A környezeti szocializáció alternatívái Az ezredforduló küszöbén átlépve
A féktelen energiahasználat, a növekvő hulladékhegyek, a levegő és a víz szennyezése, a pusztuló természet, a felmelegedő klíma, a növekvő agresszió, a bűnözés és az etnikai-vallási türelmetlenség a fürgén szaporodó emberiség problémahegyének részei. Az emberiség örvénylő csődbe vezető szokáskészlete a fogyasztói társadalom pazarlásra és féktelen tulajdonlásra csábító kultuszában gyökerezik. A növekvő válságtünetek világszerte kiváltják azokat a védekező reakcióinkat, amelyek e végzetes környezeti válsághatások ellensúlyozására, mérséklésére és végül is megelőzésére irányulnak. Egészségünket, a földi bioszféra minden élőlényét létében fenyegetik civilizációs bűneink, amelyek a hétköznapi életvitelünk következményei. Az életvitel a személyes életregényünk része,
Az elsődleges szocializációs folyamatok során a szülők magatartási mintáját vésik be a gyerekek. Ezek a minták a környezeti értékek, az anyaghoz, a növényekhez, az állatokhoz fűző kapcsolatok, a fogyasztás és a termelés attitűdjei, az élethez és az élőlényekhez kötő viszonyulások. A családi nevelésben a szülők intuitív módon megerősítik gyermekeikben saját értékrendjüket és büntetik a szerintük normasértő, normaszegő megnyilvánulásokat. Gyermekeink környezeti szokásaik által elsősorban a mai felnőtt generáció környezeti értékrendjét követik, annak minden hibájával, ellentmondásával együtt. Ezt a szocializációs folyamatot hatékonyságában csökkenti, működésében megzavarja a családok nevelési diszfunkciója. A családon belüli minta- és értékkövetést ellehetetlenítik a családok válságjelenségei, a megoldhatatlan konfliktusok, a széteső és megbomló családok érzelmi és kapcsolati zavarai. A család szociális és mentálhigiénés egészsége a korai környezeti szocializáció alapvetően fontos feltétele. Könnyen belátható, hogy a szülők életviteli mintái tartósan és meghatározó
módon vésődnek be a gyerekeik szokáskészletébe, mégha azokat későbbiekben
az új értékrendet teremtő generáció bírálja és megváltoztatja is. A családokon
belüli érték- és szokáskonfliktusok mélyén mind gyakrabban jelentkeznek
a környezeti vonatkozások. Ha a mai felnőtt nemzedék általában környezetközömbös,
környezetszennyező, a természeti erőforrásokat tulajdonának tartja, életvitelével
önző módon a pillanatnyi szükségleteinek él, képtelen a tényleges önkorlátozásra,
akkor ez a magatartásforma a gyerekekben tovább öröklődik (szocio-kulturális
öröklődés).
A környezeti nevelés sajátos szocializációs nyomása konfliktusokat gerjeszt a társadalom különböző értékeket és érdekeket képviselő csoportjai között, és megterheli a felnőtt és a gyermek nemzedék kapcsolatát, magát a szocializációs mechanizmust is. Sohasem tapasztalt generációs bomba ketyeg a mélyben, amelynek töltését a mai serdülők felismerése adja: szüleik felelősek a környezet válságjelenségeiért, a hanyatló egészségállapotért és a társas környezet betegségtüneteiért. A felnőtt normákkal szembeforduló tizen- és huszonévesek indulatai keservesen megnehezítik a környezeti nevelést. Amint belátható, a környezeti nevelés konfliktusok sokaságát idézi:
szelet vet és vihart arat, legkevésbé a szelíd erdei tisztás idillje, inkább
csataterek és személyes drámák kavargása.
