Lehoczky János
Tört mese a szénégetőről
Az öreg a tűz mellett ült. Arcát alulról világították meg a lángok; még
nagyobbnak tűnt az orra. A vacsorára szánt szalonnát megsütötte már. Délután
egy kevés dércsípte kökényt szedett kinn az erdőn, azt majszolta és a csillagokat
bámulta. Ilyenkor, csöndes őszi este mit is tehetne mást? A boksát két
napja, hogy lebontotta. Jó szenet égetett, kedvezett neki a szerencse --
meg aztán értette is a dolgát. Két hét keserves fáradalmát pihente most
ki. A fekhelyét még világosban rendbe tette. Friss szénát is hozott a pokróc
alá -- illatos, száraz, jó szénát.
Egy ágacskát keresett, megpiszkálta a tüzet -- parázslott csak. Itt az
erdőn nem volt egyéb gondja, csak hogy jó legyen az égetés. A mostani jó
volt. Örült neki, nyugodtan aludt el.
Álmában szálegyenes bükkfából rakott boksát, és ő maga volt a tűz a rönkök
alatt. Csillogó, fekete, fényes szénről álmodott, melyben ott szunnyad
a parázs, alszik a láng. Az ő tüze, az ő parazsa.
Boldogan ébredt a szénégető. Hajnalban indult el a faszénnel a faluba.
-- Én vagyok a szénégető a hegyekből! -- kiáltott be a kovácshoz.
-- Faszenet hoztam. Szürke bükkfából égettem. -- S nagyot hallgatva hozzágondolta:
-- Álmaimmal rostáltam, reményeimmel válogattam, emlékeimmel fényesítettem.--
Csak a tűz égjen! Az a fontos, hogy a tűz égjen! -- vetette oda siettében
a termetes üllőpengető, hiszen várta a munka. Meg nem állt a keze. Patkó
és kapupánt, kerítésszurony és vasabroncs formázódott az izzó parázson.
-- Csak a tűz égjen! -- ismételte a kovács az ősigazságot, belefeledkezvén
pörölye ritmusába. Meleget csenő gyermektekintetek nyíltak tágra a műhely
sarkában. Lángot táncoló szemmel lesték a mestert, a vasnak parancsolót.
Lesték és tisztelték az alkotót. Bámulták és csodálták a fémet gyúró, szerszámot
teremtő művész-mestert. A napsárga vasidom hasznos alakot öltött, míg meggypirossá,
majd sötétszürkévé szelídült. S a parázs eközben észrevétlenül hamuvá zsarátnokolt.
A szénégető halkan tette be maga mögött a nehéz deszkakaput. Zörgő szekere
mellett baktatott az agyagos-sáros horhoson fölfelé. Miként gebéje -- földig
lógatta orrát. Eső verte, szél cibálta viseltes köpenyét.
-- Szerinted is csak az a fontos, hogy a tűz égjen? -- mormolta maga elé,
kérdezvén lovát; azaz inkább csak önmagát.
Vetetlen ágya szélén gubbasztott sokáig. Majd az asztalra hajtotta csapzott
fejét, s hortyogva elszenderedett. Álmában szálegyenes bükkfából rak boksát,
saját tüzével izzítja, álmaival rostálja, reményeivel válogatja...
Kunyhója lécein babrál a nyirkos szél. A sarokban halomba roskad a nedves
tűzifa, s az ajtó résein besompolyog a hideg.
De a szénégető sohasem fázik.
Vásárhelyi Tamás
Találkozásom a Minőséggel
Nagy Judit textilművész kiállításához
Ezzel a Minőséggel 1985-ben találkoztam először. Az egykori Népköztársaság
útján egy galéria kirakatüvegén keresztül láttam meg a mintegy méteres
lepkét. Onnan kintről festménynek látszott, és lenyűgözött a festő precizitása,
színvilága. Gobelin volt. Érthetetlennek és hihetetlennek tűnt, hogy valaki
ilyen izgalmas, finom munkára képes ezzel az unalmas, lassú és nehézkes
műfajjal. (Bocsánat minden gobelinkészítőtől.)
Nagy Judit 1996-ban az Altamira Egyesület tagjaként állította ki Falevelek
című darabját a Magyar Természettudományi Múzeum új épületében. És most
áll az önálló kiállítása, január 5-éig megtekinthető a Ludovika téren.
