Nahalka István
Gyorsítópályán a környezeti nevelés?
Jelentős állomásához érkezett a magyarországi környezeti
nevelés: a terület szakemberei egy távlati fejlesztési stratégia kidolgozásán
fáradoznak, s hamarosan meg is jelenhet munkájuk első eredménye.
Ebben a helyzetben talán van értelme annak, ha szakembereket
arra kérünk, hogy néhány pontban foglalják össze, mik szerintük a hazai
környezeti nevelés fejlesztésének legfőbb feladatai.
Előző számunkban Zelnik József, a mostaniban pedig Nahalka
István ezzel kapcsolatos gondolatait adjuk közre.
1. A magyarországi környezeti nevelésben -- folytatva, de főként kiszélesítve
a meglévő, azonban meglehetősen szűk körre kiterjedő kezdeményezéseket
-- valódi tantervfejlesztési folyamatokat kell generálni. A NAT elvi lehetőségeket
biztosító hátterével olyan környezeti nevelési programokat kell kidolgozni,
amelyek más tantárgyak részeivé válhatnak, vagy akár önállóan is taníthatók;
iskolán illetve tanórán belüli tevékenységre adnak lehetőségeket, de ösztönzik
az iskolán kívüli, a hagyományos kereteket túllépő környezeti nevelést
is. Talán a legjobb, ha ezen a nevelési területen következetesen meghonosítjuk
a kurrikulum típusú tantervek készítésének gyakorlatát, vagyis elsősorban
modulárisan építkező, egységenként több helyi tantervi szegmensbe is integrálható,
többfunkciós programokat készítünk, amelyek elsősorban a tanítás folyamatára
adnak megoldási javaslatokat, s nem pusztán a tananyagot vagy a követelményeket
írják le. Készítsünk tehát nagyon sok környezeti nevelési modult, egy,
két, három tanórás egységeket, amelyek között sikerrel böngészhet a természetismeret,
a biológia, a fizika, a magyar nyelv és irodalom, a történelem tanára,
a tanító, egyszóval bárki. A legfontosabb azonban az, hogy ezek a tantervek,
kurrikulumok, környezeti nevelési modulgyűjtemények valódi fejlesztés eredményei
legyenek. Ez alatt azt értem, hogy váljék követelménnyé Magyarországon
a környezeti nevelésben, hogy a tanterveket mindig kipróbálva, a fejlesztési
cikluson akár többször is áthajtva bocsássuk a széles nagyközönség rendelkezésére.
Egy fejlesztési ciklus a megírásból (vagy egy előzőleg már lefutott ciklus
esetén a kipróbált változat átírásából), taneszközök elkészítéséből (vagy
nem első forduló esetén a javításukból), a kipróbálás megszervezéséből,
a kipróbálásból, a tapasztalatok összegzéséből áll. Ez a mozzanat szinte
teljesen hiányzik a hazai tantervkészítés folyamataiból. A környezeti nevelés
azzal folytathatná jó hagyományait, vagyis azt, hogy szinte utat mutat
a hazai pedagógiában, hogy a tantervfejlesztés és -értékelés ilyen, nálunk
kevéssé ismert metodikáját is adaptálja.
2. Persze nem a nulláról indulunk: van néhány, egyelőre nem kellően
széles körben ismert program a környezeti nevelés területén, amelyeket
terjeszteni kellene. Sok esetben ez a terjesztés éppen a kipróbálással
kellene, hogy kezdődjék, tehát még be kellene indítani az előbb leírt ciklust.
Már előre látható, hogy az így megszülető programok nem fognak "elkészülni",
vagyis soha nem mondhatjuk majd azt, hogy ez és ez a program ekkorra és
ekkorra elkészült. Ezek a tantervek élni fognak, a kipróbálások tapasztalatai
alapján elvi deklarációik vagy moduljaik módosulni fognak, egyeseket ki
kell hagyni majd a tanítási egységek közül, más egységeket viszont fel
kell venni a programba, egyre bővülni fog a modulok rendszere, de mindazoknak
az információknak a köre is, amelyek a program tanítását segítik. Ez az
egész folyamat az Internetért kiált. Vigyük fel az Internetre a programokat,
álljanak rendelkezésre mindazok számára, akik hozzáférnek ehhez a forráshoz
(ma már belátható időn belül minden pedagógus, ha másképp nem, akkor a
legközelebbi pedagógiai szolgáltató intézet lehetőségeit felhasználva).
Legyen nyitott a rendszer, lehessen véleményt alkotni az Internetre felvitt
programokról, ezeket nyílt formában kellene közkinccsé tenni, hogy lehessen
javaslatokat tenni a program megváltoztatására, bővítésére, járulhasson
hozzá mindenki a fejlesztéshez, akinek érdemi észrevétele, javaslata van.