A környezeti nevelés társadalmi üggyé válik,
A környezeti nevelés kifejezést gyakran a környezetvédelmi, esetenként az ökológiai nevelés szinonímájaként használják, jóllehet az utóbbi általában a természettudományoknak - elsősorban az élettudományoknak - a természeti környezet fenntarthatósága szempontjából való tudományközi megközelítése, amely nem mindig számol az emberi tényezők hatásaival. A környezeti nevelés a magatartás, a hétköznapi életvitel formálására, megváltoztatására is irányul, ez (is) megkülönbözteti a nevelés minden más formájától. A megfelelő ökológiai kultúrát képviselő életvitel kialakításához nem elegendőek pusztán kognitív hatások és követelmények. Az ökológiai és humánökológiai kultúrát képviselő életvitel egyúttal az egészséges élet és az együttélés lehetősége is. A nevelési kutatások eredményeinek elemzése (Hines 1984) azt mutatja, hogy a környezettudatos életvitelt tanúsító személyek ismerik a fontosabb környezeti fogalmakat, az aktuális környezetvédelmi problémákat és tennivalókat, ismerik az adott probléma megoldásához használható cselekvési stratégiákat, hisznek a tevékenységük jelentőségében, elkötelezettek a cselekvésben és gyakorlatuk van az önálló cselekvésben. A kutatások adatai azt mutatják, hogy a környezet kognitív ismerete a környezetért felelős magatartás szükséges, de nem elégséges feltétele. A környezetvédelmi problémák ismerete, az ezzel kapcsolatos elemző és értékelő képességek, a megfelelő cselekvéssel kapcsolatos attitűdök és értékek is szükségesek az egyéni, felelős cselekvéshez (Hines és mtsai 1986). Miközben sodornak bennünket a különböző társadalmi minták, lehetőségünk
van az életvitelünk tudatos befolyásolására is. Gondolkodásunk, akaratunk
és mindennek alapjaként a megfelelő környezeti erkölcs és ökológia kultúra
talán visszafordíthat bennünket a zuhanásban.
A környezeti nevelés gyakorlata
Magyarországon a Környezetvédelmi Törvény (1995. évi LIII. Törvény a Környezet Védelmének Általános Szabályairól) 54. § 1. cikkelye rögzítette: "Minden állampolgárnak joga van a környezeti ismeretek megszerzésére és ismereteinek fejlesztésére". A törvény a továbbiakban kifejti, hogy a környezeti nevelés az iskolarendszeren belüli és azon kívüli formáiban elsősorban állami és önkormányzati feladat. 1992-ben megállapodást kötött a környezeti nevelés közös koordinálására a Művelődési és Közoktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium. A kilencvenes években Magyarország környezeti nevelése robbanásszerű fejlődésen megy át. Több, tíz országos egyesület foglalkozik a környezeti neveléssel, az oktatóközpontok hálózata országos szövetséggé erősödik, a nemzeti parkok pedagógiai tevékenysége növekszik, hírlevelek, rádió- és tv-műsorok szakosodnak e témára, évente ezernyi pedagógust ér el valamilyen környezetpedagógiai továbbképzés, rengeteg könyv és tanulmány jelenik meg, felfigyel e folyamatra a sajtó és a vállalkozói szféra is. A döntő fordulat azonban az a tény, hogy az országos érvényű közoktatási dokumentumban, a Nemzeti Alaptantervben önálló kereszttantervi fejezet a környezeti nevelés, amely ezáltal a közoktatás teljes rendszerében kötelező nevelési terület, minden iskola helyi pedagógiai programjának része lesz 1998 őszétől. Elismeréssel fogalmaznak e folyamatról a nemzetközi szakértők is, akik felismerik, hogy a rendszerváltozás gazdaságot-társadalmat-közoktatást modernizáló folyamatai alkalmas terepet és időszakot kínálnak a helyi közösségek demokratizmusát, a környezeti értéktudatot és az életminőséget erősítő társadalmi szándékoknak. Mindehhez megerősítő Magyarország tudatos felzárkózási törekvése, az európai és a globális normákhoz való igazodás szándéka. Az Egyesült Nemzetek Szervezetében létrejött Fenntartható Fejlődés Bizottságának Magyarország is tagja. A hazánkban is létrejött Nemzeti Fenntartható Fejlődés Bizottság országos szinten kezeli a környezetvédelem, a környezetpolitika és azon belül a környezeti nevelés lehetőségeit. A civil környezetvédő szervezetek százai és ezrei alkotják azt a társadalmi erőforrást, amely e folyamatot élteti. Környezeti szocializáció és a nevelés
