Lehoczky János
Szakmai hitel- hittel
(2. rész)
A pedagógiai munka eredményének értékelése nem más, mint azok összevetése
a helyi pedagógiai programban megfogalmazott célokkal, stratégiával, illetve
a helyi tantervben eltervezettekkel. A közoktatási intézményekben folyó
szakmai munka színvonaláért, eredményességéért az intézményvezető, az igazgató
tartozik egyszemélyi felelősséggel. Éppen felelőssége, az intézmény belső
folyamatai iránti jelentős elkötelezettsége miatt nem mindig biztosíthat
semlegességet, függetlenséget, reális értékelést. A belső ellenőrzést ezért
külső, független, pártatlan, az intézményi folyamatok és szereplők iránt
el nem kötelezett külső szakértő tanácsaival, észrevételeivel, véleményével
célszerű időről időre kiegészíteni.
A közoktatás valamennyi szereplőjének joga van munkájához bárkitől tanácsot
kérni. Tapasztalt kolléga, szülő, szakmai közösség, szaktanácsadó stb.
segítheti a munka tervezését, szervezését, megvalósítását és értékelését.
A pedagógiai munka színvonalának javítását segíthetik a közoktatással kapcsolatban
álló alábbi szereplők.
Szakember: az a szakképzett pedagógus, aki munkájának mesterségbeli
fogásait, szaknyelvét jól ismeri és használja, szakterületén elismerten
eredményes. A közoktatás intézményeiben pedagógiai feladatokat csak szakemberek
láthatnak el.
Tanácsadó: munkánk során kérve is, kéretlenül is kapunk tanácsokat.
A szólásszabadság elve alapján véleményt bárki mondhat, tanácsot adhat.
Akár laikus is, akár más szakterületi szakember is (szülő, tanítvány, más
oktatási-nevelési területen tevékenykedő kolléga, tanügyigazgatási, természetvédelmi,
környezetvédelmi szakember stb.). Ezek a tanácsok hasznunkra lehetnek,
hiszen a társadalom számos szereplője rendelkezhet jelentős nevelési tapasztalattal,
környezeti nevelésre, cselekvésre vonatkozó tudástöbblettel. E tanácsokat
a saját szakértelmünk szűrőjén át kell értékelnünk.
Szaktanácsadó: olyan szakember, aki valamilyen speciális tudástöbblettel
rendelkezik, s ezt mások kérésére kész megosztani, hogy másokat ezzel szakmai
céljaik megfogalmazásában, elérésében segíthessen. A szaktanácsadó munkája
során -- partnerként -- részesévé válik az alkotó folyamatnak, érdekeltté
válik annak sikerében. A szaktanácsadó tanácsa attól válik szaktanáccsá,
hogy -- ő maga is szakember lévén -- ismeri és átlátja a közoktatás, vagy
annak adott részének működését. Segíti a pedagógus egyéni képességeinek
kibontakozását. Ennek érdekében a pedagógussal közös felelősséget érezve
igyekszik kerülni minden félelmet, kellemetlen érzést, bizonytalanságot
keltő szituációt, merev didaktikai modellek propagálását. Ha az iskolának
a gyermeki személyiség fejlődését kell szolgálnia, természetes, hogy a
nevelőt is fel kell szabadítania.
A szaktanácsadó nemcsak beszámol a sikeres eljárásokról, hanem azokat
saját gyakorlatában be is tudja mutatni. Eredményes pedagógiai munkásságából
következik szakmai tekintélye.
Szakértő: olyan elismert szakember, aki tudástöbbletét kész formalizált,
szervezett körülmények között a pedagógiai folyamatok, eszközök és szereplők
ellenőrzésének, értékelésének, minősítésének szolgálatába állítani, véleményét
a felkérőjével megosztani. Törvény által előírt feltételeket teljesítve
névjegyzékbe felvették és ezt közzétették, így tudástöbblete mellett jogi
többlettel is rendelkezik. A közoktatás intézményeinek hatékony működéséhez
számos szakértő véleményét kérhetik (tanügyigazgatási, munkaügyi, jogi,
közegészségügyi, munkavédelmi, környezetvédelmi, informatikai stb.). E
szakértők ellenőrizhetik az intézmény működésének jogszerűségét, a szakmai
munkát azonban csak a közoktatási szakértőnek van jogosítványa szakvéleményezni.
