Adorjánné Farkas Magdolna
Szükséges-e
a természettudományok oktatása?
A természettudomány helye és szerepe
az iskolai oktatásban külföldön és itthon
A címben feltett kérdésre bizonyára minden józanul gondolkodó ember
"igen"-nel válaszol. Vagy mégsem? Egyre gyakrabban hallom
a tanítványaimtól, sőt a szüleiktől is azt a véleményt, hogy a mostani
kapitalizálódó világunkban a felnövekvő új nemzedék tagjainak főként
gazdasági, pénzügyi, jogi és idegennyelvi tudásra van szükségük, és
ezért a fizika, a kémia, a biológia és a környezettudomány alapvető
ismereteinek elsajátítására fölösleges időt és energiát pazarolniuk.
Sajnos ez a vélekedés egyre szélesebb körben hallható és nemcsak Magyarországon.
Piruett vagy proton?
Egy angol szerző, Brian Chapman "A természettudományos oktatás túlhangsúlyozása
a 80-as években Nagy-Britanniában" című cikkében annak a véleményének ad
hangot, hogy a brit Nemzeti Tanterv túlságosan nagy hangsúlyt fektet a
természettudományok oktatására. A cikk írója túlzásnak tartja azt, hogy
Nagy-Britanniában minden ember kötelezően tanul természettudományt az iskolakötelezettség
teljes tizenhat éves időtartama alatt. "Igaz is, miért nem kötelező a balettoktatás?"
-- teszi fel Chapman a gúnyos kérdést. Úgy véli, hogy sem az egyén, sem
a társadalom számára nem származik előny abból, hogy a természettudomány-oktatás
kötelező. "Okvetlenül le kell-e erőltetnünk a természettudományt azok torkán
is, akiknek egyáltalán nincs rá gusztusuk?" -- kérdezi Chapman. "Egyáltalán
számít-e az ország gazdasági fejlődése szempontjából, hogy az emberek természettudományt
tanulnak? Boldogabbak lesznek-e a fiatalok attól, hogy tudják, hogy mit
jelent a tápláléklánc vagy a biomassza?"
Az angliai munkaerőpiacon nincs nagy kereslet a természettudományos műveltség
iránt. 1990-ben úgy becsülte meg a brit kormány munkaerő-átképzési hivatalának
a vezetője, hogy ebben az évtizedben Nagy-Britanniában a munkaerő 75%-a
menedzser lesz, vagy pénzügyi területen, illetve a szolgáltatóiparban és
a turizmusban fog dolgozni. Az ipar nem lesz képes arra, hogy ezekhez a
területekhez hasonló mértékben megfizesse a dolgozóit. Ezért "a valamire
képes" fiatal emberek ezekbe a jobban fizető ágazatokba mennek el dolgozni,
függetlenül attól, hogy tanítunk-e nekik természettudományt vagy nem. (It
will be whistling in the wind. Vagyis: Szél ellen nem lehet ... fütyülni.)
A munkaerőkereslet és a kereseti arányok Magyarországon is hasonlóan alakulnak.
Elgondolkodtató például annak a magyar ifjúnak az életútja, aki Cambridge-ben
fizikusi diplomát szerzett, néhány évig végzettségének megfelelő munkakörben
dolgozott Angliában, majd hazajött és itthon a bankszakmában helyezkedett
el, a fizikusi fizetés sokszorosáért. Az sem csoda, csak szomorú jelenség,
hogy a középiskolai tanulmányi verseny természettudományos nyertesei közül
néhányan nem a Műszaki Egyetemen vagy a Természettudományi Karon tanulnak
tovább, hanem a Közgazdaságtudományi Egyetemre vagy a Jogi Karra felvételiznek.
Mindenható vagy gonosz?
A természettudomány-oktatás világszerte nehéz helyzetben (sok szakember
szerint válságban) van, többek között azért, mert az emberek csalódtak
a természettudományokban: úgy érzik, hogy a tudományos vívmányok nem tették
őket boldogabbá, és a problémáikat sem oldották meg. Sőt sokan úgy vélik,
hogy a tudomány és a technika még gyarapítja is a világ gondjait: az emberek
a környezeti problémák nagy részét is a természettudományok rovására írják.
Természetesen túlzott volt az az elvárás, hogy a természettudomány találjon
megoldást az emberiség minden problémájára, de ugyanígy igazságtalan az
a vélekedés is, hogy a tudomány semmit nem oldott meg.
1994 őszén nemzetközi szemináriumot tartottak a természettudomány-oktatás
helyzetéről.
A szemináriumon az egyik brit professzor, David Layton "A természettudományok
oktatása és érthetősége a hétköznapi emberek számára" című előadásában
arról beszélt, hogy a természettudományos ismeretek nem integrálódnak kellőképpen
a mindennapi életbe. Layton professzor ezt a kijelentését kutatási eredményekre
alapozta. Egy, a felnőttek körében végzett felméréssorozat azt mutatta,
hogy az emberek a természettudományokat nem tartják sem érthetőnek, sem
érdekesnek, sem hasznosnak a mindennapi problémáik megoldásában. A megkérdezetteket
a társadalom egy-egy speciális csoportjának képviselői közül választották
ki és ezeknek az embereknek olyan kérdéseket tettek fel, amelyek az ő különleges
helyzetükre világítottak rá. Nyugdíjasokat kérdeztek az energiagazdálkodás
problémáiról, külön hangsúlyt fektetve a házak hőszigetelésére és a gazdaságos
fűtési módszerekre. A megkérdezettek másik csoportját az atomerőművek közvetlen
környezetében élők közül választották. Őket arról faggatták, hogy mit tudnak
az atomerőművek működésének biztonságosságáról és a radióaktív hulladék
tárolásának problémáiról.
