Hollós László
EGY LELKES TANÍTÓ
Valamikor a nyolcvanas évek elején találkoztunk először, akkoriban
a Búvár újságírójaként jártam Tornyospálcán. De már akkor teljesen bizonyos
voltam benne, hogy igen, ő azon kevés pedagógusok közül való, akik csodákra
képesek, valódi csodákra, vágjanak is bele bármibe. Agárdy Sándor élete,
munkássága igazi sikertörténet, a szó jó és nemes értelmében.
- Hogyan mutatnád be önmagad? Milyen ember vagy?
Ha nem veszik nagyképűségnek, talán azt mondanám: nagyon egyszerű
ember vagyok, egy alkotó pedagógus. Amit én kitaláltam itt, Szabolcs-megyében,
350 kilométerre Budapesttől, az sok tekintetben talán egyedülálló az
országban, de mások számára is példaértékű lehet. Mivel szegénység van
mifelénk is, iskolákban, önkormányzatoknál, intézményekben egyaránt,
mindenféle olyasmit kellett kitalálnom, amihez kevés pénz kell, a gyerekek
mégis élvezik és szeretik. Hát ezért gondolom én magam alkotónak.
Úgy érzem, sok tekintetben valami újat ötlöttem ki.
Aztán meg töprengő alkat is vagyok, és mindig tiszteletben tartom
mások véleményét. Egyébként pedig nem szeretek előtérbe tolakodni, inkább
hagyom, hogy a tetteim alapján ítéljenek meg és ne a szavaim legyenek
az elsődlegesek.
- Minek köszönhető, hogy végeredményben sikeres ember vagy?
Azt hiszem annak, hogy olyan közösségben dolgozhatom, ahol a kollégáim
megértik és támogatják is a lelkesedésemet. Mindig sikerült olyan emberekre
akadnom, akik felfigyeltek a munkámra és segítettek valahogy, hogy közelebb
jussak a megoldáshoz. Szóval rátaláltam a megfelelő személyekre és kapcsolatokra.
- Milyenek az esélyei egy környezetvédő pedagógusnak egy olyan
kicsi és szegény településen, mint Tornyospálca?
Vannak esélyei, csak nem szabad feladni a küzdelmet. Sajnos azt látom,
hogy a főiskoláról kikerülő pedagógusok már az első kudarc után "bedobják
a törülközőt" és nagy melldöngetések közepette kijelentik: már pedig
ők semmit sem csinálnak tovább. Mindig arról beszélnek, mennyi a fizetség
és milyen hosszú a munkaidő. Bár én is pénzből élek, soha nem "forintosítottam"
saját áldozatvállalásomat. Csak egyet néztem. Azt, hogy van-e értelme
annak, amit csinálok. És ebben a családom is támogatott. Mert ehhez
bizony kell egy megértő feleség, egy megértő család is. Sokszor éjszakába
nyúlóan dolgozom, írogatok vagy egész nap a terepen vagyok. Igen, a
jó értelemben vett megszállottság is elengedhetetlen.
A fiatalok annak ellenére könnyen feladják a küzdelmet, hogy most
lényegesen jobbak a lehetőségeik, mint amikor én kezdtem a munkát, a
környezeti nevelés hőskorában. Mi még a semmiből kezdtük. Legány Bandi,
Vértesné Piroska, a dombóvári Nagy Sanyi, Szalay-Marzsó Enikő, Vizy
Istvánné - ők voltak a környezeti nevelés elindítói. Én mint tejfeles
szájú csöppentem e nagy csapatba, de egy idő után már azt mondták: oda
kell figyelni erre a kis emberre!
- Hogyan tudtad megnyerni Tornyospálca lakóit? Hogyan állítottál
magad mellé egy egész falut?
Tornyospálcán születtem, ide köt minden. Tudtam ugyan, hogy senki
sem lehet próféta a saját hazájában, de amikor elvégeztem a főiskolát,
mégis csak itthon próbálkoztam boldogulni. Ez persze nem azt jelenti,
hogy próféta is lettem vagy leszek, de minden pedagógusnak csak azt
tanácsolhatom, tanítson faluban vagy városban, hogy csatát úgy nyerhetünk,
ha közel kerülünk előbb a gyerekek, majd általuk a szülők szívéhez.
A szülőket elidegenítő, nagyképű modorral vagy temperamentummal nem
lehet eredményt elérni. Fel kell emelkedni a gyerekekhez, aztán pedig
ezáltal a szülőkhöz is. Meg kell őket nyerni a jó cél érdekében. Több
példa is volt arra, hogy egy gyengébb tanuló a környezeti nevelés révén
javított a jegyein, szorgalmasabb lett, megváltozott az iskolai élethez
való hozzáállása, egész magatartása. És akkor, látva ezt a szülő, azt
mondta: itt nekem is segítenem kell, mert érdemes.
Vagy ott vannak a táborok. Meg kellett keresni azokat a szakembereket,
akik segíteni tudtak. Az erdészeket, a falu vezetőit, a minisztériumi
főhatóságokat. Ma például a KTM munkatársa, Etlerné Nagy Erzsébet amint
tudomást szerez valamelyik megmozdulásomról, ha módjában áll, azonnal
segít.
- És mire vagy a legbüszkébb?
