Vázlatos gondolatok
a Nemzeti Környezeti
Nevelési Stratégiához
Heroikus feladatra
vállalkozott 13 környezeti neveléssel foglalkozó társadalmi szervezet,
amikor 1997. júniusában tervbe vette, hogy több mint hatvan szakember
bevonásával elkészíti a magyar Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégiát,
röviden NKNS-t.
Mivel ilyen eddig még nem született Magyarországon,
csak elismerésünket fejezhetjük ki azoknak, akik erre az úttörő feladatra
vállalkoztak.
A terv kidolgozói abból a helyes kérdésből indultak
ki, hogy mit kell ma tennünk azért, hogy a jövőnket biztosíthassuk. Válaszuk:
célunk csak az lehet, hogy mennél többet. Ez a helyes elszántság bátorít
fel engem is arra, hogy néhány gondolattal, némi segítő szándékú kritikával
hozzájáruljak ahhoz, hogy ez a nevelési stratégia a "mennél több" érdekében
minél jobb legyen.
Először érdemes néhány szóban azt a nemzetközi miliőt
felvázolni, amelyben ez a curriculum megszületett. Az elmúlt évtizedben
a környezeti nevelés kérdése a nevelési stratégiák legvirulensebb, legdivatosabb
ágává fejlődött. Az NKNS azt írja, hogy Európa nyolc országában készítettek
környezeti nevelési stratégiát és fel is sorolja ezeket, kifelejtve például
Finnország, Ausztria és Németország példáját, ahol ráadásul már 1991--93.
között minden tartományban foglalkoztak ezzel a témával. Valójában minden
fejlettebb országban készültek hasonló anyagok, sőt van, ahol már a hozzá
kapcsolódó tanári kézikönyveket is kiadták. Egy tengerentúlon készült könyvre
nyomatékosan fel is hívnám a figyelmet. Ez a Richard J. Wilke által szerkesztett
Environmental Education Teacher Resource Handbook. Ez a praktikus kézikönyv
nemcsak a tanterv "formatervezéséről" árul el sok mindent, hanem még az
olyan hétköznapi dologról is, hogy honnan szerezhető be pénz az ilyen programok
létrehozásához.
Következő észrevételem az, hogy hiányzik három fontos
alapkérdés meghatározása az NKNS-ben.
-
Milyen elméleti filozófiai alapról indul a tanterv
készítése?
-
Nem tekinti át azokat a nevelési elméleteket és kutatásokat,
amelyeknek meghatározó szerepük van a huszadik századvég tantervének tervezésében,
és így nyíltan nem is foglal állást abban, hogy milyen neveléselméleti
alapokon áll.
-
Valójában nem határozza meg, mi az a környezet, ami
a nevelés tárgya.
Úgy vélem, egy stratégia, ha stratégiának nevezi
magát, nem bújhat ki eme alapkérdések alól.
Amikor az NKNS azt írja, hogy mellőzni kell a magas
szakmai elméleteket, remélhetőleg nem az itt vázolt néhány alapkérdés megválaszolását
kívánja elkerülni. Én is természetesnek veszem, hogy magában az oktatási
anyagban nem szabad "ideologizálni" és "pedagogizálni", de a kiindulópontnak
szilárd elméleti alapokon kell állnia.
Tudom, manapság divatos elképzelés, hogy ideológiamentesnek
kell lenni. Sajnos e századi elrettentő tapasztalat ezzel a tétellel szemben,
hogy minden ideológiamentességet hirdető elképzelés mögött ordas ideológiák
rejtőzködnek.
A fentiek alapján szeretném néhány tételre felhívni
a figyelmet.
ad 1. Milyen elméleti filozófiai alapról indul a
tanterv? Kimondva, kimondatlanul ökofilozófiai alapról. Arról az ökofilozófiai
alapról, mely szerint a történelmi-társadalmi fejlődés olyan szintre jutott,
hogy immár veszélyeztetett az emberi és az általános földi létezés. Arról
az alapról, hogy a zsidó-keresztény befolyású Európa-gyökerű technikai
civilizáció válságban van. Gyökeresen újra kell értelmeznünk létezéstechnikánkat.
A fogyasztói társadalom filozófiájáról át kell térni az emberi méltóságot
kielégítő szükségletek filozófiájára. A bibliából (rosszul fordított és)
idézett, és történelmileg folyamatosan interpretált "hajtsátok uralmatok
alá a földet" dominancia tétel helyett új tétel kell, például az a heideggeri
elképzelés, miszerint "az ember a teremtés pásztora".
