A honfoglalástól
az ATOMKORIG
BESZÉLGETÉS R. VÁRKONYI ÁGNES TÖRTÉNÉSZ,
EGYETEMI TANÁRRAL MAGYARORSZÁG TERMÉSZETI
ÉS TÖRTÉNELMI MÚLTJÁRÓL
- Elmondok egy idézetet: "Nem győzök csodálkozni azon,
hogy egyes fák ismerete teljesen elenyészett, még a nevüket is elfelejtették
az emberek." Vagy egy másik idézet: "Ó jaj, hogy eltűnt minden,
mit úgy ismertem én, mint akár a tenyerem. Az emberek, s a táj, amelyet
úgy szerettem, gyermekkorom kalandos vidéke ismeretlen, erdőt irtottak
erre, amott bedőlt major, s ha a régi patakunk is másképp folyna itt,
mint hontalan, csak nézném eltűnt fodrait." Mindenki azt mondja, hogy
ez egy XX. századi kusza gondolat. Pedig nem így van, mert az elsőt
Pliniusz írta, az ókor nagy természettudósa, a másik pedig a XII. században
Walter von der Vogelveit egyik szép verse. Mind a kettőben azt látjuk,
hogy már akkor sajnálják a természet pusztulását, és valahogy visszajeleznek,
hogy ez nagy veszedelem.
- Voltak a történelmi időkben is nagy ökológiai katasztrófák?
- Természetesen voltak, de olyan jellegű természetpusztulás és olyan
jellegű óriási kihívás mint ami manapság az emberiséget éri a természet
pusztulásával, még nem volt. Az emberiség öntudatának pillanatától kezdve
tudatában volt annak, hogy a természetbe nem lehet vég nélkül és gátlástalanul
beavatkozni. Ezt a megfelelő civilizációs szinteken mindig érzékelte.
- Akkoriban milyen korlátok voltak?
- Már a történelem előtti népek mítoszaiban megtaláljuk a korai természetvédelmet,
ilyenek például a famítoszok. Aki a fát tördeli, pusztítja, azt valami
nagy baj fogja érni, például megharagszanak az esőistenek és nem lesz
eső a földön, vagy terméketlenség sújtja a közösséget. Afrikai népek
mítoszaiban találjuk azt, hogy aki egy pálmafát kipusztít, az olyan,
mint egy anyagyilkos, hiszen a tápláló erőnket öli meg. Ezek a tilalmak
gyakorlatilag a kultúrába kódolódtak be.
Megjelenik a természethasználat önkorlátozásának más fajtája is.
Agricola, a XVI. századi orvos és a bányászat kiváló ismerője vetette
papírra a következő gondolatsort, amit akár XX. századinak is
vélhetnénk. Azt írja: "Nagyon sokan kárhoztatják a bányászatot,
mert felsérti a földet, kiirtja az erdőt, az ércmosáshoz vízre van szükség,
tehát beszennyezi a folyókat, és ahol bányásznak, ott kipusztulnak a
madarak, az emberek elvesztik az életlehetőséget. Mit tegyünk? Hagyjunk
fel a bányászattal? Nem, hanem meg kell ismernünk a természet törvényeit
és alkalmazkodnunk kell a természethez." S itt a XVII. században már
megjelennek ezek a gondolatok, amit talán Beeten fogalmazott meg legrövidebben:
a természettel csak együttműködni lehet. A természetet nem lehet legyőzni.
Ha a XX. századra ugrunk vissza, és azt vizsgáljuk, hogy mi az oka
annak az irtózatos nagy közönynek, természetpusztításnak, felelőtlenségnek,
az önkorlátozás hiányának, akkor ennek talán az egyik oka az, hogy elfelejtette
az emberiség ezt a sok-sok évszázados, évezredes tapasztalatot.
- Találkoztam nemrégiben Mária Terézia erdőtörvényével. Döbbenetes
volt számomra, ismerve az akkor készülő erdőtörvény-tervezeteket és
a használatban lévő erdőtörvényeket, hogy mennyire korszerű volt.
- Ugye ez az erdőtörvény 1769-ben jelent meg, és nem sokkal később
azután Erdélyre is megszületett már, II. József hozta ezt az 1781-es
erdőtörvényt. Gondoljuk csak meg, hogy a XVIII. században Magyarországon
80 év alatt megháromszorozódik a népesség-szám. A négymilliós népességből
kilenc és félmillió lesz. A XVIII. században mindenütt végbemegy az
energiaváltás. Fatüzelésről áttérnek a széntüzelésre. Ez a XVIII. századi
Magyarországon nem megy végbe, bár elméletileg már tudják és ismerik
a szénlelő helyeket is. Négymillió ember helyett kilenc és félmilliónak
kellett a tüzelőjéről, a házának a felépítéséről gondoskodni. Ez micsoda
erdőpusztítással járt. Itt egy nagyon komoly ökológiai katasztrófa jelenségei
tűnnek fel a XVIII. században. Az ipar ugrásszerű fejlődése is óriási
mennyiségű fát igényel. A kormányzat a XVIII. század közepéig ösztönzi
a hamuzsírfőzést. Ez viszont a bükkerdőket borzasztó méretekben pusztítja.
