Ács Zoltán -- Havas Péter
Nemzetközi
Környezeti Nevelési
Együttműködési-Program
A Science Across the World (Tudománnyal a világon át) egy globális
természettudományos nevelési projekt, amely soknyelvű és közös értékrendre
épül, és felhasználja az elektronikus kommunikációs lehetőségeket is (Internet)
és bármelyik földrész bármely országának akármelyik középiskolájában
alkalmazható, "polcról leemelhető" kész tananyagokkal és technológiával.
A világ öt földrészének többezer középiskolása számára a Science Across
the World program mozgalommá vált. Minden kontinensen, így Európában
is a regionális központból megküldik a bekapcsolódó középiskolai
osztályok számára a közösen kidolgozott, aprólékosan egyeztetett
oktatóprogramot, amely egyaránt illeszkedik az egyes országok tanterveihez
és a közös, európai környezeti értékekhez, problémákhoz is, 12 európai
nyelvre lefordítva. A bekapcsolódó osztályok a maguk kémia,
fizika vagy biológia tantárgyaik keretében 2-4 tanóra terjedelmű
projekteket valósítanak meg.
A programok a közvetlen iskolai környezettel kapcsolatos mérésekre, adatgyűjtésekre,
kísérletekre, vizsgálódásokra épülnek. A diákok a felvett adataikat
postán, telefaxon vagy az Interneten elküldik egymásnak, ezáltal lehetővé
válik más országok környezeti adatainak, nézeteinek és véleményének kölcsönös
elemzése és összehasonlítása.
A középiskolásoknak izgalmas és kalandos érzés megismerni más országok,
más tizenévesek világát, összevetni környezetük és véleményük sajátosságait,
rádöbbenni azokra a hasonlóságokra és különbségekre, amelyek szépséges
földrészünk gazdagságát alkotják.
A magyarországi természettudományos nevelés számára kivételes esélyt
jelent e programba való bekapcsolódás, hiszen több pedagógiai elemzés
és tantervértékelés egybehangzóan kimutatta a hazai közoktatás természettudományos
tanterveinek konzervatív, tudománycentrikus, a XVIII. századra emlékeztető
szemléleti korlátait, valamint a tantárgyköziséget ellehetetlenítő bezárkózását.
Mindenekelőtt a környezeti nevelés valamint az egészséges életmódra szoktatás
bontja le a természettudományos tantárgyak "kínai nagy falait", miközben
a természettudományos nevelés személyessé, társadalmilag elkötelezetté
és felelős cselekvésre szoktatóvá válik.
A Program céljai és tartalma
A Természettudománnyal Európán keresztül Programot kezdettől a következő
törekvések jellemezték:
-
meg kell teremteni a nevelés globális dimenzióit azáltal, hogy a diákokban
tudatosítjuk a különböző országokban kialakult eltérő életviteli lehetőségek
variációit,
-
tudatosítanunk kell a természettudományok és a technika társadalomra, az
iparra és a környezetre gyakorolt hatásait,
-
elő kell segítenünk a pedagógusok és diákjaik más országbéli társaikkal
való együttműködését, fejleszteni szükséges a kommunikációs készségeiket,
különösen az élő idegen nyelv használatát.
A Program céljainak
megvalósítása és az egyes részprojektek jellemzői
A program feladata az, hogy a bekapcsolódott európai középiskolák osztályaiban
olyan füzetsorozatot dolgozzanak fel, amelynek minden munkafüzete környezeti
témára irányítja a diákok figyelmét.
Az egyes témák az adott iskolák helyi tanterveihez is kapcsolódnak.
Az egyes munkafüzetek címei:
A savas eső Európában
Az energiafogyasztás otthon
A megújuló energia
Az ivóvizünk
Mit ettél?
A globális felmelegedés
Háztartási szemét
A közúti biztonság
Az egészségmegőrzés
Kémia a mindennapi életünkben
A munkafüzeteket nemzetközi alkotócsoportok készítik, Európa 15 országából.
Ezeknek a pedagógusoknak a tapasztalata, szaktudása és kulturális különbözősége
fontos tényező.
A füzetek 12 európai nyelvre történő lefordítása, kísérleti kipróbálása,
majd széles körű használata előtt a következő négy feltételnek (kritériumnak)
kell megfelelniük:
1. A nemzetközi információcsere meghatározó jelentőségű, ez ösztönzi és
felkelti a diákok tanulási kedvét a különböző országokban tapasztalható
környezeti jelenségek, attitűdök, problémakezelési változatok iránt.
Mindehhez legalkalmasabbak azok a tananyagok, amelyekben a természettudományi
ismeretek és megismerési módszerek ötvöződnek a környezeti vonatkozásokkal
és társadalmi környezetbe ágyazódnak. Ezzel éles ellentétben állnak azok
a hagyományosnak tekintett tananyagok, amelyekben a természettudomány egyik-másik
területének logikáját követve hosszan és a diákok számára érdektelenül
sorakoznak fogalmak, adatok és más ismeretek.
2. Az egyes tanulási egységek (munkafüzetek) gyakorlatiasak, lehetőséget
kínálnak a felfedezésre, a gyakorlati (manuális) cselekvésekre, amelyek
leírása izgalmas kihívásként csábítja a diákokat a kutató-vizsgálódó, adatgyűjtő
munkára. A munkafüzetek igen kevés statikus szövegrészt, főként aktív tanulói
tevékenység leírást-tartalmaznak. Ugyanakkor fontos, hogy ezekhez a vizsgálódásokhoz
és mérésekhez ne legyen szükség speciális és költséges műszerekre, csak
olyanokra, amelyek valamennyi iskolában hozzáférhetőek.
