Havas Péter
Az iskolai környezeti nevelés
fékjei és akadályai
Bizonyosan új korszak kezdődik a magyarországi
környezeti nevelés történetében az 1998 szeptemberével induló tanévtől,
hiszen az iskolákban a munka a jóváhagyott pedagógiai programok és a
helyi tantervek alapján történik majd. A környezeti nevelést kötelező
tantárgyként írja elő a Nemzeti Alaptanterv és az iskolafenntartók ezt
számon is kérik. A KÖRLÁNC-hoz kapcsolódó iskolákból sokféle jelzés
érkezik, érzékeljük, hogy megtervezni sem egyszerű a helyi környezeti
nevelést, ám megvalósítani sem lesz könnyű. A környezeti nevelés lehetséges
akadályait és fékjeit tekintjük át az alábbiakban.
Szakmai bizonytalanság
okozza a nyugtalanságok és hiányosságok jó részét. Tanítók, szaktanárok
tízezreinek nincsen érdemi szaktudása a környezeti nevelést illetően. A
szaktudás a környezeti nevelésben legalább kétrétegű: a tartalomtudás és
az eszköztudás részekből tevődik össze. Nélkülözhetetlen eleme a módszertani
kultúra, amelyre a legnehezebb felkészíteni, hiszen szükséges a jó modellek
megtapasztalása, a hasonló megalkotása, a gyakorlás, a készségfejlesztés,
és a pedagógus személyes forrásainak mozgásba hozása.
A Környezetvédelmi- és Területfejlesztési Minisztérium kezdeményezett
egy kisebb vizsgálódást arról, hogy milyen a hazai pedagógusok felkészültsége
a környezeti nevelést illetően. Jelenleg még az empirikus adatok összegyűjtése
folyik, ám nem lehetnek illúzióink. A pedagógusképzésben a legutóbbi időkig
nem készítették fel a leendő tanárokat erre a feladatra, kivéve néhány
olyan szakot, mint a biológia vagy földrajz, ahol a szakmai stúdiumok tartalmaztak
környezettudományos szakismereteket. Még ezekben a helyzetekben sem biztosították
a hallgatóknak azt, hogy a hallgatók módszertani képzést kapjanak, amely
során a szakismeretek pedagógiai alkalmazását megtanulhatták volna. A tanárképző
főiskolák közül csak néhány úttörő intézményben (pl. Egerben, Nyíregyházán,
Szegeden), az egyetemeink közül Veszprémben indult meg olyan pedagógusképzés,
ahol környezeti nevelési szakemberekké képeztek leendő pedagógusokat.
Aggodalomra ad okot az a tény, hogy a végzett tanárok elhelyezkedési nehézségekkel
találták szemben magukat.
A szaktudás hiánya a pedagógus-továbbképzéseken pótolható: talán nem túlzás
állítani, hogy kivételes erő és lendület tapasztalható e téren. A civil
szféra rendkívül nagy erővel segíti a pedagógustársadalmat: a környezetvédelemmel
és a környezeti neveléssel foglalkozó egyesületek, szervezetek sokasága
gyűrkőzik neki pedagógus-továbbképzések szervezésének, több külföldi kezdeményezés
is segíti a hiány felszámolását.
A környezeti nevelési egyesületek, az oktatóközpontok, alapítványok és
más szervezetek országosan széles körű továbbképzési lendületben vannak,
koordinációra és a tevékenységük összehangolására is törekednek.
Az iskola és a helyi társadalom kapcsolata
kulcsfontosságú a környezeti nevelés érdekében. (Látszólag tyúk -- tojás
probléma ez: vajon a nevelés a környezetvédelem, a helyi társadalom fenntarthatóságának
egyik hatékony eszköze-e vagy pedig a helyi környezetvédelem a környezeti
nevelés optimális terepe, pedagógiailag kiaknázható színpada. Nézetem szerint
a pedagógia "csak" eszköz lehet, a cél a helyi társadalom életminősége,
fenntarthatósága.)
A környezeti nevelés érdekében sokféle kétoldalú, helyi kapcsolatot
kell működtetnie az iskolának. E kapcsolatokban formálódik a környezeti
nevelés egész folyamatának megtervezése, megvalósítása és értékelése.
A kétoldalú kapcsolatok célcsoportjai és intézményei:
-
A helyi családok a legfontosabbak, hiszen a családok pénzéből tartják fenn
az iskolát és a családokért történik a nevelés-oktatás. Ugyanakkor az intézményes
nevelésnek a helyben élő családok környezeti szokásaihoz, nevelési
hagyományaihoz kell illeszkednie. A családok környezeti problémái pedagógiai
válaszokra várnak. Az intézményes környezeti nevelés során a családokat
is megszólítja az iskola, bevonja a programokba, serkenti környezeti tudatosságukat,
figyeli problémáikat.
