A Duna a mi életünkön folyik keresztül
Beszélgetés Karátson Gábor íróval az igazi értékekről és a Dunáról
-- Én húsz évig nagyon sokat eveztem a Dunán. Előttem van egy kép, egy
kavicspad, azon túl agyagos meg homokos part, én ott állok térdig a vízben,
és hallgatom meg nézem, hogyan bugyog körülöttem a víz. És ez boldogsággal
tölt el, olyan érzéssel, hogy ezért van minden. A Tejútrendszer meg az
Isten, meg én, meg a családom azért van, hogy ez a bugyogás itt legyen.
Ezt dollárban vagy bármiben kifejezni mint értéket, de akár mint etikai
vagy esztétikai értéket sem lehet, mert akkor azt is lehetne mondani, hogy
valahol a Grand-kanyonban van egy érdekesebb bugyogás. Mihelyt az érték
fogalmával közeledünk valamihez, abban a pillanatban mércén helyezzük el,
nekem pedig a természetélményem nem értékskálán helyezkedik el, hanem teljesen
önmagában véve van. Európában perverz módon különválasztottuk a szellemet
a természettől, az emberiséget a tájtól, holott ezek egymásban tükröződnek.
Én ezt sokkal fontosabbnak érzem, mint azoknak a találmányoknak a túlnyomó
többségét, amelyeket a XX. században felhalmoztunk, és amelyek annyira
életveszélyesek. A varjakban vagy a folyók buggyanásában évmilliós bölcsesség
halmozódik fel, olyan, ami nem is emberi bölcsesség, de mi is abból lettünk.
És ez most megbillent.
-- Azért faggatom az értékekről, mert ökológusgondolkozók közül nagyon
sokan azt mondják, hogy az értékrendünkkel van igazán baj: nem ismerjük
fel az igazi értékeket.
-- Van olyan nyugati pszichológiai iskola, amely szerint a természet az
ember tudattalanja. Magam is úgy érzem, hogy én, mint emberi lény ezekben
az említett buggyanásokban meg varjakban meg tájakban tükröződöm. A vallás
tanítása szerint az embernek is szerepe van ebben az egész dologban, és
ez a szerep közvetítői, és nem uralkodói szerep.
-- Azt mondják, hogy a keleti filozófiákban az emberek sokkal közelebb
maradnak a természethez, figyelnek a természet jelzéseire. Ön sokat foglalkozott
a keleti filozófiákkal.
-- Itt van például a TAO, olyan szó, mint az "Isten" szó, de ez utat jelent,
természetesen nem autópályát meg nem is vasutat, hanem földutat. A kínai
gondolkodás minden iskolájának ez volt az alapfogalma, a TAO, az Út. Aki
látott már földutat, vagy még "földutazott", az tudja, milyen: például
nem nyílegyenes, hanem kanyarog. Belesimul a tájba, s mintha nem azért
volna, hogy minél hamarabb célhoz lehessen érni rajta. Elindulunk a szekérrel
és végül is megérkezünk, de valahogy azért van az egész, hogy rajta legyünk:
hogy úton legyünk. A kínai gondolkodásnak a TAO volt az alfája és omegája,
bár ez sem jó, hogy alfa és omega, mert ebben benne van a kezdet és a vég,
míg a TAO-ban ez nincs benne. Egyszer minden út véget ér, de igazából nem
fejeződik be, hanem bizonyos időtlensége van az egésznek. Azért hangsúlyozom
az út érzéki jellegét, mert az Út szellemi fogalom, nem is csak fogalom,
hanem valóság, s mint minden szellemi valóságnak vagy fogalomnak érzéki
valósága is van, mindenestül, benne van a tájban, egy a tájjal. És ez az,
amit mi elvesztettünk. A parányi részletek értékelésére való képességünket
vesztettük el.
-- Egy embercsoport elkezd valamit mérlegelni, hogy ha itt ezt az akármit
megépítenénk, utat vagy gátat, vagy szemétlerakót, akkor... és itt racionális
érvek jönnek, amelyek néha nagyon rosszak, de néha valóban megfontolandónak
látszanak. Ezzel szemben áll az archaikus világérzés, hogy a földnek minden
kis részlete szakrális valóság, amin csak akkor szabad valamit változtatni,
ha nagyon muszáj. Amerikában komoly küzdelmek voltak e körül. Bizonyos
törzsek számára szent hely volt az, ahol kiváló feketeszenet vagy uránt
lehetett kibányászni a földből. Vagy Ausztráliában, ahol a szivárványkígyó
alszik egy bizonyos patakban, a telepesek és az őslakosság között ezzel
kapcsolatban is nézeteltérésre került sor, mert a patakot ez esetben nem
szabad bántani.
