Johannes Jordan
Környezeti nevelés
Dél-Afrikában
Johannes Jordan professzor úr a Dél-Afrikai
Egyetem (UNISA, Pretoria) tanszékvezető tanára. Tavaly részt vett a
KÖRLÁNC nemzetközi konferenciáján, ahol nagysikerű előadást tartott
a dél-afrikai törzsi mítoszok és a környezeti nevelés kapcsolatáról.
Akkor hozta magával ezt a tanulmányát is, amely bemutatja a távoli ország
környezeti nevelési sajátosságait.
Dél-Afrika: "Az egész világ egyetlen országban." Ez a Dél-Afrikában gyakran
olvasható, hallható szlogen, ha szó szerint nem is igaz, híven kifejezi
azt a sokszínűséget, amely erre az országra jellemző. A természeti környezetek
közül az ország területén éppúgy megtalálható a szavanna, mint a mediterrán
óceánpart. Az épített környezetre éppúgy jellemzőek a legegyszerűbb kunyhók,
mint a legmodernebb felhőkarcolók. Az ország kultúrájához éppúgy hozzátartozik
a xhosza, a zulu és más fekete-afrikai népek kultúrája, mint az európai
és ázsiai bevándorlóké.
E sokféleséget ma már hivatalosan is értékként, megőrzendő kincsként tartják
számon Dél-Afrikában. Sőt, ami a jövő számára még ígéretesebb, gazdasági
erőforrásnak is tekintik, mivel az ország a természeti, kulturális és épített
környezetét nemcsak saját maga számára szeretné megőrizni, hanem szeretné
az egész világ elé tárni és a turizmus révén gazdaságilag kiaknázni.
Hogyan kapcsolódik mindez a környezeti neveléshez, tehetné föl a kérdést
bárki. Válaszom e kérdésre az, hogy a fenti értékfelfogás illetve szemlélet
teremti meg az alapot a környezeti nevelés számára, ugyanis a környezeti
változatosság értékként való definiálása elméleti alap a környezeti neveléshez.
Ugyanakkor a gazdasági előnyök hangsúlyozása gyakorlati tartalommal tölti
meg, mindenki számára kézzelfoghatóan hasznossá változtatja a környezeti
nevelést, amely ellenkező esetben talán öncélúnak és hasztalannak tűnhetne
egy olyan országban, ahol a népesség jelentős része a szegénységből szeretne
kiemelkedni.
Néhány példával szeretném mindezt érzékletesebbé tenni. Dél-Afrika tengerpartjai
mentén gyakran tűnnek fel fókák, delfinek és bálnák szinte karnyújtásnyira
a parttól. A múltban ezek az állatok fóka-, delfin- és bálnavadászok számára
nyújtottak megélhetést, manapság szigorú védelem alatt állnak. De miből
élnek akkor a vadászok? A válasz a turizmus. Hajóik ma már nem szigonyokkal
és hálókkal indulnak útra, hanem nyugágyakkal és látcsövekkel. A másik
példa a ndebelék falfestési szokásaival kapcsolatos. A ndebele Dél-Afrika
keleti részében élő bantu népcsoport. A hagyományos ndebele házakat nagyon
könnyű felismerni arról, hogy falaikat főleg geometrikus formákat tartalmazó
színes festmények borítják. A modernizáció többféleképpen is hatást gyakorolt
erre a hagyományra. Egyfelől gazdagította azt, mivel az eredetileg használt
festékek mellett az emberek ma már a modern festékeket is használják házaik
kifestéséhez, és a motívumok közé a modern kor jellegzetességei is bekerülnek,
mint például a villanyoszlop vagy a repülőgép. Másfelől azonban a modern
életvitel térhódításával a ndebele családok élete is megváltozott. Ma már
egyre kevesebb ndebele nőnek van ideje arra, hogy a házát feldíszítse (ez
hagyományosan női tevékenység), mivel munkába jár, pénzt keres családja
fenntartására. Hogyan lehetne a hagyományt mégis fenntartani? Két út is
megvalósulni látszik. Az egyik az, hogy a díszítés művészetté, áruvá válik,
vagyis egyes családok egyik megélhetési forrása lesz, a másik pedig az,
hogy ndebele skanzeneket hoznak létre, melyek a turistáknak mutatják be
a hagyományos ndebele házakat és életvitelt, így biztosítva megélhetést
lakóinak.