3. Valamennyi tanulási egység, munkafüzet rugalmasan illeszkedik bármely
középiskola természettudományi helyi tantervéhez, azaz harmonikusan beépíthető
a 14 -- 18 éves korosztály tanítási-tanulási folyamataiba. A munkafüzetek,
amelyeket egyenlőre 12 nyelven jelentetnek meg, kereszttantervi illeszkedésük
következtében nemcsak a természettudományos órákon használhatóak,
hanem a társadalomtudományi és az élő idegen nyelvek tantárgyi kereteiben
is.
4. Az adatlapok, amelyeket a diákok minden egyes munkafüzet feldolgozását
követően kitöltenek és egymásnak megküldenek, olyan adatokat és ismereteket
tartalmaznak, amelyeket az egyes osztályok diákjainak érdekeit, nézeteit
és környezetük sajátosságait megvilágítják, egyben vitákra is serkentenek.
Minden egyes munkafüzet azonos szerkesztési, felépítési elveket követ.
Az adott témakör rövid bevezetése, a pedagógusoknak szóló szakmai-módszertani
tanácsok, a sokszorosítható tanulói munkafüzet-rész, a témakör fontosabb
szakirodalma és a kitöltendő és elküldendő űrlapok alkotják a könyvecskét.
Ahhoz, hogy elkezdődjék a munkafüzetek kitöltött űrlapjainak cseréje
vagy a tananyagok megrendelése, az adott iskolának regisztráltatnia kell
önmagát a programban. Ez azt jelenti, hogy az iskola bejelentkezik abba
az adatbázisba, amely az egyes földrészek központjaiban dolgozik, ellátva
a szükséges szolgáltatásokat. A központok havonta felfrissített és kiegészített
adatokkal hozzáférhetővé teszik a bekapcsolódott iskolák listáját, amely
megtalálható a Science Accross the World Internet honlapján keresztül
(http:// www.campus.bt.com/public/BPSAW) amelyet minden bekapcsolódott
és regisztrált iskolának háromhavonként megküldenek. A regisztrált iskolák
listája tartalmazza az egyes országokban már bekapcsolódott iskolák címjegyzékét,
az információkat nyújtó, felelős pedagógus nevét és telefonszámát, azoknak
a munkafüzeteknek a címeit, amelyeket az adott iskolában feldolgoznak,
a tanulók életkorát és főbb jellemzőit, és azt az időpontot, amely megmutatja,
hogy melyik hónapban várható a tananyagban lévő űrlapok kitöltése és továbbküldése
más iskolákba. Ez az egyszerű rendszer lehetővé teszi a bekapcsolódó pedagógusoknak
és a diákoknak azt, hogy kiválasszák egy megfelelő országból éppen azt
az iskolát, ahol éppen ugyanazt a munkafüzetet dolgozzák fel azon a nyelven
és abban az időpontban, amikor az náluk sorra kerül, ezáltal a rendszer
rugalmas és izgalmas párbeszédet, üzenetcseréket tesz lehetővé az egymástól
távol lévő osztályok, iskolák között.
A Program értékei és jelentősége
Az egyes munkafüzetek feldolgozásának pedagógiai szemlélete és módszeregyüttese
(csoportmunka, szociális érzékenyítés, környezeti tudatosság erősítése,
stb.) sok országban újdonságértékűnek számít és a közoktatási kormányzatok
által is szorgalmazott.
Ez Földünkön az egyetlen globális természettudományos nevelési projekt,
amely soknyelvű és közös értékrendre épül, és felhasználja az elektronikus
kommunikációs lehetőségeket is (Internet) és bármelyik földrész bármely
országának akármelyik középiskolájában alkalmazható, "polcról leemelhető"
kész tananyagokkal és technológiával.
A program erénye az is, hogy a természettudományos nevelés során speciális
eszköztudás-elemeket fejlesszen. A diákok megtanulják használni a különböző
adatokat, szabványokat tartalmazó táblázatokat. Munkájuk során különböző
nemzetközi statisztikai adatsorokat, és az Általános Nemzeti Szabványkatalógust
(angliai példa) is használniuk kell. Mindezzel megtanulnak számolni, értékelni,
összehasonlítani és kommunikálni.
A projekt erőteljes és pozitív kereszt-tantervi kapcsolatokat tartalmaz.
A természettudományos nevelés követelményei mellett jelentősen érvényesülnek
a földrajzi, a közgazdaságtani, a környezeti -- és egészségnevelési
követelmények is.
A magyarországi bekapcsolódásról
Az 1997-es esztendőben a KÖRLÁNC Hírmondóban meghirdetett pályázatra
bejelentkezett középiskolák közül tizenkét intézmény került be az
első körbe, azóta ez a szám növekedett. A programba bekapcsolódó középiskolák
sokfélék: egyháziak és önkormányzatiak, gimnáziumok és szakközépiskolák,
budapestiek és vidékiek.
Az Országos Közoktatási Intézet ( OKI) koordinálja a bekapcsolódott iskolákat,
és szakmai segítséget nyújt nekik, elősegíti a hazai programhálózat kiépülését,
valamint továbbképzéseket szervez.
A bekapcsolódási lehetőség továbbra is nyitott: az Országos Közoktatási
Intézet (OKI) címére (1051 Budapest, Dorottya utca 8) vagy a KÖRLÁNC
Környezeti Nevelési Program Irodájába (1035 Budapest, Miklós tér 1.) küldött
bejelentkező levél alapján vesszük fel az adott iskolával, pedagógussal
a kapcsolatot. A programról részletes információk megtekinthetők
az OKI Honlapján: http://www.oki.hu.
|