Közművelődés és
ökológiai szemléletváltás
Vásárhelyi Tamás biológussal,
a Magyar Természettudományi
Múzeum főigazgató-helyettesével
beszélget Mangel Gyöngyi
-- Milyen értelemben beszélhetünk manapság közművelődésről? Milyen
szerepe lehet az ökológiai szemléletváltásban?
-- A közművelődés témái sorába éppúgy bele kell tartoznia a természet
és a társadalom kapcsolatának, mint az emberi környezetnek és védelmének.
A közművelődésnek nagyon fontos szerepe lehetne azon felnőttek formálásában,
akik kikerültek már a szokásos iskolai, felsőoktatási keretek között folyó
oktatásból vagy tanulásból. Az ő számukra nagyon-nagyon kevés lehetőség
marad, s ezek közül is nyilvánvalóan a televíziózás a legnépszerűbb. De
ha valaki egy-két napon keresztül nézi a tévé műsorát, akkor rájön arra,
hogy nem környezeti értékek jelennek meg elsődlegesen a képernyőn.
-- Ön most elsősorban a felnőtteket említette, de a környezeti szemléletváltás
területén a gyerekek nevelésének is nagy szerepe van.
-- Ha közművelődési tevékenységnek tekintjük a nem oktatási intézmények
gyermeknevelési programját is, akkor ez a terület az én számomra nagyon
ismerős, hiszen a múzeumok tipikusan ilyen helyek, bár a felnőtteket is
megszólítják, nemcsak a gyerekeket.
A természettudományos jellegű tárgyakat őrző múzeumok esetében például
az ott dolgozók gondolkodása kifejezetten arra irányulhat, hogy az anyagot
oly módon mutassák be, hogy valamilyen természetvédelmi téma köré csoportosítsák
azt. Egy ilyen gazdagon illusztrált kiállítás sokkal jobban hat az érzelmekre,
de a tudatot is hatékonyabban képes formálni, mint egy száraz leírás, vagy
akár a színes képekkel illusztrált könyv.
-- Nagyon sok olyan modern eszköz van, amely közelebb hozza a megértési
folyamatot, példának okáért a számítógépeket is be lehet erre vetni. Önök
a kiállításaikon keresztül különösen fontos szerepet szánnak a környezeti
szemlélet megváltozásának.
-- Mi éppen ezért választottuk az ember és a természet kapcsolatát
az állandó kiállításunk témájául. Tárgyainkon kívül ún. interaktív eszközöket
állítunk ki, amelyek kifejezetten azt kívánják, hogy a látogatóink hozzányúljanak
a tárgyakhoz, készülékekhez és valamilyen módon manipulálják azokat. Egyre
közismertebbek azok a számítógépes interaktív programok is, amikor egy
egérrel, vagy a képernyő megérintésével lehet különböző változásokat előidézni.
Az interaktív készülékek mellett nem az szól elsősorban, hogy ezek játékosak,
és ezért mindenki szeret velük játszani. Tudományos felmérések szerint,
ha valaki aktívan, cselekvően foglalkozik valamivel, amiről tanulni akar,
akkor 20-30-40%-kal jobb hatásfokkal jegyzi meg a tanulságot. Ugyanakkor
a kiállításon nagyon nagy hangsúlyt helyeztünk arra, hogy az érzelmekre
is hassunk. A környezeti nevelésben egyre inkább teret hódít az a felismerés,
hogy a magyarországi oktatás meglehetősen érzelemszegény, vagyis az iskolák
nagyon száraz tananyagokat közvetítenek. Az érzelmek felkeltésére pedig
alkalmas akár egy állathang, egy művészeti alkotás vagy egy hatalmas állat
közelsége, és mi ezt igyekszünk, amennyire csak lehetséges, kihasználni.
-- Az önök múzeuma egy nagy, költségvetési intézmény, amelynek szakmai
feladatai közé tartozik a közművelődés segítése. Van-e jelentősége a közművelődésben
az önszerveződésnek?
-- A közművelődés és a környezeti tudatosság kapcsolata rendkívül fontos.
A közművelődés ugyanis nem más, mint emberek saját szándékon, saját elkötelezettségen
vagy saját kedven alapuló tevékenysége és együttműködése valamiért. Olyan
korszakban élünk, amikor az emberek nagyon-nagyon távolodnak egymástól.
Hiába is igyekszik valaki minden propagandaeszközt felhasználni ahhoz,
hogy meggyőzzön minket a számítógépes hálózatok emberi kapcsolatok kialakulását
segítő voltáról. Az emberi kapcsolatok sokkal többet jelentenek, mint azt,
hogy egy képernyő segítségével információkat közlünk egymással. A kapcsolatok
kialakításához elengedhetetlen az állampolgárok önszerveződése. Amikor
rendszeresen találkozom valakivel, oldott és kötetlen formában tudunk eszmét
cserélni, látjuk egymás arcát, és az arc sokkal több információt közvetít,
mint a beszéd vagy az írás. Ha a személyes kapcsolatok nem hiányoznak az
életünkből, akkor nem kell pótolni őket mondjuk nyugati autóval, Karib-tengeri
nyaralással, vagy olyan dolgokkal, amelyek a környezet számára nagyon károsak.
Hosszú és áttételes folyamat ez, de eljuthatunk oda, hogy pusztán az emberi
kapcsolatok ápolása és fenntartása révén csökkenthetjük az emberek ama
belső vágyát, hogy a különböző termékek fogyasztásán keresztül mutassák
meg, ők is valakik és valakikhez tartoznak.
-- Említette, hogy a televízió nem környezetvédelmi, ökológiai szemléletet
közvetít, hanem legtöbb műsorában fogyasztásra ösztönöz. Vajon az önszervező
közösségek alkalmasak-e arra, hogy ellensúlyozzák ezt a rendkívül erős,
agresszív hatást?
