David Orr
A Földet
A tantárgyak problémája
szem előtt
és a problémák tantárgya
tartva
A természetet főképpen látványokon, hangokon, illatokon, ízeken és
tapintáson keresztül tapasztaljuk meg - különböző érzetek együtteseként,
melyek összetett módon hatnak ránk. De az oktatást mégsem úgy szervezzük,
ahogyan a világot érzékeljük. Ha úgy tennénk, akkor ilyen tanszékek lennének,
mint Égbolt, Táj, Víz, Szél, Hangok, Idő, Tengerpartok, Mocsarak, Folyók,
Talaj, Fák, Állatok és talán olyan is, hogy Elragadtatás... Ehelyett az oktatást
a levélszekrény rekeszeihez hasonlóképpen szerveztük meg, olyan tantárgyakkal
töltve azt fel, melyek nem mások, mint az intellektuális kényelem szempontjából
szervezett absztrakciók. Tízből egy tudós ha meg tudná mondani, hogy miért
és mikor történt ez, de legtöbbjük teljes meggyőződéssel állítaná, hogy
ez teljesen szükségszerű és megfellebbezhetetlen. Az információrobbanás
további lökést adott a tudás egyre kisebb és kisebb diszciplináris kategóriákra
bontásához és a folyamat vége nem látható.
Kétségtelen, hogy jelentős az elégedetlenség az akadémikus specializációval,
az intellektuális beszűkültséggel és a beskatulyázó gondolkodással kapcsolatban.
De az "interdiszciplináris előadások"-ról, vagy a "transzdiszciplináris
tanulás"-ról folytatott évtizedes tárgyalások ellenére erősen tartja magát
az a hit, hogy az ilyen beszéd csak beszéd. Azok, akikről azt lehet gondolni,
hogy józanok, vagy legalábbis értelmesen buták, azok nagyrészt azt feltételezik,
hogy az igazi tudományos felkészültség a tantárgyak és altantárgyak alapján
szervezett tudásban való előrehaladást jelenti. Nem tűnik bajnak, hogy
néhány tudás nem áll össze egységes egésszé, hogy némelyik végképp triviális,
hogy részei ellentmondásosak, vagy hogy szignifikáns és életerősítő dolgok
maradnak ki belőlük.
Ha ami történt, mindössze annak lenne a következménye, ahogyan a tudást
szerveztük, akkor a következmények csupán szerencsétlenek lennének, de
az igazság az, hogy a következmények mélyebb értelemben véve tragikusak.
Napjaink nagy ökológiai kérdései az élet minden területén jelzik, hogy
képtelenek vagyunk a dolgokat a maguk teljességében látni. Ez a kudarc
akkor következik be, amikor az elméket úgy tanítják, hogy dobozokban gondolkodjanak,
és nem tanítják meg, hogy kilépjenek a dobozokból, vagy rákérdezzenek,
hogyan illenek össze ezek a többi skatulyával. Egy csomó skatulyában-gondolkodót
képzünk, akik különböző szakterületeiken belül úgy viselkednek, akár egy
kutya, melyet villanypásztorral tartanak a kerten belül. A dobozokba rendezett
tudások, a dobozokban tartózkodó elmék és a degradált ökológia, valamint
a globális egyensúlytalanság között összefüggés van. A helyzet tragikus
abban is, hogy sokan gyanítják, hová vezet mindez, de erőtlennek hiszik
magukat arra, hogy megváltoztassák.
Helyzetünk más értelemben is tragikus. Akik intellektuálisan felfogják
szorult helyzetünket, azok gyakran nem érzik át azt, és ezáltal nem éreznek
indíttatást arra, hogy tegyenek ez ellen. A természeti rendszerektől való
függőségünk felismerése, amivel elég könnyű tisztába jönni, nem pusztán
egy intellektuális hiány. Ez inkább egy mélyebb hiány az oktatási folyamatban,
hogy összekapcsoljuk az elmét a speciális helyek iránti ragaszkodással
és hűséggel, ami mondható úgy is, hogy hiány az elme és a természet összekötésében.
Nem véletlen, hogy ez az összekötés jóval kevesebbszer történik meg, mint
remélnénk. Napjaink professzionalizált és specializált tudása nem a helyekről,
vagy a Földről, még kevésbé az érzékeink iránt tanúsított hűségről, sokkal
inkább egy diszciplína absztrakcióihoz való ragaszkodásáról szól. Ugyanez
mondható el a nagyobb "ipari" tudásról, amit arra szántak, hogy gazdaggá
és erőteljessé tegyen bennünket a világ iparosítása által. Helyzetünk növekvő
mértékben bonyolódó elemzései az akarat és képzelet paralízisét jelzik,
a mai tudás nem a gyökereinél ragadják meg a problémákat.
