulását és erősségét, és a Föld legtöbb területét tekintve
meg fogja változtatni a csapadék mennyiségét. Ez, a súlyosabb katasztrófákból
származó veszélyek mellett, alapvetően fogja megváltoztatni az emberek
(főleg a mezőgazdasággal és halászattal foglalkozók) életmódját.
A tengerszint emelkedése, amely valószínűleg be fog következni a globális
felmelegedés miatt, India termékeny folyótorkolatai mentén potenciálisan
mintegy hatmillió mezőgazdasági munkás életterét (és valószínűleg életét)
fogja követelni, és minden bizonnyal jelentős hatással lesz számos sziget
alacsony fekvésű területeire éppúgy, mint az áradásnak kitett folyótorkolati
vidékekre, például Bangladesben és Guyanában.
Reméljük, hogy a globális felmelegedés hatásainak mérsékléséhez nem lesz
szükség védőgátak és falak építésére (ami tüneti kezelés), hanem a világ
kormányai az ok megszüntetése érdekében hamarosan egymással együttműködve
csökkenteni fogják az üvegházhatást okozó gázok (széndioxid, metán stb.)
kibocsátását...
Piers Blaikie : At Risk. Natural Hazards, People's
Vulnerability, and Disasters
(London ; New York, NY : Routledge, 1994)
Fordította: Szabó Judit
|