-
Az önkormányzati szakértők bevonása révén biztosítható a tantervek, a programok
és a tanítás szakszerűsége. A helyi információk az önkormányzati környezetvédelmi
ügyosztályokon gyűlnek össze, ahonnét hozzáférhetők azok az adatok,
amelyek a kistérség jelenére vonatkoznak (problémák, értékek) és a jövőt
is körvonalazzák. A szakértők segíthetnek a nevelési tervek megvalósításában
is. Általuk hozzáférhetünk fontos adatsorokhoz, dokumentumokhoz, forrásokhoz.
A helyi önkormányzat támogatást kínálhat a kistérségi környezet- és természetvédelmi
programokhoz, a jeles napok megünnepléséhez, akciókhoz is.
-
A kommunális vállalatok bevonásával lehetővé válik a közösségi szolgáltatások
tananyagosítása. A helyi vízmű, a szennyvízkezelés, a hulladékot elszállító
és kezelő cég sokféle adata, létesítménye alkotja azt a szakmai adatbázist,
amely elengedhetetlen a különböző tantárgyak környezeti nevelési vonatkozásaihoz.
-
A helyi civil szféra képviselői, a természetvédők, a faluszépítők, a városvédő
egyesületek, hasonlóan a hagyományőrzők, a családsegítők és más társaságok
rendkívül fontosak: ezek a civil csoportok, a cselekvő környezetvédelem
lehetőségeit példázzák. A lelkes, a helyi környezetpolitikát önkéntesen
erősítő személyek, csoportok nagyon jelentős pedagógiai szerepet töltenek
be: a jó példa erejével hatnak.
-
A helyi rendőrség, a tűzoltóság, az egészségügyi dolgozók (orvosok, nővérek
stb.) körével való szorosabb együttműködés előnyös, hiszen ezek a szakemberek
a helyi problémákat és a bajmegelőzési lehetőségeket segítik megtanítani
a gyerekeknek. A környezet-egészségügy kiemelten fontos nevelési terület
azáltal, hogy a megelőzés módszereit megtanítja a gyerekeknek. Azokra a
veszély- és kockázati tényezőkre irányítja a figyelmet, amelyek a helyi
lakosság betegségeit és életminőségének romlását okozzák.
-
A helyi elektromos és gázszolgáltatók, azaz energiaszolgáltatók bevonása
mindenekelőtt azért fontos, hogy közvetlen adataink legyenek az energiafogyasztásunkról
és megismerjük a lehetőségeket az energiagazdálkodásra, az ésszerű
takarékosságra.
-
Az egyházak képviselőinek bevonása elsősorban a hívő és hitgyakorló családok
és gyerekeik számára fontos, hiszen a napi pasztorális munka részévé válhat
a környezeti erkölcs formálása, erősítése. A természet és ember kapcsolatának
mélyebb megértése lehetővé válik a vallási tanítások által.
-
A helyi vállalkozók és az iskolai környezeti nevelés kapcsolata
nagyon fontos, hiszen a vállalkozói szféra közvetlenül érdekelt a fogyasztók
nevelésében. A vállalkozók (ipari, mezőgazdasági, kereskedelmi, szolgáltatási
és más ágazatokban) környezetkultúrája viszont meghatározó jelentőségű
a helyi környezetvédelem szempontjából. Az iskola, és pedagógiai törekvéseinek
értékrendje közvetve befolyásolhatja a helyi vállalkozókat is.
-
A helyi média és információs források iskolákkal való kapcsolata általában
fontos, mert szükség van arra, hogy hírértéke legyen a helyi közoktatási-művelődési
eseményeknek, törekvéseknek. A környezeti nevelés sokkal szélesebb körű
dolog, mintsem beszorítható lenne az óvodák és iskolák falai közé. A helyi
rádió- és tévéállomás, a helyi sajtó, a helyi plakátok és műsorok, rendezvények
is fel kell vállaljanak helyi környezeti nevelési feladatokat. Ezeknek
az iskolák (is) lehetnek a szakmódszertani bázisai.
A nevelési intézményekkel
való együttműködés fékjei és akadályai
-
nagymértékben gátolják a helyi kapcsolatok és koordináció
kialakulását. Ezek elsősorban a hagyománynélküliségből és a szokatlanságból
erednek. A hagyományos iskolai gondolkodás csak a fenntartóra figyelt,
ahonnét az iskola az előírásokat és a pénzt kapta, másfelé nem igen terjedt
a figyelme. Ettől az elszigetelő és elidegenítő beállítódástól kell minél
előbb megszabadulni. Az akadályok a következő elemekből tevődnek össze:
-
Az iskola gyakran elzárkózik önmaga bástyái mögé és a tikos céh mítoszába
burkolózik. Olyan tolvajnyelvet használ (-unk ), amelyet nem is értenek
azok a (néha lenézett) szülők, akik csak "intuitív módon" nevelik gyerekeiket.