A kipróbálás eredményei szintén jelenjenek meg az Interneten, vagyis bárki
elolvashassa a vizsgálatok, értékelések eredményeit, az összefoglaló értékeléseket.
Mindenki tudja, vagy legalábbis érezheti, hogy a környezeti nevelés "internetesítésének"
perspektívája ennél is jóval szélesebb. A lehetőségek szinte beláthatatlanok,
az internet lehet a legjobb médium a környezeti nevelés korszerű módszereinek,
az elkészülő oktatási segédleteknek (pl. munkalapoknak, értékelő battériáknak),
a környezeti nevelés során felhasználandó információknak (adatoknak, tényeknek,
képeknek, hangoknak stb.), a bevált kezdeményezéseknek, a sokakat megmozgató
akcióknak az elterjesztésére.
3. A magyarországi környezeti nevelésnek "rá kell hangolódnia" arra
a világméretű folyamatra, amely a tanulásról alkotott elképzelések radikális
átalakulása következtében a tanítási gyakorlatban kibontakozott. Arról
van szó, hogy a szemléltető, az ismeretek és képességek, valamint attitűdök
kumulálódásában, gyűjtögetésében hívő, a megismerést az egyszerűbbtől a
bonyolultabb felé, az egyestől az általános felé tartó folyamatként elképzelő
szemlélet helyett a tanulás értelmezésében egyre inkább a konstruktivista
látásmód kerekedik felül. E szerint a tanulás nem az ismeretek, képességek
és attitűdök gyűjtögetése, hanem a tudásrendszer megkonstruálása, felépítése
magunkban, alapvetően aktív, személyes folyamat, amely során a megismerő
elme nem a tapasztalatokból indul ki, nem azokból "vezeti le" az összetettebb
tudást, hanem saját már meglévő ismeretrendszerét alkalmazza a rendelkezésre
álló tapasztalatok értelmezésére. A belső világ és a tapasztalatok kölcsönhatásában
a meghatározó szerepet a belső világ játssza, s ebben a dinamikus folyamatban
alakul ki a tanulás, amely nem más, mint a belső értelmező rendszer megváltozása,
akár drámai formában. Nos, a környezeti nevelés ma Magyarországon még nagyon
távol áll ettől a szemlélettől. Kollégáink ma még túlságosan hisznek abban,
hogy elég a gyerekeket "összehozni" a természet csodáival, mert a tanuló
ember világra nyitott szemlélete képes lesz asszimilálni az empirikus tapasztalatokban
megnyilvánuló összefüggéseket. Fel akarjuk fedeztetni a gyerekekkel a természet
szépségeit, az ember környezetpusztító tevékenységének hatásait, az ökológiai
és társadalmi rendszerek működési folyamatait, s nem vesszük tudomásul,
hogy előfeltételek nélkül a gyerek csak azt "fedezheti fel", amit már birtokol.
Új horizontja van a világban a tanulásnak és így a tanításnak, a nevelésnek,
a mai pedagógia és pszichológia már egészen másképpen látja a gyermek megismerő
folyamatait, mint mondjuk a 25 évvel ezelőtti tudomány, vagy a mai hazai
pedagógiai gyakorlat. Meg kellene ismerkednünk ezzel a kihívással (hiszen
sokan még tudatában sincsenek, mert nem jutottak el hozzájuk ezek az információk),
el kellene kezdeni olyan programokat készíteni, amelyek már tudatosan építenek
a konstruktivizmus gondolatvilágára, terjesztenünk kell az ehhez az elméleti
rendszerhez köthető gyakorlati eljárásokat, kutatásokat kell kezdeni ezen
a területen, s a pedagógusok továbbképzése során maximálisan érvényesíteni
kell ennek a gondolkodási rendszernek a követelményeit.
4. A hazai környezeti nevelést el kell mozdítanunk az egyre komplexebb
kérdések világa felé. A környezeti nevelés értelmezésében a világon mindenhol
a fokozatos gazdagodás, a jelentés kibővülése figyelhető meg az elmúlt
két-három évtizedben, nálunk ezen a téren van némi lemaradás a világ fő
folyamataitól. A környezeti nevelés kezdetben természetvédelmet jelent,
majd megjelenik a környezetvédelem az ember környezetet károsító tevékenysége
biológiai, kémiai, fizikai hatásrendszerének vizsgálatát középpontba állítva,
míg napjainkra eljutottunk a környezeti nevelés széles értelmezéséig, amely
a legfontosabb a társadalmi folyamatokat, az ember ökológiai felelősségét,
a komplex ökológiai és társadalmi rendszerek működésének vizsgálatát tekinti.