-- Az jutott eszembe, hogy az őskereszténység, a korai kereszténység tanaiban
is jelen volt a természetközeliség. Nemcsak az állatszeretetben, a természetszeretetben,
hanem egy bizonyos fajta önkorlátozás, szerénység révén is, ami lehetővé
tette azt, hogy ne pusztítsák el, hanem megóvják azt, ami körülöttük van.
-- A kereszténységben és a buddhizmusban is nagyon nagy szerepet játszik
a szent szegénység. Azt hiszem, a Föld valóban azt bírja csak elviselni,
hogy mi szegények legyünk. Minél kevesebb állatot öljünk meg, és minél
kevesebb holmit használjunk el. Az érdekes, hogy amikor ezt kitalálták,
akkor ennek nem ökológiai okai voltak. Csak a legélesebb szemű emberek
látták akkor, a régi taoisták, hogy hova vezet, ha ezt így csináljuk tovább.
Úgy ítélték meg, hogy az emberhez méltó élet a szegénységben zajlik. Carl
Friedrich von Weizsäcker írt erről kb. 20 évvel ezelőtt egy igen figyelemre
méltó tanulmányt, amelyben azt mondja, hogy a hagyományos kultúrák megőrző
kultúrák voltak, mert nagyon hamar rájöttek az uralkodó osztályok is, hogy
ha tombolnak, akkor elpusztulnak. Egy szűk arisztokrata és kereskedő réteg
Indiában hamar rájött, hogy lemondást és visszafogottságot kell gyakorolni,
különben egy-két generáció alatt végük van. Régen hatlovas hintón járt
a király, most meg hány lóerős autón jár az Akárki, a Pityi Palkó. (Félreértés
ne essék, elsősorban én vagyok a Pityi Palkó, de nekem nincs is gépkocsim.)
A királynak a hatlovas hintóját elviselte a Föld, legfeljebb ugye néha
arra ment egy aszkéta és azt gondolta magában, hogy no, te király, minek
jársz azzal a hatlovas hintóval, mehetnél te is gyalog. Ha minden ember
úgy viselkedik, mintha ő volna a kínai császár, azt a természet nem tudja
pénzelni. Embermilliárdoknak kellene rájönniük arra, hogy aszkézist kéne
gyakorolni.
-- Az ön értékrendjében nagyon nagy szerepe van a Dunának, a víznek. Mi
ennek az oka?
-- Megszoktam ezt a folyót, az az igazság, és nekem ez maradt Magyarországból.
Mert voltak az erdélyi hegyek, oda ritkán jutok már el, de itt van ez a
folyó. Szörnyű, hogy rászállt egy csoport, egy technikai csoport, hogy
megsemmisítse. Én ismerem ezt a folyót, számomra olyan, mint egy élőlény,
de mint egy sokszoros élőlény, mert hát élőlények milliárdjait foglalja
magába, és lehetővé teszi, hogy a partjain éljenek. A régi kultúrák általában
úgy tartották, hogy folyók meg a folyamok az égből jönnek le. Indiában
van egy bámulatos szikladombormű, a Gangesz lejövetele, a függőleges sziklafalba
belefaragva: hogyan jön le az Istenektől a Gangesz. Ha ez megsemmisül,
akkor szörnyű lényekké válnak azok, akik a partjain élnek. Már mostanra
is elég szörnyű lényekké váltunk, de hát még mindig van benne valami biztonságos,
hogy itt folyik ez a szegény megkínzott folyó. Van egy japán buddhista
költő, aki azt írta, hogy "nem kerülök én már a pokolba, a pokol itt van,
ahol élek". Mindaz, ami az életünk, az a nagy folyam. A legtávolabbi székely
vidékeken is énekeltek olyan énekeket, hogy "jöjj meg, Duna, jöjj meg".
A Duna sokkal nagyobb területet határoz meg, mint amit képzelünk. Azt már
tudjuk, hogy a talajvíz milyen messzire kihat, de még azon túl is, ameddig
az eljut, a szellemi aurája hatalmas területet fog át, egy messze fölöttünk
álló entitásról van szó.
