
Orgoványi Anikó
Művészet és természeti nevelés
"Az ökológiai kultúra legjelentősebb alfája: a kíváncsi
rácsodálkozás a természetre. Minden más -- így akár a tudományos, akár
a művészi kibontás -- már ebből az alapérzésből következik."
Juhász-Nagy Pál
A világ, amelybe születtünk, maga a szépséges csoda. Lenyűgöző az élettelen
és élő természet változatossága. Pedig Földünk csupán egyike azoknak a
megszámlálhatatlan égitesteknek, amelyek a világegyetemet képezik. A Kozmosz
-- ez az "arányos-szép rendezett egész", a működő rendszer logikus felépítése
mellett esztétikai értéket is hordoz. Az antik görögség eszményében a kalokagathiában
a szép és a jó még harmonikus egységben tükröződik. Platónnak köszönhetjük
a szépség ideájának megalkotását, mely szerint a szépség ontológiai jelentést
hordoz. Ez nem más, mint a lét különböző fokozatainak megnyilvánulása,
amely az érzékitől és szemmel láthatótól a szellemi szféráig terjed. A
szép metafizikai értéke időtlen és örök. Az anyag megjelenési formáját
meghaladva, az őslétező tulajdonsága fejeződik ki benne. A művészet képes
arra, hogy megragadja ezt az anyag-független szépséget. Arisztotelész a
zene lélekformáló erejének tulajdonított nagy jelentőséget, mivel az képes
az indulatok, szenvedélyek levezetésére, és segítségével a katarzis átélése
lehetővé válik: megtisztulnak általa az erkölcsök. Egy fűszál nagyszerűségének
felfedezésével, vagy a csillagok fénye láttán átélt boldogság által válik
érthetővé művészet, szellemiség, és a kozmikus lét kapcsolata.
A művészet a valóság megismerésének sajátos formája: egyfajta érzékenység
az élet szépségeinek, értékeinek felfedezésére. A művész képes a kimondhatatlan
kifejezésére, a megszokottól eltérő világszemléletre. A vizuális művészet,
a zene, az irodalom, s a művészet megannyi ága alkalmas arra, hogy képet
adjon arról az érzéki és szellemi háttérről, amely a természet és lélek,
a tudat és tudattalan közötti szakadék áthidalását jelenti. Az ember ősi
vágya, hogy megörökítse a természet gazdag szín- és formavilágát. Említhetnénk
itt az ősember barlangrajzaitól az ókori falfestményeken át a reneszánsz
és romantika vadregényes tájábrázolásait, a barbizoni festők vagy az impresszionisták
természethez való visszatérését, vagy napjaink land-art művészetét.
A művészeti nevelés során formálódik az ember művészetszemlélete, nyitottá
válik a kultúra befogadására, megértésére. A századfordulón kialakult művészetpedagógiai
irányzat "Új iskolája" az enciklopédikus ismeret-felhalmozás helyett az
alkotóképesség fejlesztését hirdette, és kimondta a tudomány és művészet
egyenrangúságát.
A nyugati típusú fogyasztói társadalom felépítése a racionális, célratörő
személyiségnek kedvez. Ennek megfelelően az iskolában az értelmi nevelés
hangsúlyossága, a teljesítményorientált oktatás a jellemző. Descartes mechanikus
természetfilozófiája napjainkig érezteti hatását. E szerint a hangsúly
a mérhetőségre, a kognitív módszerek alkalmazására, a definíciók pontos
meghatározására helyeződik. Mindez az emberközpontú ismeretanyagra építve
felerősíti hatását, és meghozza eredményét: az öntelt, csak a jelennek
élő, természeti környezetét pusztító embertípust. A tudomány területén
túlspecializálódott, beszűkült diszciplínák jönnek létre, melyek az élettelen
és élő létezőket kísérleti alanyként kezelik.
A környezeti nevelés környezeti kultúrára, világképre és életmódra nevelés.
Olyan pedagógiai folyamat, amely során formálódik az ember környezetszemlélete,
attitűdje, gondolkodása, magatartása. Akkor eredményes, ha az egész személyiséget
áthatja, s felkelti az érdeklődést a környezet iránt. Témáját tekintve
interdiszciplináris, vagyis nem köthető egyetlen tudományhoz sem; a természettudományos
és a humán tantárgyakba egyaránt beilleszthető. A NAT bevezetésével lehetőség
adódik arra, hogy minden műveltségterület valamennyi követelményszintjén
megjelenjen.
A megvalósításhoz új módszerekre is szükség van. Az élménygazdag természetes
környezet tág lehetőséget teremt a felfedezésre. A játékhelyzetek, a szenzitív
környezetpedagógia alkalmazása segítik a rácsodálkozás, a befogadás folyamatát.
A holisztikus szemléletmód kialakítása során fejlődik a lényeglátás, gazdagodnak
az érzelmek. Alkalmazhatóak az alternatív művészi módszerek is: vizuális,
mozgásos, zenei elemek. A természettisztelő szokásrend érzelmi, esztétikai,
erkölcsi megalapozásának eredményeként remény adódhat a kedvezőtlen környezetpusztító
folyamatok lelassítására, megállítására. Ebben nyújthat segítséget a művészeti
és természeti nevelés együttes hatása.