A környezeti nevelés tehát fokozatosan kimozdult a merev tudomány-központúságból,
fokozatosan interdiszciplinárissá, vagy még inkább multidiszciplinárissá
vált, a holisztikus megközelítések dominanciája valósult meg. Nos, ezen
a folyamaton nekünk is keresztül kell mennünk, mindig szem előtt tartva,
hogy az egyes paradigmák, környezeti nevelési látásmódok nem a régiek kiszorításával
jönnek létre, hanem azoknak átfogóbb rendszerekbe való beépítésével. A
modern környezeti nevelés egyáltalán nem tagadta meg a természetvédelmet,
vagy a környezetvédelem tudományos megközelítéseit. Ezek ma is nagyon fontos
részei a környezeti nevelésnek, csak beágyazódnak egy átfogóbb feladatrendszerbe,
a környezettudatos magatartás kialakításának követelményébe.
5. Ha még egy pontot kell kiemelnem a környezeti nevelés fejlesztésének
hazai feladatai közül -- márpedig elhatároztam, hogy összesen ötöt írok
--, akkor a módszertani fejlesztésről kell szólnom. Bár a környezeti nevelés
a magyar pedagógiai gyakorlatban e területen élen jár, azonban még több
erőfeszítésre, még több innovációra van szükség ezen a téren is. Szerencsére
itt is mondhatjuk azt, hogy folytatni kell a jó hagyományokat. Akik eddig
is sok projektet szerveztek, akik intenzív módon alkalmazták a terepmunka
lehetőségeit, akik komplex csoportfeladatok segítségével igyekeztek létrehozni
a szociális tanulás feltételrendszerét, akik esettanulmányokkal, vitákkal,
ötletrohamokkal, döntés- és szerepjátékokkal tették színesebbé foglalkozásaikat,
azok ezt még következetesebben, még intenzívebben kell, hogy tegyék, példát
mutatva másoknak is. Terjesztenünk kell a jó megoldásokat. Az Interneten
el kell helyezni az ötleteket, a módszertani ajánlásokat. A továbbképzéseken
meg kell tanítanunk mindenkit, hogyan lehet adaptálni az új és új módszereket,
eljárásokat. És itt is kell a kutatás: tudnunk kell, hogy mennyire hatékonyak
ezek az új módszerek, ha hatékonyak, akkor miért, melyek a minőségüket
meghatározó szervezési momentumok, milyen tanulási környezetben érvényesülnek
a legjobban, stb.
A fentiekben, öt pontban -- nagyon vázlatosan -- összefoglaltam, hogy
mit tartok a hazai környezeti nevelés legfontosabb megoldandó feladatainak.
Inkább irányokról, elvekről, tendenciákról szóltak ezek a pontok, s nem
konkrét intézkedésekről. Ezek meghozatala egyébként is mások dolga, de
ha lehetne, akkor most mégis javaslatokat tennék ezekre az intézkedésekre.
Szerintem központi és helyi forrásokból áldozni kellene egy következetes,
valódi tantervfejlesztési folyamat kibontakoztatására. Forrásokat kellene
biztosítani a környezeti nevelés Internetes információs bázisainak kiépítésére.
Célzott módon kellene támogatni a környezeti nevelési kutatásokat, elsősorban
a program és tantervfejlesztés, a tanítás-tanulás folyamatai és a módszertan
területén. Támogatni kellene olyan pedagógus-továbbképző programok létrejöttét,
amelyek e terület legkorszerűbb, a világon meghatározó tendenciáira épülnek.
Csupa olyan feladatot írtam le, amely központi intézkedést és persze pénzt
igényel. De csak olyat írtam, amelyre (fejlesztésre, továbbképzésre, Internetre,
kutatásra) 1997-ben is jelentős források álltak rendelkezésre, s várhatóan
így lesz ez a későbbiekben is. Vagyis itt inkább arra tettem javaslatot,
hogy mire kellene inkább költeni az amúgy meglévő pénzeket.
Leltár
Dombos táj (zivatar után)
3 gomolyfelhő
1 halastó
1 gátőrház
1 férfi (az ablakon kihajolva)
1 kiáltás
1 jegenyesor
1 sáros út
Kerékpárnyom (a sárban)
1 női kerékpár
1 kiáltás (az előbbinél hangosabb)
1 pár szandál
1 szoknya (a szélben lobogva, a csomagtartót csapkodva)
1 milflőrmintás blúz
1 darab amalgámtömés (fogban)
1 asszony (fiatal)
1 kiáltás (még hangosabb)
Új kerékpárnyomok
1 becsukódó ablak
Csönd
(Örkény István: Egyperces novellák)
|
|