Közoktatási szakértő: az a szakértő, akinek nevét, szakterületét,
lakcímét és munkahelyét a Közoktatási törvény 101. §-ában foglaltak szerint
az Országos szakértői névjegyzékbe felvették, így a nevelési-oktatási intézményben
szakmai ellenőrzésben jogszerűen és hivatalosan vehet részt. Megbízásával
azonban nem párosul intézkedési jogkör, azaz nincs döntéshozó helyzetben.
Felügyelő: az intézmények és az egyes pedagógusok munkájának ellenőrzésével,
értékelésével és szakmai fejlesztésével megbízott, intézkedési jogkörrel
felruházott szakember. Jelenlegi közoktatási rendszerünkben sem szakfelügyelők,
sem pedagógiai felügyelők nincsenek, hiszen szereplésük az intézmények
szakmai autonómiájának elvével nem egyeztethető össze.
A környezeti nevelés eredményességének megítélését, értékelését -- annak
átfogó jellegéből adódóan -- több szakterület közoktatási szakértője is
érintheti.
Generalista: több szakterület érintőpontján globális hozzáértéssel,
kellő rálátással és áttekintéssel, a makroszintű összefüggéseket értő szakember
(pl. közoktatás-irányítási, tantervi, iskolavezetési szakértő). A környezeti
nevelés kereszttantervi megvalósulását például ilyen hozzáértéssel lehet
véleményezni.
Specialista: egy-egy rész-problémakörben teljes mélységben képes
elmélyült hozzáértéssel közelíteni (pl.: erdei iskolai tapasztalatokkal
rendelkező szakember, bizonyos szakmódszertani tudással bíró környezeti
nevelő). A környezeti nevelés több újszerű tanulásszervezési módot, oktatási
módszert, sajátos szemléletet valósít meg. Ezeket speciális tapasztalatokkal
rendelkező környezetpedagógiai szakértő képes megítélni.
Diagnoszta: helyzetfeltárással, helyzetelemzéssel a döntési folyamatok
előkészítésében, problémamegoldásban segít. Diagnosztára van szüksége az
iskolának, ha valamilyen diszfunkció kiküszöbölése érdekében próbálkozik
a környezeti nevelési színterek megteremtésével, vagy ha éppen ez az új
nevelési terület mutat eredménytelenséget, működési zavart.
Javaslattevő: alternatívák felállításával segít elmozdulni az innovációs
pontról. Tantervi, szervezési, vezetési javaslatokat kínál a megbízójának.
Javaslatai megoldási lehetőségek egy adott helyzetre. Nem válik tanácsadóvá,
mert a megvalósítás aprómunkájában nem vesz részt. Nem a szervezést segíti,
hanem a döntés orientálja. Ez az, amitől szakértői szerepéből nem kell
kilépnie.
A szakértő közvetlenül valójában semmin sem tud változtatni, hiszen a vizsgálat
tárgyát képező dologban nincs döntési kompetenciája. Valóságos változtatásra
csak az innovatív környezetben lévő, a változásra motivált nevelő, vagy
közösség képes.
A nevelési-oktatási folyamat hatékonyságát a pedagógus és a pedagógus-közösség
fejlesztő értékelésével növelheti. A nevelő professzionalizálódásának meghatározó
mozzanata, hogy felül tudjon emelkedni saját mindennapi gyakorlatán, kívülről,
elvonatkoztatva kell tudnia elemeznie munkavégzését. Ebben lehet segítségére
a szakértő. A fejlesztő szakértő szaktekintélye szakmai karizmával párosul.