-- Illúzió volna azt gondolni, hogy társadalmi csoportulások vagy szervezetek
önmagukban hatékonyan fel tudnak lépni ez ellen. Arra gondolok, hogy a
környezetvédők, környezeti nevelők egyre inkább tudatosítják a tagjaik
sorában és igyekeznek a gyerekek között is tudatosítani, hogy a reklám
az nemcsak informál, hanem többletfogyasztásra serkent. Még igazából meg
sem tudtak ezzel a gondolattal jelenni a médiában, amikor a reklámszakemberek
már szagot fogtak, és megjelentek az ellenreklámmal, helyesebben a reklámvédő
reklámmal. Azt kell látnom, hogy óriási lépéshátrányban vagyunk. A legtöbb,
amit egy ilyen közművelődési szerveződés tehet, hogy megpróbálja legalább
a saját tagjaiban tudatosítani azt, hogy a reklámokat tudatosan nézzék,
ne dőljenek be azoknak a nagyon egyszerű, humánetológiai vagy lélektani
trükköknek, amelyek hozzátartoznak a reklám lényegéhez. Tehát nem lehet
hibáztatni a reklámszakembereket, csak a reklámokat, amelyeknek -- akarva-akaratlanul
-- állandóan bedőlünk.
-- Akár lehet hibáztatni őket is, hiszen nem egy, hanem egyre több
esetben etikátlanok a reklámok, amelyek fogyasztásra, és ezáltal környezetpusztításra
ösztönöznek. Akkor, amikor az ember nézi a televíziót, jön a reklám két
film között vagy a filmek közepén, és a reklám hangosabb mint maga a filmszöveg.
-- Erre viszont rá tudok duplázni, vannak ennél csalafintább reklámok
is. Hiszen amikor bármelyik reklámban közelről mutatnak egy arcot, szemet,
egy vagy hirtelen kinyíló szemet, az hormonális változásokat vált ki a
nézőkben, méghozzzá teljesen ösztönöseket. Ez a reakció visszavezethető
abba a korszakba, amikor még a fa tetején élt az ember, és egy rányíló
szempárra -- amely lehetett egy ragadozó szempárja is -- oda kellett figyelnie.
A hirtelen kinyíló szemekre emiatt tapad a figyelem, ezért muszáj odanézni
a reklámra is, muszáj egy picit jobban odafigyelni rá. Ez nem sokban különbözik
attól a klasszikus esettől, amikor egy film kockái közé bekevertek reklámkockákat,
amelyeket a nézők nem is vettek észre, de a tudatukat mégis befolyásolták.
-- Vagyis a reklám a tudatalattinak a tudatos befolyásolására épít.
Innen már csak egy ugrás annak gondolata, hogy szándékosan kényelmetlenné
teszik a tömegközlekedést azért, hogy több autót vásároljunk, szándékosan
gyatra a termék, hogy hamar tönkremenjen, ki lehessen dobni a szemétbe,
és újat lehessen vásárolni. Mennyire lehet ezeket a hatásokat ellensúlyozni?
-- Érdemes arra gondolnunk, hogy 10-15 évvel ezelőtt Magyarországon
egyáltalán nem ismertük a környezeti tudatosság fogalmát. Voltak természetvédők,
voltak természetvédelmi szakkörök, de ez inkább egy nagyon szűk társaság
ügye volt. Azzal együtt, hogy a természetvédők szerények, és nem tudnak
olyan látványosan és rikítóan megjelenni, mint pl. bármely reklámozott
termék, a gondolataik a társadalom széles körében ismertek. Ez nagy reményt
adhat nekünk. De ha a másik oldalát nézem ennek, azt, hogy a természetvédők
változatlanul szeretnek szürke papíron zöld nyomtatványokkal megjelenni,
amelyek nem feltűnőek, még csak nem is biztos, hogy olvashatók, de a szemet
sokkal inkább pihentetik, mint a többszínnyomású, nagyon elegáns, nagyon
vonzó, nagyon szép termékek, akkor nemigen remélhető az, hogy átütő hatást
tudnának elérni. Nem tudom, hogy hol az ízlés határa, hol lehet megtalálni
a megfelelő egyensúlyt. Most, ha úgy tetszik, a környezetvédelem marketing-
és reklámgondjait mondom. Látványosabbnak kellene lennünk és sokkal közelebb
kellene jutnunk a mai stílusirányzatokhoz vagy a mai elvárásokhoz, és sokkal
inkább olyanná kellene válnunk, hogy minket is észrevegyenek az állampolgárok.
Nem tudom, hogy mennyien vagyunk. Az biztos, hogy egyre több ember gondolkodik
most már a természetről és az emberi környezetről úgy, hogy ezek nagyon
szorosan összetartoznak, az egyik a másik nélkül nem tud fennmaradni, s
mi sem tudunk a természet nélkül fennmaradni. De hát addig nem állhatunk
meg, amíg minden ember ezt nem gondolja. Valóban nem marad meg az emberiség,
nem marad meg a Föld sem, hogy ha ez így megy tovább.
-- Ön természettudós, biológus, aki nemcsak a közművelődéssel foglalkozik
aktívan, hanem a természettudománnyal is. A természetben vannak olyan minták,
amelyeket az emberi társadalomban elfelejtettünk. Ehhez hasonlóan az
emberi történelemben is vannak olyan minták, amelyeket a jelenkor társadalmában
elfelejtettünk, olyan tradíciók, hagyományok, amelyek nagyon közeli, természetközeli
szemléletet sugallnak.