Sorolhatnám még a példákat, de talán már az eddig elmondottakból is kitűnik,
hogy Dél-Afrikában a környezeti nevelés nagyon széles körű és nagyon sok
helyen megjelenik. Valószínűleg szerepet játszik a környezeti nevelés ilyen
széles körű elterjedésében az, hogy Dél-Afrikában a környezeti nevelés
jelentős múlttal rendelkezik. A helyi gazdálkodók szövetsége már 1917-ben
természetvédelmi és gazdálkodási technikákat oktatott a szegények számára,
és a hetvenes évektől kibontakozott egy teljesebb szemléletű környezeti
oktatás, amely már nemcsak a természeti környezettel, hanem az épített
és kulturális környezettel is foglalkozik. A Dél-Afrikában az elmúlt években
lezajlott rendszerváltás egyik fő erénye pedig az, hogy az elért eredményeket
nem semmisítette meg a régi politikai rendszerrel együtt, hanem a szükséges
változtatásokkal felhasználja és továbbfejleszti azokat.
Dél-Afrikában a környezeti nevelés jelenleg számtalan színtéren folyik.
Elkezdődik az iskolákban, ahol, hasonlóan a magyar helyzethez, nem önálló
tantárgyként vagy műveltségi területként, hanem más oktatási területek
részeként, kereszttantervi elemként kötelező tantárgy. A környezeti tudatosság
fejlődését egyes esetekben környezeti nevelésen alapuló tantervek bevezetésével,
máskor környezeti versenyek szervezésével igyekeznek elérni. Mindkét környezeti
nevelési forma eredményesen működik. Mindkettőből alakultak már ki olyan
programok, amelyekben az iskolák diákjai megismerhették szűkebb környezetüket,
és a helyi hatóságokkal együttműködve segítettek annak megóvásában, megmentésében.
Az egyik ilyen program során a diákok környezetbarát alternatív rovarirtó
szereket dolgoztak ki, egy másikban pedig az iskola- környéki vizes élőhelyek
megóvásában vettek részt aktívan.
A politikai rendszerváltás azonban nem kerülhette el az iskolákat sem.
A korábban a fehérek számára óriási előnyöket biztosító, az európai bevándorlók
nyelveit (afrikaans, angol) előtérbe helyező iskolarendszert fokozatosan
fel kell váltania egy igazságos, a helyi közösség érdekeit szem előtt tartó
iskolarendszernek. Ez a változás természetszerűleg nagyon hosszú és konfliktusokkal
teli folyamat, melynek minél zökkenőmentesebb véghezvitelében a környezeti
nevelés is nagyon fontos szerepet játszik azáltal, hogy toleranciára, problémacentrikus
konfliktusmegoldásra tanít.
A környezeti tudatosság Dél-Afrikában jelen van a mindennapi életben is,
mégpedig úgy, hogy az emberek vigyáznak környezetükre, országukra. Ezt
a gondolkodást a hivatalos és a civil szervezetek is támogatják különböző
rendezvényekkel és propagandaanyagokkal. Ezekben megismertetik az embereket
azzal, hogy melyik szervezet mit tesz a környezet megóvásáért, illetve
a fenntartható fejlődésért, és azzal, hogy mit tehet az egyén maga ezen
célok megvalósításának érdekében.
Például a víz kérdése központi kérdés Dél-Afrikában, mivel édesvízben viszonylag
szegény az ország. A vízzel tehát takarékoskodni kell. Ezt több szinten
is megteszik. Egyfelől az országban rengeteg kis víztározó, felduzzasztott
patak található, másfelől kampány indult az őshonos vegetációtípusok (főleg
erdők) visszaállításáért, mivel kimutatták, hogy az őshonos erdő több vizet
képes megtartani, mint a betelepített. Az egyén felelőssége és beavatkozási
lehetősége pedig abban áll, hogy ha ő is szennyezi a vizet, akkor megdrágítja
vagy lehetetlenné teszi a további felhasználást. Ugyanakkor takarékoskodhat
a vízzel, ami saját gazdasági érdeke is, mert kisebb lesz a vízszámlája.