Az iskolarendszerű környezeti nevelés megvalósulhat a közoktatás keretei között, beleértve az óvodát, az általános- és középiskolát, a felsőoktatást, a speciális nevelést, az általános és a szakmai képzést. A környezeti nevelés beépíthető (integrálható) szinte valamennyi tantárgyba, de megjelenhet önálló, összegező tantárgyként is (pl. Ember és természet c. tantárgy). Az iskolarendszerű környezeti nevelés célját, tartalmát és követelményeit, a kívánatos attitűdöket és értékeket a Nemzeti Alaptanterv kereszttanterve, valamint több műveltségterület tananyaga, fejlesztési és minimális követelményei tartalmazzák. Jóval heterogénebb és differenciáltabb az iskolán kívüli környezeti szocializációs hatások sokasága - ezek a háztartás és fogyasztás, a munkavégzés, a szabadidő és rekreáció tevékenységformákon keresztül kiterjedhetnek a társadalom szinte valamennyi területére, a kultúra egészét átitathatják. Szocializációs szempontból ez a családok és a közösségek attitűdjei áthangolásával, önismereti kihívások és a környezeti tudatosság konfrontációival keltenek kognitív disszonanciákat. Ezeknek a disszonanciáknak a mechanizmusa feszültségeket kelt: a folyamat során az emberek rádöbbennek arra, hogy ismereteik nincsenek összhangban a cselekedeteikkel: tudják, hogy amit tesznek, azzal károsítják, szennyezik a környezetet. Ezt a felismerést nehéz tartósan elviselni anélkül, hogy ne lenne ennek önértékelési-értékelési vonatkozása. Ha sikerül elérni, hogy a környezetszennyezésért nemcsak büntetés jár, hanem a szégyen is hozzá tartozik, sikerül mélyebbre, személyesebb mélységekbe behelyezni a környezeti tudatosság rugóit. A családok, az egyes társadalmi csoportok nagyon sokféle, szerteágazó életviteli mintákat képviselnek, amelyekben meglepően különböző az ökológiai kultúra értékrendje, a környezeti tudatosság mértéke. A sokféle társadalmi csoport a társadalmi nyilvánosság színpadjai (is) kell, hogy találkozzék a környezetkultúra szükségességével. A tömegtájékoztatás, az írott és az elektronikus hírközlés, a művészet, a települések helyi információs felületei kell, hogy folytonosan és intenzíven foglalkozzanak a környezeti problémákkal és azoknak az emberi szokásokban való meghatározottságával. Rendkívül hatékony lehet e vonatkozásokban a helyi médiumok, a helyi sajtó szerepe. A környezeti nevelés terén a kilencvenes évek végén a "felülről" törvényileg szabályozott lehetőségek és az "alulról" civil erőkkel mozgásba hozott szándékok hosszadalmas, lassú és keserves egyeztetése, amelyhez nélkülözhetetlen a modern társadalomkutatás, a hatékony pedagógiai és andragógiai stratégia, a teljesítőképes menedzsment és a legszélesebb körű politikai támogatás. A tudományok képviselői, a nevelési mesterségek, az üzleti szféra, a
tömegtájékoztatás művelői, és a politikacsinálók kerülnek abba a körbe,
amelyet a közösségek, a családok és a gyerekeik alkotnak. A festői kép
akár egy freskó is lehetne valamely nemzetközi szervezet posztmodern üveg-beton
palotája ülésterme mennyezetén, amely vagy rövidesen szétmállik a környezeti
katasztrófák forgatagában vagy fenntarthatóvá válik. Ez lenne türelmes
és szépséges bolygónk egyik legnagyobb csodája.
AJÁNLOTT IRODALOM:
|