A szénégetőkben óriási nagy a kereslet. Egész Magyarországon a faszénégetők
kecskét tartanak, a kecskék pusztítják az erdőket. Mária Terézia már
azon gondolkozott, hogy ki kellene irtani a kecskéket az erdőpusztulások
miatt. Ezt az erdőtörvényt nagyon válságos állapotban hozták meg, de
nagy tévedés azt gondolni, hogy előtte nem volt Magyarországon erdővédelem.
Például a székely falutörvényekben a XVI. századtól a XIX. századig
nagyon szépen végigkísérhető, hogyan óvták erdeiket. Érdemes azt megemlíteni,
hogy minden egyes falutörvényben leszögezik azt is, hogy ezt az erdőt
mi csak használatra kaptuk, meg kell óvni az utódainknak, az unokáinknak.
- Bárki, aki most ökológiával foglalkozik, az egyik legfontosabb
feladatnak tartja, hogy hazánk erdősültségét növelni kellene.
- A Kárpát-medence nagyon egységes ökológiai rendszer, sajátos ökoszisztéma.
Az erdők és a vizek kölcsönhatása és egysége itt évszázadokon át ökológiai
egyensúlyt tartott fenn. Ha ez megbomlik, akkor ennek igen messzeható
következményei lesznek. Már a XIX. században kisebb ökológiai egységeket,
a Balatont és a Bakonyt vizsgálva Rómer Flóris elmondja azt, hogy a
bakonyi erdőpusztítás következményeként a Balaton vize is csökkenni
fog. Mikor következnek be nagyobb erdőpusztítások? Általában gazdasági
váltások idején, a népességszám növekedésekor (az egy nagyon fontos
tényező) vagy a tulajdonváltások idején. Varga Dénes nagyon világosan
ábrázolta azt, hogy a XIX. század közepén, a jobbágyfelszabadítások
után milyen óriási erdőpusztítás következett be Magyarországon. Nagyon
komoly harcokat vívtak azért, hogy ezt megállítsák.
Nemcsak arról van szó, hogy az ország kincse az erdő, hanem arról
is, hogy az erdőpusztulás többek között például az árvizek egyik okozója
is, hiszen az erdőség tartja fenn a hegyoldalakon a vizet, és hiányában
hirtelen zúdul le a víz. Azután az éghajlatra is befolyással van. Az
1860-as, 70-es években pl. az Akadémián nagyon heves és éles viták voltak
arról, hogy az erdőpusztulásnak az éghajlatra milyen következményei
lesznek.
- Honfoglaló őseink vízzel sokkal jobban borított területeket
találtak itt annak idején. A múlt században elkezdődtek a nagy folyószabályozások
és lecsapolási munkák, amelyeknek következtében a jelenlegi Alföldkép,
Hanságkép kialakult.
- Az a közvélekedés, hogy itt csak a XIX. században kezdődtek el
a vízlecsapolások, folyószabályozások, nagy tévedés. A Kárpát-medence
sokkal gazdagabb volt vizekben, vízzel borított területekkel. A középkorban
vagy a honfoglalás idején az itt élő ember nagyon jól megtanult együtt
élni a folyókkal. Andrásfalvy Bertalan például kimutatta, hogy a Duna
menti népek, alkalmazkodva a folyók áradásához, fokos vízgazdálkodást
vezettek be, vagyis az áradást elvezették és szétterítették az árterületen.
Ez nagyon nagy haszonnal járt, hiszen a halgazdagságra nagyon jó hatással
volt és a rétek termékenységét is fokozta. Ezeket a technikákat például
megtaláljuk a part menti népeknél és másutt is, nemcsak Magyarországon.
- Sőt, ha jól tudom, az ókori Egyiptomban is.