-- Az emberi megismerés fő iránya az utóbbi évszázadokban teljesen
egyértelműen analitikus irányba ment, tehát a természetet egyre kisebb
részekre szedte szét az emberiség vagy az emberi tudás, és egyre kisebb
területeken, egyre mélyebbre hatolt. Nyilvánvaló, hogy a mélyreható analitikus
tudásunk olyan viselkedésformákat is feltárt különböző állatcsoportoknál,
amely viselkedésformák gyökerei megtalálhatók az embereknél, vagy amelyek
annyira mélyről jönnek, hogy fiziológiásan bennünk vannak. Az, hogy ezekről
tudunk, talán nem baj, sőt, előnyös lehet. Az előbb éppen arról volt szó,
hogy például a reklámszakma ezt ki is tudja használni. Rengeteget lehet
tanulni az élővilágról, de a legnagyobb dolog amit tanulnunk kellene róla,
az a sokféleség, a diverzitás. Azt nem tudjuk bebizonyítani, még csak érezzük
és egyre inkább érezzük, hogy az élővilág fennmaradhatósága az épp a diverzitás
eredménye. S amit itt tanulnunk kellene, az az, hogy a saját kultúránkban,
a saját mindennapjainkban is meg kellene őriznünk ugyanezt a diverzitást,
mert feltehető, hogy a kulturális hagyományaihoz nagyon erősen kötött emberiség
fennmaradását legalább annyira segíti a kulturális diverzitás, mint amennyire
az élővilágot annak sokfélesége.
-- Azért néha el kellene gondolkodnunk olyan jelenségeken, hogy a diverzitásnak,
amelynek benne kell lennie a kultúrában, ahogy mondta, benne kellene lennie
a természetben, benne kellene lennie a társadalomban is, szinte nyoma sincs.
Például az étkezési diverzitásunk milyen módon szűnik: az egyik oldalon
pl. a népek konyháját dicsérjük, a mindennapokban meg azt lehet tapasztalni,
hogy az anyuka bevonszolja a gyereket a száraz egyenhamburger és kóla evőhelyekre.
Minthogyha valami kettősség lenne itt.
-- Ez hasonló ahhoz, mint az én gyerekkoromban a kettős nevelés. De
akkoriban ez teljesen egyértelműen vallásos és nem vallásos nevelést jelentett,
vagyis azt, hogy az iskola egészen más értékeket sugallt, mint amit sok
gyerek a családban tanult. De amíg akkor a különbség világnézeti volt,
most sokszor az anyuka azért tömi a gyerekét egyentáplálékkal, mert siet,
rohan, néha maga sem tudja megmondani hova, miért. Belénk van táplálva
az az igény, hogy több pénzt keressünk és aztán azt költsük is el. Rohanunk
pénzt keresni, és a sietség miatt többet költünk el mindennapjainkra. Sok
gyerek imádja a hamburgert, de nem mindegyik. Világszerte felismert tendencia,
nemcsak Magyarországon, hogy a gyerekek most már egészen új ideológiákkal
állítanak haza és sok dologban tudják a szüleiket nevelni. Talán a mi múzeumunk
is olyan, hogy ha kis mértékben is, de megváltoztatja a gyerekek természetről,
környezetről való gondolatait, azaz a közművelődés segíti az ökológiai
szemléletváltást. Nagyon sok környezeti nevelő számára éppen az ad reményt,
hogy a gyerekeiken keresztül talán a szülők nemzedékét is meg lehet változtatni.
Mert ha azt kellene megvárnunk, amíg a mai gyerekek felnőnek s mások lesznek,
és általuk a világot gazdaságosabban vagy takarékosabban fogyasztjuk, az
nagyon-nagyon sokára jönne el.
A beszélgetést készítette Mangel Gyöngyi.
Pethő Ágnes
Biotechnológia
és/vagy biodiverzitás?
A XX. század végén új interdiszciplináris
tudományág alakult ki: a biotechnológia.
A biotechnológiai kísérletek például
fogyasztási termékek élő szervezetek általi mesterséges előállítására vagy
növények és állatok "tökéletesítésére" irányulnak. Jelenleg a világon mindenütt
heves viták zajlanak a biotechnológia etikai
és ökológiai aspektusairól."
A "tökéletesítés" alatt nem csupán a nemesítést, hanem például géntechnológiai
eljárások alkalmazását értjük, ami minőségi ugrást jelent a beavatkozások
sorában.
A géntechnológia forradalmasította a biotechnológiát. A "génsebészet" lehetővé
tette, hogy a biológiai szabályozó rendszerek kiiktatásával idegen géneket
juttassanak különböző fajokba, transzgénikus növényeket, állatokat és mikroorganizmusokat
állítsanak elő. Míg a hagyományos biotechnológiai eljárásokkal csak az
azonos vagy közeli rokon fajok keresztezhetők, a géntechnológiával egymástól
genetikailag egészen eltérő fajok örökítő anyaga is kombinálható. Míg a
hagyományos nemesítéssel csak az adott faj génkészletében kódolt tulajdonságok
hozhatók ki hosszan tartó, többéves szelekcióval, addig génsebészeti úton
idegen gének rövid idő alatt beültethetők más genomba.
Mindez igen jól hangzik! Ugyanakkor sajátos ellentmondás van világszerte
kialakulóban.
A világproblémák feltárása során szembesülnünk kellett a biológiai sokféleség
veszélyeztetettségével, ezért a 80-as évektől számos nemzetközi egyezmény,
program és szervezet küzd a biodiverzitás feltárásáért, megőrzéséért és
hasznosításáért.
A világon leírt 1,5 millió (potenciálisan létező akár 40 millió)
faj elenyésző hányadát hasznosítjuk élelmezésre. Ha a táplálkozásra alkalmas
fajok számát csak pár tízezernek (10-15 ezer) tekintjük, akkor is ezek
közül ma csupán 150 növényfajt termesztenek, s közülük mindössze 3 faj:
a rizs, a kukorica és a búza biztosítja a növényi kalória- és fehérjeigény
60%-át.
Kulcsfontosságú volna tehát a még rendelkezésünkre álló táplálkozási források
feltárása és a hasznosítható fajok/fajták számának bővítése. Ezzel szemben
húszmillió hektár erdőt vágnak ki évente és a fajok kipusztulásának mértéke
napjainkra ezer-, tízezerszeresére gyorsult fel a földtörténeti korok során
bekövetkező átlaghoz képest. 2050-ig a növényfajok egynegyedének a kipusztulásával
kell számolnunk.