A szülői értekezleteken egyirányú kommunikáció zajlik, a családokat a legminimálisabb
mértékben sem vonják be a tanításba, sem a tanítás megtervezése, sem a
megvalósítása vagy az értékelése során. A családok kirekednek, formális
kapcsolatokra kényszerülnek a pedagógusokkal, a fogadónapokon kizárólag
érdemjegyek iránt érdeklődnek.
-
Az iskola zártsága abból a rivalizációs helyzetből is fakad, amelyre
a "modern" és zűrzavarosan rendezetlen pedagógiai piacon kényszerül. Most
zajlik az iskolákban az óraszámháború, szorongást kelt a taneszközmizéria.
Pedagógusok harcolnak saját tárgyaik óraszámaiért a helyi tantervek összeállítása
során, ugyanakkor a tantervekhez alkalmas taneszközök nem mindig találhatóak
meg vagy nagyon drágák. Az iskolák között is rivalizálás van: adott településen
némely iskola valósággal "lehalássza" a többiek elől a gyerekeket, versengve
ígérve (néha megalapozatlanul) pedagógiai előnyöket. Az iskolák idővel
össze tudják majd hangolni szolgáltatásaikat, ám jelenleg nagy a lárma,
a ricsaj a pedagógiai piacon. Ebben igen kis hangocska a "zöld hang", amely
a nevelésben az ökológiai kultúrát képviseli. Véleményem szerint ennek
az az egyik oka, hogy a családok a gyorsan megtérülő pedagógiai befektetéseket
kívánják az iskolától (pl. számítástechnikai eszköztudás, idegen nyelvek
tudása stb.) és kevésbé a hosszabb távon és áttételesen ható értékeket,
mint amilyen a környezeti tudatosság.
-
A pedagógusok többsége megszokja a személytelenséget, a gyerekeket agykéregnek
tekinti, és megtöltendő edényként kezeli. Sajnos még mindig nagyon kevés
az a pedagógus, aki a gyerekekben ember-egészt lát. A gyermek-központúság
gyakorlatának ellenáll az iskola a növekedő osztálylétszámok miatt is:
ebben érdekelt az iskolavezetés és a fenntartó, hiszen minél több a tanuló,
annál több a fejpénz. A túlzsúfolt iskolákban a zaj, a személytelenség,
a neurózis, a pedagógia tudásgyárrá változása az emberi egyéniséget
a középszer egyenlősdijévé változtatja.
-
Az iskola környezetközömbössége jórészt a fojtogató szegénységből, a kapkodásból,
a szakszerűtlenségből és az ökológiai kultúra hiányából fakad. Mindehhez
hozzájárul az iskolavezetés ökológiai kultúrájának hiánya, az a "másfajta
értékrend", amely a fogyasztói társadalom instrumentális értékeket hajszolásából
következik. Az iskolák többségében nem megoldott a tudatos energiagazdálkodás,
pocsékolnak az árammal, a fűtéssel, az ivóvízzel, nem törődnek a veszélyes
hulladékkal, nincsen szelektív szemétkezelés, az étkezés pedig olyan, amilyen.
Gondoljunk az átlagos iskola egészségtelenségére, az iskolai étkeztetés
problémáira, a vállalkozók által birtokba vett iskolabüfék cukorka- és
kóla- dömpingjére. Még nagyon kevés olyan öko-iskola van Magyarországon,
amely igyekszik mindennapos gyakorlatában is képviselni azt a környezetkultúrát,
amelyet a tananyagokban bemutatni lehet.
-
Gyakoriak a mentálhigiénés ártalmak, az iskolákban gyakori a neurotizáló
tényezők jelenléte. A pedagógusokat neurotizálja a szakma (és a konkrét
munkahely) számos bizonytalansága, alacsony presztízse, szűkös anyagi lehetőségei.
A közoktatás modernizációjából rengeteg feladat hárul a pedagógusokra,
akik heroikusan állnak helyt azokban a feladatokban, amelyekre senki sem
készítette fel őket. Eközben zajlik a helyi tantervezés, az új érettségi-
és vizsgarendszer kidolgozása, a Nemzeti Alaptanterv bevezetése. Az iskolákba
begyűrűzik a drog szörnyetege, a hétköznapi agresszió és terrorizmus, a
sokféle társadalmi betegség-tünet, kapcsolatzavar. Tény, egyre kevesebb
a mentálhigiénésen egészséges, harmonikus iskola (és tantestület), ahol
a gyerekeknek és felnőtteknek van esélye a mindennapos örömteli életvitelre.