A harmadik csoportot a közterületi munkát végző emberek közül választották
ki és nekik a kommunális szemét kezelésével kapcsolatban tettek fel kérdéseket.
A negyedik csoport Down-kóros gyermekek szüleiből állt. Tőlük azt tudakolták,
hogy mit tudnak a betegség kialakulásának tudományos magyarázatáról, valamint
az orvosi és a pszichológiai kezelés lehetőségeiről.
A felmérés eredménye minden csoportnál lehangoló volt: a megkérdezettek
igen tájékozatlannak mutatkoztak még azokban a tudományos kérdésekben is,
amelyek szoros kapcsolatban álltak saját speciális problémáikkal. Azt állították,
hogy a természettudományos ismeretek nem segítenek a problémáik megoldásában.
Nemzeti Tanterv: tudomány vagy politika?
Akár az angolok 1989-ben bevezetett Nemzeti Tanterve, akár az amerikaiak
tervezett tanterve, akár a saját NAT-unk körüli vitákra gondolunk, felvetődik
a kérdés: Mi határozza meg, hogy egy országban milyen nemzeti tantervet
alkotnak? Tudományos szempontok, vagy inkább a politikai kontroll igénye
határozza-e meg a nemzeti tanterv jellemzőit? Ki határozza meg és milyen
alapon a gyerekek és a társadalom jövőbeli igényeit?
A nemzeti tanterv léte és milyensége minden országban politikai kérdés
is. A következőkben felsorolt vélemények Nagy-Britanniából és az Amerikai
Egyesült Államokból származnak.
A történelem folyamán azt figyelhetjük meg -- állítja egy angol kutató --
hogy a természettudományos ismereteket oktató tantervek változását a tudomány
fejlődésénél is jobban motiválja a társadalmi rendszerek változása. Eszerint
az elmélet szerint az iskolában megszerezhető tudás objektivitása erőteljesen
megkérdőjelezhető, mert a világról szerzett tapasztalatok bizonyos társadalmi
csoportok tudatán átszűrve jutnak el a gyerekekhez. A világot nem teljes
realitásában ismerjük meg, hanem egy, az emberek által létrehozott keretben,
amely a társadalmi berendezkedéstől függ. A nemzeti tanterven keresztül
az a társadalmi csoport, amely uralmon van, irányítani tudja azt is, hogy
az emberek milyen tudáshoz jussanak hozzá.
Az egyik amerikai kutató véleménye szerint egy ország vezetőinek érdeke
lehet az alacsony színvonalú természettudományos oktatás, mert így az emberek
nagy része számára misztikum marad a tudomány és a technika. A gyenge természettudományos
tudással rendelkező ember idegennek és elveszettnek érzi magát a technika
világában. Úgy érzi, hogy vezetésre és gyámolításra szorul. Ezt a gyámolítást
azután tovább lehet vinni az élet más területeire is, tehát a természettudományosan
műveletlen emberek könnyen irányíthatók. A természettudományos műveletlenség
komoly veszélyt jelent az egyén számára azért is, mert így nincs felvértezve
az áltudományokkal, a babonával és a sarlatánsággal szemben. Az áltudomány
az emberek hiszékenységére épít és nem tudományos érvekre. Sokkal könnyebben
hódít, mint az igazi tudomány, hiszen szórakoztatóbb és könnyebben érthető.
Míg a tudományban "nincs királyi út" -- nem lehet megérteni a tudományos
eredményeket komoly szellemi erőfeszítés nélkül, az áltudományos magyarázatok
minden szellemi erőfeszítés és tudományos ismeret nélkül megérthetők.
Földönkívüliek és halottlátók
Talán még az előbbinél is veszélyesebb az a tendencia, amely a gazdaságilag
fejlett és már régóta kapitalista berendezkedésű országokban figyelhető
meg: a hatalmon lévők úgy ítélik meg, hogy a kommunikációs, a közgazdasági
és a jogi ismeretek sokkal hasznosabbak és gyümölcsözőbbek, mint a természettudományos
tudás, ezért a jövő gazdasági és politikai elitjét úgy képezik, hogy az
oktatásukban a természettudományok nagyon csekély hangsúlyt kapnak. Így
az adott ország politikai és gazdasági vezetése természettudományosan műveletlen
lesz. Ez azt a veszélyt hordozza magában, hogy azokban a kérdésekben, amelyeknek
eldöntéséhez természettudományos ismeretekre lenne szükség, nagy valószínűséggel
rossz döntést hoznak -- pl. erőmű, szemétégető létesítése, a radioaktív
hulladék elhelyezése stb.
Az USA-ban, Ohio államban az állami tisztségviselők körében felmérést végeztek
abból a célból, hogy megvizsgálják a természettudományos szemléletüket.
Két példa a felmérésből: az Ohio állambeli törvényalkotóknak csupán 45%-a
nem hisz abban, hogy a földön egyes ősi építményeket a földönkívüliek építették
és csupán 51%-a nem hisz abban, hogy a halottakkal lehet kommunikálni.
Talán Magyarországon most még nem lenne ilyen megdöbbentő egy hasonló felmérés
eredménye. Azonban ha belegondolunk abba, hogy a NAT bevezetése után a
természettudomány oktatására fordítható órák száma drasztikusan csökkenni
fog és tizenhat éves kor után nem lesz kötelező semmilyen természettudományos
tantárgy tanulása, a jövőt már nem látom ilyen reménytelinek. Bizakodva
várhatják a jövőt azonban a horoszkóp-készítők, a csodapálcával földsugárzás-mérők
és a távolról energiaátvitellel gyógyítók.
(A cikk szerzője a budapesti Kiss János Általános
és Középiskola tanára.)
|