-- Valaki nem régen azt mondta nekem, hogy az ezredvégi civilizáció tulajdonképpen
a római birodalomra emlékezteti őt, de arra a korszakára, amikor a római
birodalom közvetlenül a bukása előtt állt. Akkor, amikor mindenki megpróbált
még habzsolni valamit abból, amit a birodalom összehozott. Két marokkal
kapni belőle, mert hogy a vesztét érezte. A mi társadalmunk is olyan most,
hogy mindenki két marokkal próbál meg kapni, marni belőle valamit, akármilyen
áron. Itt nincsenek régi, bölcs indiai gazdagok, akik azt mondanák, hogy
ha ezt így folytatjuk, akkor két generáció múlva baj lesz.
-- Erre is gondoltam, amikor azt mondtam, hogy a Duna a mi életünkön folyik
keresztül. Egy folyó, az nem csupán egy csomó víz, hanem: végtelen összefüggés,
amit nem tudunk gondolatilag megközelíteni. Természeti valóság, igen, de
nem tárgy, hanem történés, folyamat. Szakadatlan áramlás; és ez jellemzi
a mi életünket is. Nemcsak az, hogy az élet továbbadódik, hanem hogy minden
ősöm és utódom vissza is hat rám. A Dunán talán most is vannak helyenként
limányok, ahol a part mentén visszafele jön a víz. Ott nagyon jól lehetett
felfelé evezni, az ember csak ült és száguldott fölfelé a part mentén.
Tehát az utódoktól jön vissza valami az előttük jártak felé, a jelentéstelisége
a dolgoknak, amivel a modern filozófia sokat foglalkozik. A döntéshozók
azonban nemcsak a természetet nem ismerik, hanem a filozófiát sem. Amint
jelentéstelenné válik az életünk, abban a pillanatban megszűnik. Joyce
az Ulyssesben azt írja, hogy a régi zsidók, ha valahova megérkeztek, azt
mondták, építsünk itt egy oltárt az Úrnak; a rómaiak meg azt, hogy építsünk
itt egy WC-t, és tényleg teleépítették WC-vel a világot, higiénikusak is
voltak, egyébként. Mi viszont sehová sem illő szállodákkal és erőművekkel
építjük tele. Nagy művészet volt, nemcsak a Távol-Keleten, de Európában
is úgy helyezni el az épületeket, hogy azok harmonikusan illeszkedjenek
a tájba. A nomádok idején volt legökologikusabb az emberélet, mert akkor
nem nyúltak a föld felszínéhez. Világos, hogy oda már nem tudunk visszamenni,
de valahogy megtanulhatnánk újból úgy építkezni, hogy az összhangban legyen
azokkal az erőkkel, amelyek az egész földfelszínt átjárják.
-- A Duna víz, kavics, apró rák, hullámzás, vízinövény, erdőgyökér, hajó
és még nagyon sok minden más. Ma már nagyon sok helyen a Duna víz, gát,
kevés hal, kevés növény, kevés fagyökér. Vajon vissza tudjuk-e állítani
azt a kapcsolatot, ami a Duna és az emberek között volt? Ami a természet
és az emberek között, a fák és az emberek között volt?
-- Elmondhatatlan az a pusztítás, amit végeztek, akár Nagymarost meg attól
följebb nézzük, akár a Szigetközt, égbekiáltó iszonyat, ami itt folyt.
Ezt visszaállítani már senki sem fogja. Használjuk az "Újszövetség" szót
a bibliával kapcsolatban, most arra van szükség, hogy az ember a Földdel
új szövetséget kössön. A régi az nagyon mély szövetség volt, szentségi
jellegű, felbonthatatlan kapcsolat. Hátha el lehetne jutni odáig újra?
Elég sok fiatallal találkozom, beszélgetek, és él az emberekben valamiféle
ilyesmi, hogy ezt újra szeretnék megtalálni. Ha ez nem így történik, akkor
nagyon nagy baj lesz. Ezt a jövőt az ember csak úgy tudja befolyásolni,
mint az Istent: könyörög hozzá, hogy ébredj fel, kérlek! Én igyekszem mindent
megtenni, hogy felébredjen, magára ébredjen ismét.
A beszélgetést Mangel Gyöngyi készítette

|