Az 1950-es évektől, a "zöld forradalom" jegyében az őshonos fajokat világszerte
néhány magas termékenységű fajjal helyettesítették, ami az állományok uniformizálódásához,
a vadon élő és rokon fajaik gyors eltűnéséhez vezetett. Pédlául Indiában,
ahol több, mint 30 ezer faj élt, ma az élőhelyek háromnegyedét tíz rizsváltozat
foglalja el. Az uniformizálódás maga után vonja az ellenállóképesség csökkenését,
melynek kivédése óriási összegeket emészt fel.
Ezeket a nemesített fajokat és fajtákat rendszeresen tökéletesíteni kell.
Génsebészeti úton növelhető a gyomirtókkal vagy rovarokkal szembeni ellenállóképességük,
fokozható a stressztűrésük, vagy akár ugrásszerűen növelhető hozamuk. Az
intenzív rendszerek így még intenzívebbé, még specifikusabbá tehetők, hiszen
még több vegyszert, még nagyobb környezeti terhelést bírnak ki. Igaz a
táplálkozási lánc tagjaiba még több toxikus anyag kerül, de ezzel már nem
törődnek a vegyszereket szabadalmaztatók és forgalmazók.
Meglehet egy sikeres, génmanipulált faj vagy fajta akár a népélelmezésben
is komoly szerephez juthat és az éhínség elleni harc segítőjévé válhat,
de ez kizárólag az adott genetikai monokultúra elterjesztésével és intenzív
rendszerének fenntartásával biztosítható.
Egy, gyomirtórezisztens burgonya fajtaelismerése, szabadföldi termesztése
és szétterítése a világban milliárdokat hozhat a kísérletezők és a forgalmazó
multinacionális cégek számára. Óriási üzlet!
Eközben az őshonos fajták kipusztulása és a homogén típusok alkalmazása
következtében kialakuló gyorsuló genetikai erózió a világ tápanyagellátását
alapjaiban rengeti meg. Hiszen genetikai tartalékok nélkül a termékeny
fajták fenntartása is lehetetlenné válik.
Biotechnológia a biodiverzitás megőrzéséért
A veszélyeztetett vagy kipusztulófélben levő vadon élő és természtett növény-
és állatfajok, illetve fajták megmentésére génbankokat létesítenek.
A génbankokban megsemmisítik a beteg sejtvonalakat, beazonosítják a hasznos
géneket. Sor kerülhet génsebészeti úton a hibás gének javítására. Tökéletesítik
a hosszú távú tárolás módszereit és biztosítják a felhasználók számára
a hatékony szaporító anyagot. Növényi szövettenyésztéssel lehetővé válik
akár genetikailag azonos egyedek tömeges előállítása is. Az állattenyésztési
biotechnológiában alkalmazott embriófelezés és klónozás szintén genetikailag
azonos utódokat eredményez. Ez lehetőséget adhat arra, hogy a kipusztulófélben
lévő fajok kevés egyedéből, illetve sejtjéből is képesek legyünk az adott
fajt megőrizni.
Sajnos a sejt-, illetve szövetkultúrák korlátolt ideig tarthatók fenn,
gondoskodni kell időnkénti megújításukról és azzal is számolni kell, hogy
felhasználásukig a külső környezet változik. A fontosabb korlátozó tényező
azonban az, hogy egy faj, ill. fajta fennmaradását nem lehet génbanki vonalakra
építeni a beltenyésztési leromlás és a genetikai sodródás veszélye miatt,
valamint a megváltozott környezethez való alkalmazkodás hiánya miatt sem.
Ezért a biotechnológiai eljárások, mint kiegészítő módszerek jöhetnek szóba
a veszélyeztetett fajok élőhelyükön való megőrzése mellett.
A biológusok egy része ugyanakkor állítja, hogy a géntechnológia a biodiverzitás
fennmaradását erősen veszélyezteti. A biológiai sokféleségről szóló riói,
nemzetközi egyezmény (1992) külön foglalkozik a biotechnológiával, és a
felek egy ún. Biológiai Biztonsági Jegyzék összeállításán fáradoznak. Számos
nemzetközi szervezet -- mint például a Greenpeace, a Föld Barátai, az ANPED
--, átfogó kampányba kezdett a géntechnológiai termékek bojkottálása és
ellenőrzése érdekében.
Milyen okok miatt változott meg a géntechnológia megítélése? Az elsődleges
ok az, hogy olyan keveset tudunk a gének szabályozási, expresszálódási
folyamatairól, hogy a génmanipulációk a vaktában történő lövöldözéshez
hasonlatosak.
Az állítás alátámasztására tekintsük át vázlatosan a génbevitel módszerét.
Minden gén tartalmaz egy szabályozó, ún. promoter régiót, mely kontrollálja
a gén információs részének beépülését. A szabályozó rész szövet- és időspecifikus,
azaz meghatározza, hogy egy gén tartalma hol, mikor, miként szólaljon meg.
Génsebészeti úton, idegen gének beépítése más, nem rokon szervezetbe csak
e szabályozó/gátló rendszerek kiiktatásával történhet meg.
Például, ha egy lepényhal hidegtűrő génjét kívánjuk beépíteni a paradicsomba,
akkor ehhez a hal különböző, vizsgált génszegmenseiből ki kell választani
az adott gént, sokszorosítani kell, majd a paradicsomsejtek megfelelő helyen
enzimmel hasított DNS-éhez kell "ragasztani".
Az új gént különbözőképpen juttathatjuk a paradicsomba. A legegyszerűbb
az ún. "shotgun" ("vadászpuska") technika, mikoris a kívánt gént tartalmazó
DNS-masszát vakon lövik be a növényi sejtekbe, remélve, hogy valahová majd
csak beépül.
A másik út valamiféle hordozó segítségével bevinni
a gazdasejtbe az "új" gént. Ehhez általában baktérium plazmidokat vagy
vírusokat használnak.
