Lehoczky János 
 aNATómia 

  

Olvasgatom az alaptanterv értelmezéséről, felhasználásáról szóló műsorok, írások, programok címeit: megannyi szójáték. "NAT-tól tartok, Mi a báNAT? InterNAT, NATkelte...". Ha tréfálkozunk, akkor már nem lehet baj. Megbarátkoztunk vele, magunkénak tekintjük, akkor is, ha csöppet idegen még. A szójáték játék. Ellenlábasával ugyan ki játszana?
Úgy jártunk mi is, mint saját tanítványaink, akik egy-egy erőpróba -- témazáró dolgozat, feleltetés vagy vizsga -- előtt összes szorongásukat annak tárgyára vetítik át. "Nem is tetszett elmagyarázni!, Ezt nem tanultuk!, Hát hülye ez a tanár?!, Ez az egész egy értelmetlen ostobaság!, Jaj csak még egy hetem volna rá!" Az ilyen mondatok nem ritkák akkor, ha valamelyik diákunk olyan teljesítményre készül, aminek kimenetelét még nem látja, amely értékelési helyzet idegen számára. Nyomban mássá válik a szó, ha azt a siker öröme adja ajkára: "Semmi az egész, ettől voltam úgy begyulladva?, Higyjétek el, tökegyszerű, majd én elmagyarázom..., Így már egészen világos..." -- mondanák. Talán így vagyunk mindnyájan a Nat-tal is.
Itt van persze még a fehér papír mágiája: Ha semmi kedvem a feladathoz, ha semmi nem jut eszembe, csak nézem, nézem az üres lapot és egyre azon töprengek, mitől lesz ez teleírva? Ha ezer ötletem, gondolatom van, akkor meg oly egyszerre mozdítanák tollamat, hogy végül egészen elbizonytalanodom: -- Mivel is kezdjem? -- A fehér papír szeret fehér lenni...
Az asztalom sarkán hever a "Nagy Sárga Könyv". Kék betűi ezerszer olvasott varázsigének tűnnek:
nat.
Ahogy írok, könyökömmel véletlenül meglököm, a padlóra esik, szétnyílott borítólapjai szinte vergődnek. Fáradt fejjel hajlamos vagyok a metaforákra: Mint egy nagy lepke, mely most kelt ki a bábjából -- tűnődöm. Rovar, az nem kétséges, hiszen három testtája van: tananyag, követelmény, minimális teljesítmény. Szelvényezett testű, hiszen műveltségi területekre tagolódik, amelyeket dúcidegrendszere, a közös követelmények hálóznak be. Ízelt lábai az össze-összekapaszkodó általános fejlesztési követelmények. Sárga szárnyainak legszebb szemfoltjai: a gyermekek gondolkodásfejlődése, a fejlesztés központú szemlélete, integrativitása. Éppen most kelt ki a bábból. A helyi tantervek fogják röptetni...
Játszom a képzelettel, hiszen "anatómus" volnék, vagy mi a szösz. Miközben magam is új meg új összefüggéseit ismerem meg, szeretnék segítségére lenni azoknak, akiknek még kétségeik vannak, akik szeretnék a lehető legjobban elkészíteni tantervüket, de ötletekre várnak, akik konkrét gondjuk megoldásában remélnek útmutatást. Írjanak rovatunknak! Ha tudok, válaszolok, ha nem, akkor konzíliumot tartunk.
Felveszem a földről és becsukom a kötetet. Most ismét báb, amelyben -- mint minden bábban -- rejtélyes átalakulások történnek.
Nem mindegy azonban, hogy minek nézzük: Egykori hernyónak, vagy leendő pillangónak!
Lehoczky János
az anatómia tudora