-
A hagyományosan szűk tanuláselmélet a pedagógusokban hamis képet rajzol
a gyerekek tanulásáról, iskolai tevékenységéről. Eszerint a gyerek úgy
tanul, hogy ismereteket sajátít el, induktív úton megszerzett ismereteiből
új fogalmakat és összefüggéseket épít, majd létrejönnek fejében azok a
tudományos "alkönyvtárak", amelyek leképezik a pedagógusok egykori főiskolai
(egyetemi) tantárgyait. Végül is eszerint fognak majd a legjobbak felvételizni
-- állítják sokan. Az emberi tanulásról alkotott túlságosan kognitív képet
a Nemzeti Alaptanterv szövege és látens tanulás-koncepciója sem tudja befolyásolni.
A NAT-követelményekben túltengenek a kognitív elemek (új ismeretek, új
fogalmak, új összefüggések), és feltűnően kevés a gyerekek attitűdjeire,
érzelmi viszonyulásaira, szokásaik megváltozására irányuló pedagógiai követelmények.
Az ember érzelmi intelligenciáját a pszichológusok az intelligencia- hányadossal,
az IQ-val analóg érzelmi hányadossal, az EQ-val (Emocionális quotiens))
próbálják kifejezni; az értékrend és az attitűdök életvitelt befolyásoló
szerepét mindannyian elismerjük. Mégis, az iskolák tesztjeiben, feladatlapjain,
az érettségi, az alapvizsga és a felvételik feladatbankjában szinte kizárólag
a kognitív összefüggések számonkérését találjuk. A környezeti nevelés egyik
komoly gátja az a szemlélet, amely lebecsüli az emberi érzelmek, attitűdök
és értékrend pedagógiai formálhatóságát.
-
A környezeti nevelés ténylegesen több pénzbe kerül, mint a hagyományos
prelegáló módszerű, frontális tanítás-tanulás. Ez elsősorban abból fakad,
hogy a környezetben és a környezet által folyik a saját élményeken alapuló,
általában a projekt módszereket is alkalmazó tanulás. Az osztályok gyakrabban
utaznak, más környezeteket is megismernek. Több eszközt is igényel a tevékenység:
műszerek, labor- és kerti eszközök, információhordozók, könyvek, folyóiratok,
CD-lemezek, számítógépek, táborok, helyi akciók, szakemberek sora szükséges.
Állandó, élénk kölcsönhatásban kell lenni a helyi környezettel, annak élő
természeti és épített részével, foglalkozni kell az egészségre vezető életmód
elemeivel és mindehhez sok mozgás, sokféle helyszín, sokféle segítő szükséges.
Az erdei iskola gyakorlata lassan nélkülözhetetlenné válik, miközben iskolák
tömegesen jelzik, hogy a családok mind szélesebb köre nem tudja kifizetni
egy helyi múzeum vagy helytörténeti gyűjtemény meglátogatásának belépődíját,
vagy útiköltségét. A környezeti nevelés költségessége könnyen fiskális
szempontokra korlátozódó viták demagóg érvelésének céltáblájává válhat:
ezáltal könnyen kisodródik a tantestületi viták és törekvések arénájából.
-
Mint "kisebbségi" álláspont, egy új, a társadalmi többség számára még szokatlan
értékrendet képviselő pedagógiai törekvés komoly fenyegetéseknek van kitéve
a tantestületi és a helyi közösségi (pl. önkormányzati) vitákban. A pedagógia
nagy hagyományú deklarált és vállalt értékei (mint például az anyanyelvi
nevelés, a testi nevelés és hasonlók) mellett a környezeti nevelés ma még
Magyarországon nem hódította meg a "közvélemény" erőit, hiszen sem a továbbtanulásban,
sem a személyes társadalmi sikerességben nem garantál jelentős hozzájárulást
az egyén boldogulásához. Hacsak nem tekintjük a boldogulás biztosítékának
az áhított fenntarthatóságot, a környezettudatos életvitelt, a környezet-egészséget....
A közoktatás terén a környezeti nevelés új mozgalmat indított, amely új
értékrendet, metodikát és pedagógiai kultúrát jelent. A hazai iskolák mai
küzdelmeiben a környezeti nevelők kisebbségben vannak, erőiket döntően
a helyi civil társadalomtól és a környezetvédő-egészségvédő szervezetektől
kölcsönzik. Komoly fékező erőt fejt ki velük szemben a közoktatás rendszerváltásában
a régi szemléletet képviselő kollégák és vezetők hada, a konzervatív pedagógiai
szemléletmódban és a közoktatás közismert gazdasági körülményeiben
gyökerező akadálytenger. A mai környezeti nevelőknek történelmi küldetése
van. ők képezik azt a kivételesen hiteles, kreatív és elkötelezett pedagógusréteget,
amely egyre nagyobb hatással formálja a körülötte lévő gyerekeket és felnőtteket.
|