A hal gén azonban nem fog működni a paradicsomban, amíg azt a paradicsomsejt
által felismerhető szabályozó résszel el nem látjuk. Ez a promoter rész
származhat paradicsomból, vagy más szervezetből. A legtöbb kutató nem veszi
a fáradságot ahhoz, hogy megfelelő paradicsom promotert keressen, mivel
évekbe kerülne a szabályozási folyamat felgöngyölítése, hanem vírus-promotert
alkalmaz.
Mi a gond ezzel a módszerrel? Először is az "új" gén nem biztos,
hogy a kívánt helyre épül be. Egy másik gén közelében, vagy akár egy másik
génen belül, megzavarja annak működését és szabályozását. Ha az "új" gén
a DNS "néma", azaz nem-expresszálódó részébe kerül, a szabályozó régióval
kölcsönhatásba lépve, befolyásolhatja az egész szakasz "megszólalását".
Így a "néma" gén aktivizálódhat és nem kívánt fehérjék szintézisét indíthatja
el.
Nem tudjuk, hogy az instabilizálódott DNS-szakaszok nem fognak e pl. új
toxinokat, vagy allergéneket kódolni.
Előfordulhat, hogy az "új" gén több példánya is beépül egyidejűleg, ami
kikapcsolhat más, esetleg életfontosságú géneket.
Mivel a génsebészet "test-tube" tudomány, azaz a gének vizsgálata laboratóriumban
történik, kiszámíthatatlan, hogy mi lesz a szerepük és miként fognak viselkedni
egy tőlük egészen eltérő szervezetben. A nem várt meglepetésekre számos
bizonyíték van. Ez okozta például, hogy az USA Bestville-i Állatvédelmi
Kutatóállomásán a disznókba ültetett emberi növekedési hormont kódoló gének
a nagyobb testtömeg-gyarapodás helyett ízületi bántalmakat, csökkentlátást
és letargiát eredményeztek.
Külön gondot okozhat a vírus promoterek alkalmazása. A vírusok annyira
aktívak, hogy semmi és senki nem állíthatja meg őket, ha alkalmas gazdára
találnak. A gazdasejt DNS-ébe épülve folyamatosan szaporodnak. Erőteljes
promotereik a gazdasejteket a vírusgének leolvasására és vírusfehérjék
előállítására késztetik. Ha egy növényi vírus-promotert illesztünk génsebészeti
úton mondjuk a lepényhal fagyálló génje elé, a kombinált vírus/hal génekkel
fertőzve a paradicsomot, bevihető a növénybe a fagyálló gén.
A hátránya a dolognak az, hogy nem szabályozható a folyamat. A kombinált
génnel kezelt paradicsomban a vírus-promoterek szaporodása addig tart,
míg a vírusnak tetszik. Akár a gazdanövény gyengülését is előidézheti.
Előfordulhat az is, hogy promoter csak egy ideig dolgozik és az "új" gén
működése egyszer csak leáll. Vagyis megjósolhatatlan a kölcsönhatások mértéke
és módja.
A géntechnológia veszélyei a biológiai sokféleségekre
Idáig csak szervezeteken belül gondolkodtunk és nem vizsgáltuk meg, mi
lehet a hatása annak, ha a génkezelt szervezeteket kibocsátják a környezetbe.
A veszély tulajdonképpen ismételten a gének beépülésének és expresszálódásának
a kiszámíthatatlanságában rejlik. Noha a természetben az erősen specializált
élőlények életképessége általában kisebb, ezért a transzgénikus élőlények
esetében is az várható, hogy vadon élő egyedek közül kiszelektálódnak,
s nem szóródnak szét. De mi van akkor, ha éppen "új" adottságaiknak köszönhetően
ennek az ellenkezője következik be?
Az intenzív gazdálkodás kapcsán már szó volt róla, hogy a jó tulajdonságokkal
rendelkező génmanipulált fajok / fajták is csak a természetes élőlények
kárára szaporíthatók. Azonban ennél jóval nagyobb az a veszély, ha ezek
a szervezetek annyira életképesnek bizonyulnak, hogy elszaporodnak és gyomként
viselkedvén kiszorítják nemcsak a termesztett, de a vadon élő, bennszülött
fajokat és az azoktól függő többi növény- és állatfajt is. Ennek reális
esélye van, hiszen a genetikailag módosított szervezetek a beépített ellenállóképességük
stb. folytán szelekciós előnyhöz juthatnak.
A másik probléma az, hogy a génkezelt élőlények szaporodásukkal újratermelik
a velük felmerülő gondokat. A vírusok által manipulált idegen, de igen
életképes génjeik nemcsak szétszóródhatnak, de mutálhatnak, bejuthatnak
más rokon fajokba, így akár gyomfajok genomjába is, megnövelve azok életképességét.
S ha egyszer már "kiengedtük a szellemet a palackból", a génmanipulált
szervezeteket többé már nem zárhatjuk vissza a laboratóriumokba.
Egy meghatározott vírus génjeit tartalmazó növény ellenállóbb lehet ugyanazon
vírus fertőzéseivel szemben. Ezért számos növényfajba, pl. paradicsomba,
burgonyába ültettek már vírusgéneket. Ezek a gének azonban a rekombinációs
folyamatok során átalakulhatnak és új, esetleg még ártalmasabb növényi
vírus kialakulásához vezethetnek. A vírusoknak ellenálló, vagy új vírust
hordozó, agresszív növények annyira életképessé válhatnak, hogy a természetes
szabályozó folyamatokat megkerülve népesíthetik be az ökoszisztémákat.
Mivel a transzgénikus fajok a természetben elő nem forduló géneket és sajátosságokat
hordoznak, elszaporodásuk veszélyeztetheti a természetes ökoszisztémák
egyensúlyát. Megjósolhatatlan, milyen mértékben és szinten zavarják meg
például a táplálkozási ciklusokat. Nemcsak az élőlényekre, de a környezeti
tényezőkre (pl. talajszerkezetre, hőmérsékletre stb.) is hatással lehetnek
és befolyásolják azok kölcsönhatásait.
