
Teski Tibor
"A jelentéseket írogató társadalom
-- halogató társadalom"
Beszámoló az UNESCO és a görög kormányzat "Környezet és Társadalom:
Oktatás és közvélemény-formálás a fenntarthatóság érdekében" konferenciájáról
(Görögország, Thesszaloniki 1997. december 8--12.)
A találkozót jelentőségteljes időpontban, az ENSZ Riói konferenciája
után öt évvel rendezték meg Thesszalonikiben,
Európa 1997-es kulturális fővárosában. Az emberi fejlődés jelenlegi
menetét érintő kihívások, elemzések, az útkeresés egyetemessé válása
kellően drámai hátteret adott a konferenciának. Eközben azonban Thesszaloniki
-- mint a világ nagyvárosainak többsége -- élte a maga szemmel láthatóan
nem sokáig fenntartható hétköznapjait. A konferenciateremben gyakran
hangoztak el az európai kultúra és demokrácia bölcsőjére emlékeztető,
utaló szavak, odakint pedig örvénylett a forgalom. Séta közben se beszélgetni,
se levegőt venni nem lehetett, még ha utat is talált az ember a zöld
szigeteket szinte teljesen nélkülöző betonépítmények, az összevissza
parkoló járművek, s a háztartásiszemét-halmok szűk korridorjaiban. Úgy
tűnhet, sokkal több a múltunk, mint a jövőnk. E kijelentés súlya pedig
főleg a társadalom leginkább jövőorientált szféráját érinti: a jövő
generációk nevelését, az oktatást és a gyermeket nevelő családokat.
"A fenntarthatóság elérése" -- amit Magyarországon egy szűk s kizárólag
gazdasági logika mentén számított GDP-növekedés kifejezésére sajátítottak
ki és használnak ma is a (gazdaság)politikusok és a média -- "gyakorlati
és egyben morális imperatívusz" -- írta konferencia-beköszöntőjében Federico
Mayor, az UNESCO főtitkára. Elég a helyzetelemzésekből, a jelentésekből
és felmérésekből, csapott később szenvedélyesen a szónoki emelvény lapjára,
tenni kell már végre, s bármilyen pici pozitív lépés jobb irányba vezethet.
A jelentéseket írogató társadalom halogató társadalom, késlekedésnek pedig
már nincs helye -- hangsúlyozta több alkalommal is. Idevágó ismeretekből
van már elég, az életmódunkon, a viselkedésmódunkon kell végre változtatni.
A célkitűzés Rio de Janeiróban nem volt kevesebb, mint az egyesült nemzetek
oktatási rendszereinek, s általában a kulturális újratermelés lehető legátfogóbb
és a legkövetkezetesebb áthangolása a fenntarthatóság szempontjaira. A
feladat nagyságához illő volt most a csalódás, bár a konferencia sok résztvevője
elismerte, hogy a szemlélettágítás és a tudatosság-erősítés terén sok előrelépés
történt.
Paradox módon a problémák teljesebb ismerete a kétségbeesés, a bénultság
és a folytonossá váló nyugtalanság felé lökheti a közvéleményt akkor, amikor
pedig már rég tettekkel kellene közelíteni egy biztatóbb jövő felé. A tettekhez,
különösen pedig a kollektív cselekvéshez egészséges lelkület, szolidaritás,
felelősségérzet -- azaz eleven közösségek kellenek a társadalmak és a nemzetközi
szerveződések minden szintjén.
A fogalmi tisztázás kényszerébe-útvesztőibe is betévedő szónokok között
üdítően egyszerű volt az UNESCO-főtitkár véleménye az oktatás, a tanító
emberek pedagógiai lehetőségeiről a fenntarthatósággal kapcsolatban: szeretet
és példamutatás. Tisztán keresztényinek tűnő szavak, pedig végeredményben
minden építő jellegű és életképességre törekvő közösség spirituális jelszavai
és mindennapi gyakorlata ez.
A miniszterek beszédeik során nem szűkölködtek radikális vagy radikálisnak
szánt kifejezésekkel. A kérdés persze adódik, hogy amikor már ennyire összetettek
és olykor zuhatagszerűek a változások (legyen szó akár a hőmérséklet és
csapadék vagy tőzsdeindex, esetleg a politikai népszerűségi indexek ingadozásáról)
számít-e, hogy ki milyen kifejezést használ szónoki lelkesültségében.
A hat -- nemzetközi hírű szakértőket felsorakoztató -- plenáris ülésből
háromban a környezeti nevelés igen széles összefüggései kerültek napirendre:
a közismeretek és a közvélemény formálása, az életmód és fogyasztás alakulása
-- alakítása, valamint a fenntarthatóság felé törekvés etikai, kulturális,
politikai és társadalomszerveződési vonatkozásai.
Magyarország szempontjából több téren is igen tanulságos volt a részvétel.
Több előadás is érintette a központi tantervek újabban növekvő szerepét,
s azt a feladatát, ahogy a fenntarthatóság megfontolásait minden tantárgyra
kiterjedően érvényesíteni tudják.
A környezeti nevelés nemzetközileg egyre erősödő vonala a fogyasztói attitűdök
alakítása az iskolai keretek között. A magyar eredmények itt még ugyancsak
szerények. A hazai, radikálisan változó fogyasztói keretek és szokások
különösen indokolttá tennék a témakör bevezetését.
A konferencia "Oktatás egy fenntartható jövőért: transzdiszciplináris akcióterv
összehangolt tettekért" címmel rendkívül jól összeállított és széles kitekintésű
anyagot adott ki, ami kiindulási alapul vagy további kalauzul szolgálhat
mindenki számára, aki a fenntarthatóság témakörében gondolkodik és tevékenykedik.
A kiadvány nagy szolgálatot tenne magyar nyelven is...
Kondor Béla
Szándék
Meg nem mérem,
meg nem ítélem,
szoknyád ráncos ölébe ejtem.
A mindenség minden titkai
hadd csöpögjenek
az óraketyegésre, idődöccenésre.
Szivárgó áldás hulljon
az emberek fejére,
az enyémre, a tiédre.
Elejtem, felejtem,
megrendült szerelmem
a szerelem ölébe ejtem,
csillogó, vörös földbe rejtem,
hogy újra titok legyen,
újra. |
|