Ács Zoltán -- Havas Péter 
Nemzetközi
Környezeti Nevelési

Együttműködési-Program
 
  
 
A Science Across the World (Tudománnyal a világon át)  egy globális természettudományos nevelési projekt, amely soknyelvű és közös értékrendre épül, és felhasználja az elektronikus kommunikációs lehetőségeket is (Internet) és  bármelyik földrész bármely országának akármelyik középiskolájában alkalmazható, "polcról leemelhető" kész tananyagokkal és technológiával.
A világ öt földrészének többezer középiskolása számára a Science Across the World program  mozgalommá vált. Minden kontinensen, így Európában is  a regionális központból megküldik  a bekapcsolódó középiskolai osztályok  számára a közösen kidolgozott, aprólékosan egyeztetett oktatóprogramot, amely egyaránt illeszkedik az egyes országok tanterveihez és a közös, európai környezeti értékekhez, problémákhoz is, 12 európai nyelvre lefordítva.  A bekapcsolódó osztályok a maguk kémia,  fizika vagy  biológia tantárgyaik keretében 2-4 tanóra terjedelmű projekteket valósítanak meg. 
A programok a közvetlen iskolai környezettel kapcsolatos mérésekre, adatgyűjtésekre, kísérletekre, vizsgálódásokra  épülnek. A diákok a felvett adataikat postán, telefaxon vagy az Interneten elküldik egymásnak, ezáltal lehetővé válik más országok környezeti adatainak, nézeteinek és véleményének kölcsönös elemzése és összehasonlítása. 
A középiskolásoknak  izgalmas és kalandos érzés megismerni más országok, más tizenévesek világát, összevetni környezetük és véleményük sajátosságait, rádöbbenni azokra  a hasonlóságokra és különbségekre, amelyek szépséges földrészünk gazdagságát alkotják.
 A magyarországi természettudományos nevelés számára kivételes esélyt jelent e programba való  bekapcsolódás, hiszen több pedagógiai elemzés és tantervértékelés egybehangzóan kimutatta  a hazai közoktatás természettudományos tanterveinek konzervatív,  tudománycentrikus, a XVIII. századra emlékeztető szemléleti korlátait, valamint a tantárgyköziséget ellehetetlenítő bezárkózását. Mindenekelőtt a környezeti nevelés valamint az egészséges életmódra szoktatás bontja le a természettudományos tantárgyak  "kínai nagy falait", miközben a természettudományos nevelés személyessé, társadalmilag elkötelezetté és felelős cselekvésre szoktatóvá válik.
 

A Program céljai és tartalma 
 
A Természettudománnyal Európán keresztül Programot  kezdettől a következő törekvések jellemezték:
  • meg kell teremteni a nevelés globális dimenzióit azáltal, hogy a diákokban tudatosítjuk a különböző országokban kialakult eltérő életviteli lehetőségek variációit,
  • tudatosítanunk kell a természettudományok és a technika társadalomra, az iparra és a környezetre  gyakorolt hatásait,
  • elő kell segítenünk a pedagógusok és diákjaik más országbéli társaikkal való együttműködését, fejleszteni szükséges a kommunikációs készségeiket, különösen az élő idegen nyelv használatát.
A Program céljainak  
megvalósítása és az egyes részprojektek jellemzői 
 
A program feladata az, hogy a bekapcsolódott európai középiskolák osztályaiban olyan füzetsorozatot dolgozzanak fel, amelynek minden munkafüzete környezeti témára irányítja a diákok figyelmét. 
Az egyes témák az adott iskolák helyi tanterveihez is kapcsolódnak.
Az egyes munkafüzetek címei: 
A savas eső Európában 
Az energiafogyasztás otthon 
A megújuló energia 
Az ivóvizünk 
Mit ettél? 
A globális felmelegedés 
Háztartási szemét 
A közúti biztonság 
Az egészségmegőrzés 
Kémia a mindennapi életünkben
 