A génkezelt szervezetek -- kiszámíthatatlan hatásuk miatt -- akár elemi
csapást is mérhetnek a természetes ökoszisztémákra, veszélyeztetik a biológiai
erőforrásokat és a biológiai sokféleség fennmaradását.
Hol tart Magyarország? Mintegy nyolc évnyi előkészület után megjelent
az 1998. évi XXVII. törvény
a géntechnológiai tevékenységről, mely kerettörvény formájában szabályozza
a géntechnológiával módosított szervezetek zártrendszerű felhasználását,
a környezetbe történő kibocsátását, forgalomba hozatalát, illetve ezen
szervezetek szállítását, exportját, importját. E törvényhez számos végrehajtási
rendelet készült még és 1999. január 1. napján lép hatályba. Semmiféle
nyilvántartási, vagy engedélyeztetési kötelezettséget nem ír elő a mikroorganizmusokra,
sem a kutatási célú kísérletekre. Ez nagy hiányosság, melynek pótlására
nincs szándék, noha a biológiai biztonság előbbre való a kutatói szabadságnál.
A törvény meghozatala ugyancsak aktuális volt, tekintettel arra, hogy számos
multinacionális vegyszergyártó és génkezelt termékeket alkalmazó cég (pl.
a Monsanto, Ciba-Geigy, Nestlé, Danone, AgrEvo) létrehozta magyarországi
kirendeltségét és ugrásra készen várja, hogy génmanipulált fajtáit szabadföldön
termeszthesse, génkezelt termékeit piacra dobhassa, illetve drasztikus
gyomirtóját bevethesse. Természetesen hazai kutatóintézetekben is folynak
génmanipulációs kutatások, sőt néhány szabadföldi kísérlet is zajlik.
Azt is látni kell, hogy a törvény nem tiltja meg a szabadföldi kísérleteket,
csak engedélyhez (feltételekhez) köti. A genetikailag módosított szervezetek
széles körű alkalmazásával hazánk a multinacionális cégektől függő helyzetbe
kerülhet, nem szólva a környezeti veszélyekről. Ezen az üzleten egyedül
a forgalmazó agrárvállalatok nyerhetnek, az emberiség nagyot veszíthet
általa, a természetről nem is szólva.
Be kell ismernünk azt is, hogy az ember nem képes megfékezni saját kíváncsiságát
és még saját veszélyeztetettsége ellenére is kipróbálja
felfedezéseit (lásd atombomba). Tehát a folyamat megállíthatatlan.
A biotechnológiai és főleg a géntechnológiai kutatások a biológia olyan
alapproblémáit feszegetik, mint a fajhibirdizáció, a faj meghatározásának,
a genetikai szabályozásnak, a gének működésének stb. kérdései. Ezek a kérdések
sorsdöntőek lehetnek a jelenlegi problémák megoldása és az emberiség fennmaradása
szempontjából.
Ennek ellenére mértékletesnek és óvatosnak kell lennünk a génmanipulált
szervezetek bevetésével kapcsolatban. Egy robbanásszerűen fejlődő tudományág
esetleges túlkapásainak nem válhatnak áldozatává az amúgy is ökológiai
krízisben levő ökoszisztémák.
A géntechnológiai tevékenység szabályozásának úgy kell megvalósulnia, hogy
az a természeti erőforrások és a biodiverzitás fenntartását, az emberi
faj megmaradását szolgálja és ne szűkítse tovább túlélési esélyeinket,
ne veszélyeztesse a földi életet.
(A cikk szerzője, dr. Pethő Ágnes, biológus és humánökológus)
Ajánlott irodalom
Balázs Ervin: Biotechnológia, biológiai bizottság
Természet világa, 1996. Különszám 47.
Darvas Béla:
A genetikailag módosított élő szervezetek kibocsátásának környezeti
kockázatai
Fenntartható fejlődés Bizottság, 1997
Iza Kruszewska: Istent játszani
Lélegzet, 1997/9--10. 4--9.
Pethő Ágnes: Élőlények kaptafára
Élet és tudomány, 1995 |
Ian Robottom és Paul Hart
Behaviorizmus + individualizmus
= környezeti nevelés?
Az oktatás célja végeredményben az emberi viselkedés
alakítása. A különböző társadalmak szerte a világon azzal a céllal hozzák
létre oktatási rendszereiket, hogy olyan polgárokat neveljenek, akik a
közösség szempontjából kívánatos módon viselkednek.
Sokan úgy tartják, hogy a környezeti nevelés célja a
környezethez kellő felelősséggel viszonyuló emberi viselkedés kialakítása.
Ugyanakkor a felelősségteljes probléma-megoldó viselkedésmód
még mindig nem kap kellő figyelmet azon adatok esetlegessége miatt, amelyek
az ilyen viselkedés megértését, előrejelzését és befolyásolását lennének
hivatottak szolgálni.
A környezeti nevelés kutatásának áttekintése alapján világossá válik,
hogy az utóbbi 10-15 évben e területen egy bizonyos kutatási módszernek
jutott meghatározó szerep. E módszer úgy jellemezhető:
* mint alkalmazott természettudomány (kísérleti módszerekre irányul és
tesztek segítségével igyekszik feldolgozandó anyaghoz jutni, az eredményeket
számadatos, konkrét statisztikai formában tálalja);
* a logikai pozitivizmus álláspontját veszi fel, amely feltételezi, hogy
az egyedül létező valóságban léteznek a társadalmi tények, amelyek akár
függetlenek is lehetnek az egyén elképzeléseitől, ezért objektivista (a
tanárokat, gyerekeket, az oktatás közegét és környezetet az "objektív valóság"
elemeiként kezeli, amelyekkel kísérletezni lehet); arra az álláspontra
helyezkedik, hogy az "igazság" megfigyelhető és igazolható tényekből áll,
nem pedig belsőleg adódó, az egyén által kialakított feltételezésekből
és értékekből. Ebből pedig a tények és értékek dichotómiája következik.