E két nevelési terület szoros kapcsolatban áll egymással. Mindegyik érzékeny
lelkületet feltételez, a szép átélésének képességét, a harmóniára való
törekvést. A természet- és művészetérzékeny személyiség érdeklődését a
kíváncsiság, a megismerés vágya motiválja, nyitott a világ befogadására,
képes a természetszimpátiára. Világszemléletét a holisztikus megközelítés
jellemzi, de képes a "kicsi szép"-ből fakadó öröm megélésére is. Képes
a kognitív ismeretek és a transzcendens gondolatvilág szintézisére. Kölcsönhatásuk
révén méltán reprezentálhatják a természet és kultúra szoros összefonódását.
Valósággá válhat a környezettel kapcsolatos életérzés művészi megfogalmazása.
Megvalósulhat a mítoszok, jelképek által rögzített ökológiai tudás közvetítése.
Együtt hatékonyabban hívhatják fel a figyelmet az értékvesztésre, uniformizálódásra,
kulturális örökségünk megőrzésének fontosságára.
A környezeti nevelés definíciója még nem egységesen elfogadott. Sokak véleménye
szerint a környezeti nevelés emberközpontú, a környezet fogalmán az emberi
környezetet kell érteni, amelynek csupán része a természeti környezet.
Kitüntetett értékként az életet jelöli meg. Az elemek -- levegő, víz, talaj
stb. tisztaságának megőrzését az emberi egészség fenntartása céljából tartja
fontosnak. a hosszú távú tervezést 4-5 évben állapítja meg. Bár a környezeti
nevelés a társadalom jelenlegi viszonyait tekintve újszerűnek és haladónak
tűnik, és bevezetése szükséges, hosszú távon ez mégsem hozhat kielégítő
változást.
Újabb szemléletváltásra van szükség, melyben az ember önmagát reálisan
értékeli, ehhez azonban szembesülnie kell saját magával. Jung szerint az
emberiséget három nagy trauma ingatta meg identitásában: Kopernikusz Földközpontúságot
cáfoló elmélete, Darwin evolúciós elmélete és Freud a tudattalan létezését
bizonyító elmélete, mellyel a tudat mindenhatóságába vetett hitet döntötte
meg. A XXI. század küszöbén újabb kopernikuszi fordulatra van szükség:
az emberközpontú gondolkodásmódot fel kell hogy váltsa egy egyetemes, természetközpontú
gondolkodás, és természetempatikus attitűd által meghatározott magatartás-
és tevékenységforma.
Az embernek meg kell találnia valódi helyét a rendszerben. A középpontból
a részterületre kell áthelyeződnie. El kell fogadnia a természet törvényeit,
be kell illeszkednie annak rendszerébe. El kell ismernie a többi létező
önmagában vett értékét, a létezéshez való jogát, s ennek megfelelően kell
alakítania gondolkodását, cselekedeteit. Át kell értékelni az idő és tér
viszonylatát is: jelen idejű megvalósulás helyett a jövőre figyelés, valamint
részről az egészre történő átállás tekintetében. Mindez felelősségre szoktat,
mivel megláttatja cselekedeteink következményeit.
Az értéktisztelet új metafizikájának felállítására van szükség, mely a
természet sokféleségét, mint különösen kitüntetett értékkategóriát tiszteli.
Időszerű egy természet- és környezettudományos paradigmaváltás, mely képes
a természetszemléletű tudományos világkép kialakítására, és szubjektív,
érzelmi megközelítéssel egészül ki.
Szükség van tehát a "természeti nevelés" megkülönböztető fogalom bevezetésére.
A természeti nevelés világszemlélete természetközpontú. Topocentrikus szemlélet
helyett, kozmocentrikus világfelfogással rendelkezik. Középpontjában a
világegyetem áll, amelynek része minden élettelen és élő létező, így az
ember is. Értékként a létet nevezi meg, így tehát valamennyi létező: élettelen
és élő értéket képvisel. Eszerint az elemeknek ősvalójuk révén joguk van
a tisztaság állapotának fenntartásához. Tervezésében jövőorientált, vagyis
a jelen cselekedetek következményeit a távoli jövőben szemléli. Érvényes
tehát József Attila figyelmeztetése: "A mindenséggel mérd magad!"
A fentiek figyelembevételével a jövőben a környezeti nevelés megjelölés
mellett javaslom a természeti nevelés fogalom bevezetését is. Ez tágabb
értelmezést kíván, hiszen amennyiben természet fogalom alatt a világmindenséget
értjük, amelynek része az emberi környezet is, akkor a természeti nevelés
körébe tartozik a szűkebb értelmezésű környezeti nevelés is. Remélem, hogy
a természeti nevelés bevezetése segít abban, hogy az ember úrrá legyen
nárcisztikus beállítódásán, felmérje valódi helyét a világegyetemben, és
gondolkodását, cselekedeteit ekképpen alakítsa a jövőben. Csak ennek alapján
remélhető pozitív változás a természethez fűződő kapcsolatában.
Végezetül Baudelaire: Kapcsolat című verséből szeretnék idézni egy versszakot,
melyben szellem és művészet találkozik a világegyetem szépséges végtelenjével.
Ahogy a távoli visszhangok egyberingnak
valami titkos és mély egység tengerén,
mely, mint az éjszaka oly nagy, és mint a fény,
egymásba csendül a szín és a hang s az illat. |
|