Már a méteres rovar és a méteres falevelek is elégségesek volnának ahhoz,
hogy környezeti nevelőknek ajánljuk a kiállítást. De itt sokkal többről
van szó. A Minőséget, más megközelítésben a környezeti nevelés kvintesszenciáját
látjuk magunk körül. A nagyméretű gobelinek és rajzok felöltöztetik a múzeum
társalgóját és a hozzá csatolt kiállításrészt. Meghitt és felvillanyozó
teret varázsolnak belőlük, térséget, amelyben jó tartózkodni. Amit nehézkesen,
bizonyítékokkal, érvekkel, meggyőzéssel próbálunk tudatni, hogy a természet
egyéb teremtményei és mi összetartozunk, az neki naiv bájjal, sajátos humorral,
szórakoztatóan és elringatóan sikerül. Hihetetlen mesterségbeli tudás,
igényesség és fegyelem érződik a könnyed ábrázolások mögött. Darazsak,
madarak és emberek úsznak, lebegnek a levegőben, együtt, lehetetlenül és
harmóniában. Eltöprengünk rajta -- és máris megváltoztatott minket.
Bár mindenki látná, tapasztalná, érezné, élvezné, továbbadná!
*
Nagy Judit kiállításán fellelkesülve írtam a fentieket. A szerkesztőség
erre fel megkért, írnám meg, hogy kerül a csizma az asztalra. Azaz hogyan
kerülnek egy természettudományi múzeumba reneszánsz tájak fölött léghajózó
embereket ábrázoló gobelinek? Miért rendezünk a Magyar Természettudományi
Múzeumban művészeti kiállításokat? A válaszhoz elméleti alapokért nyúlhatunk
a nemrég megjelent Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégiához, melynek idevágó
fejezetében Makovecz Benjamin leírja, hogy a művészetek azt mutathatják
meg, hogy minden ugyanannak a szédületes egésznek a része, s csak a mi
emberi figyelmünk emel ki részleteket. Ilyen módon a művészetek alkalmasak
arra, hogy a világ jelenségeinek holisztikus összefüggéseit láttassák,
ezért nagy segítséget nyújthatnak pedagógusoknak a történelem, földrajz,
magyar, és szinte bármely más tantárgy oktatása során. A művészi megközelítés
egészen más, mint a természettudományos, de ugyanolyan létjogosultsága
van. A világot, vagy valamely jelenségét leírni, ábrázolni igen sokféleképpen
lehet, és éppen a művészi látásmódoknak a különbsége szolgáltat nekünk
példákat erre (lásd korstílusok és azokon belül a művészek egyéni különbségei
az észrevett és ábrázolt jelenségek kiválasztásában is, ábrázolásában is,
és mögöttes jelentéseinek sejtetésében is). A konstruktivizmusnak nevezett
tanulási elmélet éppen erre tapintott rá, amikor a tudást nem mint a személyiségtől
függetlenül kialakuló ismeretet fogja fel, hanem mint a valós, külső világ
jelzéseinek az agy, a személyiség már meglévő ismeretei és rendszerei közé
beépülő, azokkal interakcióban alakuló eredményét. Azaz amikor a tanár
valamit magyaráz, és azt várja, hogy egy -- mondjuk -- fizikai definíció
mindenkinek az agyában egyazon megszövegezésű törvényként rögzül, akkor
nagyon téved. Ha a tanulók képesek is felmondani szóról szóra a definíciót,
megérteni, érteni, alkalmazni a saját fogalomrendszerükön belül fogják.
Szemléletes példa lehet az, amit a minap hallottam. Valaki egy leejtett
ezerforintos röpte kapcsán magyarázni kezdte, hogy a gyorsuló papírlap
mentén keletkező turbulens levegőáramok hatására a papír zuhanási iránya
megváltozik. Egyik hallgatója felkiáltott (érzésem szerint tüntetőleg):
milyen szépen libeg! Mindketten a saját látásmódjuk szerint fogták fel
a jelenséget. S hogy saját területünkre térjünk vissza: ha valaki védi
a természetet, nem mindegy-e hogy tudományosan megalapozott érvrendszerrel
felszerelkezve, vagy a virágok szépségéért teszi?
A Természettudományi Múzeumban évtizedek óta rendezünk művészeti kiállításokat.
Az első tudtommal Csiby Mihály festőművészé, a természet apró teremtményeinek
alázatos és istenáldotta tehetségű ábrázolójáé volt. Ő tudományos műveket
a tudós szerzők megelégedését kiváltó színvonalon illusztrált, és akkoriban
még csodaszámba is mentek az ilyen irányú igényességgel elkészített grafikák,
metszetek, festmények. Később, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján átütő
sikert arattak az Állatok a bélyegen és Állatok a kisgrafikán című kiállítások.