Úgy vélem, hogy amikor a 83. oldalon az anyag -- különben
helyesen -- kimondja, a cél az egész eddigi életmód teljes átgondolása és
megváltoztatása, akkor el is dönti, hogy "új ég kell és új föld", ehhez
pedig új vagy újjáértelmezett világkép. Ebből az anyagból természetesen
adódik, hogy ez az új világkép ökofilozófiai. Ehhez legalább az ökológia
szó jelentéséről kellene, hogy megegyezés szülessen. Ehelyett csak egy
elvi kijelentés található az alapelvekben, amely így szól: "A környezeti
nevelés általánosan elterjedt mai értelmezésében tehát harmonikusan és
integrált módon ötvöződik az ökológia és a humánökológia, hiszen csak az
ember biológiai és társadalmi természetének sajátosságaira építve történhet
az értékrend, az életmód, az erkölcs és az életviteli értékek formálása."
Ennek a tételnek csak az a baja, hogy Magyarországon
nincs még közmegegyezés az ökológia és a humánökológia szó használatáról,
mint azt már többször különböző fórumokon jeleztem. Jellemzően a természettudományi
terület képviselői az ökológia szó par excellence természettudományos kifejezésnek
ismerik, és sértésnek vesznek minden társadalomtudományi megközelítést.
Ez az elképzelésük viszont eredendő tévedés és abból ered, hogy nem ismerik
pontosan a szó születését.
Darwin a természet háztartásáról szóló fejtegetéseiben
azt tanulmányozta, "how infinitely complex and close -- fitting are the
mutual relations of all organic beings to each other". Ernst Haeckel ebből
az elképzelésből indult ki, mikor 1866-ban bevezette az ökológia fogalmát,
amelyben nemcsak az organizmusok külső fizikai környezethez való alkalmazkodását
tartotta szem előtt, hanem mindenek fölött "az organizmus összes viszonyát
minden más organizmushoz, amellyel kapcsolatba kerül." Ez pedig kristálytiszta
szociológiai nézőpont. Sajnos az elmúlt száz év első felében a csupán természettudományi
frazeológiává süllyedt ökológiából éppen ez a szociológiai nézőpont szorult
ki, szürkült el, noha a növény- és állatökológusok sűrűn használnak társadalomtudományi
fogalmakat, pl. népesség (populáció), közösség (community), munkamegosztás
stb.
A fentiekből is látszik az, ha az ökológia eredeti
fogalma nem szűkül le, akkor az a növény- és állatökológia mellett még
ma is tartalmazná a humánökológiát. Viszont az igaz, hogy a tudományágak
szélsőséges részegységekre való szakosodása közben úgy is megjelent volna
a humánökológia fogalma, amely főleg a demográfiai változásokat és átalakulásokat
a környezet, a technológia és a szociális szervezetek faktorainak vonatkozásában
vizsgálja. Az ökológiai mozgalmak szempontjából kiemelkedően fontossá vált
az e század eleje óta rohamosan fejlődő városkutatás, amely kimondottan
human ecology-ként értelmezi magát.
A nemzeti oktatási stratégiában nem csak e két fogalom
tisztázása szükséges. Felvetődik az ökológiai alapszókincs meghatározásának
szükségessége is. Alapanyag lehetne az oktatásban az ökológiai műveltség
szótára. Persze azt is meg kellene határoznunk, mit jelent az ökológiai
műveltség. Amikor Fritjop Capra megkérdezte az Elmwood Intézetet, hogy
mit jelent a nevükben is vállalt ökológiai műveltség, akkor a következőt
válaszolták:
-
* az ökológia alapelveinek tudása
-
* rendszerelvű gondolkodás
-
* az ökológiai értékek gyakori alkalmazása.
Tehát a tantervi építkezéshez és főleg a tanárok
segítésére érdemes lenne összeállítani az Ökológiai Műveltség Szótárát.