A Fokvárosi Polgárcentrumban tartott rendezvénytől -- ahol Fokváros Polgármesteri
Hivatala mutatta be működését az érdeklődő polgároknak egy egész napos
rendezvénysorozat keretében --, a különböző édesvízi és tengeri akváriumok
bemutató ábráin és modelljein keresztül, a sokfajta szórólapon át a turistabusz
idegenvezetőjének kalauzolásáig, a vízzel kapcsolatos tudnivalókkal rengeteg
fórumon lehet találkozni.
A környezeti nevelés jelentős színtere még a rengeteg nemzeti park és természetvédelmi
terület is. A dél-afrikaiak nagyon büszkék természeti értékeikre és joggal.
Az utazási irodák prospektusai különböző természeti látnivalókkal (afrikai
nagyvadak, bálnák, virágok, madarak, barlangok...) csalogatnak, amelyek viszonylag
olcsón megtekinthetők. Egyre növekszik azon külföldi és belföldi turisták
száma, akik meg is tekintik e természeti csodákat. A környezeti nevelés
számára ritkán adódik kedvezőbb alkalom. Hiszen aki azért utazik el valahová,
hogy megcsodáljon egy természeti képződményt, annak szíve a szokásosnál
valószínűleg kicsit érzékenyebb lesz a környezet problémáira, legalábbis
arra a pár órára, amíg a természet szépségében gyönyörködik. Ezt az alkalmat
Dél-Afrikában igyekeznek is kihasználni. A nemzeti parkok és természetvédelmi
területek ismertető anyagai általában ingyenesek, részletesen és
közérthető módon ismertetik az adott terület vagy a bemutatott természeti
érték ökológiai szerepét, esetleges környezeti problémáit (szennyezés,
betelepített fajok, tüzek...) és azt, hogy mit lehet tenni és mit tesznek
e problémák megoldása érdekében. Az ismertető anyagokon kívül az idegenvezetők
is gyakran kitérnek a környezeti neveléssel kapcsolatos kérdésekre. Így
akár egy kellemes kirándulás eredménye is lehet a környezeti tudatosság
megszilárdulása, növekedése.
Összefoglalásképp elmondhatjuk, hogy Dél-Afrikában a környezeti nevelés
sok területen jelen van és jelentős eredményeket ért el. A nagymértékű
környezeti nevelésre szükség is van ebben az országban, mivel a gazdasági
felemelkedés lehetősége manapság egyre több dél-afrikai számára adatik
meg. A nyugati világ fogyasztási szokásai most válnak elérhetővé sok ember
számára, és mindez -- ha nem társul fokozott környezettudatossággal -- könnyen
vezethet a környezet állapotának romlásához.
Úgy vélem, bármilyen messze is zajlik határainktól a dél-afrikai környezeti
nevelés, megérdemli, hogy figyeljünk rá, mert tapasztalatait felhasználhatjuk
a hazai környezeti nevelésben. A nyilvánvaló különbségek ellenére ugyanis
nagyon sok hasonló problémával kell a két országnak megküzdenie. Például
említettem a dél-afrikai vízproblémát. Jelenleg Magyarországon, a Dél-Alföldön,
hasonló gondokkal küzdenek, ott is kevés a víz. A probléma megoldásában
sokat segíthetnek a dél-afrikaiak e téren szerzett tapasztalatai. Az oktatási
rendszer is mindkét országban hasonló reformok előtt áll. Mivel mindkét
országban felismerték a környezeti nevelés fontosságát és a jövőben nagyobb
szerepet szeretnének szánni neki, az e téren szerzett tapasztalatok cseréje
kölcsönösen előnyös lehet mindkét fél számára.
A tanulmányt Teski Tibor fordította
|