* instrumentalista (mérni igyekszik az emberek és a tananyagok megfelelését
a külső céloknak); a vizsgálat folyamata prototipikus felépítésű, felmérésből,
kísérletekből áll; a kutató távol marad a kutatási területétől, hogy ne
alakulhasson ki elfogultság a részéről, s közvetítésre szolgáló eszközöket
használ az adatgyűjtés céljára. Az érvényességet és megbízhatóságot tekintik
a mérőeszközök jellemző jegyeinek.
* behaviorista (úgy határozza meg az oktatás célját, mint az emberi viselkedés
formálását).
A kutatások sokrétű információval szolgálnak a nyíltan környezettudatos
viselkedés előrejóslásával kapcsolatban. Ennek ellenére a kutatók között
jelenleg még nincs egyetértés abban, hogy melyek a legfontosabbak, a legerősebben
ható tényezők ezek közül. Az oktatáskutatás meghatározza a változók egy
csoportját, amelyek fontosak az iskolások környezettudatos viselkedésének
fejlesztése terén.
Behaviorista szemszögből a tanárok és diákok irányítható és manipulálható
tényezők a kutatók szemében. Ennél fogva helyénvalónak is tartják esetükben
a "viselkedéstani beavatkozás bizonyos stratégiáinak" bevetését, és a "szituációs
tényezők manipulálását a kívánt viselkedésbeli változások elérése érdekében",
mégha annak alanyai nem is feltétlenül kívánnak ilyen irányú változást.
Így tehát az olyan esetekben, amikor az egyénekben nincsenek meg azok a
karakterjegyek, amelyek belső késztetés kialakulásához vezetnének a környezeti
problémák enyhítését illetően, e beavatkozási stratégiák alkalmazásával
ők is rávehetők lesznek a felelősségteljes viselkedés felvételére.
Bár a személyiségbeli tényezők, az ismeretek és készségek fejlesztése által
kínálkozó út látszik a legvonzóbbnak a környezet iránti felelősségteljes
magatartás formálása felé, bizonyos környezeti problémák esetében hathatósabb
lehet a szituációs tényezők manipulálásának alkalmazása a kívánt eredmény
elérése érdekében.
Ilyen módon a pozitivista kutatásnak a környezeti nevelés terén erősen
determinisztikus jellege van. Igyekszik kontroll alatt tartani (az előrejelzés
és megerősítés eszközeivel) a kutatók által vizsgált gondolkodásmódot és
cselekvést. A viselkedés módosítására irányuló befolyás gyakorlata során
használt nyelvezet a szemléletmód egy fontos aspektusára mutat rá -- arra,
hogy az mennyire igyekszik meghatározni, formálni és esetleg korlátozni
is a környezetben megnyilvánuló emberi viselkedésmódot. Ez az előíró jelleg
ellentmondásban áll a környezeti nevelés, illetve az általában vett nevelés
egyik legfontosabb céljával, azzal, hogy a tanulókban az önálló kritikai
gondolkodást fejlesszük.
Az individualizmus és a behaviorista környezeti nevelés,
avagy az individualizmus mint ideológia
Az ideológia fogalma többféle jelentéssel bír. Jelenthet egy erős és összetartó
hitrendszert, amely lehetővé teszi, hogy az emberek ne tekintsenek szenvtelenül
az új illetve sajátjaiktól eltérő eszmékre. Jelenthet világszemléletet,
paradigmarendszert vagy olyan vonatkoztatási keretet, amely segíti az embereket
abban, hogy egy bizonyos ideológián belül bizonyos rendszeres gyakorlatot
és egyes tevékenységeket magától értetődőnek, problémától és ellentmondástól
mentesnek vegyenek, miközben pedig figyelmen kívül hagyjanak, sőt esetleg
aktív módon visszaszorítsanak lényegtelennek vagy éppen rossznak és károsnak
tartott alternatívákat. Az ideológia ennél fogva abban a különbségtételben
működik, amely a külön magyarázatra és értelmezésre szoruló eljárásmódok
illetve a problematikátlan módon adódó gyakorlat között húzódik meg.
A modern társadalmak az egyéni autonómiát és az önmegvalósítást dicsőítik.
A politikailag liberális állampolgárok a konzervatívokkal egyetemben ünneplik
az egyéni életvitel változásának és kiteljesítésének lehetőségeit, az emberek
közti egyenlőség és az egyéni önkifejezés gondolatát. Ma szinte normaként
ható célkitűzése, hogy olyan társadalmi környezetet lehessen teremteni
és fenntartani, amelyben minden állampolgár lehetőségeinek és képességeinek
maximumáig tud fejlődni.
Az individualizmus ideáljai (például a liberális pedagógiának az a nézete,
hogy az oktatás célja megteremteni a feltételeket minden egyén számára,
hogy lehetőségeit és képességeit maximálisan meg tudja valósítani) világméretű
ellenállást tudtak kialakítani az imperializmussal, a rasszizmussal és
a nemek részrehajló megkülönböztetésével szemben.
Mindazonáltal problémák is adódnak az individualizmus ideológiájával kapcsolatban.
Azt feltételezi ugyanis, hogy a társadalom megfelelő vizsgálati módja az
egyénekre koncentrál -- s hogy az elemzés alapeleme csak az egyén lehet.
Az individualizmus ideológiája támogatja a politikailag konzervatív alapállást,
amely figyelmen kívül hagyja a társadalom felépítésével kapcsolatos kérdéseket,
így például a jólét és hatalom elosztásával foglalkozókat, és ehelyett
inkább az egyének viselkedésével kapcsolatos kérdéseket vizsgálja. A nem
helyénvaló viselkedés e szerint az egyén választásából ered. Ebből pedig
az következik, hogy igyekezzünk megváltoztatni az ilyen viselkedést, és
a helyes viselkedésre ösztökélve őket, rámutassunk, hogy hol vétenek.