Ebben olyan fontos szómagyarázatok lennének, mint pl. a dominancia-elv,
az egymásrautaltság a fenntarthatóság, a társas viszony, a rugalmasság,
a változatosság, az együtt, stb.
ad 2. Az alapos környezeti nevelési stratégiának
alapvető feltétele, hogy elhelyezze magát abban a neveléselméleti körben,
amely meghatározza az általános tantervi tervezést. Természetesen az is
állásfoglalás, ha ezt nem teszi meg és szembefordul a létezőkkel, de valamit
tennie kell. Nem hiszem különben, hogy olyan nagy és megvalósíthatatlan
feladat lenne a megfelelő viszony kialakítása a három nagy neveléselméleti
iskolával. Gondolok itt a Biaget, Kohlberg és Carol Gilligan nevével fémjelzett
szellemi fejlődési elméletre, vagy a viselkedéslélektani iskolára (B. F.
Skinner), valamint a holisztikusra, benne a bal / jobb agyfélteke elméletre
és a McCarthy-módszerre.
ad 3. Meg kell határozni, hogy mi az a környezet,
ami a nevelés tárgya.
Úgy vélem, egységben és egymásrautaltságukban kell
megismertetni a fizikai, a szociális és a kulturális környezetet.
A fizikai környezet olyan természeti feltételekből
áll, mint a klíma, a levegő, a víz, a tájformák, a kőzetek és a felszíni
viszonyok, valamint a növény, és az állatvilág.
A szociális környezet a társadalmi keretfeltételekből
tevődik össze, a szocio-ökonomikus és politikai struktúrák, a gondolkodás-
és viselkedésformák, valamint az elsődleges társadalmi valóság éppúgy ide
sorolhatók, mint a tapasztalás, a megértés és a helyzet.
A kulturális környezet azoknak a kulturális javaknak,
szerkezeteknek, perspektíváknak a gyűjteménye, amelyeket az emberiség a
történelem folyamán megalkotott és sokoldalúan felhasznált.
(Ezeket a tételeket átfogóan tárgyalja W. Janßen:
Definitionen zu den Begriffen Umwelt, Umweltschutz, Lebensschutz című kötete.)
Végül, de nem utolsósorban arra szeretném felhívni
a figyelmet, hogy mélyen meg kellene vizsgálnunk a környezeti oktatás és
a kultúra viszonyát. Legalább úgy, ahogy ezt Heidemarie Glöckner tette
Umwelterziehung und Kultur című művében. A szerző felhívta a figyelmet
arra, hogy a környezeti oktatás és az oktatási stratégiák hajlamosak tematikájuk
fókuszában csak a természeti összefüggéseket helyezni. Fontos lenne, hogy
a környezeti nevelésben nagyobb hangsúly kerüljön a kulturális aspektusra,
és ne csak néhány (pl. a művészetekről szóló) kulturális szempontú fejezet
képében, hanem úgy, hogy a kulturális tényező az anyag egészét alapvetően
meghatározza.
Legvégül szeretném megköszönni az NKNS szerzőinek
a lehetőséget, hogy felkészült és áldozatos munkájukhoz elmondhattam véleményemet,
remélhetőleg mindnyájuk, de főleg a környezeti nevelésben részt vevők okulására
és hasznára.
Felhasznált irodalom:
Bowers, C. A.: Educating for an
Ecologically Sustainable Culture, New York,1995
Filho, W. L. -- MacDermott, Fr.
-- Murphy, Z.: Practices in Environmental Education in Europe, Bradford,
1995
Glöckner, H.: Umwelterziehung und
Kultur,
Bad Heilbrunn, 1995.
Janßen, W.: Definitionen zu den
Begriffen Umwelt, Umweltschutz, Lebensschutz. Biologische Abhandlungen
Bd. 5, 1978. Nr. 55-58.
Mackenzie, D.: Green Design. Design
for
the Environment. 1991
Mrazek, R.: Alternative Paradigms
in Environmental Education Research. NAAEE, 1993
Naess, A.: Ecology, Community, and
Lifesyle: Outline of Ecosophy. Cambridge, 1991
Palmer, J. -- Neal, Ph.: The Handbook
of Environmental Education. London--New York, 1994
Ruskey, A. -- Wilke R.: Promoting
Environmental Education. University of Wisconsin, 1994
Shepard, P.: Man in the Landscape.
Texas, 1991
Skolimowsky, H.: Living Philosophy:
Ecophilosophy as a Tree of Life. London--New York, 1992
Wilke, J.: Environmental Education
Teacher Resource Handbook. Arlington, Virginia, 1993
Dr. Zelnik József etnológus,
a Magyar Iparművészeti Főiskola
tanára
|