- Pontosan erről van szó. Érvényesült az az alapelv, hogy a természetet
legyőzni nem lehet, csak alkalmazkodni hozzá és együtt élni vele. Ugyanakkor
a XVIII. században nagyon furcsa dolog történt. Egy abszolút jóindulatú
tudományos elgondolásból elkezdték a folyókat szabályozni. Az ott lakók
ez ellen nagyon erőteljesen tiltakoztak. Azt mondták, hogy ebből nagyon
nagy baj lesz, hiszen a gát nem tudja fenntartani a lezúduló vizet,
ha a Duna vízszintje 6 métert emelkedik. Azonkívül nem folyik
vissza a víz, tehát posványos területek képződnek. Mindezekkel
szemben azonban két alapelv érvényesült. Egyrészt a folyókat kellett
a közlekedésre alkalmassá tenni, a másrészt pedig termőterületet kellett
nyerni. Hasonlóképp, amikor Dréger Sámuel elkészítette a Balaton lecsapolási
tervét, akkor ezt a tervet a királynő aláírta, a környékbeli vármegyék
mind helybenhagyták, és kiszámították, hogy ennyi és ennyi termőterületet
nyernek. Gyönyörű volt papíron. Szerencsére ennek a tervnek a megvalósítására
nem volt elég pénz, így a Balaton megmenekült. Ugyanakkor nagyon sok
helyi vízszabályozást végeztek. Nem ökológiai rendszerben gondolkoztak,
hanem itt is csináltak egy kis átvágást, ott is csináltak egy kis átvágást.
A XVIII. század végén már nagyon komoly árvizek vannak, megszaporodnak
az áradások, de ugyanakkor aszályos évek is jönnek. Az aszály
már azt jelzi, hogy az a kárpát-medencei ökoszisztéma, ami a vizek és
az erdők kölcsönhatásából itt éveken, évszázadokon vagy évezredeken
át működött, valahogy megbomlott. Ezek után az aszályos évek egymást
követték. Természetes, hogy az éghajlatváltozással is számolni kell.
Széchenyi írásaiban pl. gyönyörű és nagyon lényegre törő észrevételeket
olvashatunk, hogy mennyire tönkrement az ország természeti környezete.
Amikor 1846-ban a Tisza-szabályozást elhatározzák, ugyancsak Széchenyinél
olvassuk, hogy a vízszabályozást nem szabad csatornaépítés nélkül végrehajtani.
Sajnos ezt nem tudták az eredeti terveknek megfelelően megvalósítani.
Ennek aztán az lett a következménye, hogy hirtelen kivédhetetlen árvizek
zúdultak az Alföldre.
- Mi lehet az oka annak, hogy a mai politikai döntésekben nincs
meg az a tudás és tapasztalat, amit a kultúra, a történelem, a természetismeret,
a költészet, az irodalom felhalmozott évezredek óta? Ma mindenféle politikai
vagy gazdasági döntésnél kizárólag az úgymond gazdasági racionalitás
az, ami működik.
- Itt valamikor a XIX. században szakadt meg az a folyamat, amikor
a kultúrába kódolt természetismeret is érvényesült és érvényesült az
az önkorlátozási rendszer, ami tulajdonképpen lehetővé tette, hogy az
ember ne pusztítsa el a környezetét. A nyugati országokban, Angliában,
Franciaországban, Németországban, de Finnországban is a XIX. század
közepétől kezdve nagyon sok tájvédelmi törvényt hoznak, igen keményen
védik a természeti környezetüket. Magyarországon ez a törvényalkotás
elmarad, ezért a XX. században nagyon sok példát látunk arra, hogy abban
a percben, amikor felmerül, hogy például ,kérem szépen nem szabad a
Badacsonyt elhordani, mert ugye ott milyen jó bazaltkövek vannak', akkor
az az ellenérv, hogy hát ez gazdasági érdek, és a vállalkozó, aki onnan
hordja a köveket, tulajdonképpen munkát ad az embereknek. Herczeg Ferenc
volt az, aki hevesen kikelt ellene, végül is sikerült megvédeniük, ugye
ez a vita rendkívül tanulságos.
Konrad Lorenznak van egy nagyon találó megfogalmazása, hogy a kultúra
tulajdonképpen felhalmozott tapasztalat. Ez a kultúrában felhalmozott
tapasztalat a tizenkilencedik század második harmadában valahogy
elhalványult és elveszett. Kialakult az az elképzelés, hogy az ember
mindenre képes, és a technikai fejlődés lehetővé teszi azt, amit
a huszadik században lebontva és leegyszerűsítve úgy fogalmaztak meg:
az ember legyőzi a természetet. Naponta tapasztalhatjuk, hogy az ember
nem tudja legyőzni a természetet, az ember csak együttműködni tud a
természettel. Van arra mód, hogy alkalmazkodjon és a régi tapasztalatokat
az ember figyelembe vegye. Hogy miért nem történik ez meg manapság?
Mert mindig rövidtávú tervek készülnek hosszú távú tervek helyett. Valahogy
a politikának nincs rá ideje, nagyon sietős, nem veszi figyelembe a
tudomány tapasztalatait. Érdekes, hogy az ifjúság megérti. Valahogy
a politikának egy kicsit komolyabban kellene venni minket, léha tudósokat
is.
A beszélgetést Mangel Györgyi készítette
és a Magyar Rádió Ökológiai Akadémia című műsorában hangzott el.
|