És így foltozzuk a dolgokat. Egy előadást tartunk itt, egy másik kívánságot
teljesítünk ott és egy szimpóziumot tartunk valami egzotikus helyen. Azok,
akik eléggé vakok, hozzábiggyesztenek egy újabb vakolatdarabot a bábeli
zavarú tantervi építményhez és "környezetvédelmi tanulmányoknak" nevezik
el azt. Ha azonban válságunk legelsősorban az elme és az érzékelés krízise,
mint ahogyan hiszem, hogy az, akkor elérkezett az ideje, hogy átgondoljuk
azt, hogyan bátoríthatnánk azt, amit Edith Cobb (1977) "a természeti világra
adott akut szenzorikus reagálásnak" nevezett. (Cobb, E. 1977. The Ecology
of Imagination in Childhood. New York: Columbia University Press, 30. o.).
Van két javaslatom ezzel kapcsolatban.
Először azt javaslom, hogy a tanulás minden szintjén, egészen a doktori
címig, a tanterv egy részét tartsák fenn természetes rendszerek durván
olyan módon történő tanulmányozására, ahogyan megtapasztaljuk azokat. Az
elképzelés aligha újdonság. Különböző módozatokban ez az alapja a National
Outdoor Leadership School, az Outward Bound által kínált programoknak,
és megtalálható néhány innovatív intézet, mint például a Prescott College
Arizonában és más non-profit intézmények által kínált kurzusokon. Szintén
egy régi elképzelés az - ami legalább addig a hitig elmegy -, hogy van
valami, amire a természetnek kell megtanítani bennünket. Ez egyszerűen
az, hogy az oktatás folyamán minden szinten vegyük komolyan érzékeinket,
s hogy így tegyünk, az megkívánja a természeti világ egyes részeivel -
egy folyóval, egy heggyel, egy farmmal, egy vízparttal, erdővel, állattal,
tóval, szigettel való mélyebb megismerkedést, mielőtt a hallgatókat a
diszciplináris tudás előrehaladottabb szintjeibe bevezetnék.
Például egy túra a közeli folyón megkívánná, hogy a hallgatók
egy ideig a folyón éljenek, ússzanak, evezzenek benne, megfigyeljék különböző
évszakokban, tanulmányozzák vadvilágát és vízi állatait, hallgassanak rá,
és beszéljenek emberekkel, akik a partja mentén élnek. Egy folyó, Carl
McDaniel (1933) szavaival élve a világ "mikrokozmoszává" válik és egy szélesebb
tudásra kitáruló kaput jelenthet. Az egyes hallgatók a folyó rész-aspektusait
kutatnák, mondjuk folklórját, társadalomtörténetét, evolúcióját, művészetét,
kémiáját, ökológiáját, irodalmát, vagy a politikát és jogot, ami szabályozza
a használatát. Kollektívan pedig lehet, hogy a folyóról kialakuló kép több
lenne, mint ami az egyéni projektek összeadása nyomán rajzolódna ki róla.
Én nem csupán egy hétvégi túrát javaslok, hanem egy hosszabb időszakot
ahhoz, hogy a tapasztalatok; a látványok, hangok, ízek, szagok, érzések
formájában az érzékekbe ívódjanak, míg valami mélységes tisztelet, vagy
ennél is több elkezd gyökeret ereszteni.
Mit tehetnének az ilyen tapasztalatok? Először is, kiiktathatják
az absztrakciót és a másodkézből való tanulást, ami a tudást keletkezése
pillanatában korrumpálja. A természeti objektumok konkrét realitással bírnak,
mellyel a tankönyvek, a tanórák nem rendelkeznek. Másodszor, egy kirándulás
a közeli folyón, vagy erdőben, vagy farmon, segíthet megszerezni azokat
a hiányzó tapasztalatokat, melyek a városi és elővárosi fiataloknál -
akiknek az elméje túlságosan sokáig volt kitéve a vásárlóutcák, videojátékok
és a televízió hatásainak -, már elveszett. Harmadszor, a tanulás ütemének
lelassításával figyelmességre nevelnek, hogy egy mélyebb megértést tegyenek
lehetővé. Negyedszer, indítékot szolgáltatnának a hallgatóknak, hogy meg
akarják tanulni azokat a dolgokat, amik különböző tantárgyak ismeretét
kívánják meg. Ötödször, ezek képesek lennének megtanítani az alapos terepmegfigyelés
és helyszíntanulmányozás művészetét. Hatodszor, ezek megtaníthatják a hallgatóknak,
hogy vannak olyan dolgok, amik nem ismerhetők meg, vagy nem mondhatók el
egy hegyről, vagy folyóról - azok a dolgok, amik túl finomak, vagy túl
erőteljesek ahhoz, hogy a tudomány, a nyelv és az intellektus hálója meg
tudná ragadni őket. Ez bevezetné a hallgatókat a misztikumba és a megismerhetetlenbe
egy részdiszciplína puszta ismeretlenei helyett.
Amit javaslok, szélesebb értelemben, az inkább olyan, mint
az udvarlás az elme és a természet között, vagy talán olyan, mint az ébredés.
