FÖLDÖNJÁRÓ
Cornell JÁTÉKOK

A Cédrus nyári magazin számában jelent meg J. Cornell Örömmel a természetben című írása. Több olvasónk kérte, közöljünk néhány konkrét játékot is a könyvből. Az alábbiakban ennek a kívánságnak teszünk eleget.
 


 
TERMÉSZETI JELENSÉGEK
 
A csoport egy természeti jelenséget, folyamatot játszik el: pl. a szukcessziót, a víz körfogását, egy táplálékláncot vagy akár a fotoszintézist vagy egy jégkorszakot. A korábban tanultak ismétlésére, felidézésére, elmélyítésére szolgáló játék.12-18 szereplő az ideális, nagyobb csoportokat érdemes több kisebbre osztani, akik különböző folyamatokat játszanak el. Felkészülési idő után a csoportok előadják egymásnak a "folyamatot". Találgatni csak az előadás végén szabad! Segédeszközöket minél kevesebbet használjanak, és ne is nagyon beszéljenek. A végén elmondhatják, mit miért csináltak.
  


 
NÉMA ÖSVÉNY
 
A játékot abból a célból dolgozták ki, hogy nagylétszámú osztályok minden tagja megtapasztalhassa a természetben való egyedüllét élményét.
Elmeséljük a gyerekeknek, hogy az amerikai indiánok gyermekei az ő korukban egyedül ki szoktak menni az erdőbe, hogy a természet bölcsességét keressék, mert érzik, hogy a természet sokat elárul magáról és őróluk is, ha nagy csöndben és figyelemmel vagyunk.
Adunk a gyerekeknek távcsöveket, nagyítókat és egyéb eszközöket is, hogy ezekkel tevékenykedve motiváltságuk hosszabb életű legyen, de hangsúlyozzuk, hogy a lényeg az, hogy teljesen csendben, tudatosan a környezetre figyelve kell ülniük.
Nagyon fontos, hogy a gyerekeket úgy osszuk el egyenletesen az ösvény mentén, hogy ne lássák egymást. Ezt a következőképpen valósíthatjuk meg: útközben, ha megfelelő helyre érünk, emeld fel a kezed: gyerekek, aki itt szeretne maradni, jelentkezzen. Aki először némán felteszi a kezét, az maradhat.
Jó, ha van egy segítő, aki a gyerekeket 20--30 perc elteltével összeszedi. Kérjük meg őket, hogy a visszaúton se beszélgessenek. A játék végén a csoport tagjai megfelelő hangulatban lesznek élményeik kicserélésére, ezért menjünk olyan helyre, ahol kényelmesen le lehet ülni.

 


 
FÉNYKÉPEZŐGÉP
 
A fényképezőgép a könyv talán legvidámabb és legnagyobb hatású játéka. Egyszerű, természetes módon megszünteti a nyugtalanságot, szétszórt gondolatokat, és szabaddá teszi fejünket a természet zavartalan megfigyelése számára.
Az egyik játékos lesz a fényképész, a másik a fényképezőgép. A fényképész a csukott szemű fényképezőgépet elvezeti egy szép látványhoz; a kiválasztott kép felé irányítja, majd lenyomja a gombot (lásd később), hogy exponáljon.
Nagyon fontos, hogy a fényképezőgép szemei két felvétel között csukva legyenek! így a megvilágítás 3--5 másodperce megdöbbentő erővel hat. Sokan mesélték már nekem, hogy az így "lefényképezett" képet még évek múlva is pontosan őrizték emlékezetükben.
A fényképészek használják alkotóképességüket a képek kiválasztásánál! Magyarázzuk el nekik, hogy klassz képeket csinálhatnak szokatlan nézőpontokból, például egy fát alulról fényképezve, vagy egészen közel hajolva valamihez.
A fényképezőgép-játékban nem szavakkal, hanem valódi természeti élményekkel dolgozunk, ezért egészen kicsi gyerekek ugyanúgy részt tudnak benne venni, mint a felnőttek. Megható látvány, mikor egy ötéves gyerek szüleit vagy nagyszüleit fényképezőgépként "használja" és velük együtt élvezi a természetet.
Az exponálás vállra koppantással történik: az első koppantásra a fényképezőgép kinyitja a szemét, a másodikra becsukja. Akár mondhatjuk: "Nyit-Zár".
Nagyobb gyerekeknél, felnőtteknél történhet az exponálás a fül meghúzásával is; kisebbeknél ez nem ajánlatos, mert gyakran nem tudnak ellenállni a kísértésnek, hogy ujjukat a "fényképezőgép" fülébe dugják!A legnagyobb "exponálási idő" három-öt másodperc. A túl sok fény -- mint a valódi fényképezésnél -- itt is elrontja a képet!
A fényképész előkészítheti a "gépet" arra, hogy milyen "objektívet" használjon, közeli vagy távoli képet szeretne-e készíteni. A nyitott kamerát lassan mozgathatjuk is -- ilyenkor az exponálási idő picit hosszabb is lehet.
Fordítson elegendő időt arra, hogy elbeszélgessenek az alkotó fényképezés alapelveiről -- főleg kisebb gyerekek esetében. Fontos az is, hogy megértsék: csak a legszükségesebb esetben beszélgessenek. A csönd fontos eleme annak, hogy a fényképezőgép jobban összpontosítva "élesebb" képet készítsen.
Időt igényel anak bemutatása is, hogy a csoportok hogyan vezessék a csukott szemű fényképezőgépet.
A fényképezésre kb. tíz percet adjunk; utána szerepcsere.
Miután mindenki mindkét szerepet eljátszotta, osszunk ki rajzlapokat, és kérjük meg a résztvevőket, hogy rajzolják le (hívják elő) a képet, amit fényképezőgépként készítettek.
Készíthetünk fényképsorozatokat is egy-egy témában; írhatunk a képekhez történetet.
December közepén jelent meg 
Joseph Cornell: "Kézenfogva gyerekekkel a természetben" 
című könyve a Magyar Környezetnevelési Egyesület kiadásában.
Ára: 550,-- Ft
Megrendelhetô az egyesület címén: 1997 Budapest 62. Pf. 530