A családomon kívül három könyvem megjelenésére. Nagyon nagy öröm,
hogy ebben a nehéz anyagi lehetőségekkel terhelt világban sikerült ezt
a három könyvet kiadatni. Első könyvem az Erdei iskola Tornyospálcán
címet viseli. A másodiknak Baja miniszter úr írta az előszavát. A címe:
Praktikum az óvodai és az általános iskolai környezeti neveléshez -
mindenkinek. A harmadik, a Hány éves egy szarvasbogár? pedig egy biológiai
jellegű kis könyvecske, hiszen én végül is biológia tanár vagyok.
- Úgy tudom, a polgármesterséggel is megpróbálkoztál.
Nem indultam én soha polgármesternek, mint képviselő lettem alpolgármester.
Ez jó két évig tartott, ám akkor sajnos a polgármester egy tragikus
agyvérzés következtében elhunyt, s a kialakuló pártcsaták meg a hatalomért
folyó harc arra késztetett, hogy ettől már távol maradjak. Még a képviselőségről
is lemondtam.
- Nincsenek politikusi ambícióid? Gondoltál már arra, hogy ha
megválasztanának polgármesternek, elvállalnád-e?
Hát megfordult a fejemben. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem. Főleg
olyankor, amikor azt láttam, hogy talán én többet tehetnék ebben vagy
abban a dologban a faluért. De nem szívesen venném el senkitől sem ezt
a nagyon nemes és igazán szolgálatteljes tisztséget. Elsősorban nem
is tanárnak, sokkal inkább egyszerűen tanítónak szeretném magamat tudni.
Minden szerénytelenség nélkül mondom ezt, hiszen valóban így is érzem.
Amikor bemegyek a 4. osztályba környezetismeretet tanítani és a hetes
tanító bácsinak szólt, ez számomra nagyon nagy öröm. Ilyenkor érzem
azt, hogy itt, ezek között a gyerekek között vagyok igazán valaki és
valóban szolgálója vagyok ennek az ügynek.
- Mi mindennel foglalkozol még a tanítás mellett?
Például nagyon érdekel a falutörténet. Lassan a végére érek annak
a gyűjtőmunkának, amely Tornyospálca történetét dolgozza fel a kőkorszaktól
napjainkig. A végeredmény egy több mint 500 oldalas könyv lesz. Szabolcsban
az egyetlen munkalehetőséget a mezőgazdaság kínálja, ugyanis az a kevéske
ipar is tönkrement, ami még megmaradt errefelé. Magam is gazdálkodom
otthon. Almát termesztünk több-kevesebb sikerrel. Érdekel az irodalom
is, azon belül is főként a helyi, Szabolcs-megyei. Amióta igazgató vagyok,
képzőművészeti alkotásokat próbálok becsempészni az iskolába. Ahogyan
Veres Péter írja Én nem mehetek el innen című versének végén: "Ide kell
hozni mindent, ami szép, ami jó, ami nemes, és amit érdemes." Biztos
vagyok benne, hogy a szabolcsi gyerek, hát még ha tornyospálcai, nem
megy el tárlatokra, kiállításokra, nem jár író-olvasó találkozókra.
Megpróbálom hát a faluba hozni mindezt. Volt már három tárlatunk, neves
festőművészek állítottak itt ki, s ezt természetesen szeretnénk folytatni.
A közeljövőben nyílik meg iskolánkban egy tűzzománc kiállítás.
Tudom, apró, kicsi dolgok ezek, de teljesen kitöltik az időmet. És
akkor még nem is említettem a családomat. Két fiam van, az egyik most
jár a negyedikbe, a másik ötéves. Minden érdekli őket! A velük való
tanulás már a feleségemre marad, estére ugyanis meglehetősen fáradt
vagyok. Örülök, hogy vagyok.
- Nemigen unatkozol.
Hát nem. Két könyvet szeretnék írni. Az egyik a természet felfedezése
kapcsán közérdekű apróságokról szólna, a másik a már említett falutörténeti
munka lenne. Remélem, az idén befejezhetem. Mint iskolaigazgató mostanában
írtam meg a biológia-természetismeret-egészségtan tantervet, amely a
nyíregyházi tantervcsalád része.
És akkor még nem is beszéltem a karácsonykor átadásra kerülő néprajzi,
helytörténeti gyűjteményünkről. A falvakból lassanként eltűnnek az utolsó
néprajzi, helytörténeti értékek és dokumentumok. Mi ezt nem szerettük
volna, ezért tavaly hozzáláttunk a gyerekekkel és a szülőkkel közösen
a gyűjtéshez. Rendkívül sok tárgyat szedtünk már össze. Ezekből hozzuk
most létre iskolánkban a helytörténeti gyűjteményt.
- Van-e valamiféle hitvallásod, ha úgy tetszik, ars poeticád?
A Praktikum című könyvem végére írt mottót ma is vallom: "A
jó tanár jövőbeni szerepe nem az, hogy mindenben szakember legyen, mindenhez
fantasztikusan értsen. A jó tanár jövőbeni feladata az, hogy ő legyen
a leglelkesebb diák." Ezt nagyon hiányolom mostanában. Sok szakmailag
és szellemileg felkészült, egy kicsit talán önmutogató, exhibicionista
tanáregyéniséggel találkozom manapság, főleg fiatalokkal. Ez nem baj,
majd csak levetkőzik lassanként. De ha hiányzik belőlük a lelkesedés,
soha nem lesznek jó tanárok. Századunkban is szükség van népnevelőkre,
az egykori igazi kántortanítókra. Falvakban, városokban egyaránt. Emellett
persze értsenek is valamihez, legyen szakterületük. Ám lelkesedés nélkül
nem sokra viszik majd.
|