A kilencvenes évek eleje óta rendszeresebben jelentkezünk képzőművészeti
kiállításokkal. A múzeumban virtuális galéria működik, a Linné Galéria.
Névadója az a Makovecz Benjamin, akinek kiállításán száz természeti tárgy
-- apró fragmentumok, tollak, levelek, termések, kövek, csontok, ürülék
-- fotográfiánál jellemzőbb ábrázolata kerekedett ki együtt a mindenség
szimbólumává. A Linné Galériában a természetet, ember és természet viszonyát
ábrázoló művészek anyagát állítjuk ki. Az új múzeumépület megnyitásakor
az Altamira Egyesület tagjai jelentkeztek közös anyagukkal, majd mostanra
közülük Szunyoghy András és Nagy Judit önálló anyaga is megjelent. Ezeknek
a kiállításoknak a megnyitására másfajta közönség érkezik, mint a tudományos
kiállításokéira. A kiállítások hírére olyanok is eljönnek hozzánk, akik
egyébként a humán területen működő múzeumokat látogatják. Ők a művészetért
jönnek, de ott lévén, találkoznak a természettudományokkal
is. Más látogatóink
a tudományos anyag miatt jönnek, és meglepetéssel tapasztalják a művészet
erejét, szépségét.
Mindkét oldal jól jár ezekkel a kiállításokkal. Reméljük, a természet is.
Silvia Szaboóva
Mandala
1.
Egyedül...
Fehér papírlap, színes ceruzák és csend. CSEND. A szabadon dolgozó kéz
kört rajzol, színeket választ. A vonalak maguktól formálódnak. Gondolatok
ébrednek és jelennek meg a papíron -- tisztán, de mégis másképp. Hogy történt
mindez? Az első mandala. Az első olyan rajz, amiben tisztán látom önmagam.
Valami felszabadult, mint mikor a víz -- áttörve a gátat --, szabadon ömlik
tovább.
2.
Gyerekekkel...
Mi ez? De szép! Én is szeretnék ilyet rajzolni. Csendes este együtt,
csak halk zene szól és a ceruzák sercegnek a papíron. Figyelő gyerekszemek,
csücsörítve koncentráló ajkak. Még egy kört és még egyet. Azután rácsodálkozás.
Ki mit gondol saját -- önmagától alakult -- képéről. A gyerekek, akiket
máskor erőszakkal kell az ágyba tuszkolni, csendben, átszellemülten mennek
aludni. Az elején nem voltak megelégedve a rajzaikkal. Később ők is ráismertek,
felismerték -- a szépség fogalma valami más, mint amit a hétköznap sugall.
A mandala szanszkrit szó, eredeti jelentésében kör illetve a kör központja.
Egyúttal kör alakú, rajzolt vagy bármilyen más módon létrehozott kép. A
kör a legrégibb időktől lenyűgözi az embert. A mágikus forma végigkíséri
az ember életét. A petesejt a termékenységet idézi; a kerék a valós és
szimbolikus mozgás szimbóluma; a Nap gömbje, a Hold az élet lehetősége
és a kozmosz "tapintható" közelsége az ember számára. De a tábortűz körül
ülve akaratlanul is kör formálódik. Az asztal köré ülünk -- az asztal "ősképe"
is a kör alakú asztal volt (Arhur király és a kerekasztal lovagjai: amikor
mindenki egyenlő). A legtöbb vallási rituálé kapcsolatban van a körrel.
A gömb a természetben: a legnagyobb összetartás (hiszen azonos tömegű testek
közül a gömbnek a legkisebb a felülete. "Itt van legközelebb önmagához
az anyag"). A kultúrában is hasonló értelmű: az összetartozás, a segítség(nyújtás)
szimbóluma.
A mandala több, mint kép a körben. Jung szerint (megerősítve az ezredéves
buddhista hagyományt) a mandala személyiségünk központjával, önmagunk legmélyebb
rétegeivel áll kapcsolatban. Kapcsolatban van egyéniségünk, energiáink
forrásával -- valamivel, ami tudattalanként láthatatlan a mindennapokban,
de cselekedeteink valódi irányítója. A keleti hagyomány szerint "öntudatlanul"
rajzoló kezünk legbelső energiáinkkal áll kapcsolatban, az onnan származó
mintákat emeli felszínre. Ezért hatékony és termékeny eszköze önmagunk
megismerésének -- valónk tudatos felismerésének, személyiségünk fejlődésének
(ezt felismerve a személyes pszichoterápia elfogadott eszközévé vált a
mandala nyugaton is).