A munkafüzeteket nemzetközi  alkotócsoportok készítik, Európa 15 országából. Ezeknek a pedagógusoknak a tapasztalata, szaktudása és kulturális különbözősége fontos tényező. 
 A füzetek 12 európai nyelvre történő lefordítása, kísérleti kipróbálása, majd széles körű használata előtt a következő négy feltételnek (kritériumnak) kell megfelelniük:
1. A nemzetközi információcsere meghatározó jelentőségű, ez ösztönzi és felkelti a diákok tanulási kedvét a különböző országokban tapasztalható környezeti jelenségek, attitűdök,  problémakezelési változatok iránt. Mindehhez legalkalmasabbak azok a tananyagok, amelyekben a természettudományi ismeretek és megismerési módszerek ötvöződnek a környezeti vonatkozásokkal és társadalmi környezetbe ágyazódnak. Ezzel éles ellentétben állnak azok a hagyományosnak tekintett tananyagok, amelyekben a természettudomány egyik-másik területének logikáját követve hosszan és a diákok számára érdektelenül sorakoznak fogalmak, adatok és más ismeretek.
2. Az egyes tanulási egységek (munkafüzetek)  gyakorlatiasak, lehetőséget kínálnak a felfedezésre, a gyakorlati (manuális) cselekvésekre, amelyek leírása izgalmas kihívásként csábítja a diákokat a kutató-vizsgálódó, adatgyűjtő munkára. A munkafüzetek igen kevés statikus szövegrészt, főként aktív tanulói tevékenység leírást-tartalmaznak. Ugyanakkor fontos, hogy ezekhez a vizsgálódásokhoz és mérésekhez ne legyen szükség speciális és költséges műszerekre, csak olyanokra, amelyek valamennyi iskolában hozzáférhetőek. 
3. Valamennyi tanulási egység, munkafüzet rugalmasan illeszkedik bármely középiskola természettudományi helyi tantervéhez, azaz harmonikusan beépíthető a 14 -- 18 éves korosztály tanítási-tanulási folyamataiba. A munkafüzetek, amelyeket egyenlőre 12 nyelven jelentetnek meg, kereszttantervi illeszkedésük következtében nemcsak a természettudományos órákon  használhatóak, hanem a társadalomtudományi és az élő idegen nyelvek tantárgyi kereteiben is.
4. Az adatlapok, amelyeket a diákok minden egyes munkafüzet feldolgozását követően kitöltenek és egymásnak megküldenek, olyan adatokat és ismereteket tartalmaznak, amelyeket az egyes osztályok diákjainak érdekeit, nézeteit és környezetük sajátosságait megvilágítják, egyben vitákra is serkentenek.
Minden egyes munkafüzet azonos szerkesztési, felépítési elveket követ. Az adott témakör rövid bevezetése, a pedagógusoknak szóló szakmai-módszertani tanácsok, a sokszorosítható tanulói munkafüzet-rész, a témakör fontosabb szakirodalma és a kitöltendő és elküldendő űrlapok alkotják a könyvecskét.
 Ahhoz, hogy elkezdődjék a munkafüzetek kitöltött űrlapjainak cseréje vagy a tananyagok megrendelése, az adott iskolának regisztráltatnia kell önmagát a programban. Ez azt jelenti, hogy az iskola bejelentkezik abba az adatbázisba, amely az egyes földrészek központjaiban dolgozik, ellátva a szükséges szolgáltatásokat. A központok havonta felfrissített és kiegészített adatokkal hozzáférhetővé teszik a bekapcsolódott iskolák listáját, amely megtalálható a Science Accross the World Internet  honlapján keresztül (http:// www.campus.bt.com/public/BPSAW) amelyet minden bekapcsolódott és regisztrált iskolának háromhavonként megküldenek. A regisztrált iskolák listája tartalmazza az egyes országokban már bekapcsolódott iskolák címjegyzékét, az információkat nyújtó, felelős pedagógus nevét és telefonszámát, azoknak a munkafüzeteknek a címeit, amelyeket az adott iskolában feldolgoznak, a tanulók életkorát és főbb jellemzőit, és azt az időpontot, amely megmutatja, hogy melyik hónapban várható a tananyagban lévő űrlapok kitöltése és továbbküldése más iskolákba. Ez az egyszerű rendszer lehetővé teszi a bekapcsolódó pedagógusoknak és a diákoknak azt, hogy kiválasszák egy megfelelő országból éppen azt az iskolát, ahol éppen ugyanazt a munkafüzetet dolgozzák fel azon a nyelven és abban az időpontban, amikor az náluk sorra kerül, ezáltal a rendszer rugalmas és izgalmas párbeszédet, üzenetcseréket tesz lehetővé az egymástól távol lévő osztályok, iskolák között.

 
A Program értékei és jelentősége 
 
Az egyes munkafüzetek feldolgozásának pedagógiai szemlélete és módszeregyüttese (csoportmunka, szociális érzékenyítés, környezeti tudatosság erősítése, stb.) sok országban újdonságértékűnek számít és a közoktatási kormányzatok által is szorgalmazott.
Ez Földünkön az egyetlen globális természettudományos nevelési projekt, amely soknyelvű és közös értékrendre épül, és felhasználja az elektronikus kommunikációs lehetőségeket is (Internet) és  bármelyik földrész bármely országának akármelyik középiskolájában alkalmazható, "polcról leemelhető" kész tananyagokkal és technológiával.
A program erénye az is, hogy a természettudományos nevelés során speciális eszköztudás-elemeket fejlesszen. A diákok megtanulják használni a különböző adatokat, szabványokat tartalmazó táblázatokat. Munkájuk során különböző nemzetközi statisztikai adatsorokat, és az Általános Nemzeti Szabványkatalógust (angliai példa) is használniuk kell. Mindezzel megtanulnak számolni, értékelni, összehasonlítani és kommunikálni.
A projekt erőteljes és pozitív kereszt-tantervi kapcsolatokat tartalmaz. A természettudományos nevelés követelményei mellett jelentősen érvényesülnek a földrajzi, a közgazdaságtani, a környezeti -- és egészségnevelési  követelmények is.

 
A magyarországi bekapcsolódásról 
 
Az 1997-es esztendőben a KÖRLÁNC Hírmondóban  meghirdetett pályázatra bejelentkezett középiskolák közül tizenkét  intézmény került be az első körbe, azóta ez a szám növekedett. A programba bekapcsolódó középiskolák sokfélék: egyháziak és önkormányzatiak, gimnáziumok és szakközépiskolák, budapestiek és vidékiek.
Az Országos Közoktatási Intézet ( OKI) koordinálja a bekapcsolódott iskolákat, és szakmai segítséget nyújt nekik, elősegíti a hazai programhálózat kiépülését, valamint továbbképzéseket szervez.
A bekapcsolódási lehetőség továbbra is nyitott: az Országos Közoktatási Intézet (OKI) címére (1051 Budapest,  Dorottya utca 8) vagy a KÖRLÁNC Környezeti Nevelési Program Irodájába (1035 Budapest, Miklós tér 1.) küldött bejelentkező levél alapján vesszük fel az adott iskolával, pedagógussal a  kapcsolatot. A programról részletes  információk megtekinthetők az OKI Honlapján: http://www.oki.hu.