E szemléleti álláspontba az a feltevés épült be, hogy a felelősségérzet
végső soron inkább egyéni, mint társadalmi vagy közösségi dolog, s ha az
általános helyzet javításának szándékáról van szó, akkor meg kell találni
a módját az emberi viselkedés megváltoztatásának, arra pedig egyes emberek
"különösen alkalmasak", hogy megmutassák más "embereknek, miben cselekszenek
helytelenül, s hogyan kellene azon javítani". Az ilyen reagálás másfelől
egy hierarchikus hatalmi viszonyt feltételez: azok az emberek, akik a figyelmeztetést
és példamutatást végzik, csak akkor tudhatják eredményesnek és hatékonynak
a munkájukat, ha relatíve erősebb pozícióból teszik azt, mint amilyenben
azok vannak, akik viselkedését felelősségteljesebbé kellene tenni. Az individualizmus
ideológiája így oda lyukad ki, hogy az áldozatot okolja, és tulajdonképpen
elmulasztja, hogy azok felé a társadalmi, történelmi és politikai tényezők
forduljon, amelyek a viselkedés megváltoztatása ellenében hatnak.
Az individualizmus ideológiájára például szolgálhatnak az olyan elterjedt
kiadványműfajok, mint a "zöld fogyasztó kézikönyve" illetve az "egyéni
akciócsomag a Föld megmentésére".
E propagandisztikus anyagok gyakran úgy világítanak rá az egyéni felelősségre,
hogy közben figyelmen kívül hagyják a szélesebb társadalmi nyomásgyakorlás
lehetőségeit -- például a kerékpár és a tömegközlekedési eszközök szélesebb
körű használatára biztatnak, miközben a tömegközlekedés rendszerének javításáért
való nyomásgyakorlásra pedig már nem. Az is világos, hogy az egyének és
csoportok sokféleképpen ellentmondó hírt és üzenetet kapnak a környezettel,
a környezet óvásával kapcsolatosan. Azt mondják nekünk, hogy ne bújjunk
ki a környezet iránti felelősségvállalás alól, ugyanakkor a különböző marketing,
és reklámtechnikákkal arra csábítanak és vesznek rá minket, hogy fogyasztóként
dőzsöljünk és éljük (fel) világunkat. A környezet az individualizmus ideológiája
által áthatott iskolai és iskolán kívüli környezeti oktatásban apolitikus
és történelmietlen módon, társadalmi összefüggések nélkül jelenik meg,
s eltereli a figyelmet a környezeti viszonyok javulásának gazdaságilag,
társadalmilag kiszabott korlátairól.
A környezeti nevelési kutatások meghatározó megközelítési módja behaviorista
jellegű, elsődlegesen pedig az foglalkoztatja, hogy hogyan lehet az emberekben
a környezet iránt felelős viselkedésmódot kialakítani.
A domináns kutatási módszer fő célja, hogy rátaláljon azokra a tényezőkre,
amelyek meghatározzák a környezet iránti tudatos és felelős viselkedést.
Az általában kutatott tényezők mind az egyes emberi lényt jellemzik, tehát
szinte kizárólag az egyénre koncentrálnak. Az ilyen kutatások összeállítása
azt feltételezi, hogy a környezeti nevelés fejlesztésének az a módja, hogy
meghatározzuk és kontrolláljuk azokat a változókat, amelyekről feltételezhető,
hogy formálni tudják -- együttesen vagy önmagukban is -- az egyéneknek
a környezethez való viszonyulását. Ugyanakkor nem veszi kellően számításba
a történelmi, a társadalmi és a politikai közeget, amelyben az egyének
és csoportok környezettudatos cselekedeti jelentéssel telítődnek.
Az ilyen kutatások egy szemléleti síkot választanak kiindulási pontul,
amelyre mint igazán környezettudatos viselkedésre tekintenek. Ezt rendszerint
a környezeti nevelés bizonyos célegyütteséhez kapcsolják (amely célegyüttest
majdnem mindig maguk a kutatók állítják fel és teszik közzé). A kutatások
azután úgy folytatódnak, hogy elkezdik mérni, a tanulók, a tananyagok és
a tanárok milyen mértékben felelnek meg e céloknak. Van azonban itt egy
ironikus pontja a dolognak. A kutatás objektivitásra törekszik, a kutatók
mégis azzal indítanak, hogy szubjektív értékítéletükkel olyan célokat tűznek
ki, amelyek azután természetszerűen mintegy az értékmérői lesznek a területen
munkálkodók tevékenységeinek. Így a kutatók szempontjából maguk a célok
olyan státuszra emelkednek, amely nem csupán objektív megtestesülés, hanem
egyfajta megszentségesülés is. Ha a viselkedés környezettudatosságára vonatkozó
kutatás során az derül ki, hogy ezekkel az objektivizálódott célokkal,
s a belőlük származtatott szempontokkal a vizsgált viselkedésmód nincs
összhangban, akkor azt onnantól fogva nem tartják megfelelő viselkedésnek.
Az viszont a környezeti problémák téves beállítása, ha az enyhítésükre
szolgáló környezettudatos magatartást egy szűkre- és előre kiszabott egyéni
viselkedésként határozzuk meg. A környezeti kérdések nem fizikailag és
objektíve létező jelenségek, amelyeket ilyen értelemben elemezni és diagnosztizálni
lehet. Sokkal inkább társadalmi képződmények, amelyek állandó metamorfózisban
vannak, s a változó emberi érdekeknek megfelelően bukkannak fel vagy tűnnek
el. A környezeti problémák alapvetően inkább politikai, mint technikai
természetűek. Nagy többségük az életminőség vagy a társadalmi igények kategóriájába
eső kérdéseket vet fel, melyek rendezése olyan folyamatokon keresztül történik,
mint a tárgyalás, taktikázás, meggyőzés, nyomásgyakorlás. A környezeti
problémák szinte mindig politikai küzdelmeket váltanak ki, amelyekben pedig
a kollektív fellépés rendszerint célravezetőbb, mint az egyéni.
|