A mandala köre falként védi a belső rajzot -- a megjelenő belső világot.
A védett térben -- az olvasni tudó számára -- megjelennek a belső feszültségek,
a feldolgozatlan konfliktusok, a tudatos és nem tudatos vágyak, álmok.
A képről visszaáramlik mindez az információ -- segítve a felismerést, megértést,
a gyógyulást.
A mandala nem feltétlenül "szép". Nem is az a célja, hogy elkápráztassa
tájképfestészethez szokott ízlésünket. A mandala kapcsolat. Esztétikuma
a kivetülés (rajzolás) közben és végeztével keltett érzésekben ölt testet.
Az elkészült mandala későbbi relaxáció, elmélyülés tárgya és irányítója
lehet. "Belépve" a kép terébe színei, formái jelentőséggel telítődnek,
utat mutatnak.
3.
Egymás között...
Hárman voltunk. Tudtuk, hogy a következő napokat együtt folyamatos munkával
kell töltenünk, hogy egy adott problémát megoldjunk. Az első
időben folyamatosan
vitatkoztunk. Képtelenek voltunk egyetérteni. Éreztük: ebből nem sülhet
ki túl sok jó. Majd lassan kiengedtünk, már jobban ment a közös munka.
Az utolsó napon közös mandalát rajzoltunk: spirálok, színek, különböző
anyagok. A közös nagy papíron mindenki önmaga dolgozott -- színekké, formákká
változtak az elmúlt napok elvárásai, érzései, tapasztalatai... Nagy, körré
formálódott közös kép.
4.
Nagyobb csoportban...
Továbbképzés. A reggeli érkezés után a jól ismert kép: mindenki egyszerre
közeledik és tart távolságot. Senki nem ismer senkit. Az egynapos közös
munkához azonban nyitottság és bizalom kell. Közös mandala kialakításával
kezd a csoport. Mindenki hozzáad valamit a környéken található dolgokból
a formálódó képhez. Valamit, ami kifejezi azt, amit ebben a pillanatban
érez, amit most gondol önmagáról. Kemény kövek, szinte észrevehetetlen
virágok, friss levelek, görcsös fadarabok, érett gyümölcsök kerülnek a
képbe. Az eredmény, a körré formálódó közös mandala, mint minden alkalommal,
most is segített: a keskeny, sokszínű végenincs vonal önmagába tért --
a mozgás és egyensúly együttes jelenlétét szimbolizálva...
Folyamatos mandala
Az egyhetes decemberi tréning témája a környezeti neveléshez kapcsolódott.
A harminc, különböző életkorú, képzettségű résztvevő a képzeletre épülő
környezeti játékok szerepéről tanult -- többek között a mandaláról. Miképp
kapcsolja össze a kép az embereket, miképp segíti a mi formálódását a sok
énből -- közben észrevétlenül közelítve a résztvevőket a környező tájhoz,
a természethez. Az első nap reggelének kérdése: Ki vagy te? A hajnalban
levelekkel hóba rajzolt körbe mindenki összegyűjti a környékről, ami érzése
szerint legjobban kifejezi saját elképzeléseit a tréningről, pillanatnyi
kapcsolatát a környékkel a körülötte állókkal. A kapcsolat mandalája...A
hét derekára a résztvevők -- a több órás terepi gyakorlatok, tantermi foglalkozások,
átbeszélgetett esték után -- már jobban ismerik egymást. A csütörtök esti
kérdés: Mit adsz és mit kapsz e napokban a környezetedtől? A mandala "falát"
most a hóba állított gyertyák világítják meg. Változnak a válaszként alakuló
közös mandala színei, formái, anyagai is. Összetettebb, harmonikusabb a
kép -- a közeledés jele.Az utolsó nap, búcsúzás előtt a foglalkozás vezetője
-- az eddigiektől eltérően -- a kör közepét jelöli ki: méretes szikladarab
kerül a hóba. A kő az állandóság, a változatlanság szimbóluma. De a lassú
alakulás a folyamatos, kitartó változás jele is. És a kérdés: Mi változott
benned? Táguló kör alakul a kő körül...
A témával bővebben foglalkozik
S. F. Fincher: Mandalakészítés című könyve
(Édesvíz Kiadó Bp. 1998)
|