Hiszem, hogy be kellene vezetnünk a hallgatókat a különös helyek és dolgok
misztériumaiba, mielőtt hozzáférhetővé tennénk számukra az absztrakt tudásban
rejlő erőt. Javaslom, hogy tűzzük ki célul a hallgatók felfegyverzését
egy specifikus helyhez kötődő értékekkel és hűséggel, mielőtt felszerszámozzuk
őket a világ megváltoztatásához. Javaslom, hogy biztosítsunk a hallgatóknak
erősebb okot arra, hogy tudni akarjanak, miközben tisztességesebbé tesszük
őket a tudás felhasználása szempontjából. Javaslom, hogy tegyük őket felelősségre
vonhatóvá kis dolgokban, mielőtt kezükbe adjuk az teremtés kulcsát.
Az enyémhez hasonló javaslatok példái között találhatók Thoreau
Waldenje, Aldo Leopold természettörténeti megközelítése, Annie Dillard
Tinker Creek-beli tartózkodása, John Hanson Mitchell 15 ezer évet átfogó
tanulmánya Massachusetts 1 négyzetmérföldnyi területéről, valamint William
Least Heat Moon Chase County tanulmánya Kansasban, amit ő "egy mély térkép"-nek
nevezet. S létezik az ősi kultúráktól származó tudás, ha hajlandók vagyunk
megismerkedni vele, melyek között sok rendkívüli jártasságot tanúsított
az elme és a természet "összekapcsolásában".
Van egy második és ezzel összefüggő javaslatom a diszciplináris
beszűkültség és közönyösség legyőzésére, melyek túl gyakran jellemzik az
akadémikus intézményeket. Alan Mermann (Yale School of Medicine) a problémát
ezekkel a szavakkal írta le:
Alapos tanulmányok és pontos jelentések készülnek; írások
publikálódnak neves folyóiratokban; de a problémák iránti elkötelezettséget
jelző erőfeszítések bizonyítékai sajnálatos módon hiányoznak... Hosszú történetünk
van arról, hogy elkerüljük az elkötelezettséget és áldozatot kívánó nem
kellemes célokat... Könnyebbnek találjuk, hogy elménket és forrásainkat intellektuális
problémák megoldására használjuk, mert akkor megszabadulunk azoktól a korlátoktól,
amit kölcsönös függőségünk és személyes lekötelezettségünk jelentenek.
Alapjában véve igaznak hiszem ezt. Az oktatási intézmények
és professzionalizált tudósok valóban hajlanak arra, hogy elzárják magukat
a körülöttük levő nem kellemes és kevés jutalmat ígérő kihívások elől.
S amikor bekapcsolódnak ezekbe a kihívásokba, ezt "kutatás"-ként teszik,
nem pedig komoly erőfeszítésként valós problémák megoldására.
Ezzel szemben javaslom, hogy fiatal embereket és oktatókat
vonjunk be valós problémák megoldására irányuló erőfeszítésbe. Nem azt
javaslom, hogy az ilyen erőfeszítések csupán "alkalmazott" projektek legyenek,
hanem módok arra, hogy a tanulást az alkalmazással integrálják. A lehetőségek
körülöttünk hevernek. Jóformán minden iskola és felsőfokú oktatási intézmény
olyan helyeken található, melyek lassan elveszítik biológiai sokszínűségüket
és a megfelelő megélhetést biztosító eszközeiket; olyan vidéki és városi
helyeken, melyek egyaránt szennyezettek, kiszipolyozottak, és egyre inkább
gazdátlanok. Mit tudunk, ami helyreállíthatná az ilyen helyeket? Hogyan
lehetne a valós problémák megoldására irányuló erőfeszítéseket a hagyományos
tanterv részévé tenni? Hogyan változtathatná meg az oktatás szervezését
a problémák megoldásának tantárgya?
A problémamegoldás megkívánja az intézeti rugalmasságot és
kreativitást, és a helyi közösségek bevonását. Mely másfelől elkötelezettséget
előfeltételez az emberek hosszú távú jólétét szem előtt tartva. Ez a kizárólag
osztályokban, laboratóriumokban és könyvtárakban történő oktatás
meghaladott nézetének legyőzését igényli. Megkívánja annak a lehetőségnek
az elismerését, hogy néha akkor következik be a legmélyebb, legélesebb
tanulás, amikor más-más tudásmezővel rendelkező különböző emberek csatlakoznak
egymáshoz közös erőfeszítésre, hogy teljesítsenek valamit, amit meg kell
tenniük. Amikor ezt teszik, olyan kommunikációs módokat fedeznek fel, amit
a diszciplináris oktatás egymaga nem képes produkálni. Gyorsan megtanulnak
különbséget tenni, hogy mi a fontos és mi nem. A hallgatók és oktatók egyaránt
felfedezik, hogy kompetensek olyan dolgok megváltoztatásában, amik egyébként
megváltoztathatatlannak tűnnek.
Nem valószínű, hogy a közeljövőben feladnánk a diszciplináris
tudást, és nem is javaslom, hogy ezt tegyük. Amit én ajánlok, az az, hogy
keressünk módokat arra, hogy a diszciplináris tudást a természeti világ
mélyebb megtapasztalásába ágyazzuk be, miközben helytállóbbá tesszük azt
korunk nagy problémáihoz való viszonylatában.
A részlet
David Orr: Earth in Mind című könyvéből származik
(Washington, DC, Island Press, 1994)
Fordította : Schmidt Sára
|