Képes a közoktatási rendszerek működését egészében vizsgálni. A tapasztaltakat
rendszerszemlélettel értékeli. A hatás- és eredményvizsgálatok elvégzése
által megfelelő adatbázissal rendelkezik. Kitekintése alkalmassá teszi
arra, hogy összegezze információit és összevesse a tapasztaltakat a tipikus
jelenségekkel, standardokkal. Mivel áttekintése van az adott szakma aktuális
történéseiről, eszközeiről, szakirodalmáról, fejlődési irányairól, a szaktudomány
fejlődéséről, ezért értékeléseiben képes előrevetíteni az adott folyamat
következményeit, véleményével befolyásolni az eredményes innováció érdekében
a döntések meghozatalát.
A szakértő véleményt formál szakmai ismeretei, tapasztalata, áttekintése,
meggyőződése alapján a szakértői vizsgálat tárgyát képező dokumentumról,
folyamatról, eredményről. Véleményét személyes tudástöbbletére építi, s
ebben tükröződik értékítélete, szemlélete, gondolkodásmódja. Ennyiben a
szakértői vélemény szubjektív. Más szakértők esetleg más következtetésekre
juthatnak. A szakértő nem döntéshozó. A szakértői véleménye vitatható,
de jogilag nem támadható, nem orvosolható. A szakértői vélemény alapján
meghozott döntés azonban a jogorvoslati szabályok szerint természetesen
igen.
A szakértőnek nincs döntési felelőssége. Véleménye korrektségéért etikai
felelősséggel tartozik.
A szakértőre hatványozottan érvényesek a pedagógus etikai elvárásai. Sőt,
sajátos szerepéből adódóan gyakorta kerülhet olyan szituációba, amelyben
helyes döntését, cselekvését, illetve a cselekvés megtagadását alapvetően
a szakmai erkölcs íratlan szabályai határozzák meg.
A szakértő szakmai kompetenciáját három dolog jelöli ki.
1. Ismeri és jogszerűen alkalmazza a tevékenységét meghatározó törvényi,
jogszabályi kereteket.
2. Tisztában van a közoktatás rendszerével, struktúrájával, működésével,
ismeri a közoktatási menedzsment funkcióit, hiszen szakvéleményét valamilyen
döntési helyzetben lévő vezető számára készíti.
3. Mélységében és összefüggéseiben is naprakészen ismeri választott
szakterületét, annak fejlődését, változásának tendenciáit, értékelésének
módszereit.
Míg az első két ismeretkörben teljes tájékozottságra és átfogó ismeretekre
van szüksége, addig a szakterületén belül maga határozhatja meg azt, hogy
meddig terjed tudástöbblete (pl. környezeti nevelési generalista szakértő
-- tantervtől a módszerekig, vagy az általános iskola kezdő szakaszának,
erdei iskola tanulásszervezésének specialista szakértője).
A szakértőknek nem kellett intézményesítetten számot adniuk speciális
ismereteikről. Kompetenciájukat, hozzáértésük körét, szakterületüket maguk
határozták meg. Fontos ezért, hogy a szakértő legyen tisztában tudása,
tapasztalatai határával, korlátaival, és csak olyan megbízást vállaljon
el, amelynek tárgyában jelentős többlettudással, szakmai tapasztalatokkal,
rálátással rendelkezik! Leginkább akkor találja meg a helyét, szerepét,
ha szem előtt tartja, hogy a vizsgált rendszeren kívül áll ugyan, de nem
a kollégák fölött. Más a rálátás, és más a lenézés.
A közoktatási szakértő feladata ebben a megújuló közoktatási környezetben
éppen az, hogy konstruktív szakvéleményével, hozzáértésével, többlettudásával
segítsen intézményesülni, rendszerszerűvé válni e nevelési területének,
véleményével orientálja a környezeti nevelés eredményes működését.
Weöres Sándor
Mihelyt a csónakot
a patak-parton
fához kötöttem --
de nincs itt csónak,
se patak, se part
csak utcai járda --
de nincs itt utca,
se járda, se semmi,
pusztán a fejemben
kötődik össze
víz és város,
csónak és part,
utca és semmi. |
|